Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 2: Funkcje elementarne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
m Zastępowanie tekstu – „.</math>” na „</math>.”
m Zastępowanie tekstu – „.↵</math>” na „</math>”
Linia 36: Linia 36:
=
=
\left\{ \begin{array}{ll} f, &\text{ jeśli }n \text{ jest liczbą nieparzystą},\\
\left\{ \begin{array}{ll} f, &\text{ jeśli }n \text{ jest liczbą nieparzystą},\\
\mathrm{id}\, &\text{ jeśli }n \text{ jest liczbą parzystą},\end{array}\right.
\mathrm{id}\, &\text{ jeśli }n \text{ jest liczbą parzystą},\end{array}\right</math></center>
</math></center>


wobec tego <math>f^9=f</math>.<br>
wobec tego <math>f^9=f</math>.<br>
Linia 87: Linia 86:
=
=
\left\{ \begin{array}{ll} f, &\text{ jeśli }n \text{ jest liczbą nieparzystą},\\
\left\{ \begin{array}{ll} f, &\text{ jeśli }n \text{ jest liczbą nieparzystą},\\
\mathrm{id}\, &\text{ jeśli }n \text{jest liczbą parzystą,}\end{array}\right.
\mathrm{id}\, &\text{ jeśli }n \text{jest liczbą parzystą,}\end{array}\right</math></center>
</math></center>


wobec tego <math>f^3=f</math>, <math>f^{11}=f</math>.<br>
wobec tego <math>f^3=f</math>, <math>f^{11}=f</math>.<br>
Linia 148: Linia 146:
<center>
<center>
<math>\arccos (-y)=\pi -\arccos y</math> dla <math>
<math>\arccos (-y)=\pi -\arccos y</math> dla <math>
|y|\leq\frac{\pi}{2}.
|y|\leq\frac{\pi}{2}</math>
</math>
</center>
</center>


Linia 165: Linia 162:


<center>
<center>
<math>\arccos (\sin x) =-\bigg(\frac{\pi}{2}-x\bigg) =x-\frac{\pi}{2}.
<math>\arccos (\sin x) =-\bigg(\frac{\pi}{2}-x\bigg) =x-\frac{\pi}{2}</math>
</math>
</center>
</center>


Linia 173: Linia 169:


<center>
<center>
<math>\arccos (\sin x)) =\bigg|x-\frac{\pi}{2}\bigg|.
<math>\arccos (\sin x)) =\bigg|x-\frac{\pi}{2}\bigg|</math>
</math>
</center>
</center>


Linia 187: Linia 182:
&\frac{\pi}{2}-x, &\text{ dla } & -\frac{\pi}{2} \leq x\leq \frac{\pi}{2}\\
&\frac{\pi}{2}-x, &\text{ dla } & -\frac{\pi}{2} \leq x\leq \frac{\pi}{2}\\
&x-\frac{\pi}{2}, &\text{ dla } & +\frac{\pi}{2} \leq x\leq \pi.\end{align}
&x-\frac{\pi}{2}, &\text{ dla } & +\frac{\pi}{2} \leq x\leq \pi.\end{align}
\right.
\right</math>
</math>
</center>
</center>


Linia 205: Linia 199:
Podobnie <math>x\mapsto \mathrm{arc\,ctg}\,(\mathrm{tg}\, x)</math> jest nieparzysta, okresowa o okresie <math>\pi</math>. Wystarczy więc rozważyć ją np. w przedziale <math>\bigg(-\frac{\pi}{2},\frac{\pi}{2}\bigg)</math>, gdzie zachodzi równość:
Podobnie <math>x\mapsto \mathrm{arc\,ctg}\,(\mathrm{tg}\, x)</math> jest nieparzysta, okresowa o okresie <math>\pi</math>. Wystarczy więc rozważyć ją np. w przedziale <math>\bigg(-\frac{\pi}{2},\frac{\pi}{2}\bigg)</math>, gdzie zachodzi równość:


<center><math>\mathrm{arc\,ctg}\,(\mathrm{tg}\, x)=\mathrm{arc\,ctg}\,(\mathrm{ctg}\,(\frac{\pi}{2}-x))=\frac{\pi}{2}-x.
<center><math>\mathrm{arc\,ctg}\,(\mathrm{tg}\, x)=\mathrm{arc\,ctg}\,(\mathrm{ctg}\,(\frac{\pi}{2}-x))=\frac{\pi}{2}-x</math></center>
</math></center>


d) Pamiętając, że <math>\mathrm{tg}\, u=\frac{1}{\mathrm{ctg}\, u}</math>, otrzymamy
d) Pamiętając, że <math>\mathrm{tg}\, u=\frac{1}{\mathrm{ctg}\, u}</math>, otrzymamy

Wersja z 21:32, 11 wrz 2023

Funkcje elementarne

Ćwiczenie 2.1.

Dana jest funkcja afiniczna f(x)=x+2. Wyznaczyć:
a) odwrotność tej funkcji,
b) funkcję odwrotną do f,
c) złożenie f2=ff, f3=fff, f4=ffff, f9=fffffffff.
d) Czy istnieje malejąca funkcja afiniczna g taka, że (gg)(x)=4x+3?

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 2.2.

Dana jest homografia f(x)=x+1x1. Wyznaczyć:
a) odwrotność tej homografii,
b) homografię odwrotną,
c) złożenie f2=ff, f3=fff, f4=ffff oraz f11=fffffffffff.
d) Czy istnieje homografia g: taka, że gg=f?

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 2.3.

Wyrazić w prostszej postaci:
a) arcsin(cosx), arccos(sinx),
b) sin(arccosx), cos(arcsinx),
c) arctg(ctgx), arcctg(tgx),
d) tg(arcctgx), ctg(arctgx),
e) sinh(arcoshx), cosh(arsinhx).

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 2.4.

Wykazać, że dla dowolnych liczb x, y zachodzą równości:
a) cosh(x+y)=coshxcoshy+sinhxsinhy,
b) sinh(x+y)=sinhxcoshy+coshxsinhy.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 2.5.

a) Niech Tn(x):=cos(narccosx) dla n=0,1,2,.... Wykaż, że T0(x)=1, T1(x)=x oraz

Tn+2(x)=2xTn+1(x)Tn(x),

dla n0.
b) Wykazać, że funkcja Tn(x)=cos(narccosx) jest wielomianem zmiennej x, dla n=0,1,2,3,....

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 2.6.

a) Niech Un(x):=cosh(narcoshx) dla n=0,1,2,.... Wykaż, że U0(x)=1, U1(x)=x oraz

Un+2(x)=2xUn+1(x)Un(x),
dla n0.

b) Wykazać, że funkcja Un(x)=cosh(narcoshx) jest wielomianem zmiennej x, dla n=0,1,2,3,....
c) Wykazać, że dla dowolnej liczby n=0,1,2,3,... istnieje wielomian Wn taki, że Un oraz Tn są restrykcjami - odpowiednio do przedziałów [1,) oraz [1,1] - wielomianu Wn.

Wskazówka
Rozwiązanie