Matematyka dyskretna 1/Ćwiczenia 6: Permutacje i podziały: Różnice pomiędzy wersjami
m Zastępowanie tekstu – „.↵</math>” na „</math>” |
|||
Linia 25: | Linia 25: | ||
<center><math>\frac{\sum_{i=0}^ni\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right]}{n!}=H_n | <center><math>\frac{\sum_{i=0}^ni\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right]}{n!}=H_n</math></center> | ||
</math></center> | |||
Linia 157: | Linia 156: | ||
<center><math>\sum_{k=m}^n{n\choose k}\left\{\begin{array} {c}k\\ m\end{array} \right\} | <center><math>\sum_{k=m}^n{n\choose k}\left\{\begin{array} {c}k\\ m\end{array} \right\} | ||
=\sum_k{n\choose k}\left\{\begin{array} {c}k\\ m\end{array} \right\} | =\sum_k{n\choose k}\left\{\begin{array} {c}k\\ m\end{array} \right\}</math></center> | ||
</math></center> | |||
Linia 207: | Linia 205: | ||
<center><math>\left\{\begin{array} {c}m+n+1\\ m\end{array} \right\} | <center><math>\left\{\begin{array} {c}m+n+1\\ m\end{array} \right\} | ||
=\sum_{i=0}^m i\left\{\begin{array} {c}n+i\\ i\end{array} \right\} | =\sum_{i=0}^m i\left\{\begin{array} {c}n+i\\ i\end{array} \right\}</math></center> | ||
</math></center> | |||
Linia 247: | Linia 244: | ||
<center><math>\left[\begin{array} {c}m+n+1\\ m\end{array} \right]=\sum_{i=0}^m(n+i)\left[\begin{array} {c}n+i\\ i\end{array} \right] | <center><math>\left[\begin{array} {c}m+n+1\\ m\end{array} \right]=\sum_{i=0}^m(n+i)\left[\begin{array} {c}n+i\\ i\end{array} \right]</math></center> | ||
</math></center> | |||
Linia 292: | Linia 288: | ||
<center><math>\left\{\begin{array} {c}n\\ l+m\end{array} \right\}{l+m\choose l} | <center><math>\left\{\begin{array} {c}n\\ l+m\end{array} \right\}{l+m\choose l} | ||
=\sum_k{n\choose k}\left\{\begin{array} {c}k\\ l\end{array} \right\}\left\{\begin{array} {c}n-k\\ m\end{array} \right\} | =\sum_k{n\choose k}\left\{\begin{array} {c}k\\ l\end{array} \right\}\left\{\begin{array} {c}n-k\\ m\end{array} \right\}</math></center> | ||
</math></center> | |||
Linia 338: | Linia 333: | ||
<center> | <center> | ||
<math>6+5+3+2+2+1=19 | <math>6+5+3+2+2+1=19</math> | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
Linia 345: | Linia 339: | ||
<center> | <center> | ||
<math>5+2+1=8 | <math>5+2+1=8</math> | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
Aktualna wersja na dzień 21:37, 11 wrz 2023
Permutacje i Podziały
Ćwiczenie 1
Policz średnią liczbę cykli w permutacji zbioru elementowego.
Ćwiczenie 2
Oblicz postać zwartą symbolu .
Ćwiczenie 3
Udowodnij wzór na odwracanie liczb Stirlinga, czyli że dla dowolnych funkcji określonych na zachodzi:
wtedy i tylko wtedy, gdy
Ćwiczenie 4
Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że
Ćwiczenie 5
Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że
Ćwiczenie 6
Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że
Ćwiczenie 7
Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że
Ćwiczenie 8
Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że
Ćwiczenie 9
Podział liczby na sumę jest symetryczny, jeśli odwracając jego diagram Ferrersa o stopni otrzymamy ten sam diagram.
Przykład
- jest podziałem symetrycznym .
- nie jest podziałem symetrycznym .
Pokaż, że liczba podziałów symetrycznych liczby pokrywa się z liczbą podziałów liczby na różne i nieparzyste składniki.