MN05: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
<!-- | |||
Konwertowane z pliku LaTeX przez latex2mediawiki, zob. http://www.ii.uj.edu.pl/ pawlik1/latex2mediawiki.php. | |||
Niezb�dne rozszerzenia i modyfikacje oryginalnego latex2mediawiki | |||
wprowadzi� przykry@mimuw.edu.pl | |||
--> | |||
=Układy równań liniowych= | =Układy równań liniowych= | ||
{{powrot |Metody numeryczne | do strony głównej | |||
przedmiotu <strong>Metody numeryczne</strong>}} | |||
Czasem zadania obliczeniowe wymagają wykonania naprawdę wielkiej liczby obliczeń | Czasem zadania obliczeniowe wymagają wykonania naprawdę wielkiej liczby obliczeń | ||
zmiennoprzecinkowych, przy czym wiele znanych, <strong>matematycznie równoważnych</strong> metod | zmiennoprzecinkowych, przy czym wiele znanych, <strong>matematycznie równoważnych</strong> metod | ||
rozwiązywania takich zadań, ma <strong>diametralnie różne własności numeryczne</strong>. | rozwiązywania takich zadań, ma <strong>diametralnie różne własności numeryczne</strong>. | ||
Bardzo ważną klasą takich zadań jest rozwiązywanie układów równań liniowych | Bardzo ważną klasą takich intensywnych obliczeniowo zadań jest rozwiązywanie układów równań liniowych | ||
<center><math>\displaystyle | <center><math>\displaystyle | ||
Ax = b, | Ax = b, | ||
</math></center> | </math></center> | ||
gdzie <math>\displaystyle A</math> jest nieosobliwą macierzą <math>\displaystyle N\times N</math>, a dany wektor prawej strony <math>\displaystyle b\in R^N</math>. | gdzie <math>\displaystyle A</math> jest nieosobliwą macierzą <math>\displaystyle N\times N</math>, a dany wektor prawej strony <math>\displaystyle b\in R^N</math>. | ||
W | W praktyce spotyka się zadania z <math>\displaystyle N = 2, 3, \ldots 1000</math>. Zdarzają się także czasem szczególne macierze o wymiarach nawet rzędu <math>\displaystyle 10^8</math>! Rozwiązywanie układów równań liniowych jest sercem wielu innych algorytmów numerycznych --- podobno szacuje się, że około 75 procent czasu obliczeniowego superkomputerów jest wykorzystywanych właśnie na rozwiązywanie takich zadań. O tym, jak <strong>skutecznie</strong> rozwiązywać takie zadania, jakie mogą czekać nas niespodzianki, traktują: ten i następne trzy wykłady. | ||
praktyce spotyka się zadania z <math>\displaystyle N = 2, 3, \ldots 1000</math>. Zdarzają się także czasem | |||
Rozwiązywanie układów równań liniowych jest sercem wielu innych algorytmów | |||
numerycznych | |||
obliczeniowego superkomputerów jest wykorzystywanych właśnie na rozwiązywanie | |||
takich zadań. | |||
Okazuje się, że kilka znanych w matematyce sposobów rozwiązywania układów równań | Okazuje się, że kilka znanych w matematyce sposobów rozwiązywania układów równań liniowych, takich jak: | ||
liniowych, takich jak: | * metoda wyznacznikowa ([[Algebra_liniowa_z_geometrią_analityczną/Wykład 8:_Zastosowania_wyznacznika._Układy_równań_liniowych|wzory Cramera]]) | ||
* metoda wyznacznikowa (wzory Cramera) | |||
* obliczenie macierzy <math>\displaystyle A^{-1}</math> i następnie <math>\displaystyle x = A^{-1}b</math> | * obliczenie macierzy <math>\displaystyle A^{-1}</math> i następnie <math>\displaystyle x = A^{-1}b</math> | ||
<strong>nie nadaje się</strong> do numerycznego rozwiązywania takich zadań. | <strong>nie nadaje się</strong> do numerycznego rozwiązywania takich zadań. | ||
Wkrótce dowiesz się, że jedną z dobrych metod jest <strong>metoda eliminacji Gaussa</strong>. | |||
dobrych metod jest metoda eliminacji Gaussa. | |||
==Proste układy równań== | ==Proste układy równań== | ||
Niektóre układy równań można bardzo łatwo rozwiązać. Zgodnie z zasadą | Niektóre układy równań można bardzo łatwo rozwiązać. Zgodnie z zasadą, że | ||
<blockquote style="background-color:#fefeee"> | <blockquote style="background-color: #fefeee; padding:1em; margin-left,margin-right:2em; margin-top,margin-bottom: 1em;"> | ||
trudne zadania rozwiązujemy sprowadzając je do sekwencji łatwych zadań, | |||
</blockquote> | </blockquote> | ||
w dalszej kolejności pokażemy, jak dowolny układ równań sprowadzić do sekwencji | |||
dwóch (czasem trzech) łatwych do rozwiązania układów równań. Ale... jakie układy | dwóch (czasem trzech) łatwych do rozwiązania układów równań. Ale... jakie układy | ||
równań są łatwe? | równań są ''"łatwe"''? | ||
===Układy z macierzą trójkątną=== | |||
Rozważmy układ z macierzą | Rozważmy układ z macierzą | ||
trójkątną <math>\displaystyle A</math>. Będą nas szczególnie interesować macierze | trójkątną <math>\displaystyle A</math>. Będą nas szczególnie interesować macierze | ||
