Logika i teoria mnogości/Wykład 8: Konstrukcje liczbowe, liczby całkowite, wymierne, konstrukcja Cantora liczb rzeczywistych: działania i porządek: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Liczby całkowite== | ==Liczby całkowite== | ||
Linia 20: | Linia 16: | ||
Niech <math>\displaystyle \approx</math> będzie relacją określoną na | Niech <math>\displaystyle \approx</math> będzie relacją określoną na | ||
<math>\displaystyle \ | <math>\displaystyle \nNat \times \nNat</math> następująco: | ||
<center><math>\displaystyle (n,k)\approx (p,q) </math> wtw <math>\displaystyle n+q = k+p | <center><math>\displaystyle (n,k)\approx (p,q) </math> wtw <math>\displaystyle n+q = k+p | ||
</math></center> | </math></center> | ||
{{ | {{cwiczenie||| | ||
Relacja <math>\displaystyle \approx</math> jest relacją równoważności o polu | Relacja <math>\displaystyle \approx</math> jest relacją równoważności o polu | ||
<math>\displaystyle \ | <math>\displaystyle \nNat \times \nNat</math>. | ||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Wykażemy, że relacja <math>\displaystyle \approx</math> jest relacją równoważności na | |||
<math>\displaystyle \nNat \times \nNat</math>. Dla dowolnych liczb naturalnych <math>\displaystyle n</math> i <math>\displaystyle k</math> | |||
<math>\displaystyle \ | |||
mamy <math>\displaystyle (n,k)\approx (n,k)</math> ponieważ <math>\displaystyle n+k = n+k</math>, więc relacja jest | mamy <math>\displaystyle (n,k)\approx (n,k)</math> ponieważ <math>\displaystyle n+k = n+k</math>, więc relacja jest | ||
zwrotna. Podobnie, dla dowolnych liczb <math>\displaystyle n, k, p, q</math> jeśli | zwrotna. Podobnie, dla dowolnych liczb <math>\displaystyle n, k, p, q</math> jeśli | ||
Linia 50: | Linia 47: | ||
dowodzi przechodniości relacji <math>\displaystyle \approx</math>. Wykazaliśmy, że | dowodzi przechodniości relacji <math>\displaystyle \approx</math>. Wykazaliśmy, że | ||
<math>\displaystyle \approx</math> jest relacją równoważności. | <math>\displaystyle \approx</math> jest relacją równoważności. | ||
</div></div> | |||
{{cwiczenie||| | |||
Wykaż, że dla dowolnej pary <math>\displaystyle (n,k)\in\nNat\times \nNat</math> istnieje | |||
para <math>\displaystyle (p,q)\in \nNat\times \nNat</math> taka, że <math>\displaystyle (n,k)\approx (p,q)</math> | |||
oraz <math>\displaystyle p=0</math> lub <math>\displaystyle q=0</math>. | |||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Ustalmy dowolną parę | |||
<math>\displaystyle (n,k)\in\nNat\times \nNat</math>. Jeśli <math>\displaystyle n=k</math>, to mamy | |||
<math>\displaystyle (n,k)\in\ | |||
<math>\displaystyle (n,k)\approx(0,0)</math> i warunek jest spełniony. Jeśli <math>\displaystyle n\neq k</math> to, | <math>\displaystyle (n,k)\approx(0,0)</math> i warunek jest spełniony. Jeśli <math>\displaystyle n\neq k</math> to, | ||
na mocy własności liczb naturalnych, istnieje liczba naturalna <math>\displaystyle l</math> | na mocy własności liczb naturalnych, istnieje liczba naturalna <math>\displaystyle l</math> | ||
Linia 66: | Linia 65: | ||
k+0</math>), czyli <math>\displaystyle (n,k)\approx(l,0)</math> (lub <math>\displaystyle (n,k)\approx(0,l)</math>) co | k+0</math>), czyli <math>\displaystyle (n,k)\approx(l,0)</math> (lub <math>\displaystyle (n,k)\approx(0,l)</math>) co | ||
należało dowieść. | należało dowieść. | ||
</div></div> | |||
Niech <math>\displaystyle \mathbb{Z} = \mathbb{N} | Niech <math>\displaystyle \mathbb{Z} = \mathbb{N} | ||
\times\mathbb{N} / \approx</math> | \times\mathbb{N} / \approx</math> | ||
{{ | {{cwiczenie||| | ||
Które z liczb całkowitych <math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx}</math> są relacjami równoważności | Które z liczb całkowitych <math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx}</math> są relacjami równoważności | ||
na <math>\displaystyle \ | na <math>\displaystyle \nNat</math>? | ||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Aby liczb całkowita była relacją | |||
równoważności koniecznym jest <math>\displaystyle (0,0)\in[(k,n)]_{\approx}</math>, a więc | równoważności koniecznym jest <math>\displaystyle (0,0)\in[(k,n)]_{\approx}</math>, a więc | ||
jedynym kandydatem na liczbę będącą relacją równoważności na | jedynym kandydatem na liczbę będącą relacją równoważności na | ||
<math>\displaystyle \ | <math>\displaystyle \nNat</math> jest <math>\displaystyle [(0,0)]_{\approx}</math>. Weźmy teraz dowolną parę liczb | ||
naturalnych <math>\displaystyle (n,k)</math>, jeśli <math>\displaystyle (0,0)\approx(n,k)</math>, to <math>\displaystyle 0+k = n+0</math>, | naturalnych <math>\displaystyle (n,k)</math>, jeśli <math>\displaystyle (0,0)\approx(n,k)</math>, to <math>\displaystyle 0+k = n+0</math>, | ||
czyli <math>\displaystyle n=k</math>. Liczba całkowita <math>\displaystyle [(0,0)]_{\approx}</math> jest relacją | czyli <math>\displaystyle n=k</math>. Liczba całkowita <math>\displaystyle [(0,0)]_{\approx}</math> jest relacją | ||
równoważności na <math>\displaystyle \ | równoważności na <math>\displaystyle \nNat</math> i żadna inna liczba całkowita nie jest | ||
relacją równoważności. | relacją równoważności. | ||
</div></div> | |||
=== Operacje na <math>\displaystyle \mathbb{Z}</math> === | === Operacje na <math>\displaystyle \mathbb{Z}</math> === | ||
Linia 116: | Linia 118: | ||
oznaczeń nie grozi konfliktem. | oznaczeń nie grozi konfliktem. | ||
{{ | {{cwiczenie||| | ||
Pokazać, że działania na liczbach całkowitych są dobrze określone. | Pokazać, że działania na liczbach całkowitych są dobrze określone. | ||
To znaczy pokazać, że zbiory (klasy równoważności) będące wynikiem | To znaczy pokazać, że zbiory (klasy równoważności) będące wynikiem | ||
działań nie nie zależą od wyboru reprezentantów : | działań nie nie zależą od wyboru reprezentantów : | ||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Zapisz w jaki sposób wynik działań jest niezależny od wyboru | |||
reprezentantów. | reprezentantów. | ||
</div></div> | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Dla dowodu wykazującego dobre zdefiniowanie operacji na | |||
liczbach całkowitych ustalmy dowolne pary | liczbach całkowitych ustalmy dowolne pary | ||
<math>\displaystyle (n,k),(p,q),(m,l),(r,s)</math> spełniające <math>\displaystyle (n,k)\approx (m,l)</math> oraz | <math>\displaystyle (n,k),(p,q),(m,l),(r,s)</math> spełniające <math>\displaystyle (n,k)\approx (m,l)</math> oraz | ||
