Logika i teoria mnogości/Wykład 8: Konstrukcje liczbowe, liczby całkowite, wymierne, konstrukcja Cantora liczb rzeczywistych: działania i porządek: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Arek (dyskusja | edycje)
Arek (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
Zawartość wykładu: Konstrukcje liczbowe, liczby całkowite,
wymierne, konstrukcja Cantora liczb rzeczywistych: działania i
porządek na liczbach.
==Liczby całkowite==
==Liczby całkowite==


Linia 20: Linia 16:


Niech <math>\displaystyle \approx</math> będzie relacją określoną na
Niech <math>\displaystyle \approx</math> będzie relacją określoną na
<math>\displaystyle \mathbb{N} \times \mathbb{N}</math> następująco:
<math>\displaystyle \nNat \times \nNat</math> następująco:


<center><math>\displaystyle (n,k)\approx (p,q)  </math>  wtw  <math>\displaystyle  n+q = k+p
<center><math>\displaystyle (n,k)\approx (p,q)  </math>  wtw  <math>\displaystyle  n+q = k+p
</math></center>
</math></center>


{{przyklad|||
{{cwiczenie|||


Relacja <math>\displaystyle \approx</math> jest relacją równoważności o polu
Relacja <math>\displaystyle \approx</math> jest relacją równoważności o polu
<math>\displaystyle \mathbb{N} \times \mathbb{N}</math>.
<math>\displaystyle \nNat \times \nNat</math>.
 
}}


{hint}{0}
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 


; Rozwiązanie.
Wykażemy, że relacja <math>\displaystyle \approx</math> jest relacją równoważności na
: Wykażemy, że relacja <math>\displaystyle \approx</math> jest relacją równoważności na
<math>\displaystyle \nNat \times \nNat</math>. Dla dowolnych liczb naturalnych <math>\displaystyle n</math> i <math>\displaystyle k</math>
<math>\displaystyle \mathbb{N} \times \mathbb{N}</math>. Dla dowolnych liczb naturalnych <math>\displaystyle n</math> i <math>\displaystyle k</math>
mamy <math>\displaystyle (n,k)\approx (n,k)</math> ponieważ <math>\displaystyle n+k = n+k</math>, więc relacja jest
mamy <math>\displaystyle (n,k)\approx (n,k)</math> ponieważ <math>\displaystyle n+k = n+k</math>, więc relacja jest
zwrotna. Podobnie, dla dowolnych liczb <math>\displaystyle n, k, p, q</math> jeśli
zwrotna. Podobnie, dla dowolnych liczb <math>\displaystyle n, k, p, q</math> jeśli
Linia 50: Linia 47:
dowodzi przechodniości relacji <math>\displaystyle \approx</math>. Wykazaliśmy, że
dowodzi przechodniości relacji <math>\displaystyle \approx</math>. Wykazaliśmy, że
<math>\displaystyle \approx</math> jest relacją równoważności.
<math>\displaystyle \approx</math> jest relacją równoważności.
</div></div>
{{cwiczenie|||
Wykaż, że dla dowolnej pary <math>\displaystyle (n,k)\in\nNat\times \nNat</math> istnieje
para <math>\displaystyle (p,q)\in \nNat\times \nNat</math> taka, że <math>\displaystyle (n,k)\approx (p,q)</math>
oraz <math>\displaystyle p=0</math> lub <math>\displaystyle q=0</math>. 
}}
}}


{{przyklad|||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 


Wykaż, że dla dowolnej pary <math>\displaystyle (n,k)\in\mathbb{N}\times \mathbb{N}</math> istnieje
Ustalmy dowolną parę
para <math>\displaystyle (p,q)\in \mathbb{N}\times \mathbb{N}</math> taka, że <math>\displaystyle (n,k)\approx (p,q)</math>
<math>\displaystyle (n,k)\in\nNat\times \nNat</math>. Jeśli <math>\displaystyle n=k</math>, to mamy
oraz <math>\displaystyle p=0</math> lub <math>\displaystyle q=0</math>.  {hint}{0}
 
