Analiza matematyczna 2/Ćwiczenia 1: Przestrzenie metryczne: Różnice pomiędzy wersjami
m Zastępowanie tekstu - "<div class="thumb t(.*)"><div style="width:(.*);"> <flash>file=(.*)\.swf\|width=(.*)\|height=(.*)<\/flash> <div\.thumbcaption>(.*)<\/div> <\/div><\/div>" na "$4x$5px|thumb|$1|$6" |
m Zastępowanie tekstu – „ \displaystyle ” na „” |
||
Linia 3: | Linia 3: | ||
{{cwiczenie|1.1.|| | {{cwiczenie|1.1.|| | ||
Niech <math> | Niech <math> n</math> będzie dowolną liczbą naturalną oraz | ||
niech <math> | niech <math> X_n</math> oznacza zbiór wszystkich słów długości | ||
<math> | <math> n</math> (to znaczy ciągów liter długości <math> n</math>). | ||
W teorii kodowania rozważa się funkcję | W teorii kodowania rozważa się funkcję | ||
<math> | <math> d\colon X_n\times X_n\longrightarrow\mathbb{N}_0</math> definiowaną przez: | ||
<center><math> | <center><math> d(w,v) | ||
\ \stackrel{df}{=}\ | \ \stackrel{df}{=}\ | ||
</math> ilość pozycji, na których w słowach <math> | </math> ilość pozycji, na których w słowach <math> v</math> i <math> w</math> | ||
występują '''różne''' litery <math> | występują '''różne''' litery <math> . | ||
</math></center> | </math></center> | ||
'''(a)''' | '''(a)''' | ||
Udowodnić, że <math> | Udowodnić, że <math> d</math> jest metryką w <math> X_n</math> | ||
(jest to tak zwana '''''metryka Hamminga''''').<br> | (jest to tak zwana '''''metryka Hamminga''''').<br> | ||
'''(b)''' | '''(b)''' | ||
Czy <math> | Czy <math> d</math> nadal będzie metryką, gdy w powyższej definicji | ||
słowo '''"różne"''' zastąpimy przez | słowo '''"różne"''' zastąpimy przez | ||
'''"takie same"'''? | '''"takie same"'''? | ||
Linia 28: | Linia 28: | ||
Pierwsze dwa punkty definicji metryki są łatwe do sprawdzenia. | Pierwsze dwa punkty definicji metryki są łatwe do sprawdzenia. | ||
W celu sprawdzenia nierówności trójkąta, dla dwóch danych słów | W celu sprawdzenia nierówności trójkąta, dla dwóch danych słów | ||
<math> | <math> w=w_1w_2\ldots w_n</math> i <math> v=v_1v_2\ldots v_n</math>, | ||
rozważyć zbiór <math> | rozważyć zbiór <math> A_{wv}</math> indeksów <math> i\in\{1,\ldots,n\}</math> takich, że słowa te | ||
mają różną <math> | mają różną <math> i</math>-tą literę, to znaczy <math> w_i\ne v_i.</math> | ||
Jaki jest związek zbioru <math> | Jaki jest związek zbioru <math> A_{wv}</math> z odległością <math> d(w,v)</math>? | ||
Jaki jest związek między zbiorami | Jaki jest związek między zbiorami | ||
<math> | <math> A_{wv}</math> oraz <math> A_{wz}</math> i <math> A_{zv}</math>? Dlaczego? | ||
Co z tego wynika?<br> | Co z tego wynika?<br> | ||
<br> | <br> | ||
Linia 42: | Linia 42: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
'''(1)''' | '''(1)''' | ||
Dla dwóch słów <math> | Dla dwóch słów <math> w=w_1w_2\ldots w_n,\ v_1v_2\ldots v_n\in X_n</math> | ||
rozważmy zbiór <math> | rozważmy zbiór <math> A_{vw}</math> tych indeksów (pozycji w słowach), dla | ||
których słowa <math> | których słowa <math> w</math> i <math> v</math> mają różne litery, to znaczy | ||
<center><math> | <center><math> A_{wv} | ||
= | = | ||
\big\{ | \big\{ | ||
Linia 54: | Linia 54: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Wówczas odległość <math> | Wówczas odległość <math> d(w,v)</math> jest równa ilości elementów | ||
zbioru <math> | zbioru <math> A_{wv},</math> to znaczy | ||
<math> | <math> d(w,v)=\# A_{wv}.</math><br> | ||
'''(i)''' Warunek <math> | '''(i)''' Warunek <math> d(w,v)=0</math> jest równoważny stwierdzeniu, że | ||
słowa <math> | słowa <math> w</math> i <math> v</math> nie różnią się na żadnej pozycji, a więc mają | ||
wszystkie litery takie same, a zatemsą identyczne, to znaczy, | wszystkie litery takie same, a zatemsą identyczne, to znaczy, | ||
