|
|
Linia 339: |
Linia 339: |
| <div class="thumb tright"><div style="width:375px;"> | | <div class="thumb tright"><div style="width:375px;"> |
| <flash>file=Am2.M01.C.R01.swf|width=375|height=375</flash> | | <flash>file=Am2.M01.C.R01.swf|width=375|height=375</flash> |
| <div.thumbcaption>AM2.M01.C.R01</div> | | <div.thumbcaption>Średnice zbiorów <math>A</math> i <math>B</math> gdy <math>A\subseteq B</math></div> |
| </div></div> | | </div></div> |
| Mamy | | Mamy |
Linia 441: |
Linia 441: |
| <div class="thumb tleft"><div style="width:375px;"> | | <div class="thumb tleft"><div style="width:375px;"> |
| <flash>file=Am2.M01.C.R02.swf|width=375|height=375</flash> | | <flash>file=Am2.M01.C.R02.swf|width=375|height=375</flash> |
| <div.thumbcaption>AM2.M01.C.R02</div> | | <div.thumbcaption>Ilustracja do dowodu twierdzenia z Zadania 1.6</div> |
| </div></div> | | </div></div> |
| Ponieważ, <math> \displaystyle x_1\in K(x_0,R),</math> więc z definicji kuli mamy, że | | Ponieważ, <math> \displaystyle x_1\in K(x_0,R),</math> więc z definicji kuli mamy, że |
Linia 513: |
Linia 513: |
| <div class="thumb tright"><div style="width:375px;"> | | <div class="thumb tright"><div style="width:375px;"> |
| <flash>file=Am2.M01.C.R03.swf|width=375|height=375</flash> | | <flash>file=Am2.M01.C.R03.swf|width=375|height=375</flash> |
| <div.thumbcaption>AM2.M01.C.R03</div> | | <div.thumbcaption>Odległości punkrów i odległość punktu od zbioru dla metryki rzeki</div> |
| </div></div> | | </div></div> |
| <div class="thumb tright"><div style="width:375px;"> | | <div class="thumb tright"><div style="width:375px;"> |
| <flash>file=Am2.M01.C.R04.swf|width=375|height=375</flash> | | <flash>file=Am2.M01.C.R04.swf|width=375|height=375</flash> |
| <div.thumbcaption>AM2.M01.C.R04</div> | | <div.thumbcaption>Odległości punkrów i odległość punktu od zbioru dla metryki kolejowej</div> |
| </div></div> | | </div></div> |
| '''(1)''' Dla metryki dyskretnej mamy:<br> | | '''(1)''' Dla metryki dyskretnej mamy:<br> |
Przestrzenie metryczne
Ćwiczenie 1.1.
Niech będzie dowolną liczbą naturalną oraz
niech oznacza zbiór wszystkich słów długości
(to znaczy ciągów liter długości ).
W teorii kodowania rozważa się funkcję
definiowaną przez:
ilość pozycji, na których w słowach i
występują różne litery
(a)
Udowodnić, że jest metryką w
(jest to tak zwana metryka Hamminga).
(b)
Czy nadal będzie metryką, gdy w powyższej definicji
słowo "różne" zastąpimy przez
"takie same"?
Wskazówka
(1)
Pierwsze dwa punkty definicji metryki są łatwe do sprawdzenia.
W celu sprawdzenia nierówności trójkąta, dla dwóch danych słów
i ,
rozważyć zbiór indeksów takich, że słowa te
mają różną -tą literę, to znaczy
Jaki jest związek zbioru z odległością ?
Jaki jest związek między zbiorami
oraz i ? Dlaczego?
Co z tego wynika?
(2) Zbadać zachodzenie pierwszego punktu z definicji
metryki.
