Analiza matematyczna 2/Ćwiczenia 1: Przestrzenie metryczne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
m Zastępowanie tekstu – „,</math>” na „</math>,”
m Zastępowanie tekstu – „<math> ” na „<math>”
Linia 3: Linia 3:
{{cwiczenie|1.1.||
{{cwiczenie|1.1.||


Niech <math> n</math> będzie dowolną liczbą naturalną oraz
Niech <math>n</math> będzie dowolną liczbą naturalną oraz
niech <math> X_n</math> oznacza zbiór wszystkich słów długości
niech <math>X_n</math> oznacza zbiór wszystkich słów długości
<math> n</math> (to znaczy ciągów liter długości <math> n</math>).
<math>n</math> (to znaczy ciągów liter długości <math>n</math>).
W teorii kodowania rozważa się funkcję
W teorii kodowania rozważa się funkcję
<math> d\colon X_n\times X_n\longrightarrow\mathbb{N}_0</math> definiowaną przez:
<math>d\colon X_n\times X_n\longrightarrow\mathbb{N}_0</math> definiowaną przez:


<center><math> d(w,v)
<center><math>d(w,v)
\ \stackrel{df}{=}\  
\ \stackrel{df}{=}\  
</math> ilość pozycji, na których w słowach <math> v</math> i <math> w</math>
</math> ilość pozycji, na których w słowach <math>v</math> i <math>w</math>
występują '''różne''' litery <math>.
występują '''różne''' litery <math>.
</math></center>
</math></center>


'''(a)'''
'''(a)'''
Udowodnić, że <math> d</math> jest metryką w <math> X_n</math>
Udowodnić, że <math>d</math> jest metryką w <math>X_n</math>
(jest to tak zwana  '''''metryka Hamminga''''').<br>
(jest to tak zwana  '''''metryka Hamminga''''').<br>
'''(b)'''
'''(b)'''
Czy <math> d</math> nadal będzie metryką, gdy w powyższej definicji
Czy <math>d</math> nadal będzie metryką, gdy w powyższej definicji
słowo '''"różne"''' zastąpimy przez
słowo '''"różne"''' zastąpimy przez
'''"takie same"'''?
'''"takie same"'''?
Linia 28: Linia 28:
Pierwsze dwa punkty definicji metryki są łatwe do sprawdzenia.
Pierwsze dwa punkty definicji metryki są łatwe do sprawdzenia.
W celu sprawdzenia nierówności trójkąta, dla dwóch danych słów
W celu sprawdzenia nierówności trójkąta, dla dwóch danych słów
<math> w=w_1w_2\ldots w_n</math> i <math> v=v_1v_2\ldots v_n</math>,
<math>w=w_1w_2\ldots w_n</math> i <math>v=v_1v_2\ldots v_n</math>,
rozważyć zbiór <math> A_{wv}</math> indeksów <math> i\in\{1,\ldots,n\}</math> takich, że słowa te
rozważyć zbiór <math>A_{wv}</math> indeksów <math>i\in\{1,\ldots,n\}</math> takich, że słowa te
mają różną <math> i</math>-tą literę, to znaczy <math> w_i\ne v_i</math>.
mają różną <math>i</math>-tą literę, to znaczy <math>w_i\ne v_i</math>.
Jaki jest związek zbioru <math> A_{wv}</math> z odległością <math> d(w,v)</math>?
Jaki jest związek zbioru <math>A_{wv}</math> z odległością <math>d(w,v)</math>?
Jaki jest związek między zbiorami
Jaki jest związek między zbiorami
<math> A_{wv}</math> oraz <math> A_{wz}</math> i <math> A_{zv}</math>? Dlaczego?
<math>A_{wv}</math> oraz <math>A_{wz}</math> i <math>A_{zv}</math>? Dlaczego?
Co z tego wynika?<br>
Co z tego wynika?<br>
<br>
<br>
Linia 42: Linia 42:
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
'''(1)'''
'''(1)'''
Dla dwóch słów <math> w=w_1w_2\ldots w_n,\ v_1v_2\ldots v_n\in X_n</math>
Dla dwóch słów <math>w=w_1w_2\ldots w_n,\ v_1v_2\ldots v_n\in X_n</math>
rozważmy zbiór <math> A_{vw}</math> tych indeksów (pozycji w słowach), dla
rozważmy zbiór <math>A_{vw}</math> tych indeksów (pozycji w słowach), dla
których słowa <math> w</math> i <math> v</math> mają różne litery, to znaczy
których słowa <math>w</math> i <math>v</math> mają różne litery, to znaczy


<center><math> A_{wv}
<center><math>A_{wv}
=
=
\big\{
\big\{
Linia 54: Linia 54:
</math></center>
</math></center>


Wówczas odległość <math> d(w,v)</math> jest równa ilości elementów
Wówczas odległość <math>d(w,v)</math> jest równa ilości elementów
zbioru <math> A_{wv}</math>, to znaczy
zbioru <math>A_{wv}</math>, to znaczy
<math> d(w,v)=\# A_{wv}</math>.<br>
<math>d(w,v)=\# A_{wv}</math>.<br>
'''(i)''' Warunek <math> d(w,v)=0</math> jest równoważny stwierdzeniu, że
'''(i)''' Warunek <math>d(w,v)=0</math> jest równoważny stwierdzeniu, że
słowa <math> w</math> i <math> v</math> nie różnią się na żadnej pozycji, a więc mają
słowa <math>w</math> i <math>v</math> nie różnią się na żadnej pozycji, a więc mają
wszystkie litery takie same, a zatemsą identyczne, to znaczy,
wszystkie litery takie same, a zatemsą identyczne, to znaczy,
<math> w=v</math>.
<math>w=v</math>.
Używając zbiorów <math> A_{wv}</math>, można to także uzasadnić
Używając zbiorów <math>A_{wv}</math>, można to także uzasadnić
następująco:
następująco:


<center><math> d(w,v) = 0
<center><math>d(w,v) = 0
\ \Longleftrightarrow
\ \Longleftrightarrow
\# A_{wv}=0
\# A_{wv}=0
Linia 74: Linia 74:


'''(ii)'''
'''(ii)'''
Symetria <math> d(w,v)=d(v,w)</math> jest oczywista, gdyż pozycje, na
Symetria <math>d(w,v)=d(v,w)</math> jest oczywista, gdyż pozycje, na
których słowo <math> w</math> jest różne od słowa <math> v</math>, są dokładnie takie
których słowo <math>w</math> jest różne od słowa <math>v</math>, są dokładnie takie
same, jak pozycje, na których słowo <math> v</math> różni się od słowa <math> w</math>.
same, jak pozycje, na których słowo <math>v</math> różni się od słowa <math>w</math>.
Używając zbiorów <math> A_{wv}</math>, można to także uzasadnić
Używając zbiorów <math>A_{wv}</math>, można to także uzasadnić
następująco:
następująco:


<center><math> d(w,v)
<center><math>d(w,v)
=
=
\# A_{wv}
\# A_{wv}
Linia 90: Linia 90:


'''(iii)''' Aby pokazać nierówność trójkąta, rozważmy trzy słowa:
'''(iii)''' Aby pokazać nierówność trójkąta, rozważmy trzy słowa:
<math> w,v,z\in X_n</math>.
<math>w,v,z\in X_n</math>.
Pokażmy najpierw, że zachodzi następująca inkluzja:
Pokażmy najpierw, że zachodzi następująca inkluzja:


<center><math> A_{wv}
<center><math>A_{wv}
\ \subseteq
\ \subseteq
A_{wz}\cup A_{zv}.
A_{wz}\cup A_{zv}.
</math></center>
</math></center>


W tym celu niech <math> i_0\in A_{wv}</math>.
W tym celu niech <math>i_0\in A_{wv}</math>.
Oznacza to, że <math> w_{i_0}\ne v_{i_0}</math>
Oznacza to, że <math>w_{i_0}\ne v_{i_0}</math>
(to znaczy słowa <math> w</math> i <math> v</math> różnią się na pozycji <math> i_0</math>).
(to znaczy słowa <math>w</math> i <math>v</math> różnią się na pozycji <math>i_0</math>).
Zauważmy, że wówczas
Zauważmy, że wówczas
<math> w_{i_0}\ne z_{i_0}</math> lub <math> z_{i_0}\ne v_{i_0}</math>
<math>w_{i_0}\ne z_{i_0}</math> lub <math>z_{i_0}\ne v_{i_0}</math>
(w przeciwnym razie z przechodniości relacji równości
(w przeciwnym razie z przechodniości relacji równości
mielibyśmy <math> w_{i_0}=v_{i_0}</math>).
mielibyśmy <math>w_{i_0}=v_{i_0}</math>).
Zatem <math> i_0\in A_{wz}</math> lub <math> i_0\in A_{zv}</math>,
Zatem <math>i_0\in A_{wz}</math> lub <math>i_0\in A_{zv}</math>,
czyli <math> i_0\in A_{wz}\cup A_{zv}</math>, co dowodzi powyższej inkluzji.
czyli <math>i_0\in A_{wz}\cup A_{zv}</math>, co dowodzi powyższej inkluzji.


Powyższa inkluzja oznacza w szczególności, że
Powyższa inkluzja oznacza w szczególności, że


<center><math> \# A_{wv}
<center><math>\# A_{wv}
\le
\le
\# A_{wz}\cup \# A_{zv},
\# A_{wz}\cup \# A_{zv},
Linia 117: Linia 117:
zatem
zatem


<center><math> d(w,v)
<center><math>d(w,v)
=
=
\# A_{wv}
\# A_{wv}
Linia 132: Linia 132:
Hamminga nie
Hamminga nie
zachodzi już pierwszy punkt z definicji metryki.
zachodzi już pierwszy punkt z definicji metryki.
Dla dowolnego słowa <math> w\in X_n</math> mamy bowiem
Dla dowolnego słowa <math>w\in X_n</math> mamy bowiem
<math> d(w,w)=n\ne 0</math>.
<math>d(w,w)=n\ne 0</math>.
</div></div>
</div></div>


Linia 139: Linia 139:


Niech
Niech
<math> X</math> będzie dowolnym zbiorem niepustym oraz niech
<math>X</math> będzie dowolnym zbiorem niepustym oraz niech
<math> f\colon X\longrightarrow\mathbb{R}</math> będzie dowolną iniekcją.
<math>f\colon X\longrightarrow\mathbb{R}</math> będzie dowolną iniekcją.
Udowodnić, że odwzorowanie dane wzorem
Udowodnić, że odwzorowanie dane wzorem