; Rozwiązanie.
: Ustalmy dowolną parę
<math>\displaystyle (n,k)\in\mathbb{N}\times \mathbb{N}</math>. Jeśli <math>\displaystyle n=k</math>, to mamy
<math>\displaystyle (n,k)\approx(0,0)</math> i warunek jest spełniony. Jeśli <math>\displaystyle n\neq k</math> to,
<math>\displaystyle (n,k)\approx(0,0)</math> i warunek jest spełniony. Jeśli <math>\displaystyle n\neq k</math> to,
na mocy własności liczb naturalnych, istnieje liczba naturalna <math>\displaystyle l</math>
na mocy własności liczb naturalnych, istnieje liczba naturalna <math>\displaystyle l</math>
Linia 66: Linia 65:
k+0</math>), czyli <math>\displaystyle (n,k)\approx(l,0)</math>&nbsp;(lub <math>\displaystyle (n,k)\approx(0,l)</math>) co
k+0</math>), czyli <math>\displaystyle (n,k)\approx(l,0)</math>&nbsp;(lub <math>\displaystyle (n,k)\approx(0,l)</math>) co
należało dowieść.
należało dowieść.
}}
</div></div>


Niech <math>\displaystyle \mathbb{Z} =  \mathbb{N}
Niech <math>\displaystyle \mathbb{Z} =  \mathbb{N}
\times\mathbb{N} / \approx</math>
\times\mathbb{N} / \approx</math>


{{przyklad|||
{{cwiczenie|||
 
Które z liczb całkowitych <math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx}</math> są relacjami równoważności
Które z liczb całkowitych <math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx}</math> są relacjami równoważności
na <math>\displaystyle \mathbb{N}</math>?  {hint}{0}
na <math>\displaystyle \nNat</math>?   
}}
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 


; Rozwiązanie.
Aby liczb całkowita była relacją
: Aby liczb całkowita była relacją
równoważności koniecznym jest <math>\displaystyle (0,0)\in[(k,n)]_{\approx}</math>, a więc
równoważności koniecznym jest <math>\displaystyle (0,0)\in[(k,n)]_{\approx}</math>, a więc
jedynym kandydatem na liczbę będącą relacją równoważności na
jedynym kandydatem na liczbę będącą relacją równoważności na
<math>\displaystyle \mathbb{N}</math> jest <math>\displaystyle [(0,0)]_{\approx}</math>. Weźmy teraz dowolną parę liczb
<math>\displaystyle \nNat</math> jest <math>\displaystyle [(0,0)]_{\approx}</math>. Weźmy teraz dowolną parę liczb
naturalnych <math>\displaystyle (n,k)</math>, jeśli <math>\displaystyle (0,0)\approx(n,k)</math>, to <math>\displaystyle 0+k = n+0</math>,
naturalnych <math>\displaystyle (n,k)</math>, jeśli <math>\displaystyle (0,0)\approx(n,k)</math>, to <math>\displaystyle 0+k = n+0</math>,
czyli <math>\displaystyle n=k</math>. Liczba całkowita <math>\displaystyle [(0,0)]_{\approx}</math> jest relacją
czyli <math>\displaystyle n=k</math>. Liczba całkowita <math>\displaystyle [(0,0)]_{\approx}</math> jest relacją
równoważności na <math>\displaystyle \mathbb{N}</math> i żadna inna liczba całkowita nie jest
równoważności na <math>\displaystyle \nNat</math> i żadna inna liczba całkowita nie jest
relacją równoważności.
relacją równoważności.
}}
</div></div>


=== Operacje na <math>\displaystyle \mathbb{Z}</math> ===
=== Operacje na <math>\displaystyle \mathbb{Z}</math> ===
Linia 116: Linia 118:
oznaczeń nie grozi konfliktem.
oznaczeń nie grozi konfliktem.


