Sztuczna inteligencja/SI Ćwiczenia 2: Różnice pomiędzy wersjami
→Zadanie 3: Dodane wzory |
|||
Linia 15: | Linia 15: | ||
== Zadanie 3 == | == Zadanie 3 == | ||
Sprawdzić, czy z bazy wiedzy <math>\Gamma\,</math> można wyprowadzić formuły <math>\beta_i\,</math> dla poniższych <math>\Gamma\,</math> i <math>\beta\,</math>. W razie potrzeby można wprowadzić dodatkowe reguły wnioskowania, sprawdzając uprzednio ich poprawność. | Sprawdzić, czy z bazy wiedzy <math>\Gamma\,</math> można wyprowadzić formuły <math>\beta_i\,</math> dla poniższych <math>\Gamma\,</math> i <math>\beta\,</math>. W razie potrzeby można wprowadzić dodatkowe reguły wnioskowania, sprawdzając uprzednio ich poprawność. | ||
1. | |||
{| | |||
| valign="top" width="400" | | |||
{| | |||
| rowspan="7" valign="top" style="padding-right:20px"| <math>\Gamma:</math> | |||
| <math>P(x,y) \land Q(y,z) \rightarrow R(x,y)</math> | |||
|- | |||
| <math>R(x,y) \land S(z,v) \land W(y,v) \rightarrow W(x,z)</math> | |||
|- | |||
| <math>\neg Q(x,y) \rightarrow Q(y,x)</math> | |||
|- | |||
| <math>P(a,b)</math> | |||
|- | |||
| <math>\neg Q(c,b)</math> | |||
|- | |||
| <math>S(d,e)</math> | |||
|- | |||
| <math>W(c,e)</math> | |||
|} | |||
| valign="top" | | |||
{| | |||
| <math>\beta_1:\;\;W(a,d)</math> | |||
|- | |||
| <math>\beta_2:\;\;W(d,e) \rightarrow W(a,d)</math> | |||
|} | |||
|} | |||
2. | |||
{| | |||
| valign="top" width="400"| | |||
{| | |||
| rowspan="6" valign="top" style="padding-right:20px"| <math>\Gamma:</math> | |||
| <math>P(a) \lor P(b) \lor P(c)</math> | |||
|- | |||
| <math>Q(x,y) \land R(y,d) \rightarrow \neg P(x)</math> | |||
|- | |||
| <math>S(x,y) \rightarrow Q(x,y) \lor U(x,y)</math> | |||
|- | |||
| <math>S(a,e)</math> | |||
|- | |||
| <math>\neg U(a,e)</math> | |||
|- | |||
| <math>R(e,d)</math> | |||
|} | |||
| valign="top" | | |||
{| | |||
| <math>\beta_1:\;\;P(a) \rightarrow P(b)</math> | |||
|- | |||
| <math>\beta_2:\;\;\neg P(a) \land P(b)</math> | |||
|- | |||
| <math>\beta_3:\;\;Q(a,e) \land \neg P(a)</math> | |||
|- | |||
| <math>\beta_4:\;\;P(b) \lor P(c)</math> | |||
|- | |||
| <math>\beta_5:\;\;\neg (P(a) \lor P(b) \lor P(c))</math> | |||
|- | |||
| <math>\beta_6:\;\;\neg P(b) \land \neg P(c) \rightarrow P(a)</math> | |||
|} | |||
|} | |||
3. | |||
{| | |||
| valign="top" width="400"| | |||
{| | |||
| rowspan="13" valign="top" style="padding-right:20px"| <math>\Gamma:</math> | |||
| <math>Z(x,y) \rightarrow S(x,y)</math> | |||
|- | |||
| <math>L(x,y) \rightarrow Z(x,y)</math> | |||
|- | |||
| <math>Z(x,y) \land L(y,z) \rightarrow S(x,z)</math> | |||
|- | |||
| <math>\neg S(x,y) \rightarrow \neg L(x,y)</math> | |||
|- | |||
| <math>Z(x,y) \land L(y,x) \rightarrow L(x,y)</math> | |||
|- | |||
| <math>Z(x,y) \land L(x,z) \land L(z,y) \rightarrow L(x,y)</math> | |||
|- | |||
| <math>L(x,f(x))</math> | |||
|- | |||