<strong>trójkątne górne</strong>, dla których <math>\displaystyle a_{i,j}=0</math> gdy <math>\displaystyle i>j</math>, oraz | <strong>trójkątne górne</strong>, dla których <math>\displaystyle a_{i,j}=0</math> gdy <math>\displaystyle i>j</math>, oraz | ||
macierze <strong>trójkątne dolne</strong> | macierze <strong>trójkątne dolne z jedynkami na przekątnej</strong>, tzn. | ||
<math>\displaystyle a_{i,j}=0</math>, <math>\displaystyle i<j</math>, oraz <math>\displaystyle a_{i,i}=1</math>. Macierze pierwszego rodzaju | <math>\displaystyle a_{i,j}=0</math>, <math>\displaystyle i<j</math>, oraz <math>\displaystyle a_{i,i}=1</math>. Macierze pierwszego rodzaju | ||
będziemy oznaczać przez <math>\displaystyle U</math>, a drugiego rodzaju przez <math>\displaystyle L</math>. | będziemy oznaczać przez <math>\displaystyle U</math>, a drugiego rodzaju przez <math>\displaystyle L</math>. | ||
Linia 79: | Linia 78: | ||
<math>\displaystyle U=(u_{i,j})</math>, <math>\displaystyle c=(c_j)</math>, można rozwiązać stosując algorytm: | <math>\displaystyle U=(u_{i,j})</math>, <math>\displaystyle c=(c_j)</math>, można rozwiązać stosując algorytm: | ||
{{algorytm|Podstawienie w tył|| | {{algorytm|Podstawienie w tył|Podstawienie w tył| | ||
<pre> | <pre><math>\displaystyle x_N^*\, =\, c_N / u_{N,N}</math>; | ||
<math>\displaystyle x_N^*\, =\, c_N / u_{N,N}</math>; | |||
for (i = N-1; i >= 1; i--) | for (i = N-1; i >= 1; i--) | ||
<math>\displaystyle x_i^*\,:=\,\left( c_i\,-\, \sum_{j=i+1}^N | <math>\displaystyle x_i^*\,:=\,\left( c_i\,-\, \sum_{j=i+1}^N | ||
Linia 88: | Linia 85: | ||
</pre>}} | </pre>}} | ||
Algorytm ten jest wykonalny, | Algorytm ten jest wykonalny, ponieważ nieosobliwość macierzy | ||
implikuje, że <math>\displaystyle u_{i,i}\ne 0</math>, <math>\displaystyle \forall i</math>. | implikuje, że <math>\displaystyle u_{i,i}\ne 0</math>, <math>\displaystyle \forall i</math>. Podobnie, układ | ||
Podobnie, układ | |||
<math>\displaystyle L x= c</math> rozwiązujemy algorytmem: | <math>\displaystyle L x= c</math> rozwiązujemy algorytmem: | ||
{{algorytm|Podstawienie w przód|| | {{algorytm|Podstawienie w przód|Podstawienie w przód| | ||
<pre> | <pre><math>\displaystyle x_1 = c_1</math>; | ||
<math>\displaystyle x_1 = c_1</math>; | |||
for (i=2; i <= N; i++) | for (i=2; i <= N; i++) | ||
<math>\displaystyle x_i = c_i\,-\,\sum_{j=1}^{i-1} l_{i,j} x_j^*</math>; | <math>\displaystyle x_i = c_i\,-\,\sum_{j=1}^{i-1} l_{i,j} x_j^*</math>; | ||
Linia 102: | Linia 96: | ||
Oba algorytmy wymagają rzędu <math>\displaystyle N^2/2</math> mnożeń lub dzieleń i | Oba algorytmy wymagają rzędu <math>\displaystyle N^2/2</math> mnożeń lub dzieleń i | ||
<math>\displaystyle N^2/2</math> dodawań lub odejmowań, łącznie | <math>\displaystyle N^2/2</math> dodawań lub odejmowań, a więc łącznie <math>\displaystyle O(N^2)</math> | ||
działań arytmetycznych. | działań arytmetycznych. | ||
===Układy z macierzą ortogonalną=== | |||
Równie tanio można rozwiązać układ równań | Równie tanio można rozwiązać układ równań | ||
Linia 113: | Linia 107: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
gdy <math>\displaystyle Q</math> jest macierzą ortogonalną, to znaczy <math>\displaystyle Q^TQ = I</math>. Rzeczywiście, z | gdy <math>\displaystyle Q</math> jest macierzą <strong>ortogonalną</strong>, to znaczy <math>\displaystyle Q^TQ = I</math>. Rzeczywiście, z | ||
ortogonalności wynika, że | ortogonalności wynika wprost, że | ||
<center><math>\displaystyle | <center><math>\displaystyle | ||
Linia 123: | Linia 117: | ||
przez wektor, czyli <math>\displaystyle O(N^2)</math> operacji. | przez wektor, czyli <math>\displaystyle O(N^2)</math> operacji. | ||
Podobnie, gdy <math>\displaystyle Q\in C^{N\times N}</math> jest unitarna, to znaczy <math>\displaystyle Q^ | Podobnie, gdy <math>\displaystyle Q\in C^{N\times N}</math> jest unitarna, to znaczy <math>\displaystyle Q^*Q = I</math> (przypomnijmy: <math>\displaystyle Q^*</math> oznacza macierz sprzężoną do <math>\displaystyle Q</math>, tzn. taką, że <math>\displaystyle Q^*_{ij} = \bar{Q}_{ji}</math>), | ||
rozwiązaniem układu równań jest | rozwiązaniem układu równań jest | ||
<center><math>\displaystyle | <center><math>\displaystyle | ||
x = Q^ | x = Q^* b. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Linia 134: | Linia 128: | ||
[[grafika:Gauss.jpg|thumb|right||Carl Friedrich Gauss<br> [[Biografia Gauss|Zobacz biografię]]]] | [[grafika:Gauss.jpg|thumb|right||Carl Friedrich Gauss<br> [[Biografia Gauss|Zobacz biografię]]]] | ||
W przypadku | W ogólnym przypadku, bardzo dobrym algorytmem numerycznego | ||
