Analiza matematyczna 2/Ćwiczenia 8: Ekstrema funkcji wielu zmiennych: Różnice pomiędzy wersjami
m Zastępowanie tekstu – „\displaystyle ” na „” |
m Zastępowanie tekstu – „\displaystyle” na „” |
||
Linia 154: | Linia 154: | ||
b) <math>g(x,y) = x^2+8y^3-6xy+1,</math> | b) <math>g(x,y) = x^2+8y^3-6xy+1,</math> | ||
c) <math> | c) <math>h(x,y) = 2xy+\frac{1}{x}+\frac{2}{y}</math>. }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Linia 195: | Linia 195: | ||
b) Łatwo wyliczamy punkty krytyczne <math>(0,0)</math> i | b) Łatwo wyliczamy punkty krytyczne <math>(0,0)</math> i | ||
<math>\left(\frac94,\frac34\right)</math>. | <math>\left(\frac94,\frac34\right)</math>. | ||
Macierz drugiej różniczki <math>d_{(x,y)}^2g</math> ma postać <math> | Macierz drugiej różniczki <math>d_{(x,y)}^2g</math> ma postać <math>\left[\begin{array} {cc} 2& -6\\ | ||
-6& 48y | -6& 48y | ||
\end{array} \right]</math>. Funkcja <math>g</math> | \end{array} \right]</math>. Funkcja <math>g</math> | ||
Linia 206: | Linia 206: | ||
<math>(\frac{\sqrt[3]{2}}2, \sqrt[3]{2})</math> i że w tym punkcie funkcja | <math>(\frac{\sqrt[3]{2}}2, \sqrt[3]{2})</math> i że w tym punkcie funkcja | ||
<math>h</math> ma minimum (macierz drugiej różniczki <math>d_{(x,y)}^2h</math> ma postać | <math>h</math> ma minimum (macierz drugiej różniczki <math>d_{(x,y)}^2h</math> ma postać | ||
<math> | <math>\left[\begin{array} {cc} \frac2{x^3}& 2\\ | ||
2& \frac4{y^3} | 2& \frac4{y^3} | ||
\end{array} \right]</math>). | \end{array} \right]</math>). | ||
Linia 221: | Linia 221: | ||
c) <math>h(x,y) = \ln |x+y| -x^2-y^2</math>, | c) <math>h(x,y) = \ln |x+y| -x^2-y^2</math>, | ||
d) <math> | d) <math>\phi(x,y) = x - 2y+ \ln \sqrt{x^2+y^2} + 3\mathrm{arctg}\, | ||
\frac{y}{x}</math>. | \frac{y}{x}</math>. | ||
Linia 229: | Linia 229: | ||
Należy poszukać punktów krytycznych i zastosować kryterium Sylvestera do macierzy drugiej różniczki. | Należy poszukać punktów krytycznych i zastosować kryterium Sylvestera do macierzy drugiej różniczki. | ||
a) Przy pochodnej cząstkowej <math> | a) Przy pochodnej cząstkowej <math>\frac{\partial^2 | ||
f}{\partial x^2}</math> warto zauważyć, że jeden z jej składników jest równy <math> | f}{\partial x^2}</math> warto zauważyć, że jeden z jej składników jest równy <math>2\frac{\partial f}{\partial x}</math>, zatem zeruje się w punktach krytycznych. | ||
b) Skorzystać ze wskazówki do podpunktu a) przy wszystkich pochodnych cząstkowych drugiego rzędu. | b) Skorzystać ze wskazówki do podpunktu a) przy wszystkich pochodnych cząstkowych drugiego rzędu. | ||
Linia 253: | Linia 253: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
W naszym punkcie jest to macierz <math> | W naszym punkcie jest to macierz <math> | ||
