MN03LAB: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Przykry (dyskusja | edycje)
mNie podano opisu zmian
Przykry (dyskusja | edycje)
mNie podano opisu zmian
Linia 40: Linia 40:
<span  style="display: block; background-color:#fefeee; border-bottom: 1px solid #E5E5E5; line-height: 1.1em; padding-bottom: 0.2em; font-variant:small-caps; color:#1A6ABF;">Ćwiczenie</span>  
<span  style="display: block; background-color:#fefeee; border-bottom: 1px solid #E5E5E5; line-height: 1.1em; padding-bottom: 0.2em; font-variant:small-caps; color:#1A6ABF;">Ćwiczenie</span>  
<div class="exercise">
<div class="exercise">
Dla kolejnych <math>\displaystyle N</math>, wyznacz <math>\displaystyle N</math>-tą sumę częściową szeregu Taylora dla funkcji wykładniczej, gdy <math>\displaystyle x=-90</math>:
Dla kolejnych <math>\displaystyle N</math>, wyznacz <math>\displaystyle N</math>-tą sumę częściową szeregu Taylora dla funkcji wykładniczej, gdy <math>\displaystyle x=-90</math>:
<center><math>\displaystyle  
<center><math>\displaystyle  
Linia 70: Linia 71:
<span  style="display: block; background-color:#fefeee; border-bottom: 1px solid #E5E5E5; line-height: 1.1em; padding-bottom: 0.2em; font-variant:small-caps; color:#1A6ABF;">Ćwiczenie</span>  
<span  style="display: block; background-color:#fefeee; border-bottom: 1px solid #E5E5E5; line-height: 1.1em; padding-bottom: 0.2em; font-variant:small-caps; color:#1A6ABF;">Ćwiczenie</span>  
<div class="exercise">
<div class="exercise">
Już wcześniej stwierdziliśmy, że wyznaczanie <math>\displaystyle e \approx (1 + 1/n)^n</math> dla dużego
Już wcześniej stwierdziliśmy, że wyznaczanie <math>\displaystyle e \approx (1 + 1/n)^n</math> dla dużego
<math>\displaystyle n</math> nie jest dobrym pomysłem. Przeprowadź eksperyment numeryczny potwierdzający
<math>\displaystyle n</math> nie jest dobrym pomysłem. Przeprowadź eksperyment numeryczny potwierdzający
Linia 78: Linia 80:
<span  style="display: block; background-color:#fefeee; border-bottom: 1px solid #E5E5E5; line-height: 1.1em; padding-bottom: 0.2em; font-variant:small-caps; color:#1A6ABF;">Ćwiczenie</span>  
<span  style="display: block; background-color:#fefeee; border-bottom: 1px solid #E5E5E5; line-height: 1.1em; padding-bottom: 0.2em; font-variant:small-caps; color:#1A6ABF;">Ćwiczenie</span>  
<div class="exercise">
<div class="exercise">
Jak wiadomo, szereg harmoniczny <math>\displaystyle \sum_{n=1}^\infty 1/n</math> jest rozbieżny.
Jak wiadomo, szereg harmoniczny <math>\displaystyle \sum_{n=1}^\infty 1/n</math> jest rozbieżny.
Spróbuj przewidzieć, jaki będzie efekt numerycznego wyznaczenia tej sumy w
Spróbuj przewidzieć, jaki będzie efekt numerycznego wyznaczenia tej sumy w
Linia 123: Linia 126:
<span  style="display: block; background-color:#fefeee; border-bottom: 1px solid #E5E5E5; line-height: 1.1em; padding-bottom: 0.2em; font-variant:small-caps; color:#1A6ABF;">Ćwiczenie</span>  
<span  style="display: block; background-color:#fefeee; border-bottom: 1px solid #E5E5E5; line-height: 1.1em; padding-bottom: 0.2em; font-variant:small-caps; color:#1A6ABF;">Ćwiczenie</span>  
<div class="exercise">
<div class="exercise">
Jak szybko i na jakiej wysokości musiałby lecieć samolot npla, aby
Jak szybko i na jakiej wysokości musiałby lecieć samolot npla, aby
pocisk wystrzeliwany z działka z prędkością 7500 km/h nie trafił w cel, gdy
pocisk wystrzeliwany z działka z prędkością 7500 km/h nie trafił w cel, gdy
Linia 208: Linia 212:
<span  style="display: block; background-color:#fefeee; border-bottom: 1px solid #E5E5E5; line-height: 1.1em; padding-bottom: 0.2em; font-variant:small-caps; color:#1A6ABF;">Ćwiczenie</span>  
<span  style="display: block; background-color:#fefeee; border-bottom: 1px solid #E5E5E5; line-height: 1.1em; padding-bottom: 0.2em; font-variant:small-caps; color:#1A6ABF;">Ćwiczenie</span>  
<div class="exercise">
<div class="exercise">
Niech <math>\displaystyle 0<a_1<a_2<\cdots < a_n</math>. Czy z punktu widzenia  
 
