Analiza matematyczna 2/Ćwiczenia 1: Przestrzenie metryczne: Różnice pomiędzy wersjami
m Zastępowanie tekstu – „.</math>” na „</math>.” |
|||
Linia 30: | Linia 30: | ||
<math> w=w_1w_2\ldots w_n</math> i <math> v=v_1v_2\ldots v_n</math>, | <math> w=w_1w_2\ldots w_n</math> i <math> v=v_1v_2\ldots v_n</math>, | ||
rozważyć zbiór <math> A_{wv}</math> indeksów <math> i\in\{1,\ldots,n\}</math> takich, że słowa te | rozważyć zbiór <math> A_{wv}</math> indeksów <math> i\in\{1,\ldots,n\}</math> takich, że słowa te | ||
mają różną <math> i</math>-tą literę, to znaczy <math> w_i\ne v_i | mają różną <math> i</math>-tą literę, to znaczy <math> w_i\ne v_i</math>. | ||
Jaki jest związek zbioru <math> A_{wv}</math> z odległością <math> d(w,v)</math>? | Jaki jest związek zbioru <math> A_{wv}</math> z odległością <math> d(w,v)</math>? | ||
Jaki jest związek między zbiorami | Jaki jest związek między zbiorami | ||
Linia 56: | Linia 56: | ||
Wówczas odległość <math> d(w,v)</math> jest równa ilości elementów | Wówczas odległość <math> d(w,v)</math> jest równa ilości elementów | ||
zbioru <math> A_{wv},</math> to znaczy | zbioru <math> A_{wv},</math> to znaczy | ||
<math> d(w,v)=\# A_{wv} | <math> d(w,v)=\# A_{wv}</math>.<br> | ||
'''(i)''' Warunek <math> d(w,v)=0</math> jest równoważny stwierdzeniu, że | '''(i)''' Warunek <math> d(w,v)=0</math> jest równoważny stwierdzeniu, że | ||
słowa <math> w</math> i <math> v</math> nie różnią się na żadnej pozycji, a więc mają | słowa <math> w</math> i <math> v</math> nie różnią się na żadnej pozycji, a więc mają | ||
wszystkie litery takie same, a zatemsą identyczne, to znaczy, | wszystkie litery takie same, a zatemsą identyczne, to znaczy, | ||
<math> w=v | <math> w=v</math>. | ||
Używając zbiorów <math> A_{wv}</math>, można to także uzasadnić | Używając zbiorów <math> A_{wv}</math>, można to także uzasadnić | ||
następująco: | następująco: | ||
Linia 76: | Linia 76: | ||
Symetria <math> d(w,v)=d(v,w)</math> jest oczywista, gdyż pozycje, na | Symetria <math> d(w,v)=d(v,w)</math> jest oczywista, gdyż pozycje, na | ||
których słowo <math> w</math> jest różne od słowa <math> v</math>, są dokładnie takie | których słowo <math> w</math> jest różne od słowa <math> v</math>, są dokładnie takie | ||
same, jak pozycje, na których słowo <math> v</math> różni się od słowa <math> w | same, jak pozycje, na których słowo <math> v</math> różni się od słowa <math> w</math>. | ||
Używając zbiorów <math> A_{wv}</math>, można to także uzasadnić | Używając zbiorów <math> A_{wv}</math>, można to także uzasadnić | ||
następująco: | następująco: | ||
Linia 90: | Linia 90: | ||
'''(iii)''' Aby pokazać nierówność trójkąta, rozważmy trzy słowa: | '''(iii)''' Aby pokazać nierówność trójkąta, rozważmy trzy słowa: | ||
<math> w,v,z\in X_n | <math> w,v,z\in X_n</math>. | ||
Pokażmy najpierw, że zachodzi następująca inkluzja: | Pokażmy najpierw, że zachodzi następująca inkluzja: | ||
Linia 98: | Linia 98: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
W tym celu niech <math> i_0\in A_{wv} | W tym celu niech <math> i_0\in A_{wv}</math>. | ||
Oznacza to, że <math> w_{i_0}\ne v_{i_0}</math> | Oznacza to, że <math> w_{i_0}\ne v_{i_0}</math> | ||
(to znaczy słowa <math> w</math> i <math> v</math> różnią się na pozycji <math> i_0</math>). | (to znaczy słowa <math> w</math> i <math> v</math> różnią się na pozycji <math> i_0</math>). | ||
Linia 147: | Linia 147: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
jest metryką w <math> X | jest metryką w <math> X</math>. | ||
}}</span> | }}</span> | ||
Linia 213: | Linia 213: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