rozwiązywania układu równań | rozwiązywania układu równań | ||
<center><math>\displaystyle Ax=b</math></center> | <center><math>\displaystyle Ax=b</math></center> | ||
okazuje się popularna | okazuje się popularna <strong>eliminacja Gaussa</strong>. Jednak z powodów, które okażą się dla nas później jasne, algorytm ten wyrazimy w terminach tzw. <strong>rozkładu LU</strong> macierzy, to znaczy sprowadzającego zadanie do znalezienia macierzy trójkątnej dolnej <math>\displaystyle L</math> (z jedynkami na diagonali) oraz trójkątnej górnej <math>\displaystyle U</math> takich, że | ||
eliminacja Gaussa. Jednak z powodów, które okażą się dla nas później jasne, algorytm | |||
ten wyrazimy w | |||
sprowadzającego zadanie do znalezienia | |||
macierzy trójkątnej dolnej <math>\displaystyle L</math> (z jedynkami na diagonali) oraz trójkątnej górnej | |||
<math>\displaystyle U</math> takich, że | |||
<center><math>\displaystyle | <center><math>\displaystyle | ||
A = LU, | A = LU, | ||
Linia 151: | Linia 140: | ||
a następnie rozwiązania sekwencji dwóch układów równań z macierzami trójkątnymi: | a następnie rozwiązania sekwencji dwóch układów równań z macierzami trójkątnymi: | ||
{{algorytm|Rozwiązanie układu z wykorzystaniem rozkładu LU|| | {{algorytm|Rozwiązanie układu <math>\displaystyle Ax=b</math> z wykorzystaniem rozkładu LU|Rozwiązanie układu <math>\displaystyle Ax=b</math> z wykorzystaniem rozkładu LU| | ||
<pre> | <pre>Znajdź rozkład <math>\displaystyle A=LU</math>; | ||
Znajdź rozkład <math>\displaystyle A=LU</math>; | |||
Rozwiąż <math>\displaystyle Ly = b</math> przez podstawienie w przód; | Rozwiąż <math>\displaystyle Ly = b</math> przez podstawienie w przód; | ||
Rozwiąż <math>\displaystyle Ux = y</math> przez podstawienie w tył; | Rozwiąż <math>\displaystyle Ux = y</math> przez podstawienie w tył; | ||
</pre>}} | </pre>}} | ||
Przypuśćmy, że taki rozkład <math>\displaystyle A=LU</math> istnieje. Wówczas, zapisując macierze w postaci | Przypuśćmy, że taki rozkład <math>\displaystyle A=LU</math> istnieje (nie musi!). Wówczas, zapisując macierze w postaci blokowej, eksponując pierwszy wiersz i pierwszą kolumnę zaangażowanych macierzy, mamy | ||
blokowej, eksponując pierwszy wiersz i pierwszą kolumnę zaangażowanych macierzy, | |||
mamy | |||
<center><math>\displaystyle | <center><math>\displaystyle | ||
Linia 179: | Linia 164: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
skąd | skąd (mnożąc blokowo macierz <math>\displaystyle L</math> przez <math>\displaystyle U</math>) wynika, że | ||
* <math>\displaystyle u_{11} = a_{11}</math> oraz <math>\displaystyle u_{12} = a_{12}</math>, więc pierwszy wiersz <math>\displaystyle U</math> jest | * <math>\displaystyle u_{11} = a_{11}</math> oraz <math>\displaystyle u_{12} = a_{12}</math>, więc pierwszy wiersz <math>\displaystyle U</math> jest kopią pierwszego wiersza <math>\displaystyle A</math>, | ||
kopią pierwszego wiersza <math>\displaystyle A</math>, | * <math>\displaystyle l_{21} = a_{21}/u_{11}</math>, więc pierwsza kolumna <math>\displaystyle L</math> powstaje przez podzielenie wszystkich elementów wektora <math>\displaystyle a_{21}</math> przez element na diagonali <math>\displaystyle a_{11}</math>, | ||
* <math>\displaystyle l_{21} = a_{21}/u_{11}</math>, więc pierwsza kolumna <math>\displaystyle L</math> powstaje przez | * <math>\displaystyle A_{22} - l_{21}u_{12}^T = L_{22}U_{22}</math>, a więc znalezienie podmacierzy <math>\displaystyle L_{22}</math> oraz <math>\displaystyle U_{22}</math> sprowadza się do znalezienia rozkładu LU zmodyfikowanego bloku <math>\displaystyle A_{22}</math> macierzy <math>\displaystyle A</math>, wymiaru <math>\displaystyle (N-1)\times (N-1)</math>. Macierz <math>\displaystyle A_{22} - l_{21}u_{12}^T</math> nazywamy <strong>uzupełnieniem Schura</strong>. | ||
podzielenie wszystkich elementów wektora <math>\displaystyle a_{21}</math> przez element na diagonali | |||
<math>\displaystyle a_{11}</math>, | |||
* <math>\displaystyle A_{22} - l_{21}u_{12}^T = L_{22}U_{22}</math>, a więc znalezienie podmacierzy | |||
<math>\displaystyle L_{22}</math> oraz <math>\displaystyle U_{22}</math> sprowadza się do znalezienia rozkładu LU zmodyfikowanego | |||
bloku <math>\displaystyle A_{22}</math> macierzy <math>\displaystyle A</math>, | |||
wymiaru <math>\displaystyle (N-1)\times (N-1)</math>. | |||
Dostajemy więc algorytm rekurencyjny, jednak ze względu na to, że wywołanie | Dostajemy więc algorytm rekurencyjny, jednak ze względu na to, że wywołanie | ||
