Analiza matematyczna 2/Ćwiczenia 1: Przestrzenie metryczne: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 500: | Linia 500: | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
<div class="thumb tright"><div style="width:375px;"> | |||
<flash>file=Am2.M01.C.R03.swf|width=375|height=375</flash> | |||
<div.thumbcaption>AM2.M01.C.R03</div> | |||
</div></div> | |||
<div class="thumb tright"><div style="width:375px;"> | |||
<flash>file=Am2.M01.C.R04.swf|width=375|height=375</flash> | |||
<div.thumbcaption>AM2.M01.C.R04</div> | |||
</div></div> | |||
Należy wykonać rysunek zbioru <math> \displaystyle A</math> oraz wszystkich zadanych punktów | Należy wykonać rysunek zbioru <math> \displaystyle A</math> oraz wszystkich zadanych punktów | ||
w układzie współrzędnych. | w układzie współrzędnych. | ||
Linia 519: | Linia 528: | ||
<br> | <br> | ||
'''(2)'''<br> | '''(2)'''<br> | ||
Dla metryki rzeki (z "rzeką" <math> \displaystyle l:\ y=-1</math>) mamy:<br> | Dla metryki rzeki (z "rzeką" <math> \displaystyle l:\ y=-1</math>) mamy:<br> | ||
'''(a)''' Zauważmy, że rzutem punktu | '''(a)''' Zauważmy, że rzutem punktu | ||
Linia 577: | Linia 585: | ||
<br> | <br> | ||
'''(3)'''<br> | '''(3)'''<br> | ||
Dla metryki kolejowej (z "węzłem kolejowym" <math> \displaystyle S(-1,0)</math> ) mamy:<br> | Dla metryki kolejowej (z "węzłem kolejowym" <math> \displaystyle S(-1,0)</math> ) mamy:<br> | ||
'''(a)'''Mamy | '''(a)'''Mamy |
Wersja z 11:44, 13 wrz 2006
Przestrzenie metryczne
Ćwiczenie 1.1.
Niech będzie dowolną liczbą naturalną oraz niech oznacza zbiór wszystkich słów długości (to znaczy ciągów liter długości ). W teorii kodowania rozważa się funkcję definiowaną przez:
(a)
Udowodnić, że jest metryką w
(jest to tak zwana metryka Hamminga).
(b)
Czy nadal będzie metryką, gdy w powyższej definicji
słowo "różne" zastąpimy przez
"takie same"?
Ćwiczenie 1.2.
Niech będzie dowolnym zbiorem niepustym oraz niech będzie dowolną iniekcją. Udowodnić, że odwzorowanie dane wzorem
jest metryką w
Ćwiczenie 1.3.
Sprawdzić, czy funkcja dana wzorem
jest metryką w Jeśli tak, to jak wyglądają kule oraz w tej metryce.
Ćwiczenie 1.4.
Niech będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że dla dowolnych zbiorów zachodzi implikacja
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle A\subseteq B \ \Longrightarrow\ \mathrm{diam}\, A\le \mathrm{diam}\, B. }
Mamy
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \mathrm{diam}\, A \ =\ \sup_{x,y\in A}d(x,y) \ \le\ \sup_{x,y\in B}d(x,y) \ =\ \mathrm{diam}\, B, }
gdzie w nierówności skorzystaliśmy z faktu, że supremum po
większym zbiorze jest nie mniejsze.
Ćwiczenie 1.5.
Niech będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że dla dowolnego oraz zachodzi Czy nierówność "" można zastąpić równością?
Ćwiczenie 1.6.
Niech będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że jeśli oraz to oraz
Ponieważ, więc z definicji kuli mamy, że
a zatem
W celu pokazania inkluzji weźmy dowolne Z nierówności trójkąta oraz definicji mamy
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle d(x,x_0) \ \le\ d(x,x_1)+d(x_1,x_0) \ <\ r_1+(R-r_1) \ =\ R, }
skąd wynika, że Kończy to dowód inkluzji.
Ćwiczenie 1.7.
Udowodnić, że kule w są zbiorami otwartymi.
Ćwiczenie 1.8.
Dany jest zbiór
oraz dwa punkty oraz
Wyznaczyć
(a) odległość punktów i ,
(b) ,
(c)
kolejno w metrykach:
dyskretnej ;
metryce rzece gdy "rzeką" jest prosta o równaniu ;
metryce kolejowej gdy "węzłem" kolejowym jest punkt
<flash>file=Am2.M01.C.R04.swf|width=375|height=375</flash>
<div.thumbcaption>AM2.M01.C.R04Należy wykonać rysunek zbioru oraz wszystkich zadanych punktów w układzie współrzędnych. Przy liczeniu odległości punktów oraz odległości punktu od zbioru należy skorzystać z definicji poszczególnych metryk oraz rysunków. Przy wyznaczaniu średnicy zbioru można skorzystać z ćwiczeń 1.4. i 1.5.
Ćwiczenie 1.9.
Niech będzie przestrzenią metryczną.
Udowodnić, że
(a) suma dowolnej rodziny zbiorów otwartych jest
zbiorem otwartym,
(b) przecięcie (część wspólna) skończonej rodziny
zbiorów otwartych jest zbiorem otwartym.