|
|
Linia 44: |
Linia 44: |
|
| |
|
|
| |
|
| <center><math>\displaystyle \aligned \left\{\begin{array} {c}n\\ 4\end{array} \right\} | | <center><math>\displaystyle \begin{align} \left\{\begin{array} {c}n\\ 4\end{array} \right\} |
| &=\frac{1}{4!}\sum_{0<i_0<i_1<i_2<n}{n\choose i_2}{i_2\choose i_1}{i_1\choose i_0}\\ | | &=\frac{1}{4!}\sum_{0<i_0<i_1<i_2<n}{n\choose i_2}{i_2\choose i_1}{i_1\choose i_0}\\ |
| &=\frac{1}{24}\sum_{0<i_1<i_2<n}{n\choose i_2}{i_2\choose i_1}\sum_{0<i_0<i_1}{i_1\choose i_0}\\ | | &=\frac{1}{24}\sum_{0<i_1<i_2<n}{n\choose i_2}{i_2\choose i_1}\sum_{0<i_0<i_1}{i_1\choose i_0}\\ |
Linia 53: |
Linia 53: |
| &=\frac{1}{24}((4^n-1-3^n)-3(3^n-1-2^n)+3\cdot(2^n-2))\\ | | &=\frac{1}{24}((4^n-1-3^n)-3(3^n-1-2^n)+3\cdot(2^n-2))\\ |
| &=\frac{1}{24}(4^n-4\cdot3^n+6\cdot2^n-4). | | &=\frac{1}{24}(4^n-4\cdot3^n+6\cdot2^n-4). |
| \endaligned</math></center> | | \end{align}</math></center> |
|
| |
|
|
| |
|
Linia 98: |
Linia 98: |
|
| |
|
|
| |
|
| <center><math>\displaystyle \aligned \sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right](-1)^if(i) | | <center><math>\displaystyle \begin{align} \sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right](-1)^if(i) |
| &=\sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right](-1)^i\sum_j\left\{\begin{array} {c}n\\ j\end{array} \right\}(-1)^jg(j)\\ | | &=\sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right](-1)^i\sum_j\left\{\begin{array} {c}n\\ j\end{array} \right\}(-1)^jg(j)\\ |
| &=\sum_j\sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right]\left\{\begin{array} {c}i\\ j\end{array} \right\}(-1)^{i+j}g(j)\\ | | &=\sum_j\sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right]\left\{\begin{array} {c}i\\ j\end{array} \right\}(-1)^{i+j}g(j)\\ |
| &=\sum_j(-1)^{n+j}g(j)\sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right]\left\{\begin{array} {c}i\\ j\end{array} \right\}(-1)^{n-i}. | | &=\sum_j(-1)^{n+j}g(j)\sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right]\left\{\begin{array} {c}i\\ j\end{array} \right\}(-1)^{n-i}. |
| \endaligned</math></center> | | \end{align}</math></center> |
|
| |
|
|
| |
|
Linia 121: |
Linia 121: |
|
| |
|
|
| |
|
| <center><math>\displaystyle \aligned \sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right](-1)^if(i) | | <center><math>\displaystyle \begin{align} \sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right](-1)^if(i) |
| &=\sum_j(-1)^{n+j}g(j)\sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right]\left\{\begin{array} {c}i\\ j\end{array} \right\}(-1)^{n-i}\\ | | &=\sum_j(-1)^{n+j}g(j)\sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right]\left\{\begin{array} {c}i\\ j\end{array} \right\}(-1)^{n-i}\\ |
| &=(-1)^{n+n}g(n)\cdot1\\ | | &=(-1)^{n+n}g(n)\cdot1\\ |
| &=g(n). | | &=g(n). |
| \endaligned</math></center> | | \end{align}</math></center> |
|
| |
|
|
| |
|
Permutacje i Podziały
Ćwiczenie 1
Policz średnią liczbę cykli w permutacji zbioru elementowego.
Wskazówka
Skorzystaj ze związku między liczbami Stirlinga dla cykli
i liczbami harmonicznymi.
