MN12: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
<!-- | |||
Konwertowane z pliku LaTeX przez latex2mediawiki, zob. http://www.ii.uj.edu.pl/ pawlik1/latex2mediawiki.php. | |||
Niezb�dne rozszerzenia i modyfikacje oryginalnego latex2mediawiki | |||
wprowadzi� przykry@mimuw.edu.pl | |||
--> | |||
=Nadokreślone układy równań liniowych= | =Nadokreślone układy równań liniowych= | ||
Zajmiemy się zadaniem wygładzania liniowego | {{powrot |Metody numeryczne | do strony głównej | ||
nazywanym też liniowym zadaniem najmniejszych kwadratów. | przedmiotu <strong>Metody numeryczne</strong>}} | ||
Zajmiemy się zadaniem wygładzania liniowego, | |||
nazywanym też <strong>liniowym zadaniem najmniejszych kwadratów</strong>. | |||
Jest ono uogólnieniem zadania rozwiązywania kwadratowych układów | Jest ono uogólnieniem zadania rozwiązywania kwadratowych układów | ||
równań liniowych do | równań liniowych do przypadku, gdy układ jest nadokreślony --- to znaczy, jest więcej równań niż niewiadomych. W takim przypadku nie należy liczyć na to, że uda się nam wskazać rozwiązanie spełniające ''wszystkie'' równania (jest ich za dużo!), dlatego będziemy szukać rozwiązania <math>\displaystyle x</math>, które minimalizuje resztę, | ||
<center><math>\displaystyle ||b-Ax||_2. | |||
</math></center> | |||
Jest to praktycznie bardzo często pojawiające się zadanie | Jest to praktycznie bardzo często pojawiające się zadanie, a autorem pierwszego | ||
rozwiązania był nie kto inny jak sam wielki Gauss. | |||
był nie kto inny jak sam wielki Gauss. | |||
[[grafika:Gauss.jpg|thumb|right||Carl Friedrich Gauss<br> [[Biografia Gauss|Zobacz biografię]]]] | [[grafika:Gauss.jpg|thumb|right||Carl Friedrich Gauss<br> [[Biografia Gauss|Zobacz biografię]]]] | ||
Okazuje się bowiem, że jeśli np. potraktować <math>\displaystyle b</math> jako dane eksperymentalne (obarczone pewnym losowym błędem pomiaru o rozkładzie normalnym), a <math>\displaystyle x</math> --- parametrami zależności liniowej dla punktów pomiaru zadanych w macierzy <math>\displaystyle A</math>, to <math>\displaystyle x</math> minimalizujący <math>\displaystyle ||b-Ax||_2</math> (właśnie w ''tej'' normie!) jest jednocześnie najbardziej prawdopodobnym zestawem współczynników tej zależności. W języku statystyki takie zadanie nazywa się zadaniem regresji liniowej i jest w tym kontekście bardzo często znajdowane w najrozmaitszych gałęziach nauki --- wszędzie tam, gdzie zachodzi potrzeba dopasowania parametrów liniowego modelu do wyników uzyskanych na drodze eksperymentu. | |||
Stąd zresztą nazwa zadania: wygładzanie liniowe, bo chodzi nam o to, by dopasowując parametry krzywej do wyników eksperymentu, wygładzić ewentualne błędy pomiarowe. | |||
==Dopasowanie krzywej minimalizującej błąd średniokwadratowy== | |||
<div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;"> | <div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;"> | ||
<span style="font-variant:small-caps;">Przykład</span> | <span style="font-variant:small-caps;">Przykład</span> | ||
<div class="solution" style="margin-left: | <div class="solution" style="margin-left,margin-right:3em;"> | ||
Przypuśćmy, że dla pewnej funkcji | Przypuśćmy, że dla pewnej funkcji | ||
<math>\displaystyle f:[a,b]\toR</math> obserwujemy jej wartości <math>\displaystyle f_i</math> (dokładne lub | <math>\displaystyle f:[a,b]\toR</math> obserwujemy jej wartości <math>\displaystyle f_i</math> (dokładne lub | ||
zaburzone) w punktach <math>\displaystyle t_i</math>, <math>\displaystyle 1\le i\le m</math>. Funkcję | zaburzone) w punktach <math>\displaystyle t_i</math>, <math>\displaystyle 1\le i\le m</math>. Funkcję tę | ||
chcielibyśmy przybliżyć inną funkcją <math>\displaystyle w</math> należącą do | chcielibyśmy przybliżyć inną funkcją <math>\displaystyle w</math> należącą do | ||
pewnej <math>\displaystyle n</math> wymiarowej przestrzeni liniowej <math>\displaystyle W</math>, np. przestrzeni | pewnej <math>\displaystyle n</math> wymiarowej przestrzeni liniowej <math>\displaystyle W</math>, np. przestrzeni | ||
wielomianów stopnia mniejszego niż <math>\displaystyle n</math>. Jakość przybliżenia | wielomianów stopnia mniejszego niż <math>\displaystyle n</math>. Jakość przybliżenia | ||
mierzymy | mierzymy, sprawdzając, ''jak dokładnie spełniona jest przybliżona równość <math>\displaystyle f_i \approx w(t_i)</math>'', dokładniej, badając tzw. <strong>błąd średniokwadratowy</strong>, | ||
<center><math>\displaystyle | <center><math>\displaystyle | ||
\sum_{i=1}^m (f_i-w(t_i))^2. | \frac{1}{m}\sum_{i=1}^m (f_i-w(t_i))^2. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Linia 57: | Linia 54: | ||
względem <math>\displaystyle c_j</math>, a więc do zadania wygładzania liniowego. | względem <math>\displaystyle c_j</math>, a więc do zadania wygładzania liniowego. | ||
Rzeczywiście, kładąc | Rzeczywiście, kładąc | ||
