Test GR: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 11: | Linia 11: | ||
(Monoidy). Wskaż, które z poniższych struktur są monoidami: | (Monoidy). Wskaż, które z poniższych struktur są monoidami: | ||
<rightoption reply="Dobrze"><math>\displaystyle (\mathds{Z}_{mod\ 2}, \cdot)</math></rightoption> | a.<rightoption reply="Dobrze"><math>\displaystyle (\mathds{Z}_{mod\ 2}, \cdot)</math></rightoption> | ||
<wrongoption reply="Źle"><math>\displaystyle (\mathds{N}_1, +)</math>, gdzie <math>\displaystyle \mathds{N}_1=\{1,2,3,...\}</math></wrongoption> | <wrongoption reply="Źle"><math>\displaystyle (\mathds{N}_1, +)</math>, gdzie <math>\displaystyle \mathds{N}_1=\{1,2,3,...\}</math></wrongoption> | ||
<wrongoption reply="Źle"><math>\displaystyle (\mathds{N}_p,+)</math>, gdzie <math>\displaystyle \mathds{N}_p</math> jest zbiorem wszystkich liczb pierwszych</wrongoption> | <wrongoption reply="Źle"><math>\displaystyle (\mathds{N}_p,+)</math>, gdzie <math>\displaystyle \mathds{N}_p</math> jest zbiorem wszystkich liczb pierwszych</wrongoption> |
Wersja z 19:47, 13 wrz 2006
(Monoidy). Wskaż, które z poniższych struktur są monoidami:
a.
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle \displaystyle (\mathds{Z}_{mod\ 2}, \cdot)}
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle \displaystyle (\mathds{N}_1, +)} , gdzie Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle \displaystyle \mathds{N}_1=\{1,2,3,...\}}
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle \displaystyle (\mathds{N}_p,+)} , gdzie Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle \displaystyle \mathds{N}_p} jest zbiorem wszystkich liczb pierwszych
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle \displaystyle (\mathds{R}, \cdot)}
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle \displaystyle (\mathds{Z}, +)}
Ćwiczenie Przynależność do języka
Wskaż stwierdzenia prawdziwe:
- a.
- b.
- c.
- d.
- e.
Ćwiczenie Homomorfizmy
Wskaż, które z poniższych odwzorowań są homomorfizmami:
- a.
- Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle \displaystyle h: (\mathds{R},+) \rightarrow (\mathds{Z},+)} ,
- b.
- Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle \displaystyle h: (\mathds{R},+) \rightarrow (\mathds{R},+)} ,
- c.
- Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle \displaystyle h: (\mathds{R}, \cdot) \rightarrow (\mathds{R}, \cdot)} ,
- d.
- , ,
- e.
- Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle \displaystyle h: \{a,b\}^* \rightarrow (\mathds{Z},+)} , ,
Ćwiczenie System przepisujący
Dany niech będzie system przepisujący oraz niech . Wskaż
stwierdzenia prawdziwe:
- a.
- b.
- c.
- d.
- e.
Ćwiczenie Wyrażenie regularne
Wyrażenie regularne
reprezentuje
język:
- a.
- , ,
- b.
- c.
- d.
- e.
- , ,
Ćwiczenie Język regularny
Niech oraz . Wskaż zdania prawdziwe:
- a.
- minimalny automat akceptujący ma 5 stanów
- b.
- ilość klas równoważności prawej kongruencji syntaktycznej
wyznaczonej przez jest równa 4
- c.
- d.
- e.
- monoid przejśc minimalnego automatu akceptującego ma 6
elementów
Ćwiczenie Język regularny a automat
Niech będzie dowolnym językiem regularnym. Wskaż zdania
prawdziwe:
- a.
- jest rozpoznawany przez pewien niedeterministyczny
automat skończenie stanowy z pustymi przejściami
- b.
- jest rozpoznawany przez automat deterministyczny
skończenie stanowy
- c.
- jest rozpoznawany przez niedeterministyczny automat
z pustymi przejściami o jednoelementowym zbiorze stanów początkowych
- d.
- Nie istnieje automat niedeterministyczny z pustymi
przejściami rozpoznający i taki, że zbiór stanów początkowych jest jednoelementowy
- e.
