Analiza matematyczna 2/Ćwiczenia 1: Przestrzenie metryczne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
m Zastępowanie tekstu – „.↵</math>” na „</math>”
m Zastępowanie tekstu – „,↵</math>” na „</math>,”
 
Linia 107: Linia 107:
<center><math>\# A_{wv}
<center><math>\# A_{wv}
\le
\le
\# A_{wz}\cup \# A_{zv},
\# A_{wz}\cup \# A_{zv}</math>,</center>
</math></center>


zatem
zatem
Linia 118: Linia 117:
\# A_{wz}\cup \# A_{zv}
\# A_{wz}\cup \# A_{zv}
=
=
d(w,z)+d(z,v),
d(w,z)+d(z,v)</math>,</center>
</math></center>


co należało dowieść.<br>
co należało dowieść.<br>
Linia 233: Linia 231:
\bigg|\frac{1}{n}-\frac{1}{m}\bigg|
\bigg|\frac{1}{n}-\frac{1}{m}\bigg|
=
=
\big|f(n)-f(m)\big|,
\big|f(n)-f(m)\big|</math>,</center>
</math></center>


zatem możemy wprost skorzystać z [[#cw_1_2|ćwiczenia 1.2.]] i wywnioskować,
zatem możemy wprost skorzystać z [[#cw_1_2|ćwiczenia 1.2.]] i wywnioskować,
Linia 255: Linia 252:
1-\frac{1}{m}
1-\frac{1}{m}
<
<
1,
1</math>,</center>
</math></center>


stąd
stąd
Linia 285: Linia 281:
\frac{1}{3}-\frac{1}{m}
\frac{1}{3}-\frac{1}{m}
<
<
\frac{1}{2},
\frac{1}{2}</math>,</center>
</math></center>


skąd
skąd
Linia 294: Linia 289:
\frac{1}{m}
\frac{1}{m}
<
<
\frac{5}{6},
\frac{5}{6}</math>,</center>
</math></center>


a więc
a więc
Linia 337: Linia 331:
\sup_{x,y\in B}d(x,y)
\sup_{x,y\in B}d(x,y)
=
=
\mathrm{diam}\, B,
\mathrm{diam}\, B</math>,
</math>
</center>
</center>


Linia 398: Linia 391:
1
1
<
<
4,
4</math>,
</math>
</center>
</center>


Linia 441: Linia 433:
r_1+(R-r_1)
r_1+(R-r_1)
=
=
R,
R</math>,
</math>
</center>
</center>


Linia 722: Linia 713:
K(x,r_k)
K(x,r_k)
\ \subseteq
\ \subseteq
U_k,
U_k</math>,</center>
</math></center>


a więc
a więc

Aktualna wersja na dzień 21:44, 11 wrz 2023

Przestrzenie metryczne

Ćwiczenie 1.1.

Niech n będzie dowolną liczbą naturalną oraz niech Xn oznacza zbiór wszystkich słów długości n (to znaczy ciągów liter długości n). W teorii kodowania rozważa się funkcję d:Xn×Xn0 definiowaną przez:

d(w,v) =df  ilość pozycji, na których w słowach v i w występują różne litery

(a) Udowodnić, że d jest metryką w Xn (jest to tak zwana metryka Hamminga).
(b) Czy d nadal będzie metryką, gdy w powyższej definicji słowo "różne" zastąpimy przez "takie same"?

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.2.

Niech X będzie dowolnym zbiorem niepustym oraz niech f:X będzie dowolną iniekcją. Udowodnić, że odwzorowanie dane wzorem

d(x,y) =df |f(x)f(y)| x,yX

jest metryką w X.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.3.

Sprawdzić, czy funkcja d:×+ dana wzorem

d(n,m) =df |1n1m| n,m

jest metryką w . Jeśli tak, to jak wyglądają kule K(1,1) oraz K(3,12) w tej metryce.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.4.

Niech (X,d) będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że dla dowolnych zbiorów A,BX zachodzi implikacja

AB diamAdiamB

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.5.

Niech (X,d) będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że dla dowolnego x0X oraz r0, zachodzi diamK(x0,r)2r. Czy nierówność "" można zastąpić równością?

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.6.

Niech (X,d) będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że jeśli x0X,R>0,x1K(x0,r) oraz r1=Rd(x0,x1), to r1>0 oraz K(x1,r1)K(x0,R).

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.7.

Udowodnić, że kule w (X,d) są zbiorami otwartymi.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.8.

Dany jest zbiór A=[0,1]×[0,1]2 oraz dwa punkty x=(2,3) oraz y=(3,2). Wyznaczyć
(a) odległość punktów x i y,
(b) dist(x,A),
(c) diam(A),
kolejno w metrykach: dyskretnej dd; metryce rzece dr; gdy "rzeką" jest prosta o równaniu y=1; metryce kolejowej dk, gdy "węzłem" kolejowym jest punkt (1,0).

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.9.

Niech (X,d) będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że
(a) suma dowolnej rodziny zbiorów otwartych jest zbiorem otwartym,
(b) przecięcie (część wspólna) skończonej rodziny zbiorów otwartych jest zbiorem otwartym.

Wskazówka
Rozwiązanie