MN14LAB: Różnice pomiędzy wersjami
m Zastępowanie tekstu – „\displaystyle ” na „” |
m Zastępowanie tekstu – „.↵</math>” na „</math>” |
||
Linia 34: | Linia 34: | ||
<center><math>\max_{f\in F^1_M([a,b])} |S(f)-Q_0(f)|\,=\, | <center><math>\max_{f\in F^1_M([a,b])} |S(f)-Q_0(f)|\,=\, | ||
\frac{M(b-a)^3}{24} | \frac{M(b-a)^3}{24}</math></center> | ||
</math></center> | |||
Porównaj ten wynik z wynikiem dla kwadratury trapezów. | Porównaj ten wynik z wynikiem dla kwadratury trapezów. | ||
Linia 62: | Linia 61: | ||
<center><math>\sup_{f\in F^1_M([a,b])}|S(f)-Q^I(f)|\,=\, | <center><math>\sup_{f\in F^1_M([a,b])}|S(f)-Q^I(f)|\,=\, | ||
\frac{M(b-a)^3}{32} | \frac{M(b-a)^3}{32}</math></center> | ||
</math></center> | |||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 74: | Linia 72: | ||
kwadratury parabol, tzn. | kwadratury parabol, tzn. | ||
<center><math>\bar P_k(f)\,=\,\frac{4\bar T_{2k}(f)-\bar T_k(f)}{3} | <center><math>\bar P_k(f)\,=\,\frac{4\bar T_{2k}(f)-\bar T_k(f)}{3}</math></center> | ||
</math></center> | |||
</div></div> | </div></div> |
Wersja z 21:29, 11 wrz 2023
Kwadratury
<<< Powrót do strony głównej przedmiotu Metody numeryczne
Oglądaj wskazówki i rozwiązania __SHOWALL__
Ukryj wskazówki i rozwiązania __HIDEALL__
Ćwiczenie: Kwadratura prostokątów kontra kwadratura trapezów
Pokazać, że jeśli to dla kwadratury prostokątów
mamy
(), a w konsekwencji dla funkcji, których druga pochodna jest ograniczona przez stałą (klasę wszystkich takich funkcji oznaczamy przez ), zachodzi
Porównaj ten wynik z wynikiem dla kwadratury trapezów.
Ćwiczenie
Rozpatrzmy kwadratury interpolacyjne oparte na dwóch węzłach . Pokazać, że wśród tych kwadratur najmniejszy błąd w klasie jest osiągany przez kwadraturę
a jej błąd
Ćwiczenie
Pokazać, że drugą kolumnę tabeli kwadratur Romberga tworzą złożone kwadratury parabol, tzn.
Ćwiczenie
Opracuj ekonomiczny program obliczający wartość kwadratury Romberga.
Ćwiczenie
Zaimplementuj adaptacyjną kwadraturę trapezów.