<math> | <math> w=v.</math> | ||
Używając zbiorów <math> | Używając zbiorów <math> A_{wv}</math>, można to także uzasadnić | ||
następująco: | następująco: | ||
<center><math> | <center><math> d(w,v) = 0 | ||
\ \Longleftrightarrow | \ \Longleftrightarrow | ||
\# A_{wv}=0 | \# A_{wv}=0 | ||
Linia 74: | Linia 74: | ||
'''(ii)''' | '''(ii)''' | ||
Symetria <math> | Symetria <math> d(w,v)=d(v,w)</math> jest oczywista, gdyż pozycje, na | ||
których słowo <math> | których słowo <math> w</math> jest różne od słowa <math> v</math>, są dokładnie takie | ||
same, jak pozycje, na których słowo <math> | same, jak pozycje, na których słowo <math> v</math> różni się od słowa <math> w.</math> | ||
Używając zbiorów <math> | Używając zbiorów <math> A_{wv}</math>, można to także uzasadnić | ||
następująco: | następująco: | ||
<center><math> | <center><math> d(w,v) | ||
= | = | ||
\# A_{wv} | \# A_{wv} | ||
Linia 90: | Linia 90: | ||
'''(iii)''' Aby pokazać nierówność trójkąta, rozważmy trzy słowa: | '''(iii)''' Aby pokazać nierówność trójkąta, rozważmy trzy słowa: | ||
<math> | <math> w,v,z\in X_n.</math> | ||
Pokażmy najpierw, że zachodzi następująca inkluzja: | Pokażmy najpierw, że zachodzi następująca inkluzja: | ||
<center><math> | <center><math> A_{wv} | ||
\ \subseteq | \ \subseteq | ||
A_{wz}\cup A_{zv}. | A_{wz}\cup A_{zv}. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
W tym celu niech <math> | W tym celu niech <math> i_0\in A_{wv}.</math> | ||
Oznacza to, że <math> | Oznacza to, że <math> w_{i_0}\ne v_{i_0}</math> | ||
(to znaczy słowa <math> | (to znaczy słowa <math> w</math> i <math> v</math> różnią się na pozycji <math> i_0</math>). | ||
Zauważmy, że wówczas | Zauważmy, że wówczas | ||
<math> | <math> w_{i_0}\ne z_{i_0}</math> lub <math> z_{i_0}\ne v_{i_0}</math> | ||
(w przeciwnym razie z przechodniości relacji równości | (w przeciwnym razie z przechodniości relacji równości | ||
mielibyśmy <math> | mielibyśmy <math> w_{i_0}=v_{i_0}</math>). | ||
Zatem <math> | Zatem <math> i_0\in A_{wz}</math> lub <math> i_0\in A_{zv},</math> | ||
czyli <math> | czyli <math> i_0\in A_{wz}\cup A_{zv},</math> co dowodzi powyższej inkluzji. | ||
Powyższa inkluzja oznacza w szczególności, że | Powyższa inkluzja oznacza w szczególności, że | ||
<center><math> | <center><math> \# A_{wv} | ||
\le | \le | ||
\# A_{wz}\cup \# A_{zv}, | \# A_{wz}\cup \# A_{zv}, | ||
Linia 117: | Linia 117: | ||
zatem | zatem | ||
<center><math> | <center><math> d(w,v) | ||
= | = | ||
\# A_{wv} | \# A_{wv} | ||
Linia 132: | Linia 132: | ||
Hamminga nie | Hamminga nie | ||
zachodzi już pierwszy punkt z definicji metryki. | zachodzi już pierwszy punkt z definicji metryki. | ||
Dla dowolnego słowa <math> | Dla dowolnego słowa <math> w\in X_n</math> mamy bowiem | ||
<math> | <math> d(w,w)=n\ne 0</math>. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 139: | Linia 139: | ||
Niech | Niech | ||
<math> | <math> X</math> będzie dowolnym zbiorem niepustym oraz niech | ||
<math> | <math> f\colon X\longrightarrow\mathbb{R}</math> będzie dowolną iniekcją. | ||
Udowodnić, że odwzorowanie dane wzorem | Udowodnić, że odwzorowanie dane wzorem | ||
<center><math> | <center><math> d(x,y)\ \stackrel{df}{=}\ \big|f(x)-f(y)\big| | ||
\qquad\forall\ x,y\in X | \qquad\forall\ x,y\in X | ||
</math></center> | </math></center> | ||
jest metryką w <math> | jest metryką w <math> X.</math> | ||
}}</span> | }}</span> | ||
Linia 154: | Linia 154: | ||
sprawdzenia. | sprawdzenia. | ||
W nierówności trójkąta należy wykorzystać | W nierówności trójkąta należy wykorzystać | ||
nierówność dla wartości bezwzględnej w <math> | nierówność dla wartości bezwzględnej w <math>\mathbb{R}</math> | ||
(to znaczy nierówność trójkąta | (to znaczy nierówność trójkąta | ||