- Nie istnieje gramatyka lewoliniowa generująca
Ćwiczenie Język regularny a automat
Niech , będą językami rozpoznawanymi odpowiednio przez
automaty o i stanach. Aby stwierdzić, dla dowolnego
słowa , czy jest ono rozpoznawane przez oba automaty, wystarczy
skonstruować odpowiedni automat mający
- a.
- stanów
- b.
- stanów
- c.
- stanów
- d.
- stanów
- e.
- 3 stany
Ćwiczenie Wyrażenia regularne
Język składa się ze wszystkich słów nad alfabetem
nie zawierających podsłowa . Wskaż wyrażenie regularne
reprezentujące :
- a.
- b.
- c.
- d.
- e.
Ćwiczenie Języki regularne - warunki równoważne
Wskaż warunki równoważne temu, by język był akceptowany przez
automat skończenie stanowy:
- a.
- Istnieje liczba naturalna taka, że każde słowo
o długości można przedstawić jako katenację , gdzie , oraz .
- b.
- Istnieje skończony monoid i homomorfizm taki, że .
- c.
- jest sumą wybranych klas równoważności pewnej
- d.
- .
- e.
- jest akceptowany przez deterministyczny automat
skończenie stanowy z jednym stanem końcowym.
Ćwiczenie Automat skończenie stanowy
Automat , gdzie , , , {
Ćwiczenie Równość wyrażeń regularnych
Które z poniższych równości dla wyrażeń regularnych są prawdziwe?
- a.
- b.
- c.
- d.
- e.
Ćwiczenie Języki regularne
Wskaż języki regularne:
- a.
- b.
- c.
- d.
- e.
- lub
Ćwiczenie Automat skończenie stanowy
Dany jest automat , gdzie
, , ,
{
{Ćwiczenie Automat niedeterministyczny
Dany niech będzie automat niedeterministyczny , gdzie , ,
,
{
{Ćwiczenie Równość
Twierdzenie orzekające o równości zachodzącej pomiędzy rodziną
języków regularnych a rodziną języków rozpoznawanych przez automaty
o skończonej liczbie stanów znane jest jako:
- a.
- twierdzenie Nerode'a
- b.
- teza Churcha
- c.
- lemat Ardena
- d.
- lemat o pompowaniu
- e.
- twierdzenie Kleene'ego
Ćwiczenie Monoid przejść
Wskaż monoid przejść automatu o następującej funkcji przejścia:
{
{Ćwiczenie Problemy rozstrzygalne
Niech będą językami regularnymi. Wskaż problemy
rozstrzygalne.
- a.
- b.
- c.
- d.
- nieskończoność
- e.
Ćwiczenie Algorytm determinizacji automatu
Algorytm determinizacji automatu:
- a.
- jest deterministyczny
- b.
- działa w czasie wielomianowym
- c.
- może się zapętlić
- d.
- działa w czasie eksponencjalnym
- e.
- kończy działanie błędem, jeśli na wejściu podany został
automat deterministyczny
Ćwiczenie Algorytmy minimalizacji automatu
Wskaż zdania prawdziwe:
- a.
- istnieje algorytm minimalizacji automatu działający w
czasie
- b.
- żaden algorytm minimalizacji nie może działać szybciej niż
w czasie
- c.
- algorytm minimalizacji zawsze zwróci automat o mniejszej
liczbie stanów niż automat podany na wejściu
- d.
- algorytmy minimalizacji są algorytmami
niedeterministycznymi
- e.
- algorytmy minimalizacji nie działają dla automatów
jednostanowych
Test 11 Deklaracja data Nat = Zero | Nast Nat
deklaruje Zero jako element istniejącego wcześniej typu Nat
deklaruje Nast jako funkcję działającą na istniejącym wcześniej typie Nat
tworzy nowy typ o nazwie Nat; do typu tego należy m.in. element Zero
jest niepoprawna
Dla liczb naturalnych zdefiniowanych jak powyżej dodawanie f można określić pisząc f (x, Zero) \= x oraz:
f (x, Nast y) \= f (Nast x, y)
f (x, Nast y) \= Nast (f (x, y))
f (Nast x, Nast y) \= Nast (f (x, y))
f (Nast x, y) \= Nast (f (x, y))
Załóżmy, że mamy już zdefiniowane dodawanie liczb naturalnych f. Która z poniższych definicji poprawnie zdefiniuje operator dodawania liczb naturalnych w typowej dla Haskella postaci rozwiniętej? Pomijamy kwestię sygnatury.