{{przyklad|||
{{cwiczenie|||
 
Pokazać, że działania na liczbach całkowitych są dobrze określone.
Pokazać, że działania na liczbach całkowitych są dobrze określone.
To znaczy pokazać, że zbiory (klasy równoważności) będące wynikiem
To znaczy pokazać, że zbiory (klasy równoważności) będące wynikiem
działań nie nie zależą od wyboru reprezentantów :  {hint}{0}
działań nie nie zależą od wyboru reprezentantów :   
{hint}{1}
}}
; Wskazówka .
 
: Zapisz w jaki sposób wynik działań jest niezależny od wyboru
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 
 
Zapisz w jaki sposób wynik działań jest niezależny od wyboru
reprezentantów.
reprezentantów.


; Rozwiązanie.
</div></div>
: Dla dowodu wykazującego dobre zdefiniowanie operacji na
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 
 
Dla dowodu wykazującego dobre zdefiniowanie operacji na
liczbach całkowitych ustalmy dowolne pary
liczbach całkowitych ustalmy dowolne pary
<math>\displaystyle (n,k),(p,q),(m,l),(r,s)</math> spełniające <math>\displaystyle (n,k)\approx (m,l)</math> oraz
<math>\displaystyle (n,k),(p,q),(m,l),(r,s)</math> spełniające <math>\displaystyle (n,k)\approx (m,l)</math> oraz
Linia 187: Linia 195:
[(m,l)]_{\approx}\cdot [(r,s)]_{\approx}</math>, co oznacza, że definicja mnożenia
[(m,l)]_{\approx}\cdot [(r,s)]_{\approx}</math>, co oznacza, że definicja mnożenia
nie zależy od wyboru reprezentantów dla klas.
nie zależy od wyboru reprezentantów dla klas.
}}
</div></div>


{{przyklad|||
{{cwiczenie|||


Pokaż własności działań dodawania i mnożenia. Dla dowolnych liczb
Pokaż własności działań dodawania i mnożenia. Dla dowolnych liczb
Linia 199: Linia 207:
# <math>\displaystyle x \cdot(y+z) = x\cdot y + x\cdot z</math> (rozdzielność)
# <math>\displaystyle x \cdot(y+z) = x\cdot y + x\cdot z</math> (rozdzielność)


{hint}{0}
}}
{hint}{1}
 
; Wskazówka .
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 
: Zapisz każde z powyższych praw ujawniając strukturę
 
Zapisz każde z powyższych praw ujawniając strukturę
liczb całkowitych.
liczb całkowitych.
Zauważ, że w dowodzie będą interweniowały udowodnione już prawa
Zauważ, że w dowodzie będą interweniowały udowodnione już prawa
Linia 208: Linia 217:
liczb naturalnych.
liczb naturalnych.


; Rozwiązanie.
</div></div>
: Dla dowodu powyższych własności ustalmy dowolne liczby
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 
 
Dla dowodu powyższych własności ustalmy dowolne liczby
całkowite <math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx},[(p,q)]_{\approx},[(m,l)]_{\approx}</math>.
całkowite <math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx},[(p,q)]_{\approx},[(m,l)]_{\approx}</math>.
 
# Dla dowodu przemienności dodawania zauważmy,
:# Dla dowodu przemienności dodawania zauważmy,
że <math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx} + [(p,q)]_{\approx} = [(n+p,k+q)]_{\approx}</math> i korzystając z
że <math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx} + [(p,q)]_{\approx} = [(n+p,k+q)]_{\approx}</math> i korzystając z
przemienności dodawania dla liczb naturalnych otrzymujemy
przemienności dodawania dla liczb naturalnych otrzymujemy
<math>\displaystyle [(n+p,k+q)]_{\approx} = [(p+n,q+k)]_{\approx} =[(p,q)]_{\approx}+[(n,k)]_{\approx}</math>.
<math>\displaystyle [(n+p,k+q)]_{\approx} = [(p+n,q+k)]_{\approx} =[(p,q)]_{\approx}+[(n,k)]_{\approx}</math>.
Wykazaliśmy, że dodawanie liczb całkowitych jest przemienne.
Wykazaliśmy, że dodawanie liczb całkowitych jest przemienne.
 