dla metryki euklidesowej w <math> | dla metryki euklidesowej w <math>\mathbb{R}</math>). | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 163: | Linia 163: | ||
'''(a)''' | '''(a)''' | ||
Dla dowodu pierwszego warunku w definicji metryki | Dla dowodu pierwszego warunku w definicji metryki | ||
zauważmy, że dla dowolnych <math> | zauważmy, że dla dowolnych <math> x,y\in X</math> mamy następujące | ||
równoważności | równoważności | ||
<center><math>\begin{array}{lll} | <center><math>\begin{array}{lll} d(x,y) = 0 | ||
&\Longleftrightarrow& \big|f(x)-f(y)\big| = 0 \\ | &\Longleftrightarrow& \big|f(x)-f(y)\big| = 0 \\ | ||
& \Longleftrightarrow f(x)-f(y) = 0 \\ | & \Longleftrightarrow f(x)-f(y) = 0 \\ | ||
Linia 172: | Linia 172: | ||
\end{array}</math></center> | \end{array}</math></center> | ||
(ostatnia równoważność wynika z iniektywności funkcji <math> | (ostatnia równoważność wynika z iniektywności funkcji <math> f</math>).<br> | ||
'''(b)''' | '''(b)''' | ||
Dla dowodu symetrii | Dla dowodu symetrii | ||
zauważmy, że dla dowolnych <math> | zauważmy, że dla dowolnych <math> x,y\in X</math> mamy | ||
<center><math> | <center><math> d(x,y) | ||
= | = | ||
\big|f(x)-f(y)\big| | \big|f(x)-f(y)\big| | ||
Linia 188: | Linia 188: | ||
'''(c)''' | '''(c)''' | ||
Dla dowodu nierówności trójkąta | Dla dowodu nierówności trójkąta | ||
zauważmy, że dla dowolnych <math> | zauważmy, że dla dowolnych <math> x,y\in X</math> mamy | ||
<center><math>\begin{array}{lll} | <center><math>\begin{array}{lll} d(x,y)&=& | ||
\big|f(x)-f(y)\big| | \big|f(x)-f(y)\big| | ||
= | = | ||
Linia 199: | Linia 199: | ||
(gdzie nierówność wynika z nierówności trójkąta dla metryki | (gdzie nierówność wynika z nierówności trójkąta dla metryki | ||
euklidesowej w <math> | euklidesowej w <math>\mathbb{R}</math>). | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie|1.3.|| | {{cwiczenie|1.3.|| | ||
Sprawdzić, czy funkcja <math> | Sprawdzić, czy funkcja <math> d\colon\mathbb{N}\times\mathbb{N}\longrightarrow\mathbb{R}_+</math> | ||
dana wzorem | dana wzorem | ||
<center><math> | <center><math> d(n,m) | ||
\ \stackrel{df}{=}\ | \ \stackrel{df}{=}\ | ||
\bigg|\frac{1}{n}-\frac{1}{m}\bigg| | \bigg|\frac{1}{n}-\frac{1}{m}\bigg| | ||
Linia 213: | Linia 213: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
jest metryką w <math> | jest metryką w <math>\mathbb{N}.</math> | ||
Jeśli tak, to jak wyglądają kule | Jeśli tak, to jak wyglądają kule | ||
<math> | <math> K(1,1)</math> oraz <math> K\bigg(3,\frac{1}{2}\bigg)</math> | ||
w tej metryce. | w tej metryce. | ||
}} | }} | ||
Linia 225: | Linia 225: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Zauważmy, że funkcja | Zauważmy, że funkcja | ||
<math> | <math> f\colon \mathbb{N}\longrightarrow\mathbb{R}</math> dana wzorem | ||
<center><math> | <center><math> f(n) | ||
= | = | ||
\frac{1}{n} | \frac{1}{n} | ||
Linia 235: | Linia 235: | ||
jest iniekcją oraz | jest iniekcją oraz | ||
<center><math> | <center><math> d(n,m) | ||
= | = | ||
\bigg|\frac{1}{n}-\frac{1}{m}\bigg| | \bigg|\frac{1}{n}-\frac{1}{m}\bigg| | ||
Linia 243: | Linia 243: | ||
zatem możemy wprost skorzystać z [[#cw_1_2|ćwiczenia 1.2.]] i wywnioskować, | zatem możemy wprost skorzystać z [[#cw_1_2|ćwiczenia 1.2.]] i wywnioskować, | ||
że <math> | że <math> d</math> jest metryką. | ||
Kula <math> | Kula <math> K(1,1)</math> jest zbiorem | ||
<center><math> | <center><math> K(1,1) | ||
= | = | ||
\bigg\{ | \bigg\{ | ||
Linia 258: | Linia 258: | ||
Rozwiązując powyższą nierówność, mamy | Rozwiązując powyższą nierówność, mamy | ||
<center><math> | <center><math> -1 | ||
< | < | ||
1-\frac{1}{m} | 1-\frac{1}{m} | ||
Linia 267: | Linia 267: | ||
stąd | stąd | ||
<center><math> | <center><math> 0 | ||
< | < | ||