rekurencyjne następuje na końcu, można je zastąpić pętlą. Jest to ważne w praktyce numerycznej, gdyż rekurencja kosztuje: zarówno pamięć, jak i czas. | |||
kosztuje: zarówno pamięć, jak i czas | |||
Ponadto zauważmy, że opisany algorytm możemy wykonać ''in situ'' (w miejscu), nadpisując elementy <math>\displaystyle A</math> elementami macierzy <math>\displaystyle U</math> i <math>\displaystyle L</math> (jedynek z diagonali <math>\displaystyle L</math> nie musimy pamiętać, bo wiemy ''a priori'', że tam są). Dzięki temu dodatkowo zaoszczędzimy pamięć. | |||
< | |||
for k=1:N-1 | {{algorytm|Rozkład LU metodą eliminacji Gaussa|Rozkład LU metodą eliminacji Gaussa| | ||
<pre>for k=1:N-1 | |||
if <math>\displaystyle a_{kk}</math> == 0 | if <math>\displaystyle a_{kk}</math> == 0 | ||
STOP; | STOP; | ||
Linia 218: | Linia 191: | ||
Łatwo przekonać się, że <math>\displaystyle k</math>-ty obrót zewnętrznej pętli (tzn. <math>\displaystyle k</math>-ty krok | Łatwo przekonać się, że <math>\displaystyle k</math>-ty obrót zewnętrznej pętli (tzn. <math>\displaystyle k</math>-ty krok | ||
algorytmu rozkładu LU) kosztuje rzędu <math>\displaystyle 2(N-k)^2</math> operacji arytmetycznych, skąd łączny koszt tego | algorytmu rozkładu LU) kosztuje rzędu <math>\displaystyle 2(N-k)^2</math> operacji arytmetycznych, skąd łączny koszt tego algorytmu rozkładu LU wynosi około <math>\displaystyle \frac{4}{3}N^3</math>. | ||
algorytmu rozkładu LU wynosi około <math>\displaystyle \frac{4}{3}N^3</math>. | |||
Jeśli więc | Jeśli więc do rozwiązywania układu równań <math>\displaystyle Ax=b</math> wykorzystamy rozkład LU, to mamy następujące zestawienie kosztów: | ||
następujące zestawienie kosztów: | |||
* Koszt znalezienia rozkładu <math>\displaystyle A=LU</math>: <math>\displaystyle O(N^3)</math>; | * Koszt znalezienia rozkładu <math>\displaystyle A=LU</math>: <math>\displaystyle O(N^3)</math>; | ||
* Koszt rozwiązania układu <math>\displaystyle Ly=b</math>: <math>\displaystyle O(N^2)</math>; | * Koszt rozwiązania układu <math>\displaystyle Ly=b</math>: <math>\displaystyle O(N^2)</math>; | ||
* Koszt rozwiązania układu <math>\displaystyle Ux=y</math>: <math>\displaystyle O(N^2)</math>. | * Koszt rozwiązania układu <math>\displaystyle Ux=y</math>: <math>\displaystyle O(N^2)</math>. | ||
Tak więc, gdy znany już jest rozkład LU macierzy, koszt rozwiązania równania | |||
wynosi | wynosi już tylko <math>\displaystyle O(N^2)</math>. | ||
==Wybór elementu głównego== | ==Wybór elementu głównego== | ||
Opisany powyżej algorytm rozkładu LU | Opisany powyżej algorytm rozkładu LU czasem może się niestety załamać: mianowicie wtedy, gdy napotka w czasie działania zerowy element w lewym górnym rogu zmodyfikowanej podmacierzy. Na przykład, macierz | ||
napotka w czasie działania zerowy element | |||
podmacierzy | |||
<center><math>\displaystyle | <center><math>\displaystyle | ||
Linia 262: | Linia 210: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
jest ewidentnie nieosobliwa, | jest ewidentnie nieosobliwa, ale nasz algorytm nawet nie ruszy z miejsca, bo od | ||
razu zetknie się z dzieleniem przez <math>\displaystyle a_{11}=0</math>. Ale wystarczy zamienić ze sobą | razu zetknie się z dzieleniem przez <math>\displaystyle a_{11}=0</math>... Ale wystarczy zamienić ze sobą | ||
wiersze macierzy <math>\displaystyle A</math> (to znaczy, w układzie równań, zamienić kolejność równań), a dostaniemy macierz, z którą nasz algorytm poradzi sobie bez problemu! Musimy więc --- aby stosować eliminację Gaussa do ''dowolnych'' macierzy nieosobliwych --- dokonywać takich permutacji równań, by elementem, przez który dzielimy, była zawsze liczba niezerowa (jest to możliwe, na mocy założenia nieosobliwości macierzy). | |||
problemu. | |||
W praktyce obliczeniowej, aby uzyskać algorytm o [[| | W praktyce obliczeniowej, aby uzyskać algorytm o [[MN04#Numeryczna poprawność algorytmu|możliwie dobrych własnościach numerycznych]], wykorzystujemy tzw. strategię <strong>wyboru elementu głównego w kolumnie</strong>. Polega to na tym, że zanim wykonamy <math>\displaystyle k</math>-ty krok algorytmu rozkładu LU, | ||
numerycznych]], wykorzystujemy tzw. strategię <strong>wyboru elementu głównego w | * szukamy w pierwszej kolumnie podmacierzy <math>\displaystyle A(k:N,k:N)</math> szukamy elementu o <strong>największym module</strong> (taki element, na mocy założenia nieosobliwości macierzy, jest niezerowy) --- to jest właśnie element główny | ||
kolumnie</strong>. | * zamieniamy ze sobą wiersz <math>\displaystyle A(k,1:N)</math> z wierszem, w którym znajduje się element główny | ||