+ \= curry f
+ \= f
(+) \= curry f
(+) \= f
Która definicja poprawnie określi funkcję f pobierającą pierwszy element pary? Pomijamy kwestię sygnatury.
f x y \= x
f (x, y) \= x
(f) x y \= x
(f) (x, y) \= x
Która lista jest niepoprawna?
[1, 2, 3]
[1, [2]]
[[1, 2, 3], [4, 5], [6]]
[[], []]
Operator ++ służy w Haskellu do:
łączenia list
obliczania długości listy
odwracania listy
nie ma takiego operatora
Wyrażenie map (+1) [1, 2, 3] daje w wyniku:
liczbę 4
liczbę 6
listę [2, 3, 4]
to wyrażenie jest niepoprawne
Wyrażenie filter (<0) [–1, 0, 1, -2] daje w wyniku:
liczbę -1
listę [-1, -2]
listę [0, 1]
to wyrażenie jest niepoprawne
Wyrażenie [(x, y) | x <- [1..4], y <- [1..3]] wytworzy:
listę o długości 4
listę o długości 12
parę liczb całkowitych (4, 3)
to wyrażenie jest niepoprawne
Wyrażenie [x + y | x <- [1..3], y <- [1..3]] wytworzy:
liczbę 6
listę o długości 5
listę o długości 9
to wyrażenie jest niepoprawne
Test 9
Rachunek sigma opisuje obiekty na poziomie abstrakcji podobnym do tego,
na którym funkcje są opisywane przez:
<wrongoption reply = „Źle”> języki wysokiego poziomu, np. Pascal, C, Java </wrongoption>rachunek lambda
teorię mnogości
rachunek sigma w ogóle nie zajmuje się obiektami
Podobnie jak w rachunku sigma, obiekty bez klas pojawiają się w języku:
C++
C
Java
JavaScript
Która relacja nie pasuje do pozostałych w kontekście języka C++?
relacja dziedziczenia
relacja podklasy
relacja podtypu
relacja zawierania bloków kodu
W rachunku sigma obiekt to zbiór metod, dla których mamy dwie operacje -- wywołanie i:
nadpisanie
pobranie historii wywołań
zapamiętanie wyniku
zliczenie parametrów
W rachunku sigma każda metoda posiada ciało oraz parametr reprezentujący:
historię wywołań
jaźń obiektu
nazwę obiektu
wynik obliczeń
Zapis oznacza:
obiekt pusty
obiekt zawierający metodę pustą
obiekt zawierający jedną metodę, zwracającą obiekt pusty
ten zapis jest niepoprawny
Jeśli jest obiektem , to wywołanie da w wyniku:
obiekt pusty
obiekt
wywołanie to nie da wyniku, gdyż obliczenia nie kończą się
Jeśli jest obiektem , to wywołanie da w wyniku:
obiekt pusty
obiekt
wywołanie to nie da wyniku, gdyż obliczenia nie kończą się
Relacja redukcji (rozszerzona, z gwiazdką) w rachunku sigma spełnia własność Churcha-Rossera. Oznacza to, że jeśli i , to:
istnieje takie, że i
Otrzymawszy wyrażenie, maszyna wirtualna rachunku sigma może zachować się na jeden z trzech sposobów. Które z wymienionych poniżej zachowań nie odpowiada żadnemu z nich?
