Logika i teoria mnogości/Wykład 5: Para uporządkowana, iloczyn kartezjański, relacje, domykanie relacji, relacja równoważności, rozkłady zbiorów: Różnice pomiędzy wersjami
m Zastępowanie tekstu – „,</math>” na „</math>,” |
m Zastępowanie tekstu – „ </math>” na „</math>” |
||
Linia 37: | Linia 37: | ||
że pierwsze współrzędne równych par są równe. | że pierwsze współrzędne równych par są równe. | ||
<center><math>(a,b) = (a,d). </math></center> | <center><math>(a,b) = (a,d).</math></center> | ||
Następnie przeprowadzamy dowód przez przypadki. Jeżeli jest tak, | Następnie przeprowadzamy dowód przez przypadki. Jeżeli jest tak, | ||
Linia 374: | Linia 374: | ||
\end{align}</math></center> | \end{align}</math></center> | ||
5. Dowód <math>(S \circ R)_P \subset S_P </math> jest analogiczny do poprzedniego. | 5. Dowód <math>(S \circ R)_P \subset S_P</math> jest analogiczny do poprzedniego. | ||
6. | 6. | ||
Linia 517: | Linia 517: | ||
Relację <math>R \subset X \times X</math> nazywamy relacją równoważnością o | Relację <math>R \subset X \times X</math> nazywamy relacją równoważnością o | ||
polu <math>X</math>, jeżeli: | polu <math>X</math>, jeżeli: | ||
* zawiera relacje <math>1_X </math> (zwrotność <math>R</math>), | * zawiera relacje <math>1_X</math> (zwrotność <math>R</math>), | ||
* <math>R^{-1} \subset R</math> (symetria <math>R</math>), | * <math>R^{-1} \subset R</math> (symetria <math>R</math>), | ||
* <math>R \circ R \subset R</math> (przechodniość <math>R</math>). | * <math>R \circ R \subset R</math> (przechodniość <math>R</math>). | ||
Linia 541: | Linia 541: | ||
polu <math>X</math>. Klasą równoważności elementu <math>x\in X</math> jest zbiór | polu <math>X</math>. Klasą równoważności elementu <math>x\in X</math> jest zbiór | ||
<center><math>[x]_R := \left\{y \in X : (x,y) \in R\right\}. </math></center> | <center><math>[x]_R := \left\{y \in X : (x,y) \in R\right\}.</math></center> | ||
}} | }} | ||
{{definicja|4.5.|| | {{definicja|4.5.|| | ||
Linia 582: | Linia 582: | ||
{{twierdzenie|4.7.|| | {{twierdzenie|4.7.|| | ||
Niech <math>\kappa \neq \emptyset </math> będzie pewną rodziną | Niech <math>\kappa \neq \emptyset</math> będzie pewną rodziną | ||
(zbiorem) relacji równoważności o tym samym polu <math>X</math>. Mamy że: | (zbiorem) relacji równoważności o tym samym polu <math>X</math>. Mamy że: | ||
# <math>\bigcap \kappa </math> jest relacją równoważności o polu <math>X</math>, | # <math>\bigcap \kappa</math> jest relacją równoważności o polu <math>X</math>, | ||
# <math>[x]_{ \bigcap \kappa } = \bigcap \left\{[x]_R : R\in | # <math>[x]_{ \bigcap \kappa } = \bigcap \left\{[x]_R : R\in | ||
\kappa\right\}</math>. | \kappa\right\}</math>. | ||
Linia 592: | Linia 592: | ||
{{dowod||| | {{dowod||| | ||
<math>(1)</math> Zwrotność <math>\bigcap \kappa </math> jest oczywista, ponieważ <math>1_X </math> zawiera | <math>(1)</math> Zwrotność <math>\bigcap \kappa</math> jest oczywista, ponieważ <math>1_X</math> zawiera | ||
się w każdej relacji rodziny <math>\kappa </math>. Symetria. Weźmy <math>(x,y)\in | się w każdej relacji rodziny <math>\kappa</math>. Symetria. Weźmy <math>(x,y)\in | ||
\bigcap \kappa </math>. Dla każdej relacji <math>R\in\kappa</math> jest <math>(x,y)\in R | \bigcap \kappa</math>. Dla każdej relacji <math>R\in\kappa</math> jest <math>(x,y)\in R | ||
</math>. Z symetrii każdej <math>R</math> jest więc <math>(y,x)\in R </math>, co daje <math>(y,x)\in | </math>. Z symetrii każdej <math>R</math> jest więc <math>(y,x)\in R</math>, co daje <math>(y,x)\in | ||