# Podobne rozumowanie stosujemy dla mnożenia
:# Podobne rozumowanie stosujemy dla mnożenia
<math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx}\cdot[(p,q)]_{\approx} = [(np+kq,nq+kp)]_{\approx}</math> i, stosując
<math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx}\cdot[(p,q)]_{\approx} = [(np+kq,nq+kp)]_{\approx}</math> i, stosując
przemienność mnożenia i dodawania <math>\displaystyle [(np+kq,nq+kp)]_{\approx} =
przemienność mnożenia i dodawania <math>\displaystyle [(np+kq,nq+kp)]_{\approx} =
[(pn+qk,pk+qn)]_{\approx} =[(p,q)]_{\approx}\cdot[(n,k)]_{\approx}</math> co należało
[(pn+qk,pk+qn)]_{\approx} =[(p,q)]_{\approx}\cdot[(n,k)]_{\approx}</math> co należało
wykazać.  
wykazać.  
:# Dla dowodu prawa skracania dla liczb całkowitych
# Dla dowodu prawa skracania dla liczb całkowitych
załóżmy, że
załóżmy, że
<math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx}\cdot[(p,q)]_{\approx}=[(m,l)]_{\approx}\cdot[(p,q)]_{\approx}</math>, oraz,
<math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx}\cdot[(p,q)]_{\approx}=[(m,l)]_{\approx}\cdot[(p,q)]_{\approx}</math>, oraz,
Linia 237: Linia 247:
podobnie jak w poprzednim przypadku <math>\displaystyle [(k,l)]_{\approx}=[(m,l)]_{\approx}</math>.
podobnie jak w poprzednim przypadku <math>\displaystyle [(k,l)]_{\approx}=[(m,l)]_{\approx}</math>.
Wykazaliśmy, że mnożenie liczb całkowitych jest skracalne.  
Wykazaliśmy, że mnożenie liczb całkowitych jest skracalne.  
:# Dla dowodu rozdzielności postępujemy następująco. Liczby
# Dla dowodu rozdzielności postępujemy następująco. Liczby
<math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx}\cdot([(p,q)]_{\approx}+[(m,l)]_{\approx})=[(n(p+m) +
<math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx}\cdot([(p,q)]_{\approx}+[(m,l)]_{\approx})=[(n(p+m) +
k(q+l),n(q+l)+k(p+m))]_{\approx}</math>. Korzystając z rozdzielności,
k(q+l),n(q+l)+k(p+m))]_{\approx}</math>. Korzystając z rozdzielności,
Linia 247: Linia 257:
[(p,q)]_{\approx}+[(n,k)]_{\approx}\cdot[(m,l)]_{\approx}</math> co należało wykazać.
[(p,q)]_{\approx}+[(n,k)]_{\approx}\cdot[(m,l)]_{\approx}</math> co należało wykazać.


}}
</div></div>


===Porządek liczb całkowitych===
===Porządek liczb całkowitych===
Linia 254: Linia 264:
<math>\displaystyle n+q \leq p+k</math>.
<math>\displaystyle n+q \leq p+k</math>.


{{przyklad|||
{{cwiczenie|||
 
Pokaż, że definicja porządku nie jest zależna od wyboru
Pokaż, że definicja porządku nie jest zależna od wyboru
reprezentanta.  {hint}{0}
reprezentanta.   
{hint}{1}
}}
; Wskazówka .
 