obliczenia nieskończone
wyliczenie wartości, która nie jest poprawnym wynikiem
wyliczenie poprawnego wyniku
zgłoszenie błędu w wyrażeniu
Test 10 Zapisany w Haskellu nagłówek f \:\: (Integer -> Integer) -> (Integer -> Integer) deklaruje f jako funkcję, której parametrami i wynikiem są:
parametr\: funkcja biorąca liczbę całkowitą i zwracająca liczbę całkowitą, wynik\: takaż funkcja
parametry\: dwie liczby całkowite, wynik\: dwie liczby całkowite
parametr\: liczba całkowita, wynik\: liczba całkowita i funkcja biorąca liczbę całkowitą i zwracająca liczbę całkowitą
taka deklaracja nie jest w Haskellu poprawna
Definicje funkcji, w których trzeba rozpatrzyć osobne przypadki, można w Haskellu zapisać na kilka sposobów. Który z wymienionych sposobów nie jest poprawny?
dopasowywanie do wzorca
dozory
if-then-else
switch
Haskellowy typ Integer obejmuje liczby całkowite mieszczące się:
w dwóch bajtach
w czterech bajtach
to zależy od implementacji
bez ograniczeń (Haskell przydziela dostępną pamięć w miarę potrzeby)
W nagłówku kw :: Num a \=> a -> a określamy typ parametru i wyniku funkcji kw jako:
Num
dowolny typ z klasy Num
dowolny typ, bez ograniczeń
ta deklaracja jest niepoprawna
Jeśli funkcja ma typ (Float, Float) -> Float, to po rozwinięciu będzie miała typ:
Float -> (Float -> Float)
Float -> (Float, Float)
(Float -> Float) -> Float
rozwinięcie nie jest w tym przypadku możliwe
Zapis Float -> Float -> Float jest interpretowany jako:
Float -> (Float -> Float)
Float -> (Float, Float)
(Float -> Float) -> Float
nawiasy są tu konieczne, nie można ich pominąć
Typ [(Integer,Integer)] oznacza:
listę liczb całkowitych o długości ograniczonej do dwóch elementów
listę par liczb całkowitych
parę list liczb całkowitych
taki typ nie jest poprawny
Które użycie operatora dodawania jest w Haskellu niepoprawne?
1 + 2
(+) 1 2
((+) 1) 2
(+)(1, 2)
Jeśli funkcja f jest typu Integer -> Integer -> Integer, to `f` (nazwa funkcji ujęta w odwrócone apostrofy) jest:
funkcją typu (Integer, Integer) -> Integer
funkcją typu (Integer -> Integer) -> Integer
operatorem, którego można używać infiksowo, np. 1 `f` 2
zapis taki jest niepoprawny
Zapis (3 +) oznacza:
funkcję typu Integer -> Integer
parę złożoną z liczby 3 i znaku plus
trzyargumentową wersję operatora dodawania
zapis taki jest niepoprawny
Używane w Prologu klauzule Horna mają w następniku:
co najmniej jeden term
dokładnie jeden term
dokładnie dwa termy
zero lub jeden term
Stosowana w Prologu metoda wnioskowania to:
indukcja pozaskończona
rezolucja
unifikacja
zasada instancjonowania prostego
Klauzula ,,dziadek(X, Z) \:- ojciec(X, Y), ojciec(Y, Z)".:
mówi tylko, że jeśli X jest ojcem Y i Y jest ojcem Z, to X jest dziadkiem Z
wyklucza, by któs mógł być swoim własnym dziadkiem
wyklucza, by któs mógł być swoim własnym ojcem
jest niepoprawna składniowo
Do tworzenia i rozkładania list w Prologu stosuje się:
funkcje cons, head i tail
operatory ++, + i -
operator | i odpowiednie dopasowania
w Prologu nie ma list
Zapis ,,X is 3 * Y + 4 w Prologu powoduje:
podstawienie wartości wyrażenia 3*Y+4 pod zmienną X
utożsamienie (lub sprawdzenie utożsamienia) zmiennej X z wartością wyrażenia 3*Y+4
wypisanie rozwiązania równania X\=3*Y+4
taki zapis jest niepoprawny
Jeśli Prologowi nie uda się udowodnić jednego z podcelów, to:
wraca do poprzednich podcelów, próbując znaleźć alternatywne rozwiązania
wypisuje komunikat o niepowodzeniu rezolucji
zgłasza błąd wykonania
nie robi nic, tzn. kontynuuje działanie
Dla stwierdzeń złożonych Prolog stosuje:
przeszukiwanie w głąb
przeszukiwanie wszerz
przeszukiwanie w głąb lub wszerz, w zależności od dostępnej pamięci
inną metdoę, nie wymienioną tutaj
Zapis [X | Y] w Prologu oznacza:
konkatenację list X i Y
listę, gdzie X jest głową, a Y -- ogonem listy
parę uporządkowaną złożoną z elementów X i Y
wyrażenie warunkowe z dozorem X
Jaką klauzulę należałoby dopisać przed ,,f(X, [_ | Y]) \:- f(X, Y).", by otrzymać funktor sprawdzający przynależność elementu do listy?