Linia 187: | Linia 195: | ||
[(m,l)]_{\approx}\cdot [(r,s)]_{\approx}</math>, co oznacza, że definicja mnożenia | [(m,l)]_{\approx}\cdot [(r,s)]_{\approx}</math>, co oznacza, że definicja mnożenia | ||
nie zależy od wyboru reprezentantów dla klas. | nie zależy od wyboru reprezentantów dla klas. | ||
</div></div> | |||
{{ | {{cwiczenie||| | ||
Pokaż własności działań dodawania i mnożenia. Dla dowolnych liczb | Pokaż własności działań dodawania i mnożenia. Dla dowolnych liczb | ||
Linia 199: | Linia 207: | ||
# <math>\displaystyle x \cdot(y+z) = x\cdot y + x\cdot z</math> (rozdzielność) | # <math>\displaystyle x \cdot(y+z) = x\cdot y + x\cdot z</math> (rozdzielność) | ||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Zapisz każde z powyższych praw ujawniając strukturę | |||
liczb całkowitych. | liczb całkowitych. | ||
Zauważ, że w dowodzie będą interweniowały udowodnione już prawa | Zauważ, że w dowodzie będą interweniowały udowodnione już prawa | ||
Linia 208: | Linia 217: | ||
liczb naturalnych. | liczb naturalnych. | ||
</div></div> | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Dla dowodu powyższych własności ustalmy dowolne liczby | |||
całkowite <math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx},[(p,q)]_{\approx},[(m,l)]_{\approx}</math>. | całkowite <math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx},[(p,q)]_{\approx},[(m,l)]_{\approx}</math>. | ||
# Dla dowodu przemienności dodawania zauważmy, | |||
że <math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx} + [(p,q)]_{\approx} = [(n+p,k+q)]_{\approx}</math> i korzystając z | że <math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx} + [(p,q)]_{\approx} = [(n+p,k+q)]_{\approx}</math> i korzystając z | ||
przemienności dodawania dla liczb naturalnych otrzymujemy | przemienności dodawania dla liczb naturalnych otrzymujemy | ||
<math>\displaystyle [(n+p,k+q)]_{\approx} = [(p+n,q+k)]_{\approx} =[(p,q)]_{\approx}+[(n,k)]_{\approx}</math>. | <math>\displaystyle [(n+p,k+q)]_{\approx} = [(p+n,q+k)]_{\approx} =[(p,q)]_{\approx}+[(n,k)]_{\approx}</math>. | ||
Wykazaliśmy, że dodawanie liczb całkowitych jest przemienne. | Wykazaliśmy, że dodawanie liczb całkowitych jest przemienne. | ||
# Podobne rozumowanie stosujemy dla mnożenia | |||
<math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx}\cdot[(p,q)]_{\approx} = [(np+kq,nq+kp)]_{\approx}</math> i, stosując | <math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx}\cdot[(p,q)]_{\approx} = [(np+kq,nq+kp)]_{\approx}</math> i, stosując | ||
przemienność mnożenia i dodawania <math>\displaystyle [(np+kq,nq+kp)]_{\approx} = | przemienność mnożenia i dodawania <math>\displaystyle [(np+kq,nq+kp)]_{\approx} = | ||
[(pn+qk,pk+qn)]_{\approx} =[(p,q)]_{\approx}\cdot[(n,k)]_{\approx}</math> co należało | [(pn+qk,pk+qn)]_{\approx} =[(p,q)]_{\approx}\cdot[(n,k)]_{\approx}</math> co należało | ||
wykazać. | wykazać. | ||
# Dla dowodu prawa skracania dla liczb całkowitych | |||
załóżmy, że | załóżmy, że | ||
<math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx}\cdot[(p,q)]_{\approx}=[(m,l)]_{\approx}\cdot[(p,q)]_{\approx}</math>, oraz, | <math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx}\cdot[(p,q)]_{\approx}=[(m,l)]_{\approx}\cdot[(p,q)]_{\approx}</math>, oraz, | ||
Linia 237: | Linia 247: | ||
podobnie jak w poprzednim przypadku <math>\displaystyle [(k,l)]_{\approx}=[(m,l)]_{\approx}</math>. | podobnie jak w poprzednim przypadku <math>\displaystyle [(k,l)]_{\approx}=[(m,l)]_{\approx}</math>. | ||
Wykazaliśmy, że mnożenie liczb całkowitych jest skracalne. | Wykazaliśmy, że mnożenie liczb całkowitych jest skracalne. | ||
# Dla dowodu rozdzielności postępujemy następująco. Liczby | |||
<math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx}\cdot([(p,q)]_{\approx}+[(m,l)]_{\approx})=[(n(p+m) + | <math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx}\cdot([(p,q)]_{\approx}+[(m,l)]_{\approx})=[(n(p+m) + | ||
k(q+l),n(q+l)+k(p+m))]_{\approx}</math>. Korzystając z rozdzielności, | k(q+l),n(q+l)+k(p+m))]_{\approx}</math>. Korzystając z rozdzielności, | ||
Linia 247: | Linia 257: | ||
[(p,q)]_{\approx}+[(n,k)]_{\approx}\cdot[(m,l)]_{\approx}</math> co należało wykazać. | [(p,q)]_{\approx}+[(n,k)]_{\approx}\cdot[(m,l)]_{\approx}</math> co należało wykazać. | ||
</div></div> | |||
===Porządek liczb całkowitych=== | ===Porządek liczb całkowitych=== | ||
Linia 254: | Linia 264: | ||
<math>\displaystyle n+q \leq p+k</math>. | <math>\displaystyle n+q \leq p+k</math>. | ||
{{ | {{cwiczenie||| | ||
Pokaż, że definicja porządku nie jest zależna od wyboru | Pokaż, że definicja porządku nie jest zależna od wyboru | ||
reprezentanta. | reprezentanta. | ||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Do dowodu zastosuj własności dodawania | |||
liczb naturalnych. | liczb naturalnych. | ||
</div></div> | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Niech <math>\displaystyle (n,k),(m,l),(p,q),(r,s)</math> będą | |||
parami liczb naturalnych takimi, że <math>\displaystyle (n,k)\approx (m,l)</math> oraz | parami liczb naturalnych takimi, że <math>\displaystyle (n,k)\approx (m,l)</math> oraz | ||
<math>\displaystyle (p,q)\approx (r,s)</math>. Załóżmy dodatkowo, że | <math>\displaystyle (p,q)\approx (r,s)</math>. Załóżmy dodatkowo, że | ||
Linia 288: | Linia 304: | ||
Czyli <math>\displaystyle [(m,l)]_{\approx}\leq[(r,s)]_{\approx}</math>, co należało wykazać. | Czyli <math>\displaystyle [(m,l)]_{\approx}\leq[(r,s)]_{\approx}</math>, co należało wykazać. | ||
</div></div> | |||
{{cwiczenie||| | |||
Pokaż, że porządek liczb całkowitych spełnia postulaty porządku | Pokaż, że porządek liczb całkowitych spełnia postulaty porządku | ||
liniowego to znaczy jest zwrotny, antysymetryczny, przechodni i | liniowego to znaczy jest zwrotny, antysymetryczny, przechodni i | ||
spójny. | spójny. | ||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Do dowodu zastosuj własności dodawania liczb | |||
naturalnych i porządku liczb naturalnych. | naturalnych i porządku liczb naturalnych. | ||
</div></div> | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Porządek na | |||
liczbach całkowitych jest zwrotny. Dla dowolnej liczby całkowitej | liczbach całkowitych jest zwrotny. Dla dowolnej liczby całkowitej | ||
