Matematyka dyskretna 1/Ćwiczenia 1: Indukcja: Różnice pomiędzy wersjami
m Zastępowanie tekstu – „ </math>” na „</math>” |
|||
Linia 12: | Linia 12: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Nie wiemy ilu uczniów jest w klasie. | Nie wiemy ilu uczniów jest w klasie. | ||
Oznacz więc tę liczbę przez <math>n </math> i zastosuj indukcję ze względu <math>n </math> . | Oznacz więc tę liczbę przez <math>n</math> i zastosuj indukcję ze względu <math>n</math> . | ||
Sprowadź problem do sytuacji, w której klasa liczy jedynie <math>n-1 </math> uczniów. | Sprowadź problem do sytuacji, w której klasa liczy jedynie <math>n-1</math> uczniów. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Zastosujmy indukcję ze względu na <math>n </math> . | Zastosujmy indukcję ze względu na <math>n</math> . | ||
Dla <math>n=1 </math> rozważana sytuacja sprowadza się do tego, | Dla <math>n=1</math> rozważana sytuacja sprowadza się do tego, | ||
że uczeń sobie samemu sprawia prezent, | że uczeń sobie samemu sprawia prezent, | ||
więc otrzymuje prezent od jednej osoby. | więc otrzymuje prezent od jednej osoby. | ||
Rozważmy klasę złożoną z <math>n>1 </math> uczniów. | Rozważmy klasę złożoną z <math>n>1</math> uczniów. | ||
Wybierzmy dowolnego ucznia, którego nazwiemy Kamil. | Wybierzmy dowolnego ucznia, którego nazwiemy Kamil. | ||
Załóżmy, że dawał on prezent Antkowi, zaś otrzymał od Michała. | Załóżmy, że dawał on prezent Antkowi, zaś otrzymał od Michała. | ||
Usuńmy z klasy Kamila wraz z jego prezentem, zaś prezent Michała dajmy Antkowi. | Usuńmy z klasy Kamila wraz z jego prezentem, zaś prezent Michała dajmy Antkowi. | ||
Otrzymaliśmy więc klasę złożoną z <math>n-1 </math> uczniów, | Otrzymaliśmy więc klasę złożoną z <math>n-1</math> uczniów, | ||
w której każdy otrzymał prezent. | w której każdy otrzymał prezent. | ||
Z założenia indukcyjnego wynika, że każdy dostał prezent wyłącznie od jednej osoby. | Z założenia indukcyjnego wynika, że każdy dostał prezent wyłącznie od jednej osoby. | ||
Linia 34: | Linia 34: | ||
{{cwiczenie|2|cw 2| | {{cwiczenie|2|cw 2| | ||
Udowodnij, że dla dowolnej liczby naturalnej <math>n>0 </math> , | Udowodnij, że dla dowolnej liczby naturalnej <math>n>0</math> , | ||
liczba <math>11^n-3^n </math> jest podzielna przez <math>8 </math> . | liczba <math>11^n-3^n</math> jest podzielna przez <math>8</math> . | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Zastosuj rozumowanie indukcyjne ze względu na <math>n </math> . | Zastosuj rozumowanie indukcyjne ze względu na <math>n</math> . | ||
Zauważ ponadto, że | Zauważ ponadto, że | ||
Linia 51: | Linia 51: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Dowód przeprowadźmy indukcyjnie ze względu na <math>n </math> . Dla <math>n=1 </math> otrzymujemy: | Dowód przeprowadźmy indukcyjnie ze względu na <math>n</math> . Dla <math>n=1</math> otrzymujemy: | ||
Linia 58: | Linia 58: | ||
co oczywiście jest podzielne przez <math>8 </math> . | co oczywiście jest podzielne przez <math>8</math> . | ||
Z kolei dla <math>n>1 </math> otrzymujemy następujący ciąg równości | Z kolei dla <math>n>1</math> otrzymujemy następujący ciąg równości | ||
Linia 68: | Linia 68: | ||
Z założenia indukcyjnego wynika, że <math>11^{n-1}-3^{n-1} </math> jest podzielne przez <math>8 </math> . | Z założenia indukcyjnego wynika, że <math>11^{n-1}-3^{n-1}</math> jest podzielne przez <math>8</math> . | ||
W konsekwencji otrzymujemy, że <math>11\cdot\left( 11^{n-1}-3^{n-1} \right) </math> | W konsekwencji otrzymujemy, że <math>11\cdot\left( 11^{n-1}-3^{n-1} \right)</math> | ||
jak i <math>8\cdot 3^{n-1} </math> jest podzielne przez <math>8 </math> , a więc i suma | jak i <math>8\cdot 3^{n-1}</math> jest podzielne przez <math>8</math> , a więc i suma | ||