f(X, []).
f(X, [X]).
f(X, [X | _]).
tego nie da się tak zrobić
Lista [1, [2, 3], 4, []] ma długość:
3
4
5
jest niepoprawna składniowo
Test 6
Czego z zasady nie ma w językach funkcyjnych?
parametrów z domyślnymi wartościami
pętli
wyrażeń warunkowych
wywołań rekurencyjnych
Która cecha jest typowa dla języków funkcyjnych, a rzadko występuje w językach imperatywnych i obiektowych?
kompilacja do kodu pośredniego
możliwość używania funkcji wyższego rzędu
silne typowanie
zaawansowane konstrukcje enkapsulacyjne
Listy służą w Lispie do zapisywania:
tylko danych
tylko kodu
i danych, i kodu
w Lispie nie ma list
Wywołanie ((LAMBDA (x) (* x x)) 2) w języku Scheme:
podstawi 2 pod wskaźnik do zmiennej x
wyświetli 4
zdefiniuje gwiazdkę jako operator o priorytecie 2
zdefiniuje LAMBDA jako funkcję dwuargumentową
Funkcja DISPLAY w języku Scheme:
nie ma żadnych efektów ubocznych
nie może być używana wewnątrz funkcji rekurencyjnej
wyświetla opis stanu interpretera
wyświetla swój argument na ekranie
Wartością wyrażenia (CAR ‘(A B C)) w języku Scheme jest:
A
(B C)
C
to wyrażenie jest niepoprawne
Wartością wyrażenia (CONS ‘(A B) ‘(C D)) w języku Scheme jest:
(A B C D)
(A B (C D))
((A B) C D)
to wyrażenie jest niepoprawne
Jak w języku Scheme należy zapisać wywołanie złożenia funkcji f z samą sobą na argumencie x, czyli (f o f)(x)?
(f (f x))
f(f(x))
((f f) x)
składanie funkcji nie jest w tym języku dozwolone
Które stwierdzenie nie jest prawdziwe w odniesieniu do języka ML?
lista może zawierać elementy różnych typów
można pisać funkcje polimorficzne
ML stosuje niejawne nadawanie typów
wyrażenia arytmetyczne zapisuje się w postaci infiksowej
Do łączenia list w Haskellu służy:
funkcja CONS
operator ++
operator &
nie ma operatora, po prostu zapisuje się dwie listy obok siebie
Test 5 Której cechy język obiektowy nie musi posiadać?
abstrakcyjne typy danych
dynamiczne wiązanie wywołań metod z metodami
dziedziczenie
podprogramy rodzajowe
Jakie ograniczenie na przedefiniowywanie metod trzeba narzucić w języku silnie typowanym?
przedefiniowana metoda musi być bezparametrowa
przedefiniowana metoda musi być typu void
przedefiniowana metoda musi zachować taki sam protokół
nie trzeba narzucać żadnych ograniczeń
Rozstrzyganie odwołań do bytów o takiej samej nazwie mających definicje w dwóch klasach bazowych odbywa się w C++ za pomocą:
operatora \:\: (dwa dwukropki)
operatora . (kropka)
tego nie da się zrobić
dziedziczenie wielokrotne nie jest w C++ dozwolone
W języku C++ obiekty zaalokowane na stosie dealokowane są:
niejawnie
za pomocą delete
za pomocą free
w C++ nie ma takich obiektów
Językiem, w którym stosowane jest zawsze dynamiczne wiązanie wywołań z metodami, jest:
C++
C\#
Java
Smalltalk
Językiem, w któym klasa może być samoistna (tzn. nie mieć nadlasy), jest:
C++
C\#
Java
Smalltalk
W języku C++ metody, które mają być wiązane dynamicznie, deklaruje się za pomocą:
operatora -> (strzałka)
słowa abstract
słowa dynamic
słowa virtual
Który nagłówek poprawnie deklaruje w C++ metodę abstrakcyjną?