<math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx}</math> mamy <math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx}\leq [(n,k)]_{\approx}</math> ponieważ <math>\displaystyle | <math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx}</math> mamy <math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx}\leq [(n,k)]_{\approx}</math> ponieważ <math>\displaystyle | ||
Linia 318: | Linia 340: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Operując ćwiczeniami z Wykład 7 możemy łatwo pokazać, że | Operując ćwiczeniami z {Wykład 7} możemy łatwo pokazać, że | ||
jeśli dodamy do obu stron nierówności tą samą liczbę, to | jeśli dodamy do obu stron nierówności tą samą liczbę, to | ||
nierówność pozostanie zachowana. W związku z tym | nierówność pozostanie zachowana. W związku z tym | ||
Linia 333: | Linia 355: | ||
konsekwencją faktu, że dla dowolnych dwóch par liczb naturalnych | konsekwencją faktu, że dla dowolnych dwóch par liczb naturalnych | ||
<math>\displaystyle (n,k)</math> i <math>\displaystyle (p,q)</math> mamy <math>\displaystyle n+q\leq p+k</math> lub <math>\displaystyle p+k\leq q+n</math>. | <math>\displaystyle (n,k)</math> i <math>\displaystyle (p,q)</math> mamy <math>\displaystyle n+q\leq p+k</math> lub <math>\displaystyle p+k\leq q+n</math>. | ||
</div></div> | |||
Rozważmy funkcje <math>\displaystyle i:\mathbb{N} \rightarrow \mathbb{Z}</math> zadaną wzorem | Rozważmy funkcje <math>\displaystyle i:\mathbb{N} \rightarrow \mathbb{Z}</math> zadaną wzorem | ||
Linia 347: | Linia 369: | ||
traktować jak całkowitą. | traktować jak całkowitą. | ||
{{ | {{cwiczenie||| | ||
Pokaż, że funkcja <math>\displaystyle i</math> jest iniekcją. Pokaż, że <math>\displaystyle i</math> jest zgodne z | Pokaż, że funkcja <math>\displaystyle i</math> jest iniekcją. Pokaż, że <math>\displaystyle i</math> jest zgodne z | ||
działaniami i porządkiem to znaczy: | działaniami i porządkiem to znaczy: | ||
Linia 355: | Linia 378: | ||
# jeżeli <math>\displaystyle n \leq k</math> to <math>\displaystyle i(n) \leq i(k)</math> | # jeżeli <math>\displaystyle n \leq k</math> to <math>\displaystyle i(n) \leq i(k)</math> | ||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Pamiętaj, że znaki działań i porządku (oraz <math>\displaystyle 0</math>) po | |||
prawej i po lewej stronie równości znaczą co innego. Zapisz każde | prawej i po lewej stronie równości znaczą co innego. Zapisz każde | ||
z powyższych praw ujawniając strukturę liczb całkowitych. Zauważ, | z powyższych praw ujawniając strukturę liczb całkowitych. Zauważ, | ||
Linia 366: | Linia 390: | ||
dla liczb naturalnych. | dla liczb naturalnych. | ||
</div></div> | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Aby wykazać iniektywność funkcji <math>\displaystyle i</math> wybierzmy dwie dowolne | |||
liczby naturalne <math>\displaystyle m,n</math>. Jeśli <math>\displaystyle i(n)=i(m)</math>, to | liczby naturalne <math>\displaystyle m,n</math>. Jeśli <math>\displaystyle i(n)=i(m)</math>, to | ||
<math>\displaystyle [(n,0)]_{\approx}=[(m,0)]_{\approx}</math>, czyli <math>\displaystyle n+0=m+0</math> i używając prawa | <math>\displaystyle [(n,0)]_{\approx}=[(m,0)]_{\approx}</math>, czyli <math>\displaystyle n+0=m+0</math> i używając prawa | ||
Linia 373: | Linia 400: | ||
wykazać. Nasze rozumowanie wykazało, że funkcja <math>\displaystyle i</math> jest iniekcją. | wykazać. Nasze rozumowanie wykazało, że funkcja <math>\displaystyle i</math> jest iniekcją. | ||
Przechodzimy teraz do dowodu własności funkcji <math>\displaystyle i</math>. | Przechodzimy teraz do dowodu własności funkcji <math>\displaystyle i</math>. | ||
# Oczywiście <math>\displaystyle i(0)=0</math>, ponieważ <math>\displaystyle i(0)=[(0,0)]_{\approx} = 0</math>. | |||
# Dla | |||
dowolnych dwóch liczb naturalnych <math>\displaystyle n,m</math> mamy <math>\displaystyle i(n+m) = [(n+m,0)]_{\approx} = | dowolnych dwóch liczb naturalnych <math>\displaystyle n,m</math> mamy <math>\displaystyle i(n+m) = [(n+m,0)]_{\approx} = | ||
[(n,0)]_{\approx}+[(m,0)]_{\approx} = i(n) +i(m)</math>, co należało wykazać. | [(n,0)]_{\approx}+[(m,0)]_{\approx} = i(n) +i(m)</math>, co należało wykazać. | ||
# Podobnie jak w poprzednim przypadku ustalmy dowolne dwie liczby | |||
naturalne <math>\displaystyle n</math> i <math>\displaystyle m</math>. Wtedy, używając całego arsenału identyczności | naturalne <math>\displaystyle n</math> i <math>\displaystyle m</math>. Wtedy, używając całego arsenału identyczności | ||
prawdziwych dla liczb naturalnych, mamy <math>\displaystyle i(n\cdot m) = [(nm,0)]_{\approx} = | prawdziwych dla liczb naturalnych, mamy <math>\displaystyle i(n\cdot m) = [(nm,0)]_{\approx} = | ||
[(nm+00,n0+0m)]_{\approx}=[(n,0)]_{\approx}\cdot[(m,0)]_{\approx}=i(n)\cdot i(m)</math>, co | [(nm+00,n0+0m)]_{\approx}=[(n,0)]_{\approx}\cdot[(m,0)]_{\approx}=i(n)\cdot i(m)</math>, co | ||
należało wykazać. | należało wykazać. | ||
# Jeśli <math>\displaystyle n\leq k</math>, to niewątpliwie <math>\displaystyle n+0\leq | |||
k+0</math>, czyli <math>\displaystyle [(n,0)]_{\approx}\leq [(k,0)]_{\approx}</math> co oznacza, że <math>\displaystyle i(n)\leq | k+0</math>, czyli <math>\displaystyle [(n,0)]_{\approx}\leq [(k,0)]_{\approx}</math> co oznacza, że <math>\displaystyle i(n)\leq | ||
i(k)</math>. Dowód jest zakończony. | i(k)</math>. Dowód jest zakończony. | ||
</div></div> | |||
==Liczby wymierne== | ==Liczby wymierne== | ||
Niech <math>\displaystyle \mathbb{Z}^* = \mathbb{Z} \setminus | Niech <math>\displaystyle \mathbb{Z}^* = \mathbb{Z} \setminus \{ \emptyset \} </math>. | ||
Określamy relację <math>\displaystyle \sim</math> na zbiorze <math>\displaystyle \mathbb{Z} \times | Określamy relację <math>\displaystyle \sim</math> na zbiorze <math>\displaystyle \mathbb{Z} \times | ||
\mathbb{Z}^*</math> następująco. | \mathbb{Z}^*</math> następująco. | ||
Linia 398: | Linia 424: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
{{ | {{cwiczenie||| | ||
Relacja <math>\displaystyle \sim </math> jest równoważnością. | Relacja <math>\displaystyle \sim </math> jest równoważnością. | ||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Zwrotność i symetria <math>\displaystyle \sim</math> są trywialne. Przy dowodzie | |||
przechodniości zastosuj prawo skracania | przechodniości zastosuj prawo skracania | ||
[[##wlasnosci liczb_calkowitych|Uzupelnic wlasnosci liczb_calkowitych|]] | [[##wlasnosci liczb_calkowitych|Uzupelnic wlasnosci liczb_calkowitych|]] | ||
dla liczb całkowitych. | dla liczb całkowitych. | ||