Rozwiązanie
Ponieważ
a suma po lewej stronie to sumaryczna liczba cykli we wszystkich permutacjach zbioru
-elementowego, więc średnia liczba cykli
równa jest wartości tej sumy podzielonej
przez liczbę wszystkich permutacji zbioru -elementowego, czyli :
Ćwiczenie 2
Oblicz postać zwartą symbolu .
Wskazówka
Skorzystaj z przestawienia
w postaci sumy iloczynów współczynników dwumianowych.
Rozwiązanie
Ćwiczenie 3
Udowodnij wzór na odwracanie liczb Stirlinga,
czyli że dla dowolnych funkcji określonych na zachodzi:
wtedy i tylko wtedy, gdy
Wskazówka
Skorzystaj z zależności inwersyjnych między liczbami Stirlinga dla cykli i dla podziałów:
Rozwiązanie
Pokażemy jedynie implikację w dół (drugą można udowodnić analogicznie).
Załóżmy zatem, iż .
Przekształcając sumę z prawej części tezy otrzymujemy:
Ale
więc wszystkie składniki, poza , zewnętrznej sumy zerują się, więc:
Ćwiczenie 4
Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że
Wskazówka
Wyraź liczbę podziałów zbioru -elementowego na bloków
poprzez wyróżnienie jednego z elementów,
rozważenie w jak licznym bloku może się on znajdować
i na ile sposobów można podzielić resztę elementów spoza tego bloku na bloków.
Rozwiązanie
Rozważmy podziały zbioru -elementowego na bloków.
Dla ustalenia uwagi, rozważamy zbiór .
Zauważmy, że w dowolnym podziale naszego zbioru na bloków,
liczba elementów nie będących w bloku elementu
może przybrać wartość .
Elementy te możemy wybrać ze zbioru na sposobów
i potem podzielić na bloków na sposobów.
Sumując po wszystkich, możliwych wartościach wnioskujemy,
iż liczba podziałów zbioru na bloków wynosi
Ćwiczenie 5
Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że
Wskazówka
Wyraź liczbę permutacji zbioru -elementowego o cyklach
poprzez wyróżnienie jednego z elementów,
rozważenie w jak licznym cyklu może się on znajdować
i na ile sposobów można zbudować ten cykl przy ustalonej liczbie elementów
oraz na ile sposobów można podzielić resztę zbioru na cykli.
Rozwiązanie
Policzmy permutacje zbioru o cyklach.
W dowolnej, takiej permutacji liczba elementów nie będących w cyklu z elementem
wynosi .
Elementy te możemy wybrać ze zbioru
na sposobów
i podzielić na cykli na sposobów.
Do tego jeszcze elementów będących w cyklu z elementem
może stworzyć ten cykl na sposobów. Podsumowując mamy
permutacji zbioru o cyklach.
Ćwiczenie 6
Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że
Wskazówka
Rozwiń używając wielokrotnie
podstawowej zależności rekurencyjnej dla podziałowych liczb Stirlinga.
Rozwiązanie
Wystarczy pokazać, iż prawa strona równości zlicza podziały
zbioru -elementowego na bloków.
W dowolnym podziale zbioru
na bloków:
- albo element nie jest sam w swoim bloku.
Taki podział jest wyznaczony jednoznacznie przez podział zbioru na bloków i dołożenie elementu do jednego z bloków.
Zatem takich podziałów jest .
- albo element jest sam w swoim bloku.
Wtedy pozostałe elementy są podzielone na bloków. Znów w dowolnym takim podziale:
- albo element nie jest sam w swoim bloku. Analogiczne rozumowanie do wcześniejszego wskazuje, że takich podziałów jest .
- albo element stanowi jednoelementowy blok, itd.
Po krokach powyższego wywodu otrzymujemy, że jest
podziałów zbioru na bloków.
Ćwiczenie 7
Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że
Wskazówka
Rozwiń wielokrotnie używając
podstawowej zależności rekurencyjnej dla cyklowych liczb Stirlinga.
