PEE Moduł 3: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 109: | Linia 109: | ||
*Moc pozorna zespolona | *Moc pozorna zespolona | ||
<math>S=UI^*=P+jQ</math> | <math>S=UI^*=P+jQ</math> | ||
Linia 122: | Linia 123: | ||
<math>Q=Im(S)=|U||I|sin\varphi=\pm |I_X|^2X=\pm \frac{|U_X|^2}{X}</math> | <math>Q=Im(S)=|U||I|sin\varphi=\pm |I_X|^2X=\pm \frac{|U_X|^2}{X}</math> | ||
Znak plus dotyczy mocy biernej cewki a minus kondensatora. | Znak plus dotyczy mocy biernej cewki a minus kondensatora. | ||
Linia 157: | Linia 158: | ||
Przykład 3.1 | Przykład 3.1 | ||
Niech dany będzie obwód RLC o strukturze przedstawionej na rysunku zasilany z sinusoidalnego źródła napięcia <math>e(t)=100\sqrt 2 sin()</math> | Niech dany będzie obwód RLC o strukturze przedstawionej na rysunku zasilany z sinusoidalnego źródła napięcia <math>e(t)=100\sqrt 2 sin(\omega t+45^o)</math> V o wartości <math>\omega=1\frac{rad}{s}</math> Wartości elementów obwodu są następujące: <math>E=1\Omega , C=0,5F, L=1H</math> | ||
Należy wyznaczyć wartości skuteczne zespolone prądów i napięć elementów oraz moce w obwodzie. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:PEE_M3_Slajd11.png]] | |||
|valign="top"|'''Rozwiązanie''' | |||
Wartości zespolone impedancji i napięcia wymuszającego w obwodzie przy danych wartościach elementów są równe: | |||
<math>Z_L=j\omega L=j1, Z_C=-j1/\omega C=-j2, E=100e^j^{45^o}</math> | |||
Impedancja zastępcza połączenia równoległego L i R równa się <math>Z_R_L=\frac{RZ_L}{R+Z_L}=0,707e^j^{45^o}</math> | |||
Impedancja zastępcza połączenia szeregowego <math>C\,</math> i <math>Z_R_L</math> jest równa | |||
<math>Z=Z_C+Z_RL=0,5+j0,5-2=1,58e^j^{71,6^O}</math> | |||
|} | |} | ||
<hr width="100%"> | <hr width="100%"> |
Wersja z 09:16, 31 lip 2006
![]() |
Wykład 3. Zagadnienia mocy w obwodach RLC przy wymuszeniu sinusoidalnym |
![]() |
PROGRAM W JAVIE moce_demo |