Logika dla informatyków/Ćwiczenia 5: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
mNie podano opisu zmian |
||
Linia 15: | Linia 15: | ||
{{Cwiczenie|2|| | {{Cwiczenie|2|| | ||
Niech <math>\displaystyle \vdash_{H_2}</math> oznacza system dowodzenia otrzymany | Niech <math>\displaystyle \vdash_{H_2}</math> oznacza system dowodzenia otrzymany | ||
z systemu <math>\displaystyle \vdash_H</math> przez zamianę aksjomatu (A3) na | z systemu <math>\displaystyle \vdash_H</math> przez zamianę aksjomatu (A3) na następujący aksjomat: | ||
*(A3") <math>\displaystyle (\neg\varphi\to\neg\psi)\to(\psi\to\varphi).</math> | *(A3") <math>\displaystyle (\neg\varphi\to\neg\psi)\to(\psi\to\varphi).</math> | ||
Linia 86: | Linia 86: | ||
<math>\displaystyle \vdash_G</math> dowieść, że jeśli sekwent <math>\displaystyle \Delta\vdash\varphi</math> jest | <math>\displaystyle \vdash_G</math> dowieść, że jeśli sekwent <math>\displaystyle \Delta\vdash\varphi</math> jest | ||
wyprowadzalny w tym systemie oraz <math>\displaystyle S</math> jest podstawieniem formuł na | wyprowadzalny w tym systemie oraz <math>\displaystyle S</math> jest podstawieniem formuł na | ||
zmienne zdaniowe, to sekwent <math>\displaystyle | zmienne zdaniowe, to sekwent <math>\displaystyle S(\Delta)\vdash S(\varphi)</math> | ||
powstający w wyniku podstawienia jest też wyprowadzalny w tym systemie. | powstający w wyniku podstawienia jest też wyprowadzalny w tym systemie. | ||
}} | }} |
Wersja z 21:33, 30 paź 2006
Ćwiczenie 1
Niech oznacza system dowodzenia otrzymany z systemu przez zamianę aksjomatu (A3) na następujący aksjomat:
- (A3')
Dowieść, że obydwa systemy są równoważne, tzn. że dla dowolnego sekwentu zachodzi , gdy .
Ćwiczenie 2
Niech oznacza system dowodzenia otrzymany z systemu przez zamianę aksjomatu (A3) na następujący aksjomat:
- (A3")
Dowieść, że obydwa systemy są równoważne, tzn. że dla dowolnego sekwentu zachodzi , gdy .
Ćwiczenie 3
Dowieść, że aksjomatu (A3) nie da się wyprowadzić z aksjomatów (A0-2) przy pomocy reguły odrywania.
Ćwiczenie 4
Dowieść używając twierdzenia o dedukcji oraz bez użycia tego twierdzenia.
Ćwiczenie 5
Pokazać, że w systemie dopuszczalna jest następująca reguła:
tzn. pokazać, że jeśli oraz , to również mamy .
Ćwiczenie 6
Dowieść, że dla każdej formuły , nie będącej tautologią, istnieje maksymalny zbiór formuł (nad daną sygnaturą) o tej własności, że .
Ćwiczenie 7
Każdy z poniższych sekwentów wyprowadzić w systemie , , .
- ;
- ;
- ;
- ;
- ;
- ;
- .
Ćwiczenie 8
Dowieść, że jeśli , to dla dowolnej formuły zachodzi .
Ćwiczenie 9
Dowieść, że jeśli , to dla dowolnej formuły zachodzi .
Ćwiczenie 10
Dla każdego z systemów , , dowieść, że jeśli sekwent jest wyprowadzalny w tym systemie oraz jest podstawieniem formuł na zmienne zdaniowe, to sekwent powstający w wyniku podstawienia jest też wyprowadzalny w tym systemie.
Ćwiczenie 11
Udowodnić, że w rachunku sekwentów zamiana reguły -prawa na dwie reguły:
daje w wyniku równoważny system dowodzenia(wyprowadzalne są te same sekwenty).
Ćwiczenie 12
Udowodnić, że następujące reguły osłabiania są dopuszczalne w rachunku sekwentów:
Ćwiczenie 13
Wyprowadzić w rachunku sekwentów:
- ;
- .
Czy można to zrobić używając tylko sekwentów postaci (z jedną formułą po prawej)?