Analiza matematyczna 2/Ćwiczenia 1: Przestrzenie metryczne: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 323: | Linia 323: | ||
zachodzi implikacja | zachodzi implikacja | ||
<center><math> \displaystyle A\subseteq B | <center> | ||
<math> \displaystyle A\subseteq B | |||
\ \Longrightarrow\ | \ \Longrightarrow\ | ||
\mathrm{diam}\, A\le \mathrm{diam}\, B. | \mathrm{diam}\, A\le \mathrm{diam}\, B. | ||
</math></center> | </math> | ||
</center> | |||
}}</span> | }}</span> | ||
Linia 341: | Linia 343: | ||
Mamy | Mamy | ||
<center><math> \displaystyle \mathrm{diam}\, A | <center> | ||
<math> \displaystyle \mathrm{diam}\, A | |||
\ =\ | \ =\ | ||
\sup_{x,y\in A}d(x,y) | \sup_{x,y\in A}d(x,y) | ||
Linia 348: | Linia 351: | ||
\ =\ | \ =\ | ||
\mathrm{diam}\, B, | \mathrm{diam}\, B, | ||
</math></center> | </math> | ||
</center> | |||
gdzie w nierówności skorzystaliśmy z faktu, że supremum po | gdzie w nierówności skorzystaliśmy z faktu, że supremum po | ||
Linia 372: | Linia 376: | ||
dla dowolnych <math> \displaystyle x,y\in \overline{K}(x_0,r)</math>, mamy: | dla dowolnych <math> \displaystyle x,y\in \overline{K}(x_0,r)</math>, mamy: | ||
<center><math> \displaystyle d(x,y) | <center> | ||
<math> \displaystyle d(x,y) | |||
\ \le\ | \ \le\ | ||
d(x,x_0)+d(x_0,y) | d(x,x_0)+d(x_0,y) | ||
Linia 379: | Linia 384: | ||
\ =\ | \ =\ | ||
2r. | 2r. | ||
</math></center> | </math> | ||
</center> | |||
Ponieważ <math> \displaystyle x,y</math> były dowolne, więc także: | Ponieważ <math> \displaystyle x,y</math> były dowolne, więc także: | ||
<center><math> \displaystyle \mathrm{diam}\, K(x_0,r) | <center> | ||
<math> \displaystyle \mathrm{diam}\, K(x_0,r) | |||
\ =\ | \ =\ | ||
\sup_{x,y\in K(x_0,r)} | \sup_{x,y\in K(x_0,r)} | ||
\ \le\ | \ \le\ | ||
2r. | 2r. | ||
</math></center> | </math> | ||
</center> | |||
co należało dowieść. | co należało dowieść. | ||
Linia 400: | Linia 408: | ||
Wówczas | Wówczas | ||
<center><math> \displaystyle \mathrm{diam}\, \overline{K}\bigg(\frac{1}{2},2\bigg) | <center> | ||
<math> \displaystyle \mathrm{diam}\, \overline{K}\bigg(\frac{1}{2},2\bigg) | |||
\ =\ | \ =\ | ||
1 | 1 | ||
\ <\ | \ <\ | ||
4, | 4, | ||
</math></center> | </math> | ||
</center> | |||
przy czym promień <math> \displaystyle r=2</math> możemy tu zastąpić dowolną większą | przy czym promień <math> \displaystyle r=2</math> możemy tu zastąpić dowolną większą |
Wersja z 11:39, 13 wrz 2006
Przestrzenie metryczne
Ćwiczenie 1.1.
Niech będzie dowolną liczbą naturalną oraz niech oznacza zbiór wszystkich słów długości (to znaczy ciągów liter długości ). W teorii kodowania rozważa się funkcję definiowaną przez:
(a)
Udowodnić, że jest metryką w
(jest to tak zwana metryka Hamminga).
(b)
Czy nadal będzie metryką, gdy w powyższej definicji
słowo "różne" zastąpimy przez
"takie same"?
Ćwiczenie 1.2.
Niech będzie dowolnym zbiorem niepustym oraz niech będzie dowolną iniekcją. Udowodnić, że odwzorowanie dane wzorem
jest metryką w
Ćwiczenie 1.3.
Sprawdzić, czy funkcja dana wzorem
jest metryką w Jeśli tak, to jak wyglądają kule oraz w tej metryce.
Ćwiczenie 1.4.
Niech będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że dla dowolnych zbiorów zachodzi implikacja
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle A\subseteq B \ \Longrightarrow\ \mathrm{diam}\, A\le \mathrm{diam}\, B. }
Mamy
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \mathrm{diam}\, A \ =\ \sup_{x,y\in A}d(x,y) \ \le\ \sup_{x,y\in B}d(x,y) \ =\ \mathrm{diam}\, B, }
gdzie w nierówności skorzystaliśmy z faktu, że supremum po
większym zbiorze jest nie mniejsze.
Ćwiczenie 1.5.
Niech będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że dla dowolnego oraz zachodzi Czy nierówność "" można zastąpić równością?
Ćwiczenie 1.6.
Niech będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że jeśli oraz to oraz
Ćwiczenie 1.7.
Udowodnić, że kule w są zbiorami otwartymi.
Ćwiczenie 1.8.
Dany jest zbiór
oraz dwa punkty oraz
Wyznaczyć
(a) odległość punktów i ,
(b) ,
(c)
kolejno w metrykach:
dyskretnej ;
metryce rzece gdy "rzeką" jest prosta o równaniu ;
metryce kolejowej gdy "węzłem" kolejowym jest punkt
Ćwiczenie 1.9.
Niech będzie przestrzenią metryczną.
Udowodnić, że
(a) suma dowolnej rodziny zbiorów otwartych jest
zbiorem otwartym,
(b) przecięcie (część wspólna) skończonej rodziny
zbiorów otwartych jest zbiorem otwartym.