Analiza matematyczna 2/Ćwiczenia 1: Przestrzenie metryczne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
m Zastępowanie tekstu – „.</math>” na „</math>.”
Linia 30: Linia 30:
<math> w=w_1w_2\ldots w_n</math> i <math> v=v_1v_2\ldots v_n</math>,
<math> w=w_1w_2\ldots w_n</math> i <math> v=v_1v_2\ldots v_n</math>,
rozważyć zbiór <math> A_{wv}</math> indeksów <math> i\in\{1,\ldots,n\}</math> takich, że słowa te
rozważyć zbiór <math> A_{wv}</math> indeksów <math> i\in\{1,\ldots,n\}</math> takich, że słowa te
mają różną <math> i</math>-tą literę, to znaczy <math> w_i\ne v_i.</math>
mają różną <math> i</math>-tą literę, to znaczy <math> w_i\ne v_i</math>.
Jaki jest związek zbioru <math> A_{wv}</math> z odległością <math> d(w,v)</math>?
Jaki jest związek zbioru <math> A_{wv}</math> z odległością <math> d(w,v)</math>?
Jaki jest związek między zbiorami
Jaki jest związek między zbiorami
Linia 56: Linia 56:
Wówczas odległość <math> d(w,v)</math> jest równa ilości elementów
Wówczas odległość <math> d(w,v)</math> jest równa ilości elementów
zbioru <math> A_{wv},</math> to znaczy
zbioru <math> A_{wv},</math> to znaczy
<math> d(w,v)=\# A_{wv}.</math><br>
<math> d(w,v)=\# A_{wv}</math>.<br>
'''(i)''' Warunek <math> d(w,v)=0</math> jest równoważny stwierdzeniu, że
'''(i)''' Warunek <math> d(w,v)=0</math> jest równoważny stwierdzeniu, że
słowa <math> w</math> i <math> v</math> nie różnią się na żadnej pozycji, a więc mają
słowa <math> w</math> i <math> v</math> nie różnią się na żadnej pozycji, a więc mają
wszystkie litery takie same, a zatemsą identyczne, to znaczy,
wszystkie litery takie same, a zatemsą identyczne, to znaczy,
<math> w=v.</math>
<math> w=v</math>.
Używając zbiorów <math> A_{wv}</math>, można to także uzasadnić
Używając zbiorów <math> A_{wv}</math>, można to także uzasadnić
następująco:
następująco:
Linia 76: Linia 76:
Symetria <math> d(w,v)=d(v,w)</math> jest oczywista, gdyż pozycje, na
Symetria <math> d(w,v)=d(v,w)</math> jest oczywista, gdyż pozycje, na
których słowo <math> w</math> jest różne od słowa <math> v</math>, są dokładnie takie
których słowo <math> w</math> jest różne od słowa <math> v</math>, są dokładnie takie
same, jak pozycje, na których słowo <math> v</math> różni się od słowa <math> w.</math>
same, jak pozycje, na których słowo <math> v</math> różni się od słowa <math> w</math>.
Używając zbiorów <math> A_{wv}</math>, można to także uzasadnić
Używając zbiorów <math> A_{wv}</math>, można to także uzasadnić
następująco:
następująco:
Linia 90: Linia 90:


'''(iii)''' Aby pokazać nierówność trójkąta, rozważmy trzy słowa:
'''(iii)''' Aby pokazać nierówność trójkąta, rozważmy trzy słowa:
<math> w,v,z\in X_n.</math>
<math> w,v,z\in X_n</math>.
Pokażmy najpierw, że zachodzi następująca inkluzja:
Pokażmy najpierw, że zachodzi następująca inkluzja:


Linia 98: Linia 98:
</math></center>
</math></center>


W tym celu niech <math> i_0\in A_{wv}.</math>
W tym celu niech <math> i_0\in A_{wv}</math>.
Oznacza to, że <math> w_{i_0}\ne v_{i_0}</math>
Oznacza to, że <math> w_{i_0}\ne v_{i_0}</math>
(to znaczy słowa <math> w</math> i <math> v</math> różnią się na pozycji <math> i_0</math>).
(to znaczy słowa <math> w</math> i <math> v</math> różnią się na pozycji <math> i_0</math>).
Linia 147: Linia 147:
</math></center>
</math></center>


jest metryką w <math> X.</math>
jest metryką w <math> X</math>.
}}</span>
}}</span>


Linia 213: Linia 213:
</math></center>
</math></center>


jest metryką w <math>\mathbb{N}.</math>
jest metryką w <math>\mathbb{N}</math>.
Jeśli tak, to jak wyglądają kule
Jeśli tak, to jak wyglądają kule
<math> K(1,1)</math> oraz <math> K\bigg(3,\frac{1}{2}\bigg)</math>
<math> K(1,1)</math> oraz <math> K\bigg(3,\frac{1}{2}\bigg)</math>
Linia 275: Linia 275:


Ponieważ nierówność ta jest spełniona dla dowolnej liczby
Ponieważ nierówność ta jest spełniona dla dowolnej liczby
<math> m\in\mathbb{N},</math> zatem <math> K(1,1)=\mathbb{N}.</math>
<math> m\in\mathbb{N},</math> zatem <math> K(1,1)=\mathbb{N}</math>.