jest metryką w <math>\mathbb{N} | jest metryką w <math>\mathbb{N}</math>. | ||
Jeśli tak, to jak wyglądają kule | Jeśli tak, to jak wyglądają kule | ||
<math> K(1,1)</math> oraz <math> K\bigg(3,\frac{1}{2}\bigg)</math> | <math> K(1,1)</math> oraz <math> K\bigg(3,\frac{1}{2}\bigg)</math> | ||
Linia 275: | Linia 275: | ||
Ponieważ nierówność ta jest spełniona dla dowolnej liczby | Ponieważ nierówność ta jest spełniona dla dowolnej liczby | ||
<math> m\in\mathbb{N},</math> zatem <math> K(1,1)=\mathbb{N} | <math> m\in\mathbb{N},</math> zatem <math> K(1,1)=\mathbb{N}</math>. | ||
Podobnie | Podobnie | ||
Linia 307: | Linia 307: | ||
a więc | a więc | ||
<math> m>\frac{6}{5} | <math> m>\frac{6}{5}</math>. | ||
Zatem | Zatem | ||
<math> K\bigg(3,\frac{1}{2}\bigg)= | <math> K\bigg(3,\frac{1}{2}\bigg)= | ||
\big\{m\in\mathbb{N}: m\ge 2\big\} | \big\{m\in\mathbb{N}: m\ge 2\big\}</math>. | ||
'''Uwaga:''' Łatwo sprawdzić, że <math>\mathrm{diam}\, \mathbb{N}=1,</math> zatem dowolna | '''Uwaga:''' Łatwo sprawdzić, że <math>\mathrm{diam}\, \mathbb{N}=1,</math> zatem dowolna | ||
kula o promieniu większym niż 1 jest równa całej przestrzeni | kula o promieniu większym niż 1 jest równa całej przestrzeni | ||
<math>\mathbb{N} | <math>\mathbb{N}</math>. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 359: | Linia 359: | ||
Niech <math> (X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną. | Niech <math> (X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną. | ||
Udowodnić, że dla dowolnego <math> x_0\in X</math> | Udowodnić, że dla dowolnego <math> x_0\in X</math> | ||
oraz <math> r\ge 0,</math> zachodzi <math>\mathrm{diam}\, \overline{K}(x_0,r)\le 2r | oraz <math> r\ge 0,</math> zachodzi <math>\mathrm{diam}\, \overline{K}(x_0,r)\le 2r</math>. | ||
Czy nierówność "<math>\le</math>" można zastąpić równością? | Czy nierówność "<math>\le</math>" można zastąpić równością? | ||
}}</span> | }}</span> | ||
Linia 366: | Linia 366: | ||
Korzystając z nierówności trójkąta, pokazać, | Korzystając z nierówności trójkąta, pokazać, | ||
że dla dowolnych <math> x,y\in K(x_0,r)</math> mamy | że dla dowolnych <math> x,y\in K(x_0,r)</math> mamy | ||
<math> d(x,y)\le 2r | <math> d(x,y)\le 2r</math>. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 399: | Linia 399: | ||
Dla pewnych metryk (i kul domkniętych w nich zawartych) | Dla pewnych metryk (i kul domkniętych w nich zawartych) | ||
może bowiem zachodzić, że | może bowiem zachodzić, że | ||
<math>\mathrm{diam}\, \overline{K}(x_0,r)<2r | <math>\mathrm{diam}\, \overline{K}(x_0,r)<2r</math>. | ||
Dla przykładu rozważmy przestrzeń metryczną | Dla przykładu rozważmy przestrzeń metryczną | ||
<math>\big((0,1),d_2\big)</math> | <math>\big((0,1),d_2\big)</math> | ||
Linia 424: | Linia 424: | ||
<math> x_0\in X,R>0,x_1\in K(x_0,r)</math> | <math> x_0\in X,R>0,x_1\in K(x_0,r)</math> | ||
oraz <math> r_1=R-d(x_0,x_1),</math> | oraz <math> r_1=R-d(x_0,x_1),</math> | ||
to <math> r_1>0</math> oraz <math> K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R) | to <math> r_1>0</math> oraz <math> K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R)</math>. | ||
}}</span> | }}</span> | ||
Linia 439: | Linia 439: | ||
Ponieważ, <math> x_1\in K(x_0,R),</math> więc z definicji kuli mamy, że | Ponieważ, <math> x_1\in K(x_0,R),</math> więc z definicji kuli mamy, że | ||
<math> d(x_0,x_1)<R,</math> a zatem | <math> d(x_0,x_1)<R,</math> a zatem | ||
<math> r_1=R-d(x_0,x_1)>0 | <math> r_1=R-d(x_0,x_1)>0</math>.<br> | ||
W celu pokazania inkluzji | W celu pokazania inkluzji | ||