<center><math> d(x,y)\ \stackrel{df}{=}\  \big|f(x)-f(y)\big|
<center><math>d(x,y)\ \stackrel{df}{=}\  \big|f(x)-f(y)\big|
\qquad\forall\  x,y\in X
\qquad\forall\  x,y\in X
</math></center>
</math></center>


jest metryką w <math> X</math>.
jest metryką w <math>X</math>.
}}</span>
}}</span>


Linia 163: Linia 163:
'''(a)'''
'''(a)'''
Dla dowodu pierwszego warunku w definicji metryki
Dla dowodu pierwszego warunku w definicji metryki
zauważmy, że dla dowolnych <math> x,y\in X</math> mamy następujące
zauważmy, że dla dowolnych <math>x,y\in X</math> mamy następujące
równoważności
równoważności


Linia 172: Linia 172:
\end{array}</math></center>
\end{array}</math></center>


(ostatnia równoważność wynika z iniektywności funkcji <math> f</math>).<br>
(ostatnia równoważność wynika z iniektywności funkcji <math>f</math>).<br>
'''(b)'''
'''(b)'''
Dla dowodu symetrii
Dla dowodu symetrii
zauważmy, że dla dowolnych <math> x,y\in X</math> mamy
zauważmy, że dla dowolnych <math>x,y\in X</math> mamy


<center><math> d(x,y)
<center><math>d(x,y)
=
=
\big|f(x)-f(y)\big|
\big|f(x)-f(y)\big|
Linia 188: Linia 188:
'''(c)'''
'''(c)'''
Dla dowodu nierówności trójkąta
Dla dowodu nierówności trójkąta
zauważmy, że dla dowolnych <math> x,y\in X</math> mamy
zauważmy, że dla dowolnych <math>x,y\in X</math> mamy


<center><math>\begin{array}{lll} d(x,y)&=&
<center><math>\begin{array}{lll} d(x,y)&=&
Linia 204: Linia 204:
{{cwiczenie|1.3.||
{{cwiczenie|1.3.||


Sprawdzić, czy funkcja <math> d\colon\mathbb{N}\times\mathbb{N}\longrightarrow\mathbb{R}_+</math>
Sprawdzić, czy funkcja <math>d\colon\mathbb{N}\times\mathbb{N}\longrightarrow\mathbb{R}_+</math>
dana wzorem
dana wzorem


<center><math> d(n,m)
<center><math>d(n,m)
\ \stackrel{df}{=}\  
\ \stackrel{df}{=}\  
\bigg|\frac{1}{n}-\frac{1}{m}\bigg|
\bigg|\frac{1}{n}-\frac{1}{m}\bigg|
Linia 215: Linia 215:
jest metryką w <math>\mathbb{N}</math>.
jest metryką w <math>\mathbb{N}</math>.
Jeśli tak, to jak wyglądają kule
Jeśli tak, to jak wyglądają kule
<math> K(1,1)</math> oraz <math> K\bigg(3,\frac{1}{2}\bigg)</math>
<math>K(1,1)</math> oraz <math>K\bigg(3,\frac{1}{2}\bigg)</math>
w tej metryce.
w tej metryce.
}}
}}
Linia 225: Linia 225:
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Zauważmy, że funkcja
Zauważmy, że funkcja
<math> f\colon \mathbb{N}\longrightarrow\mathbb{R}</math> dana wzorem
<math>f\colon \mathbb{N}\longrightarrow\mathbb{R}</math> dana wzorem


<center><math> f(n)
<center><math>f(n)
=
=
\frac{1}{n}
\frac{1}{n}
Linia 235: Linia 235:
jest iniekcją oraz
jest iniekcją oraz


<center><math> d(n,m)
<center><math>d(n,m)
=
=
\bigg|\frac{1}{n}-\frac{1}{m}\bigg|
\bigg|\frac{1}{n}-\frac{1}{m}\bigg|
Linia 243: Linia 243:


zatem możemy wprost skorzystać z [[#cw_1_2|ćwiczenia 1.2.]] i wywnioskować,
zatem możemy wprost skorzystać z [[#cw_1_2|ćwiczenia 1.2.]] i wywnioskować,
że <math> d</math> jest metryką.
że <math>d</math> jest metryką.


Kula <math> K(1,1)</math> jest zbiorem
Kula <math>K(1,1)</math> jest zbiorem


<center><math> K(1,1)
<center><math>K(1,1)
=
=
\bigg\{
\bigg\{
Linia 258: Linia 258:
Rozwiązując powyższą nierówność, mamy
Rozwiązując powyższą nierówność, mamy


<center><math> -1
<center><math>-1
<
<
1-\frac{1}{m}
1-\frac{1}{m}
Linia 267: Linia 267:
stąd
stąd


<center><math> 0
<center><math>0
<
<
\frac{1}{m}
\frac{1}{m}
Linia 275: Linia 275:


Ponieważ nierówność ta jest spełniona dla dowolnej liczby
Ponieważ nierówność ta jest spełniona dla dowolnej liczby
<math> m\in\mathbb{N}</math>, zatem <math> K(1,1)=\mathbb{N}</math>.
<math>m\in\mathbb{N}</math>, zatem <math>K(1,1)=\mathbb{N}</math>.