</div></div> | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Zwrotność relacji <math>\displaystyle \sim</math> wynika z faktu, że dla dowolnych | |||
liczb całkowitych mamy <math>\displaystyle a\cdot b = a\cdot b</math>. | liczb całkowitych mamy <math>\displaystyle a\cdot b = a\cdot b</math>. | ||
Linia 428: | Linia 458: | ||
<math>\displaystyle d\neq 0</math>, dostajemy <math>\displaystyle a\cdot f = e\cdot b</math>, czyli <math>\displaystyle (a,b)\sim | <math>\displaystyle d\neq 0</math>, dostajemy <math>\displaystyle a\cdot f = e\cdot b</math>, czyli <math>\displaystyle (a,b)\sim | ||
(e,f)</math> co należało wykazać. | (e,f)</math> co należało wykazać. | ||
</div></div> | |||
Niech <math>\displaystyle \mathbb{Q} = \mathbb{Z} | Niech <math>\displaystyle \mathbb{Q} = \mathbb{Z} | ||
Linia 436: | Linia 466: | ||
<math>\displaystyle \frac{a}{b}</math>. Oznacza on zbiór <math>\displaystyle [ (a,b) ]_{\sim}</math>. | <math>\displaystyle \frac{a}{b}</math>. Oznacza on zbiór <math>\displaystyle [ (a,b) ]_{\sim}</math>. | ||
{{ | {{cwiczenie||| | ||
Dla jakich liczb wymiernych <math>\displaystyle [(a,b)]_{\sim}</math> mamy <math>\displaystyle \bigcup\bigcup | Dla jakich liczb wymiernych <math>\displaystyle [(a,b)]_{\sim}</math> mamy <math>\displaystyle \bigcup\bigcup | ||
[(a,b)]_{\sim} = \mathbb{Z}</math>? | [(a,b)]_{\sim} = \mathbb{Z}</math>? | ||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Po pierwsze zauważmy, że | |||
<math>\displaystyle \bigcup\bigcup [(a,b)]_{\sim} = \{c\in\mathbb{Z}:\exists d\; | <math>\displaystyle \bigcup\bigcup [(a,b)]_{\sim} = \{c\in\mathbb{Z}:\exists d\; | ||
(a,b)\sim (c,d) \lor (a,b)\sim (d,c) \}</math>. Niewątpliwie musimy więc | (a,b)\sim (c,d) \lor (a,b)\sim (d,c) \}</math>. Niewątpliwie musimy więc | ||
Linia 455: | Linia 488: | ||
który zostanie później nazwany "zerem" liczb wymiernych. | który zostanie później nazwany "zerem" liczb wymiernych. | ||
</div></div> | |||
===Działania na ułamkach=== | ===Działania na ułamkach=== | ||
Linia 483: | Linia 516: | ||
facto nie grozi konfliktem. | facto nie grozi konfliktem. | ||
{{ | {{cwiczenie||| | ||
Pokazać, że działania na liczbach wymiernych są dobrze określone. | Pokazać, że działania na liczbach wymiernych są dobrze określone. | ||
To znaczy pokazać, że zbiory (klasy równoważności) będące wynikiem | To znaczy pokazać, że zbiory (klasy równoważności) będące wynikiem | ||
działań nie nie zależą od wyboru reprezentantów: | działań nie nie zależą od wyboru reprezentantów: | ||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Zapisz w jaki sposób wynik działań jest niezależny od wyboru | |||
reprezentantów. | reprezentantów. | ||
</div></div> | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Pierwszym działaniem, które może zależeć od reprezentantów z | |||
wybranych z klasy równoważności jest branie elementu przeciwnego. | wybranych z klasy równoważności jest branie elementu przeciwnego. | ||
Załóżmy, że <math>\displaystyle (a,b)\sim (c,d)</math>. Wtedy <math>\displaystyle ad=cb</math> i korzystając z | Załóżmy, że <math>\displaystyle (a,b)\sim (c,d)</math>. Wtedy <math>\displaystyle ad=cb</math> i korzystając z | ||
Linia 561: | Linia 598: | ||
dzielenie jest złożeniem dwóch operacji niezależnych od wyboru | dzielenie jest złożeniem dwóch operacji niezależnych od wyboru | ||
reprezentantów dla klas równoważności -- co należało wykazać. | reprezentantów dla klas równoważności -- co należało wykazać. | ||
</div></div> | |||
===Porządek ułamków.=== | ===Porządek ułamków.=== | ||
Linia 568: | Linia 605: | ||
b \cdot d \geq 0</math> | b \cdot d \geq 0</math> | ||
{{ | {{cwiczenie||| | ||
Pokaż, że definicja porządku nie jest zależna od wyboru | Pokaż, że definicja porządku nie jest zależna od wyboru | ||
reprezentanta. | reprezentanta. | ||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Do dowodu zastosuj własności dodawania, mnożenia i | |||
odejmowania liczb całkowitych. | odejmowania liczb całkowitych. | ||
</div></div> | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Ustalmy dowolne <math>\displaystyle \frac{a}{b}\geq \frac{c}{d}</math>. Wtedy <math>\displaystyle (a\cdot | |||
d - b \cdot c) \cdot b \cdot d \geq 0</math> jest równoważne <math>\displaystyle ((a\cdot d | d - b \cdot c) \cdot b \cdot d \geq 0</math> jest równoważne <math>\displaystyle ((a\cdot d | ||
- b \cdot c)\cdot 1 -(b\cdot d)\cdot 0 )\cdot( b \cdot d)\cdot 1 | - b \cdot c)\cdot 1 -(b\cdot d)\cdot 0 )\cdot( b \cdot d)\cdot 1 | ||
Linia 593: | Linia 635: | ||
<math>\displaystyle \frac{a}{b}=\frac{e}{f}</math>, czyli, że <math>\displaystyle a\cdot f = b\cdot e</math> | <math>\displaystyle \frac{a}{b}=\frac{e}{f}</math>, czyli, że <math>\displaystyle a\cdot f = b\cdot e</math> | ||
równoważność otrzymujemy przez analizę dodatniości <math>\displaystyle a,b,e</math> i <math>\displaystyle f</math>. | równoważność otrzymujemy przez analizę dodatniości <math>\displaystyle a,b,e</math> i <math>\displaystyle f</math>. | ||
</div></div> | |||
{{cwiczenie||| | |||
Pokaż, że porządek liczb wymiernych spełnia postulaty porządku | Pokaż, że porządek liczb wymiernych spełnia postulaty porządku | ||
liniowego to znaczy jest zwrotny, antysymetryczny, przechodni i | liniowego to znaczy jest zwrotny, antysymetryczny, przechodni i | ||
spójny. | spójny. | ||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Do dowodu zastosuj własności dodawania liczb | |||
całkowitych i porządku dla liczb całkowitych. | całkowitych i porządku dla liczb całkowitych. | ||
</div></div> | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Zwrotność | |||
porządku na liczbach wymiernych jest trywialna. Nierówność | porządku na liczbach wymiernych jest trywialna. Nierówność | ||
<math>\displaystyle \frac{a}{b}\geq\frac{a}{b}</math> oznacza <math>\displaystyle (ab-ba)bb\geq 0</math> co jest | <math>\displaystyle \frac{a}{b}\geq\frac{a}{b}</math> oznacza <math>\displaystyle (ab-ba)bb\geq 0</math> co jest | ||
Linia 639: | Linia 686: | ||
<math>\displaystyle \frac{c}{d}</math> mamy <math>\displaystyle (ad-bc)bd\geq 0</math> lub <math>\displaystyle (bc-ad)db\geq 0</math> co | <math>\displaystyle \frac{c}{d}</math> mamy <math>\displaystyle (ad-bc)bd\geq 0</math> lub <math>\displaystyle (bc-ad)db\geq 0</math> co | ||
kończy dowód spójności. | kończy dowód spójności. | ||
</div></div> | |||
Do rozważań nad konstrukcją liczb rzeczywistych potrzebna nam będzie | Do rozważań nad konstrukcją liczb rzeczywistych potrzebna nam będzie | ||
