Analiza matematyczna 2/Ćwiczenia 1: Przestrzenie metryczne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 7: Linia 7:
<math> \displaystyle  n</math> (to znaczy ciągów liter długości <math> \displaystyle  n</math>).
<math> \displaystyle  n</math> (to znaczy ciągów liter długości <math> \displaystyle  n</math>).
W teorii kodowania rozważa się funkcję
W teorii kodowania rozważa się funkcję
<math> \displaystyle  d\colon X_n\times X_n\longrightarrow\mathbb{N}_0,</math> definiowaną przez:
<math> \displaystyle  d\colon X_n\times X_n\longrightarrow\mathbb{N}_0</math> definiowaną przez:


<center><math> \displaystyle  d(w,v)
<center><math> \displaystyle  d(w,v)
Linia 28: Linia 28:
Pierwsze dwa punkty definicji metryki są łatwe do sprawdzenia.
Pierwsze dwa punkty definicji metryki są łatwe do sprawdzenia.
W celu sprawdzenia nierówności trójkąta, dla dwóch danych słów
W celu sprawdzenia nierówności trójkąta, dla dwóch danych słów
<math> \displaystyle  w=w_1w_2\ldots w_n</math> i <math> \displaystyle  v=v_1v_2\ldots v_n</math>
<math> \displaystyle  w=w_1w_2\ldots w_n</math> i <math> \displaystyle  v=v_1v_2\ldots v_n</math>,
rozważyć zbiór <math> \displaystyle  A_{wv}</math> indeksów <math> \displaystyle  i\in\{1,\ldots,n\}</math> takich, że słowa te
rozważyć zbiór <math> \displaystyle  A_{wv}</math> indeksów <math> \displaystyle  i\in\{1,\ldots,n\}</math> takich, że słowa te
mają różną <math> \displaystyle  i</math>-tą literę, to znaczy <math> \displaystyle  w_i\ne v_i.</math>
mają różną <math> \displaystyle  i</math>-tą literę, to znaczy <math> \displaystyle  w_i\ne v_i.</math>
Linia 43: Linia 43:
'''(1)'''
'''(1)'''
Dla dwóch słów <math> \displaystyle  w=w_1w_2\ldots w_n,\ v_1v_2\ldots v_n\in X_n</math>
Dla dwóch słów <math> \displaystyle  w=w_1w_2\ldots w_n,\ v_1v_2\ldots v_n\in X_n</math>
rozważmy zbiór <math> \displaystyle  A_{vw}</math> tych indeksów (pozycji w słowach) dla
rozważmy zbiór <math> \displaystyle  A_{vw}</math> tych indeksów (pozycji w słowach), dla
których słowa <math> \displaystyle  w</math> i <math> \displaystyle  v</math> mają różne litery, to znaczy
których słowa <math> \displaystyle  w</math> i <math> \displaystyle  v</math> mają różne litery, to znaczy


Linia 59: Linia 59:
'''(i)''' Warunek <math> \displaystyle  d(w,v)=0</math> jest równoważny stwierdzeniu, że
'''(i)''' Warunek <math> \displaystyle  d(w,v)=0</math> jest równoważny stwierdzeniu, że
słowa <math> \displaystyle  w</math> i <math> \displaystyle  v</math> nie różnią się na żadnej pozycji, a więc mają
słowa <math> \displaystyle  w</math> i <math> \displaystyle  v</math> nie różnią się na żadnej pozycji, a więc mają
wszystkie litery takie same, a więc są identyczne, to znaczy,
wszystkie litery takie same, a zatemsą identyczne, to znaczy,
<math> \displaystyle  w=v.</math>
<math> \displaystyle  w=v.</math>
Używając zbiorów <math> \displaystyle  A_{wv}</math> można to także uzasadnić
Używając zbiorów <math> \displaystyle  A_{wv}</math>, można to także uzasadnić
następująco:
następująco:


Linia 74: Linia 74:


'''(ii)'''
'''(ii)'''
Symetria <math> \displaystyle  d(w,v)=d(v,w)</math> jest oczywista, gdyż pozycje na
Symetria <math> \displaystyle  d(w,v)=d(v,w)</math> jest oczywista, gdyż pozycje, na
których słowo <math> \displaystyle  w</math> jest różne od słowa <math> \displaystyle  v</math> są dokładnie takie
których słowo <math> \displaystyle  w</math> jest różne od słowa <math> \displaystyle  v</math>, są dokładnie takie
same jak pozycje na których słowo <math> \displaystyle  v</math> różni się od słowa <math> \displaystyle  w.</math>
same, jak pozycje, na których słowo <math> \displaystyle  v</math> różni się od słowa <math> \displaystyle  w.</math>
Używając zbiorów <math> \displaystyle  A_{wv}</math> można to także uzasadnić
Używając zbiorów <math> \displaystyle  A_{wv}</math>, można to także uzasadnić
następująco:
następująco:


Linia 89: Linia 89:
</math></center>
</math></center>


'''(iii)''' Aby pokazać nierówność trójkąta rozważmy trzy słowa
'''(iii)''' Aby pokazać nierówność trójkąta, rozważmy trzy słowa:
<math> \displaystyle  w,v,z\in X_n.</math>
<math> \displaystyle  w,v,z\in X_n.</math>
Pokażmy najpierw, że zachodzi następująca inkluzja:
Pokażmy najpierw, że zachodzi następująca inkluzja:
Linia 144: Linia 144:


<center><math> \displaystyle  d(x,y)\ \stackrel{df}{=}\  \big|f(x)-f(y)\big|
<center><math> \displaystyle  d(x,y)\ \stackrel{df}{=}\  \big|f(x)-f(y)\big|
\qquad\forall\  x,y\in X,
\qquad\forall\  x,y\in X
</math></center>
</math></center>


Linia 204: Linia 204:
{{cwiczenie|1.3.||
{{cwiczenie|1.3.||


Sprawdzić, czy funkcja <math> \displaystyle  d\colon\mathbb{N}\times\mathbb{N}\longrightarrow\mathbb{R}_+,</math>
Sprawdzić, czy funkcja <math> \displaystyle  d\colon\mathbb{N}\times\mathbb{N}\longrightarrow\mathbb{R}_+</math>
dana wzorem
dana wzorem


Linia 210: Linia 210:
\ \stackrel{df}{=}\  
\ \stackrel{df}{=}\  
\bigg|\frac{1}{n}-\frac{1}{m}\bigg|
\bigg|\frac{1}{n}-\frac{1}{m}\bigg|
\qquad\forall\  n,m\in\mathbb{N},
\qquad\forall\  n,m\in\mathbb{N}
</math></center>
</math></center>


Linia 303: Linia 303:
\frac{1}{m}
\frac{1}{m}
\ <\
\ <\
\frac{5}{6}
\frac{5}{6},
</math></center>
</math></center>


zatem
a więc
<math> \displaystyle  m>\frac{6}{5}.</math>
<math> \displaystyle  m>\frac{6}{5}.</math>
Zatem
Zatem
Linia 347: Linia 347:


gdzie w nierówności skorzystaliśmy z faktu, że supremum po
gdzie w nierówności skorzystaliśmy z faktu, że supremum po
większym zbiorze jest niemniejsze.<br>
większym zbiorze jest nie mniejsze.<br>
{ [[Rysunek AM2.M01.C.R01 (nowy)]]}
{ [[Rysunek AM2.M01.C.R01 (nowy)]]}
</div></div>
</div></div>
Linia 360: Linia 360:


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Korzystając z nierówności trójkąta pokazać,
Korzystając z nierówności trójkąta, pokazać,
że dla dowolnych <math> \displaystyle  x,y\in K(x_0,r)</math> mamy
że dla dowolnych <math> \displaystyle  x,y\in K(x_0,r)</math> mamy
<math> \displaystyle  d(x,y)\le 2r.</math>
<math> \displaystyle  d(x,y)\le 2r.</math>
Linia 366: Linia 366:


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Korzystając z nierówności trójkąta,
Korzystając z nierówności trójkąta
dla dowolnych <math> \displaystyle  x,y\in \overline{K}(x_0,r)</math> mamy:
dla dowolnych <math> \displaystyle  x,y\in \overline{K}(x_0,r)</math>, mamy:


<center><math> \displaystyle  d(x,y)
<center><math> \displaystyle  d(x,y)
Linia 459: Linia 459:


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Aby pokazać, że kula <math> \displaystyle  K(x_0,R)</math> jest otwarta weźmy
Aby pokazać, że kula <math> \displaystyle  K(x_0,R)</math> jest otwarta, weźmy
dowolny punkt <math> \displaystyle  x_1\in K(x_0,R).</math>
dowolny punkt <math> \displaystyle  x_1\in K(x_0,R).</math>
Z zadania 1.6 wynika, że istnieje <math> \displaystyle  r_1>0</math> takie, że
Z zadania 1.6 wynika, że istnieje <math> \displaystyle  r_1>0</math> takie, że
Linia 472: Linia 472:
oraz dwa punkty <math> \displaystyle  x=(2,3)</math> oraz <math> \displaystyle  y=(3,-2).</math>
oraz dwa punkty <math> \displaystyle  x=(2,3)</math> oraz <math> \displaystyle  y=(3,-2).</math>
Wyznaczyć <br>
Wyznaczyć <br>
'''(a)''' odległość punktów <math> \displaystyle  x</math> i <math> \displaystyle  y</math>;<br>
'''(a)''' odległość punktów <math> \displaystyle  x</math> i <math> \displaystyle  y</math>,<br>
'''(b)''' <math> \displaystyle \mathrm{dist}\,\big(x,A\big)</math>;<br>
'''(b)''' <math> \displaystyle \mathrm{dist}\,\big(x,A\big)</math>,<br>
'''(c)''' <math> \displaystyle \mathrm{diam}\,(A),</math><br>
'''(c)''' <math> \displaystyle \mathrm{diam}\,(A),</math><br>
kolejno w metrykach:
kolejno w metrykach:
dyskretnej <math> \displaystyle  d_d</math>;
dyskretnej <math> \displaystyle  d_d</math>;
metryce rzece <math> \displaystyle  d_r,</math> gdy "rzeką" jest prosta o równaniu <math> \displaystyle  y=-1</math>;
metryce rzece <math> \displaystyle  d_r;</math> gdy "rzeką" jest prosta o równaniu <math> \displaystyle  y=-1</math>;
metryce kolejowej <math> \displaystyle  d_k,</math> gdy "węzłem" kolejowym jest punkt <math> \displaystyle  (-1,0).</math>
metryce kolejowej <math> \displaystyle  d_k,</math> gdy "węzłem" kolejowym jest punkt <math> \displaystyle  (-1,0).</math>
}}
}}
Linia 493: Linia 493:
'''(1)''' Dla metryki dyskretnej mamy:<br>
'''(1)''' Dla metryki dyskretnej mamy:<br>
'''(a)'''
'''(a)'''
<math> \displaystyle  d_d(x,y)=1,</math> gdyż <math> \displaystyle  x\ne y.</math><br>
<math> \displaystyle  d_d(x,y)=1,</math> gdyż <math> \displaystyle  x\ne y,</math><br>
'''(b)'''
'''(b)'''
<math> \displaystyle \mathrm{dist}\,(x,A)=1,</math> gdyż <math> \displaystyle  A\setminus \{x\}\ne\emptyset.</math><br>
<math> \displaystyle \mathrm{dist}\,(x,A)=1,</math> gdyż <math> \displaystyle  A\setminus \{x\}\ne\emptyset,</math><br>
'''(c)'''
'''(c)'''
<math> \displaystyle \mathrm{diam}\, A=1,</math> gdyż <math> \displaystyle \# A\ge 2.</math><br>
<math> \displaystyle \mathrm{diam}\, A=1,</math> gdyż <math> \displaystyle \# A\ge 2.</math><br>
Linia 648: Linia 648:
Udowodnić, że<br>
Udowodnić, że<br>
'''(a)''' suma dowolnej rodziny zbiorów otwartych jest
'''(a)''' suma dowolnej rodziny zbiorów otwartych jest
zbiorem otwartym.<br>
zbiorem otwartym,<br>
'''(b)''' przecięcie (część wspólna) skończonej rodziny
'''(b)''' przecięcie (część wspólna) skończonej rodziny
zbiorów otwartych jest zbiorem otwartym.
zbiorów otwartych jest zbiorem otwartym.
Linia 654: Linia 654:


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
'''(a)--(b)''' Skorzystać z definicji zbiorów otwartych.
'''(a)-(b)''' Skorzystać z definicji zbiorów otwartych.


</div></div>
</div></div>
Linia 711: Linia 711:
K(x,r_k)
K(x,r_k)
\ \subseteq\
\ \subseteq\
U_k
U_k,
</math></center>
</math></center>


zatem
a więc


<center><math> \displaystyle  \forall k\in\{1,\ldots,n\}:\
<center><math> \displaystyle  \forall k\in\{1,\ldots,n\}:\

Wersja z 19:38, 12 wrz 2006

Przestrzenie metryczne

Ćwiczenie 1.1.

Niech n będzie dowolną liczbą naturalną oraz niech Xn oznacza zbiór wszystkich słów długości n (to znaczy ciągów liter długości n). W teorii kodowania rozważa się funkcję d:Xn×Xn0 definiowaną przez:

d(w,v) =df  ilość pozycji, na których w słowach v i w występują różne litery .

(a) Udowodnić, że d jest metryką w Xn (jest to tak zwana metryka Hamminga).
(b) Czy d nadal będzie metryką, gdy w powyższej definicji słowo "różne" zastąpimy przez "takie same"?

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.2.

Niech X będzie dowolnym zbiorem niepustym oraz niech f:X będzie dowolną iniekcją. Udowodnić, że odwzorowanie dane wzorem

d(x,y) =df |f(x)f(y)| x,yX

jest metryką w X.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.3.

Sprawdzić, czy funkcja d:×+ dana wzorem

d(n,m) =df |1n1m| n,m

jest metryką w . Jeśli tak, to jak wyglądają kule K(1,1) oraz K(3,12) w tej metryce.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.4.

Niech (X,d) będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że dla dowolnych zbiorów A,BX zachodzi implikacja

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle A\subseteq B \ \Longrightarrow\ \mathrm{diam}\, A\le \mathrm{diam}\, B. }
Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.5.

Niech (X,d) będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że dla dowolnego x0X oraz r0, zachodzi diamK(x0,r)2r. Czy nierówność "" można zastąpić równością?

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.6.

Niech (X,d) będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że jeśli x0X,R>0,x1K(x0,r) oraz r1=Rd(x0,x1), to r1>0 oraz K(x1,r1)K(x0,R).

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.7.

Udowodnić, że kule w (X,d) są zbiorami otwartymi.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.8.

Dany jest zbiór A=[0,1]×[0,1]2 oraz dwa punkty x=(2,3) oraz y=(3,2). Wyznaczyć
(a) odległość punktów x i y,
(b) dist(x,A),
(c) diam(A),
kolejno w metrykach: dyskretnej dd; metryce rzece dr; gdy "rzeką" jest prosta o równaniu y=1; metryce kolejowej dk, gdy "węzłem" kolejowym jest punkt (1,0).

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.9.

Niech (X,d) będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że
(a) suma dowolnej rodziny zbiorów otwartych jest zbiorem otwartym,
(b) przecięcie (część wspólna) skończonej rodziny zbiorów otwartych jest zbiorem otwartym.

Wskazówka
Rozwiązanie