Podobnie
Podobnie


<center><math> K\bigg(3,\frac{1}{2}\bigg)
<center><math>K\bigg(3,\frac{1}{2}\bigg)
=
=
\bigg\{
\bigg\{
Linia 290: Linia 290:
Rozwiązując powyższą nierówność, mamy
Rozwiązując powyższą nierówność, mamy


<center><math> -\frac{1}{2}
<center><math>-\frac{1}{2}
<
<
\frac{1}{3}-\frac{1}{m}
\frac{1}{3}-\frac{1}{m}
Linia 299: Linia 299:
skąd
skąd


<center><math> -\frac{1}{6}
<center><math>-\frac{1}{6}
<
<
\frac{1}{m}
\frac{1}{m}
Linia 307: Linia 307:


a więc
a więc
<math> m>\frac{6}{5}</math>.
<math>m>\frac{6}{5}</math>.
Zatem
Zatem
<math> K\bigg(3,\frac{1}{2}\bigg)=
<math>K\bigg(3,\frac{1}{2}\bigg)=
\big\{m\in\mathbb{N}: m\ge 2\big\}</math>.
\big\{m\in\mathbb{N}: m\ge 2\big\}</math>.


Linia 319: Linia 319:
<span id="cw_1_4">{{cwiczenie|1.4.||
<span id="cw_1_4">{{cwiczenie|1.4.||


Niech <math> (X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną.
Niech <math>(X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną.
Udowodnić, że dla dowolnych zbiorów <math> A,B\subseteq X</math>
Udowodnić, że dla dowolnych zbiorów <math>A,B\subseteq X</math>
zachodzi implikacja
zachodzi implikacja


<center>
<center>
<math> A\subseteq B
<math>A\subseteq B
\ \Longrightarrow
\ \Longrightarrow
\mathrm{diam}\, A\le \mathrm{diam}\, B.
\mathrm{diam}\, A\le \mathrm{diam}\, B.
Linia 341: Linia 341:


<center>
<center>
<math> \mathrm{diam}\, A
<math>\mathrm{diam}\, A
=
=
\sup_{x,y\in A}d(x,y)
\sup_{x,y\in A}d(x,y)
Linia 357: Linia 357:
<span id="cw_1_5">{{cwiczenie|1.5.||
<span id="cw_1_5">{{cwiczenie|1.5.||


Niech <math> (X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną.
Niech <math>(X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną.
Udowodnić, że dla dowolnego <math> x_0\in X</math>
Udowodnić, że dla dowolnego <math>x_0\in X</math>
oraz <math> r\ge 0</math>, zachodzi <math>\mathrm{diam}\, \overline{K}(x_0,r)\le 2r</math>.
oraz <math>r\ge 0</math>, zachodzi <math>\mathrm{diam}\, \overline{K}(x_0,r)\le 2r</math>.
Czy nierówność "<math>\le</math>" można zastąpić równością?
Czy nierówność "<math>\le</math>" można zastąpić równością?
}}</span>
}}</span>
Linia 365: Linia 365:
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Korzystając z nierówności trójkąta, pokazać,
Korzystając z nierówności trójkąta, pokazać,
że dla dowolnych <math> x,y\in K(x_0,r)</math> mamy
że dla dowolnych <math>x,y\in K(x_0,r)</math> mamy
<math> d(x,y)\le 2r</math>.
<math>d(x,y)\le 2r</math>.
</div></div>
</div></div>


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Korzystając z nierówności trójkąta
Korzystając z nierówności trójkąta
dla dowolnych <math> x,y\in \overline{K}(x_0,r)</math>, mamy:
dla dowolnych <math>x,y\in \overline{K}(x_0,r)</math>, mamy:


<center>
<center>
<math> d(x,y)
<math>d(x,y)
\le
\le
d(x,x_0)+d(x_0,y)
d(x,x_0)+d(x_0,y)
Linia 384: Linia 384:
</center>
</center>


Ponieważ <math> x,y</math> były dowolne, więc także:
Ponieważ <math>x,y</math> były dowolne, więc także:


<center>
<center>
<math> \mathrm{diam}\, K(x_0,r)
<math>\mathrm{diam}\, K(x_0,r)
=
=
\sup_{x,y\in K(x_0,r)}
\sup_{x,y\in K(x_0,r)}
Linia 402: Linia 402:
Dla przykładu rozważmy przestrzeń metryczną
Dla przykładu rozważmy przestrzeń metryczną
<math>\big((0,1),d_2\big)</math>
<math>\big((0,1),d_2\big)</math>
(to znaczy przedział <math> (0,1)\subseteq \mathbb{R}</math> z metrykę euklidesową).
(to znaczy przedział <math>(0,1)\subseteq \mathbb{R}</math> z metrykę euklidesową).
Wówczas
Wówczas


<center>
<center>
<math> \mathrm{diam}\, \overline{K}\bigg(\frac{1}{2},2\bigg)
<math>\mathrm{diam}\, \overline{K}\bigg(\frac{1}{2},2\bigg)
=
=
1
1
Linia 414: Linia 414:
</center>
</center>


przy czym promień <math> r=2</math> możemy tu zastąpić dowolną większą
przy czym promień <math>r=2</math> możemy tu zastąpić dowolną większą
liczbą i średnica nadal pozostanie 1.
liczbą i średnica nadal pozostanie 1.
</div></div>
</div></div>
Linia 420: Linia 420:
<span id="cw_1_6">{{cwiczenie|1.6.||
<span id="cw_1_6">{{cwiczenie|1.6.||