Polega to na tym, że zanim wykonamy <math>\displaystyle k</math>-ty krok algorytmu rozkładu LU, | * zapamiętujemy dokonaną permutację, bo potem --- gdy już przyjdzie do rozwiązywania układu równań --- będziemy musieli dokonać analogicznej permutacji wektora prawej strony | ||
* szukamy w pierwszej kolumnie podmacierzy <math>\displaystyle A(k:N,k:N)</math> szukamy elementu o | |||
największym module (taki element, na mocy założenia nieosobliwości macierzy, | |||
jest niezerowy) --- to jest właśnie element główny | |||
* zamieniamy ze sobą wiersz <math>\displaystyle A(k,1:N)</math> z wierszem, w którym | |||
znajduje się element główny | |||
* zapamiętujemy dokonaną permutację, bo potem --- gdy już przyjdzie do | |||
rozwiązywania układu równań --- będziemy musieli dokonać | |||
analogicznej permutacji wektora prawej strony | |||
Wynikiem takiego algorytmu jest więc rozkład | Wynikiem takiego algorytmu jest więc rozkład | ||
Linia 286: | Linia 224: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
gdzie <math>\displaystyle P</math> jest pewną (zerojedynkową) macierzą permutacji (tzn. macierzą | gdzie <math>\displaystyle P</math> jest pewną (zerojedynkową) <strong>macierzą permutacji</strong> (tzn. macierzą | ||
identyczności z przepermutowanymi wierszami). | identyczności z przepermutowanymi wierszami). | ||
Oprócz wyboru elementu głównego w kolumnie, stosuje się czasem inne strategie, | Oprócz wyboru elementu głównego w kolumnie, stosuje się czasem inne strategie, | ||
m.in. wybór w | m.in. wybór w wierszu (analogicznie) oraz tzw. <strong>wybór pełny</strong>, gdy elementu głównego szukamy w <strong>całej</strong> podmacierzy <math>\displaystyle A(k:N,k:N)</math>, co znacznie zwiększa liczbę porównań niezbędnych do wskazania elementu głównego, ale też trochę poprawia własności numeryczne takiego algorytmu. | ||
<strong>całej</strong> podmacierzy <math>\displaystyle A(k:N,k:N)</math>, co znacznie zwiększa liczbę porównań | |||
niezbędnych do wskazania elementu głównego, ale też trochę poprawia własności | |||
numeryczne takiego algorytmu. | |||
W praktyce | W praktyce, do przechowywania całej informacji o wykonanych permutacjach wystarcza pojedynczy wektor. | ||
{{algorytm|Rozkład LU z wyborem elementu głównego w kolumnie|| | {{algorytm|Rozkład LU z wyborem elementu głównego w kolumnie|Rozkład LU z wyborem elementu głównego w kolumnie| | ||
<pre> | <pre>P = 1:N; /* tu zapamiętujemy wykonane permutacje */ | ||
P = 1:N; /* tu zapamiętujemy wykonane permutacje */ | |||
for k=1:N-1 | for k=1:N-1 | ||
Linia 324: | Linia 256: | ||
</pre>}} | </pre>}} | ||
<div class="thumb | <div class="center"><div class="thumb tnone"><div style="width:552px;"><flash>file=Macierz.swf|width=550|height=300</flash> <div class="thumbcaption">Eliminacja Gaussa z wyborem elementu głównego</div></div></div></div> | ||
Poniżej zapisujemy algorytm rozwiązania układu równań, gdy znany jest | Poniżej zapisujemy algorytm rozwiązania układu równań, gdy znany jest | ||
już rozkład LU wykonany z wyborem w kolumnie. | już rozkład LU wykonany z wyborem w kolumnie. | ||
{{algorytm|Rozwiązywanie układu równań metodą eliminacji Gaussa z wyborem elementu głównego w kolumnie|| | {{algorytm|Rozwiązywanie układu równań metodą eliminacji Gaussa z wyborem elementu głównego w kolumnie|Rozwiązywanie układu równań metodą eliminacji Gaussa z wyborem elementu głównego w kolumnie| | ||
<pre> | <pre>znajdź rozkład <math>\displaystyle PA = LU</math>; | ||
znajdź rozkład <math>\displaystyle PA = LU</math>; | |||
rozwiąż względem <math>\displaystyle y</math> układ z macierzą górną trójkątną <math>\displaystyle Uy = Pb</math>; | rozwiąż względem <math>\displaystyle y</math> układ z macierzą górną trójkątną <math>\displaystyle Uy = Pb</math>; | ||
rozwiąż względem <math>\displaystyle x</math> układ z macierzą dolną trójkątną <math>\displaystyle Lx = y</math>; | rozwiąż względem <math>\displaystyle x</math> układ z macierzą dolną trójkątną <math>\displaystyle Lx = y</math>; | ||
</pre>}} | </pre>}} | ||
Dla niektórych ważnych klas macierzy wiadomo, że rozkład LU jest | Dla niektórych ważnych klas macierzy wiadomo, że rozkład LU jest <strong>wykonalny bez wyznaczania elementu głównego</strong>, co istotnie może zmniejszyć całkowity czas działania algorytmu. Jest tak m.in. dla macierzy | ||
działania algorytmu. Jest tak m.in. dla macierzy | * <strong>symetrycznych, dodatnio określonych</strong>: <math>\displaystyle A=A^T</math> oraz jednocześnie <math>\displaystyle x^TAx > 0</math>, <math>\displaystyle \forall x \neq 0</math>, | ||