Niech <math>\displaystyle 0 < a_1 < a_2 < \cdots < a_n</math>. Czy z punktu widzenia  
błędów w <math>\displaystyle fl_\nu</math> lepiej jest policzyć sumę tych liczb w kolejności  
błędów w <math>\displaystyle fl_\nu</math> lepiej jest policzyć sumę tych liczb w kolejności  
od najmniejszej do największej czy odwrotnie?  
od najmniejszej do największej czy odwrotnie?  
Linia 220: Linia 225:
<span  style="display: block; background-color:#fefeee; border-bottom: 1px solid #E5E5E5; line-height: 1.1em; padding-bottom: 0.2em; font-variant:small-caps; color:#1A6ABF;">Ćwiczenie</span>  
<span  style="display: block; background-color:#fefeee; border-bottom: 1px solid #E5E5E5; line-height: 1.1em; padding-bottom: 0.2em; font-variant:small-caps; color:#1A6ABF;">Ćwiczenie</span>  
<div class="exercise">
<div class="exercise">
Aby obliczyć <math>\displaystyle S(a,b)=a^2-b^2</math> można zastosować  
Aby obliczyć <math>\displaystyle S(a,b)=a^2-b^2</math> można zastosować  
dwa algorytmy: <math>\displaystyle {\bf ALG}_1(a,b)=a*a-b*b</math> oraz <math>\displaystyle {\bf ALG}_2(a,b)=(a+b)*(a-b)</math>.  
dwa algorytmy: <math>\displaystyle {\bf ALG}_1(a,b)=a*a-b*b</math> oraz <math>\displaystyle {\bf ALG}_2(a,b)=(a+b)*(a-b)</math>.  
Linia 230: Linia 236:
<span  style="display: block; background-color:#fefeee; border-bottom: 1px solid #E5E5E5; line-height: 1.1em; padding-bottom: 0.2em; font-variant:small-caps; color:#1A6ABF;">Ćwiczenie</span>  
<span  style="display: block; background-color:#fefeee; border-bottom: 1px solid #E5E5E5; line-height: 1.1em; padding-bottom: 0.2em; font-variant:small-caps; color:#1A6ABF;">Ćwiczenie</span>  
<div class="exercise">
<div class="exercise">
Pokazać, że naturalny algorytm obliczania cosinusa  
Pokazać, że naturalny algorytm obliczania cosinusa  
kąta między dwoma wektorami <math>\displaystyle  a, b\inR^n</math>,  
kąta między dwoma wektorami <math>\displaystyle  a, b\inR^n</math>,  
Linia 245: Linia 252:
<span  style="display: block; background-color:#fefeee; border-bottom: 1px solid #E5E5E5; line-height: 1.1em; padding-bottom: 0.2em; font-variant:small-caps; color:#1A6ABF;">Ćwiczenie</span>  
<span  style="display: block; background-color:#fefeee; border-bottom: 1px solid #E5E5E5; line-height: 1.1em; padding-bottom: 0.2em; font-variant:small-caps; color:#1A6ABF;">Ćwiczenie</span>  
<div class="exercise">
<div class="exercise">
Pokazać, że naturalny algorytm obliczania  
Pokazać, że naturalny algorytm obliczania  
<math>\displaystyle \|A x\|_2</math> dla danej macierzy <math>\displaystyle A\inR^{n\times n}</math> i wektora  
<math>\displaystyle \|A x\|_2</math> dla danej macierzy <math>\displaystyle A\inR^{n\times n}</math> i wektora  
<math>\displaystyle  x\inR^n</math> jest numerycznie poprawny. Dokładniej,  
<math>\displaystyle  x\inR^n</math> jest numerycznie poprawny. Dokładniej,  