Podobnie
Podobnie
Linia 307: Linia 307:


a więc
a więc
<math> m>\frac{6}{5}.</math>
<math> m>\frac{6}{5}</math>.
Zatem
Zatem
<math> K\bigg(3,\frac{1}{2}\bigg)=
<math> K\bigg(3,\frac{1}{2}\bigg)=
\big\{m\in\mathbb{N}: m\ge 2\big\}.</math>
\big\{m\in\mathbb{N}: m\ge 2\big\}</math>.


'''Uwaga:''' Łatwo sprawdzić, że <math>\mathrm{diam}\, \mathbb{N}=1,</math> zatem dowolna
'''Uwaga:''' Łatwo sprawdzić, że <math>\mathrm{diam}\, \mathbb{N}=1,</math> zatem dowolna
kula o promieniu większym niż 1 jest równa całej przestrzeni
kula o promieniu większym niż 1 jest równa całej przestrzeni
<math>\mathbb{N}.</math>
<math>\mathbb{N}</math>.
</div></div>
</div></div>


Linia 359: Linia 359:
Niech <math> (X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną.
Niech <math> (X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną.
Udowodnić, że dla dowolnego <math> x_0\in X</math>
Udowodnić, że dla dowolnego <math> x_0\in X</math>
oraz <math> r\ge 0,</math> zachodzi <math>\mathrm{diam}\, \overline{K}(x_0,r)\le 2r.</math>
oraz <math> r\ge 0,</math> zachodzi <math>\mathrm{diam}\, \overline{K}(x_0,r)\le 2r</math>.
Czy nierówność "<math>\le</math>" można zastąpić równością?
Czy nierówność "<math>\le</math>" można zastąpić równością?
}}</span>
}}</span>
Linia 366: Linia 366:
Korzystając z nierówności trójkąta, pokazać,
Korzystając z nierówności trójkąta, pokazać,
że dla dowolnych <math> x,y\in K(x_0,r)</math> mamy
że dla dowolnych <math> x,y\in K(x_0,r)</math> mamy
<math> d(x,y)\le 2r.</math>
<math> d(x,y)\le 2r</math>.
</div></div>
</div></div>


Linia 399: Linia 399:
Dla pewnych metryk (i kul domkniętych w nich zawartych)
Dla pewnych metryk (i kul domkniętych w nich zawartych)
może bowiem zachodzić, że
może bowiem zachodzić, że
<math>\mathrm{diam}\, \overline{K}(x_0,r)<2r.</math>
<math>\mathrm{diam}\, \overline{K}(x_0,r)<2r</math>.
Dla przykładu rozważmy przestrzeń metryczną
Dla przykładu rozważmy przestrzeń metryczną
<math>\big((0,1),d_2\big)</math>
<math>\big((0,1),d_2\big)</math>
Linia 424: Linia 424:
<math> x_0\in X,R>0,x_1\in K(x_0,r)</math>
<math> x_0\in X,R>0,x_1\in K(x_0,r)</math>
oraz <math> r_1=R-d(x_0,x_1),</math>
oraz <math> r_1=R-d(x_0,x_1),</math>
to  <math> r_1>0</math> oraz <math> K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R).</math>
to  <math> r_1>0</math> oraz <math> K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R)</math>.
}}</span>
}}</span>


Linia 439: Linia 439:
Ponieważ, <math> x_1\in K(x_0,R),</math> więc z definicji kuli mamy, że
Ponieważ, <math> x_1\in K(x_0,R),</math> więc z definicji kuli mamy, że
<math> d(x_0,x_1)<R,</math> a zatem
<math> d(x_0,x_1)<R,</math> a zatem
<math> r_1=R-d(x_0,x_1)>0.</math><br>
<math> r_1=R-d(x_0,x_1)>0</math>.<br>


W celu pokazania inkluzji
W celu pokazania inkluzji
<math> K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R)</math> weźmy dowolne
<math> K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R)</math> weźmy dowolne
<math> x\in K(x_1,r_1).</math> Z nierówności trójkąta
<math> x\in K(x_1,r_1)</math>. Z nierówności trójkąta
oraz definicji <math> r_1,</math> mamy
oraz definicji <math> r_1,</math> mamy


Linia 458: Linia 458:


skąd wynika, że
skąd wynika, że
<math> x_1\in K(x_0,R).</math> Kończy to dowód inkluzji.
<math> x_1\in K(x_0,R)</math>. Kończy to dowód inkluzji.
</div></div>
</div></div>


