Test GR

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania





Wskaż, które z poniższych struktur są monoidami:

Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle \displaystyle (\mathds{Z}_{mod\ 2}, \cdot)}

Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle \displaystyle (\mathds{N}_1, +)} , gdzie Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle \displaystyle \mathds{N}_1=\{1,2,3,...\}}

Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle \displaystyle (\mathds{N}_p,+)} , gdzie Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle \displaystyle \mathds{N}_p} jest zbiorem wszystkich liczb pierwszych

Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle \displaystyle (\mathds{R}, \cdot)}

Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle \displaystyle (\mathds{Z}, +)}


Wskaż stwierdzenia prawdziwe:

abbaaa{aa,bb}*

abbaaa{a,b}*

abbaaa{abb,a}*

abbaaa{ba,ab}*

abbaaa{aa,ab,ba}*


Ćwiczenie Homomorfizmy


Wskaż, które z poniższych odwzorowań są homomorfizmami:

a.
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle \displaystyle h: (\mathds{R},+) \rightarrow (\mathds{Z},+)} , h(x)=3x
b.
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle \displaystyle h: (\mathds{R},+) \rightarrow (\mathds{R},+)} , h(x)=3x
c.
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle \displaystyle h: (\mathds{R}, \cdot) \rightarrow (\mathds{R}, \cdot)} ,

h(x)=3x

d.
h:{a,b}*{a,b}*, h(a)=a2,

h(b)=ab2

e.
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle \displaystyle h: \{a,b\}^* \rightarrow (\mathds{Z},+)} , h(a)=1,

h(b)=1

Rozwiązanie

Ćwiczenie System przepisujący


Dany niech będzie system przepisujący RS=({a,b,c},{(a,b),(b,c),(b,a),(cc,b)) oraz niech I={ccb}. Wskaż stwierdzenia prawdziwe:

a.
abcLgen(RS,I)
b.
ccbLgen(RS,I)
c.
bbLgen(RS,I)
d.
aabLgen(RS,I)
e.
aaLgen(RS,I)
Rozwiązanie

Ćwiczenie Wyrażenie regularne


Wyrażenie regularne

((aa+bb)*(ab+ba)(aa+bb)*(ab+ba))*(aa+bb)*
reprezentuje 

język:

a.
{w{a,b}*: aw=2k, bw=2l,

k,l>0}

b.
{w{a,b}*: awbw=0(mod2)}
c.
{w{a,b}*: aw=bw=2k,k0}
d.
{w{a,b}*: awbw=1(mod2)}
e.
{w{a,b}*:aw=4k, bw=4l, k,l0}
Rozwiązanie

Ćwiczenie Język regularny


Niech A={a,b} oraz L=aA*a. Wskaż zdania prawdziwe:

a.
minimalny automat akceptujący L ma 5 stanów
b.
ilość klas równoważności prawej kongruencji syntaktycznej

PLr wyznaczonej przez L jest równa 4

c.
A*L=bA*b+b
d.
A*L=bA*+aA*b+a+1
e.
monoid przejśc minimalnego automatu akceptującego L ma 6

elementów

Rozwiązanie

Ćwiczenie Język regularny a automat


Niech L będzie dowolnym językiem regularnym. Wskaż zdania prawdziwe:

a.
L jest rozpoznawany przez pewien niedeterministyczny

automat skończenie stanowy z pustymi przejściami

b.
L jest rozpoznawany przez automat deterministyczny

skończenie stanowy

c.
L jest rozpoznawany przez niedeterministyczny automat

z pustymi przejściami o jednoelementowym zbiorze stanów początkowych

d.
Nie istnieje automat niedeterministyczny z pustymi

przejściami rozpoznający L i taki, że zbiór stanów początkowych jest jednoelementowy

e.
Nie istnieje gramatyka lewoliniowa generująca L
Rozwiązanie

Ćwiczenie Język regularny a automat


Niech L1, L2 będą językami rozpoznawanymi odpowiednio przez automaty o n1 i n2 stanach. Aby stwierdzić, dla dowolnego słowa w, czy jest ono rozpoznawane przez oba automaty, wystarczy skonstruować odpowiedni automat mający

a.
n1n2 stanów
b.
O(n1+n2) stanów
c.
n1 stanów
d.
n2 stanów
e.
3 stany
Rozwiązanie