Linia 650: | Linia 697: | ||
\endcases </math> | \endcases </math> | ||
{{ | {{cwiczenie||| | ||
Pokaż, warunek trójkąta czyli: | Pokaż, warunek trójkąta czyli: | ||
Linia 656: | Linia 703: | ||
<center><math>\displaystyle \left| x+y \right| \leq \left| x \right| + \left| y \right| </math></center> | <center><math>\displaystyle \left| x+y \right| \leq \left| x \right| + \left| y \right| </math></center> | ||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Rozważ przypadki, kiedy obie liczby są dodatnie, obie | |||
ujemne, jedna dodatnia a druga ujemna. W każdym z przypadków | ujemne, jedna dodatnia a druga ujemna. W każdym z przypadków | ||
rozumowanie jest trywialne. | rozumowanie jest trywialne. | ||
</div></div> | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Dowód przeprowadzimy wprowadzając podobną notację dla liczb | |||
całkowitych. Jeśli uda nam się zdefiniować funkcję moduł w ten | całkowitych. Jeśli uda nam się zdefiniować funkcję moduł w ten | ||
sposób, że <math>\displaystyle \left| n+k \right| \leq \left| n \right| + \left| k \right| </math>, | sposób, że <math>\displaystyle \left| n+k \right| \leq \left| n \right| + \left| k \right| </math>, | ||
Linia 766: | Linia 817: | ||
zdefiniowany w liczbach wymiernych jest zgodny z modułem dla liczb | zdefiniowany w liczbach wymiernych jest zgodny z modułem dla liczb | ||
całkowitych, co było ostatnim brakującym faktem w dowodzie. | całkowitych, co było ostatnim brakującym faktem w dowodzie. | ||
</div></div> | |||
Rozważmy teraz funkcje <math>\displaystyle j:\mathbb{Z} \rightarrow \mathbb{Q}</math> | Rozważmy teraz funkcje <math>\displaystyle j:\mathbb{Z} \rightarrow \mathbb{Q}</math> | ||
Linia 780: | Linia 831: | ||
ćwiczenia. | ćwiczenia. | ||
{{ | {{cwiczenie||| | ||
Pokaż własności włożenia <math>\displaystyle j</math>. | Pokaż własności włożenia <math>\displaystyle j</math>. | ||
Linia 790: | Linia 841: | ||
# jeżeli <math>\displaystyle x \leq y</math> to <math>\displaystyle j(x) \leq j(y)</math> | # jeżeli <math>\displaystyle x \leq y</math> to <math>\displaystyle j(x) \leq j(y)</math> | ||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Pamiętaj, że znaki działań i porządku (oraz <math>\displaystyle 0</math> i | |||
<math>\displaystyle 1</math>) po prawej i po lewej stronie równości znaczą co innego. | <math>\displaystyle 1</math>) po prawej i po lewej stronie równości znaczą co innego. | ||
Zapisz każde z powyższych praw ujawniając strukturę liczb | Zapisz każde z powyższych praw ujawniając strukturę liczb | ||
Linia 800: | Linia 852: | ||
łączności, przemienności, prawo skreśleń i skracania oraz własności | łączności, przemienności, prawo skreśleń i skracania oraz własności | ||
porządkowe dla liczb całkowitych. | porządkowe dla liczb całkowitych. | ||
</div></div> | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Włożenie <math>\displaystyle j</math> przekształca <math>\displaystyle 0</math> | |||
w <math>\displaystyle 0</math> i | w <math>\displaystyle 0</math> i | ||
<math>\displaystyle 1</math> w <math>\displaystyle 1</math>, co jest trywialną konsekwencją definicji funkcji <math>\displaystyle j</math>. | <math>\displaystyle 1</math> w <math>\displaystyle 1</math>, co jest trywialną konsekwencją definicji funkcji <math>\displaystyle j</math>. | ||
Linia 822: | Linia 877: | ||
<math>\displaystyle b-a\geq 0</math> i dalej <math>\displaystyle (b1-1a)11\geq 0</math> co oznacza, że | <math>\displaystyle b-a\geq 0</math> i dalej <math>\displaystyle (b1-1a)11\geq 0</math> co oznacza, że | ||
<math>\displaystyle [(b,1)]_{\sim}\geq[(a,1)]_{\sim}</math>. | <math>\displaystyle [(b,1)]_{\sim}\geq[(a,1)]_{\sim}</math>. | ||
</div></div> | |||
Dzięki włożeniu <math>\displaystyle j</math> będziemy utożsamiali liczbę całkowitą <math>\displaystyle a</math> z | Dzięki włożeniu <math>\displaystyle j</math> będziemy utożsamiali liczbę całkowitą <math>\displaystyle a</math> z | ||
Linia 833: | Linia 888: | ||
Przez <math>\displaystyle a_n</math> oznaczamy element ciągu <math>\displaystyle a(n)</math>. | Przez <math>\displaystyle a_n</math> oznaczamy element ciągu <math>\displaystyle a(n)</math>. | ||
Konstrukcja liczb rzeczywistych pochodzi od | Konstrukcja liczb rzeczywistych pochodzi od . Genialny | ||
pomysł | pomysł polega na rozważaniu nieskończonych ciągów liczb | ||
wymiernych spełniających warunek Augustin Louis Cauchy. Wiemy z analizy (patrz | wymiernych spełniających warunek {Augustin Louis Cauchy}. Wiemy z analizy (patrz | ||
wykład analiza 1), że ciągi takie są zbieżne. Dlatego ciąg ten | wykład analiza 1), że ciągi takie są zbieżne. Dlatego ciąg ten | ||
można uważać za aproksymacje liczby rzeczywistej. Będziemy za | można uważać za aproksymacje liczby rzeczywistej. Będziemy za | ||
Linia 879: | Linia 934: | ||
Niech | Niech | ||
<math>\displaystyle X=\{ a: \mathbb{N} \rightarrow | <math>\displaystyle X= \{ a: \mathbb{N} \rightarrow | ||
\mathbb{Q} : a </math> jest ciągiem Cauchy'ego <math>\displaystyle | \mathbb{Q} : a </math> jest ciągiem Cauchy'ego <math>\displaystyle \} </math> | ||
Na zbiorze <math>\displaystyle X</math> ciągów Cauchy'ego określamy relację następująco: | Na zbiorze <math>\displaystyle X</math> ciągów Cauchy'ego określamy relację następująco: | ||
Linia 931: | Linia 986: | ||
jak na pewną aproksymacje danej liczby rzeczywistej. | jak na pewną aproksymacje danej liczby rzeczywistej. | ||
{{ | {{cwiczenie||| | ||
Ile razy należy poprzedzić znakiem <math>\displaystyle \bigcup</math> zbiór <math>\displaystyle \mathbb{R}</math>, | Ile razy należy poprzedzić znakiem <math>\displaystyle \bigcup</math> zbiór <math>\displaystyle \mathbb{R}</math>, | ||
aby otrzymać <math>\displaystyle \ | aby otrzymać <math>\displaystyle \nNat</math>? | ||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Mamy <math>\displaystyle \mathbb{R}\subseteq | |||
\mathcal{P}(\mathcal{P}(\mathbb{N}\times\mathbb{Q}))</math>, a więc | \mathcal{P}(\mathcal{P}(\mathbb{N}\times\mathbb{Q}))</math>, a więc | ||
<math>\displaystyle \bigcup\bigcup\bigcup\bigcup \mathbb{R}\subseteq | <math>\displaystyle \bigcup\bigcup\bigcup\bigcup \mathbb{R}\subseteq | ||
Linia 949: | Linia 1007: | ||
\subseteq | \subseteq | ||
\bigcup\bigcup\bigcup\bigcup\bigcup\bigcup(\mathbb{N}\cup | \bigcup\bigcup\bigcup\bigcup\bigcup\bigcup(\mathbb{N}\cup | ||