| <math>L(a,b)</math> | |||
|- | |||
| <math>L(f(a),c)</math> | |||
|- | |||
| <math>L(c,d)</math> | |||
|- | |||
| <math>Z(a,c)</math> | |||
|- | |||
| <math>Z(a,d)</math> | |||
|- | |||
| <math>Z(b,d)</math> | |||
|} | |||
| valign="top" | | |||
{| | |||
| <math>\beta_1:\;\;L(b,c)</math> | |||
|- | |||
| <math>\beta_2:\;\;L(b,d)</math> | |||
|- | |||
| <math>\beta_3:\;\;L(c,f(a))</math> | |||
|} | |||
|} | |||
== Zadanie 4 == | == Zadanie 4 == |
Wersja z 08:31, 27 lip 2006
Zadanie 1
Zapisać następujące stwierdzenia w języku logiki predykatów, wprowadzając niezbędne symbole i ustalając ich interpretację:
- ojciec każdego człowieka jest jego bezpośrednim przodkiem,
- jeśli ktoś jest przodkiem bezpośredniego przodka pewnej osoby, to jest także przodkiem tej osoby,
- każdy jest spokrewniony z każdym swoim przodkiem,
- każdy jest spokrewniony ze swoim bratem i siostrą,
- każdy jest spokrewniony z braćmi i siostrami wszystkich osób spokrewnionych ze sobą.
Zadanie 2
Dla bazy wiedzy dotyczącej świata klocków podanej w przykładzie wnioskowania znaleźć wyprowadzenia (jeśli istnieją) następujących formuł:
Zadanie 3
Sprawdzić, czy z bazy wiedzy można wyprowadzić formuły dla poniższych i . W razie potrzeby można wprowadzić dodatkowe reguły wnioskowania, sprawdzając uprzednio ich poprawność.
1.
|
|
2.
|
|
3.
|
|
Zadanie 4
Które z następujących reguł wnioskowania są poprawne:
Zadanie 5
Sprowadzić następujące formuły do postaci CNF:
Zadanie 6
Sprowadzić następujące formuły do postaci standardowej Skolema:
Zadanie 7
Dokonać unifikacji następujących par formuł:
Zadanie 8
Zweryfikować przedstawiony niżej przebieg wnioskowania prowadzonego przez człowieka zapisując bazę wiedzy w postaci formuł logiki predykatów i sprawdzając poprawność kroków dowodu.
- Wszystkie liczby podzielne przez 2 są parzyste.
Dowolna liczba o 1 większa od liczby parzystej nie jest parzysta.
Żadna liczba parzysta nie jest podzielna przez 3.
Niektóre liczby nieparzyste są podzielne przez 3.
Z powyższego wynika, że każda liczba podzielna przez 3 jest o 1 większa od pewnej liczby podzielnej przez 2. - Nie wszystkie trójki punktów na płaszczyźnie są współliniowe.
Jeżeli trzy punkty na płaszczyźnie nie są współliniowe, to są wierzchołkami pewnego trójkąta.
Jeśli z czterech punktów żadne trzy nie są współliniowe, to są one wierzchołkami pewnego czworokąta.
Z powyższego wynika, że:- istnieje trójkąt,
- istnieje czworokąt,
- jeśli ABC, BCD, ABD i ACD są trójkątami, to ABCD jest czworokątem.
Zadanie 9
Czy system wnioskowania z dwoma aksjomatami oraz i regułą wnioskowania modus ponens jest pełny?
Zadanie 10
Czy można sformułować pełny i poprawny system wnioskowania bez aksjomatów?
Zadanie 11
Czy można sformułować pełny i poprawny system wnioskowania bez reguł wnioskowania?
Zadanie 12
Zaproponować odpowiedniki reguł modus ponens i modus tollens dla formuł w postaci CNF.