Ćwiczenie Wyrażenia regularne


Język L składa się ze wszystkich słów nad alfabetem A={a,b} nie zawierających podsłowa a3. Wskaż wyrażenie regularne reprezentujące L:

a.
(b*(1+a+aa)b*)*
b.
(b*(1+a+aa)bb*)*
c.
(b+ab+aab)*+(b+ab+aab)*a+(b+ab+aab)*aa
d.
((1+a+aa)bb*)*(1+a+aa)
e.
b*(a+aa)bb*)*(1+a+aa)
Rozwiązanie

Ćwiczenie Języki regularne - warunki równoważne


Wskaż warunki równoważne temu, by język L był akceptowany przez automat skończenie stanowy:

a.
Istnieje liczba naturalna N1 taka, że każde słowo

wL o długości |w|N można przedstawić jako katenację w=v1uv2, gdzie v1,v2A*, uA+ oraz v1u*v2L.

b.
Istnieje skończony monoid M i homomorfizm ϕ:A*M taki, że ϕ1(ϕ(L))=L.
c.
L jest sumą wybranych klas równoważności pewnej
kongruencji ρ na A*:
L=wL[w]ρ.
d.
L𝒢(A*).
e.
L jest akceptowany przez deterministyczny automat

skończenie stanowy z jednym stanem końcowym.

Rozwiązanie

Ćwiczenie Automat skończenie stanowy


Automat 𝒜=(S,A,s0,f,F), gdzie S={s0,s1,s2,s3}, A={a,b}, F={s1}, {

{
Rozwiązanie

Ćwiczenie Równość wyrażeń regularnych


Które z poniższych równości dla wyrażeń regularnych są prawdziwe?

a.
r*r*=r*
b.
(r+s)*=r*+s*
c.
(r*+s*)*=(r*s*)*
d.
r+r=r
e.
(rs)*r=r(sr)*
Rozwiązanie

Ćwiczenie Języki regularne


Wskaż języki regularne:

a.
{w{a,b}*: aw=bw (mod 3)}
b.
{w{a,b}*: aw=bw}
c.
{w{a,b}*: |w|=2n,n>0}
d.
{w{a,b}*: awbw=100}
e.
{an: n=3k lub n=5k, k0}
Rozwiązanie

Ćwiczenie Automat skończenie stanowy


Dany jest automat 𝒜=(S,A,s0,f,F), gdzie S={s0,s1,s2}, A={a,b}, F={s0,s1},

{

{
Rozwiązanie

Ćwiczenie Automat niedeterministyczny


Dany niech będzie automat niedeterministyczny 𝒜ND=(Q,A,{q0},f,F), gdzie Q={q0,q1,q2}, A={a,b}, F={q2},

{

{
Rozwiązanie

Ćwiczenie Równość 𝒞(A*)=𝒢(A*)


Twierdzenie orzekające o równości zachodzącej pomiędzy rodziną języków regularnych a rodziną języków rozpoznawanych przez automaty o skończonej liczbie stanów znane jest jako:

a.
twierdzenie Nerode'a
b.
teza Churcha
c.
lemat Ardena
d.
lemat o pompowaniu
e.
twierdzenie Kleene'ego
Rozwiązanie

Ćwiczenie Monoid przejść


Wskaż monoid przejść automatu o następującej funkcji przejścia:

{

{
Rozwiązanie

Ćwiczenie Problemy rozstrzygalne


Niech L1,L2 będą językami regularnymi. Wskaż problemy rozstrzygalne.

a.
wL1
b.
wL1L2
c.
L1L2=
d.
nieskończoność L1
e.
L1=
Rozwiązanie

Ćwiczenie Algorytm determinizacji automatu


Algorytm determinizacji automatu:

a.
jest deterministyczny
b.
działa w czasie wielomianowym
c.
może się zapętlić
d.
działa w czasie eksponencjalnym
e.
kończy działanie błędem, jeśli na wejściu podany został

automat deterministyczny

Rozwiązanie

Ćwiczenie Algorytmy minimalizacji automatu


Wskaż zdania prawdziwe:

a.
istnieje algorytm minimalizacji automatu działający w

czasie nlogn

b.
żaden algorytm minimalizacji nie może działać szybciej niż

w czasie O(n2)

