Logika dla informatyków/Ćwiczenia 5: Różnice pomiędzy wersjami
m Zastępowanie tekstu – „ </math>” na „</math>” |
m Zastępowanie tekstu – „<math> ” na „<math>” |
||
Linia 44: | Linia 44: | ||
tzn. pokazać, że jeśli <math>\Delta\vdash_H\varphi\to\psi</math> oraz | tzn. pokazać, że jeśli <math>\Delta\vdash_H\varphi\to\psi</math> oraz | ||
<math>\Delta\vdash_H\neg\psi</math>, to również mamy <math> \Delta\vdash_H\neg\varphi</math>. | <math>\Delta\vdash_H\neg\psi</math>, to również mamy <math>\Delta\vdash_H\neg\varphi</math>. | ||
}} | }} | ||
Linia 92: | Linia 92: | ||
{{Cwiczenie|11|k| | {{Cwiczenie|11|k| | ||
Udowodnić, że w rachunku sekwentów zamiana reguły <math>(\vee</math> -prawa <math> )</math> | Udowodnić, że w rachunku sekwentów zamiana reguły <math>(\vee</math> -prawa <math>)</math> | ||
na dwie reguły: | na dwie reguły: | ||
Aktualna wersja na dzień 10:35, 5 wrz 2023
Ćwiczenie 1
Niech oznacza system dowodzenia otrzymany z systemu przez zamianę aksjomatu (A3) na następujący aksjomat:
- (A3') .
Dowieść, że obydwa systemy są równoważne, tzn. że dla dowolnego sekwentu zachodzi , gdy .
Ćwiczenie 2
Niech oznacza system dowodzenia otrzymany z systemu przez zamianę aksjomatu (A3) na następujący aksjomat:
- (A3") .
Dowieść, że obydwa systemy są równoważne, tzn. że dla dowolnego sekwentu zachodzi , gdy .
Ćwiczenie 3
Dowieść, że aksjomatu (A3) nie da się wyprowadzić z aksjomatów (A0-2) przy pomocy reguły odrywania.
Ćwiczenie 4
Dowieść używając twierdzenia o dedukcji oraz bez użycia tego twierdzenia.
Ćwiczenie 5
Pokazać, że w systemie dopuszczalna jest następująca reguła:
tzn. pokazać, że jeśli oraz , to również mamy .
Ćwiczenie 6
Dowieść, że dla każdej formuły , nie będącej tautologią, istnieje maksymalny zbiór formuł (nad daną sygnaturą) o tej własności, że .
Ćwiczenie 7
Każdy z poniższych sekwentów wyprowadzić w systemie , , .
- ;
- ;
- ;
- ;
- ;
- ;
- .
Ćwiczenie 8
Dowieść, że jeśli , to dla dowolnej formuły zachodzi .
Ćwiczenie 9
Dowieść, że jeśli , to dla dowolnej formuły zachodzi .
Ćwiczenie 10
Dla każdego z systemów , , dowieść, że jeśli sekwent jest wyprowadzalny w tym systemie oraz jest podstawieniem formuł na zmienne zdaniowe, to sekwent powstający w wyniku podstawienia jest też wyprowadzalny w tym systemie.
Ćwiczenie 11
Udowodnić, że w rachunku sekwentów zamiana reguły -prawa na dwie reguły:
daje w wyniku równoważny system dowodzenia(wyprowadzalne są te same sekwenty).
Ćwiczenie 12
Udowodnić, że następujące reguły osłabiania są dopuszczalne w rachunku sekwentów:
Ćwiczenie 13
Wyprowadzić w rachunku sekwentów:
- ;
- .
Czy można to zrobić używając tylko sekwentów postaci (z jedną formułą po prawej)?