* symetrycznych, dodatnio określonych: <math>\displaystyle A=A^T</math> oraz <math>\displaystyle x^TAx > 0</math>, <math>\displaystyle \forall x | * <strong>silnie diagonalnie dominujących</strong>: macierz <math>\displaystyle A</math> (lub <math>\displaystyle A^T</math>) spełnia | ||
\neq 0</math>, | |||
* silnie diagonalnie dominujących: macierz <math>\displaystyle A</math> (lub <math>\displaystyle A^T</math>) spełnia | <center><math>\displaystyle |a_{ii}| > \sum_{j\neq i} |a_{ij}|, \qquad \forall i. </math></center> | ||
==Złożoność obliczeniowa zadania rozwiązania układu równań liniowych== | |||
Z powyższego wynika, że łączny koszt rozwiązania równania liniowego poprzez rozkład LU wynosi <math>\displaystyle O(N^3)</math>. Można zastanawiać się, jaka jest <strong>najmniejsza możliwa</strong> liczba operacji zmiennoprzecinkowych potrzebnych do rozwiązania układu równań liniowych. | |||
Można pokazać, że minimalny koszt rozwiązania układu <math>\displaystyle N</math> równań | |||
liniowych nie może być wyższego rzędu niż minimalny koszt mnożenia dwóch | |||
macierzy <math>\displaystyle N\times N</math>. Tymczasem znany jest całkiem prosty algorytm rekurencyjny, | |||
wyznaczający iloczyn dwóch macierzy kosztem <math>\displaystyle 4.7\cdot N^{log_27} \approx 4.7 | |||
\cdot N^{2.807}</math> (algorytm Strassena). Bardziej skomplikowany (i praktycznie | |||
nieimplementowalny) algorytm Coppersmitha i Winograda daje nawet koszt | |||
<math>\displaystyle O(N^{2.376})</math>. Równania liniowe daje się więc (teoretycznie) rozwiązać | |||
kosztem <math>\displaystyle O(N^{2.376})</math>. | |||
Jednak w praktyce nawet prosty algorytm Strassena zazwyczaj nie jest stosowany. | |||
Wynika to stąd, że ma trochę gorsze własności numeryczne oraz, co istotniejsze, wymaga dużo dodatkowej pamięci na przechowywanie pośrednich wyników. Są jednak podejmowane wysiłki, by zmniejszyć te ograniczenia algorytmu Strassena. | |||
==Literatura== | |||
< | W celu dogłębnego zapoznania się z omawianym na wykładzie materiałem, przeczytaj <b>rozdział 4</b> w | ||
</ | * D. Kincaid, W. Cheney <cite>Analiza numeryczna</cite>, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2006, ISBN 83-204-3078-X. | ||
Rozdziały 4.4--4.7 można pominąć przy tym wykładzie, choć będą wykorzystane w następnych. | |||
Bardzo dużo informacji na temat omawianych zagadnień znajduje się w monografiach | |||
* <span style="font-variant:small-caps">A.Kiełbasiński, H. Schwetlick</span>, <cite>Numeryczna algebra liniowa</cite>, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1992, | |||
* <span style="font-variant:small-caps">N. Higham</span>, <cite>Accuracy and Stability of Numerical Algorithms</cite>, SIAM, 2002. |
Wersja z 19:03, 29 wrz 2006
Układy równań liniowych
<<< Powrót do strony głównej przedmiotu Metody numeryczne
Czasem zadania obliczeniowe wymagają wykonania naprawdę wielkiej liczby obliczeń zmiennoprzecinkowych, przy czym wiele znanych, matematycznie równoważnych metod rozwiązywania takich zadań, ma diametralnie różne własności numeryczne. Bardzo ważną klasą takich intensywnych obliczeniowo zadań jest rozwiązywanie układów równań liniowych
gdzie jest nieosobliwą macierzą , a dany wektor prawej strony .
W praktyce spotyka się zadania z . Zdarzają się także czasem szczególne macierze o wymiarach nawet rzędu ! Rozwiązywanie układów równań liniowych jest sercem wielu innych algorytmów numerycznych --- podobno szacuje się, że około 75 procent czasu obliczeniowego superkomputerów jest wykorzystywanych właśnie na rozwiązywanie takich zadań. O tym, jak skutecznie rozwiązywać takie zadania, jakie mogą czekać nas niespodzianki, traktują: ten i następne trzy wykłady.
Okazuje się, że kilka znanych w matematyce sposobów rozwiązywania układów równań liniowych, takich jak:
- metoda wyznacznikowa (wzory Cramera)
- obliczenie macierzy i następnie
nie nadaje się do numerycznego rozwiązywania takich zadań. Wkrótce dowiesz się, że jedną z dobrych metod jest metoda eliminacji Gaussa.
Proste układy równań
Niektóre układy równań można bardzo łatwo rozwiązać. Zgodnie z zasadą, że
trudne zadania rozwiązujemy sprowadzając je do sekwencji łatwych zadań,
w dalszej kolejności pokażemy, jak dowolny układ równań sprowadzić do sekwencji dwóch (czasem trzech) łatwych do rozwiązania układów równań. Ale... jakie układy równań są "łatwe"?
Układy z macierzą trójkątną
Rozważmy układ z macierzą trójkątną . Będą nas szczególnie interesować macierze trójkątne górne, dla których gdy , oraz macierze trójkątne dolne z jedynkami na przekątnej, tzn. , , oraz . Macierze pierwszego rodzaju będziemy oznaczać przez , a drugiego rodzaju przez .