\mathbb{Q}) \subseteq \ | \mathbb{Q}) \subseteq \nNat. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Pozostaje wykazać, że po tylu iteracjach nie otrzymamy niczego mniejszego niż | Pozostaje wykazać, że po tylu iteracjach nie otrzymamy niczego mniejszego niż | ||
<math>\displaystyle \ | <math>\displaystyle \nNat</math>. Niech <math>\displaystyle z:\nNat\rightarrow\mathbb{Q}</math> będzie funkcją taką, że <math>\displaystyle z(n) = [(0,1)]_{\sim}</math> | ||
dla dowolnego <math>\displaystyle n</math>. Wtedy <math>\displaystyle z</math> jest ciągiem Cauchego i <math>\displaystyle [z]_{\simeq}\in\mathbb{R}</math>. | dla dowolnego <math>\displaystyle n</math>. Wtedy <math>\displaystyle z</math> jest ciągiem Cauchego i <math>\displaystyle [z]_{\simeq}\in\mathbb{R}</math>. | ||
Ponieważ <math>\displaystyle \bigcup\bigcup z = \ | Ponieważ <math>\displaystyle \bigcup\bigcup z = \nNat\cup\{[(0,1)]_{\sim}\}</math>, to <math>\displaystyle \bigcup\bigcup\bigcup | ||
[z]_{\simeq} \supset \ | [z]_{\simeq} \supset \nNat\cup\{[(0,1)]_{\sim}\}</math> co implikuje, że | ||
<center><math>\displaystyle \ | <center><math>\displaystyle \nNat\subseteq\bigcup\bigcup\bigcup\bigcup\mathbb{R}, | ||
</math></center> | </math></center> | ||
a ponieważ <math>\displaystyle \bigcup\ | a ponieważ <math>\displaystyle \bigcup\nNat = \nNat</math> | ||
<center><math>\displaystyle \bigcup\bigcup\bigcup\bigcup\bigcup\bigcup\bigcup\bigcup\bigcup\bigcup\mathbb{R } | <center><math>\displaystyle \bigcup\bigcup\bigcup\bigcup\bigcup\bigcup\bigcup\bigcup\bigcup\bigcup\mathbb{R } | ||
=\ | =\nNat | ||
</math></center> | </math></center> | ||
i każda większa ilość jest również odpowiednia. | i każda większa ilość jest również odpowiednia. | ||
</div></div> | |||
===Działania na <math>\displaystyle \mathbb{R}</math>=== | ===Działania na <math>\displaystyle \mathbb{R}</math>=== | ||
Linia 981: | Linia 1039: | ||
* mnożenie <math>\displaystyle [ a ]_{\simeq} \cdot [b]_{\simeq} = [a \cdot b]_{\simeq}</math> | * mnożenie <math>\displaystyle [ a ]_{\simeq} \cdot [b]_{\simeq} = [a \cdot b]_{\simeq}</math> | ||
{{ | {{cwiczenie||| | ||
Poniższe ćwiczenie odpowiada dowodowi ciągłości dodawania i | Poniższe ćwiczenie odpowiada dowodowi ciągłości dodawania i | ||
mnożenia. W innej wersji będziecie państwo zapoznawać się z tym | mnożenia. W innej wersji będziecie państwo zapoznawać się z tym | ||
Linia 988: | Linia 1047: | ||
niezależna od wyboru reprezentantów: | niezależna od wyboru reprezentantów: | ||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Dowód poprawności definicji dodawania oprzeć na | |||
dowodzie twierdzenia [[##thm:def_R|Uzupelnic thm:def_R|]]. | dowodzie twierdzenia [[##thm:def_R|Uzupelnic thm:def_R|]]. | ||
</div></div> | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Pokażemy poprawność definicji mnożenia (lub ciągłość mnożenia w | |||
sensie wykładu 8 analizy matematycznej) | sensie wykładu 8 analizy matematycznej) | ||
Linia 1021: | Linia 1084: | ||
}} | }} | ||
</div></div> | |||
===Porządek na <math>\displaystyle \mathbb{R}</math>=== | ===Porządek na <math>\displaystyle \mathbb{R}</math>=== | ||
Linia 1147: | Linia 1210: | ||
}} | }} | ||
{{ | {{cwiczenie||| | ||
Uzupełnij dowód indukcyjny nierówności | Uzupełnij dowód indukcyjny nierówności | ||
Linia 1155: | Linia 1218: | ||
ćwiczenie. | ćwiczenie. | ||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Dowód części drugiej <math>\displaystyle [ b ]_{\simeq} = x</math>. Niech <math>\displaystyle c</math> będzie | |||
dowolnym ciągiem Cauchy'ego wyznaczającym liczbę rzeczywistą <math>\displaystyle x</math> | dowolnym ciągiem Cauchy'ego wyznaczającym liczbę rzeczywistą <math>\displaystyle x</math> | ||
czyli niech <math>\displaystyle [ c ]_{\simeq} = x</math>. Należy pokazać, że ciągi <math>\displaystyle b</math> i <math>\displaystyle c</math> są | czyli niech <math>\displaystyle [ c ]_{\simeq} = x</math>. Należy pokazać, że ciągi <math>\displaystyle b</math> i <math>\displaystyle c</math> są | ||
Linia 1165: | Linia 1229: | ||
Dalej wynika trywialnie z nierówności | Dalej wynika trywialnie z nierówności | ||
[[##tw_nierownosc_tw_rozwiniecie|Uzupelnic tw_nierownosc_tw_rozwiniecie|]]. | [[##tw_nierownosc_tw_rozwiniecie|Uzupelnic tw_nierownosc_tw_rozwiniecie|]]. | ||
</div></div> | |||
Konstrukcja przedstawiona powyżej rozwija liczbę rzeczywistą z przedziału | Konstrukcja przedstawiona powyżej rozwija liczbę rzeczywistą z przedziału | ||
Linia 1178: | Linia 1242: | ||
podprzedziałów i | podprzedziałów i | ||
stosownie do położenia liczby wybieralibyśmy jedną z <math>\displaystyle k</math> cyfr | stosownie do położenia liczby wybieralibyśmy jedną z <math>\displaystyle k</math> cyfr | ||
ze zbioru <math>\displaystyle | ze zbioru <math>\displaystyle \{ 0,\ldots k-1 \} </math>. Przykładowo gdy za <math>\displaystyle k</math> wybierzemy | ||
<math>\displaystyle k=10</math> dostaniemy przy pomocy takiej konstrukcji rozwinięcie dziesiętne | <math>\displaystyle k=10</math> dostaniemy przy pomocy takiej konstrukcji rozwinięcie dziesiętne | ||
danej liczby rzeczywistej. | danej liczby rzeczywistej. | ||
Linia 1225: | Linia 1289: | ||
Istnieje bijekcja pomiędzy odcinkiem <math>\displaystyle [0;1)</math> | Istnieje bijekcja pomiędzy odcinkiem <math>\displaystyle [0;1)</math> | ||
a zbiorem | a zbiorem | ||
<math>\displaystyle | <math>\displaystyle \{ a\in 2^{\mathbb{N}}: \forall_{k} \;\; \exists_{n>k} \;\; a_n = 0 \} </math> | ||
}} | }} | ||
Wersja z 17:41, 25 sie 2006
Liczby całkowite
Na wykładzie poprzednim skonstruowaliśmy przy pomocy aksjomatu nieskończoności liczby naturalne. Określiliśmy dla nich podstawowe operacje takie jak dodawanie i mnożenie. Teraz własności tych operacji będą użyte do dalszych konstrukcji liczbowych. Pokażemy, że mając liczby naturalne zbudowane na bazie liczby czyli zbioru pustego możemy definiować bardziej skomplikowane twory liczbowe takie jak liczby całkowite, wymierne i w końcu liczby rzeczywiste. Wszystkie te obiekty maja ogromne zastosowanie w praktyce matematycznej i informatycznej. Będziemy później w innych wykładach odwoływać się do niebanalnej reprezentacji tych obiektów, które stworzymy w tym rozdziale.
Konstrukcja liczb całkowitych
Niech będzie relacją określoną na Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\nNat”): {\displaystyle \displaystyle \nNat \times \nNat} następująco:
Ćwiczenie
Relacja jest relacją równoważności o polu Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\nNat”): {\displaystyle \displaystyle \nNat \times \nNat} .
