Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka/Ćwiczenia 8: Przegląd ważniejszych rozkładów: Różnice pomiędzy wersjami
m Zastępowanie tekstu – „,</math>” na „</math>,” |
m Zastępowanie tekstu – „<math> ” na „<math>” |
||
Linia 86: | Linia 86: | ||
<center><math> {\Bbb E}(X) = \int_{-\infty}^\infty x f(x)\,dx = | <center><math>{\Bbb E}(X) = \int_{-\infty}^\infty x f(x)\,dx = | ||
\int_{0}^\infty \lambda x e^{-\lambda x}\,dx = \left[ | \int_{0}^\infty \lambda x e^{-\lambda x}\,dx = \left[ | ||
-e^{-\lambda x}(x+\frac{1}{\lambda})\right]_0^\infty = 0 - \left(-\frac{1}{\lambda}\right)</math><math> = \frac{1}{\lambda}</math></center> | -e^{-\lambda x}(x+\frac{1}{\lambda})\right]_0^\infty = 0 - \left(-\frac{1}{\lambda}\right)</math><math>= \frac{1}{\lambda}</math></center> | ||
<center><math> {\Bbb E}(X^2) = \int_{-\infty}^\infty x^2 f(x)\,dx = | <center><math>{\Bbb E}(X^2) = \int_{-\infty}^\infty x^2 f(x)\,dx = | ||
\int_{0}^\infty \lambda x^2 e^{-\lambda z}\,dx = \left[ -e^{-\lambda x}\frac{2+2\lambda x+x^2\lambda^2}{\lambda^2} | \int_{0}^\infty \lambda x^2 e^{-\lambda z}\,dx = \left[ -e^{-\lambda x}\frac{2+2\lambda x+x^2\lambda^2}{\lambda^2} | ||
\right]_0^\infty</math></center> | \right]_0^\infty</math></center> | ||
Linia 262: | Linia 262: | ||
<center><math> x \ge m + \sqrt{\frac{{\Bbb D}^2 (T)}{0.05}} \approx 172.879829</math></center> | <center><math>x \ge m + \sqrt{\frac{{\Bbb D}^2 (T)}{0.05}} \approx 172.879829</math></center> | ||
Aktualna wersja na dzień 22:11, 11 wrz 2023
Ćwiczenia
Ćwiczenie 8.1
II rok informatyki składa się z czterech grup ćwiczeniowych o liczebnościach: 15, 11, 10 oraz 14 studentów. W czasie trwania zajęć przeprowadzono pięć sprawdzianów pisemnych dla całego roku. Za każdym razem wykładowca wybierał sobie w sposób losowy jedną pracę, aby osobiście ją sprawdzić. Jakie jest prawdopodobieństwo, że wśród wybranych prac znajdą się prace pochodzące ze wszystkich grup?
Mamy tutaj rozkład wielomianowy o parametrach:
Chcemy więc policzyć:
Korzystając z definicji rozkładu wielomianowego łatwo obliczyć, że suma ta wynosi:
.
Ćwiczenie 8.2
Uzasadnimy wzory na średnią i wariancję w rozkładzie Poissona.
Otrzymujemy:
Ćwiczenie 8.3
Porównamy graficznie rozkład dwumianowy o parametrach i (kolor niebieski) z rozkładem Poissona o parametrze (kolor czerwony).
Oto właściwy rysunek:
<flash>file=Rp.1.87.swf|width=350|height=350</flash>
Ćwiczenie 8.4
Udowodnimy podane na wykładzie wzory na wartość oczekiwaną i wariancję w rozkładzie wykładniczym.
Otrzymujemy:
Ćwiczenie 8.5
Narysujemy wykresy gęstości rozkładu Erlanga dla , z ustalonym parametrem .
Oto żądane wykresy:
<flash>file=Rp.1.88.swf|width=350|height=350</flash>
Licząc odpowiednie całki można sprawdzić, że rozkłady te mają następujące nadzieje matematyczne:
Ćwiczenie 8.6
Przypuśćmy, że ze zbioru -elementowego losujemy w kolejnych momentach czasu po jednym elemencie, przy czym jest to losowanie ze zwracaniem. Interesuje nas średnia długość czasu oczekiwania na wylosowanie różnych elementów.
Niech oznacza interesujący nas czas. Nie jest całkiem widoczne, jak wyznaczyć rozkład , jednak samą nadzieję matematyczną można obliczyć stosunkowo łatwo. Zauważmy w tym celu, że gdy w pewnym momencie mamy już wylosowanych różnych elementów, to czas oczekiwania na pojawienie się następnego, różnego od nich, elementu jest zmienną losową o rozkładzie, którego charakter jest w istocie taki sam jak rozkład czasu oczekiwania na pierwszą "szóstkę". Mianowicie, ma rozkład:
- jest to więc rozkład geometryczny o parametrze .