: Do dowodu zastosuj własności dodawania
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 
 
Do dowodu zastosuj własności dodawania
liczb naturalnych.  
liczb naturalnych.  
; Rozwiązanie.
</div></div>
: Niech <math>\displaystyle (n,k),(m,l),(p,q),(r,s)</math> będą
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 
 
Niech <math>\displaystyle (n,k),(m,l),(p,q),(r,s)</math> będą
parami liczb naturalnych takimi, że <math>\displaystyle (n,k)\approx (m,l)</math> oraz
parami liczb naturalnych takimi, że <math>\displaystyle (n,k)\approx (m,l)</math> oraz
<math>\displaystyle (p,q)\approx (r,s)</math>. Załóżmy dodatkowo, że
<math>\displaystyle (p,q)\approx (r,s)</math>. Załóżmy dodatkowo, że
Linia 288: Linia 304:


Czyli <math>\displaystyle [(m,l)]_{\approx}\leq[(r,s)]_{\approx}</math>, co należało wykazać.
Czyli <math>\displaystyle [(m,l)]_{\approx}\leq[(r,s)]_{\approx}</math>, co należało wykazać.
}}
</div></div>
 
{{cwiczenie|||


{{przyklad|||
Pokaż, że porządek liczb całkowitych spełnia postulaty porządku
Pokaż, że porządek liczb całkowitych spełnia postulaty porządku
liniowego to znaczy jest zwrotny, antysymetryczny, przechodni i
liniowego to znaczy jest zwrotny, antysymetryczny, przechodni i
spójny.  {hint}{0}
spójny.   
{hint}{1}
}}
; Wskazówka .
 
: Do dowodu zastosuj własności dodawania liczb
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 
 
Do dowodu zastosuj własności dodawania liczb
naturalnych i porządku liczb naturalnych.  
naturalnych i porządku liczb naturalnych.  
; Rozwiązanie.
</div></div>
: Porządek na
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 
 
Porządek na
liczbach całkowitych jest zwrotny. Dla dowolnej liczby całkowitej
liczbach całkowitych jest zwrotny. Dla dowolnej liczby całkowitej
<math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx}</math> mamy <math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx}\leq [(n,k)]_{\approx}</math> ponieważ <math>\displaystyle  
<math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx}</math> mamy <math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx}\leq [(n,k)]_{\approx}</math> ponieważ <math>\displaystyle  
Linia 318: Linia 340:
</math></center>
</math></center>


Operując ćwiczeniami z Wykład 7 możemy łatwo pokazać, że
Operując ćwiczeniami z {Wykład 7} możemy łatwo pokazać, że
jeśli dodamy do obu stron nierówności tą samą liczbę, to
jeśli dodamy do obu stron nierówności tą samą liczbę, to
nierówność pozostanie zachowana. W związku z tym
nierówność pozostanie zachowana. W związku z tym
Linia 333: Linia 355:
konsekwencją faktu, że dla dowolnych dwóch par liczb naturalnych
konsekwencją faktu, że dla dowolnych dwóch par liczb naturalnych
<math>\displaystyle (n,k)</math> i <math>\displaystyle (p,q)</math> mamy <math>\displaystyle n+q\leq p+k</math> lub <math>\displaystyle p+k\leq q+n</math>.
<math>\displaystyle (n,k)</math> i <math>\displaystyle (p,q)</math> mamy <math>\displaystyle n+q\leq p+k</math> lub <math>\displaystyle p+k\leq q+n</math>.
}}
</div></div>


Rozważmy funkcje <math>\displaystyle i:\mathbb{N} \rightarrow \mathbb{Z}</math> zadaną wzorem
Rozważmy funkcje <math>\displaystyle i:\mathbb{N} \rightarrow \mathbb{Z}</math> zadaną wzorem
Linia 347: Linia 369:
traktować jak całkowitą.
traktować jak całkowitą.


