Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 2: Funkcje elementarne: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 3: | Linia 3: | ||
<span id="cwiczenie_2_1">{{cwiczenie|2.1.|| | <span id="cwiczenie_2_1">{{cwiczenie|2.1.|| | ||
Dana jest funkcja afiniczna <math> \displaystyle f(x)=-x+2</math>. Wyznaczyć<br> | Dana jest funkcja afiniczna <math> \displaystyle f(x)=-x+2</math>. Wyznaczyć:<br> | ||
a) odwrotność tej funkcji,<br> | a) odwrotność tej funkcji,<br> | ||
b) funkcję odwrotną do <math> \displaystyle f</math>,<br> | b) funkcję odwrotną do <math> \displaystyle f</math>,<br> | ||
Linia 36: | Linia 36: | ||
\ =\ | \ =\ | ||
\left\{\begin{array}{ll} f, &\textrm{ jeśli }n \textrm{ jest liczbą | \left\{\begin{array}{ll} f, &\textrm{ jeśli }n \textrm{ jest liczbą | ||
nieparzystą}\\ | nieparzystą},\\ | ||
\mathrm{id}\,&\textrm{ jeśli }n \textrm{jest liczbą | \mathrm{id}\,&\textrm{ jeśli }n \textrm{ jest liczbą | ||
parzystą, | parzystą},\end{array}\right . | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Linia 59: | Linia 59: | ||
Dana jest homografia | Dana jest homografia | ||
<math> \displaystyle f(x)=\frac{x+1}{x-1}</math>. Wyznaczyć<br> | <math> \displaystyle f(x)=\frac{x+1}{x-1}</math>. Wyznaczyć:<br> | ||
a) odwrotność tej homografii,<br> | a) odwrotność tej homografii,<br> | ||
b) homografię odwrotną,<br> | b) homografię odwrotną,<br> | ||
Linia 80: | Linia 80: | ||
a) Odwrotnością danej homografii jest | a) Odwrotnością danej homografii jest | ||
<math> \displaystyle x\mapsto\frac{1}{f(x)}=\frac{x-1}{x+1}</math>.<br> | <math> \displaystyle x\mapsto\frac{1}{f(x)}=\frac{x-1}{x+1}</math>.<br> | ||
b) Homografię odwrotną do <math> \displaystyle f</math> otrzymamy wyznaczając <math> \displaystyle x</math> z | b) Homografię odwrotną do <math> \displaystyle f</math> otrzymamy, wyznaczając <math> \displaystyle x</math> z | ||
równania <math> \displaystyle y=\frac{x+1}{x-1}</math>. Stąd | równania <math> \displaystyle y=\frac{x+1}{x-1}</math>. Stąd | ||
<math> \displaystyle x=\frac{y+1}{y-1}</math>, czyli | <math> \displaystyle x=\frac{y+1}{y-1}</math>, czyli | ||
Linia 91: | Linia 91: | ||
\ =\ | \ =\ | ||
\left\{\begin{array}{ll} f, &\textrm{ jeśli }n \textrm{ jest liczbą | \left\{\begin{array}{ll} f, &\textrm{ jeśli }n \textrm{ jest liczbą | ||
nieparzystą}\\ | nieparzystą},\\ | ||
\mathrm{id}\,&\textrm{ jeśli }n \textrm{jest liczbą | \mathrm{id}\,&\textrm{ jeśli }n \textrm{jest liczbą | ||
parzystą,}\end{array}\right . | parzystą,}\end{array}\right . | ||
Linia 141: | Linia 141: | ||
Jeśli <math> \displaystyle 0\leq x\leq \pi</math>, to różnica | Jeśli <math> \displaystyle 0\leq x\leq \pi</math>, to różnica | ||
<math> \displaystyle \frac{\pi}{2}-x\in \left[-\frac{\pi}{2}, \frac{\pi}{2}\right]</math>. Korzystając ze wzoru | <math> \displaystyle \frac{\pi}{2}-x\in \left[-\frac{\pi}{2}, \frac{\pi}{2}\right]</math>. Korzystając ze wzoru | ||
redukcyjnego: <math> \displaystyle \cos x=\sin\left(\frac{\pi}{2}-x\right)</math> otrzymujemy | redukcyjnego: <math> \displaystyle \cos x=\sin\left(\frac{\pi}{2}-x\right)</math>, otrzymujemy | ||
<center><math> \displaystyle \arcsin(\cos | <center><math> \displaystyle \arcsin(\cos | ||