c.
algorytm minimalizacji zawsze zwróci automat o mniejszej

liczbie stanów niż automat podany na wejściu

d.
algorytmy minimalizacji są algorytmami

niedeterministycznymi

e.
algorytmy minimalizacji nie działają dla automatów

jednostanowych

Rozwiązanie





Test 11 Deklaracja data Nat = Zero | Nast Nat

deklaruje Zero jako element istniejącego wcześniej typu Nat

deklaruje Nast jako funkcję działającą na istniejącym wcześniej typie Nat

tworzy nowy typ o nazwie Nat; do typu tego należy m.in. element Zero

jest niepoprawna

Dla liczb naturalnych zdefiniowanych jak powyżej dodawanie f można określić pisząc f (x, Zero) \= x oraz:

f (x, Nast y) \= f (Nast x, y)

f (x, Nast y) \= Nast (f (x, y))

f (Nast x, Nast y) \= Nast (f (x, y))

f (Nast x, y) \= Nast (f (x, y))

Załóżmy, że mamy już zdefiniowane dodawanie liczb naturalnych f. Która z poniższych definicji poprawnie zdefiniuje operator dodawania liczb naturalnych w typowej dla Haskella postaci rozwiniętej? Pomijamy kwestię sygnatury.

+ \= curry f

+ \= f

(+) \= curry f

(+) \= f

Która definicja poprawnie określi funkcję f pobierającą pierwszy element pary? Pomijamy kwestię sygnatury.

f x y \= x

f (x, y) \= x

(f) x y \= x

(f) (x, y) \= x

Która lista jest niepoprawna?

[1, 2, 3]

[1, [2]]

[[1, 2, 3], [4, 5], [6]]

[[], []]

Operator ++ służy w Haskellu do:

łączenia list

obliczania długości listy

odwracania listy

nie ma takiego operatora

Wyrażenie map (+1) [1, 2, 3] daje w wyniku:

liczbę 4

liczbę 6

listę [2, 3, 4]

to wyrażenie jest niepoprawne

Wyrażenie filter (<0) [–1, 0, 1, -2] daje w wyniku:

liczbę -1

listę [-1, -2]

listę [0, 1]

to wyrażenie jest niepoprawne

Wyrażenie [(x, y) | x <- [1..4], y <- [1..3]] wytworzy:

listę o długości 4

listę o długości 12

parę liczb całkowitych (4, 3)

to wyrażenie jest niepoprawne

Wyrażenie [x + y | x <- [1..3], y <- [1..3]] wytworzy:

liczbę 6

listę o długości 5

listę o długości 9

to wyrażenie jest niepoprawne







Test 9 Rachunek sigma opisuje obiekty na poziomie abstrakcji podobnym do tego, na którym funkcje są opisywane przez:

  <wrongoption reply =   „Źle”> języki wysokiego poziomu, np. Pascal, C, Java </wrongoption>
  

rachunek lambda

teorię mnogości

rachunek sigma w ogóle nie zajmuje się obiektami

Podobnie jak w rachunku sigma, obiekty bez klas pojawiają się w języku:

  

C++

C

Java

JavaScript

Która relacja nie pasuje do pozostałych w kontekście języka C++?

  

relacja dziedziczenia

relacja podklasy

relacja podtypu

relacja zawierania bloków kodu

W rachunku sigma obiekt to zbiór metod, dla których mamy dwie operacje -- wywołanie i:

  

nadpisanie

pobranie historii wywołań

zapamiętanie wyniku

zliczenie parametrów

W rachunku sigma każda metoda posiada ciało oraz parametr reprezentujący:

  

historię wywołań

jaźń obiektu

nazwę obiektu

wynik obliczeń

Zapis [l=ς(x)[]] oznacza:

  

obiekt pusty

obiekt zawierający metodę pustą

obiekt zawierający jedną metodę, zwracającą obiekt pusty

ten zapis jest niepoprawny

Jeśli o jest obiektem [l=ς(x)x.l], to wywołanie o.l da w wyniku:

  

obiekt pusty

obiekt o

o.l

wywołanie to nie da wyniku, gdyż obliczenia nie kończą się

Jeśli o jest obiektem [l=ς(x)x], to wywołanie o.l da w wyniku:

  

obiekt pusty

obiekt o

o.l

wywołanie to nie da wyniku, gdyż obliczenia nie kończą się

Relacja redukcji (rozszerzona, z gwiazdką) w rachunku sigma spełnia własność Churcha-Rossera. Oznacza to, że jeśli a*b i a*c, to:

  

b=c

b*c

c*b

istnieje d takie, że b*d i c*d

Otrzymawszy wyrażenie, maszyna wirtualna rachunku sigma może zachować się na jeden z trzech sposobów. Które z wymienionych poniżej zachowań nie odpowiada żadnemu z nich?