{{przyklad|||
{{cwiczenie|||
 
Pokaż, że funkcja <math>\displaystyle i</math> jest iniekcją. Pokaż, że <math>\displaystyle i</math> jest zgodne z
Pokaż, że funkcja <math>\displaystyle i</math> jest iniekcją. Pokaż, że <math>\displaystyle i</math> jest zgodne z
działaniami i porządkiem to znaczy:
działaniami i porządkiem to znaczy:
Linia 355: Linia 378:
# jeżeli <math>\displaystyle n \leq k</math> to <math>\displaystyle i(n) \leq i(k)</math>
# jeżeli <math>\displaystyle n \leq k</math> to <math>\displaystyle i(n) \leq i(k)</math>


{hint}{0}
}}
{hint}{1}
 
; Wskazówka .
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 
: Pamiętaj, że znaki działań i porządku (oraz <math>\displaystyle 0</math>) po
 
Pamiętaj, że znaki działań i porządku (oraz <math>\displaystyle 0</math>) po
prawej i po lewej stronie równości znaczą co innego. Zapisz każde
prawej i po lewej stronie równości znaczą co innego. Zapisz każde
z powyższych praw ujawniając strukturę liczb całkowitych. Zauważ,
z powyższych praw ujawniając strukturę liczb całkowitych. Zauważ,
Linia 366: Linia 390:
dla liczb naturalnych.
dla liczb naturalnych.


; Rozwiązanie.
</div></div>
: Aby wykazać iniektywność funkcji <math>\displaystyle i</math> wybierzmy dwie dowolne
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 
 
Aby wykazać iniektywność funkcji <math>\displaystyle i</math> wybierzmy dwie dowolne
liczby naturalne <math>\displaystyle m,n</math>. Jeśli <math>\displaystyle i(n)=i(m)</math>, to
liczby naturalne <math>\displaystyle m,n</math>. Jeśli <math>\displaystyle i(n)=i(m)</math>, to
<math>\displaystyle [(n,0)]_{\approx}=[(m,0)]_{\approx}</math>, czyli <math>\displaystyle n+0=m+0</math> i używając prawa
<math>\displaystyle [(n,0)]_{\approx}=[(m,0)]_{\approx}</math>, czyli <math>\displaystyle n+0=m+0</math> i używając prawa
Linia 373: Linia 400:
wykazać. Nasze rozumowanie wykazało, że funkcja <math>\displaystyle i</math> jest iniekcją.
wykazać. Nasze rozumowanie wykazało, że funkcja <math>\displaystyle i</math> jest iniekcją.
Przechodzimy teraz do dowodu własności funkcji <math>\displaystyle i</math>.
Przechodzimy teraz do dowodu własności funkcji <math>\displaystyle i</math>.
 
# Oczywiście <math>\displaystyle i(0)=0</math>, ponieważ <math>\displaystyle i(0)=[(0,0)]_{\approx} = 0</math>.  
:# Oczywiście <math>\displaystyle i(0)=0</math>, ponieważ <math>\displaystyle i(0)=[(0,0)]_{\approx} = 0</math>.  
# Dla
:# Dla
dowolnych dwóch liczb naturalnych <math>\displaystyle n,m</math> mamy <math>\displaystyle i(n+m) = [(n+m,0)]_{\approx} =
dowolnych dwóch liczb naturalnych <math>\displaystyle n,m</math> mamy <math>\displaystyle i(n+m) = [(n+m,0)]_{\approx} =
[(n,0)]_{\approx}+[(m,0)]_{\approx} = i(n) +i(m)</math>, co należało wykazać.  
[(n,0)]_{\approx}+[(m,0)]_{\approx} = i(n) +i(m)</math>, co należało wykazać.  
:# Podobnie jak w poprzednim przypadku ustalmy dowolne dwie liczby
# Podobnie jak w poprzednim przypadku ustalmy dowolne dwie liczby
naturalne <math>\displaystyle n</math> i <math>\displaystyle m</math>. Wtedy, używając całego arsenału identyczności
naturalne <math>\displaystyle n</math> i <math>\displaystyle m</math>. Wtedy, używając całego arsenału identyczności
prawdziwych dla liczb naturalnych, mamy  <math>\displaystyle i(n\cdot m) = [(nm,0)]_{\approx} =
prawdziwych dla liczb naturalnych, mamy  <math>\displaystyle i(n\cdot m) = [(nm,0)]_{\approx} =
[(nm+00,n0+0m)]_{\approx}=[(n,0)]_{\approx}\cdot[(m,0)]_{\approx}=i(n)\cdot i(m)</math>, co
[(nm+00,n0+0m)]_{\approx}=[(n,0)]_{\approx}\cdot[(m,0)]_{\approx}=i(n)\cdot i(m)</math>, co
należało wykazać.  
należało wykazać.  
:# Jeśli <math>\displaystyle n\leq k</math>, to niewątpliwie <math>\displaystyle  n+0\leq
# Jeśli <math>\displaystyle n\leq k</math>, to niewątpliwie <math>\displaystyle  n+0\leq
k+0</math>, czyli <math>\displaystyle [(n,0)]_{\approx}\leq [(k,0)]_{\approx}</math> co oznacza, że <math>\displaystyle i(n)\leq
k+0</math>, czyli <math>\displaystyle [(n,0)]_{\approx}\leq [(k,0)]_{\approx}</math> co oznacza, że <math>\displaystyle i(n)\leq
i(k)</math>. Dowód jest zakończony.
i(k)</math>. Dowód jest zakończony.