\frac{1}{m} | \frac{1}{m} | ||
Linia 275: | Linia 275: | ||
Ponieważ nierówność ta jest spełniona dla dowolnej liczby | Ponieważ nierówność ta jest spełniona dla dowolnej liczby | ||
<math> | <math> m\in\mathbb{N},</math> zatem <math> K(1,1)=\mathbb{N}.</math> | ||
Podobnie | Podobnie | ||
<center><math> | <center><math> K\bigg(3,\frac{1}{2}\bigg) | ||
= | = | ||
\bigg\{ | \bigg\{ | ||
Linia 290: | Linia 290: | ||
Rozwiązując powyższą nierówność, mamy | Rozwiązując powyższą nierówność, mamy | ||
<center><math> | <center><math> -\frac{1}{2} | ||
< | < | ||
\frac{1}{3}-\frac{1}{m} | \frac{1}{3}-\frac{1}{m} | ||
Linia 299: | Linia 299: | ||
skąd | skąd | ||
<center><math> | <center><math> -\frac{1}{6} | ||
< | < | ||
\frac{1}{m} | \frac{1}{m} | ||
Linia 307: | Linia 307: | ||
a więc | a więc | ||
<math> | <math> m>\frac{6}{5}.</math> | ||
Zatem | Zatem | ||
<math> | <math> K\bigg(3,\frac{1}{2}\bigg)= | ||
\big\{m\in\mathbb{N}: m\ge 2\big\}.</math> | \big\{m\in\mathbb{N}: m\ge 2\big\}.</math> | ||
'''Uwaga:''' Łatwo sprawdzić, że <math> | '''Uwaga:''' Łatwo sprawdzić, że <math>\mathrm{diam}\, \mathbb{N}=1,</math> zatem dowolna | ||
kula o promieniu większym niż 1 jest równa całej przestrzeni | kula o promieniu większym niż 1 jest równa całej przestrzeni | ||
<math> | <math>\mathbb{N}.</math> | ||
</div></div> | </div></div> | ||
<span id="cw_1_4">{{cwiczenie|1.4.|| | <span id="cw_1_4">{{cwiczenie|1.4.|| | ||
Niech <math> | Niech <math> (X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną. | ||
Udowodnić, że dla dowolnych zbiorów <math> | Udowodnić, że dla dowolnych zbiorów <math> A,B\subseteq X</math> | ||
zachodzi implikacja | zachodzi implikacja | ||
<center> | <center> | ||
<math> | <math> A\subseteq B | ||
\ \Longrightarrow | \ \Longrightarrow | ||
\mathrm{diam}\, A\le \mathrm{diam}\, B. | \mathrm{diam}\, A\le \mathrm{diam}\, B. | ||
Linia 341: | Linia 341: | ||
<center> | <center> | ||
<math> | <math> \mathrm{diam}\, A | ||
= | = | ||
\sup_{x,y\in A}d(x,y) | \sup_{x,y\in A}d(x,y) | ||
Linia 357: | Linia 357: | ||
<span id="cw_1_5">{{cwiczenie|1.5.|| | <span id="cw_1_5">{{cwiczenie|1.5.|| | ||
Niech <math> | Niech <math> (X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną. | ||
Udowodnić, że dla dowolnego <math> | Udowodnić, że dla dowolnego <math> x_0\in X</math> | ||
oraz <math> | oraz <math> r\ge 0,</math> zachodzi <math>\mathrm{diam}\, \overline{K}(x_0,r)\le 2r.</math> | ||
Czy nierówność "<math> | Czy nierówność "<math>\le</math>" można zastąpić równością? | ||
}}</span> | }}</span> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Korzystając z nierówności trójkąta, pokazać, | Korzystając z nierówności trójkąta, pokazać, | ||
że dla dowolnych <math> | że dla dowolnych <math> x,y\in K(x_0,r)</math> mamy | ||
<math> | <math> d(x,y)\le 2r.</math> | ||
</div></div> | </div></div> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Korzystając z nierówności trójkąta | Korzystając z nierówności trójkąta | ||
dla dowolnych <math> | dla dowolnych <math> x,y\in \overline{K}(x_0,r)</math>, mamy: | ||
<center> | <center> | ||
<math> | <math> d(x,y) | ||
\le | \le | ||
d(x,x_0)+d(x_0,y) | d(x,x_0)+d(x_0,y) | ||
Linia 384: | Linia 384: | ||
</center> | </center> | ||
Ponieważ <math> | Ponieważ <math> x,y</math> były dowolne, więc także: | ||
<center> | <center> | ||
<math> | <math> \mathrm{diam}\, K(x_0,r) | ||
= | = | ||
\sup_{x,y\in K(x_0,r)} | \sup_{x,y\in K(x_0,r)} | ||
Linia 396: | Linia 396: | ||
co należało dowieść. | co należało dowieść. | ||
Nierówności "<math> | Nierówności "<math>\le</math>" nie można zastąpić równością. | ||
Dla pewnych metryk (i kul domkniętych w nich zawartych) | Dla pewnych metryk (i kul domkniętych w nich zawartych) | ||