Linia 473: Linia 473:
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Aby pokazać, że kula <math> K(x_0,R)</math> jest otwarta, weźmy
Aby pokazać, że kula <math> K(x_0,R)</math> jest otwarta, weźmy
dowolny punkt <math> x_1\in K(x_0,R).</math>
dowolny punkt <math> x_1\in K(x_0,R)</math>.
Z zadania 1.6 wynika, że istnieje <math> r_1>0</math> takie, że
Z zadania 1.6 wynika, że istnieje <math> r_1>0</math> takie, że
<math> K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R).</math>
<math> K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R)</math>.
Ponieważ punkt <math> x_1\in K(x_0,R)</math> był dowolnie wybrany, więc
Ponieważ punkt <math> x_1\in K(x_0,R)</math> był dowolnie wybrany, więc
kula <math> K(x_0,R)</math> jest otwarta.
kula <math> K(x_0,R)</math> jest otwarta.
Linia 483: Linia 483:


Dany jest zbiór <math> A=[0,1]\times[0,1]\subseteq\mathbb{R}^2</math>
Dany jest zbiór <math> A=[0,1]\times[0,1]\subseteq\mathbb{R}^2</math>
oraz dwa punkty <math> x=(2,3)</math> oraz <math> y=(3,-2).</math>
oraz dwa punkty <math> x=(2,3)</math> oraz <math> y=(3,-2)</math>.
Wyznaczyć <br>
Wyznaczyć <br>
'''(a)''' odległość punktów <math> x</math> i <math> y</math>,<br>
'''(a)''' odległość punktów <math> x</math> i <math> y</math>,<br>
Linia 491: Linia 491:
dyskretnej <math> d_d</math>;
dyskretnej <math> d_d</math>;
metryce rzece <math> d_r;</math> gdy "rzeką" jest prosta o równaniu <math> y=-1</math>;
metryce rzece <math> d_r;</math> gdy "rzeką" jest prosta o równaniu <math> y=-1</math>;
metryce kolejowej <math> d_k,</math> gdy "węzłem" kolejowym jest punkt <math> (-1,0).</math>
metryce kolejowej <math> d_k,</math> gdy "węzłem" kolejowym jest punkt <math> (-1,0)</math>.
}}
}}


Linia 513: Linia 513:
<math>\mathrm{dist}\,(x,A)=1,</math> gdyż <math> A\setminus \{x\}\ne\emptyset,</math><br>
<math>\mathrm{dist}\,(x,A)=1,</math> gdyż <math> A\setminus \{x\}\ne\emptyset,</math><br>
'''(c)'''
'''(c)'''
<math>\mathrm{diam}\, A=1,</math> gdyż <math>\# A\ge 2.</math><br>
<math>\mathrm{diam}\, A=1,</math> gdyż <math>\# A\ge 2</math>.<br>
<br>
<br>
'''(2)'''<br>
'''(2)'''<br>
Linia 520: Linia 520:
<math> x=(2,3)</math> na prostą <math> l</math> jest punkt <math> x'=(2,-1)</math>
<math> x=(2,3)</math> na prostą <math> l</math> jest punkt <math> x'=(2,-1)</math>
oraz rzutem punktu
oraz rzutem punktu
<math> y=(3,-2)</math> na prostą <math> l</math> jest punkt <math> y'=(3,-1).</math>
<math> y=(3,-2)</math> na prostą <math> l</math> jest punkt <math> y'=(3,-1)</math>.
Zatem
Zatem


Linia 577: Linia 577:
Ale z drugiej strony zauważmy, że dla punktów
Ale z drugiej strony zauważmy, że dla punktów
<math> (0,1),(1,1)\in A</math> mamy <math> d\big((0,0),(1,1)\big)=2+1+2=5,</math>
<math> (0,1),(1,1)\in A</math> mamy <math> d\big((0,0),(1,1)\big)=2+1+2=5,</math>
zatem <math>\mathrm{diam}\, A\ge 5.</math>
zatem <math>\mathrm{diam}\, A\ge 5</math>.
Z obu nierówności wynika, że <math>\mathrm{diam}\, A=5.</math><br>
Z obu nierówności wynika, że <math>\mathrm{diam}\, A=5</math>.<br>
<br>
<br>
'''(3)'''<br>
'''(3)'''<br>
Linia 637: Linia 637:


W tym przypadku żadne dwa punkty nie realizują supremum
W tym przypadku żadne dwa punkty nie realizują supremum
z występującego w definicji średnicy zbioru <math> A.</math>
z występującego w definicji średnicy zbioru <math> A</math>.
Możemy jednak do tego supremum dowolnie się zbliżyć.
Możemy jednak do tego supremum dowolnie się zbliżyć.
Niech
Niech
Linia 676: Linia 676:
</center>
</center>