Niech <math> (X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną.
Niech <math>(X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną.
Udowodnić, że jeśli
Udowodnić, że jeśli
<math> x_0\in X,R>0,x_1\in K(x_0,r)</math>
<math>x_0\in X,R>0,x_1\in K(x_0,r)</math>
oraz <math> r_1=R-d(x_0,x_1)</math>,
oraz <math>r_1=R-d(x_0,x_1)</math>,
to  <math> r_1>0</math> oraz <math> K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R)</math>.
to  <math>r_1>0</math> oraz <math>K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R)</math>.
}}</span>
}}</span>


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Wykonać rysunek.
Wykonać rysunek.
Nierówność <math> r_1>0</math> wynika wprost z definicji
Nierówność <math>r_1>0</math> wynika wprost z definicji
kuli.
kuli.
W celu pokazania inkluzji skorzystać jedynie z nierówności
W celu pokazania inkluzji skorzystać jedynie z nierówności
Linia 437: Linia 437:
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
[[File:Am2.M01.C.R02.svg|375x375px|thumb|left|Rysunek do dowodu twierdzenia z ćwiczenia 1.6.]]
[[File:Am2.M01.C.R02.svg|375x375px|thumb|left|Rysunek do dowodu twierdzenia z ćwiczenia 1.6.]]
Ponieważ, <math> x_1\in K(x_0,R)</math>, więc z definicji kuli mamy, że
Ponieważ, <math>x_1\in K(x_0,R)</math>, więc z definicji kuli mamy, że
<math> d(x_0,x_1)<R</math>, a zatem
<math>d(x_0,x_1)<R</math>, a zatem
<math> r_1=R-d(x_0,x_1)>0</math>.<br>
<math>r_1=R-d(x_0,x_1)>0</math>.<br>


W celu pokazania inkluzji
W celu pokazania inkluzji
<math> K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R)</math> weźmy dowolne
<math>K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R)</math> weźmy dowolne
<math> x\in K(x_1,r_1)</math>. Z nierówności trójkąta
<math>x\in K(x_1,r_1)</math>. Z nierówności trójkąta
oraz definicji <math> r_1</math>, mamy
oraz definicji <math>r_1</math>, mamy


<center>
<center>
<math> d(x,x_0)
<math>d(x,x_0)
\le
\le
d(x,x_1)+d(x_1,x_0)
d(x,x_1)+d(x_1,x_0)
Linia 458: Linia 458:


skąd wynika, że
skąd wynika, że
<math> x_1\in K(x_0,R)</math>. Kończy to dowód inkluzji.
<math>x_1\in K(x_0,R)</math>. Kończy to dowód inkluzji.
</div></div>
</div></div>


Linia 464: Linia 464:


Udowodnić, że
Udowodnić, że
kule w <math> (X,d)</math> są zbiorami otwartymi.
kule w <math>(X,d)</math> są zbiorami otwartymi.
}}
}}


Linia 472: Linia 472:


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Aby pokazać, że kula <math> K(x_0,R)</math> jest otwarta, weźmy
Aby pokazać, że kula <math>K(x_0,R)</math> jest otwarta, weźmy
dowolny punkt <math> x_1\in K(x_0,R)</math>.
dowolny punkt <math>x_1\in K(x_0,R)</math>.
Z zadania 1.6 wynika, że istnieje <math> r_1>0</math> takie, że
Z zadania 1.6 wynika, że istnieje <math>r_1>0</math> takie, że
<math> K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R)</math>.
<math>K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R)</math>.
Ponieważ punkt <math> x_1\in K(x_0,R)</math> był dowolnie wybrany, więc
Ponieważ punkt <math>x_1\in K(x_0,R)</math> był dowolnie wybrany, więc
kula <math> K(x_0,R)</math> jest otwarta.
kula <math>K(x_0,R)</math> jest otwarta.
</div></div>
</div></div>


{{cwiczenie|1.8.||
{{cwiczenie|1.8.||


Dany jest zbiór <math> A=[0,1]\times[0,1]\subseteq\mathbb{R}^2</math>
Dany jest zbiór <math>A=[0,1]\times[0,1]\subseteq\mathbb{R}^2</math>
oraz dwa punkty <math> x=(2,3)</math> oraz <math> y=(3,-2)</math>.
oraz dwa punkty <math>x=(2,3)</math> oraz <math>y=(3,-2)</math>.
Wyznaczyć <br>
Wyznaczyć <br>
'''(a)''' odległość punktów <math> x</math> i <math> y</math>,<br>
'''(a)''' odległość punktów <math>x</math> i <math>y</math>,<br>
'''(b)''' <math>\mathrm{dist}\,\big(x,A\big)</math>,<br>
'''(b)''' <math>\mathrm{dist}\,\big(x,A\big)</math>,<br>
'''(c)''' <math>\mathrm{diam}\,(A)</math>,<br>
'''(c)''' <math>\mathrm{diam}\,(A)</math>,<br>
kolejno w metrykach:
kolejno w metrykach:
dyskretnej <math> d_d</math>;
dyskretnej <math>d_d</math>;
metryce rzece <math> d_r;</math> gdy "rzeką" jest prosta o równaniu <math> y=-1</math>;
metryce rzece <math>d_r;</math> gdy "rzeką" jest prosta o równaniu <math>y=-1</math>;
metryce kolejowej <math> d_k</math>, gdy "węzłem" kolejowym jest punkt <math> (-1,0)</math>.
metryce kolejowej <math>d_k</math>, gdy "węzłem" kolejowym jest punkt <math>(-1,0)</math>.
}}
}}