\bigcap \kappa </math>. Przechodniość. Niech <math>(x,y)\in \bigcap \kappa </math> | \bigcap \kappa</math>. Przechodniość. Niech <math>(x,y)\in \bigcap \kappa</math> | ||
oraz <math>(y,z)\in \bigcap \kappa </math>. Dla każdej relacji <math>R\in\kappa</math> | oraz <math>(y,z)\in \bigcap \kappa</math>. Dla każdej relacji <math>R\in\kappa</math> | ||
jest więc <math>(x,y)\in R</math> i <math>(y,z)\in R</math>. Z przechodniości każdej | jest więc <math>(x,y)\in R</math> i <math>(y,z)\in R</math>. Z przechodniości każdej | ||
relacji <math>R</math> mamy, że <math>(x,z) \in R</math>, co daje <math>(x,z)\in \bigcap \kappa | relacji <math>R</math> mamy, że <math>(x,z) \in R</math>, co daje <math>(x,z)\in \bigcap \kappa | ||
Linia 643: | Linia 643: | ||
\subset X \times X</math> następująco: | \subset X \times X</math> następująco: | ||
<center><math>(x,y) \in R_r | <center><math>(x,y) \in R_r </math> wtw <math> \exists_{C\in r} \;\; x \in C \; \wedge \; y\in C. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
}} | }} | ||
Linia 808: | Linia 808: | ||
przez: niech <math>R \subset S'</math> takie że <math>S' \in \alpha</math>. Takie <math>S'</math> musi leżeć w | przez: niech <math>R \subset S'</math> takie że <math>S' \in \alpha</math>. Takie <math>S'</math> musi leżeć w | ||
zbiorze <math>\alpha '</math>, jest | zbiorze <math>\alpha '</math>, jest | ||
więc <math>\bigcap \alpha ' \subset S' </math>.<br> | więc <math>\bigcap \alpha ' \subset S'</math>.<br> | ||
<math>(2) \rightarrow (1)</math>. Po pierwsze <math>X^2</math> leży w zbiorze <math>\alpha</math>, bo wystarczy domknąć | <math>(2) \rightarrow (1)</math>. Po pierwsze <math>X^2</math> leży w zbiorze <math>\alpha</math>, bo wystarczy domknąć | ||
<math>X^2</math>. Niech <math>\alpha '</math> będzie niepustym podzbiorem <math>\alpha</math>. Niech <math>S_0</math> będzie | <math>X^2</math>. Niech <math>\alpha '</math> będzie niepustym podzbiorem <math>\alpha</math>. Niech <math>S_0</math> będzie | ||
Linia 841: | Linia 841: | ||
2. Pokażemy, że dla każdej relacji <math>R\in X^2</math> jej domknięcie w klasie relacji symetrycznych na <math>X</math> to <math>R\cup R^{-1}</math>. Pokażemy po kolei, że spełnia warunki domknięcia: | 2. Pokażemy, że dla każdej relacji <math>R\in X^2</math> jej domknięcie w klasie relacji symetrycznych na <math>X</math> to <math>R\cup R^{-1}</math>. Pokażemy po kolei, że spełnia warunki domknięcia: | ||
:(a) <math>R \subset R \cup R^{-1}</math>, | :(a) <math>R \subset R \cup R^{-1}</math>, | ||
:(b) <math>(R \cup R^{-1})^{-1} = R^{-1} \cup (R^{-1})^{-1}= R^{-1} \cup R= R \cup R^{-1} </math>, a więc jest symetryczna , | :(b) <math>(R \cup R^{-1})^{-1} = R^{-1} \cup (R^{-1})^{-1}= R^{-1} \cup R= R \cup R^{-1}</math>, a więc jest symetryczna , | ||
:(c) weźmy dowolną symetryczną relację <math>T\supset R</math>. Ponieważ <math>T</math> jest symetryczna to <math>T \supset T^{-1}</math>. Skoro <math>T \supset R</math> to <math>T^{-1} \supset R^{-1}</math>. Ponieważ <math>T \supset T^{-1}</math>, to <math>T\supset R\cup R^{-1}</math>. | :(c) weźmy dowolną symetryczną relację <math>T\supset R</math>. Ponieważ <math>T</math> jest symetryczna to <math>T \supset T^{-1}</math>. Skoro <math>T \supset R</math> to <math>T^{-1} \supset R^{-1}</math>. Ponieważ <math>T \supset T^{-1}</math>, to <math>T\supset R\cup R^{-1}</math>. | ||
Wersja z 10:09, 5 wrz 2023
Para uporządkowana
Bardzo często będziemy chcieli mieć do czynienia ze zbiorem, który niesie w sobie informację o dwóch innych zbiorach, informację tak trafnie zakodowaną, aby można było odzyskać z niej każdą z jego składowych. Do tego celu wprowadzimy zbiór nazywany parą uporządkowaną dwóch innych zbiorów.