Linia 77: | Linia 77: | ||
jest podzielna przez <math>8 </math> , co kończy dowód. | jest podzielna przez <math>8</math> , co kończy dowód. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie|3|cw 3| | {{cwiczenie|3|cw 3| | ||
Znajdź zbiór tych liczb naturalnych, dla których zachodzi nierówność <math>5n\leq n^2-3 </math> ? | Znajdź zbiór tych liczb naturalnych, dla których zachodzi nierówność <math>5n\leq n^2-3</math> ? | ||
Odpowiedź uzasadnij. | Odpowiedź uzasadnij. | ||
Linia 88: | Linia 88: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Zbadaj kilka początkowych wartości i na tej podstawie wysuń hipotezę. | Zbadaj kilka początkowych wartości i na tej podstawie wysuń hipotezę. | ||
Następnie spróbuj ją uzasadnić indukcyjnie ze względu na <math>n </math> . | Następnie spróbuj ją uzasadnić indukcyjnie ze względu na <math>n</math> . | ||
</div></div> | </div></div> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Dla początkowych wartości <math>n </math> mamy: | Dla początkowych wartości <math>n</math> mamy: | ||
Linia 124: | Linia 124: | ||
Wydaje się więc, że <math>5n\leq n^2-3</math> zachodzi dla <math>n\geq 6</math> . | Wydaje się więc, że <math>5n\leq n^2-3</math> zachodzi dla <math>n\geq 6</math> . | ||
Dla <math>n=6</math> dowodzona nierówność jest prawdziwa. | Dla <math>n=6</math> dowodzona nierówność jest prawdziwa. | ||
Załóżmy więc, że <math>n>6 </math> . | Załóżmy więc, że <math>n>6</math> . | ||
Przekształcając prawą stronę dowodzonej nierówności otrzymujemy, że | Przekształcając prawą stronę dowodzonej nierówności otrzymujemy, że | ||
Linia 134: | Linia 134: | ||
Na mocy założenia indukcyjnego mamy, że <math>5\left( n-1 \right)\leq \left( n-1 \right)^2-3 </math>. | Na mocy założenia indukcyjnego mamy, że <math>5\left( n-1 \right)\leq \left( n-1 \right)^2-3</math>. | ||
Dostajemy więc | Dostajemy więc | ||
Linia 157: | Linia 157: | ||
jest parzysta. | jest parzysta. | ||
Pokaż, że jeśli <math>n\in A </math> to i <math>n+1\in A </math> . Jakie liczby należą więc do <math>A </math> ? | Pokaż, że jeśli <math>n\in A</math> to i <math>n+1\in A</math> . Jakie liczby należą więc do <math>A</math> ? | ||
}} | }} | ||
Linia 163: | Linia 163: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Zadanie jest podchwytliwe. | Zadanie jest podchwytliwe. | ||
Zauważ, że odwrotna implikacja, tzn. jeśli <math>n\notin A </math> to i <math>n+1\notin A </math> , | Zauważ, że odwrotna implikacja, tzn. jeśli <math>n\notin A</math> to i <math>n+1\notin A</math> , | ||
jest także prawdziwa. | jest także prawdziwa. | ||
Sprawdź czy do <math>A </math> należą początkowe liczby naturalne. | Sprawdź czy do <math>A</math> należą początkowe liczby naturalne. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Załóżmy, że <math>n\in A </math> , czyli że <math>n^2-3n+3 </math> jest liczbą parzystą. | Załóżmy, że <math>n\in A</math> , czyli że <math>n^2-3n+3</math> jest liczbą parzystą. | ||
Rozważmy więc wyrażenie postaci | Rozważmy więc wyrażenie postaci | ||
Linia 178: | Linia 178: | ||
Wartość <math>n^2-3n+3 </math> jest parzysta na mocy założenia indukcyjnego, | Wartość <math>n^2-3n+3</math> jest parzysta na mocy założenia indukcyjnego, | ||
więc i <math>n^2-3n+3+2\left( n-1 \right) </math> jest parzysta, co implikuje, że <math>n+1\in A </math> . | więc i <math>n^2-3n+3+2\left( n-1 \right)</math> jest parzysta, co implikuje, że <math>n+1\in A</math> . | ||
Zauważmy jednak, że dla <math>n\notin A </math> , | Zauważmy jednak, że dla <math>n\notin A</math> , | ||
liczba <math>n^2-3n+3 </math> jest nieparzysta, i wobec tego również liczba | liczba <math>n^2-3n+3</math> jest nieparzysta, i wobec tego również liczba | ||