<math>\displaystyle A=(a_{i,j})\inR^{m\times n}</math> z <math>\displaystyle a_{i,j}=w_j(t_i)</math>, | <math>\displaystyle A=(a_{i,j})\inR^{m\times n}</math> z <math>\displaystyle a_{i,j}=w_j(t_i)</math>, | ||
<math>\displaystyle b=(f_i)_{i=1}^m</math> i <math>\displaystyle x=(c_j)_{j=1}^n</math>, | <math>\displaystyle b=(f_i)_{i=1}^m</math> i <math>\displaystyle x=(c_j)_{j=1}^n</math>, reszta jest równa <math>\displaystyle \| b-A x\|_2^2</math>, a minimalizacja reszty jest oczywiście równoważna minimalizacji błędu średniokwadratowego. | ||
[[Image:MNaproksymacjal2.png|thumb|550px|center|Wielomian <math>\displaystyle w</math> (czerwony) stopnia 3, aproksymujący 7 zadanych wartości (zaznaczone na zielono) danej funkcji <math>\displaystyle f</math> w sensie minimalizacji błędu średniokwadratowego]] | |||
Powyższe zadanie aproksymacji średniokwadratowej w zadanych węzłach <math>\displaystyle (x_i,y_i)</math>, <math>\displaystyle i=1,\ldots,m</math>. wielomianem stopnia ''co najwyżej'' <math>\displaystyle N</math>, realizuje w Octave funkcja <code style="color: #006">polyfit(x,y,N)</code>. (Co dostaniemy, gdy <math>\displaystyle N=m-1</math>?) | |||
Można pokazać, że rozwiązanie minimalizujące błąd średniokwadratowy jest najbardziej prawdopodobnym zestawem parametrów naszego (liniowego) modelu, gdy zmierzone wartości <math>\displaystyle f_i</math> mogą być zaburzone losowym błędem pomiarowym. | |||
</div></div> | </div></div> | ||
W kontekście nie-statystycznym, możemy myśleć o zadaniu wygładzania liniowego jako sposobie skrócenia listy parametrów <math>\displaystyle x</math> modelu przy zachowaniu przybliżonego spełnienia warunków modelu, tzn. <math>\displaystyle Ax\approx b</math>. | |||
Dodajmy, że spotyka się uogólnienie tego zadania w formie następującej: dla danych wartości <math>\displaystyle b\in R^m</math>, i danej funkcji <math>\displaystyle F:R^n\rightarrow R^m</math>, znaleźć <math>\displaystyle x\in R^n</math> minimalizujący resztę: | |||
<center><math>\displaystyle ||b-F(x)||_2. | |||
</math></center> | |||
Właśnie tego typu <strong>nieliniowe zadanie najmniejszych kwadratów</strong> rozwiązują np. nasze przenośne [ odbiorniki GPS]... Na marginesie zauważmy, że gdy <math>\displaystyle F</math> jest liniowa, zadanie sprowadza się do poprzedniego. W niniejszym wykładzie ograniczymy się wyłącznie do liniowego zadania najmniejszych kwadratów, nieliniowe jest omówiane na [[Metody optymalizacji|wykładzie z metod optymalizacji]]. | |||
==Układ równań normalnych== | |||
Niech <math>\displaystyle A</math> będzie daną macierzą o <math>\displaystyle m</math> wierszach i <math>\displaystyle n</math> kolumnach, | |||
<math>\displaystyle A\inR^{m\times n}</math>, taką, że | |||
<center><math>\displaystyle m\,\ge\,n\,=\, \mbox{rank} (A), | |||
</math></center> | |||
albo równoważnie, taką że jej wektory kolumny są liniowo | |||
niezależne. Niech także dany będzie wektor <math>\displaystyle b\inR^m</math>. | |||
Jasne jest, że wtedy układ równań <math>\displaystyle A x= b</math> nie zawsze | |||
ma rozwiązanie - mówimy, że układ jest <strong>nadokreślony</strong>. | |||
<strong>Zadanie wygładzania liniowego</strong> polega na znalezieniu wektora | |||
<math>\displaystyle x^*\inR^n</math>, który minimalizuje <strong>wektor residualny</strong> (wektor reszty) | |||
<math>\displaystyle r= b-A x</math> w normie drugiej, tzn. | |||
<center><math>\displaystyle \| b\,-\,A x^*\|_2\,=\,\min_{ x\inR^n} | |||
\| b\,-\,A x\|_2. | |||
</math></center> | |||
{{lemat||| | {{lemat||| | ||
Zadanie wygładzania liniowego ma jednoznaczne | Zadanie wygładzania liniowego ma jednoznaczne | ||
rozwiązanie <math>\displaystyle x^*</math>, które | rozwiązanie <math>\displaystyle x^*</math>, które można scharakteryzować jako rozwiązanie układu równań | ||
<center><math>\displaystyle | <center><math>\displaystyle | ||
A^TA x\,=\,A^T\, b. | |||
</math></center> | </math></center> | ||
Linia 78: | Linia 112: | ||
rozwiązywania kwadratowych układów równań liniowych. | rozwiązywania kwadratowych układów równań liniowych. | ||
Równanie | Równanie powyższe nazywa się <strong>układem równań normalnych</strong>. | ||
Może ono nam sugerować sposób rozwiązania zadania wygładzania | Może ono nam sugerować sposób rozwiązania zadania wygładzania | ||
liniowego. Wystarczy bowiem pomnożyć macierz <math>\displaystyle A^T</math> przez <math>\displaystyle A</math> i | liniowego. Wystarczy bowiem pomnożyć macierz <math>\displaystyle A^T</math> przez <math>\displaystyle A</math> i | ||
Linia 89: | Linia 123: | ||
<math>\displaystyle A^T</math> przez <math>\displaystyle A</math> wystarczy więc obliczyć tylko elementy na głównej | <math>\displaystyle A^T</math> przez <math>\displaystyle A</math> wystarczy więc obliczyć tylko elementy na głównej | ||
przekątnej i pod nią, a do rozwiązania równania z macierzą | przekątnej i pod nią, a do rozwiązania równania z macierzą | ||