x)=\arcsin\left(\sin\left(\frac{\pi}{2}-x\right)\right)=\frac{\pi}{2}-x</math></center> | x)=\arcsin\left(\sin\left(\frac{\pi}{2}-x\right)\right)=\frac{\pi}{2}-x,</math></center> | ||
dla <math> \displaystyle 0\leq x\leq \pi</math>. Wobec parzystości rozważanej funkcji mamy dla <math> \displaystyle -\pi\leq x\leq\pi</math> równość <center><math> \displaystyle \arcsin(\cos x)=\frac{\pi}{2}-|x|</math></center> <br> | dla <math> \displaystyle 0\leq x\leq \pi</math>. Wobec parzystości rozważanej funkcji mamy dla <math> \displaystyle -\pi\leq x\leq\pi</math> równość <center><math> \displaystyle \arcsin(\cos x)=\frac{\pi}{2}-|x|.</math></center> <br> | ||
<div class="thumb tright"><div style="width:375px;"> | <div class="thumb tright"><div style="width:375px;"> | ||
Linia 173: | Linia 173: | ||
\arccos\bigg(\cos\bigg(\frac{\pi}{2}-x\bigg)\bigg) | \arccos\bigg(\cos\bigg(\frac{\pi}{2}-x\bigg)\bigg) | ||
\ =\ | \ =\ | ||
\frac{\pi}{2}-x | \frac{\pi}{2}-x, | ||
</math> | </math> | ||
</center> | </center> | ||
Linia 201: | Linia 201: | ||
Korzystając teraz z nieparzystości | Korzystając teraz z nieparzystości | ||
funkcji | funkcji | ||
<math> \displaystyle y\mapsto \arccos y-\frac{\pi}{2}</math> dla <math> \displaystyle x\in [-\pi, 0]</math> | <math> \displaystyle y\mapsto \arccos y-\frac{\pi}{2}</math> dla <math> \displaystyle x\in [-\pi, 0]</math>, | ||
otrzymamy <math> \displaystyle \arccos(\sin x)=\pi-\bigg|x+\frac{\pi}{2}\bigg|.</math> Stąd | otrzymamy <math> \displaystyle \arccos(\sin x)=\pi-\bigg|x+\frac{\pi}{2}\bigg|.</math> Stąd | ||
ostatecznie dla <math> \displaystyle x\in[-\pi, \pi]</math> mamy | ostatecznie dla <math> \displaystyle x\in[-\pi, \pi]</math> mamy | ||
Linia 222: | Linia 222: | ||
<math> \displaystyle \mathrm{arctg}\,(\mathrm{ctg}\, x) | <math> \displaystyle \mathrm{arctg}\,(\mathrm{ctg}\, x) | ||
\ =\ | \ =\ | ||
\mathrm{arctg}\,\left(\mathrm{tg}\,\left(\frac{\pi}{2}-x\right)\right)=\frac{\pi}{2}-x | \mathrm{arctg}\,\left(\mathrm{tg}\,\left(\frac{\pi}{2}-x\right)\right)=\frac{\pi}{2}-x, | ||
</math> | </math> | ||
</center> | </center> | ||
Linia 237: | Linia 237: | ||
Podobnie: <math> \displaystyle \mathrm{ctg}\,(\mathrm{arctg}\, x)=\frac{1}{\mathrm{tg}\,(\mathrm{arctg}\, x)}=\frac{1}{x}</math>, dla <math> \displaystyle x\neq 0</math>.<br> | Podobnie: <math> \displaystyle \mathrm{ctg}\,(\mathrm{arctg}\, x)=\frac{1}{\mathrm{tg}\,(\mathrm{arctg}\, x)}=\frac{1}{x}</math>, dla <math> \displaystyle x\neq 0</math>.<br> | ||
e) Z jedynki hiperbolicznej <math> \displaystyle \sinh(u)=\sqrt{\cosh^2 u -1}</math> dla <math> \displaystyle u\geq 0</math>. Po podstawieniu <math> \displaystyle u:={\rm arcosh\, } x</math>, dostajemy <math> \displaystyle \sinh({\rm arcosh\, } x)=\sqrt{x^2-1}</math> dla <math> \displaystyle x\geq 1</math>. | e) Z jedynki hiperbolicznej <math> \displaystyle \sinh(u)=\sqrt{\cosh^2 u -1}</math> dla <math> \displaystyle u\geq 0</math>. Po podstawieniu <math> \displaystyle u:={\rm arcosh\, } x</math>, dostajemy <math> \displaystyle \sinh({\rm arcosh\, } x)=\sqrt{x^2-1}</math>, dla <math> \displaystyle x\geq 1</math>. | ||
Z kolei <math> \displaystyle \cosh^2 v=1+\sinh^2v</math>. Funkcja <math> \displaystyle x\mapsto \cosh({\rm arsinh\, } x)</math> jest określona na całym zbiorze liczb rzeczywistych i jest parzysta. Mamy równość: | Z kolei <math> \displaystyle \cosh^2 v=1+\sinh^2v</math>. Funkcja <math> \displaystyle x\mapsto \cosh({\rm arsinh\, } x)</math> jest określona na całym zbiorze liczb rzeczywistych i jest parzysta. Mamy równość: | ||