Zatem ostatecznie <math>\mathrm{diam}\, A=2\sqrt{5}.</math>
Zatem ostatecznie <math>\mathrm{diam}\, A=2\sqrt{5}</math>.
</div></div>
</div></div>


Linia 700: Linia 700:
Należy pokazać, że zbiór <math> U</math> jest otwarty.
Należy pokazać, że zbiór <math> U</math> jest otwarty.
W tym celu wybierzmy dowolny
W tym celu wybierzmy dowolny
<math> x\in U.</math> Z definicji sumy zbiorów wynika, że
<math> x\in U</math>. Z definicji sumy zbiorów wynika, że


<center><math> \exists s_0\in S:\ x\in U_{s_0}.
<center><math> \exists s_0\in S:\ x\in U_{s_0}.
Linia 726: Linia 726:
Niech <math>\{U_k\}_{k=1}^n</math> będzie rodziną (skończoną) zbiorów
Niech <math>\{U_k\}_{k=1}^n</math> będzie rodziną (skończoną) zbiorów
otwartych oraz niech
otwartych oraz niech
<math> U=\bigcap_{k=1}^n U_k.</math>
<math> U=\bigcap_{k=1}^n U_k</math>.
Należy pokazać, że zbiór <math> U</math> jest otwarty.
Należy pokazać, że zbiór <math> U</math> jest otwarty.
W tym celu wybierzmy dowolny
W tym celu wybierzmy dowolny
<math> x\in U.</math> Z definicji sumy zbiorów i z założenia wynika, że
<math> x\in U</math>. Z definicji sumy zbiorów i z założenia wynika, że


<center><math> \forall k\in\{1,\ldots,n\}:
<center><math> \forall k\in\{1,\ldots,n\}:
Linia 735: Linia 735:
</math></center>
</math></center>


Niech <math> r=\min\{r_1,\ldots,r_k\}.</math>
Niech <math> r=\min\{r_1,\ldots,r_k\}</math>.
Wówczas <math> r>0</math>
Wówczas <math> r>0</math>
(zauważmy w tym miejscu, iż istotny w naszym dowodzie jest fakt
(zauważmy w tym miejscu, iż istotny w naszym dowodzie jest fakt

Wersja z 09:12, 5 wrz 2023

Przestrzenie metryczne

Ćwiczenie 1.1.

Niech n będzie dowolną liczbą naturalną oraz niech Xn oznacza zbiór wszystkich słów długości n (to znaczy ciągów liter długości n). W teorii kodowania rozważa się funkcję d:Xn×Xn0 definiowaną przez:

d(w,v) =df  ilość pozycji, na których w słowach v i w występują różne litery .

(a) Udowodnić, że d jest metryką w Xn (jest to tak zwana metryka Hamminga).
(b) Czy d nadal będzie metryką, gdy w powyższej definicji słowo "różne" zastąpimy przez "takie same"?

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.2.

Niech X będzie dowolnym zbiorem niepustym oraz niech f:X będzie dowolną iniekcją. Udowodnić, że odwzorowanie dane wzorem

d(x,y) =df |f(x)f(y)| x,yX

jest metryką w X.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.3.

Sprawdzić, czy funkcja d:×+ dana wzorem

d(n,m) =df |1n1m| n,m

jest metryką w . Jeśli tak, to jak wyglądają kule K(1,1) oraz K(3,12) w tej metryce.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.4.

Niech (X,d) będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że dla dowolnych zbiorów A,BX zachodzi implikacja

AB diamAdiamB.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.5.

Niech (X,d) będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że dla dowolnego x0X oraz r0, zachodzi diamK(x0,r)2r. Czy nierówność "" można zastąpić równością?

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.6.

Niech (X,d) będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że jeśli x0X,R>0,x1K(x0,r) oraz r1=Rd(x0,x1), to r1>0 oraz K(x1,r1)K(x0,R).

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.7.

Udowodnić, że kule w (X,d) są zbiorami otwartymi.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.8.

Dany jest zbiór A=[0,1]×[0,1]2 oraz dwa punkty x=(2,3) oraz y=(3,2). Wyznaczyć
(a) odległość punktów x i y,
(b) dist(x,A),
(c) diam(A),
kolejno w metrykach: dyskretnej dd; metryce rzece dr; gdy "rzeką" jest prosta o równaniu y=1; metryce kolejowej dk, gdy "węzłem" kolejowym jest punkt (1,0).

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.9.

Niech (X,d) będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że
(a) suma dowolnej rodziny zbiorów otwartych jest zbiorem otwartym,
(b) przecięcie (część wspólna) skończonej rodziny zbiorów otwartych jest zbiorem otwartym.

Wskazówka
Rozwiązanie