<math>\displaystyle A^TA</math> można zastosować | <math>\displaystyle A^TA</math> można zastosować [[MN05LAB|algorytm Cholesky'ego-Banachiewicza]]. Jak łatwo się przekonać, koszt takiego | ||
algorytmu wynosi <math>\displaystyle n^2(m+n/3)</math>, przy czym dominuje koszt mnożenia | |||
algorytmu wynosi <math>\displaystyle n^2( | |||
obliczenia macierzy <math>\displaystyle A^TA</math>. | obliczenia macierzy <math>\displaystyle A^TA</math>. | ||
Ma on jednak pewne wady. Mnożenie macierzy powoduje w <math>\displaystyle fl_\nu</math> | Ma on jednak pewne wady. Mnożenie macierzy powoduje w <math>\displaystyle fl_\nu</math> | ||
powstanie po drodze dodatkowych błędów, które mogą nawet | powstanie po drodze dodatkowych błędów, które mogą nawet | ||
zmienić rząd macierzy. Na przykład dla macierzy | zmienić rząd macierzy. Na przykład, dla macierzy | ||
<center><math>\displaystyle A\,=\,\left(\begin{array} {cccc} | <center><math>\displaystyle A\,=\,\left(\begin{array} {cccc} | ||
Linia 117: | Linia 150: | ||
Jeśli <math>\displaystyle \epsilon^2<\nu</math> to <math>\displaystyle fl_\nu(1+\epsilon^2)=1</math>, co implikuje | Jeśli <math>\displaystyle \epsilon^2<\nu</math> to <math>\displaystyle fl_\nu(1+\epsilon^2)=1</math>, co implikuje | ||
<math>\displaystyle \mbox{rank} (fl_\nu(A^TA))=1</math>, podczas, gdy <math>\displaystyle \mbox{rank} (fl_\nu(A))=4</math>. | <math>\displaystyle \mbox{rank} (fl_\nu(A^TA))=1</math>, podczas, gdy <math>\displaystyle \mbox{rank} (fl_\nu(A))=4</math>. | ||
Inne potencjalne wady układu równań normalnych wymieniamy w dalszej części wykładu. | |||
Poniżej przedstawimy inną metodę rozwiązywania zadania | Poniżej przedstawimy inną metodę rozwiązywania zadania | ||
Linia 126: | Linia 160: | ||
Dla danego wektora <math>\displaystyle w\inR^m</math> o normie | Dla danego wektora <math>\displaystyle w\inR^m</math> o normie | ||
<math>\displaystyle \| w\|_2=\sqrt{ w^T w}=1</math>, | <math>\displaystyle \| w\|_2=\sqrt{ w^T w}=1</math>, | ||
<strong>odbicie (macierz) Householdera</strong> zdefiniowane jest jako | <strong>odbicie</strong> (macierz) <strong>Householdera</strong> zdefiniowane jest jako | ||
<center><math>\displaystyle H\,=\,I\,-\,2 w w^T. | <center><math>\displaystyle H\,=\,I\,-\,2 w w^T. | ||
Linia 175: | Linia 209: | ||
<!-- | <!-- | ||
[[Image:MNhouseholderidea.png|thumb| | [[Image:MNhouseholderidea.png|thumb|300px|center|Odbicie Householdera]] | ||
--> | --> | ||
<div class="thumb | <div class="center"><div class="thumb tnone"><div style="width:552px;"><flash>file=Wektor.swf\PIPEREAD width=550\PIPEREAD height=300|width=550|height=300</flash> <div class="thumbcaption">Odbicie Householdera</div></div></div></div> | ||
Załóżmy dla uproszczenia, że <math>\displaystyle \| e\|_2=1</math>. | Załóżmy dla uproszczenia, że <math>\displaystyle \| e\|_2=1</math>. | ||
Linia 216: | Linia 250: | ||
Otrzymaliśmy dwa odbicia Householdera przekształcające dany wektor | Otrzymaliśmy dwa odbicia Householdera przekształcające dany wektor | ||
<math>\displaystyle x</math> na kierunek pierwszego wersora, w zależności od wybranego | <math>\displaystyle x</math> na kierunek pierwszego wersora, w zależności od wybranego | ||
znaku przy <math>\displaystyle \| x\|_2</math>. Ustalimy ten znak na plus gdy <math>\displaystyle x_1\ge 0</math> | znaku przy <math>\displaystyle \| x\|_2</math>. Ustalimy ten znak na plus gdy <math>\displaystyle x_1\ge 0</math> | ||
oraz na minus gdy <math>\displaystyle x_1<0</math>, co pozwoli na obliczenie <math>\displaystyle u_1</math> i <math>\displaystyle \gamma</math> | oraz na minus gdy <math>\displaystyle x_1<0</math>, co pozwoli na obliczenie <math>\displaystyle u_1</math> i <math>\displaystyle \gamma</math> | ||
z małym błędem względem w <math>\displaystyle fl_\nu</math>. Wtedy bowiem mamy | z małym błędem względem w <math>\displaystyle fl_\nu</math>. Wtedy bowiem mamy | ||
Linia 227: | Linia 261: | ||
oraz <math>\displaystyle \gamma=\| x\|_2^2+|x_1|\,\| x\|_2</math>, czyli zawsze | oraz <math>\displaystyle \gamma=\| x\|_2^2+|x_1|\,\| x\|_2</math>, czyli zawsze | ||
dodajemy liczby tych samych znaków. Ponadto pierwsza współrzędna | dodajemy liczby tych samych znaków. Ponadto pierwsza współrzędna | ||
wektora <math>\displaystyle H x</math> jest równa <math>\displaystyle -\| x\|_2</math> | wektora <math>\displaystyle H x</math> jest równa <math>\displaystyle -\| x\|_2</math>, gdy <math>\displaystyle x_1\ge 0</math>, a | ||
<math>\displaystyle +\| x\|_2</math> | <math>\displaystyle +\| x\|_2</math> jeśli <math>\displaystyle x_1<0</math>. | ||
==Rozkład QR== | ==Rozkład QR== | ||
Linia 253: | Linia 287: | ||
pierwszego wersora w <math>\displaystyle R^{m-1}</math>. Rozszerzając <math>\displaystyle v_2\inR^{m-1}</math> | pierwszego wersora w <math>\displaystyle R^{m-1}</math>. Rozszerzając <math>\displaystyle v_2\inR^{m-1}</math> | ||
