Matematyka dyskretna 1/Ćwiczenia 6: Permutacje i podziały: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Linia 44: Linia 44:




<center><math>\displaystyle \aligned \left\{\begin{array} {c}n\\ 4\end{array} \right\}
<center><math>\displaystyle \begin{align} \left\{\begin{array} {c}n\\ 4\end{array} \right\}
&=\frac{1}{4!}\sum_{0<i_0<i_1<i_2<n}{n\choose i_2}{i_2\choose i_1}{i_1\choose i_0}\\
&=\frac{1}{4!}\sum_{0<i_0<i_1<i_2<n}{n\choose i_2}{i_2\choose i_1}{i_1\choose i_0}\\
&=\frac{1}{24}\sum_{0<i_1<i_2<n}{n\choose i_2}{i_2\choose i_1}\sum_{0<i_0<i_1}{i_1\choose i_0}\\
&=\frac{1}{24}\sum_{0<i_1<i_2<n}{n\choose i_2}{i_2\choose i_1}\sum_{0<i_0<i_1}{i_1\choose i_0}\\
Linia 53: Linia 53:
&=\frac{1}{24}((4^n-1-3^n)-3(3^n-1-2^n)+3\cdot(2^n-2))\\
&=\frac{1}{24}((4^n-1-3^n)-3(3^n-1-2^n)+3\cdot(2^n-2))\\
&=\frac{1}{24}(4^n-4\cdot3^n+6\cdot2^n-4).
&=\frac{1}{24}(4^n-4\cdot3^n+6\cdot2^n-4).
\endaligned</math></center>
\end{align}</math></center>




Linia 98: Linia 98:




<center><math>\displaystyle \aligned \sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right](-1)^if(i)
<center><math>\displaystyle \begin{align} \sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right](-1)^if(i)
&=\sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right](-1)^i\sum_j\left\{\begin{array} {c}n\\ j\end{array} \right\}(-1)^jg(j)\\
&=\sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right](-1)^i\sum_j\left\{\begin{array} {c}n\\ j\end{array} \right\}(-1)^jg(j)\\
&=\sum_j\sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right]\left\{\begin{array} {c}i\\ j\end{array} \right\}(-1)^{i+j}g(j)\\
&=\sum_j\sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right]\left\{\begin{array} {c}i\\ j\end{array} \right\}(-1)^{i+j}g(j)\\
&=\sum_j(-1)^{n+j}g(j)\sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right]\left\{\begin{array} {c}i\\ j\end{array} \right\}(-1)^{n-i}.
&=\sum_j(-1)^{n+j}g(j)\sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right]\left\{\begin{array} {c}i\\ j\end{array} \right\}(-1)^{n-i}.
\endaligned</math></center>
\end{align}</math></center>




Linia 121: Linia 121:




<center><math>\displaystyle \aligned \sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right](-1)^if(i)
<center><math>\displaystyle \begin{align} \sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right](-1)^if(i)
&=\sum_j(-1)^{n+j}g(j)\sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right]\left\{\begin{array} {c}i\\ j\end{array} \right\}(-1)^{n-i}\\
&=\sum_j(-1)^{n+j}g(j)\sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right]\left\{\begin{array} {c}i\\ j\end{array} \right\}(-1)^{n-i}\\
&=(-1)^{n+n}g(n)\cdot1\\
&=(-1)^{n+n}g(n)\cdot1\\
&=g(n).
&=g(n).
\endaligned</math></center>
\end{align}</math></center>





Wersja z 13:13, 5 cze 2020

Permutacje i Podziały

Ćwiczenie 1

Policz średnią liczbę cykli w permutacji n zbioru elementowego.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 2

Oblicz postać zwartą symbolu {n4}.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 3

Udowodnij wzór na odwracanie liczb Stirlinga, czyli że dla dowolnych funkcji f,g określonych na zachodzi:


f(n)=i{ni}(1)ig(i)


wtedy i tylko wtedy, gdy


g(n)=i[ni](1)if(i).


Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 4

Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że


{n+1m+1}=k(nk){km}.


Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 5

Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że


[n+1m+1]=n!k=0n1k![km].


Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 6

Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że


{m+n+1m}=i=0mi{n+ii}.


Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 7

Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że


[m+n+1m]=i=0m(n+i)[n+ii].


Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 8

Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że


{nl+m}(l+ml)=k(nk){kl}{nkm}.


Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 9

Podział liczby n na sumę jest symetryczny, jeśli odwracając jego diagram Ferrersa o 90 stopni otrzymamy ten sam diagram.

<flashwrap>file=MD1-SW 6.7.swf|size=small</flashwrap>

<div.thumbcaption>MD1-SW 6.7.swf

<flashwrap>file=MD1-SW 6.8.swf|size=small</flashwrap>

<div.thumbcaption>MD1-SW 6.8.swf

Przykład

6+5+3+2+2+1=19.

  • 6,5,3,2,2,1 jest podziałem symetrycznym 19.

5+2+1=8.

  • 5,2,1 nie jest podziałem symetrycznym 8.

Pokaż, że liczba podziałów symetrycznych liczby n pokrywa się z liczbą podziałów liczby n na różne i nieparzyste składniki.

Wskazówka
Rozwiązanie


Rozważmy n=a0++ak1 symetryczny podział liczby n na sumę. Z symetryczności wiemy, iż liczba krzyżyków w ostatnim wierszu (tzn. liczba ak1) jest równa liczbie krzyżyków w pierwszej kolumnie, a ponieważ mają one jeden krzyżyk wspólny to w sumie jest ich nieparzyście wiele (2ak11). Po wycięciu ostatniego wiersza i pierwszej kolumny pozostaje wciąż symetryczny diagram Ferrersa, zatem jego ostatni wiersz i pierwsza kolumna mają także w sumie nieparzystą liczbę krzyżyków (2(ak21)1), przy czym jest ich mniej niż poprzednio, gdyż 2(ak21)1<2ak11 jak że ak2ak1. Tą metodą możemy przekształcić dowolny symetryczny podział liczby n na podział liczby liczby n na składniki parami różne i nieparzyste.

Na odwrót, podział liczby n na różne nieparzyste składniki b0,,bm1 można "zwinąć" do symetrycznego podziału n "łamiąc w połowie" składniki bi.