<math> K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R)</math> weźmy dowolne | <math> K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R)</math> weźmy dowolne | ||
<math> x\in K(x_1,r_1) | <math> x\in K(x_1,r_1)</math>. Z nierówności trójkąta | ||
oraz definicji <math> r_1,</math> mamy | oraz definicji <math> r_1,</math> mamy | ||
Linia 458: | Linia 458: | ||
skąd wynika, że | skąd wynika, że | ||
<math> x_1\in K(x_0,R) | <math> x_1\in K(x_0,R)</math>. Kończy to dowód inkluzji. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 473: | Linia 473: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Aby pokazać, że kula <math> K(x_0,R)</math> jest otwarta, weźmy | Aby pokazać, że kula <math> K(x_0,R)</math> jest otwarta, weźmy | ||
dowolny punkt <math> x_1\in K(x_0,R) | dowolny punkt <math> x_1\in K(x_0,R)</math>. | ||
Z zadania 1.6 wynika, że istnieje <math> r_1>0</math> takie, że | Z zadania 1.6 wynika, że istnieje <math> r_1>0</math> takie, że | ||
<math> K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R) | <math> K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R)</math>. | ||
Ponieważ punkt <math> x_1\in K(x_0,R)</math> był dowolnie wybrany, więc | Ponieważ punkt <math> x_1\in K(x_0,R)</math> był dowolnie wybrany, więc | ||
kula <math> K(x_0,R)</math> jest otwarta. | kula <math> K(x_0,R)</math> jest otwarta. | ||
Linia 483: | Linia 483: | ||
Dany jest zbiór <math> A=[0,1]\times[0,1]\subseteq\mathbb{R}^2</math> | Dany jest zbiór <math> A=[0,1]\times[0,1]\subseteq\mathbb{R}^2</math> | ||
oraz dwa punkty <math> x=(2,3)</math> oraz <math> y=(3,-2) | oraz dwa punkty <math> x=(2,3)</math> oraz <math> y=(3,-2)</math>. | ||
Wyznaczyć <br> | Wyznaczyć <br> | ||
'''(a)''' odległość punktów <math> x</math> i <math> y</math>,<br> | '''(a)''' odległość punktów <math> x</math> i <math> y</math>,<br> | ||
Linia 491: | Linia 491: | ||
dyskretnej <math> d_d</math>; | dyskretnej <math> d_d</math>; | ||
metryce rzece <math> d_r;</math> gdy "rzeką" jest prosta o równaniu <math> y=-1</math>; | metryce rzece <math> d_r;</math> gdy "rzeką" jest prosta o równaniu <math> y=-1</math>; | ||
metryce kolejowej <math> d_k,</math> gdy "węzłem" kolejowym jest punkt <math> (-1,0) | metryce kolejowej <math> d_k,</math> gdy "węzłem" kolejowym jest punkt <math> (-1,0)</math>. | ||
}} | }} | ||
Linia 513: | Linia 513: | ||
<math>\mathrm{dist}\,(x,A)=1,</math> gdyż <math> A\setminus \{x\}\ne\emptyset,</math><br> | <math>\mathrm{dist}\,(x,A)=1,</math> gdyż <math> A\setminus \{x\}\ne\emptyset,</math><br> | ||
'''(c)''' | '''(c)''' | ||
<math>\mathrm{diam}\, A=1,</math> gdyż <math>\# A\ge 2 | <math>\mathrm{diam}\, A=1,</math> gdyż <math>\# A\ge 2</math>.<br> | ||
<br> | <br> | ||
'''(2)'''<br> | '''(2)'''<br> | ||
Linia 520: | Linia 520: | ||
<math> x=(2,3)</math> na prostą <math> l</math> jest punkt <math> x'=(2,-1)</math> | <math> x=(2,3)</math> na prostą <math> l</math> jest punkt <math> x'=(2,-1)</math> | ||
oraz rzutem punktu | oraz rzutem punktu | ||
<math> y=(3,-2)</math> na prostą <math> l</math> jest punkt <math> y'=(3,-1) | <math> y=(3,-2)</math> na prostą <math> l</math> jest punkt <math> y'=(3,-1)</math>. | ||
Zatem | Zatem | ||
Linia 577: | Linia 577: | ||
Ale z drugiej strony zauważmy, że dla punktów | Ale z drugiej strony zauważmy, że dla punktów | ||
<math> (0,1),(1,1)\in A</math> mamy <math> d\big((0,0),(1,1)\big)=2+1+2=5,</math> | <math> (0,1),(1,1)\in A</math> mamy <math> d\big((0,0),(1,1)\big)=2+1+2=5,</math> | ||
zatem <math>\mathrm{diam}\, A\ge 5 | zatem <math>\mathrm{diam}\, A\ge 5</math>. | ||
Z obu nierówności wynika, że <math>\mathrm{diam}\, A=5 | Z obu nierówności wynika, że <math>\mathrm{diam}\, A=5</math>.<br> | ||
<br> | <br> | ||
