Analiza matematyczna 2/Ćwiczenia 13: Równania różniczkowe zwyczajne: Różnice pomiędzy wersjami
m Zastępowanie tekstu – „.</math>” na „</math>.” |
m Zastępowanie tekstu – „ </math>” na „</math>” |
||
Linia 129: | Linia 129: | ||
ograniczona w zbiorze <math>D</math>, to problem początkowy Cauchy'ego | ograniczona w zbiorze <math>D</math>, to problem początkowy Cauchy'ego | ||
<center><math>\begin{cases} x'(t)=f(t,x(t))\\x(t_0)=x_0\end{cases} </math></center> | <center><math>\begin{cases} x'(t)=f(t,x(t))\\x(t_0)=x_0\end{cases}</math></center> | ||
ma rozwiązanie i jest ono jedyne. | ma rozwiązanie i jest ono jedyne. | ||
Linia 136: | Linia 136: | ||
problemu Cauchy'ego | problemu Cauchy'ego | ||
a) <math>\begin{cases} x'= t-\ln(x-t)\\x(t_0)=0\end{cases} ,\quad </math> | a) <math>\begin{cases} x'= t-\ln(x-t)\\x(t_0)=0\end{cases} ,\quad</math> | ||
b) <math>\begin{cases} x'=\sqrt{t^2-x}+4t\\x(t_0)=0\end{cases} </math>. | b) <math>\begin{cases} x'=\sqrt{t^2-x}+4t\\x(t_0)=0\end{cases}</math>. | ||
}} | }} | ||
Linia 210: | Linia 210: | ||
<center><math>f_C(t)=\begin{cases}0, & \text{ dla }t\leq C\\ | <center><math>f_C(t)=\begin{cases}0, & \text{ dla }t\leq C\\ | ||
(t-C)^3, & \text{ dla }t>C | (t-C)^3, & \text{ dla }t>C | ||
\end{cases} </math></center> | \end{cases}</math></center> | ||
<center><math> | <center><math> | ||
g_C(t)=\begin{cases} (t-C)^3, & \text{ dla }t<C\\0, & \text{ dla }t\geq | g_C(t)=\begin{cases} (t-C)^3, & \text{ dla }t<C\\0, & \text{ dla }t\geq | ||
Linia 221: | Linia 221: | ||
równania, który nie ma rozwiązania? Wskazać wszystkie takie punkty | równania, który nie ma rozwiązania? Wskazać wszystkie takie punkty | ||
<math>(t_0,x_0)</math>, dla których problem początkowy | <math>(t_0,x_0)</math>, dla których problem początkowy | ||
<center><math>\begin{cases} x'(t)=3x^\frac{2}{3}(t)\\x(t_0)=x_0\end{cases} </math></center> | <center><math>\begin{cases} x'(t)=3x^\frac{2}{3}(t)\\x(t_0)=x_0\end{cases}</math></center> | ||
a) ma rozwiązanie jednoznaczne w przedziale <math>(t_0-\delta, | a) ma rozwiązanie jednoznaczne w przedziale <math>(t_0-\delta, | ||
Linia 266: | Linia 266: | ||
<math>x_0=(t_0-(t_0-\sqrt[3]{x_0}))^3=g_{t_0-\sqrt[3]{x_0}}(t_0)</math>. | <math>x_0=(t_0-(t_0-\sqrt[3]{x_0}))^3=g_{t_0-\sqrt[3]{x_0}}(t_0)</math>. | ||
Zatem każdy problem Cauchy'ego | Zatem każdy problem Cauchy'ego | ||
<math>\begin{cases} x'(t)=3x^\frac{2}{3}(t)\\x(t_0)=x_0\end{cases} </math> ma | <math>\begin{cases} x'(t)=3x^\frac{2}{3}(t)\\x(t_0)=x_0\end{cases}</math> ma | ||
rozwiązanie. | rozwiązanie. | ||
Linia 297: | Linia 297: | ||
Wskazać wszystkie takie punkty <math>(t_0,x_0)</math>, dla których problem | Wskazać wszystkie takie punkty <math>(t_0,x_0)</math>, dla których problem | ||
początkowy | początkowy | ||
<center><math>\begin{cases} t^3x'(t)=2x(t)\\x(t_0)=x_0\end{cases} </math></center> | <center><math>\begin{cases} t^3x'(t)=2x(t)\\x(t_0)=x_0\end{cases}</math></center> | ||
a) nie ma rozwiązania, | a) nie ma rozwiązania, | ||
Linia 352: | Linia 352: | ||