może bowiem zachodzić, że | może bowiem zachodzić, że | ||
<math> | <math>\mathrm{diam}\, \overline{K}(x_0,r)<2r.</math> | ||
Dla przykładu rozważmy przestrzeń metryczną | Dla przykładu rozważmy przestrzeń metryczną | ||
<math> | <math>\big((0,1),d_2\big)</math> | ||
(to znaczy przedział <math> | (to znaczy przedział <math> (0,1)\subseteq \mathbb{R}</math> z metrykę euklidesową). | ||
Wówczas | Wówczas | ||
<center> | <center> | ||
<math> | <math> \mathrm{diam}\, \overline{K}\bigg(\frac{1}{2},2\bigg) | ||
= | = | ||
1 | 1 | ||
Linia 414: | Linia 414: | ||
</center> | </center> | ||
przy czym promień <math> | przy czym promień <math> r=2</math> możemy tu zastąpić dowolną większą | ||
liczbą i średnica nadal pozostanie 1. | liczbą i średnica nadal pozostanie 1. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 420: | Linia 420: | ||
<span id="cw_1_6">{{cwiczenie|1.6.|| | <span id="cw_1_6">{{cwiczenie|1.6.|| | ||
Niech <math> | Niech <math> (X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną. | ||
Udowodnić, że jeśli | Udowodnić, że jeśli | ||
<math> | <math> x_0\in X,\displaystyle R>0,\displaystyle x_1\in K(x_0,r)</math> | ||
oraz <math> | oraz <math> r_1=R-d(x_0,x_1),</math> | ||
to <math> | to <math> r_1>0</math> oraz <math> K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R).</math> | ||
}}</span> | }}</span> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Wykonać rysunek. | Wykonać rysunek. | ||
Nierówność <math> | Nierówność <math> r_1>0</math> wynika wprost z definicji | ||
kuli. | kuli. | ||
W celu pokazania inkluzji skorzystać jedynie z nierówności | W celu pokazania inkluzji skorzystać jedynie z nierówności | ||
Linia 437: | Linia 437: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
[[File:Am2.M01.C.R02.svg|375x375px|thumb|left|Rysunek do dowodu twierdzenia z ćwiczenia 1.6.]] | [[File:Am2.M01.C.R02.svg|375x375px|thumb|left|Rysunek do dowodu twierdzenia z ćwiczenia 1.6.]] | ||
Ponieważ, <math> | Ponieważ, <math> x_1\in K(x_0,R),</math> więc z definicji kuli mamy, że | ||
<math> | <math> d(x_0,x_1)<R,</math> a zatem | ||
<math> | <math> r_1=R-d(x_0,x_1)>0.</math><br> | ||
W celu pokazania inkluzji | W celu pokazania inkluzji | ||
<math> | <math> K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R)</math> weźmy dowolne | ||
<math> | <math> x\in K(x_1,r_1).</math> Z nierówności trójkąta | ||
oraz definicji <math> | oraz definicji <math> r_1,</math> mamy | ||
<center> | <center> | ||
<math> | <math> d(x,x_0) | ||
\le | \le | ||
d(x,x_1)+d(x_1,x_0) | d(x,x_1)+d(x_1,x_0) | ||
Linia 458: | Linia 458: | ||
skąd wynika, że | skąd wynika, że | ||
<math> | <math> x_1\in K(x_0,R).</math> Kończy to dowód inkluzji. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 464: | Linia 464: | ||
Udowodnić, że | Udowodnić, że | ||
kule w <math> | kule w <math> (X,d)</math> są zbiorami otwartymi. | ||
}} | }} | ||
Linia 472: | Linia 472: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Aby pokazać, że kula <math> | Aby pokazać, że kula <math> K(x_0,R)</math> jest otwarta, weźmy | ||
dowolny punkt <math> | dowolny punkt <math> x_1\in K(x_0,R).</math> | ||
Z zadania 1.6 wynika, że istnieje <math> | Z zadania 1.6 wynika, że istnieje <math> r_1>0</math> takie, że | ||
<math> | <math> K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R).</math> | ||
Ponieważ punkt <math> | Ponieważ punkt <math> x_1\in K(x_0,R)</math> był dowolnie wybrany, więc | ||
kula <math> | kula <math> K(x_0,R)</math> jest otwarta. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie|1.8.|| | {{cwiczenie|1.8.|| | ||
Dany jest zbiór <math> | Dany jest zbiór <math> A=[0,1]\times[0,1]\subseteq\mathbb{R}^2</math> | ||
oraz dwa punkty <math> | oraz dwa punkty <math> x=(2,3)</math> oraz <math> y=(3,-2).</math> | ||