Definicja 1.1.
Niech oraz będą zbiorami. Przez parę uporządkowaną rozumiemy zbiór
Parę uporządkowaną można zdefiniować inaczej na wiele sposobów. Chodzi jednak o to, aby ze zbioru, który jest parą, można było odzyskać jednoznacznie każdą z jego składowych. Tak więc moglibyśmy zaakceptować każdą inną inną definicję pod warunkiem, że będzie spełnione następujące twierdzenie:
Twierdzenie 1.2.
Dla dowolnych zbiorów zachodzi:
Dowód
Dowód przeprowadzimy tylko ze strony lewej do prawej, bo w odwrotnym kierunku jest to fakt oczywisty. Niech zatem dwie pary i będą równe. Ponieważ , więc . Mamy zatem lub . W pierwszym przypadku , ale w drugim również jest tak, mamy bowiem, że . Pierwszą część twierdzenia mamy za sobą, bo już wiemy, że pierwsze współrzędne równych par są równe.
Następnie przeprowadzamy dowód przez przypadki. Jeżeli jest tak, że , to . Zatem , co daje, że , a zatem . W przeciwnym przypadku, gdy mamy, że . Daje to dwie możliwości albo , co nie może mieć miejsca, bo mielibyśmy, że albo zaś . To drugie prowadzi do naszej tezy .

Ćwiczenie 1.3
Dla każdej pary udowodnij, że
Ćwiczenie 1.4
Udowodnij, że dla dowolnej pary uporządkowanej zbiór
jest pusty, gdy współrzędne par są różne, a w przeciwnym przypadku jest zbiorem jednoelementowym zawierającym współrzędną pary .
Ćwiczenie 1.5
Pokaż, że z każdej pary można otrzymać jej drugą współrzędną, posługując się jedynie parą , mnogościowymi operacjami oraz stałą .
Iloczyn kartezjański
Zanim wprowadzimy definicję zbioru wszystkich par uporządkowanych elementów dwóch zbiorów (zwanego dalej iloczynem kartezjańskim), należy nam się krótkie wprowadzenie. Otóż niech oraz . Łatwo zauważyć, że zarówno , jak i są podzbiorami . Zatem oraz . Więc , co daje, że .
Istnienie i konstrukcja iloczynu kartezjańskiego zostało dokładnie omówione w dodatkowym rozdziale "Iloczyn kartezjański i aksjomat wyróżniania" . Proponuję przestudiowanie dodatkowego rozdziału dopiero po zapoznaniu się z rozdziałami wcześniejszymi, pomimo braku precyzji w następnej definicji.
Definicja 2.1.
Niech będą zbiorami. Iloczynem kartezjańskim (produktem) nazywamy zbiór
Będziemy używać specjalnej notacji na zbiór .
Ćwiczenie 2.2
Pokaż następujące elementarne własności iloczynu kartezjańskiego:
Ćwiczenie 2.3
Produkt kartezjański jest monotoniczny ze względu na każdą współrzędną osobno, to znaczy:
Ćwiczenie 2.4
Sprawdź, czy dla dowolnych zbiorów , prawdziwa jest następująca implikacja:
Relacje
Definicja 3.1.