<center><math>\displaystyle fl_\nu(\|A x\|_2)\,=\,(A+E) x,
<center><math>\displaystyle fl_\nu (\|A x\|_2)\,=\,(A+E) x,
</math></center>
</math></center>


Linia 264: Linia 272:
<span  style="display: block; background-color:#fefeee; border-bottom: 1px solid #E5E5E5; line-height: 1.1em; padding-bottom: 0.2em; font-variant:small-caps; color:#1A6ABF;">Ćwiczenie</span>  
<span  style="display: block; background-color:#fefeee; border-bottom: 1px solid #E5E5E5; line-height: 1.1em; padding-bottom: 0.2em; font-variant:small-caps; color:#1A6ABF;">Ćwiczenie</span>  
<div class="exercise">
<div class="exercise">
Niech <math>\displaystyle {\bf ALG}</math> będzie algorytmem numerycznie  
Niech <math>\displaystyle {\bf ALG}</math> będzie algorytmem numerycznie  
poprawnym w zbiorze danych <math>\displaystyle f\in F_0</math>, przy czym dla małych <math>\displaystyle \nu</math>,  
poprawnym w zbiorze danych <math>\displaystyle f\in F_0</math>, przy czym dla małych <math>\displaystyle \nu</math>,  
Linia 282: Linia 291:
<span  style="display: block; background-color:#fefeee; border-bottom: 1px solid #E5E5E5; line-height: 1.1em; padding-bottom: 0.2em; font-variant:small-caps; color:#1A6ABF;">Ćwiczenie</span>  
<span  style="display: block; background-color:#fefeee; border-bottom: 1px solid #E5E5E5; line-height: 1.1em; padding-bottom: 0.2em; font-variant:small-caps; color:#1A6ABF;">Ćwiczenie</span>  
<div class="exercise">
<div class="exercise">
Podaj przykład funkcji <math>\displaystyle f</math>, której miejsce zerowe <math>\displaystyle x^*</math> ma wspólczynnik
Podaj przykład funkcji <math>\displaystyle f</math>, której miejsce zerowe <math>\displaystyle x^*</math> ma wspólczynnik
uwarunkowania  
uwarunkowania  

Wersja z 13:10, 29 sie 2006

Ćwiczenia. Własności arytmetyki zmiennopozycyjnej.

Ćwiczenie: Szeregi zbieżne(?)

Podaj przykłady zbieżnych szeregów postaci n=1an, którego N-te sumy częściowe obliczone w arytmetyce pojedynczej precyzji algorytmem

 
suma = 0.0;
for n = 1..N
	suma += <math>\displaystyle a_n</math>;

będą

  • ograniczone niezależnie od N, albo
  • numerycznie rozbieżne, to znaczy takie, że dla bardzo dużych N zachodzi

suma == Inf.

Wykonaj to samo zadanie, ale podając przykłady szeregów rozbieżnych (w arytmetyce dokładnej).

Rozwiązanie

Ćwiczenie

Dla kolejnych N, wyznacz N-tą sumę częściową szeregu Taylora dla funkcji wykładniczej, gdy x=90:

exn=0Nxnn!,

korzystając z algorytmu podanego w poprzednim zadaniu. Porównaj błąd: względny i bezwzględny w porównaniu do wartości wyznaczonej z wykorzystaniem funkcji bibliotecznej exp(). Powtórz następnie dla x=10.

Czy --- zgodnie z teorią matematyczną --- sumy te dążą do wartości ex. Objaśnij dokładnie, co się stało.

Rozwiązanie

Ćwiczenie

Już wcześniej stwierdziliśmy, że wyznaczanie e(1+1/n)n dla dużego n nie jest dobrym pomysłem. Przeprowadź eksperyment numeryczny potwierdzający to stwierdzenie i objaśnij jego wyniki.