Ćwiczenie
Wykaż, że dla dowolnej pary Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\nNat”): {\displaystyle \displaystyle (n,k)\in\nNat\times \nNat} istnieje para Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\nNat”): {\displaystyle \displaystyle (p,q)\in \nNat\times \nNat} taka, że oraz lub .
Niech
Ćwiczenie
Które z liczb całkowitych są relacjami równoważności na Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\nNat”): {\displaystyle \displaystyle \nNat} ?
Operacje na
Element zero to element .
Element przeciwny do danego: jeżeli to przez
Dodawanie: .
Mnożenie: {Dla przejrzystości zapisu będziemy czasami pomijać znak pisząc zamiast }.
Odejmowanie:
Proszę o zwrócenie uwagi na pewną kolizję oznaczeń. Po lewej stronie definicji (dodawania, mnożenia i odejmowania) używamy tych samych znaków działań co po stronie prawej. Jest to ewidentna kolizja oznaczeń, którą wykonujemy z pełną świadomością. W praktyce matematycznej i informatycznej przyjęło się używać te same znaki działań wiedząc, że mają one zgoła inne znaczenie. Również element będziemy oznaczać identycznie jak w liczbach naturalnych pomimo, że jest to zupełnie inny zbiór. Pod koniec tej konstrukcji podamy naturalne włożenie (iniekcje wkładającą liczby naturalne w całkowite) takie, które zachowuje działania na liczbach co upewni nas, że stosowanie tych samych oznaczeń nie grozi konfliktem.
Ćwiczenie
Pokazać, że działania na liczbach całkowitych są dobrze określone. To znaczy pokazać, że zbiory (klasy równoważności) będące wynikiem działań nie nie zależą od wyboru reprezentantów :
Ćwiczenie
Pokaż własności działań dodawania i mnożenia. Dla dowolnych liczb całkowitych zachodzą równości:
- (przemienność dodawania)
- (przemienność mnożenia)
- oraz to (prawo
skracania)
- (rozdzielność)
Porządek liczb całkowitych
Liczba zachodzi gdy .
Ćwiczenie
Pokaż, że definicja porządku nie jest zależna od wyboru reprezentanta.
Ćwiczenie
Pokaż, że porządek liczb całkowitych spełnia postulaty porządku liniowego to znaczy jest zwrotny, antysymetryczny, przechodni i spójny.
Rozważmy funkcje zadaną wzorem
Funkcja ta jest naturalnym włożeniem zbioru w zbiór . Jako ćwiczenie pokażemy, że funkcja jest iniektywna i zgodna z działaniami. Dzięki włożeniu będziemy utożsamiali liczbę naturalną z odpowiadającą jej liczbą całkowitą . W ten sposób każdą liczbę naturalną możemy traktować jak całkowitą.
Ćwiczenie
Pokaż, że funkcja jest iniekcją. Pokaż, że jest zgodne z działaniami i porządkiem to znaczy:
- jeżeli to
Liczby wymierne
Niech . Określamy relację na zbiorze następująco.
Ćwiczenie
Relacja jest równoważnością.
Niech
OZNACZENIE: Będziemy tradycyjne oznaczać ułamek . Oznacza on zbiór .
Ćwiczenie
Dla jakich liczb wymiernych mamy ?
Działania na ułamkach
Definiujemy stałe i standardowe działania na ułamkach.
- Zero w liczbach wymiernych to .
- Jedynka w liczbach wymiernych to ułamek .
- dodawanie
- odejmowanie
- mnożenie
- dzielenie, gdy
Tak jak poprzednio w przypadku liczb całkowitych będziemy starali się utożsamiać liczby całkowite z pewnymi ułamkami.
Proszę tak jak poprzednio o zwrócenie uwagi na kolizję oznaczeń. Jest to zamierzona kolizja oznaczeń, którą wprowadzamy z pełną świadomością. Po lewej stronie definicji (dodawania, mnożenia, odejmowania i liczby przeciwnej) używamy tych samych znaków działań co po stronie prawej. Pod koniec tej konstrukcji podamy naturalne włożenie (iniekcje wkładającą liczby całkowite w wymierne) takie, które zachowuje działania na liczbach. Upewni nas to, że stosowanie tych samych oznaczeń de facto nie grozi konfliktem.
Ćwiczenie
Pokazać, że działania na liczbach wymiernych są dobrze określone. To znaczy pokazać, że zbiory (klasy równoważności) będące wynikiem działań nie nie zależą od wyboru reprezentantów:
Porządek ułamków.
gdy
Ćwiczenie
Pokaż, że definicja porządku nie jest zależna od wyboru reprezentanta.
Ćwiczenie
Pokaż, że porządek liczb wymiernych spełnia postulaty porządku liniowego to znaczy jest zwrotny, antysymetryczny, przechodni i spójny.
Do rozważań nad konstrukcją liczb rzeczywistych potrzebna nam będzie definicja wartości bezwzględnej
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\begincases”): {\displaystyle \displaystyle \left| x \right| = \begincases x & \text{ gdy }, x\geq 0 \\ -x & \text{ w przeciwnym przypadku}. \endcases }
Ćwiczenie
Pokaż, warunek trójkąta czyli:
Rozważmy teraz funkcje identyfikującą liczby całkowite jako pewne specjalne liczby wymierne zadaną wzorem
Funkcja ta jest naturalnym włożeniem zbioru w zbiór . Jest iniektywna, zgodna z działaniami i zachowująca stałe. Pokazanie tych własności będzie treścią następnego ćwiczenia.
Ćwiczenie
Pokaż własności włożenia .
- jeżeli to
Dzięki włożeniu będziemy utożsamiali liczbę całkowitą z odpowiadającą jej liczbą wymierną .
Konstrukcja Cantora liczb rzeczywistych
Ciągiem elementów zbioru nazywamy każdą funkcje . Przez oznaczamy element ciągu .
Konstrukcja liczb rzeczywistych pochodzi od . Genialny pomysł polega na rozważaniu nieskończonych ciągów liczb wymiernych spełniających warunek {Augustin Louis Cauchy}. Wiemy z analizy (patrz wykład analiza 1), że ciągi takie są zbieżne. Dlatego ciąg ten można uważać za aproksymacje liczby rzeczywistej. Będziemy za liczbę rzeczywistą brać wszystkie takie ciągi aproksymacji, które w sensie poniższych definicji będą dowolnie bliskie siebie.
Ciągiem Cauchy'ego zbioru liczb wymiernych nazywamy każdy taki ciąg który spełnia warunek (Cauchy'ego)
Ciąg nazywamy ograniczonym gdy spełnia:
Fakt
Ciągi Cauchy'ego są ograniczone
Dowód
Do ciągu Cauchy'ego będziemy dobierać ograniczenie . Weźmy dodatnią liczbę wymierną . Dla niej, zgodnie z definicją Uzupelnic defn:ciagc| znajdziemy tak duże , że dla wszystkich liczb naturalnych poczynając od będzie zachodzić . Połóżmy za największą z pośród liczb oraz powiększoną o . Łatwo sprawdzić, że tak zdefiniowane majoryzuje moduły wszystkich liczb ciągu.

Poniżej wprowadzimy relacje równoważności na zborze ciągów Cauchy'ego, taką która skleja ciągi, które leżą dowolnie blisko. Każdy taki ciąg będzie inną aproksymacją tej samej liczby rzeczywistej. Zbiór wszystkich takich aproksymacji będzie dla nas właśnie liczbą rzeczywistą.