Rozwiązanie
(1)
Dla dwóch słów
rozważmy zbiór tych indeksów (pozycji w słowach), dla
których słowa i mają różne litery, to znaczy
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle A_{wv} \ =\ \big\{ i\in\{1,2,\ldots,n\}:\ w_i\ne v_i \big\}. }
Wówczas odległość jest równa ilości elementów
zbioru to znaczy
(i) Warunek jest równoważny stwierdzeniu, że
słowa i nie różnią się na żadnej pozycji, a więc mają
wszystkie litery takie same, a zatemsą identyczne, to znaczy,
Używając zbiorów , można to także uzasadnić
następująco:
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle d(w,v) = 0 \ \Longleftrightarrow\ \# A_{wv}=0 \ \Longleftrightarrow\ \bigg[\forall i:\ w_i=v_i\bigg] \ \Longleftrightarrow\ w=v. }
(ii)
Symetria jest oczywista, gdyż pozycje, na
których słowo jest różne od słowa , są dokładnie takie
same, jak pozycje, na których słowo różni się od słowa
Używając zbiorów , można to także uzasadnić
następująco:
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle d(w,v) \ =\ \# A_{wv} \ =\ \# A_{wv} \ =\ d(v,w). }
(iii) Aby pokazać nierówność trójkąta, rozważmy trzy słowa:
Pokażmy najpierw, że zachodzi następująca inkluzja:
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle A_{wv} \ \subseteq\ A_{wz}\cup A_{zv}. }
W tym celu niech
Oznacza to, że
(to znaczy słowa i różnią się na pozycji ).
Zauważmy, że wówczas
lub
(w przeciwnym razie z przechodniości relacji równości
mielibyśmy ).
Zatem lub
czyli co dowodzi powyższej inkluzji.
Powyższa inkluzja oznacza w szczególności, że
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \# A_{wv} \ \le\ \# A_{wz}\cup \# A_{zv}, }
zatem
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle d(w,v) \ =\ \# A_{wv} \ \le\ \# A_{wz}\cup \# A_{zv} \ =\ d(w,z)+d(z,v), }
co należało dowieść.
(2)
Zauważmy, że przy tak zmodyfikowanej definicji metryki
Hamminga nie
zachodzi już pierwszy punkt z definicji metryki.
Dla dowolnego słowa mamy bowiem
.
Ćwiczenie 1.2.
Niech
będzie dowolnym zbiorem niepustym oraz niech
będzie dowolną iniekcją.
Udowodnić, że odwzorowanie dane wzorem
jest metryką w
Wskazówka
Wszystkie trzy warunki definicji metryki są łatwe do
sprawdzenia.
W nierówności trójkąta należy wykorzystać
nierówność dla wartości bezwzględnej w
(to znaczy nierówność trójkąta
dla metryki euklidesowej w ).
Rozwiązanie
Sprawdzimy kolejno trzy punkty z definicji metryki.
(a)
Dla dowodu pierwszego warunku w definicji metryki
zauważmy, że dla dowolnych mamy następujące
równoważności
(ostatnia równoważność wynika z iniektywności funkcji ).
(b)
Dla dowodu symetrii
zauważmy, że dla dowolnych mamy
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle d(x,y) \ =\ \big|f(x)-f(y)\big| \ =\ \big|f(y)-f(x)\big| \ =\ d(y,x). }
(c)
Dla dowodu nierówności trójkąta
zauważmy, że dla dowolnych mamy
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\begin{array}”): {\displaystyle \begin{array}{lll} \displaystyle d(x,y)&=& \big|f(x)-f(y)\big| \ =\ \big|f(x)-f(z)+f(z)+f(y)\big|\\ &\le&\big|f(x)-f(z)\big|+\big|f(z)-f(y)\big|=\ d(x,z)+d(z,y) \end{array}}
(gdzie nierówność wynika z nierówności trójkąta dla metryki
euklidesowej w ).
Ćwiczenie 1.3.
Sprawdzić, czy funkcja
dana wzorem
jest metryką w
Jeśli tak, to jak wyglądają kule
oraz
w tej metryce.