udowodnionego w [[#cw_13_3|ćwiczeniu 13.3]], zatem wtedy badany | udowodnionego w [[#cw_13_3|ćwiczeniu 13.3]], zatem wtedy badany | ||
problem Cauchy'ego, równoważny problemowi | problem Cauchy'ego, równoważny problemowi | ||
<math>\begin{cases} x'(t)=\frac{2x(t)}{t^3}\\x(t_0)=x_0\end{cases} </math>, ma | <math>\begin{cases} x'(t)=\frac{2x(t)}{t^3}\\x(t_0)=x_0\end{cases}</math>, ma | ||
jedyne rozwiązanie w pewnym przedziale. | jedyne rozwiązanie w pewnym przedziale. | ||
Linia 369: | Linia 369: | ||
a) <math>\begin{cases}x'(t)=t+x(t)\\ x(0)=1\end{cases} ,\quad</math> | a) <math>\begin{cases}x'(t)=t+x(t)\\ x(0)=1\end{cases} ,\quad</math> | ||
b) <math>\begin{cases} x'(t)=t^2+x^2(t)\\ x(0)=1\end{cases} </math>. | b) <math>\begin{cases} x'(t)=t^2+x^2(t)\\ x(0)=1\end{cases}</math>. | ||
}} | }} | ||
Linia 426: | Linia 426: | ||
a) skonstruować przybliżony obraz krzywej całkowej problemu | a) skonstruować przybliżony obraz krzywej całkowej problemu | ||
początkowego <math>\begin{cases} x'(t)=t+x(t)\\ x(1)=1\end{cases} </math> w | początkowego <math>\begin{cases} x'(t)=t+x(t)\\ x(1)=1\end{cases}</math> w | ||
przedziale <math>\left[1;\ 1,5\right]</math> i obliczyć przybliżoną wartość | przedziale <math>\left[1;\ 1,5\right]</math> i obliczyć przybliżoną wartość | ||
<math>x(1,5)</math>; | <math>x(1,5)</math>; | ||
b) skonstruować przybliżony obraz krzywej całkowej problemu | b) skonstruować przybliżony obraz krzywej całkowej problemu | ||
początkowego <math>\begin{cases} x'(t)=t+x^2(t)\\ x(0)=0\end{cases} </math> w | początkowego <math>\begin{cases} x'(t)=t+x^2(t)\\ x(0)=0\end{cases}</math> w | ||
przedziale <math>\left[0;\ 0,4\right]</math> i obliczyć przybliżoną wartość | przedziale <math>\left[0;\ 0,4\right]</math> i obliczyć przybliżoną wartość | ||
<math>x(0,4)</math>. | <math>x(0,4)</math>. | ||
Linia 506: | Linia 506: | ||
a) <math>\begin{cases} x'(t)=x^2(t)-x(t)t\\ x(0)=1\end{cases} ,\quad</math> | a) <math>\begin{cases} x'(t)=x^2(t)-x(t)t\\ x(0)=1\end{cases} ,\quad</math> | ||
b) <math>\begin{cases} x'(t)=2x(t)\cos{t}-3t\\ x(0)=1\end{cases} </math><br> | b) <math>\begin{cases} x'(t)=2x(t)\cos{t}-3t\\ x(0)=1\end{cases}</math><br> | ||
i obliczyć przybliżoną wartość <math>x(1)</math>. | i obliczyć przybliżoną wartość <math>x(1)</math>. | ||
Linia 512: | Linia 512: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Zauważmy, że warunek początkowy Cauchy'ego <math>\begin{cases} x'(t)=f(t,x(t))\\x(t_0)=x_0\end{cases} </math> | Zauważmy, że warunek początkowy Cauchy'ego <math>\begin{cases} x'(t)=f(t,x(t))\\x(t_0)=x_0\end{cases}</math> | ||
daje nam bezpośrednio wartość <math>x(t_0)</math> oraz <math>x'(t_0)=f(t_0,x_0)</math>. | daje nam bezpośrednio wartość <math>x(t_0)</math> oraz <math>x'(t_0)=f(t_0,x_0)</math>. | ||
Ale zauważmy, że łatwo policzyć też <math>x''(t_0)</math> mając <math>x'(t)=f(t,x(t))</math> itd... | Ale zauważmy, że łatwo policzyć też <math>x''(t_0)</math> mając <math>x'(t)=f(t,x(t))</math> itd... | ||
Linia 596: | Linia 596: | ||
równania <math>x'=-2</math> jest funkcją liniową o współczynniku kierunkowym | równania <math>x'=-2</math> jest funkcją liniową o współczynniku kierunkowym | ||