W związku z powyższym, zmienna losowa ma określoną nadzieję matematyczną i wariancję:
Zauważmy teraz, że:
a więc:
Ponieważ zmienne losowe są
niezależne, mamy także:
Wykorzystując wspomaganie komputerowe (na przykład program Maple),
obliczmy nadzieję i wariancję w kilku szczególnych przypadkach:
, : | , , |
, : | , , |
, : | , , |
, : | , . |
Zwróćmy uwagę na to, że wyniki te są zgodne z intuicją - gdy
chcemy wylosować niewiele elementów, wystarczy niewiele
losowań, a ponieważ wariancja, będąca miarą rozrzutu, jest
mała, mamy właściwie pewność, że do wylosowania 30 różnych
elementów potrzebujemy 40 lub niewiele więcej losowań. Natomiast,
gdy chcemy mieć dużo, w porównaniu z liczebnością populacji,
elementów różnych, liczba losowań musi być duża, a jej
konkretne przewidywanie jest obarczone poważnym błędem.
Otrzymane wyniki mogą być wykorzystane do określenia wielkości populacji na podstawie próbki. Jeżeli, na przykład, w 12 losowaniach uzyskamy jedynie 8 elementów różnych, możemy przypuszczać, że wielkość populacji jest nieco mniejsza niż 100. Statystyka matematyczna podaje metody, jak w miarę precyzyjnie określić wielkość populacji oraz, przede wszystkim, jak precyzyjnie postawić problem.
Ćwiczenie 8.7
Ile należy wykonać losowań ze zwracaniem, aby z populacji -elementowej wybrać 100 różnych elementów z prawdopodobieństwem nie mniejszym niż ?
Przyjmijmy oznaczenia jak w ćwiczeniu 8.6 (tutaj ). Mamy znaleźć liczbę losowań , dla której:
Możemy od razu założyć, że .
Wówczas, korzystając m. in. z nierówności Czebyszewa (twierdzenie 7.20), dla otrzymujemy:
Wystarczy więc dobrać tak, aby:
Ponieważ wiemy już (z poprzedniego ćwiczenia), że
oraz , możemy
wyliczyć rozwiązując powyższą prostą nierówność kwadratową.
Tak więc otrzymujemy:
Zatem przy 173 rzutach mamy 95 pewności, że
wylosujemy 100 różnych elementów. Jeżeli wystarczy nam
90 pewności, możemy podobnie obliczyć, że wystarczy wykonać jedynie 163 rzuty.
Jak zobaczymy później, wyniki te można jeszcze wzmocnić.
Zadanie 8.1
Oblicz (skorzystaj, w miarę potrzeby, z tablic lub
komputera):
- , gdy ma rozkład wykładniczy z parametrem ,
- , gdy ma rozkład jednostajny na odcinku ,
- , gdy ma rozkład geometryczny z parametrem ,
- , gdy ma rozkład dwumianowy z parametrami i ,
- , gdy ma rozkład dwumianowy z parametrami i (w tym przypadku są dwa różne, praktyczne sposoby).
Uzyskane wyniki zilustruj geometrycznie.
Zadanie 8.2
Wylosuj 200 liczb według: (a) rozkładu dwupunktowego , (b)
rozkładu jednostajnego na odcinku , (c) rozkładu dwumianowego z parametrami i .
Oblicz w każdym przypadku nadzieję matematyczną i wariancję oraz
porównaj je z wartościami teoretycznymi.
Zadanie 8.3
Jakie jest prawdopodobieństwo tego, że wśród
200 losowo wybranych osób znajdują się co najmniej cztery
osoby leworęczne, jeżeli przyjmiemy, że takie osoby stanowią całej populacji?
Jak duża powinna być grupa
osób, aby z prawdopodobieństwem lub
większym, co najmniej jedna osoba w tej grupie
była leworęczna?
Zadanie 8.4
Ile rodzynek podczas wyrabiania ciasta trzeba
średnio przeznaczyć na bułeczkę, aby losowo
wybrana bułeczka zawierała co najmniej
jedną rodzynkę z
prawdopodobieństwem lub większym?
Zadanie 8.5
Dwóch ludzi wykonuje rzutów monetą
symetryczną. Jakie jest prawdopodobieństwo
tego, że obaj otrzymają tyle samo orłów?
Zadanie 8.6
Ze stawu, w którym pływa ryb, w tym ryb
jadalnych, odłowiono ryb. Jaka jest oczekiwana
liczba odłowionych ryb jadalnych?
Zadanie 8.7
Niezależne zmienne losowe i mają rozkłady wykładnicze z parametrami oraz .
Wykaż, że zmienna losowa też ma rozkład wykładniczy.
Zadanie 8.8
Dla grupy osób znajdź oczekiwaną liczbę
dni, które są dniami urodzin tych osób.
Zadanie 8.9
Oblicz prawdopodobieństwo tego, że
pierwiastki równania są rzeczywiste,
wiedząc, że oraz są niezależnymi
zmiennymi losowymi o rozkładzie jednostajnym na
odcinku .
Zadanie 8.10
Wykaż, że zmienna losowa
ma rozkład jednostajny na
przedziale , o ile oraz
mają taki sam rozkład wykładniczy i są
niezależne.