Linia 190: | Linia 190: | ||
jest nieparzysta. | jest nieparzysta. | ||
Uzyskujemy w konsekwencji, że <math>n+1 </math> jest elementem <math>A </math> . | Uzyskujemy w konsekwencji, że <math>n+1</math> jest elementem <math>A</math> . | ||
Mamy więc dwie następujące implikacje | Mamy więc dwie następujące implikacje | ||
Linia 200: | Linia 200: | ||
co oczywiście sobie nie przeczy! | co oczywiście sobie nie przeczy! | ||
Orzeka jedynie, że albo <math>A=\emptyset </math> , albo <math>A=\mathbb{N} </math> | Orzeka jedynie, że albo <math>A=\emptyset</math> , albo <math>A=\mathbb{N}</math> | ||
Odpowiedź czy liczby postaci <math>n^2-3n+3 </math> są parzyste tkwi wartościach początkowych. | Odpowiedź czy liczby postaci <math>n^2-3n+3</math> są parzyste tkwi wartościach początkowych. | ||
Po podstawieniu za <math>n=0 </math> otrzymujemy | Po podstawieniu za <math>n=0</math> otrzymujemy | ||
Linia 209: | Linia 209: | ||
co jednoznacznie orzeka, że <math>A </math> jest puste. | co jednoznacznie orzeka, że <math>A</math> jest puste. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie|5|cw 5| | {{cwiczenie|5|cw 5| | ||
Pokaż, że dla dowolnej liczby <math>n\in\mathbb{N} </math> zachodzi następująca równość: | Pokaż, że dla dowolnej liczby <math>n\in\mathbb{N}</math> zachodzi następująca równość: | ||
Linia 222: | Linia 222: | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Zastosuj rozumowanie indukcyjne ze względu na <math>n </math> . | Zastosuj rozumowanie indukcyjne ze względu na <math>n</math> . | ||
W kroku indukcyjnym uprość lewą stronę równości używając założenia indukcyjnego. | W kroku indukcyjnym uprość lewą stronę równości używając założenia indukcyjnego. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Dowód przeprowadzimy indukcyjnie ze względu na <math>n </math> . | Dowód przeprowadzimy indukcyjnie ze względu na <math>n</math> . | ||
Załóżmy na początku, że <math>n=1 </math> , otrzymując w ten sposób że | Załóżmy na początku, że <math>n=1</math> , otrzymując w ten sposób że | ||
Linia 236: | Linia 236: | ||
Załóżmy więc, że dowodzona równość jest prawdziwa | Załóżmy więc, że dowodzona równość jest prawdziwa | ||
dla wszystkich wartości nie większych niż <math>n </math> . | dla wszystkich wartości nie większych niż <math>n</math> . | ||
W przypadku tym korzystając z założenia indukcyjnego uzyskujemy: | W przypadku tym korzystając z założenia indukcyjnego uzyskujemy: | ||
Linia 251: | Linia 251: | ||
{{cwiczenie|6|cw 6| | {{cwiczenie|6|cw 6| | ||
Dla ciągu <math>\left( A_0,A_1,A_2,\ldots \right) </math> podzbiorów zbioru <math>X </math> , | Dla ciągu <math>\left( A_0,A_1,A_2,\ldots \right)</math> podzbiorów zbioru <math>X</math> , | ||
ciąg zbiorów <math>\left( B_0,B_1,B_2,\ldots \right) </math> zdefiniujmy poprzez: | ciąg zbiorów <math>\left( B_0,B_1,B_2,\ldots \right)</math> zdefiniujmy poprzez: | ||
Linia 264: | Linia 264: | ||
gdzie <math>\div </math> oznacza różnicę symetryczną zbiorów. | gdzie <math>\div</math> oznacza różnicę symetryczną zbiorów. | ||
Udowodnij, że <math>x\in B_n </math> wtedy i tylko wtedy, | Udowodnij, że <math>x\in B_n</math> wtedy i tylko wtedy, | ||
gdy <math>x\in X </math> występuje w nieparzystej liczbie zbiorów spośród: | gdy <math>x\in X</math> występuje w nieparzystej liczbie zbiorów spośród: | ||
<math>\left\lbrace A_0,A_1,A_2,\ldots,A_n \right\rbrace </math> . | <math>\left\lbrace A_0,A_1,A_2,\ldots,A_n \right\rbrace</math> . | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Przeprowadź indukcję ze względu na <math>n </math> . | Przeprowadź indukcję ze względu na <math>n</math> . | ||