}}
</div></div>


==Liczby wymierne==
==Liczby wymierne==


Niech <math>\displaystyle \mathbb{Z}^* = \mathbb{Z} \setminus \left\{\emptyset\right\}</math>.
Niech <math>\displaystyle \mathbb{Z}^* = \mathbb{Z} \setminus \{ \emptyset \} </math>.
Określamy relację <math>\displaystyle \sim</math> na zbiorze <math>\displaystyle \mathbb{Z} \times
Określamy relację <math>\displaystyle \sim</math> na zbiorze <math>\displaystyle \mathbb{Z} \times
\mathbb{Z}^*</math> następująco.
\mathbb{Z}^*</math> następująco.
Linia 398: Linia 424:
</math></center>
</math></center>


{{przyklad|||
{{cwiczenie|||
 
Relacja <math>\displaystyle \sim </math> jest równoważnością.
Relacja <math>\displaystyle \sim </math> jest równoważnością.


{hint}{0}
}}
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 


{hint}{1}
Zwrotność i symetria <math>\displaystyle \sim</math> są trywialne. Przy dowodzie
; Wskazówka .
: Zwrotność i symetria <math>\displaystyle \sim</math> są trywialne. Przy dowodzie
przechodniości zastosuj prawo skracania
przechodniości zastosuj prawo skracania
[[##wlasnosci liczb_calkowitych|Uzupelnic wlasnosci liczb_calkowitych|]]
[[##wlasnosci liczb_calkowitych|Uzupelnic wlasnosci liczb_calkowitych|]]
dla liczb całkowitych.
dla liczb całkowitych.


; Rozwiązanie.
</div></div>
: Zwrotność relacji <math>\displaystyle \sim</math> wynika z faktu, że dla dowolnych
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 
 
Zwrotność relacji <math>\displaystyle \sim</math> wynika z faktu, że dla dowolnych
liczb całkowitych mamy <math>\displaystyle a\cdot b = a\cdot b</math>.
liczb całkowitych mamy <math>\displaystyle a\cdot b = a\cdot b</math>.


Linia 428: Linia 458:
<math>\displaystyle d\neq 0</math>, dostajemy <math>\displaystyle a\cdot f = e\cdot b</math>, czyli <math>\displaystyle (a,b)\sim
<math>\displaystyle d\neq 0</math>, dostajemy <math>\displaystyle a\cdot f = e\cdot b</math>, czyli <math>\displaystyle (a,b)\sim
(e,f)</math> co należało wykazać.
(e,f)</math> co należało wykazać.
}}
</div></div>


Niech <math>\displaystyle \mathbb{Q} =  \mathbb{Z}
Niech <math>\displaystyle \mathbb{Q} =  \mathbb{Z}
Linia 436: Linia 466:
<math>\displaystyle \frac{a}{b}</math>. Oznacza on zbiór <math>\displaystyle [ (a,b) ]_{\sim}</math>.
<math>\displaystyle \frac{a}{b}</math>. Oznacza on zbiór <math>\displaystyle [ (a,b) ]_{\sim}</math>.


