Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 6: Szeregi liczbowe: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
m Zastępowanie tekstu – „.</math>” na „</math>.”
m Zastępowanie tekstu – „,</math>” na „</math>,”
Linia 6: Linia 6:
'''(1)'''
'''(1)'''
<math>
<math>
\sum_{n=1}^{\infty}\frac{5+(-1)^n}{\sqrt{n}},</math><br>
\sum_{n=1}^{\infty}\frac{5+(-1)^n}{\sqrt{n}}</math>,<br>


'''(2)'''
'''(2)'''
Linia 49: Linia 49:
'''(2)'''
'''(2)'''
Rozważmy następujący szereg
Rozważmy następujący szereg
<math>\sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n^2},</math>
<math>\sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n^2}</math>,
o którym wiemy, że jest zbieżny
o którym wiemy, że jest zbieżny
(jako uogólniony szereg harmoniczny
(jako uogólniony szereg harmoniczny
Linia 85: Linia 85:
'''(1)'''
'''(1)'''
<math>
<math>
\sum_{n=1}^{\infty}\sqrt[n]{\frac{1}{n}},</math><br>
\sum_{n=1}^{\infty}\sqrt[n]{\frac{1}{n}}</math>,<br>


'''(2)'''
'''(2)'''
Linia 402: Linia 402:
'''(1)'''
'''(1)'''
<math>
<math>
\sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n^{1+\frac{1}{n}}},</math><br>
\sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n^{1+\frac{1}{n}}}</math>,<br>


'''(2)'''
'''(2)'''
Linia 413: Linia 413:
Szereg ten jest postaci
Szereg ten jest postaci
<math>
<math>
\sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n\cdot a_n},</math>
\sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n\cdot a_n}</math>,
gdzie <math>\{a_n\}</math> jest pewnym ciągiem.
gdzie <math>\{a_n\}</math> jest pewnym ciągiem.
Co można powiedzieć o ciągu <math>\{a_n\}</math>?<br>
Co można powiedzieć o ciągu <math>\{a_n\}</math>?<br>
Linia 424: Linia 424:
Zauważmy, że szereg ten jest postaci
Zauważmy, że szereg ten jest postaci
<math>
<math>
\sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n\cdot a_n},</math>
\sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n\cdot a_n}</math>,
gdzie
gdzie


Linia 437: Linia 437:
<math>\lim\limits_{n\rightarrow +\infty} a_n=1</math>.
<math>\lim\limits_{n\rightarrow +\infty} a_n=1</math>.
Korzystając z definicji granicy ciągu,
Korzystając z definicji granicy ciągu,
dla <math>\varepsilon=\frac{1}{2},</math> mamy
dla <math>\varepsilon=\frac{1}{2}</math>, mamy


<center><math>\exists N\in\mathbb{N}\ \forall n\ge n:
<center><math>\exists N\in\mathbb{N}\ \forall n\ge n:
Linia 467: Linia 467:
Zauważmy, że szereg ten jest postaci
Zauważmy, że szereg ten jest postaci
<math>
<math>
\sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n\cdot a_n},</math>
\sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n\cdot a_n}</math>,
gdzie
gdzie


Linia 531: Linia 531:
'''(1)'''
'''(1)'''
Ze zbieżności szeregu <math>\sum_{n=1}^{\infty} a_n</math> wynika w szczególności,
Ze zbieżności szeregu <math>\sum_{n=1}^{\infty} a_n</math> wynika w szczególności,
że <math>\lim\limits_{n\rightarrow +\infty} a_n=0,</math> a stąd w szczególności
że <math>\lim\limits_{n\rightarrow +\infty} a_n=0</math>, a stąd w szczególności


<center><math>\exists N\in\mathbb{N}\ \forall n\ge N:
<center><math>\exists N\in\mathbb{N}\ \forall n\ge N:
Linia 537: Linia 537:
</math></center>
</math></center>


Ponieważ dla <math>x\in (0,1)</math> mamy <math>x^2<x,</math> zatem
Ponieważ dla <math>x\in (0,1)</math> mamy <math>x^2<x</math>, zatem


<center><math>\forall n\ge N:
<center><math>\forall n\ge N:
Linia 551: Linia 551:
<br>
<br>
'''(2)'''
'''(2)'''
Rozważmy szereg <math>\sum_{n=1}^{\infty} a_n,</math> gdzie
Rozważmy szereg <math>\sum_{n=1}^{\infty} a_n</math>, gdzie
<math>a_n=\frac{1}{n}</math> dla <math>n\in\mathbb{N}</math>.
<math>a_n=\frac{1}{n}</math> dla <math>n\in\mathbb{N}</math>.
Wówczas szereg <math>\sum_{n=1}^{\infty} a_n^2</math> jest zbieżny, ale szereg
Wówczas szereg <math>\sum_{n=1}^{\infty} a_n^2</math> jest zbieżny, ale szereg
<math>\sum_{n=1}^{\infty} a_n</math> jest rozbieżny.
<math>\sum_{n=1}^{\infty} a_n</math> jest rozbieżny.
</div></div>
</div></div>

Wersja z 09:27, 5 wrz 2023

6. Szeregi liczbowe

Ćwiczenie 6.1.

Zbadać zbieżność następujących szeregów liczbowych:
(1) n=15+(1)nn,

(2) n=1cos1nsin1n2.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 6.2.

Zbadać zbieżność następujących szeregów liczbowych:
(1) n=11nn,

(2) n=1cos1n.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 6.3.

Obliczyć sumy następujących szeregów liczbowych:
(1) n=11n(n+1)

(2) n=13n+2n6n

(3) n=11(2n1)(2n+1)

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 6.4.

Zbadać zbieżność następujących szeregów liczbowych:
(1) n=11lnn

(2) n=11(ln(lnn))lnn

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 6.5.

Zbadać zbieżność następujących szeregów liczbowych:
(1) n=11n1+1n,

(2) n=11n(1+1n)n.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 6.6.

Niech n=1an będzie szeregiem o wyrazach dodatnich.
(1) Udowodnić, że jeśli szereg n=1an jest zbieżny, to także szereg n=1an2 jest zbieżny.
(2) Pokazać, że nie zachodzi implikacja odwrotna w powyższym stwierdzeniu.

Wskazówka
Rozwiązanie