\left[\begin{array} {cc} 2e& 0\\ | \left[\begin{array} {cc} 2e& 0\\ | ||
0& 2e | 0& 2e | ||
Linia 327: | Linia 327: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
W naszym punkcie macierz ta przyjmuje postać <math> | W naszym punkcie macierz ta przyjmuje postać <math> | ||
\left[\begin{array} {cc} \frac{3}{2}& -\frac{1}{2}\\ | \left[\begin{array} {cc} \frac{3}{2}& -\frac{1}{2}\\ | ||
-\frac{1}{2}& -\frac{3}{2} | -\frac{1}{2}& -\frac{3}{2} | ||
Linia 763: | Linia 763: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
co oznacza, że ciąg | co oznacza, że ciąg | ||
<math>a,x_1,x_2,...,x_n,b</math> jest geometryczny o ilorazie <math> | <math>a,x_1,x_2,...,x_n,b</math> jest geometryczny o ilorazie <math> | ||
q=\frac{x_1}{a}</math>. W konsekwencji <math>b=aq^{n+1}</math> i stąd | q=\frac{x_1}{a}</math>. W konsekwencji <math>b=aq^{n+1}</math> i stąd | ||
<math>q=\sqrt[n+1]{\frac ba}</math>. Punktem krytycznym jest zatem | <math>q=\sqrt[n+1]{\frac ba}</math>. Punktem krytycznym jest zatem | ||
Linia 791: | Linia 791: | ||
Rozważmy teraz przypadek <math>n=1</math>. Szukamy wtedy maximum funkcji | Rozważmy teraz przypadek <math>n=1</math>. Szukamy wtedy maximum funkcji | ||
<math> | <math>h(x)=\frac{x}{(a+x)(x+b)}</math> jednej zmiennej | ||
dodatniej <math>x</math>. Z powyższego rozumowania wiemy, że punktem | dodatniej <math>x</math>. Z powyższego rozumowania wiemy, że punktem | ||
krytycznym jest punkt <math>\sqrt{ab}</math>. Chcemy teraz pokazać, że | krytycznym jest punkt <math>\sqrt{ab}</math>. Chcemy teraz pokazać, że |
Wersja z 10:18, 28 sie 2023
Ekstrema funkcji wielu zmiennych. Ćwiczenia
Ćwiczenie 8.1.
a) Wyznaczyć wielomian Taylora rzędu drugiego funkcji w punkcie .
b) Wyznaczyć wielomian Taylora rzędu drugiego funkcji w punkcie .
c) Wyznaczyć wielomian Taylora rzędu drugiego funkcji w punkcie .
d) Rozwinąć w szereg Taylora funkcję w punkcie .
Ćwiczenie 8.2.
Wyznaczyć ekstrema lokalne funkcji
a) ,
b)
c) .Ćwiczenie 8.3.
Wyznaczyć ekstrema lokalne funkcji
a) ,
b) ,
c) ,
d) .
Ćwiczenie 8.4.
Wyznaczyć ekstrema lokalne funkcji
a) ,
b)
w zbiorze .
Ćwiczenie 8.5.
Wyznaczyć ekstrema lokalne funkcji
a) ,
b) ,
c) .
Czy otrzymane ekstrema są też globalne?
Ćwiczenie 8.6.
a) Pokazać, że funkcja ma nieskończenie wiele minimów, natomiast nie ma żadnego maksimum.
b) Pokazać, że funkcja nie ma minimum w punkcie , ale jej zacieśnienie do dowolnej prostej przechodzącej przez początek układu współrzędnych ma silne minimum w tym punkcie.
Ćwiczenie 8.7.
Wyznaczyć ekstrema lokalne funkcji
a) ,
b) ,
c) .
Ćwiczenie 8.8.
a) Wyznaczyć ekstrema lokalne funkcji
b) Wyznaczyć ekstrema lokalne funkcji
w zbiorze
.Ćwiczenie 8.9.
(Zadanie Huygensa) Pomiędzy liczby dodatnie i () wstawić liczby dodatnie tak, aby ułamek
miał największą wartość.