Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka/Ćwiczenia 10: Łańcuchy Markowa: Różnice pomiędzy wersjami
m Zastępowanie tekstu – „\</math>” na „\ </math>” |
m Zastępowanie tekstu – „.↵</math>” na „</math>” |
||
Linia 87: | Linia 87: | ||
<center><math> | <center><math> | ||
{\mathbf{P}}^n_d(i)={\mathbf{P}}_d^n(i,i) = {\mathbf{P}}^n(i_1,i_1)\cdot \dots \cdot | {\mathbf{P}}^n_d(i)={\mathbf{P}}_d^n(i,i) = {\mathbf{P}}^n(i_1,i_1)\cdot \dots \cdot | ||
{\mathbf{P}}^n(i_d,i_d) = \left({\mathbf{P}}^n(0,0)\right)^d | {\mathbf{P}}^n(i_d,i_d) = \left({\mathbf{P}}^n(0,0)\right)^d</math></center> | ||
</math></center> | |||
Linia 143: | Linia 142: | ||
\\\noalign{\medskip} 0.157& 0.0906& 0.195& 0.353& 0.205 | \\\noalign{\medskip} 0.157& 0.0906& 0.195& 0.353& 0.205 | ||
\\\noalign{\medskip} 0.142& 0.0909& 0.194& 0.368& 0.205\end{array} | \\\noalign{\medskip} 0.142& 0.0909& 0.194& 0.368& 0.205\end{array} | ||
\right] | \right]</math></center> | ||
</math></center> | |||
Linia 176: | Linia 174: | ||
\\\noalign{\medskip} 0.296& 0.0998& 0.168& 0.281& 0.156 | \\\noalign{\medskip} 0.296& 0.0998& 0.168& 0.281& 0.156 | ||
\\\noalign{\medskip} 0.295& 0.0998& 0.168& 0.281& 0.156\end{array} | \\\noalign{\medskip} 0.295& 0.0998& 0.168& 0.281& 0.156\end{array} | ||
\right] | \right]</math></center> | ||
</math></center> | |||
Linia 193: | Linia 190: | ||
\\\noalign{\medskip}0&0& 0.5&- 0.8& 0.9\\\noalign{\medskip}0&0&0& 0.5& | \\\noalign{\medskip}0&0& 0.5&- 0.8& 0.9\\\noalign{\medskip}0&0&0& 0.5& | ||
- 0.9\\\noalign{\medskip}1&1&1&1&1\end{array} \right], \ \ b = \left[ \begin{array} {c} 0\\\noalign{\medskip}0\\\noalign{\medskip}0\\\noalign{\medskip}0\\\noalign{\medskip}0\\\noalign{\medskip}1 | - 0.9\\\noalign{\medskip}1&1&1&1&1\end{array} \right], \ \ b = \left[ \begin{array} {c} 0\\\noalign{\medskip}0\\\noalign{\medskip}0\\\noalign{\medskip}0\\\noalign{\medskip}0\\\noalign{\medskip}1 | ||
\end{array} \right] | \end{array} \right]</math></center> | ||
</math></center> | |||
Linia 203: | Linia 199: | ||
<center><math> | <center><math> | ||
\pi \approx \left[ \begin{array} {c} 0.30037 \\ 0.10012 \\ 0.16687\\ 0.27812\\ | \pi \approx \left[ \begin{array} {c} 0.30037 \\ 0.10012 \\ 0.16687\\ 0.27812\\ | ||
0.15451\end{array} \right] | 0.15451\end{array} \right]</math></center> | ||
</math></center> | |||
Linia 283: | Linia 278: | ||
<center><math>{\Bbb E}(X_5) \approx 7.00000,\;\; | <center><math>{\Bbb E}(X_5) \approx 7.00000,\;\; | ||
{\Bbb E}(X_{20}) \approx 4.157931285, \;\; | {\Bbb E}(X_{20}) \approx 4.157931285, \;\; | ||
{\Bbb E}(X_{200}) \approx 0.4050783639 | {\Bbb E}(X_{200}) \approx 0.4050783639</math></center> | ||
</math></center> | |||
Linia 361: | Linia 355: | ||
<center><math> | <center><math> | ||
\lim_{n \rightarrow \infty}{\mathbf{p}}_n(i) = \pi(i)</math> dla | \lim_{n \rightarrow \infty}{\mathbf{p}}_n(i) = \pi(i)</math> dla | ||
każdego <math> i \in E | każdego <math> i \in E</math></center> | ||
</math></center> | |||
'''Zadanie 10.9'''<br> | '''Zadanie 10.9'''<br> |
Wersja z 21:30, 11 wrz 2023
Ćwiczenia
Ćwiczenie 10.1
Opiszemy symulację spaceru losowego za pomocą programu Maple.