</div></div> | </div></div> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Dla początkowej wartości <math>n=0 </math> mamy, że element <math>x\in X </math> | Dla początkowej wartości <math>n=0</math> mamy, że element <math>x\in X</math> | ||
występuje nieparzystą liczbę razy w rodzinie <math>\left\lbrace A_0 \right\rbrace </math> | występuje nieparzystą liczbę razy w rodzinie <math>\left\lbrace A_0 \right\rbrace</math> | ||
wtedy i tylko wtedy, gdy <math>x\in A_0=B_0 </math> . | wtedy i tylko wtedy, gdy <math>x\in A_0=B_0</math> . | ||
Załóżmy więc, że <math>n>0 </math> . | Załóżmy więc, że <math>n>0</math> . | ||
Rozważmy przypadek, gdy <math>x\in X </math> występuje nieparzystą liczbę razy | Rozważmy przypadek, gdy <math>x\in X</math> występuje nieparzystą liczbę razy | ||
w rodzinie zbiorów <math>\left\lbrace A_0,A_1,A_2,\ldots,A_n \right\rbrace </math> . | w rodzinie zbiorów <math>\left\lbrace A_0,A_1,A_2,\ldots,A_n \right\rbrace</math> . | ||
Otrzymujemy w ten sposób dwa podprzypadki: | Otrzymujemy w ten sposób dwa podprzypadki: | ||
;1. Element <math>x </math> występuje nieparzystą liczbę razy w rodzinie zbiorów <math>\left\lbrace A_0,A_1,A_2,\ldots,A_{n-1} \right\rbrace </math> oraz <math>x \notin A_n </math> . | ;1. Element <math>x</math> występuje nieparzystą liczbę razy w rodzinie zbiorów <math>\left\lbrace A_0,A_1,A_2,\ldots,A_{n-1} \right\rbrace</math> oraz <math>x \notin A_n</math> . | ||
Z założenia indukcyjnego otrzymujemy, że <math>x\in B_{n-1} </math> i co za tym idzie <math>x\in B_{n-1} \div A_n= B_n </math> . | Z założenia indukcyjnego otrzymujemy, że <math>x\in B_{n-1}</math> i co za tym idzie <math>x\in B_{n-1} \div A_n= B_n</math> . | ||
;2. Element <math>x </math> występuje parzystą liczbę razy w rodzinie zbiorów <math>\left\lbrace A_0,A_1,A_2,\ldots,A_{n-1} \right\rbrace </math> oraz <math>x \in A_n </math> . | ;2. Element <math>x</math> występuje parzystą liczbę razy w rodzinie zbiorów <math>\left\lbrace A_0,A_1,A_2,\ldots,A_{n-1} \right\rbrace</math> oraz <math>x \in A_n</math> . | ||
Z założenia indukcyjnego otrzymujemy, że <math>x\notin B_{n-1} </math>, co implikuje ponownie, że <math>x\in B_{n-1} \div A_n= B_n </math>. | Z założenia indukcyjnego otrzymujemy, że <math>x\notin B_{n-1}</math>, co implikuje ponownie, że <math>x\in B_{n-1} \div A_n= B_n</math>. | ||
W przypadku, gdy <math>x\in X </math> występuje parzystą liczbę razy w rodzinie zbiorów <math>\left\lbrace A_0,A_1,A_2,\ldots,A_n \right\rbrace </math> rozumowanie jest analogiczne. | W przypadku, gdy <math>x\in X</math> występuje parzystą liczbę razy w rodzinie zbiorów <math>\left\lbrace A_0,A_1,A_2,\ldots,A_n \right\rbrace</math> rozumowanie jest analogiczne. | ||
</div></div> | </div></div> |
Wersja z 10:03, 5 wrz 2023
Indukcja
Ćwiczenie 1
Uczniowie i uczennice pewnej klasy postanowili z okazji świąt obdarować się prezentami. Każdy miał wybrać dokładnie jedną osobę, której kupi skromny upominek. Okazało się, że wszyscy dostali jakiś prezent. Pokaż, że każdy dostał prezent wyłącznie od jednej osoby.
Ćwiczenie 2
Udowodnij, że dla dowolnej liczby naturalnej , liczba jest podzielna przez .
Ćwiczenie 3
Znajdź zbiór tych liczb naturalnych, dla których zachodzi nierówność ? Odpowiedź uzasadnij.
Ćwiczenie 4
Niech będzie zbiorem wszystkich tych liczb naturalnych , dla których liczba
jest parzysta.
Pokaż, że jeśli to i . Jakie liczby należą więc do ?
Ćwiczenie 5
Pokaż, że dla dowolnej liczby zachodzi następująca równość:
Ćwiczenie 6
Dla ciągu podzbiorów zbioru , ciąg zbiorów zdefiniujmy poprzez:
gdzie oznacza różnicę symetryczną zbiorów.
Udowodnij, że wtedy i tylko wtedy,
gdy występuje w nieparzystej liczbie zbiorów spośród:
.