Układ z nieosobliwą macierzą trójkątną górną
, , można rozwiązać stosując algorytm:
Algorytm Podstawienie w tył
<math>\displaystyle x_N^*\, =\, c_N / u_{N,N}</math>; for (i = N-1; i >= 1; i--) <math>\displaystyle x_i^*\,:=\,\left( c_i\,-\, \sum_{j=i+1}^N u_{i,j}x_j^*\right)/u_{i,i}</math>;
Algorytm ten jest wykonalny, ponieważ nieosobliwość macierzy implikuje, że , . Podobnie, układ rozwiązujemy algorytmem:
Algorytm Podstawienie w przód
<math>\displaystyle x_1 = c_1</math>; for (i=2; i <= N; i++) <math>\displaystyle x_i = c_i\,-\,\sum_{j=1}^{i-1} l_{i,j} x_j^*</math>;
Oba algorytmy wymagają rzędu mnożeń lub dzieleń i dodawań lub odejmowań, a więc łącznie działań arytmetycznych.
Układy z macierzą ortogonalną
Równie tanio można rozwiązać układ równań
gdy jest macierzą ortogonalną, to znaczy . Rzeczywiście, z ortogonalności wynika wprost, że
i w konsekwencji można wyznaczyć kosztem takim, jak koszt mnożenia macierzy przez wektor, czyli operacji.
Podobnie, gdy jest unitarna, to znaczy (przypomnijmy: oznacza macierz sprzężoną do , tzn. taką, że ), rozwiązaniem układu równań jest
Metoda eliminacji Gaussa

Zobacz biografię
W ogólnym przypadku, bardzo dobrym algorytmem numerycznego rozwiązywania układu równań
okazuje się popularna eliminacja Gaussa. Jednak z powodów, które okażą się dla nas później jasne, algorytm ten wyrazimy w terminach tzw. rozkładu LU macierzy, to znaczy sprowadzającego zadanie do znalezienia macierzy trójkątnej dolnej (z jedynkami na diagonali) oraz trójkątnej górnej takich, że
a następnie rozwiązania sekwencji dwóch układów równań z macierzami trójkątnymi:
Algorytm Rozwiązanie układu z wykorzystaniem rozkładu LU
Znajdź rozkład <math>\displaystyle A=LU</math>; Rozwiąż <math>\displaystyle Ly = b</math> przez podstawienie w przód; Rozwiąż <math>\displaystyle Ux = y</math> przez podstawienie w tył;
Przypuśćmy, że taki rozkład istnieje (nie musi!). Wówczas, zapisując macierze w postaci blokowej, eksponując pierwszy wiersz i pierwszą kolumnę zaangażowanych macierzy, mamy
skąd (mnożąc blokowo macierz przez ) wynika, że
- oraz , więc pierwszy wiersz jest kopią pierwszego wiersza ,
- , więc pierwsza kolumna powstaje przez podzielenie wszystkich elementów wektora przez element na diagonali ,
- , a więc znalezienie podmacierzy oraz sprowadza się do znalezienia rozkładu LU zmodyfikowanego bloku macierzy , wymiaru . Macierz nazywamy uzupełnieniem Schura.
Dostajemy więc algorytm rekurencyjny, jednak ze względu na to, że wywołanie rekurencyjne następuje na końcu, można je zastąpić pętlą. Jest to ważne w praktyce numerycznej, gdyż rekurencja kosztuje: zarówno pamięć, jak i czas.
Ponadto zauważmy, że opisany algorytm możemy wykonać in situ (w miejscu), nadpisując elementy elementami macierzy i (jedynek z diagonali nie musimy pamiętać, bo wiemy a priori, że tam są). Dzięki temu dodatkowo zaoszczędzimy pamięć.
Algorytm Rozkład LU metodą eliminacji Gaussa
for k=1:N-1 if <math>\displaystyle a_{kk}</math> == 0 STOP; end for i=k+1:N /* wyznaczenie <math>\displaystyle k</math>-tej kolumny <math>\displaystyle L</math> */ <math>\displaystyle a_{ik}</math> = <math>\displaystyle a_{ik}/a_{ii}</math>; end for j=k+1:N /* modyfikacja podmacierzy <math>\displaystyle A_{22} = A_{22} - l_{21}u_{12}^T</math> */ for i=k+1:N <math>\displaystyle a_{ij}</math> -= <math>\displaystyle a_{ik}a_{kj}</math>; end end end
Łatwo przekonać się, że -ty obrót zewnętrznej pętli (tzn. -ty krok algorytmu rozkładu LU) kosztuje rzędu operacji arytmetycznych, skąd łączny koszt tego algorytmu rozkładu LU wynosi około .
Jeśli więc do rozwiązywania układu równań wykorzystamy rozkład LU, to mamy następujące zestawienie kosztów:
- Koszt znalezienia rozkładu : ;
- Koszt rozwiązania układu : ;
- Koszt rozwiązania układu : .
Tak więc, gdy znany już jest rozkład LU macierzy, koszt rozwiązania równania wynosi już tylko .
Wybór elementu głównego
Opisany powyżej algorytm rozkładu LU czasem może się niestety załamać: mianowicie wtedy, gdy napotka w czasie działania zerowy element w lewym górnym rogu zmodyfikowanej podmacierzy. Na przykład, macierz
jest ewidentnie nieosobliwa, ale nasz algorytm nawet nie ruszy z miejsca, bo od razu zetknie się z dzieleniem przez ... Ale wystarczy zamienić ze sobą wiersze macierzy (to znaczy, w układzie równań, zamienić kolejność równań), a dostaniemy macierz, z którą nasz algorytm poradzi sobie bez problemu! Musimy więc --- aby stosować eliminację Gaussa do dowolnych macierzy nieosobliwych --- dokonywać takich permutacji równań, by elementem, przez który dzielimy, była zawsze liczba niezerowa (jest to możliwe, na mocy założenia nieosobliwości macierzy).
