Logika dla informatyków/Ćwiczenia 4: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Aneczka (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Aneczka (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Linia 12: Linia 12:
Adaptując dowód Faktu [[#qq]]udowodnić, że struktury <math>\<\{1-1/n | n=1,2,\dots\},\leq\></math> oraz <math>\<\bigcup_{n=1}^\infty\{1-1/n,1+1/n,3-1/n\},\leq\></math>, gdzie <math>\leq</math> jest w obu wypadkach standardowym porządkiem liczb wymiernych, są elementarnie równoważne.   
Adaptując dowód Faktu [[#qq]]udowodnić, że struktury <math>\<\{1-1/n | n=1,2,\dots\},\leq\></math> oraz <math>\<\bigcup_{n=1}^\infty\{1-1/n,1+1/n,3-1/n\},\leq\></math>, gdzie <math>\leq</math> jest w obu wypadkach standardowym porządkiem liczb wymiernych, są elementarnie równoważne.   


Wywnioskować stąd, że pojęcie dobrego porządku nie jest wyrażalne w&nbsp;logice
Wywnioskować stąd, że pojęcie dobrego porządku nie jest wyrażalne w logice pierwszego rzędu.  (Zupełnie inny dowód tego faktu poznamy w Rozdziale [[#zwarciig\leftrightarrowwi|8]].}}  
pierwszego rzędu.  (Zupełnie inny dowód tego faktu poznamy w Rozdziale [[#zwarciig\leftrightarrowwi|8]].}}  


{{cwiczenie|3||
{{cwiczenie|3||

Wersja z 14:50, 25 wrz 2006

Linek z wykładu 8 do cwiczenia 4. Nazwa linku: "c"



Ćwiczenie 1

Wykazać, że dla dostatecznie dużych q istnieje zdanie o randze kwantyfikatorowej q definiujące porządek liniowy o mocy 2q.

Ćwiczenie 2

Adaptując dowód Faktu #qqudowodnić, że struktury Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \<\{1-1/n | n=1,2,\dots\},\leq\>} oraz Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \<\bigcup_{n=1}^\infty\{1-1/n,1+1/n,3-1/n\},\leq\>} , gdzie jest w obu wypadkach standardowym porządkiem liczb wymiernych, są elementarnie równoważne.

Wywnioskować stąd, że pojęcie dobrego porządku nie jest wyrażalne w logice pierwszego rzędu. (Zupełnie inny dowód tego faktu poznamy w Rozdziale 8.

Ćwiczenie 3

{{{3}}}

Ćwiczenie 4

Udowodnić, że klasa wszystkich (skończonych lub nieskończonych ) grafów

𝔄=A,E, w których istnieją dwa wierzchołki o równych sobie, skończonych stopniach, nie jest aksjomatyzowalna żadnym zdaniem pierwszego rzędu.

Ćwiczenie 5

Udowodnić, że klasa wszystkich (skończonych lub nieskończonych ) grafów

𝔄=A,E, których każdy skończony podgraf jest planarny, nie jest aksjomatyzowalna żadnym zdaniem pierwszego rzędu.

Ćwiczenie 6

Pokazać, że klasa wszystkich relacji równoważności, których wszystkie skończone klasy abstrakcji mają parzystą moc, nie jest aksjomatyzowalna żadnym zdaniem pierwszego rzędu.

Ćwiczenie 7

{{{3}}}

Ćwiczenie 8

{{{3}}}


\end{small}