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">  
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">  
    
    
Należy wykonać rysunek zbioru <math> A</math> oraz wszystkich zadanych punktów
Należy wykonać rysunek zbioru <math>A</math> oraz wszystkich zadanych punktów
w układzie współrzędnych.
w układzie współrzędnych.
Przy liczeniu odległości punktów
Przy liczeniu odległości punktów
Linia 509: Linia 509:
'''(1)''' Dla metryki dyskretnej mamy:<br>
'''(1)''' Dla metryki dyskretnej mamy:<br>
'''(a)'''
'''(a)'''
<math> d_d(x,y)=1</math>, gdyż <math> x\ne y</math>,<br>
<math>d_d(x,y)=1</math>, gdyż <math>x\ne y</math>,<br>
'''(b)'''
'''(b)'''
<math>\mathrm{dist}\,(x,A)=1</math>, gdyż <math> A\setminus \{x\}\ne\emptyset</math>,<br>
<math>\mathrm{dist}\,(x,A)=1</math>, gdyż <math>A\setminus \{x\}\ne\emptyset</math>,<br>
'''(c)'''
'''(c)'''
<math>\mathrm{diam}\, A=1</math>, gdyż <math>\# A\ge 2</math>.<br>
<math>\mathrm{diam}\, A=1</math>, gdyż <math>\# A\ge 2</math>.<br>
<br>
<br>
'''(2)'''<br>
'''(2)'''<br>
Dla metryki rzeki (z "rzeką" <math> l:\ y=-1</math>) mamy:<br>
Dla metryki rzeki (z "rzeką" <math>l:\ y=-1</math>) mamy:<br>
'''(a)''' Zauważmy, że rzutem punktu
'''(a)''' Zauważmy, że rzutem punktu
<math> x=(2,3)</math> na prostą <math> l</math> jest punkt <math> x'=(2,-1)</math>
<math>x=(2,3)</math> na prostą <math>l</math> jest punkt <math>x'=(2,-1)</math>
oraz rzutem punktu
oraz rzutem punktu
<math> y=(3,-2)</math> na prostą <math> l</math> jest punkt <math> y'=(3,-1)</math>.
<math>y=(3,-2)</math> na prostą <math>l</math> jest punkt <math>y'=(3,-1)</math>.
Zatem
Zatem


<center>
<center>
<math> d_r(x,y)
<math>d_r(x,y)
=
=
d_2(x,x')+d_2(x',y')+d_2(y',y)
d_2(x,x')+d_2(x',y')+d_2(y',y)
Linia 535: Linia 535:


'''(b)'''
'''(b)'''
Odległość <math> x</math> od zbioru <math> A</math>
Odległość <math>x</math> od zbioru <math>A</math>
w metryce rzece
w metryce rzece
jest realizowana w punkcie <math> z=(1,0)</math>
jest realizowana w punkcie <math>z=(1,0)</math>
(patrz rysunek; łatwo pokazać, że odległość od <math> x</math>
(patrz rysunek; łatwo pokazać, że odległość od <math>x</math>
do dowolnego innego punktu zbioru <math> A</math> jest większa, niż do <math> z</math>),
do dowolnego innego punktu zbioru <math>A</math> jest większa, niż do <math>z</math>),
zatem
zatem


<center>
<center>
<math> \mathrm{dist}\, (x,A)
<math>\mathrm{dist}\, (x,A)
=
=
d_r\big((2,3),(1,0)\big)
d_r\big((2,3),(1,0)\big)
Linia 557: Linia 557:


<center>
<center>
<math> A
<math>A
\ \subseteq
\ \subseteq
\overline{K}_{d_r}\bigg(\bigg(\frac{1}{2},-1\bigg),\frac{5}{2}\bigg).
\overline{K}_{d_r}\bigg(\bigg(\frac{1}{2},-1\bigg),\frac{5}{2}\bigg).
Linia 566: Linia 566:


<center>
<center>
<math> \mathrm{diam}\, A
<math>\mathrm{diam}\, A
\le
\le
\mathrm{diam}\,
\mathrm{diam}\,
Linia 576: Linia 576:


Ale z drugiej strony zauważmy, że dla punktów
Ale z drugiej strony zauważmy, że dla punktów
<math> (0,1),(1,1)\in A</math> mamy <math> d\big((0,0),(1,1)\big)=2+1+2=5</math>,
<math>(0,1),(1,1)\in A</math> mamy <math>d\big((0,0),(1,1)\big)=2+1+2=5</math>,
zatem <math>\mathrm{diam}\, A\ge 5</math>.
zatem <math>\mathrm{diam}\, A\ge 5</math>.
Z obu nierówności wynika, że <math>\mathrm{diam}\, A=5</math>.<br>
Z obu nierówności wynika, że <math>\mathrm{diam}\, A=5</math>.<br>
<br>
<br>
'''(3)'''<br>
'''(3)'''<br>
Dla metryki kolejowej (z "węzłem kolejowym" <math> S(-1,0)</math> ) mamy:<br>
Dla metryki kolejowej (z "węzłem kolejowym" <math>S(-1,0)</math> ) mamy:<br>
'''(a)'''Mamy
'''(a)'''Mamy


Linia 593: Linia 593:


'''(b)'''
'''(b)'''
Odległość <math> x</math> od zbioru <math> A</math>
Odległość <math>x</math> od zbioru <math>A</math>
w metryce kolejowej
w metryce kolejowej
jest realizowana w punkcie
jest realizowana w punkcie
<math> z=(1,1)</math>
<math>z=(1,1)</math>
(patrz rysunek; łatwo pokazać, że odległość od <math> x</math>
(patrz rysunek; łatwo pokazać, że odległość od <math>x</math>
do dowolnego innego punktu zbioru <math> A</math> jest większa, niż do <math> z</math>;
do dowolnego innego punktu zbioru <math>A</math> jest większa, niż do <math>z</math>;
zauważmy, że punkt <math> z</math> należy do półprostej wychodzącej z <math> S</math>
zauważmy, że punkt <math>z</math> należy do półprostej wychodzącej z <math>S</math>
i przechodzącej przez <math> x</math>),
i przechodzącej przez <math>x</math>),
zatem
zatem


<center>
<center>
<math> \mathrm{dist}\, (x,A)
<math>\mathrm{dist}\, (x,A)
=
=
d_k\big((2,3),(1,1)\big)
d_k\big((2,3),(1,1)\big)
Linia 618: Linia 618:


<center>
<center>
<math> A
<math>A
\ \subseteq
\ \subseteq
\overline{K}_{d_k}(S,\sqrt{5}).
\overline{K}_{d_k}(S,\sqrt{5}).
Linia 627: Linia 627:


<center>
<center>
<math> \mathrm{diam}\, A
<math>\mathrm{diam}\, A
\le
\le
\mathrm{diam}\,
\mathrm{diam}\,
Linia 637: Linia 637:


W tym przypadku żadne dwa punkty nie realizują supremum
W tym przypadku żadne dwa punkty nie realizują supremum
z występującego w definicji średnicy zbioru <math> A</math>.
z występującego w definicji średnicy zbioru <math>A</math>.
Możemy jednak do tego supremum dowolnie się zbliżyć.
Możemy jednak do tego supremum dowolnie się zbliżyć.
Niech
Niech


<center>
<center>
<math> x_n
<math>x_n
=
=
\bigg(1-\frac{1}{n},1\bigg)\in A,\qquad
\bigg(1-\frac{1}{n},1\bigg)\in A,\qquad
Linia 654: Linia 654:


<center>
<center>
<math> d_k(x_n,y_n)
<math>d_k(x_n,y_n)
=
=
d_2 (x_n,S)+d_2(S,y_n)
d_2 (x_n,S)+d_2(S,y_n)
Linia 666: Linia 666:


<center>
<center>
<math> \sup_{a,b\in A}d(a,b)
<math>\sup_{a,b\in A}d(a,b)
\ge
\ge
\lim\limits_{n\rightarrow +\infty} d_k(x_n,y_n)
\lim\limits_{n\rightarrow +\infty} d_k(x_n,y_n)
Linia 681: Linia 681:
{{cwiczenie|1.9.||
{{cwiczenie|1.9.||


Niech <math> (X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną.
Niech <math>(X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną.
Udowodnić, że<br>
Udowodnić, że<br>
'''(a)''' suma dowolnej rodziny zbiorów otwartych jest
'''(a)''' suma dowolnej rodziny zbiorów otwartych jest
Linia 697: Linia 697:
'''(a)''' Niech <math>\{U_s\}_{s\in S}</math> będzie rodziną zbiorów
'''(a)''' Niech <math>\{U_s\}_{s\in S}</math> będzie rodziną zbiorów
otwartych oraz niech
otwartych oraz niech
<math> U=\bigcup_{s\in S}U_s</math> będzie zbiorem.
<math>U=\bigcup_{s\in S}U_s</math> będzie zbiorem.
Należy pokazać, że zbiór <math> U</math> jest otwarty.
Należy pokazać, że zbiór <math>U</math> jest otwarty.
W tym celu wybierzmy dowolny
W tym celu wybierzmy dowolny
<math> x\in U</math>. Z definicji sumy zbiorów wynika, że
<math>x\in U</math>. Z definicji sumy zbiorów wynika, że


<center><math> \exists s_0\in S:\ x\in U_{s_0}.
<center><math>\exists s_0\in S:\ x\in U_{s_0}.
</math></center>
</math></center>


Ponieważ zbiór <math> U_{s_0}</math> jest otwarty, zatem
Ponieważ zbiór <math>U_{s_0}</math> jest otwarty, zatem


<center><math> \exists r>0: K(x,r)\subseteq U_{s_0}.
<center><math>\exists r>0: K(x,r)\subseteq U_{s_0}.
</math></center>
</math></center>


Ale wówczas także
Ale wówczas także


<center><math> K(x,r)
<center><math>K(x,r)
\ \subseteq
\ \subseteq
\bigcup_{s\in S_0}U_s
\bigcup_{s\in S_0}U_s
Linia 719: Linia 719:
</math></center>
</math></center>