  

obliczenia nieskończone

wyliczenie wartości, która nie jest poprawnym wynikiem

wyliczenie poprawnego wyniku

zgłoszenie błędu w wyrażeniu








Test 10 Zapisany w Haskellu nagłówek f \:\: (Integer -> Integer) -> (Integer -> Integer) deklaruje f jako funkcję, której parametrami i wynikiem są:

parametr\: funkcja biorąca liczbę całkowitą i zwracająca liczbę całkowitą, wynik\: takaż funkcja

parametry\: dwie liczby całkowite, wynik\: dwie liczby całkowite

parametr\: liczba całkowita, wynik\: liczba całkowita i funkcja biorąca liczbę całkowitą i zwracająca liczbę całkowitą

taka deklaracja nie jest w Haskellu poprawna

Definicje funkcji, w których trzeba rozpatrzyć osobne przypadki, można w Haskellu zapisać na kilka sposobów. Który z wymienionych sposobów nie jest poprawny?

dopasowywanie do wzorca

dozory

if-then-else

switch

Haskellowy typ Integer obejmuje liczby całkowite mieszczące się:

w dwóch bajtach

w czterech bajtach

to zależy od implementacji

bez ograniczeń (Haskell przydziela dostępną pamięć w miarę potrzeby)

W nagłówku kw :: Num a \=> a -> a określamy typ parametru i wyniku funkcji kw jako:

Num

dowolny typ z klasy Num

dowolny typ, bez ograniczeń

ta deklaracja jest niepoprawna

Jeśli funkcja ma typ (Float, Float) -> Float, to po rozwinięciu będzie miała typ:

Float -> (Float -> Float)

Float -> (Float, Float)

(Float -> Float) -> Float

rozwinięcie nie jest w tym przypadku możliwe

Zapis Float -> Float -> Float jest interpretowany jako:

Float -> (Float -> Float)

Float -> (Float, Float)

(Float -> Float) -> Float

nawiasy są tu konieczne, nie można ich pominąć

Typ [(Integer,Integer)] oznacza:

listę liczb całkowitych o długości ograniczonej do dwóch elementów

listę par liczb całkowitych

parę list liczb całkowitych

taki typ nie jest poprawny

Które użycie operatora dodawania jest w Haskellu niepoprawne?

1 + 2

(+) 1 2

((+) 1) 2

(+)(1, 2)

Jeśli funkcja f jest typu Integer -> Integer -> Integer, to `f` (nazwa funkcji ujęta w odwrócone apostrofy) jest:

funkcją typu (Integer, Integer) -> Integer

funkcją typu (Integer -> Integer) -> Integer

operatorem, którego można używać infiksowo, np. 1 `f` 2

zapis taki jest niepoprawny

Zapis (3 +) oznacza:

funkcję typu Integer -> Integer

parę złożoną z liczby 3 i znaku plus

trzyargumentową wersję operatora dodawania

zapis taki jest niepoprawny







Używane w Prologu klauzule Horna mają w następniku:

co najmniej jeden term

dokładnie jeden term

dokładnie dwa termy

zero lub jeden term

Stosowana w Prologu metoda wnioskowania to:

indukcja pozaskończona

rezolucja

unifikacja

zasada instancjonowania prostego

Klauzula ,,dziadek(X, Z) \:- ojciec(X, Y), ojciec(Y, Z)".:

mówi tylko, że jeśli X jest ojcem Y i Y jest ojcem Z, to X jest dziadkiem Z

wyklucza, by któs mógł być swoim własnym dziadkiem

wyklucza, by któs mógł być swoim własnym ojcem

jest niepoprawna składniowo

Do tworzenia i rozkładania list w Prologu stosuje się:

funkcje cons, head i tail

operatory ++, + i -

operator | i odpowiednie dopasowania

w Prologu nie ma list

Zapis ,,X is 3 * Y + 4 w Prologu powoduje:

podstawienie wartości wyrażenia 3*Y+4 pod zmienną X

utożsamienie (lub sprawdzenie utożsamienia) zmiennej X z wartością wyrażenia 3*Y+4

wypisanie rozwiązania równania X\=3*Y+4

taki zapis jest niepoprawny

Jeśli Prologowi nie uda się udowodnić jednego z podcelów, to:

wraca do poprzednich podcelów, próbując znaleźć alternatywne rozwiązania

wypisuje komunikat o niepowodzeniu rezolucji

zgłasza błąd wykonania

nie robi nic, tzn. kontynuuje działanie

Dla stwierdzeń złożonych Prolog stosuje:

przeszukiwanie w głąb

przeszukiwanie wszerz

przeszukiwanie w głąb lub wszerz, w zależności od dostępnej pamięci

inną metdoę, nie wymienioną tutaj

Zapis [X | Y] w Prologu oznacza:

konkatenację list X i Y

listę, gdzie X jest głową, a Y -- ogonem listy

parę uporządkowaną złożoną z elementów X i Y

wyrażenie warunkowe z dozorem X

Jaką klauzulę należałoby dopisać przed ,,f(X, [_ | Y]) \:- f(X, Y).", by otrzymać funktor sprawdzający przynależność elementu do listy?

f(X, []).

f(X, [X]).

f(X, [X | _]).

tego nie da się tak zrobić

Lista [1, [2, 3], 4, []] ma długość:

3

4

5

jest niepoprawna składniowo








Test 6

Czego z zasady nie ma w językach funkcyjnych?

parametrów z domyślnymi wartościami

pętli

wyrażeń warunkowych

wywołań rekurencyjnych

Która cecha jest typowa dla języków funkcyjnych, a rzadko występuje w językach imperatywnych i obiektowych?

kompilacja do kodu pośredniego

możliwość używania funkcji wyższego rzędu

silne typowanie

zaawansowane konstrukcje enkapsulacyjne

Listy służą w Lispie do zapisywania:

tylko danych

tylko kodu

i danych, i kodu

w Lispie nie ma list

Wywołanie ((LAMBDA (x) (* x x)) 2) w języku Scheme:

podstawi 2 pod wskaźnik do zmiennej x

wyświetli 4

zdefiniuje gwiazdkę jako operator o priorytecie 2

zdefiniuje LAMBDA jako funkcję dwuargumentową

Funkcja DISPLAY w języku Scheme:

nie ma żadnych efektów ubocznych

nie może być używana wewnątrz funkcji rekurencyjnej

wyświetla opis stanu interpretera

wyświetla swój argument na ekranie

Wartością wyrażenia (CAR ‘(A B C)) w języku Scheme jest:

A

(B C)

C

to wyrażenie jest niepoprawne

Wartością wyrażenia (CONS ‘(A B) ‘(C D)) w języku Scheme jest:

(A B C D)

(A B (C D))

((A B) C D)

to wyrażenie jest niepoprawne

Jak w języku Scheme należy zapisać wywołanie złożenia funkcji f z samą sobą na argumencie x, czyli (f o f)(x)?

(f (f x))

f(f(x))

((f f) x)

składanie funkcji nie jest w tym języku dozwolone

Które stwierdzenie nie jest prawdziwe w odniesieniu do języka ML?

lista może zawierać elementy różnych typów

można pisać funkcje polimorficzne

ML stosuje niejawne nadawanie typów

wyrażenia arytmetyczne zapisuje się w postaci infiksowej

Do łączenia list w Haskellu służy:

funkcja CONS

operator ++

operator &

nie ma operatora, po prostu zapisuje się dwie listy obok siebie





Test 5 Której cechy język obiektowy nie musi posiadać?

abstrakcyjne typy danych

dynamiczne wiązanie wywołań metod z metodami

dziedziczenie

podprogramy rodzajowe

Jakie ograniczenie na przedefiniowywanie metod trzeba narzucić w języku silnie typowanym?