Relacją nazywamy każdy podzbiór iloczynu .
Operacje na relacjach:
Definicja 3.2.
Niech oraz .
Ćwiczenie 3.3
Niech relacja oraz . Pokazać elementarne własności operacji na relacjach:
Ćwiczenie 3.4
Niech relacja oraz . Pokaż własności:
Ćwiczenie 3.5
Podaj przykład relacji, dla których poniższa równość nie jest prawdziwa.
Ćwiczenie 3.6
Udowodnij, że zbiór jest relacją wtedy i tylko wtedy, gdy
Relacje równoważności
W tym podrozdziale poznamy ważną klasę (zbiór) relacji zwaną klasą relacji równoważności(w innych podręcznikach mogą się państwo spotkać z nazwą relacja abstrakcji). Relacje takie będą służyły do definiowania pojęć abstrakcyjnych, o czym przekonamy się w wielu miejscach tego i innych wykładów. Bardzo dobrym ćwiczeniem pokazującym abstrakcyjne metody definiowania pojęć będzie wykład 8, w którym zaprzęgniemy relacje abstrakcji do definiowania liczb.
Rozpoczynamy rozdział od koniecznej definicji.
Definicja 4.1.
Dla zbioru definiujemy relację jako .
Definicja 4.2.
Relację nazywamy relacją równoważnością o polu , jeżeli:
- zawiera relacje (zwrotność ),
- (symetria ),
- (przechodniość ).
Ćwiczenie 4.3
Pokazać, że definicje zwrotności, symetryczności i przechodniości relacji o polu są odpowiednio równoważne następującym własnościom:
- ,
- ,
- .
Definicja 4.4.
Niech będzie relacją równoważności o polu . Klasą równoważności elementu jest zbiór
Definicja 4.5.
Zbiór klas równoważności relacji będący elementem zbioru oznaczamy przez .
Twierdzenie 4.6.
Niech będzie relacją równoważności o polu . Następujące warunki są równoważne:
- ,
- ,
- .
Dowód
Pokażemy, że . Niech wspólny element dwóch klas oraz
nazywa się . Ze względu na pełną symetrię tezy wystarczy pokazać, że
. Niech zatem . Mamy więc . Z
założenia jest również
oraz . Z symetrii otrzymujemy .
Zatem i i .
Natychmiast z przechodniości otrzymujemy, że .
Pokażemy, że . Ze zwrotności mamy, że
, co z założenia daje , a to tłumaczy
się na .
Pokażemy, że .
Wystarczy pokazać, że wspólnym elementem klas oraz
jest . Dla pierwszej z nich wynika to z założenia , a dla
drugiej ze zwrotności .

W następnym twierdzeniu zobaczymy, jak rodzina relacji równoważności jest odporna na przecinanie. Pokażemy mianowicie, że przecięcie dowolnej liczby relacji równoważności jest nadal relacją równoważności.
Twierdzenie 4.7.
Niech będzie pewną rodziną (zbiorem) relacji równoważności o tym samym polu . Mamy że:
- jest relacją równoważności o polu ,
- .
Dowód
Zwrotność jest oczywista, ponieważ zawiera
się w każdej relacji rodziny . Symetria. Weźmy . Dla każdej relacji jest . Z symetrii każdej jest więc , co daje . Przechodniość. Niech
oraz . Dla każdej relacji
jest więc i . Z przechodniości każdej
relacji mamy, że , co daje .
Niech . Mamy zatem, że
, co daje dla każdej
relacji . To zaś daje, że dla każdej , co
jest równoważne z .

W szczególności przecięcie wszystkich relacji równoważności o polu daje . Jest ona najsilniejszą relacją równoważności. Najsłabszą jest .
Rozkłady zbiorów
Definicja 4.8.
Niech . Rodzinę nazywamy rozkładem zbioru , gdy:
- ,
- ,
- .
Lemat 4.9.
Dla relacji równoważności o polu zbiór jest rozkładem .
Dowód
Każda klasa jest niepusta, bo zawiera element, który ją wyznacza. , bo każda klasa jest podzbiorem . Odwrotnie każdy . Dwie klasy, gdy są różne, muszą być rozłączne co udowodniliśmy w twierdzeniu 4.6 (patrz twierdzenie 4.6.).