do wektora <math>\displaystyle u_2\inR^m</math> przez dodanie zera jako pierwszej | do wektora <math>\displaystyle u_2\inR^m</math> przez dodanie zera jako pierwszej | ||
współrzędnej, <math>\displaystyle | współrzędnej, <math>\displaystyle u_2=(0, v_2)^T</math>, otrzymujemy | ||
przekształcenie (macierz) Householdera | przekształcenie (macierz) Householdera | ||
<math>\displaystyle H_2=I_m- u_2 u_2^T/\gamma_2</math> w <math>\displaystyle R^m</math> postaci | <math>\displaystyle H_2=I_m- u_2 u_2^T/\gamma_2</math> w <math>\displaystyle R^m</math> postaci | ||
Linia 346: | Linia 380: | ||
koszt ten wynosi <math>\displaystyle (4/3)n^3</math> i jest dwa razy większy od kosztu | koszt ten wynosi <math>\displaystyle (4/3)n^3</math> i jest dwa razy większy od kosztu | ||
eliminacji Gaussa. | eliminacji Gaussa. | ||
===Implementacja=== | |||
Cała informacja o przekształceniu Householdera znajduje się w wektorze <math>\displaystyle u</math> oraz czynniku skalującym <math>\displaystyle \gamma</math> --- i w ten sposób najwygodniej przechowywać macierz Householdera. W żadnym miejscu algorytmu nie będzie nam potrzebne nic ponad umiejętność mnożenia zadanego wektora <math>\displaystyle x</math> przez macierz Householdera <math>\displaystyle H = I - \frac{1}{\gamma}uu^T</math>. | |||
Nie popełnijmy jednak częstego błędu, prostodusznie implementując to mnożenie (przykładowo, w Octave) jako | |||
<div style="margin: 1em; padding:1em; color: #006; background-color:#fcfcfc;"><pre>H = eye(length(u)) - (u*u') / <math>\displaystyle \gamma</math>; | |||
y = H*x; | |||
</pre></div> | |||
Gdybyśmy użyli takiej implementacji, potrzebowalibyśmy aż <math>\displaystyle O(N^2)</math> miejsc w pamięci (chociaż, przypomnijmy raz jeszcze, cała informacja o <math>\displaystyle H</math> to tylko <math>\displaystyle O(N)</math> liczb). Ponadto, mnożenie przez macierz to aż <math>\displaystyle O(N^2)</math> działań arytmetycznych. | |||
Aby znacznie lepiej skorzystać z bardzo specyficznej postaci macierzy <math>\displaystyle H</math>, która jest po prostu zaburzeniem macierzy identyczności macierzą rzędu co najwyżej 1, wystarczy w odpowiednim miejscu wstawić nawiasy: | |||
<center><math>\displaystyle | |||
Hx = \left(I - \frac{1}{\gamma}uu^T\right) \, x = x - \frac{1}{\gamma}uu^Tx = | |||
x - \frac{1}{\gamma}u(u^Tx). | |||
</math></center> | |||
Stąd <strong>prawidłowa</strong> implementacja mnożenia przez macierz Householdera: | |||
<div style="margin: 1em; padding:1em; color: #006; background-color:#fcfcfc;"><pre><math>\displaystyle \omega</math> = u'*x; | |||
y = x - <math>\displaystyle \frac{\omega}{\gamma}</math>*u; | |||
</pre></div> | |||
Tym razem wcale nie potrzeba dodatkowej pamięci, a koszt algorytmu jest liniowy(!) względem <math>\displaystyle N</math> --- <math>\displaystyle N</math>-krotny zysk w porównaniu z poprzednim! | |||
Jest to całkiem typowe w numeryce: | |||
<blockquote style="background-color: #fefeee; padding:1em; margin-left,margin-right:2em; margin-top,margin-bottom: 1em;"> | |||
Optymalizacja kodu źródłowego może być źródłem dużego przyspieszenia programu numerycznego. Ale największe przyspieszenie zazwyczaj jest efektem restrukturyzacji całego algorytmu (lub wręcz jego zmiany). | |||
</blockquote> | |||
==Uwarunkowanie== | ==Uwarunkowanie== | ||
Łatwo domyślać się, że uwarunkowanie zadania wygładzania będzie miało jakieś cechy podobieństwa do uwarunkowania zadania rozwiązywania układu równań liniowych. Ale są także różnice, gdyż, w przeciwieństwie do układu równań liniowych, wrażliwość rozwiązania na zaburzenia będzie zależna nie tylko od samej macierzy układu, ale także od prawej strony. | |||
Najpierw jednak musimy rozszerzyć pojęcie uwarunkowania macierzy na macierze prostokątne. | |||
{{definicja|Uwarunkowanie macierzy prostokątnej w normie euklidesowej|Uwarunkowanie macierzy prostokątnej w normie euklidesowej| | |||
Niech <math>\displaystyle \Sigma(A)</math> będzie zbiorem wartości własnych macierzy <math>\displaystyle A^TA</math>. Definiujemy | |||
<center><math>\displaystyle \mbox{cond} _2(A) = \sqrt{\frac{\max\{\lambda: \lambda \in \Sigma(A)\}}{\min\{\lambda: \lambda \in \Sigma(A)\}}}. | |||
</math></center> | |||
(Jeśli w mianowniku pojawiłoby się zero, kładziemy <math>\displaystyle \mbox{cond} _2(A) = +\infty</math>). | |||
}} | |||
Zauważmy, że jest to rozszerzenie definicji zgodne z tym, co wcześniej definiowaliśmy dla macierzy kwadratowych. | |||
{{twierdzenie|O uwarunkowaniu zadania wygładzania liniowego|O uwarunkowaniu zadania wygładzania liniowego| | |||
Niech <math>\displaystyle x</math> będzie rozwiązaniem zadania najmniejszych kwadratów dla niezerowej prawej strony <math>\displaystyle b</math>, | |||
<center><math>\displaystyle | |||
||b-Ax||_2\rightarrow \min{} ! | |||
</math></center> | |||