Poniższa procedura rysuje położenie cząsteczki w zależności od czasu, podczas spaceru losowego o zadanych parametrach. Funkcja empirical[q,r,p] generuje rozkład, według którego losuje się liczby 1, 2 i 3 z prawdopodobieństwami , i .
> Spacer := proc(N,p,q,sa,sb,M)
> local A, B, r, PA, PC, PB, stan, krok, droga:
> A := -N: B := N: r := 1 -p - q:
> PA := empirical[0.,sa,1-sa]: > PC := empirical[q,r,p]: > PB := empirical[1-sb,sb,0.]:
> stan := 0: > droga := stan: > from 1 to M do > if (A < stan and stan < B) then > krok := random[PC](1) - 2 > elif > stan = A then krok := random[PA](1) - 2 > elif > stan = B then krok := random[PB](1) - 2 > fi: > stan := stan + krok: > droga := droga,stan >od:}{} > plots[pointplot]([seq([i,droga[i+1]], > i = 0..nops([droga])-1)],axes=BOXED): > end:
Rysunek ze strony {ryssl} został utworzony poleceniem:
> Spacer(3,0.5,0.5,0.8,0.8,20);
Wygenerujemy teraz cztery ścieżki w spacerze losowym o 300 krokach. Bariery ustawiamy w punktach i oraz przyjmujemy następujące parametry:
Teraz wykonujemy cztery razy polecenie:
> Spacer(10,0.45,0.5,0.8,0.8,300);
otrzymując następujące wyniki:
<flash>file=Rp.1.102.swf|width=350|height=350</flash>
<flash>file=Rp.1.103.swf|width=350|height=350</flash>
<flash>file=Rp.1.104.swf|width=350|height=350</flash>
<flash>file=Rp.1.105.swf|width=350|height=350</flash>
Ćwiczenie 10.2
Przyjrzymy się jeszcze raz przykładowi 10.4 przy założeniu, że .
Niech oznacza macierz przejścia naszego łańcucha Markowa. Ustalmy stan . Zauważmy, że przejście w krokach ze stanu z powrotem do tego stanu podczas -wymiarowego spaceru losowego, jest równoważne przejściom ze stanów do w krokach podczas niezależnych od siebie jednowymiarowych spacerów losowych. Właśnie korzystając z tej niezależności, dostajemy:
Korzystając z powyższego wzoru oraz z twierdzenia 10.8, można obliczyć prawdopodobieństwa oraz
prawdopodobieństwa powrotu w czasie skończonym dla .
Warto w tym przypadku znowu skorzystać z programu Maple. Okazuje się, że:
- , ,
- , ,
- , ,
- , ,
- , .
Powyższe wyniki można interpretować w sposób następujący: w przypadku jedno i dwuwymiarowym nie można się podczas spaceru zgubić, natomiast jest to możliwe w wyższych wymiarach, przy czym im wymiar większy, tym prawdopodobieństwo powrotu jest mniejsze.
Ćwiczenie 10.3
Rozważymy pewien spacer losowy z barierami i zbadamy numerycznie zachowanie się kolejnych potęg macierzy przejścia.
Tym razem bariery ustawiamy w punktach oraz , zaś parametrami określającymi spacer są:
Macierz przejścia ma wówczas postać:
zatem:
Widzimy więc, na przykład, że prawdopodobieństwo
przejścia w 10 krokach z lewej bariery do niej samej
wynosi około 55, prawdopodobieństwo
przejścia z lewej do prawej bariery -
około 7, zaś z punktu 0 do niego
samego - około 18.
Ćwiczenie 10.4
Zobaczymy, jak funkcjonuje twierdzenie ergodyczne w przypadku spaceru losowego opisanego w ćwiczeniu 10.3.
Macierze i wyglądają następująco:
Widzimy, że (tak jak przewiduje twierdzenie) wiersze
powyższych macierzy stają się do siebie coraz bardziej podobne.
