MN14LAB: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
m MN Ćwiczenia 14 moved to MN14LAB |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
<!-- | <!-- | ||
Konwertowane z pliku LaTeX przez latex2mediawiki, zob. http://www.ii.uj.edu.pl/ pawlik1/latex2mediawiki.php | Konwertowane z pliku LaTeX przez latex2mediawiki, zob. http://www.ii.uj.edu.pl/ pawlik1/latex2mediawiki.php | ||
Linia 17: | Linia 16: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
(<math>\displaystyle \xi_0\in [a,b]</math>), a w konsekwencji dla funkcji, których druga pochodna jest ograniczona przez stałą <math>\displaystyle M</math>, (klasę wszystkich takich funkcji | (<math>\displaystyle \xi_0\in [a,b]</math>), a w konsekwencji dla funkcji, których druga pochodna jest ograniczona przez stałą <math>\displaystyle M</math>, (klasę wszystkich takich funkcji oznaczamy przez <math>\displaystyle F^1_M([a,b])</math>) zachodzi | ||
<center><math>\displaystyle \max_{f\in F^1_M([a,b])} |S(f)-Q_0(f)|\,=\, | <center><math>\displaystyle \max_{f\in F^1_M([a,b])} |S(f)-Q_0(f)|\,=\, |
Wersja z 08:44, 26 wrz 2006
Ćwiczenia: kwadratury
Ćwiczenie: Kwadratura prostokątów kontra kwadratura trapezów
Pokazać, że jeśli to dla kwadratury prostokątów mamy
(), a w konsekwencji dla funkcji, których druga pochodna jest ograniczona przez stałą , (klasę wszystkich takich funkcji oznaczamy przez ) zachodzi
Porównaj ten wynik z wynikiem dla kwadratury trapezów.
Rozwiązanie
Ćwiczenie
Rozpatrzmy kwadratury interpolacyjne oparte na dwóch węzłach . Pokazać, że wśród tych kwadratur najmniejszy błąd w klasie jest osiągany przez kwadraturę
a jej błąd
Ćwiczenie
Pokazać, że drugą kolumnę tabeli kwadratur Romberga tworzą złożone kwadratury parabol, tzn.
Ćwiczenie
Opracować ekonomiczny program obliczający wartość kwadratury Romberga.
Wskazówka