i niech <math>\displaystyle \widetilde{x}</math> będzie rozwiązaniem zadania zaburzonego <center><math>\displaystyle | |||
||\widetilde{b}-\widetilde{A}\widetilde{x}||_2\rightarrow \min{} !, | |||
</math></center> | |||
przy czym zakładamy, że | |||
<center><math>\displaystyle | |||
\frac{||\widetilde{b}-b||_2}{||b||_2}, \quad \frac{||\widetilde{A}-A||_2}{||A||_2} \leq \epsilon, | |||
</math></center> | |||
gdzie <math>\displaystyle \epsilon</math> jest dostatecznie małe. | |||
Oznaczmy | |||
<center><math>\displaystyle \sin(\theta) = \frac{||b-Ax||_2}{||b||_2} < 1 | |||
</math></center> | |||
--- będzie to miara, jak bardzo jesteśmy w stanie zminimalizować resztę w oryginalnym zadaniu. | |||
Wtedy | |||
<center><math>\displaystyle \frac{||\widetilde{x}-x||_2}{||x||_2} \lesssim \left( \frac{2 \mbox{cond} _2(A)}{\cos(\theta)} + \tan(\theta) \mbox{cond} _2^2(A)\right) \cdot \epsilon. | |||
</math></center> | |||
}} | |||
Generalnie więc, jeśli reszta <math>\displaystyle ||b-Ax||_2</math> jest mała, wrażliwość na zaburzenia jest na poziomie <math>\displaystyle \mbox{cond} (A)</math>. Ale jeśli reszta jest duża (tzn. prawa strona jest taka, że nie można dobrze spełnić równania <math>\displaystyle b\approx Ax</math> w sensie średniokwadratowym), wtedy wrażliwość może być daleko większa. | |||
{{wniosek||| | |||
W przypadku, gdy <math>\displaystyle m \gg n</math>, zdawać by się mogło --- zgodnie z popularnym, acz błędnym, jak za chwilę się okaże, poglądem --- że użycie układu równań normalnych jest najszybszym algorytmem, a skoro tak, to powinno dawać najmniejszą "akumulację błędu zaokrągleń". Tymczasem widzimy, że jest sens rozwiązywać nasze zadanie poprzez układ równań normalnych tylko wtedy, gdy reszta rozwiązania jest duża. W przeciwnym wypadku, gdy <math>\displaystyle \sin(\theta) \ll 1</math>, rozwiązanie obliczone (kosztowniejszym) rozkładem QR będzie miało błąd na poziomie <math>\displaystyle \mbox{cond} _2(A)</math>, a tymczasem rozwiązanie wyznaczone z układu równań normalnych będzie obarczone błędem na poziomie <math>\displaystyle \mbox{cond} _2^2(A) > \mbox{cond} _2(A)</math>. | |||
}} | |||
==Biblioteki== | ==Biblioteki== | ||
W Octave, zadanie najmniejszych kwadratów rozwiązujemy praktycznie tak samo, jak równanie liniowe: | |||
<div style="margin: 1em; padding:1em; color: #006; background-color:#fcfcfc;"><pre>x = A \ b; | |||
</pre></div> | |||
Dla zadania najmniejszych kwadratów mamy dwie podstawowe funkcje LAPACKa: <code style="color: #903">DGELS</code>, która rozwiązuje dokładnie zadanie takie, jak postawiliśmy w wykładzie, to znaczy w przypadku, gdy macierz <math>\displaystyle A</math> jest pełnego rzędu --- wykorzystując rozkład QR, który omówiliśmy. | |||
Natomiast dla przypadku, <strong>gdy macierz nie jest pełnego rzędu</strong>, działa funkcja <code style="color: #903">DGELSS</code>. Wówczas, co łatwo sprawdzić, zadanie najmniejszych kwadratów tak, jak je postawiliśmy, nie musi mieć jednoznacznego rozwiązania. Jednak jeśli dołożyć wymaganie, by znalezione rozwiązanie <math>\displaystyle x</math> miało <strong>minimalną normę</strong> euklidesową spośród wszystkich spełniających warunek <math>\displaystyle ||b-Ax||_2 \rightarrow \min !</math>, to wtedy takie rozwiązanie jest już jedyne. Jednakże dla takiego zadania rozkład QR jest już niewystarczający i stosuje się inny rozkład, tzw. SVD, który wykracza poza ramy naszego wykładu. | |||
Funkcje biblioteczne rozwiązujące zadanie wygładzania liniowego są oczywistym składnikiem wszystkich szanujących się pakietów statystycznych. | |||
==Literatura== | |||
W celu dogłębnego zapoznania się z omawianym na wykładzie materiałem, przeczytaj <b>rozdział 5.3</b> w | |||
* D. Kincaid, W. Cheney <cite>Analiza numeryczna</cite>, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2006, ISBN 83-204-3078-X. | |||
Bardzo dużo na temat rozwiązywania liniowego zadania najmniejszych kwadratów można dowiedzieć się z książki | |||
* <span style="font-variant:small-caps">A. Kiełbasiński, H. Schwetlick</span>, <cite>Numeryczna algebra liniowa</cite>, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1992. |
Wersja z 20:24, 29 wrz 2006
Nadokreślone układy równań liniowych
<<< Powrót do strony głównej przedmiotu Metody numeryczne
Zajmiemy się zadaniem wygładzania liniowego, nazywanym też liniowym zadaniem najmniejszych kwadratów. Jest ono uogólnieniem zadania rozwiązywania kwadratowych układów równań liniowych do przypadku, gdy układ jest nadokreślony --- to znaczy, jest więcej równań niż niewiadomych. W takim przypadku nie należy liczyć na to, że uda się nam wskazać rozwiązanie spełniające wszystkie równania (jest ich za dużo!), dlatego będziemy szukać rozwiązania , które minimalizuje resztę,
Jest to praktycznie bardzo często pojawiające się zadanie, a autorem pierwszego rozwiązania był nie kto inny jak sam wielki Gauss.