Niech jest ciągiem Cauchy'ego
Na zbiorze ciągów Cauchy'ego określamy relację następująco: dwa ciągi i są równoważne co zapisujemy jako gdy:
Twierdzenie
Relacja określona na jest relacją
równoważności.Dowód
Zwrotność i symetria relacji są oczywiste. Zajmijmy się dowodem przechodniości. Niech oraz . Oznacza to:
Weźmy . Będziemy dobierać niezależnie liczby i do dla pierwszej i drugiej pary ciągów. Mamy zatem parę nierówności: dla zachodzi oraz dla zachodzi . Biorąc większą z tych dwóch liczb będziemy oczywiście jednocześnie spełniać obie nierówności. Zatem dla zachodzą oraz . Używając nierówności trójkąta udowodnionego w ćwiczeniu w rozdziale Uzupelnic cwiczenie_nier_troj| mamy:
co kończy dowód.

Przez liczby rzeczywiste będziemy rozumieli zbiór i oznaczamy przez .
Liczbą rzeczywistą jest zatem zbiór ciągów Cauchy'ego które leżą dowolnie blisko siebie. Na każdy taki ciąg można patrzeć jak na pewną aproksymacje danej liczby rzeczywistej.
Ćwiczenie
Ile razy należy poprzedzić znakiem zbiór , aby otrzymać Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\nNat”): {\displaystyle \displaystyle \nNat} ?
Działania na
Dla ciągów i ciąg oraz oznaczają ciągi zadane jako dla każdego . Tak samo definiujemy mnożenie:
Dodawanie i mnożenie ciągów liczb wymiernych definiujemy po współrzędnych to znaczy:
- dodawanie
- mnożenie
Ćwiczenie
Poniższe ćwiczenie odpowiada dowodowi ciągłości dodawania i mnożenia. W innej wersji będziecie państwo zapoznawać się z tym zagadnieniem na wykładzie 8 analizy matematycznej. Pokazać, że definicja dodawania i mnożenia liczb rzeczywistych jest poprawna i niezależna od wyboru reprezentantów:
Porządek na
Relacja na zbiorze liczb rzeczywistych jest zdefiniowana jako
Będziemy mówili, że liczba wymierna rozdziela dwa ciągi Cauchy'ego poczynając od elementu .
Słaby porządek definiujemy tak jak zazwyczaj: dla liczb rzeczywistych gdy (patrz definicja Uzupelnic defn:porzadeknaR|) lub gdy (patrz definicja Uzupelnic relacja_na_ciagach_Cauchyego|).
Twierdzenie
Porządek na jest liniowy.
Dowód
Pokażemy, że dla dowolnych ciągów Cauchy'ego i jeżeli to lub . Niech zatem . Zgodnie z definicją oznacza to:
Dobierzmy do liczby i odpowiednio dla ciągów i tak aby dla wszystkich zachodziło oraz . Zgodnie z formulą powyżej dla musi istnieć takie, że . Ustalmy, że to (gdy będzie odwrotnie rozumowania jest identyczne). Weźmy zatem dowolne . Zachodzą następujące nierówności:
Łatwo pokazać stosując powyższe nierówności, że poczynając od liczba wymierna będzie rozdzielała obydwa ciągi Cauchy'ego. Mianowicie,

Włożenie w
Rozważmy funkcje zadaną następująco: dla liczby wymiernej liczba rzeczywista jest klasą równoważności ciągu stale równego czyli gdzie . Tak więc liczby wymierne stają się częścią liczb rzeczywistych. Funkcja jest naturalnym włożeniem zbioru w zbiór . Jest ona iniektywna i zgodna z działaniami i porządkiem.
- jeżeli to
Dzięki włożeniu będziemy utożsamiali liczbę wymierną z odpowiadającą jej liczbą rzeczywistą .
Rozwijanie liczb rzeczywistych przy podstawie
Twierdzenie
Dla każdej liczby rzeczywistej istnieje ciąg taki, że ciąg jego sum częściowych dany jako spełnia:
- jest ciągiem Cauchy'ego
Taki ciąg nazywamy rozwinięciem liczby przy podstawie .
Dowód
Dla liczby rzeczywistej podamy indukcyjną konstrukcję ciągu będącego rozwinięciem dwójkowym liczby i równolegle ciąg jego sum częściowych. Jeżeli to definiujemy , w przeciwnym wypadku to znaczy kiedy definiujemy . Załóżmy, że mamy zdefiniowany ciąg do wyrazu . Wyraz definiujemy
{
Ćwiczenie
Uzupełnij dowód indukcyjny nierówności Uzupelnic tw_nierownosc_tw_rozwiniecie| pierwszej części tezy twierdzenia Uzupelnic thm:rozwiniecie|. Wykonaj dowód drugiej części tezy twierdzenia Uzupelnic thm:rozwiniecie|. poprzedzającego to ćwiczenie.
Konstrukcja przedstawiona powyżej rozwija liczbę rzeczywistą z przedziału przy podstawie . Na każdym etapie konstrukcji sprawdzamy czy w przedziale w którym pracujemy aktualnie liczba znajduje się w lewej czy tez prawej połówce przedziału. Stosownie do tego wybieramy cyfrę lub rozwinięcia. Jak łatwo można przypuścić podobną konstrukcję jak w twierdzeniu Uzupelnic thm:rozwiniecie| można wykonać przy dowolnej innej podstawie . W takim wypadku aktualny analizowany przedział dzielilibyśmy na podprzedziałów i stosownie do położenia liczby wybieralibyśmy jedną z cyfr ze zbioru . Przykładowo gdy za wybierzemy dostaniemy przy pomocy takiej konstrukcji rozwinięcie dziesiętne danej liczby rzeczywistej.
Twierdzenie poniżej upewni nas o pewnej ciekawej własności rozwinięć. Otóż rozwinięcie przy podstawie otrzymane przy pomocy twierdzenia Uzupelnic thm:rozwiniecie| zawsze jest takie, że zera w tym rozwinięciu występują dowolnie daleko. Innymi słowy, nie jest możliwe aby w rozwinięciu od pewnego miejsca występowały same jedynki. W przykładzie dotyczącym rozwinięcia dziesiętnego liczby odpowiada to sytuacji w której nie występują ciągi które stale od pewnego miejsca mają cyfrę .
Twierdzenie
Rozwinięcia uzyskane przy pomocy konstrukcji twierdzenia Uzupelnic thm:rozwiniecie| dla liczby jest zawsze takie że:
Dowód
Przypuśćmy, że jest przeciwnie niż mówi teza czyli . Weźmy najmniejsze takie i nazwijmy go . Mamy zatem oraz wszystkie późniejsze wyrazy dla . Rozwijana liczba spełniać będzie dla każdego nierówność Uzupelnic tw_nierownosc_tw_rozwiniecie| czyli zachodzić będzie:
Liczbą, która spełnia wszystkie te nierówności jest . Mamy zatem zamiast rozwinięcia, które nieformalnie zapiszemy jako rozwinięcie . To właśnie to drugie rozwinięcie zostanie znalezione przez procedurę rekurencyjną przedstawioną w twierdzeniu Uzupelnic thm:rozwiniecie|.

Twierdzenie
Istnieje bijekcja pomiędzy odcinkiem a zbiorem
Dowód
Bijekcja jest zdefiniowana przy pomocy techniki wprowadzonej w twierdzeniu Uzupelnic thm:rozwiniecie|. Istnienie funkcji przypisującej liczbie rzeczywistej jej rozwinięcie dwójkowe zostało tam opisane. Własność tego rozwinięcia została pokazana w twierdzeniu Uzupelnic thm:rozwiniecie2|. Pozostaje uzasadnić iniektywność takiego przypisania. Niech . Załóżmy, że . Rozważmy zatem ciągi oraz rozwinięć dwójkowych i . Nazwijmy ciągi ich sum częściowych odpowiednio przez i . Ciągi sum wyznaczają te liczby czyli . Ciągi i muszą być różne bo inaczej wyznaczałyby te same liczby. W takim razie ciągi rozwinięć i muszą być różne.

Powyższe twierdzenie będzie miało fundamentalne znaczenie w teorii mocy o którym mowa będzie w wykładzie 9. Pokazuje bowiem że liczby rzeczywiste są równoliczne ze zbiorem .