Wyznaczyć <br> | Wyznaczyć <br> | ||
'''(a)''' odległość punktów <math> | '''(a)''' odległość punktów <math> x</math> i <math> y</math>,<br> | ||
'''(b)''' <math> | '''(b)''' <math>\mathrm{dist}\,\big(x,A\big)</math>,<br> | ||
'''(c)''' <math> | '''(c)''' <math>\mathrm{diam}\,(A),</math><br> | ||
kolejno w metrykach: | kolejno w metrykach: | ||
dyskretnej <math> | dyskretnej <math> d_d</math>; | ||
metryce rzece <math> | metryce rzece <math> d_r;</math> gdy "rzeką" jest prosta o równaniu <math> y=-1</math>; | ||
metryce kolejowej <math> | metryce kolejowej <math> d_k,</math> gdy "węzłem" kolejowym jest punkt <math> (-1,0).</math> | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Należy wykonać rysunek zbioru <math> | Należy wykonać rysunek zbioru <math> A</math> oraz wszystkich zadanych punktów | ||
w układzie współrzędnych. | w układzie współrzędnych. | ||
Przy liczeniu odległości punktów | Przy liczeniu odległości punktów | ||
Linia 509: | Linia 509: | ||
'''(1)''' Dla metryki dyskretnej mamy:<br> | '''(1)''' Dla metryki dyskretnej mamy:<br> | ||
'''(a)''' | '''(a)''' | ||
<math> | <math> d_d(x,y)=1,</math> gdyż <math> x\ne y,</math><br> | ||
'''(b)''' | '''(b)''' | ||
<math> | <math>\mathrm{dist}\,(x,A)=1,</math> gdyż <math> A\setminus \{x\}\ne\emptyset,</math><br> | ||
'''(c)''' | '''(c)''' | ||
<math> | <math>\mathrm{diam}\, A=1,</math> gdyż <math>\# A\ge 2.</math><br> | ||
<br> | <br> | ||
'''(2)'''<br> | '''(2)'''<br> | ||
Dla metryki rzeki (z "rzeką" <math> | Dla metryki rzeki (z "rzeką" <math> l:\ y=-1</math>) mamy:<br> | ||
'''(a)''' Zauważmy, że rzutem punktu | '''(a)''' Zauważmy, że rzutem punktu | ||
<math> | <math> x=(2,3)</math> na prostą <math> l</math> jest punkt <math> x'=(2,-1)</math> | ||
oraz rzutem punktu | oraz rzutem punktu | ||
<math> | <math> y=(3,-2)</math> na prostą <math> l</math> jest punkt <math> y'=(3,-1).</math> | ||
Zatem | Zatem | ||
<center> | <center> | ||
<math> | <math> d_r(x,y) | ||
= | = | ||
d_2(x,x')+d_2(x',y')+d_2(y',y) | d_2(x,x')+d_2(x',y')+d_2(y',y) | ||
Linia 535: | Linia 535: | ||
'''(b)''' | '''(b)''' | ||
Odległość <math> | Odległość <math> x</math> od zbioru <math> A</math> | ||
w metryce rzece | w metryce rzece | ||
jest realizowana w punkcie <math> | jest realizowana w punkcie <math> z=(1,0)</math> | ||
(patrz rysunek; łatwo pokazać, że odległość od <math> | (patrz rysunek; łatwo pokazać, że odległość od <math> x</math> | ||
do dowolnego innego punktu zbioru <math> | do dowolnego innego punktu zbioru <math> A</math> jest większa, niż do <math> z</math>), | ||
zatem | zatem | ||
<center> | <center> | ||
<math> | <math> \mathrm{dist}\, (x,A) | ||
= | = | ||
d_r\big((2,3),(1,0)\big) | d_r\big((2,3),(1,0)\big) | ||
Linia 557: | Linia 557: | ||
<center> | <center> | ||
<math> | <math> A | ||
\ \subseteq | \ \subseteq | ||
\overline{K}_{d_r}\bigg(\bigg(\frac{1}{2},-1\bigg),\frac{5}{2}\bigg). | \overline{K}_{d_r}\bigg(\bigg(\frac{1}{2},-1\bigg),\frac{5}{2}\bigg). | ||
Linia 566: | Linia 566: | ||
<center> | <center> | ||
<math> | <math> \mathrm{diam}\, A | ||
\le | \le | ||
\mathrm{diam}\, | \mathrm{diam}\, | ||
Linia 576: | Linia 576: | ||
Ale z drugiej strony zauważmy, że dla punktów | Ale z drugiej strony zauważmy, że dla punktów | ||
<math> | <math> (0,1),(1,1)\in A</math> mamy <math> d\big((0,0),(1,1)\big)=2+1+2=5,</math> | ||
zatem <math> | zatem <math>\mathrm{diam}\, A\ge 5.</math> | ||
Z obu nierówności wynika, że <math> | Z obu nierówności wynika, że <math>\mathrm{diam}\, A=5.</math><br> | ||
<br> | <br> | ||
'''(3)'''<br> | '''(3)'''<br> | ||
Dla metryki kolejowej (z "węzłem kolejowym" <math> | Dla metryki kolejowej (z "węzłem kolejowym" <math> S(-1,0)</math> ) mamy:<br> | ||
'''(a)'''Mamy | '''(a)'''Mamy | ||