Rozwiązanie
Analogicznie jak w Ćwiczeniu 6
wystarczy wykazać, iż prawa strona tożsamości zlicza permutacje zbioru
-elementowego o cyklach.
W dowolnej permutacji zbioru o cyklach:
- albo element nie jest sam w swoim cyklu.
Dowolną taką permutację jednoznacznie wyznaczamy poprzez permutację zbioru
o cyklach
z dołożonym elementem na jednej z możliwych pozycji.
Zatem takich permutacji jest dokładnie .
- albo element stanowi jednoelementowy cykl.
Wtedy elementy są rozłożone w cyklach. Znów w dowolnej takiej permutacji:
- albo element nie jest sam w swoim cyklu.
Wtedy rozumując analogicznie jak wcześniej wiemy, iż takich permutacji jest .
- albo element stanowi jednoelementowy cykl, itd.
Po krokach powyższy wywód daje
permutacji zbioru o cyklach.
Ćwiczenie 8
Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że
Wskazówka
Zauważ, że obie strony równości to liczba podziałów zbioru -elementowego
na bloków, przy czym bloków jest wyróżnionych (pomalowanych na czerwono).
Rozwiązanie
Lewą stronę tożsamości możemy interpretować jako liczbę podziałów
zbioru -elementowego na bloków, w których bloków jest wyróżnionych
(pomalowanych na czerwono).
Policzmy te specjalne podziały inną metodą.
Wybierzmy najpierw -elementowy podzbiór zbioru -elementowego
(na jeden z sposobów),
którego elementy będą stanowić wyróżnione bloki.
Wybrany -elementowy podzbiór możemy podzielić
na docelowe wyróżnionych bloków
na sposobów.
Pozostałe, zaś elementów możemy podzielić na ,
(nie czerwonych) bloków na sposobów.
Zatem dla ustalonego mamy
podziałów zbioru -elementowego na bloków,
przy czym wyróżnione bloków ma w sumie elementów.
Sumując teraz po wszystkich możliwych wartościach możemy zakończyć dowód.
Ćwiczenie 9
Podział liczby na sumę jest symetryczny,
jeśli odwracając jego diagram Ferrersa o stopni otrzymamy ten sam diagram.
<flashwrap>file=MD1-SW 6.7.swf|size=small</flashwrap>
<div.thumbcaption>MD1-SW 6.7.swf
<flashwrap>file=MD1-SW 6.8.swf|size=small</flashwrap>
<div.thumbcaption>MD1-SW 6.8.swf
Przykład
- jest podziałem symetrycznym .
- nie jest podziałem symetrycznym .
Pokaż, że liczba podziałów symetrycznych liczby
pokrywa się z liczbą podziałów liczby na różne i nieparzyste składniki.
Wskazówka
Zauważ, że w diagramie Ferrersa, w podziale symetrycznym liczba krzyżyków
znajdujących się w pierwszej kolumnie lub/i ostatnim wierszu jest nieparzysta.
Rozwiązanie
<flashwrap>file=MD1-SW 6.9.swf|size=small</flashwrap>
<div.thumbcaption>MD1-SW 6.9.swf
Rozważmy symetryczny podział liczby na sumę.
Z symetryczności wiemy,
iż liczba krzyżyków w ostatnim wierszu (tzn. liczba )
jest równa liczbie krzyżyków w pierwszej kolumnie,
a ponieważ mają one jeden krzyżyk wspólny to w sumie jest ich nieparzyście wiele
().
Po wycięciu ostatniego wiersza i pierwszej kolumny pozostaje
wciąż symetryczny diagram Ferrersa,
zatem jego ostatni wiersz i pierwsza kolumna
mają także w sumie nieparzystą liczbę krzyżyków (),
przy czym jest ich mniej niż poprzednio, gdyż
jak że .
Tą metodą możemy przekształcić dowolny symetryczny podział liczby
na podział liczby liczby na składniki parami różne i nieparzyste.
Na odwrót, podział liczby na różne nieparzyste składniki
można "zwinąć" do symetrycznego podziału "łamiąc w połowie" składniki .