Analiza matematyczna 2/Ćwiczenia 1: Przestrzenie metryczne: Różnice pomiędzy wersjami
m Zastępowanie tekstu – „.↵</math>” na „</math>” |
m Zastępowanie tekstu – „,↵</math>” na „</math>,” |
||
Linia 107: | Linia 107: | ||
<center><math>\# A_{wv} | <center><math>\# A_{wv} | ||
\le | \le | ||
\# A_{wz}\cup \# A_{zv} | \# A_{wz}\cup \# A_{zv}</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
zatem | zatem | ||
Linia 118: | Linia 117: | ||
\# A_{wz}\cup \# A_{zv} | \# A_{wz}\cup \# A_{zv} | ||
= | = | ||
d(w,z)+d(z,v) | d(w,z)+d(z,v)</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
co należało dowieść.<br> | co należało dowieść.<br> | ||
Linia 233: | Linia 231: | ||
\bigg|\frac{1}{n}-\frac{1}{m}\bigg| | \bigg|\frac{1}{n}-\frac{1}{m}\bigg| | ||
= | = | ||
\big|f(n)-f(m)\big| | \big|f(n)-f(m)\big|</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
zatem możemy wprost skorzystać z [[#cw_1_2|ćwiczenia 1.2.]] i wywnioskować, | zatem możemy wprost skorzystać z [[#cw_1_2|ćwiczenia 1.2.]] i wywnioskować, | ||
Linia 255: | Linia 252: | ||
1-\frac{1}{m} | 1-\frac{1}{m} | ||
< | < | ||
1 | 1</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
stąd | stąd | ||
Linia 285: | Linia 281: | ||
\frac{1}{3}-\frac{1}{m} | \frac{1}{3}-\frac{1}{m} | ||
< | < | ||
\frac{1}{2} | \frac{1}{2}</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
skąd | skąd | ||
Linia 294: | Linia 289: | ||
\frac{1}{m} | \frac{1}{m} | ||
< | < | ||
\frac{5}{6} | \frac{5}{6}</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
a więc | a więc | ||
Linia 337: | Linia 331: | ||
\sup_{x,y\in B}d(x,y) | \sup_{x,y\in B}d(x,y) | ||
= | = | ||
\mathrm{diam}\, B | \mathrm{diam}\, B</math>, | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
Linia 398: | Linia 391: | ||
1 | 1 | ||
< | < | ||
4 | 4</math>, | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
Linia 441: | Linia 433: | ||
r_1+(R-r_1) | r_1+(R-r_1) | ||
= | = | ||
R | R</math>, | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
Linia 722: | Linia 713: | ||
K(x,r_k) | K(x,r_k) | ||
\ \subseteq | \ \subseteq | ||
U_k | U_k</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
a więc | a więc |
Aktualna wersja na dzień 21:44, 11 wrz 2023
Przestrzenie metryczne
Ćwiczenie 1.1.
Niech będzie dowolną liczbą naturalną oraz niech oznacza zbiór wszystkich słów długości (to znaczy ciągów liter długości ). W teorii kodowania rozważa się funkcję definiowaną przez:
(a)
Udowodnić, że jest metryką w
(jest to tak zwana metryka Hamminga).
(b)
Czy nadal będzie metryką, gdy w powyższej definicji
słowo "różne" zastąpimy przez
"takie same"?
Ćwiczenie 1.2.
Niech będzie dowolnym zbiorem niepustym oraz niech będzie dowolną iniekcją. Udowodnić, że odwzorowanie dane wzorem
jest metryką w .
Ćwiczenie 1.3.
Sprawdzić, czy funkcja dana wzorem
jest metryką w . Jeśli tak, to jak wyglądają kule oraz w tej metryce.
Ćwiczenie 1.4.
Niech będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że dla dowolnych zbiorów zachodzi implikacja
Ćwiczenie 1.5.
Niech będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że dla dowolnego oraz , zachodzi . Czy nierówność "" można zastąpić równością?
Ćwiczenie 1.6.
Niech będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że jeśli oraz , to oraz .
Ćwiczenie 1.7.
Udowodnić, że kule w są zbiorami otwartymi.
Ćwiczenie 1.8.
Dany jest zbiór
oraz dwa punkty oraz .
Wyznaczyć
(a) odległość punktów i ,
(b) ,
(c) ,
kolejno w metrykach:
dyskretnej ;
metryce rzece gdy "rzeką" jest prosta o równaniu ;
metryce kolejowej , gdy "węzłem" kolejowym jest punkt .
Ćwiczenie 1.9.
Niech będzie przestrzenią metryczną.
Udowodnić, że
(a) suma dowolnej rodziny zbiorów otwartych jest
zbiorem otwartym,
(b) przecięcie (część wspólna) skończonej rodziny
zbiorów otwartych jest zbiorem otwartym.