Rozwiązanie
Zauważmy, że funkcja
dana wzorem
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle f(n) \ =\ \frac{1}{n} \qquad\forall\ n\in\mathbb{N} }
jest iniekcją oraz
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle d(n,m) \ =\ \bigg|\frac{1}{n}-\frac{1}{m}\bigg| \ =\ \big|f(n)-f(m)\big|, }
zatem możemy wprost skorzystać z ćwiczenia 1.2. i wywnioskować,
że jest metryką.
Kula jest zbiorem
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle K(1,1) \ =\ \bigg\{ m\in\mathbb{N}: \bigg|1-\frac{1}{m}\bigg| <1 \bigg\}. }
Rozwiązując powyższą nierówność, mamy
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle -1 \ <\ 1-\frac{1}{m} \ <\ 1, }
stąd
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle 0 \ <\ \frac{1}{m} \ <\ 2. }
Ponieważ nierówność ta jest spełniona dla dowolnej liczby
zatem
Podobnie
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle K\bigg(3,\frac{1}{2}\bigg) \ =\ \bigg\{ m\in\mathbb{N}: \bigg|\frac{1}{3}-\frac{1}{m}\bigg| < \frac{1}{2} \bigg\}. }
Rozwiązując powyższą nierówność, mamy
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle -\frac{1}{2} \ <\ \frac{1}{3}-\frac{1}{m} \ <\ \frac{1}{2}, }
skąd
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle -\frac{1}{6} \ <\ \frac{1}{m} \ <\ \frac{5}{6}, }
a więc
Zatem
Uwaga: Łatwo sprawdzić, że zatem dowolna
kula o promieniu większym niż 1 jest równa całej przestrzeni
Ćwiczenie 1.4.
Niech będzie przestrzenią metryczną.
Udowodnić, że dla dowolnych zbiorów
zachodzi implikacja
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle A\subseteq B \ \Longrightarrow\ \mathrm{diam}\, A\le \mathrm{diam}\, B. }
Wskazówka
Należy wykorzystać jedynie definicję średnicy zbioru.
Rozwiązanie
<flash>file=Am2.M01.C.R01.swf|width=375|height=375</flash>
<div.thumbcaption>Średnice zbiorów
i
gdy
Mamy
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \mathrm{diam}\, A \ =\ \sup_{x,y\in A}d(x,y) \ \le\ \sup_{x,y\in B}d(x,y) \ =\ \mathrm{diam}\, B, }
gdzie w nierówności skorzystaliśmy z faktu, że supremum po
większym zbiorze jest nie mniejsze.
Ćwiczenie 1.5.
Niech będzie przestrzenią metryczną.
Udowodnić, że dla dowolnego
oraz zachodzi
Czy nierówność "" można zastąpić równością?
Wskazówka
Korzystając z nierówności trójkąta, pokazać,
że dla dowolnych mamy
Rozwiązanie
Korzystając z nierówności trójkąta
dla dowolnych , mamy:
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle d(x,y) \ \le\ d(x,x_0)+d(x_0,y) \ \le\ r+r \ =\ 2r. }
Ponieważ były dowolne, więc także:
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \mathrm{diam}\, K(x_0,r) \ =\ \sup_{x,y\in K(x_0,r)} \ \le\ 2r. }
co należało dowieść.
Nierówności "" nie można zastąpić równością.
Dla pewnych metryk (i kul domkniętych w nich zawartych)
może bowiem zachodzić, że
Dla przykładu rozważmy przestrzeń metryczną
(to znaczy przedział z metrykę euklidesową).
Wówczas
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \mathrm{diam}\, \overline{K}\bigg(\frac{1}{2},2\bigg) \ =\ 1 \ <\ 4, }
przy czym promień możemy tu zastąpić dowolną większą
liczbą i średnica nadal pozostanie 1.
Ćwiczenie 1.6.
Niech będzie przestrzenią metryczną.
Udowodnić, że jeśli
oraz
to oraz
Wskazówka
Wykonać rysunek.
Nierówność wynika wprost z definicji
kuli.