Pokazaliśmy zatem, że dowolny punkt zbioru <math> U</math> jest zawarty w
Pokazaliśmy zatem, że dowolny punkt zbioru <math>U</math> jest zawarty w
<math> U</math> wraz z pewną kulą (o dodatnim promieniu),
<math>U</math> wraz z pewną kulą (o dodatnim promieniu),
której jest środkiem. Zatem <math> U</math> jest zbiorem otwartym, co
której jest środkiem. Zatem <math>U</math> jest zbiorem otwartym, co
należało pokazać.<br>
należało pokazać.<br>
'''(b)'''
'''(b)'''
Niech <math>\{U_k\}_{k=1}^n</math> będzie rodziną (skończoną) zbiorów
Niech <math>\{U_k\}_{k=1}^n</math> będzie rodziną (skończoną) zbiorów
otwartych oraz niech
otwartych oraz niech
<math> U=\bigcap_{k=1}^n U_k</math>.
<math>U=\bigcap_{k=1}^n U_k</math>.
Należy pokazać, że zbiór <math> U</math> jest otwarty.
Należy pokazać, że zbiór <math>U</math> jest otwarty.
W tym celu wybierzmy dowolny
W tym celu wybierzmy dowolny
<math> x\in U</math>. Z definicji sumy zbiorów i z założenia wynika, że
<math>x\in U</math>. Z definicji sumy zbiorów i z założenia wynika, że


<center><math> \forall k\in\{1,\ldots,n\}:
<center><math>\forall k\in\{1,\ldots,n\}:
\exists r_k>0: K(x,r_k)\subseteq U_k.
\exists r_k>0: K(x,r_k)\subseteq U_k.
</math></center>
</math></center>


Niech <math> r=\min\{r_1,\ldots,r_k\}</math>.
Niech <math>r=\min\{r_1,\ldots,r_k\}</math>.
Wówczas <math> r>0</math>
Wówczas <math>r>0</math>
(zauważmy w tym miejscu, iż istotny w naszym dowodzie jest fakt
(zauważmy w tym miejscu, iż istotny w naszym dowodzie jest fakt
że rodzina jest skończona; w przeciwnym bowiem wypadku moglibyśmy
że rodzina jest skończona; w przeciwnym bowiem wypadku moglibyśmy
otrzymać <math> r=0</math>).
otrzymać <math>r=0</math>).
Wówczas
Wówczas


<center><math> \forall k\in\{1,\ldots,n\}:
<center><math>\forall k\in\{1,\ldots,n\}:
K(x,r)
K(x,r)
\ \subseteq
\ \subseteq
Linia 752: Linia 752:
a więc
a więc


<center><math> \forall k\in\{1,\ldots,n\}:
<center><math>\forall k\in\{1,\ldots,n\}:
K(x,r)
K(x,r)
\ \subseteq
\ \subseteq
Linia 760: Linia 760:
</math></center>
</math></center>


Pokazaliśmy zatem, że dowolny punkt zbioru <math> U</math> jest zawarty w
Pokazaliśmy zatem, że dowolny punkt zbioru <math>U</math> jest zawarty w
<math> U</math> wraz z pewną kulą (o dodatnim promieniu),
<math>U</math> wraz z pewną kulą (o dodatnim promieniu),
której jest środkiem. Zatem <math> U</math> jest zbiorem otwartym, co
której jest środkiem. Zatem <math>U</math> jest zbiorem otwartym, co
należało pokazać.
należało pokazać.
</div></div>
</div></div>

Wersja z 10:28, 5 wrz 2023

Przestrzenie metryczne

Ćwiczenie 1.1.

Niech n będzie dowolną liczbą naturalną oraz niech Xn oznacza zbiór wszystkich słów długości n (to znaczy ciągów liter długości n). W teorii kodowania rozważa się funkcję d:Xn×Xn0 definiowaną przez:

d(w,v) =df  ilość pozycji, na których w słowach v i w występują różne litery .

(a) Udowodnić, że d jest metryką w Xn (jest to tak zwana metryka Hamminga).
(b) Czy d nadal będzie metryką, gdy w powyższej definicji słowo "różne" zastąpimy przez "takie same"?

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.2.

Niech X będzie dowolnym zbiorem niepustym oraz niech f:X będzie dowolną iniekcją. Udowodnić, że odwzorowanie dane wzorem

d(x,y) =df |f(x)f(y)| x,yX

jest metryką w X.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.3.

Sprawdzić, czy funkcja d:×+ dana wzorem

d(n,m) =df |1n1m| n,m

jest metryką w . Jeśli tak, to jak wyglądają kule K(1,1) oraz K(3,12) w tej metryce.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.4.

Niech (X,d) będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że dla dowolnych zbiorów A,BX zachodzi implikacja

AB diamAdiamB.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.5.

Niech (X,d) będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że dla dowolnego x0X oraz r0, zachodzi diamK(x0,r)2r. Czy nierówność "" można zastąpić równością?

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.6.

Niech (X,d) będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że jeśli x0X,R>0,x1K(x0,r) oraz r1=Rd(x0,x1), to r1>0 oraz K(x1,r1)K(x0,R).

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.7.

Udowodnić, że kule w (X,d) są zbiorami otwartymi.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.8.

Dany jest zbiór A=[0,1]×[0,1]2 oraz dwa punkty x=(2,3) oraz y=(3,2). Wyznaczyć
(a) odległość punktów x i y,
(b) dist(x,A),
(c) diam(A),
kolejno w metrykach: dyskretnej dd; metryce rzece dr; gdy "rzeką" jest prosta o równaniu y=1; metryce kolejowej dk, gdy "węzłem" kolejowym jest punkt (1,0).

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.9.

Niech (X,d) będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że
(a) suma dowolnej rodziny zbiorów otwartych jest zbiorem otwartym,
(b) przecięcie (część wspólna) skończonej rodziny zbiorów otwartych jest zbiorem otwartym.

Wskazówka
Rozwiązanie