Znajdziemy teraz rozkład stacjonarny, rozwiązując odpowiedni układ równań postaci . Wyznaczamy najpierw oraz tak, aby układ ten był równoważny układowi występującemu w twierdzeniu ergodycznym (twierdzenie 10.11). Otrzymujemy:
Łatwo obliczyć (można, oczywiście, skorzystać z programu Maple),
że przybliżonym rozwiązaniem naszego układu równań jest następujący wektor :
Widzimy, że rzeczywiście rozkład stacjonarny niewiele różni się od wierszy macierzy
.
Ćwiczenie 10.5
Znajdziemy rozkłady i wartości oczekiwane zmiennych losowych (dla niektórych wartości ), oznaczających kapitał Antoniego z przykładu 10.5. Przyjmiemy następujące założenia:
które oznaczają, że Antoni ma większy kapitał, ale Bolesław
jest lepszym graczem.
Przypominamy, że mamy tutaj 14 stanów:
Stan "0" oznacza definitywną ruinę Adama, zaś stan "13" - jego całkowitą wygraną, natomiast gra startuje ze stanu "8".
Konstruujemy macierz przejścia :
i zadajemy rozkład początkowy:
Można teraz łatwo obliczać kolejne rozkłady korzystając z wzoru 10.1 -
tak wyglądają, obliczone przy pomocy programu Maple,
rozkłady po zakończeniu piątej, dwudziestej i dwusetnej gry:
natomiast ich nadzieje matematyczne wynoszą:
Tak więc po 200 grach mamy prawie 97 pewności, że Adam będzie bankrutem (jest też niewielka nadzieja, że wygra).
Jednakże jest niezwykle mało prawdopodobne, że gra w ogóle będzie się toczyć
(formalnie toczy się przez cały czas, tylko pozostaje w jednym ze stanów pochłaniających: "0" lub " 13").
Powyższą sytuację ilustruje także następująca animacja rozkładów prawdopodobieństwa zmiennych losowych :
Zadanie 10.1
Napisz i uruchom program, który dla zadanej macierzy przejścia i zadanego rozkładu prawdopodobieństwa: (a) symuluje łańcuch Markowa, (b) wyznacza kolejne rozkłady prawdopodobieństwa tego łańcucha.
Zadanie 10.2
Rozważmy spacer losowy po
okręgu. Załóżmy, że cząsteczka może się znajdować w
punktach odpowiadającym kątom ,
gdzie jest ustaloną liczbą naturalną, natomiast . Cząsteczka porusza się zgodnie z
ruchem wskazówek zegara z prawdopodobieństwem ,
przeciwnie do ruchu wskazówek zegara - z
prawdopodobieństwem i nie zmienia położenia z
prawdopodobieństwem (). Wskaż
macierz przejścia odpowiedniego łańcucha Markowa.
Zadanie 10.3
Znajdź macierz przejścia oraz
rozkład początkowy łańcucha Markowa, który jest modelem
zagadnienia opisanego w (patrz zadaniu 5.9).
Zadanie 10.4
Niech będą niezależnymi
zmiennymi losowymi, przyjmującymi jedynie wartości
całkowite. Załóżmy, że zmienna ma rozkład
, natomiast zmienne mają
wspólny rozkład . Określmy:
Sprawdź, że zmienne losowe
tworzą łańcuch Markowa.
Zadanie 10.5
Niech będzie macierzą przejścia pewnego
łańcucha Markowa. Wykaż, że dla wszystkich potęg zachodzi warunek:
Zadanie 10.6
Niech zmienne losowe , ,
tworzą łańcuch Markowa. Pokaż, że zmienne , gdzie jest
ustaloną liczbą, także tworzą łańcuch Markowa.
Zadanie 10.7
Napisz procedury, które symulują łańcuchy Markowa
z przykładu 10.6 oraz z zadań 10.2 i
10.3.
Zadanie 10.8
Pokaż, że dla ergodycznego łańcucha Markowa
oraz dla dowolnego rozkładu początkowego ,
rozkłady wektorów losowych są zbieżne do
rozkładu stacjonarnego , to znaczy:
Zadanie 10.9
Znajdź rozkłady stacjonarne (o ile istnieją) dla
łańcuchów Markowa z przykładu 10.6 oraz zadań
10.2 i
10.3.
Zadanie 10.10
Podaj przykład nieredukowalnego łańcucha Markowa o
skończonej liczbie stanów, który nie jest ergodyczny.
Zadanie 10.11
Wykaż, że ergodyczny łańcuch Markowa jest powracający.