Zobacz biografię
Okazuje się bowiem, że jeśli np. potraktować jako dane eksperymentalne (obarczone pewnym losowym błędem pomiaru o rozkładzie normalnym), a --- parametrami zależności liniowej dla punktów pomiaru zadanych w macierzy , to minimalizujący (właśnie w tej normie!) jest jednocześnie najbardziej prawdopodobnym zestawem współczynników tej zależności. W języku statystyki takie zadanie nazywa się zadaniem regresji liniowej i jest w tym kontekście bardzo często znajdowane w najrozmaitszych gałęziach nauki --- wszędzie tam, gdzie zachodzi potrzeba dopasowania parametrów liniowego modelu do wyników uzyskanych na drodze eksperymentu.
Stąd zresztą nazwa zadania: wygładzanie liniowe, bo chodzi nam o to, by dopasowując parametry krzywej do wyników eksperymentu, wygładzić ewentualne błędy pomiarowe.
Dopasowanie krzywej minimalizującej błąd średniokwadratowy
Przykład
Przypuśćmy, że dla pewnej funkcji Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\toR”): {\displaystyle \displaystyle f:[a,b]\toR} obserwujemy jej wartości (dokładne lub zaburzone) w punktach , . Funkcję tę chcielibyśmy przybliżyć inną funkcją należącą do pewnej wymiarowej przestrzeni liniowej , np. przestrzeni wielomianów stopnia mniejszego niż . Jakość przybliżenia mierzymy, sprawdzając, jak dokładnie spełniona jest przybliżona równość , dokładniej, badając tzw. błąd średniokwadratowy,
Wybierając pewną bazę w i rozwijając w tej bazie, , sprowadzamy problem do minimalizacji
względem , a więc do zadania wygładzania liniowego.
Rzeczywiście, kładąc Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\inR”): {\displaystyle \displaystyle A=(a_{i,j})\inR^{m\times n}} z , i , reszta jest równa , a minimalizacja reszty jest oczywiście równoważna minimalizacji błędu średniokwadratowego.

Powyższe zadanie aproksymacji średniokwadratowej w zadanych węzłach , . wielomianem stopnia co najwyżej , realizuje w Octave funkcja polyfit(x,y,N)
. (Co dostaniemy, gdy ?)
Można pokazać, że rozwiązanie minimalizujące błąd średniokwadratowy jest najbardziej prawdopodobnym zestawem parametrów naszego (liniowego) modelu, gdy zmierzone wartości mogą być zaburzone losowym błędem pomiarowym.
W kontekście nie-statystycznym, możemy myśleć o zadaniu wygładzania liniowego jako sposobie skrócenia listy parametrów modelu przy zachowaniu przybliżonego spełnienia warunków modelu, tzn. .
Dodajmy, że spotyka się uogólnienie tego zadania w formie następującej: dla danych wartości , i danej funkcji , znaleźć minimalizujący resztę:
Właśnie tego typu nieliniowe zadanie najmniejszych kwadratów rozwiązują np. nasze przenośne [ odbiorniki GPS]... Na marginesie zauważmy, że gdy jest liniowa, zadanie sprowadza się do poprzedniego. W niniejszym wykładzie ograniczymy się wyłącznie do liniowego zadania najmniejszych kwadratów, nieliniowe jest omówiane na wykładzie z metod optymalizacji.
Układ równań normalnych
Niech będzie daną macierzą o wierszach i kolumnach, Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\inR”): {\displaystyle \displaystyle A\inR^{m\times n}} , taką, że
albo równoważnie, taką że jej wektory kolumny są liniowo niezależne. Niech także dany będzie wektor Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\inR”): {\displaystyle \displaystyle b\inR^m} . Jasne jest, że wtedy układ równań nie zawsze ma rozwiązanie - mówimy, że układ jest nadokreślony.
Zadanie wygładzania liniowego polega na znalezieniu wektora Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\inR”): {\displaystyle \displaystyle x^*\inR^n} , który minimalizuje wektor residualny (wektor reszty) w normie drugiej, tzn.
Lemat
Zadanie wygładzania liniowego ma jednoznaczne rozwiązanie , które można scharakteryzować jako rozwiązanie układu równań
Zauważmy, że jeśli macierz jest kwadratowa, , to rozwiązaniem jest i residuum jest zerem. Zadanie wygładzania liniowego jest więc uogólnieniem rozwiązywania kwadratowych układów równań liniowych.
