Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 6: Szeregi liczbowe: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
m Zastępowanie tekstu – „<math> ” na „<math>”
m Zastępowanie tekstu – „.↵</math>” na „</math>”
Linia 29: Linia 29:
\frac{5+(-1)^n}{\sqrt{n}}
\frac{5+(-1)^n}{\sqrt{n}}
\ge
\ge
\frac{4}{\sqrt{n}}.
\frac{4}{\sqrt{n}}</math></center>
</math></center>


Ponieważ szereg
Ponieważ szereg
Linia 69: Linia 68:
\sin\frac{1}{n^2}
\sin\frac{1}{n^2}
\le
\le
\frac{1}{n^2}.
\frac{1}{n^2}</math></center>
</math></center>


Zatem na mocy kryterium porównawczego
Zatem na mocy kryterium porównawczego
Linia 440: Linia 438:


<center><math>\exists N\in\mathbb{N}\ \forall n\ge n:
<center><math>\exists N\in\mathbb{N}\ \forall n\ge n:
\frac{1}{2}\le a_n\le \frac{3}{2}.
\frac{1}{2}\le a_n\le \frac{3}{2}</math></center>
</math></center>


Zatem
Zatem
Linia 450: Linia 447:
\frac{1}{n \cdot \frac{3}{2}}
\frac{1}{n \cdot \frac{3}{2}}
=
=
\frac{2}{3n}.
\frac{2}{3n}</math></center>
</math></center>


Ponieważ szereg
Ponieważ szereg
Linia 480: Linia 476:


<center><math>\exists N\in\mathbb{N}\ \forall n\ge n:
<center><math>\exists N\in\mathbb{N}\ \forall n\ge n:
a_n\le 3.
a_n\le 3</math></center>
</math></center>


Zatem
Zatem
Linia 488: Linia 483:
\frac{1}{n\cdot a_n}
\frac{1}{n\cdot a_n}
\ge
\ge
\frac{1}{3n}.
\frac{1}{3n}</math></center>
</math></center>


Ponieważ szereg
Ponieważ szereg
Linia 534: Linia 528:


<center><math>\exists N\in\mathbb{N}\ \forall n\ge N:
<center><math>\exists N\in\mathbb{N}\ \forall n\ge N:
0<a_n<1.
0<a_n<1</math></center>
</math></center>


Ponieważ dla <math>x\in (0,1)</math> mamy <math>x^2<x</math>, zatem
Ponieważ dla <math>x\in (0,1)</math> mamy <math>x^2<x</math>, zatem
Linia 542: Linia 535:
a_n^2
a_n^2
<
<
a_n.
a_n</math></center>
</math></center>


Na mocy kryterium porównawczego
Na mocy kryterium porównawczego

Wersja z 21:31, 11 wrz 2023

6. Szeregi liczbowe

Ćwiczenie 6.1.

Zbadać zbieżność następujących szeregów liczbowych:
(1) n=15+(1)nn,

(2) n=1cos1nsin1n2.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 6.2.

Zbadać zbieżność następujących szeregów liczbowych:
(1) n=11nn,

(2) n=1cos1n.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 6.3.

Obliczyć sumy następujących szeregów liczbowych:
(1) n=11n(n+1)

(2) n=13n+2n6n

(3) n=11(2n1)(2n+1)

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 6.4.

Zbadać zbieżność następujących szeregów liczbowych:
(1) n=11lnn

(2) n=11(ln(lnn))lnn

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 6.5.

Zbadać zbieżność następujących szeregów liczbowych:
(1) n=11n1+1n,

(2) n=11n(1+1n)n.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 6.6.

Niech n=1an będzie szeregiem o wyrazach dodatnich.
(1) Udowodnić, że jeśli szereg n=1an jest zbieżny, to także szereg n=1an2 jest zbieżny.
(2) Pokazać, że nie zachodzi implikacja odwrotna w powyższym stwierdzeniu.

Wskazówka
Rozwiązanie