virtual void p();
virtual void p() \=0;
void p() \=0;
abstract void p();
Klasy ,,lekkie, deklarowane jako struct, alokowane na stosie i nie pozwalające na dziedziczenie występują w:
C++
C\#
Javie
we wszystkich wymienionych tu językach
Który element nie występuje w JavaScripcie?
klasy
obiekty złożone z par (nazwa własności, wartość)
operator new
zmienne
Test 4
Który język nie pozwala na użycie parametrów z wartością domyślną?
Ada
C
C++
PHP
Przekazanie funkcji jako parametru można w C\# osiągnąć za pomocą mechanizmu:
bezpośrednio, bez dodatkowych mechanizmów
delegatów
tablic wielowymiarowych
wskaźników do funkcji
Który język nie sprawdza zgodności typów parametrów?
Ada
C#
Java
PHP
Przy której deklaracji procedury f wywołanie f(2*x + 3) jest poprawne?
procedure f(n: in out Integer) w Adzie
procedure f(n: out Integer) w Adzie
void f(int n) w języku C
void f(int *n) w języku C
Chcąc w języku C przekazać do funkcji tablicę przez wartość, trzeba:
,,obudować ją strukturą i przekazać tę strukturę
użyć nawiasów kwadratowych po nazwie tablicy w wywołaniu funkcji
użyć nawiasów kwadratowych po nazwie parametru w nagłówku funkcji
nie trzeba robić niczego szczególnego
Jaką dodatkową cechę mają parametry stałe deklarowane w C++ z użyciem const w stosunku do parametrów w trybie wejściowym w ogóle?
nie mogą być zmieniane nawet w obrębie podprogramu
są zawsze alokowane statycznie
wymuszają statyczne sprawdzenie zgodności typu
nie mają żadnej dodatkowej cechy
Załóżmy, że x jest parametrem w trybie out w procedurze w Adzie.
Która instrukcja ma szansę być poprawna?
x \:\= x + 1
x \:\= y + 1
y \:\= x + 1
y \:\= T(x)
Jawne przekazywanie przez referencję jest w C\# możliwe, jeśli umieścimy słowo kluczowe ref:
przy parametrze aktualnym
przy parametrze formalnym
i przy parametrze formalnym, i przy aktualnym
to w ogóle nie jest możliwe
W językach z zakresem widoczności zmiennych wiązanym statycznie jako środowiska wykonywania przekazanego przez parametr podprogramu najczęściej używa się:
środowiska instrukcji (w podprogramie), wywołującej przekazany podprogram
środowiska definicji przekazanego podprogramu
środowiska instrukcji, która przekazała podprogram jako parametr
żadnego z wymienioinych środowisk
W implementacji podprogramów bez zagnieżdżeń, ale z rekurencją i z dynamicznymi zmiennymi lokalnymi na stosie potrzebne jest przechowywanie w rekordzie aktywacyjnym:
tylko łącza dynamicznego
tylko łącza statycznego
łącza dynamicznego i statycznego
żadnego z nich
Test 3 Pojęcie typu w językach imperatywnych bliskie jest pojęciu:
całki Riemanna
pary uporządkowanej
zbioru nieskończonego
zbioru skończonego
Który z opisanych poniżej typów można uznać za typ abstrakcyjny? Rzecz dzieje się w języku C:
struktura wraz z kilkoma działającymi na niej funkcjami
typ wskaźnikowy T *, gdzie T jest zdefiniowane następująco\: typedef int T[10];
wbudowany typ float
unia złożona z pól tego samego typu
W której sytuacji tablica asocjacyjna byłaby istotnie wygodniejsza niż zwykła tablica?