Równanie powyższe nazywa się układem równań normalnych. Może ono nam sugerować sposób rozwiązania zadania wygładzania liniowego. Wystarczy bowiem pomnożyć macierz przez i rozwiązać układ normalny. Zauważmy ponadto, że macierz jest symetryczna i dodatnio określona, bo i dla mamy , przy czym ostatnia nierówność wynika z faktu, że kolumny macierzy są liniowo niezależne i dlatego . Przy mnożeniu przez wystarczy więc obliczyć tylko elementy na głównej przekątnej i pod nią, a do rozwiązania równania z macierzą można zastosować algorytm Cholesky'ego-Banachiewicza. Jak łatwo się przekonać, koszt takiego algorytmu wynosi , przy czym dominuje koszt mnożenia obliczenia macierzy .
Ma on jednak pewne wady. Mnożenie macierzy powoduje w powstanie po drodze dodatkowych błędów, które mogą nawet zmienić rząd macierzy. Na przykład, dla macierzy
mamy
Jeśli to , co implikuje , podczas, gdy . Inne potencjalne wady układu równań normalnych wymieniamy w dalszej części wykładu.
Poniżej przedstawimy inną metodę rozwiązywania zadania wygładzania liniowego, która oparta jest na specjalnych przekształceniach zwanych odbiciami Householdera.
Odbicia Householdera
Dla danego wektora Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\inR”): {\displaystyle \displaystyle w\inR^m} o normie , odbicie (macierz) Householdera zdefiniowane jest jako
Zauważmy, że
a ponieważ jest rzutem prostopadłym na kierunek wektora ( oznacza iloczyn skalarny), to jest odbiciem lustrzanym wektora względem hiperpłaszczyzny (wymiaru ) prostopadłej do .
Odbicia Householdera są przekształceniami nieosobliwymi spełniającymi
Rzeczywiście, ponieważ ma normę jednostkową, mamy
oraz
W szczególności jest więc przekształceniem ortogonalnym, , czyli nie zmienia długości wektora,
Odbicia Householdera zastosujemy do przeprowadzenia danego wektora na kierunek innego niezerowego wektora, powiedzmy , tzn.
Załóżmy dla uproszczenia, że . Aby wyznaczyć zauważmy, że
a ponieważ i to
W szczególności, jeśli jest pierwszym wersorem, powyższe wzory dają
gdzie
oraz
Otrzymaliśmy dwa odbicia Householdera przekształcające dany wektor na kierunek pierwszego wersora, w zależności od wybranego znaku przy . Ustalimy ten znak na plus gdy oraz na minus gdy , co pozwoli na obliczenie i z małym błędem względem w . Wtedy bowiem mamy
oraz , czyli zawsze dodajemy liczby tych samych znaków. Ponadto pierwsza współrzędna wektora jest równa , gdy , a jeśli .
Rozkład QR
Odbić Householdera można użyć do rozkładu macierzy Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\inR”): {\displaystyle \displaystyle A\inR^{m\times n}} na iloczyn ortogonalno-trójkątny.
Niech , gdzie są wektorami-kolumnami macierzy . Wybierzmy pierwsze odbicie Householdera tak, aby przekształcało pierwszy wektor-kolumnę macierzy na kierunek . Efektem pomnożenia macierzy z lewej strony przez będzie wtedy macierz
w której pierwsza kolumna ma niezerową tylko pierwszą współrzędną. W następnym kroku wybieramy drugie przekształcenie Householdera wymiaru tak, aby przeprowadzało wektor na kierunek pierwszego wersora w . Rozszerzając Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\inR”): {\displaystyle \displaystyle v_2\inR^{m-1}} do wektora Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\inR”): {\displaystyle \displaystyle u_2\inR^m} przez dodanie zera jako pierwszej współrzędnej, , otrzymujemy przekształcenie (macierz) Householdera w postaci
Pomnożenie macierzy z lewej strony przez spowoduje teraz wyzerowanie drugiej kolumny macierzy pod elementem , przy czym pierwszy wiersz i pierwsza kolumna pozostaną niezmienione. Postępując tak dalej razy (albo razy gdy ) otrzymujemy
gdzie Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\inR”): {\displaystyle \displaystyle R\inR^{m\times n}} jest uogólnioną macierzą trójkątną górną, tzn. dla . Stąd, podstawiając , dostajemy rozkład macierzy na iloczyn ortogonalno-trójkątny
Rzeczywiście, macierz Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\inR”): {\displaystyle \displaystyle Q\inR^{m\times m}} jest ortogonalna, bo
Dyspunując rozkładem (Uzupelnic: orttr ) zadanie wygładzania liniowego można rozwiązać następująco. Ponieważ mnożenie przez macierz ortogonalną nie zmienia normy drugiej wektora, mamy
gdzie . Rozbijając wektor na , gdzie Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\inR”): {\displaystyle \displaystyle c_I\inR^n} i Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\inR”): {\displaystyle \displaystyle c_{II}\inR^{m-n}} , oraz macierz na
gdzie Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\inR”): {\displaystyle \displaystyle R_I\inR^{n\times n}} jest macierzą trójkątną górną, a jest macierzą zerową wymiaru , otrzymujemy
Rozwiązanie zadania wygładzania jest więc rozwiązaniem układu liniowego trójkątnego,
oraz .
Zastanówmy się nad praktyczną realizacją tego algorytmu. Każde z kolejnych przekształceń Householdera wyznaczamy przez obliczenie oraz współrzędnych wektora . Wektor ten ma tylko współrzędnych niezerowych, a ponadto dla . Dzięki takiej reprezentacji , mnożenia możemy dla dowolnego realizować według wzoru
gdzie .
Uwzględnizjąc obecność zerowych elementów w , przejście od macierzy do kosztuje rzędu operacji arytmetycznych i obliczenie jednego pierwiastka kwadratowego. Cały rozkład kosztuje więc rzędu (dla dużych i )
operacji arytmetycznych i pierwiastków kwadratowych. Zauważmy, że w przypadku , a więc dla kwadratowego układu równań, koszt ten wynosi i jest dwa razy większy od kosztu eliminacji Gaussa.