przedefiniowana metoda musi być bezparametrowa

przedefiniowana metoda musi być typu void

przedefiniowana metoda musi zachować taki sam protokół

nie trzeba narzucać żadnych ograniczeń

Rozstrzyganie odwołań do bytów o takiej samej nazwie mających definicje w dwóch klasach bazowych odbywa się w C++ za pomocą:

operatora \:\: (dwa dwukropki)

operatora . (kropka)

tego nie da się zrobić

dziedziczenie wielokrotne nie jest w C++ dozwolone

W języku C++ obiekty zaalokowane na stosie dealokowane są:

niejawnie

za pomocą delete

za pomocą free

w C++ nie ma takich obiektów

Językiem, w którym stosowane jest zawsze dynamiczne wiązanie wywołań z metodami, jest:

C++

C\#

Java

Smalltalk

Językiem, w któym klasa może być samoistna (tzn. nie mieć nadlasy), jest:

C++

C\#

Java

Smalltalk

W języku C++ metody, które mają być wiązane dynamicznie, deklaruje się za pomocą:

operatora -> (strzałka)

słowa abstract

słowa dynamic

słowa virtual

Który nagłówek poprawnie deklaruje w C++ metodę abstrakcyjną?

virtual void p();

virtual void p() \=0;

void p() \=0;

abstract void p();

Klasy ,,lekkie, deklarowane jako struct, alokowane na stosie i nie pozwalające na dziedziczenie występują w:

C++

C\#

Javie

we wszystkich wymienionych tu językach

Który element nie występuje w JavaScripcie?

klasy

obiekty złożone z par (nazwa własności, wartość)

operator new

zmienne







Test 4 Który język nie pozwala na użycie parametrów z wartością domyślną?

Ada

C

C++

PHP

Przekazanie funkcji jako parametru można w C\# osiągnąć za pomocą mechanizmu:

bezpośrednio, bez dodatkowych mechanizmów

delegatów

tablic wielowymiarowych

wskaźników do funkcji

Który język nie sprawdza zgodności typów parametrów?

Ada

C#

Java

PHP

Przy której deklaracji procedury f wywołanie f(2*x + 3) jest poprawne?

procedure f(n: in out Integer) w Adzie

procedure f(n: out Integer) w Adzie

void f(int n) w języku C

void f(int *n) w języku C

Chcąc w języku C przekazać do funkcji tablicę przez wartość, trzeba:

,,obudować ją strukturą i przekazać tę strukturę

użyć nawiasów kwadratowych po nazwie tablicy w wywołaniu funkcji

użyć nawiasów kwadratowych po nazwie parametru w nagłówku funkcji

nie trzeba robić niczego szczególnego

Jaką dodatkową cechę mają parametry stałe deklarowane w C++ z użyciem const w stosunku do parametrów w trybie wejściowym w ogóle?

nie mogą być zmieniane nawet w obrębie podprogramu

są zawsze alokowane statycznie

wymuszają statyczne sprawdzenie zgodności typu

nie mają żadnej dodatkowej cechy


Załóżmy, że x jest parametrem w trybie out w procedurze w Adzie. Która instrukcja ma szansę być poprawna?

x \:\= x + 1

x \:\= y + 1

y \:\= x + 1

y \:\= T(x)

Jawne przekazywanie przez referencję jest w C\# możliwe, jeśli umieścimy słowo kluczowe ref:

przy parametrze aktualnym

przy parametrze formalnym

i przy parametrze formalnym, i przy aktualnym

to w ogóle nie jest możliwe

W językach z zakresem widoczności zmiennych wiązanym statycznie jako środowiska wykonywania przekazanego przez parametr podprogramu najczęściej używa się:

środowiska instrukcji (w podprogramie), wywołującej przekazany podprogram

środowiska definicji przekazanego podprogramu

środowiska instrukcji, która przekazała podprogram jako parametr

żadnego z wymienioinych środowisk

W implementacji podprogramów bez zagnieżdżeń, ale z rekurencją i z dynamicznymi zmiennymi lokalnymi na stosie potrzebne jest przechowywanie w rekordzie aktywacyjnym:

tylko łącza dynamicznego

tylko łącza statycznego

łącza dynamicznego i statycznego

żadnego z nich






Test 3 Pojęcie typu w językach imperatywnych bliskie jest pojęciu:

całki Riemanna

pary uporządkowanej

zbioru nieskończonego

zbioru skończonego

Który z opisanych poniżej typów można uznać za typ abstrakcyjny? Rzecz dzieje się w języku C:

struktura wraz z kilkoma działającymi na niej funkcjami

typ wskaźnikowy T *, gdzie T jest zdefiniowane następująco\: typedef int T[10];

wbudowany typ float

unia złożona z pól tego samego typu

W której sytuacji tablica asocjacyjna byłaby istotnie wygodniejsza niż zwykła tablica?