Linia 281: | Linia 281: | ||
stąd <math> \displaystyle \cosh x \cosh y+\sinh x\sinh y=\cosh(x+y).</math> | stąd <math> \displaystyle \cosh x \cosh y+\sinh x\sinh y=\cosh(x+y).</math> | ||
b) Dokonując podobnych przekształceń jak w punkcie a) otrzymujemy: | b) Dokonując podobnych przekształceń jak w punkcie a), otrzymujemy: | ||
<center><math> \displaystyle \aligned 4(\sinh x \cosh y+\cosh x\sinh y)&=(e^x-e^{-x} | <center><math> \displaystyle \aligned 4(\sinh x \cosh y+\cosh x\sinh y)&=(e^x-e^{-x} | ||
Linia 312: | Linia 312: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
a) Przekształcić | a) Przekształcić | ||
<math> \displaystyle T_{n+2}</math> oraz <math> \displaystyle T_{n+1}</math> wykorzystując wzory wyrażające sinus | <math> \displaystyle T_{n+2}</math> oraz <math> \displaystyle T_{n+1}</math>, wykorzystując wzory wyrażające sinus | ||
i cosinus sumy <math> \displaystyle x+y</math>, analogiczne do tych, które zostały wykazane w [[#cwiczenie_2_4|ćwiczeniu 2.4.]], a mianowicie: | i cosinus sumy <math> \displaystyle x+y</math>, analogiczne do tych, które zostały wykazane w [[#cwiczenie_2_4|ćwiczeniu 2.4.]], a mianowicie: | ||
<center><math> \displaystyle \aligned | <center><math> \displaystyle \aligned | ||
\cos(x+y)&=\cos x\cos y-\sin x\sin y\\ | \cos(x+y)&=\cos x\cos y-\sin x\sin y,\\ | ||
\sin(x+y)&=\sin x \cos y+\cos x\sin y. | \sin(x+y)&=\sin x \cos y+\cos x\sin y. | ||
\endaligned | \endaligned | ||
Linia 327: | Linia 327: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
a) Niech <math> \displaystyle y:=\arccos x</math>. Stosując znane | a) Niech <math> \displaystyle y:=\arccos x</math>. Stosując znane | ||
wzory na cosinus i sinus sumy <math> \displaystyle x+y</math> oraz jedynkę trygonometryczną | wzory na cosinus i sinus sumy <math> \displaystyle x+y</math> oraz jedynkę trygonometryczną, | ||
otrzymamy | otrzymamy | ||
Linia 395: | Linia 395: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
a) Warto uprościć | a) Warto uprościć | ||
<math> \displaystyle U_{n+2}</math> oraz <math> \displaystyle U_{n+1}</math> wykorzystując wzory wykazane w [[#cwiczenie_2_4|ćwiczeniu 2.4.]]<br> | <math> \displaystyle U_{n+2}</math> oraz <math> \displaystyle U_{n+1}</math>, wykorzystując wzory wykazane w [[#cwiczenie_2_4|ćwiczeniu 2.4.]]<br> | ||
b) Suma i iloczyn wielomianów jest wielomianem. Wykorzystać | b) Suma i iloczyn wielomianów jest wielomianem. Wykorzystać | ||
formułę z punktu a) zadania.<br> | formułę z punktu a) zadania.<br> | ||
Linia 406: | Linia 406: | ||
w [[#cwiczenie_2_5|ćwiczeniu 2.5.]] tzn. stosując wykazane w [[#cwiczenie_2_4|ćwiczeniu 2.4.]] wzory na cosinus | w [[#cwiczenie_2_5|ćwiczeniu 2.5.]] tzn. stosując wykazane w [[#cwiczenie_2_4|ćwiczeniu 2.4.]] wzory na cosinus | ||
hiperboliczny i sinus hiperboliczny sumy <math> \displaystyle x+y</math> oraz jedynkę | hiperboliczny i sinus hiperboliczny sumy <math> \displaystyle x+y</math> oraz jedynkę | ||
hiperboliczną otrzymamy | hiperboliczną, otrzymamy | ||
<center><math> \displaystyle \aligned | <center><math> \displaystyle \aligned |
Wersja z 11:25, 7 wrz 2006
Funkcje elementarne
Ćwiczenie 2.1.