Linia 593: | Linia 593: | ||
'''(b)''' | '''(b)''' | ||
Odległość <math> | Odległość <math> x</math> od zbioru <math> A</math> | ||
w metryce kolejowej | w metryce kolejowej | ||
jest realizowana w punkcie | jest realizowana w punkcie | ||
<math> | <math> z=(1,1)</math> | ||
(patrz rysunek; łatwo pokazać, że odległość od <math> | (patrz rysunek; łatwo pokazać, że odległość od <math> x</math> | ||
do dowolnego innego punktu zbioru <math> | do dowolnego innego punktu zbioru <math> A</math> jest większa, niż do <math> z</math>; | ||
zauważmy, że punkt <math> | zauważmy, że punkt <math> z</math> należy do półprostej wychodzącej z <math> S</math> | ||
i przechodzącej przez <math> | i przechodzącej przez <math> x</math>), | ||
zatem | zatem | ||
<center> | <center> | ||
<math> | <math> \mathrm{dist}\, (x,A) | ||
= | = | ||
d_k\big((2,3),(1,1)\big) | d_k\big((2,3),(1,1)\big) | ||
Linia 618: | Linia 618: | ||
<center> | <center> | ||
<math> | <math> A | ||
\ \subseteq | \ \subseteq | ||
\overline{K}_{d_k}(S,\sqrt{5}). | \overline{K}_{d_k}(S,\sqrt{5}). | ||
Linia 627: | Linia 627: | ||
<center> | <center> | ||
<math> | <math> \mathrm{diam}\, A | ||
\le | \le | ||
\mathrm{diam}\, | \mathrm{diam}\, | ||
Linia 637: | Linia 637: | ||
W tym przypadku żadne dwa punkty nie realizują supremum | W tym przypadku żadne dwa punkty nie realizują supremum | ||
z występującego w definicji średnicy zbioru <math> | z występującego w definicji średnicy zbioru <math> A.</math> | ||
Możemy jednak do tego supremum dowolnie się zbliżyć. | Możemy jednak do tego supremum dowolnie się zbliżyć. | ||
Niech | Niech | ||
<center> | <center> | ||
<math> | <math> x_n | ||
= | = | ||
\bigg(1-\frac{1}{n},1\bigg)\in A,\qquad | \bigg(1-\frac{1}{n},1\bigg)\in A,\qquad | ||
Linia 654: | Linia 654: | ||
<center> | <center> | ||
<math> | <math> d_k(x_n,y_n) | ||
= | = | ||
d_2 (x_n,S)+d_2(S,y_n) | d_2 (x_n,S)+d_2(S,y_n) | ||
Linia 666: | Linia 666: | ||
<center> | <center> | ||
<math> | <math> \sup_{a,b\in A}d(a,b) | ||
\ge | \ge | ||
\lim\limits_{n\rightarrow +\infty} d_k(x_n,y_n) | \lim\limits_{n\rightarrow +\infty} d_k(x_n,y_n) | ||
Linia 676: | Linia 676: | ||
</center> | </center> | ||
Zatem ostatecznie <math> | Zatem ostatecznie <math>\mathrm{diam}\, A=2\sqrt{5}.</math> | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie|1.9.|| | {{cwiczenie|1.9.|| | ||
Niech <math> | Niech <math> (X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną. | ||
Udowodnić, że<br> | Udowodnić, że<br> | ||
'''(a)''' suma dowolnej rodziny zbiorów otwartych jest | '''(a)''' suma dowolnej rodziny zbiorów otwartych jest | ||
Linia 695: | Linia 695: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
'''(a)''' Niech <math> | '''(a)''' Niech <math>\{U_s\}_{s\in S}</math> będzie rodziną zbiorów | ||
otwartych oraz niech | otwartych oraz niech | ||
<math> | <math> U=\bigcup_{s\in S}U_s</math> będzie zbiorem. | ||
Należy pokazać, że zbiór <math> | Należy pokazać, że zbiór <math> U</math> jest otwarty. | ||
W tym celu wybierzmy dowolny | W tym celu wybierzmy dowolny | ||
<math> | <math> x\in U.</math> Z definicji sumy zbiorów wynika, że | ||
<center><math> | <center><math> \exists s_0\in S:\ x\in U_{s_0}. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Ponieważ zbiór <math> | Ponieważ zbiór <math> U_{s_0}</math> jest otwarty, zatem | ||
<center><math> | <center><math> \exists r>0: K(x,r)\subseteq U_{s_0}. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Ale wówczas także | Ale wówczas także | ||
<center><math> | <center><math> K(x,r) | ||
\ \subseteq | \ \subseteq | ||
\bigcup_{s\in S_0}U_s | \bigcup_{s\in S_0}U_s | ||
Linia 719: | Linia 719: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Pokazaliśmy zatem, że dowolny punkt zbioru <math> | Pokazaliśmy zatem, że dowolny punkt zbioru <math> U</math> jest zawarty w | ||
