Programowanie obiektowe: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Jsroka (dyskusja | edycje)
Jsroka (dyskusja | edycje)
Linia 42: Linia 42:
== Moduły ==
== Moduły ==


* [[PO Obiektowe modelowanie dziedziny| Obiektowe modelowanie dziedziny]] ([[PO Obiektowe modelowanie dziedziny ćwiczenia|Ćwiczenia]])
* [[PO Obiektowe modelowanie dziedziny| Obiektowe modelowanie dziedziny]] ([[PO Obiektowe modelowanie dziedziny - ćwiczenia|Ćwiczenia]])
* [[PO Wprowadzenie do programowania obiektowego| Wprowadzenie do programowania obiektowego]] ([[PO Wprowadzenie do programowania obiektowego ćwiczenia|Ćwiczenia]])
* [[PO Wprowadzenie do programowania obiektowego| Wprowadzenie do programowania obiektowego]] ([[PO Wprowadzenie do programowania obiektowego - ćwiczenia|Ćwiczenia]])
* [[PO Wstęp do Javy | Wstęp do Javy ]] ([[PO Ćwiczenia 3|Ćwiczenia]])
* [[PO Wstęp do Javy | Wstęp do Javy ]] ([[PO Ćwiczenia 3|Ćwiczenia]])
* [[PO Klasy i kapsułkowanie | Klasy i kapsułkowanie]] ([[PO Ćwiczenia 4|Ćwiczenia]])
* [[PO Klasy i kapsułkowanie | Klasy i kapsułkowanie]] ([[PO Ćwiczenia 4|Ćwiczenia]])
* [[PO Dziedziczenie i interfejsy | Dziedziczenie i interfejsy]] ([[PO Ćwiczenia 5|Ćwiczenia]])
* [[PO Dziedziczenie i interfejsy | Dziedziczenie i interfejsy]] ([[PO Ćwiczenia 5|Ćwiczenia]])
* [[PO Wyjątki| Wyjątki]] ([[PO Ćwiczenia 7|Ćwiczenia]])
* [[PO Wyjątki| Wyjątki]] ([[PO Wyjątki - ćwiczenia |Ćwiczenia]])
* [[PO Wyjątki c.d.| Wyjątki c.d.]] ([[PO Ćwiczenia 8|Ćwiczenia]])
* [[PO Wyjątki c.d.| Wyjątki c.d.]] ([[PO Wyjątki c.d. - ćwiczenia|Ćwiczenia]])
* [[PO Typy uogólnione| Typy uogólnione]] ([[PO Ćwiczenia 9|Ćwiczenia]])
* [[PO Typy uogólnione| Typy uogólnione]] ([[PO Ćwiczenia 9|Ćwiczenia]])
* [[PO Kolekcje wstęp | Kolekcje - wstęp]] ([[PO Ćwiczenia do kolekcji|Ćwiczenia]])
* [[PO Kolekcje wstęp | Kolekcje - wstęp]] ([[PO Ćwiczenia do kolekcji|Ćwiczenia]])
* [[PO Kolekcje - przegląd | Kolekcje - przegląd]] ([[PO Ćwiczenia do kolekcji|Ćwiczenia]])
* [[PO Kolekcje - przegląd | Kolekcje - przegląd]] ([[PO Ćwiczenia do kolekcji|Ćwiczenia]])
* [[PO Strumienie| Strumienie]] ([[PO Ćwiczenia 11|Ćwiczenia]])
* [[PO Strumienie| Strumienie]] ([[PO Strumienie - ćwiczenia|Ćwiczenia]])
* [[PO Serializacja| Serializacja]] ([[PO Ćwiczenia 12|Ćwiczenia]])
* [[PO Serializacja| Serializacja]] ([[PO Serializacja - ćwiczenia|Ćwiczenia]])
* [[PO Przykładowe wzorce projektowe | Przykładowe wzorce projektowe]] ([[PO Ćwiczenia 13|Ćwiczenia]])
* [[PO Przykładowe wzorce projektowe | Przykładowe wzorce projektowe]] ([[PO Ćwiczenia 13|Ćwiczenia]])
* [[PO Graficzny interfejs użytkownika| Graficzny interfejs użytkownika]] ([[PO Ćwiczenia 14|Ćwiczenia]])
* [[PO Graficzny interfejs użytkownika| Graficzny interfejs użytkownika]] ([[PO Graficzny interfejs użytkownika - ćwiczenia|Ćwiczenia]])
* [[PO Mechanizmy refleksji | Mechanizmy refleksji]] ([[PO Ćwiczenia 15|Ćwiczenia]])
* [[PO Mechanizmy refleksji | Mechanizmy refleksji]] ([[PO Ćwiczenia 15|Ćwiczenia]])

Wersja z 19:41, 18 wrz 2006

Forma zajęć

Wykład (30 godzin) + laboratorium (30 godzin)

Opis

Przedstawienie podstawowych pojęć i zagadnień występujących w programowaniu obiektowym. W ramach wykładu wprowadzone są pojęcia klasy i obiektu oraz zagadnienia związane z kapsułkowaniem, dziedziczeniem i polimorfizmem. Omówione są podstawy projektowania obiektowego. Wprowadzone są formalizmy do zapisywania projektów i programów obiektowych. W ramach laboratorium studenci mają pisać szereg małych programów ilustrujących kolejne zagadnienia przedstawiane na wykładzie oraz opisywać swoje rozwiązania w przyjętej notacji projektowej.

Sylabus

Autorzy

  • Janusz Jabłonowski
  • Jacek Sroka

Wymagania wstępne

  • Wstęp do programowania
  • Metody programowania

Zawartość

  • Obiektowe modelowanie dziedziny
  • Wprowadzenie do programowania obiektowego
  • Podstawy programowania obiektowego w Javie
  • Ochrona danych, kapsułkowanie
  • Wprowadzenie do UMLa
  • Tworzenie, inicjalizacja i niszczenie obiektów
  • Dziedziczenie i polimorfizm
  • Interfejsy
  • Wyjątki
  • Typy uogólnione i kolekcje
  • Strumienie, serializacja
  • Wzorce projektowe
  • Graficzny interfejs użytkownika

Literatura

  1. Java Language Specification; J. Gosling, B. Joy, G. Steele, G. Bracha; Addison-Wesley Professional, 3-cie wydanie, 2005.
  2. UML przewodnik użytkownika; G. Booch, J. Rumbaugh, I. Jacobson; Wydawnictwa Naukowo - Techniczne, 2002.
  3. Wzorce projektowe. Elementy oprogramowania obiektowego wielokrotnego użytku; E. Gamma, R. Helm, R. Johnson, J. Vlissides; Wydawnictwa Naukowo - Techniczne, 2005.
  4. Applying UML and Patterns; C. Larman; Prentice Hall, 3-cie wydanie, 2005.
  5. Thinking in Java; B. Eckel; Prentice Hall, 4-te wydanie, 2006.

Moduły