W celu pokazania inkluzji skorzystać jedynie z nierówności
trójkąta.
Rozwiązanie
<flash>file=Am2.M01.C.R02.swf|width=375|height=375</flash>
<div.thumbcaption>Ilustracja do dowodu twierdzenia z Zadania 1.6
Ponieważ, więc z definicji kuli mamy, że
a zatem
W celu pokazania inkluzji
weźmy dowolne
Z nierówności trójkąta
oraz definicji mamy
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle d(x,x_0) \ \le\ d(x,x_1)+d(x_1,x_0) \ <\ r_1+(R-r_1) \ =\ R, }
skąd wynika, że
Kończy to dowód inkluzji.
Ćwiczenie 1.7.
Udowodnić, że
kule w są zbiorami otwartymi.
Rozwiązanie
Aby pokazać, że kula jest otwarta, weźmy
dowolny punkt
Z zadania 1.6 wynika, że istnieje takie, że
Ponieważ punkt był dowolnie wybrany, więc
kula jest otwarta.
Ćwiczenie 1.8.
Dany jest zbiór
oraz dwa punkty oraz
Wyznaczyć
(a) odległość punktów i ,
(b) ,
(c)
kolejno w metrykach:
dyskretnej ;
metryce rzece gdy "rzeką" jest prosta o równaniu ;
metryce kolejowej gdy "węzłem" kolejowym jest punkt
Wskazówka
Należy wykonać rysunek zbioru oraz wszystkich zadanych punktów
w układzie współrzędnych.
Przy liczeniu odległości punktów
oraz odległości punktu od zbioru należy skorzystać z definicji
poszczególnych metryk oraz rysunków.
Przy wyznaczaniu średnicy zbioru można skorzystać z ćwiczeń 1.4. i 1.5.
Rozwiązanie
<flash>file=Am2.M01.C.R03.swf|width=375|height=375</flash>
<div.thumbcaption>Odległości punkrów i odległość punktu od zbioru dla metryki rzeki
<flash>file=Am2.M01.C.R04.swf|width=375|height=375</flash>
<div.thumbcaption>Odległości punkrów i odległość punktu od zbioru dla metryki kolejowej
(1) Dla metryki dyskretnej mamy:
(a)
gdyż
(b)
gdyż
(c)
gdyż
(2)
Dla metryki rzeki (z "rzeką" ) mamy:
(a) Zauważmy, że rzutem punktu
na prostą jest punkt
oraz rzutem punktu
na prostą jest punkt
Zatem
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle d_r(x,y) \ =\ d_2(x,x')+d_2(x',y')+d_2(y',y) \ =\ 3+1+2 \ =\ 6. }
(b)
Odległość od zbioru
w metryce rzece
jest realizowana w punkcie
(patrz rysunek; łatwo pokazać, że odległość od
do dowolnego innego punktu zbioru jest większa, niż do ),
zatem
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \mathrm{dist}\, (x,A) \ =\ d_r\big((2,3),(1,0)\big) \ =\ 4+1+1 \ =\ 6. }
(c)
Zauważmy, że:
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle A \ \subseteq\ \overline{K}_{d_r}\bigg(\bigg(\frac{1}{2},-1\bigg),\frac{5}{2}\bigg). }
Zatem z ćwiczeń 1.4. i 1.5. wynika, że
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \mathrm{diam}\, A \ \le\ \mathrm{diam}\, \overline{K}_{d_r}\bigg(\bigg(\frac{1}{2},-1\bigg),\frac{5}{2}\bigg) \ \le\ 5. }
Ale z drugiej strony zauważmy, że dla punktów
mamy
zatem
Z obu nierówności wynika, że
(3)
Dla metryki kolejowej (z "węzłem kolejowym" ) mamy:
(a)Mamy
(b)
Odległość od zbioru
w metryce kolejowej
jest realizowana w punkcie
(patrz rysunek; łatwo pokazać, że odległość od
do dowolnego innego punktu zbioru jest większa, niż do ;
zauważmy, że punkt należy do półprostej wychodzącej z
i przechodzącej przez ),
zatem
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \mathrm{dist}\, (x,A) \ =\ d_k\big((2,3),(1,1)\big) \ =\ d_2\big((2,3),(1,1)\big) \ =\ \sqrt{5}. }
(c)
Zauważmy, że:
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle A \ \subseteq\ \overline{K}_{d_k}(S,\sqrt{5}). }
Zatem z ćwiczeń 1.4. i 1.5. wynika, że
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \mathrm{diam}\, A \ \le\ \mathrm{diam}\, \overline{K}_{d_k}(S,\sqrt{5}) \ \le\ 2\sqrt{5}. }
W tym przypadku żadne dwa punkty nie realizują supremum
z występującego w definicji średnicy zbioru
Możemy jednak do tego supremum dowolnie się zbliżyć.