<math>-2</math>. Na przykład rozwiązaniem problemu początkowego Cauchy'ego | <math>-2</math>. Na przykład rozwiązaniem problemu początkowego Cauchy'ego | ||
<math>\begin{cases} x'(t)=-2\\x(0)=2\end{cases} </math> jest funkcja | <math>\begin{cases} x'(t)=-2\\x(0)=2\end{cases}</math> jest funkcja | ||
<math>x(t)=-2t+2</math>. | <math>x(t)=-2t+2</math>. | ||
<br> | <br> | ||
Linia 608: | Linia 608: | ||
funkcją kwadratową postaci <math>x(t)=-\frac12t^2+C</math>. Na przykład | funkcją kwadratową postaci <math>x(t)=-\frac12t^2+C</math>. Na przykład | ||
rozwiązaniem problemu Cauchy'ego | rozwiązaniem problemu Cauchy'ego | ||
<math>\begin{cases} x'=-t\\x(0)=2\end{cases} </math> jest funkcja | <math>\begin{cases} x'=-t\\x(0)=2\end{cases}</math> jest funkcja | ||
<math>x(t)=-\frac12t^2+2</math>. | <math>x(t)=-\frac12t^2+2</math>. | ||
<br> | <br> | ||
Linia 626: | Linia 626: | ||
<math>[1,9]</math>. Każde rozwiązanie równania <math>x'=t^2</math> jest funkcją | <math>[1,9]</math>. Każde rozwiązanie równania <math>x'=t^2</math> jest funkcją | ||
kwadratową postaci <math>x(t)=\frac13t^3+C</math>. Na przykład rozwiązaniem | kwadratową postaci <math>x(t)=\frac13t^3+C</math>. Na przykład rozwiązaniem | ||
problemu Cauchy'ego <math>\begin{cases} x'(t)=t^2\\x(0)=0\end{cases} </math> | problemu Cauchy'ego <math>\begin{cases} x'(t)=t^2\\x(0)=0\end{cases}</math> | ||
jest funkcja <math>x(t)=\frac13t^3</math>. | jest funkcja <math>x(t)=\frac13t^3</math>. | ||
<br> | <br> | ||
Linia 638: | Linia 638: | ||
symetrię (względem osi <math>x=t</math>) w stosunku do przypadku b). Każde | symetrię (względem osi <math>x=t</math>) w stosunku do przypadku b). Każde | ||
rozwiązanie równania <math>x'=-\frac1x</math> jest postaci <math> | rozwiązanie równania <math>x'=-\frac1x</math> jest postaci <math> | ||
f_C(t)=\sqrt{C-2t} </math> lub <math>g_C(t)=-\sqrt{C-2t}</math> (<math>t<\frac C2</math>). Na | f_C(t)=\sqrt{C-2t}</math> lub <math>g_C(t)=-\sqrt{C-2t}</math> (<math>t<\frac C2</math>). Na | ||
przykład rozwiązaniem problemu Cauchy'ego | przykład rozwiązaniem problemu Cauchy'ego | ||
<math>\begin{cases} x'(t)=-\frac1{x(t)}\\x(0)=1\end{cases} </math> jest funkcja | <math>\begin{cases} x'(t)=-\frac1{x(t)}\\x(0)=1\end{cases}</math> jest funkcja | ||
<math>f_{1}</math>. | <math>f_{1}</math>. | ||
<br> | <br> | ||
Linia 657: | Linia 657: | ||
Rozwiązania równania <math>x'=-\frac tx</math> są dane w postaci uwikłanej | Rozwiązania równania <math>x'=-\frac tx</math> są dane w postaci uwikłanej | ||
wzorem <math>t^2+x^2(t)=a^2</math>. Na przykład rozwiązaniem problemu | wzorem <math>t^2+x^2(t)=a^2</math>. Na przykład rozwiązaniem problemu | ||
Cauchy'ego <math>\begin{cases} x'(t)=-\frac t{x(t)}\\x(0)=1\end{cases} </math> | Cauchy'ego <math>\begin{cases} x'(t)=-\frac t{x(t)}\\x(0)=1\end{cases}</math> | ||
jest funkcja <math>x(t)=\sqrt{1-t^2}</math> (<math>t\in (-1,1)</math>). | jest funkcja <math>x(t)=\sqrt{1-t^2}</math> (<math>t\in (-1,1)</math>). | ||
<br> | <br> |
Wersja z 10:12, 5 wrz 2023
Równania różniczkowe zwyczajne
Ćwiczenie 13.1.