mamy katalogi ponumerowane od 1 do 100 i zapisujemy ich rozmiar

sortujemy obszerną tablicę liczb typu double

wyszukujemy największą liczbę w tablicy

zapisujemy kolor przejeżdżających samochodów, identyfikując je numerami rejestracyjnymi

Ewentualne luki między przechowywanymi w pamięci polami rekordu biorą się z:

konieczności sprawdzenia zgodności typów

konieczności umieszczania pól pod adresami, których 1 lub 2 najmniej znaczące bity są zerami

niedoskonałości kompilatorów

szybkich przesunięć cyklicznych w jednostce arytmetyczno-logicznej procesora

Załóżmy, że w języku C sprawdzamy równość struktur (oczywiście tego samego typu). Dlaczego w ogólności nie można tego zrobić przez porównywanie bloków pamięci?

istnieje kilka rozmiarów liczb całkowitych

napisy mogą zawierać nieistotne znaki za znacznikiem końca

nie można z góry przewidzieć, czy napisy są zapisane w kodzie ASCII, czy Unicode

reprezentacja liczb float i double nie jest jednoznaczna

Który operator języka C jest potrzebny, gdy wykorzystujemy wskaźniki do adresowania pośredniego?

&

++

--

nawiasy kwadratowe do indeksowania

Załóżmy, że p jest zmienną wskaźnikową. W którym języku wyrażenie ++p jest poprawne?

C++

C\#

Java

Pascal

Które stwierdzenie jest fałszywe w odniesieniu do klas w języku C++?

definicja klasy nie musi zawierać destruktora

funkcje z klasy mogą być kompilowane jako inline

konstruktor ma taką samą nazwę jak klasa

konstruktor nie może być przeciążany

W Javie obiekty są alokowane:

dynamicznie na stercie

dynamicznie na stosie

statycznie na stercie

statycznie na stosie

Sparametryzowane typy abstrakcyjne uzyskuje się w C++ za pomocą deklaracji z użyciem słowa kluczowego:

args

generic

params

template







Test 2 Program może zawierać dwie różne zmienne o tej samej nazwie, gdy są to zmienne:

alokowane dynamicznie

globalne

lokalne w dwóch różnych blokach

lokalne w tym samym bloku

L-wartością nazywamy:

bieżący adres zmiennej

wynik wyrażenia arytmetycznego

indeks tablicy

wartość zmiennej po dokonaniu podstawienia

Wiązanie statyczne:

może zmienić się w trakcie wykonania programu

następuje w trakcie wykonania programu

następuje przed wykonaniem programu

odnosi się tylko do zmiennych globalnych

Wnioskowanie o typie zmiennej jest najczęstsze w językach:

funkcyjnych

logicznych

obiektowych

nie występuje w żadnym przyzwoitym języku

Okres życia zmiennej to:

czas pomiędzy alokacją zmiennej a jej dealokacją

czas od uruchomienia programu do chwili wykonania na tej zmiennej delete, free itp.

obszar kodu pomiędzy deklaracją zmiennej a końcem zawierającego ją bloku

czas od pierwszego podstawienia pod tę zmienną do ostatniego jej użycia w programie

Obiekty w Javie są alokowane:

dynamicznie, na stercie

dynamicznie, na stosie

dynamicznie, na stosie lub na stercie (decyzję podejmuje kompilator)

statycznie

Spośród wymienionych tu języków najbliższy silnemu typowaniu jest:

C

C++

C\#

PHP

Silne typowanie bywa ,,osłabiane przez:

jawne konwersje typów

niejawne konwersje typów

dynamiczne sprawdzanie zgodności typów

statyczne sprawdzanie zgodności typów

Podtyp to:

typ powstały przez ograniczenie zakresu istniejącego typu, zgodny z owym typem

nowy typ oparty na już istniejącym, niezgodny z dotychczasowym

typ tablicowy, w którym ograniczono zakres indeksów

jedno z pól unii

W języku C++ dostęp do przesłoniętej zmiennej nielokalnej można uzyskać za pomocą operatora:

\:\: (dwa dwukropki)

. (kropka)

* (gwiazdka)

-> (strzałka)