Implementacja
Cała informacja o przekształceniu Householdera znajduje się w wektorze oraz czynniku skalującym --- i w ten sposób najwygodniej przechowywać macierz Householdera. W żadnym miejscu algorytmu nie będzie nam potrzebne nic ponad umiejętność mnożenia zadanego wektora przez macierz Householdera .
Nie popełnijmy jednak częstego błędu, prostodusznie implementując to mnożenie (przykładowo, w Octave) jako
H = eye(length(u)) - (u*u') / <math>\displaystyle \gamma</math>; y = H*x;
Gdybyśmy użyli takiej implementacji, potrzebowalibyśmy aż miejsc w pamięci (chociaż, przypomnijmy raz jeszcze, cała informacja o to tylko liczb). Ponadto, mnożenie przez macierz to aż działań arytmetycznych.
Aby znacznie lepiej skorzystać z bardzo specyficznej postaci macierzy , która jest po prostu zaburzeniem macierzy identyczności macierzą rzędu co najwyżej 1, wystarczy w odpowiednim miejscu wstawić nawiasy:
Stąd prawidłowa implementacja mnożenia przez macierz Householdera:
<math>\displaystyle \omega</math> = u'*x; y = x - <math>\displaystyle \frac{\omega}{\gamma}</math>*u;
Tym razem wcale nie potrzeba dodatkowej pamięci, a koszt algorytmu jest liniowy(!) względem --- -krotny zysk w porównaniu z poprzednim!
Jest to całkiem typowe w numeryce:
Optymalizacja kodu źródłowego może być źródłem dużego przyspieszenia programu numerycznego. Ale największe przyspieszenie zazwyczaj jest efektem restrukturyzacji całego algorytmu (lub wręcz jego zmiany).
Uwarunkowanie
Łatwo domyślać się, że uwarunkowanie zadania wygładzania będzie miało jakieś cechy podobieństwa do uwarunkowania zadania rozwiązywania układu równań liniowych. Ale są także różnice, gdyż, w przeciwieństwie do układu równań liniowych, wrażliwość rozwiązania na zaburzenia będzie zależna nie tylko od samej macierzy układu, ale także od prawej strony.
Najpierw jednak musimy rozszerzyć pojęcie uwarunkowania macierzy na macierze prostokątne.
Definicja Uwarunkowanie macierzy prostokątnej w normie euklidesowej
Niech będzie zbiorem wartości własnych macierzy . Definiujemy
(Jeśli w mianowniku pojawiłoby się zero, kładziemy ).
Zauważmy, że jest to rozszerzenie definicji zgodne z tym, co wcześniej definiowaliśmy dla macierzy kwadratowych.
Twierdzenie O uwarunkowaniu zadania wygładzania liniowego
Niech będzie rozwiązaniem zadania najmniejszych kwadratów dla niezerowej prawej strony ,
przy czym zakładamy, że
gdzie jest dostatecznie małe.
Oznaczmy
--- będzie to miara, jak bardzo jesteśmy w stanie zminimalizować resztę w oryginalnym zadaniu.
Wtedy
Generalnie więc, jeśli reszta jest mała, wrażliwość na zaburzenia jest na poziomie . Ale jeśli reszta jest duża (tzn. prawa strona jest taka, że nie można dobrze spełnić równania w sensie średniokwadratowym), wtedy wrażliwość może być daleko większa.
Wniosek
W przypadku, gdy , zdawać by się mogło --- zgodnie z popularnym, acz błędnym, jak za chwilę się okaże, poglądem --- że użycie układu równań normalnych jest najszybszym algorytmem, a skoro tak, to powinno dawać najmniejszą "akumulację błędu zaokrągleń". Tymczasem widzimy, że jest sens rozwiązywać nasze zadanie poprzez układ równań normalnych tylko wtedy, gdy reszta rozwiązania jest duża. W przeciwnym wypadku, gdy , rozwiązanie obliczone (kosztowniejszym) rozkładem QR będzie miało błąd na poziomie , a tymczasem rozwiązanie wyznaczone z układu równań normalnych będzie obarczone błędem na poziomie .
Biblioteki
W Octave, zadanie najmniejszych kwadratów rozwiązujemy praktycznie tak samo, jak równanie liniowe:
x = A \ b;
Dla zadania najmniejszych kwadratów mamy dwie podstawowe funkcje LAPACKa: DGELS
, która rozwiązuje dokładnie zadanie takie, jak postawiliśmy w wykładzie, to znaczy w przypadku, gdy macierz jest pełnego rzędu --- wykorzystując rozkład QR, który omówiliśmy.
Natomiast dla przypadku, gdy macierz nie jest pełnego rzędu, działa funkcja DGELSS
. Wówczas, co łatwo sprawdzić, zadanie najmniejszych kwadratów tak, jak je postawiliśmy, nie musi mieć jednoznacznego rozwiązania. Jednak jeśli dołożyć wymaganie, by znalezione rozwiązanie miało minimalną normę euklidesową spośród wszystkich spełniających warunek , to wtedy takie rozwiązanie jest już jedyne. Jednakże dla takiego zadania rozkład QR jest już niewystarczający i stosuje się inny rozkład, tzw. SVD, który wykracza poza ramy naszego wykładu.
Funkcje biblioteczne rozwiązujące zadanie wygładzania liniowego są oczywistym składnikiem wszystkich szanujących się pakietów statystycznych.
Literatura
W celu dogłębnego zapoznania się z omawianym na wykładzie materiałem, przeczytaj rozdział 5.3 w
- D. Kincaid, W. Cheney Analiza numeryczna, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2006, ISBN 83-204-3078-X.
Bardzo dużo na temat rozwiązywania liniowego zadania najmniejszych kwadratów można dowiedzieć się z książki
- A. Kiełbasiński, H. Schwetlick, Numeryczna algebra liniowa, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1992.