Zgodnie z prawem rozpadu promieniotwórczego, liczba atomów izotopu pierwiastka promieniotwórczego, która ulega rozpadowi w jednostce czasu, jest proporcjonalna do ogólnej liczby atomów tego izotopu, która nie uległa rozpadowi. Definiuje się okres połowicznego rozpadu jako czas, po którym połowa atomów danego izotopu ulega rozpadowi. Z obserwacji wynika, że okres połowicznego rozpadu oznaczany literą (lub ) jest stałą wielkością charakteryzującą dany izotop (tzn. nie zmienia się w czasie ani nie zależy od innych czynników chemicznych czy fizycznych).
a) Wyznaczyć zależność pozostałej liczby atomów izotopu od czasu (z wykorzystaniem czasu połowicznego rozpadu).
b) Jaki czas musi upłynąć, by promieniotwórczy stront (90) zredukował liczbę swoich atomów do 1/16 jej wartości początkowej? Okres połowicznego rozpadu strontu wynosi 28 lat.
c) Polon-210 ma okres połowicznego rozpadu równy 140 dni. Jaki procent początkowej liczby jego atomów pozostanie po 100 dniach?
Ćwiczenie 13.2.
Bank prowadzi konta z ciągłą kapitalizacją odsetek. Niech oznacza wartość w chwili kapitału złożonego w tym banku (jednostką czasu jest 1 rok). Niech będzie roczną stopą procentową.
a) Pokazać, że zachodzi równanie .
b) Na jaki okres należy złożyć kapitał w banku z ciągłą kapitalizacją odsetek i roczną stopą procentową , by go podwoić?
Ćwiczenie 13.3.
Niech będą liczbami rzeczywistymi, dodatnimi i niech
Udowodnić, że jeśli funkcja jest ciągła, jej pochodna cząstkowa względem zmiennej istnieje, jest ciągła i ograniczona w zbiorze , to problem początkowy Cauchy'ego
ma rozwiązanie i jest ono jedyne.
Korzystając z powyższego twierdzenia, wyznaczyć zbiory punktów , dla których istnieje jednoznaczne rozwiązanie problemu Cauchy'ego
a)
b) .
Ćwiczenie 13.4.
Pokazać, że dla dowolnej stałej funkcje
i , są rozwiązaniami równania różniczkowego . Czy istnieją jeszcze jakieś rozwiązania tego równania nie uwzględnione powyżej? Czy istnieje taki problem początkowy Cauchy'ego dla tego równania, który nie ma rozwiązania? Wskazać wszystkie takie punkty , dla których problem początkowy
a) ma rozwiązanie jednoznaczne w przedziale dla pewnego ,
b) ma co najmniej dwa różne rozwiązania w przedziale dla dowolnego .
Ćwiczenie 13.5.
Pokazać, że dla dowolnej stałej funkcje
są rozwiązaniami równania różniczkowego . Czy istnieją jeszcze jakieś rozwiązania tego równania nie uwzględnione powyżej? Wskazać wszystkie takie punkty , dla których problem początkowy
a) nie ma rozwiązania,
b) ma rozwiązanie jednoznaczne w przedziale dla pewnego ,
c) ma co najmniej dwa różne rozwiązania w przedziale dla dowolnego .
Ćwiczenie 13.6.
Wykorzystując metodę kolejnych przybliżeń Picarda, znaleźć rozwiązanie problemu początkowego Cauchy'ego
a)
b) .
Ćwiczenie 13.7.
Wykorzystując metodę łamanych Eulera dla
a) skonstruować przybliżony obraz krzywej całkowej problemu początkowego w przedziale i obliczyć przybliżoną wartość ;
b) skonstruować przybliżony obraz krzywej całkowej problemu początkowego w przedziale i obliczyć przybliżoną wartość .
Ćwiczenie 13.8.
Wyznaczyć wielomian Taylora rzędu 5 w punkcie funkcji , będącej rozwiązaniem problemu początkowego Cauchy'ego
a)
b)
i obliczyć przybliżoną wartość .
Ćwiczenie 13.9.
Interpretując obraz pola wektorowego
(lub pola kierunków), określić w przybliżeniu przebieg rozwiązania równania różniczkowego , jeśli
a)
b) ,
c) ,
d) ,
e)