<math> | <math> U</math> wraz z pewną kulą (o dodatnim promieniu), | ||
której jest środkiem. Zatem <math> | której jest środkiem. Zatem <math> U</math> jest zbiorem otwartym, co | ||
należało pokazać.<br> | należało pokazać.<br> | ||
'''(b)''' | '''(b)''' | ||
Niech <math> | Niech <math>\{U_k\}_{k=1}^n</math> będzie rodziną (skończoną) zbiorów | ||
otwartych oraz niech | otwartych oraz niech | ||
<math> | <math> U=\bigcap_{k=1}^n U_k.</math> | ||
Należy pokazać, że zbiór <math> | Należy pokazać, że zbiór <math> U</math> jest otwarty. | ||
W tym celu wybierzmy dowolny | W tym celu wybierzmy dowolny | ||
<math> | <math> x\in U.</math> Z definicji sumy zbiorów i z założenia wynika, że | ||
<center><math> | <center><math> \forall k\in\{1,\ldots,n\}: | ||
\exists r_k>0: K(x,r_k)\subseteq U_k. | \exists r_k>0: K(x,r_k)\subseteq U_k. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Niech <math> | Niech <math> r=\min\{r_1,\ldots,r_k\}.</math> | ||
Wówczas <math> | Wówczas <math> r>0</math> | ||
(zauważmy w tym miejscu, iż istotny w naszym dowodzie jest fakt | (zauważmy w tym miejscu, iż istotny w naszym dowodzie jest fakt | ||
że rodzina jest skończona; w przeciwnym bowiem wypadku moglibyśmy | że rodzina jest skończona; w przeciwnym bowiem wypadku moglibyśmy | ||
otrzymać <math> | otrzymać <math> r=0</math>). | ||
Wówczas | Wówczas | ||
<center><math> | <center><math> \forall k\in\{1,\ldots,n\}: | ||
K(x,r) | K(x,r) | ||
\ \subseteq | \ \subseteq | ||
Linia 752: | Linia 752: | ||
a więc | a więc | ||
<center><math> | <center><math> \forall k\in\{1,\ldots,n\}: | ||
K(x,r) | K(x,r) | ||
\ \subseteq | \ \subseteq | ||
Linia 760: | Linia 760: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Pokazaliśmy zatem, że dowolny punkt zbioru <math> | Pokazaliśmy zatem, że dowolny punkt zbioru <math> U</math> jest zawarty w | ||
<math> | <math> U</math> wraz z pewną kulą (o dodatnim promieniu), | ||
której jest środkiem. Zatem <math> | której jest środkiem. Zatem <math> U</math> jest zbiorem otwartym, co | ||
należało pokazać. | należało pokazać. | ||
</div></div> | </div></div> |
Wersja z 08:49, 28 sie 2023
Przestrzenie metryczne
Ćwiczenie 1.1.
Niech będzie dowolną liczbą naturalną oraz niech oznacza zbiór wszystkich słów długości (to znaczy ciągów liter długości ). W teorii kodowania rozważa się funkcję definiowaną przez:
(a)
Udowodnić, że jest metryką w
(jest to tak zwana metryka Hamminga).
(b)
Czy nadal będzie metryką, gdy w powyższej definicji
słowo "różne" zastąpimy przez
"takie same"?
Ćwiczenie 1.2.
Niech będzie dowolnym zbiorem niepustym oraz niech będzie dowolną iniekcją. Udowodnić, że odwzorowanie dane wzorem
jest metryką w
Ćwiczenie 1.3.
Sprawdzić, czy funkcja dana wzorem
jest metryką w Jeśli tak, to jak wyglądają kule oraz w tej metryce.
Ćwiczenie 1.4.
Niech będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że dla dowolnych zbiorów zachodzi implikacja
Ćwiczenie 1.5.
Niech będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że dla dowolnego oraz zachodzi Czy nierówność "" można zastąpić równością?
Ćwiczenie 1.6.
Niech będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że jeśli oraz to oraz
Ćwiczenie 1.7.
Udowodnić, że kule w są zbiorami otwartymi.
Ćwiczenie 1.8.
Dany jest zbiór
oraz dwa punkty oraz
Wyznaczyć
(a) odległość punktów i ,
(b) ,
(c)
kolejno w metrykach:
dyskretnej ;
metryce rzece gdy "rzeką" jest prosta o równaniu ;
metryce kolejowej gdy "węzłem" kolejowym jest punkt
Ćwiczenie 1.9.
Niech będzie przestrzenią metryczną.
Udowodnić, że
(a) suma dowolnej rodziny zbiorów otwartych jest
zbiorem otwartym,
(b) przecięcie (część wspólna) skończonej rodziny
zbiorów otwartych jest zbiorem otwartym.