W praktyce obliczeniowej, aby uzyskać algorytm o możliwie dobrych własnościach numerycznych, wykorzystujemy tzw. strategię wyboru elementu głównego w kolumnie. Polega to na tym, że zanim wykonamy -ty krok algorytmu rozkładu LU,
- szukamy w pierwszej kolumnie podmacierzy szukamy elementu o największym module (taki element, na mocy założenia nieosobliwości macierzy, jest niezerowy) --- to jest właśnie element główny
- zamieniamy ze sobą wiersz z wierszem, w którym znajduje się element główny
- zapamiętujemy dokonaną permutację, bo potem --- gdy już przyjdzie do rozwiązywania układu równań --- będziemy musieli dokonać analogicznej permutacji wektora prawej strony
Wynikiem takiego algorytmu jest więc rozkład
gdzie jest pewną (zerojedynkową) macierzą permutacji (tzn. macierzą identyczności z przepermutowanymi wierszami).
Oprócz wyboru elementu głównego w kolumnie, stosuje się czasem inne strategie, m.in. wybór w wierszu (analogicznie) oraz tzw. wybór pełny, gdy elementu głównego szukamy w całej podmacierzy , co znacznie zwiększa liczbę porównań niezbędnych do wskazania elementu głównego, ale też trochę poprawia własności numeryczne takiego algorytmu.
W praktyce, do przechowywania całej informacji o wykonanych permutacjach wystarcza pojedynczy wektor.
Algorytm Rozkład LU z wyborem elementu głównego w kolumnie
P = 1:N; /* tu zapamiętujemy wykonane permutacje */ for k=1:N-1 w wektorze A(k:N,k) znajdź element główny <math>\displaystyle a_{pk}</math>; zamień ze sobą wiersze A(k,1:N) i A(p,1:N); P(k) = p; P(p) = k; if <math>\displaystyle a_{kk}</math> STOP: macierz osobliwa! end /* kontunuuj tak jak w algorytmie bez wyboru */ for i=k+1:N /* wyznaczenie <math>\displaystyle k</math>-tej kolumny <math>\displaystyle L</math> */ <math>\displaystyle a_{ik}</math> = <math>\displaystyle a_{ik}/a_{ii}</math>; end for j=k+1:N /* modyfikacja podmacierzy <math>\displaystyle A_{22} = A_{22} - l_{21}u_{12}^T</math> */ for i=k+1:N <math>\displaystyle a_{ij}</math> -= <math>\displaystyle a_{ik}a_{kj}</math>; end end end
Poniżej zapisujemy algorytm rozwiązania układu równań, gdy znany jest już rozkład LU wykonany z wyborem w kolumnie.
Algorytm Rozwiązywanie układu równań metodą eliminacji Gaussa z wyborem elementu głównego w kolumnie
znajdź rozkład <math>\displaystyle PA = LU</math>; rozwiąż względem <math>\displaystyle y</math> układ z macierzą górną trójkątną <math>\displaystyle Uy = Pb</math>; rozwiąż względem <math>\displaystyle x</math> układ z macierzą dolną trójkątną <math>\displaystyle Lx = y</math>;
Dla niektórych ważnych klas macierzy wiadomo, że rozkład LU jest wykonalny bez wyznaczania elementu głównego, co istotnie może zmniejszyć całkowity czas działania algorytmu. Jest tak m.in. dla macierzy
- symetrycznych, dodatnio określonych: oraz jednocześnie , ,
- silnie diagonalnie dominujących: macierz (lub ) spełnia
Złożoność obliczeniowa zadania rozwiązania układu równań liniowych
Z powyższego wynika, że łączny koszt rozwiązania równania liniowego poprzez rozkład LU wynosi . Można zastanawiać się, jaka jest najmniejsza możliwa liczba operacji zmiennoprzecinkowych potrzebnych do rozwiązania układu równań liniowych.
Można pokazać, że minimalny koszt rozwiązania układu równań liniowych nie może być wyższego rzędu niż minimalny koszt mnożenia dwóch macierzy . Tymczasem znany jest całkiem prosty algorytm rekurencyjny, wyznaczający iloczyn dwóch macierzy kosztem (algorytm Strassena). Bardziej skomplikowany (i praktycznie nieimplementowalny) algorytm Coppersmitha i Winograda daje nawet koszt . Równania liniowe daje się więc (teoretycznie) rozwiązać kosztem .
Jednak w praktyce nawet prosty algorytm Strassena zazwyczaj nie jest stosowany. Wynika to stąd, że ma trochę gorsze własności numeryczne oraz, co istotniejsze, wymaga dużo dodatkowej pamięci na przechowywanie pośrednich wyników. Są jednak podejmowane wysiłki, by zmniejszyć te ograniczenia algorytmu Strassena.
Literatura
W celu dogłębnego zapoznania się z omawianym na wykładzie materiałem, przeczytaj rozdział 4 w
- D. Kincaid, W. Cheney Analiza numeryczna, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2006, ISBN 83-204-3078-X.
Rozdziały 4.4--4.7 można pominąć przy tym wykładzie, choć będą wykorzystane w następnych.
Bardzo dużo informacji na temat omawianych zagadnień znajduje się w monografiach
- A.Kiełbasiński, H. Schwetlick, Numeryczna algebra liniowa, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1992,
- N. Higham, Accuracy and Stability of Numerical Algorithms, SIAM, 2002.