mamy katalogi ponumerowane od 1 do 100 i zapisujemy ich rozmiar
sortujemy obszerną tablicę liczb typu double
wyszukujemy największą liczbę w tablicy
zapisujemy kolor przejeżdżających samochodów, identyfikując je numerami rejestracyjnymi
Ewentualne luki między przechowywanymi w pamięci polami rekordu biorą się z:
konieczności sprawdzenia zgodności typów
konieczności umieszczania pól pod adresami, których 1 lub 2 najmniej znaczące bity są zerami
niedoskonałości kompilatorów
szybkich przesunięć cyklicznych w jednostce arytmetyczno-logicznej procesora
Załóżmy, że w języku C sprawdzamy równość struktur (oczywiście tego samego typu). Dlaczego w ogólności nie można tego zrobić przez porównywanie bloków pamięci?
istnieje kilka rozmiarów liczb całkowitych
napisy mogą zawierać nieistotne znaki za znacznikiem końca
nie można z góry przewidzieć, czy napisy są zapisane w kodzie ASCII, czy Unicode
reprezentacja liczb float i double nie jest jednoznaczna
Który operator języka C jest potrzebny, gdy wykorzystujemy wskaźniki do adresowania pośredniego?
&
++
--
nawiasy kwadratowe do indeksowania
Załóżmy, że p jest zmienną wskaźnikową. W którym języku wyrażenie ++p jest poprawne?
C++
C\#
Java
Pascal
Które stwierdzenie jest fałszywe w odniesieniu do klas w języku C++?
definicja klasy nie musi zawierać destruktora
funkcje z klasy mogą być kompilowane jako inline
konstruktor ma taką samą nazwę jak klasa
konstruktor nie może być przeciążany
W Javie obiekty są alokowane:
dynamicznie na stercie
dynamicznie na stosie
statycznie na stercie
statycznie na stosie
Sparametryzowane typy abstrakcyjne uzyskuje się w C++ za pomocą deklaracji z użyciem słowa kluczowego:
args
generic
params
template
Test 2
Program może zawierać dwie różne zmienne o tej samej nazwie, gdy są to zmienne:
alokowane dynamicznie
globalne
lokalne w dwóch różnych blokach
lokalne w tym samym bloku
L-wartością nazywamy:
bieżący adres zmiennej
wynik wyrażenia arytmetycznego
indeks tablicy
wartość zmiennej po dokonaniu podstawienia
Wiązanie statyczne:
może zmienić się w trakcie wykonania programu
następuje w trakcie wykonania programu
następuje przed wykonaniem programu
odnosi się tylko do zmiennych globalnych
Wnioskowanie o typie zmiennej jest najczęstsze w językach:
funkcyjnych
logicznych
obiektowych
nie występuje w żadnym przyzwoitym języku
Okres życia zmiennej to:
czas pomiędzy alokacją zmiennej a jej dealokacją
czas od uruchomienia programu do chwili wykonania na tej zmiennej delete, free itp.
obszar kodu pomiędzy deklaracją zmiennej a końcem zawierającego ją bloku
czas od pierwszego podstawienia pod tę zmienną do ostatniego jej użycia w programie
Obiekty w Javie są alokowane:
dynamicznie, na stercie
dynamicznie, na stosie
dynamicznie, na stosie lub na stercie (decyzję podejmuje kompilator)
statycznie
Spośród wymienionych tu języków najbliższy silnemu typowaniu jest:
C
C++
C\#
PHP
Silne typowanie bywa ,,osłabiane przez:
jawne konwersje typów
niejawne konwersje typów
dynamiczne sprawdzanie zgodności typów
statyczne sprawdzanie zgodności typów
Podtyp to:
typ powstały przez ograniczenie zakresu istniejącego typu, zgodny z owym typem
nowy typ oparty na już istniejącym, niezgodny z dotychczasowym
typ tablicowy, w którym ograniczono zakres indeksów
jedno z pól unii
W języku C++ dostęp do przesłoniętej zmiennej nielokalnej można uzyskać za pomocą operatora:
\:\: (dwa dwukropki)
. (kropka)
* (gwiazdka)
-> (strzałka)