Dana jest funkcja afiniczna . Wyznaczyć:
a) odwrotność tej funkcji,
b) funkcję odwrotną do ,
c) złożenie , , , .
d) Czy istnieje malejąca funkcja
afiniczna taka, że ?
Ćwiczenie 2.2.
Dana jest homografia
. Wyznaczyć:
a) odwrotność tej homografii,
b) homografię odwrotną,
c) złożenie , , oraz .
d) Czy istnieje homografia taka, że
?
Ćwiczenie 2.3.
Wyrazić w prostszej postaci:
a) , ,
b) , ,
c) , ,
d) , ,
e) , .
<flash>file=an1c02.0030.swf|width=375|height=270</flash>
<div.thumbcaption>an1c02.0030.swf
Funkcja ma okres i jest określona dla wszystkich liczb rzeczywistych. Podobnie jak w poprzednim przykładzie określimy więc jej wartość w przedziale . Dzięki okresowości wystarczy to, aby określić jej wartość dla dowolnej liczby rzeczywistej . Zauważmy, że funkcja jest nieparzysta, więc , stąd
dla
Rozumując jak poprzednio, na mocy wzoru redukcyjnego równość: . Stąd
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \arccos (\sin x)) \ =\ \arccos\bigg(\cos\bigg(\frac{\pi}{2}-x\bigg)\bigg) \ =\ \frac{\pi}{2}-x, }
dla . Natomiast dla mamy równość
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \arccos (\sin x) \ =\ -\bigg(\frac{\pi}{2}-x\bigg) \ =\ x-\frac{\pi}{2}. }
Stąd dla mamy
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \arccos (\sin x)) \ =\ \bigg|x-\frac{\pi}{2}\bigg|. }
Korzystając teraz z nieparzystości funkcji dla , otrzymamy Stąd ostatecznie dla mamy
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\aligned”): {\displaystyle \displaystyle \arccos (\sin x)=\left\{\aligned &\frac{3\pi}{2}+x, &\textrm{ dla }& -\pi \leq x\leq-\frac{\pi}{2}\\ &\frac{\pi}{2}-x, &\textrm{ dla }& -\frac{\pi}{2} \leq x\leq \frac{\pi}{2}\\ &x-\frac{\pi}{2}, &\textrm{ dla }&+ \frac{\pi}{2} \leq x\leq \pi.\endaligned \right. }
b) Niech . Zatem . Z jedynki trygonometrycznej: . Stąd dla .
Podobnie dostajemy równość: dla .
c) Funkcja jest nieparzysta, gdyż jest złożeniem dwóch funkcji nieparzystych: oraz . Jest okresowa o okresie wystarczy więc rozważyć ją np. na przedziale . Ze wzoru redukcyjnego mamy stąd
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \mathrm{arctg}\,(\mathrm{ctg}\, x) \ =\ \mathrm{arctg}\,\left(\mathrm{tg}\,\left(\frac{\pi}{2}-x\right)\right)=\frac{\pi}{2}-x, }
dla .
Podobnie jest nieparzysta, okresowa o okresie . Wystarczy więc rozważyć ją np. w przedziale , gdzie zachodzi równość:
d) Pamiętając, że , otrzymamy , dla .
Podobnie: , dla .
e) Z jedynki hiperbolicznej dla . Po podstawieniu , dostajemy , dla .
Z kolei . Funkcja jest określona na całym zbiorze liczb rzeczywistych i jest parzysta. Mamy równość:
prawdziwą dla wszystkich liczb rzeczywistych .
Ćwiczenie 2.4.
Wykazać, że dla dowolnych liczb ,
zachodzą równości:
a)
b)
Ćwiczenie 2.5.
a) Niech dla . Wykaż, że , oraz
dla .
b) Wykazać, że funkcja jest wielomianem
zmiennej , dla .
Ćwiczenie 2.6.
a) Niech dla . Wykaż, że , oraz
dla .
b) Wykazać, że funkcja jest wielomianem
zmiennej , dla .
c) Wykazać, że dla dowolnej liczby istnieje
wielomian taki, że oraz są restrykcjami -
odpowiednio do przedziałów oraz -
wielomianu .