Niech
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle x_n \ =\ \bigg(1-\frac{1}{n},1\bigg)\in A,\qquad y_n \ =\ \bigg(1,1-\frac{1}{n}\bigg)\in A. }
Wówczas
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle d_k(x_n,y_n) \ =\ d_2 (x_n,S)+d_2(S,y_n) \ =\ \sqrt{1+\bigg(2-\frac{1}{n}\bigg)^2} +\sqrt{4+\bigg(1-\frac{1}{n}\bigg)^2} }
oraz
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \sup_{a,b\in A}d(a,b) \ \ge\ \lim\limits_{n\rightarrow +\infty} d_k(x_n,y_n) \ =\ \sqrt{5}+\sqrt{5} \ =\ 2\sqrt{5}. }
Zatem ostatecznie
Ćwiczenie 1.9.
Niech będzie przestrzenią metryczną.
Udowodnić, że
(a) suma dowolnej rodziny zbiorów otwartych jest
zbiorem otwartym,
(b) przecięcie (część wspólna) skończonej rodziny
zbiorów otwartych jest zbiorem otwartym.
Wskazówka
(a)-(b) Skorzystać z definicji zbiorów otwartych.
Rozwiązanie
(a) Niech będzie rodziną zbiorów
otwartych oraz niech
będzie zbiorem.
Należy pokazać, że zbiór jest otwarty.
W tym celu wybierzmy dowolny
Z definicji sumy zbiorów wynika, że
Ponieważ zbiór jest otwarty, zatem
Ale wówczas także
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle K(x,r) \ \subseteq\ \bigcup_{s\in S_0}U_s \ =\ U. }
Pokazaliśmy zatem, że dowolny punkt zbioru jest zawarty w
wraz z pewną kulą (o dodatnim promieniu),
której jest środkiem. Zatem jest zbiorem otwartym, co
należało pokazać.
(b)
Niech będzie rodziną (skończoną) zbiorów
otwartych oraz niech
Należy pokazać, że zbiór jest otwarty.
W tym celu wybierzmy dowolny
Z definicji sumy zbiorów i z założenia wynika, że
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \forall k\in\{1,\ldots,n\}:\ \exists r_k>0:\ K(x,r_k)\subseteq U_k. }
Niech
Wówczas
(zauważmy w tym miejscu, iż istotny w naszym dowodzie jest fakt
że rodzina jest skończona; w przeciwnym bowiem wypadku moglibyśmy
otrzymać ).
Wówczas
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \forall k\in\{1,\ldots,n\}:\ K(x,r) \ \subseteq\ K(x,r_k) \ \subseteq\ U_k, }
a więc
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \forall k\in\{1,\ldots,n\}:\ K(x,r) \ \subseteq\ \bigcap_{k=1}^n U_k \ =\ U. }
Pokazaliśmy zatem, że dowolny punkt zbioru jest zawarty w
wraz z pewną kulą (o dodatnim promieniu),
której jest środkiem. Zatem jest zbiorem otwartym, co
należało pokazać.