Ćwiczenie

Jak wiadomo, szereg harmoniczny n=11/n jest rozbieżny. Spróbuj przewidzieć, jaki będzie efekt numerycznego wyznaczenia tej sumy w arytmetyce podwójnej precyzji przy użyciu poniższego kodu.

 
	int dlicznik;
	double dsuma, dstarasuma;
	double dskladnik;
	
	dstarasuma = 0.0; dsuma = 1.0; dlicznik = 1;
	while(dstarasuma != dsuma) 
	{
		dskladnik = 1.0/dlicznik;
		dstarasuma = dsuma;
		dsuma += dskladnik;
		dlicznik++;
	}
	printf("Suma = dsuma, dlicznik-1, dskladnik);
	 
Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie

Jak szybko i na jakiej wysokości musiałby lecieć samolot npla, aby pocisk wystrzeliwany z działka z prędkością 7500 km/h nie trafił w cel, gdy potrzebne pierwiastki liczone są wzorem szkolnym?

Ćwiczenie: Zadanie o wyznaczaniu pierwiastka kwadratowego metodą Newtona

Dla zadanej liczby a>1, należy wyznaczyć przybliżenie a stosując metodę Herona. Zaproponuj dobre przybliżenie początkowe x0 wiedząc, że a jest liczbą maszynową typu double. Ile iteracji wystarczy, by osiągnąć ϵ-zadowalające przybliżenie?

Rozwiązanie

Ćwiczenie: Zadanie o wyznaczaniu odwrotności bez dzielenia metodą Newtona

Należy wyznaczyć przybliżenie 1a stosując metodę Newtona do równania 1xa=0. Zaproponuj dobre przybliżenie początkowe x0 wiedząc, że a jest liczbą maszynową typu double. Ile iteracji wystarczy, by osiągnąć ϵ-zadowalające przybliżenie?

Rozwiązanie

Ćwiczenie

Niech 0<a1<a2<<an. Czy z punktu widzenia błędów w flν lepiej jest policzyć sumę tych liczb w kolejności od najmniejszej do największej czy odwrotnie?

Rozwiązanie

Ćwiczenie

Aby obliczyć S(a,b)=a2b2 można zastosować dwa algorytmy: 𝐀𝐋𝐆1(a,b)=a*ab*b oraz 𝐀𝐋𝐆2(a,b)=(a+b)*(ab). Pokazać, że oba algorytmy są numerycznie poprawne, ale drugi z nich wywołuje mniejszy błąd względny wyniku w przypadku, gdy rdν(a)=a i rdν(b)=b.

Ćwiczenie

Pokazać, że naturalny algorytm obliczania cosinusa kąta między dwoma wektorami Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\inR”): {\displaystyle \displaystyle a, b\inR^n} ,

cos(a,b)=j=1najbj(j=1naj2)(j=1nbj2),

jest numerycznie poprawny. Oszacować błąd względny wyniku w flν.

Ćwiczenie

Pokazać, że naturalny algorytm obliczania Ax2 dla danej macierzy Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\inR”): {\displaystyle \displaystyle A\inR^{n\times n}} i wektora Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\inR”): {\displaystyle \displaystyle x\inR^n} jest numerycznie poprawny. Dokładniej,

flν(Ax2)=(A+E)x,

gdzie E22(n+2)nνA2. Ponadto, jeśli A jest nieosobliwa to

|flν(Ax2)Ax2|2(n+2)nν(A2A12)Ax2.

Ćwiczenie

Niech 𝐀𝐋𝐆 będzie algorytmem numerycznie poprawnym w zbiorze danych fF0, przy czym dla małych ν, flν(𝐀𝐋𝐆(f))=φ(yν), gdzie yνyKνy i K nie zależy od ν i f (y=N(f)). Pokazać, że w ogólności 𝐀𝐋𝐆 nie musi być "numerycznie poprawny po współrzędnych", tzn. w ogólności nie istnieje bezwzględna stała K1 taka, że dla małych ν i dla dowolnej fF0

|yν,jyj|K1ν|yj|,1jn,

gdzie y=(y1,,yn).

Ćwiczenie

Podaj przykład funkcji f, której miejsce zerowe x* ma wspólczynnik uwarunkowania

  • mały
  • duży
Rozwiązanie