'''(3)'''<br> | '''(3)'''<br> | ||
Linia 637: | Linia 637: | ||
W tym przypadku żadne dwa punkty nie realizują supremum | W tym przypadku żadne dwa punkty nie realizują supremum | ||
z występującego w definicji średnicy zbioru <math> A | z występującego w definicji średnicy zbioru <math> A</math>. | ||
Możemy jednak do tego supremum dowolnie się zbliżyć. | Możemy jednak do tego supremum dowolnie się zbliżyć. | ||
Niech | Niech | ||
Linia 676: | Linia 676: | ||
</center> | </center> | ||
Zatem ostatecznie <math>\mathrm{diam}\, A=2\sqrt{5} | Zatem ostatecznie <math>\mathrm{diam}\, A=2\sqrt{5}</math>. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 700: | Linia 700: | ||
Należy pokazać, że zbiór <math> U</math> jest otwarty. | Należy pokazać, że zbiór <math> U</math> jest otwarty. | ||
W tym celu wybierzmy dowolny | W tym celu wybierzmy dowolny | ||
<math> x\in U | <math> x\in U</math>. Z definicji sumy zbiorów wynika, że | ||
<center><math> \exists s_0\in S:\ x\in U_{s_0}. | <center><math> \exists s_0\in S:\ x\in U_{s_0}. | ||
Linia 726: | Linia 726: | ||
Niech <math>\{U_k\}_{k=1}^n</math> będzie rodziną (skończoną) zbiorów | Niech <math>\{U_k\}_{k=1}^n</math> będzie rodziną (skończoną) zbiorów | ||
otwartych oraz niech | otwartych oraz niech | ||
<math> U=\bigcap_{k=1}^n U_k | <math> U=\bigcap_{k=1}^n U_k</math>. | ||
Należy pokazać, że zbiór <math> U</math> jest otwarty. | Należy pokazać, że zbiór <math> U</math> jest otwarty. | ||
W tym celu wybierzmy dowolny | W tym celu wybierzmy dowolny | ||
<math> x\in U | <math> x\in U</math>. Z definicji sumy zbiorów i z założenia wynika, że | ||
<center><math> \forall k\in\{1,\ldots,n\}: | <center><math> \forall k\in\{1,\ldots,n\}: | ||
Linia 735: | Linia 735: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Niech <math> r=\min\{r_1,\ldots,r_k\} | Niech <math> r=\min\{r_1,\ldots,r_k\}</math>. | ||
Wówczas <math> r>0</math> | Wówczas <math> r>0</math> | ||
(zauważmy w tym miejscu, iż istotny w naszym dowodzie jest fakt | (zauważmy w tym miejscu, iż istotny w naszym dowodzie jest fakt |
Wersja z 09:12, 5 wrz 2023
Przestrzenie metryczne
Ćwiczenie 1.1.
Niech będzie dowolną liczbą naturalną oraz niech oznacza zbiór wszystkich słów długości (to znaczy ciągów liter długości ). W teorii kodowania rozważa się funkcję definiowaną przez:
(a)
Udowodnić, że jest metryką w
(jest to tak zwana metryka Hamminga).
(b)
Czy nadal będzie metryką, gdy w powyższej definicji
słowo "różne" zastąpimy przez
"takie same"?
Ćwiczenie 1.2.
Niech będzie dowolnym zbiorem niepustym oraz niech będzie dowolną iniekcją. Udowodnić, że odwzorowanie dane wzorem
jest metryką w .
Ćwiczenie 1.3.
Sprawdzić, czy funkcja dana wzorem
jest metryką w . Jeśli tak, to jak wyglądają kule oraz w tej metryce.
Ćwiczenie 1.4.
Niech będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że dla dowolnych zbiorów zachodzi implikacja
Ćwiczenie 1.5.
Niech będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że dla dowolnego oraz zachodzi . Czy nierówność "" można zastąpić równością?
Ćwiczenie 1.6.
Niech będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że jeśli oraz to oraz .
Ćwiczenie 1.7.
Udowodnić, że kule w są zbiorami otwartymi.
Ćwiczenie 1.8.
Dany jest zbiór
oraz dwa punkty oraz .
Wyznaczyć
(a) odległość punktów i ,
(b) ,
(c)
kolejno w metrykach:
dyskretnej ;
metryce rzece gdy "rzeką" jest prosta o równaniu ;
metryce kolejowej gdy "węzłem" kolejowym jest punkt .
Ćwiczenie 1.9.
Niech będzie przestrzenią metryczną.
Udowodnić, że
(a) suma dowolnej rodziny zbiorów otwartych jest
zbiorem otwartym,
(b) przecięcie (część wspólna) skończonej rodziny
zbiorów otwartych jest zbiorem otwartym.