Definicja 4.10.
Niech będzie rozkładem zbioru . Definiujemy relacje następująco:
Lemat 4.11.
Dla rozkładu relacja jest:
- równoważnością,
- .
Dowód
Relacja jest zwrotna, każdy bowiem musi leżeć w pewnym zbiorze
rozkładu . Symetria nie wymaga dowodu. Przechodniość . Niech i . Istnieją zatem dwa zbiory i rozkładu takie,
że oraz . Przecięcie i jest więc niepuste, zatem
, co daje tezę .
Inkluzja w prawo . Niech . Klasa
jest zatem wyznaczona przez pewien element taki, że .
Niech będzie zbiorem rozkładu , do którego należy .
Łatwo wykazać, że . Inkluzja w lewo .
Niech . jest niepusty, więc istnieje . Klasa
.

Ćwiczenie 4.12
Niech będzie niepustym zbiorem oraz niech . Zdefiniujemy relację następująco: dla dowolnych zbiorów mamy
( oznacza różnicę symetryczną zbiorów, czyli ). Udowodnij, że relacja jest relacją równoważności.
Ćwiczenie 4.13
Udowodnij, że dla relacji równoważności na zbiorze , relacja jest relacją równoważności wtedy i tylko wtedy, gdy
Podaj przykłady relacji równoważności takich, że jest relacją równoważności oraz i .
Domykanie relacji
W praktyce matematycznej często potrzebne jest rozważanie domknięć relacji ze względu na wiele przeróżnych własności. W podrozdziale tym dokonamy charakteryzacji domknięć. Pokażemy między innymi, kiedy takie domykanie jest możliwe.
Definicja 4.14.
Niech będzie rodziną relacji o polu , czyli niech . Rodzina jest zamknięta na przecięcia, gdy:
- ,
- jeżeli to .
Poniżej podamy definicję domknięcia relacji w pewnej klasie (zbiorze) relacji. Definiujemy intuicyjnie najmniejszą relację zawierającą daną należącą do klasy.
Definicja 4.15.
Relacja jest domknięciem relacji w klasie (zbiorze) relacji , gdy:
- ,
- ,
- dla każdej relacji jeżeli oraz to .
Lemat 4.16.
Domknięcie relacji (w dowolnej klasie), jeżeli istnieje, to jest jedyne.
Dowód
Twierdzenie 4.17.
Następujące warunki są równoważne:
- Klasa relacji jest domknięta na przecięcia.
- Każda relacja ma domknięcie w klasie relacji .
Dowód
. Niech będzie relacją. Utwórzmy zbiór relacji
jako . Takie nie jest
puste, bowiem relacja totalna należy do . Pokażmy, że jest domknięciem w . Istotnie . Z założenia
mamy też . Minimalność stwierdzamy
przez: niech takie że . Takie musi leżeć w
zbiorze , jest
więc .
. Po pierwsze leży w zbiorze , bo wystarczy domknąć
. Niech będzie niepustym podzbiorem . Niech będzie
domknięciem w . Wiemy, że dla dowolnej relacji , o ile
i to . Połóżmy za
dowolny element z . Założenia implikacji pozostają automatycznie spełnione,
jest więc tak, że dla dowolnej wyjętej z . W takim
razie . Ponieważ mamy też , bo było domknięciem, jest więc , a to oznacza, że
.

Ćwiczenie 4.18
Pokazać jak wyglądają domknięcia w klasie relacji, zwrotnych, symetrycznych i przechodnich.
Pokazać, stosując twierdzenie 4.17 (patrz twierdzenie 4.17.), że nie istnieje domknięcie spójne ani antysymetryczne. (Relacja jest spójna, gdy . Relacja jest antysymetryczna, gdy z faktu, że oraz , da się pokazać, że ).
Ćwiczenie 4.19
Dla relacji niech , , oznaczają odpowiednio zwrotne, symetryczne, przechodnie domknięcie relacji . Czy prawdą jest, że:
- dla dowolnej relacji relacja jest relacją równoważności,
- dla dowolnej relacji zachodzi
W każdym z powyższych przypadków proszę podać dowód lub kontrprzykład.