{{przyklad|||
{{cwiczenie|||
 
Dla jakich liczb wymiernych <math>\displaystyle [(a,b)]_{\sim}</math> mamy <math>\displaystyle \bigcup\bigcup
Dla jakich liczb wymiernych <math>\displaystyle [(a,b)]_{\sim}</math> mamy <math>\displaystyle \bigcup\bigcup
[(a,b)]_{\sim} = \mathbb{Z}</math>?  {hint}{0}
[(a,b)]_{\sim} = \mathbb{Z}</math>?   
}}


; Rozwiązanie.
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 
: Po pierwsze zauważmy, że
 
Po pierwsze zauważmy, że
<math>\displaystyle \bigcup\bigcup [(a,b)]_{\sim} = \{c\in\mathbb{Z}:\exists d\;
<math>\displaystyle \bigcup\bigcup [(a,b)]_{\sim} = \{c\in\mathbb{Z}:\exists d\;
(a,b)\sim (c,d) \lor (a,b)\sim (d,c) \}</math>. Niewątpliwie musimy więc
(a,b)\sim (c,d) \lor (a,b)\sim (d,c) \}</math>. Niewątpliwie musimy więc
Linia 455: Linia 488:


który zostanie później nazwany "zerem" liczb wymiernych.
który zostanie później nazwany "zerem" liczb wymiernych.
}}
</div></div>


===Działania na ułamkach===
===Działania na ułamkach===
Linia 483: Linia 516:
facto nie grozi konfliktem.
facto nie grozi konfliktem.


{{przyklad|||
{{cwiczenie|||
 
Pokazać, że działania na liczbach wymiernych są dobrze określone.
Pokazać, że działania na liczbach wymiernych są dobrze określone.
To znaczy pokazać, że zbiory (klasy równoważności) będące wynikiem
To znaczy pokazać, że zbiory (klasy równoważności) będące wynikiem
działań nie nie zależą od wyboru reprezentantów:
działań nie nie zależą od wyboru reprezentantów:


{hint}{0}
}}


{hint}{1}
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 
; Wskazówka .
 
: Zapisz w jaki sposób wynik działań jest niezależny od wyboru
Zapisz w jaki sposób wynik działań jest niezależny od wyboru
reprezentantów.
reprezentantów.


; Rozwiązanie.
</div></div>
: Pierwszym działaniem, które może zależeć od reprezentantów z
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 
 
Pierwszym działaniem, które może zależeć od reprezentantów z
wybranych z klasy równoważności jest branie elementu przeciwnego.
wybranych z klasy równoważności jest branie elementu przeciwnego.
Załóżmy, że <math>\displaystyle (a,b)\sim (c,d)</math>. Wtedy <math>\displaystyle ad=cb</math> i korzystając z
Załóżmy, że <math>\displaystyle (a,b)\sim (c,d)</math>. Wtedy <math>\displaystyle ad=cb</math> i korzystając z
Linia 561: Linia 598:
dzielenie jest złożeniem dwóch operacji niezależnych od wyboru
dzielenie jest złożeniem dwóch operacji niezależnych od wyboru
reprezentantów dla klas równoważności -- co należało wykazać.
reprezentantów dla klas równoważności -- co należało wykazać.
}}
</div></div>


===Porządek ułamków.===
===Porządek ułamków.===
Linia 568: Linia 605:
b \cdot d \geq 0</math>
b \cdot d \geq 0</math>


{{przyklad|||
{{cwiczenie|||
 
Pokaż, że definicja porządku nie jest zależna od wyboru
Pokaż, że definicja porządku nie jest zależna od wyboru
reprezentanta.
reprezentanta.


{hint}{0}
}}
{hint}{1}
 
; Wskazówka .
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 
: Do dowodu zastosuj własności dodawania, mnożenia i
 
Do dowodu zastosuj własności dodawania, mnożenia i
odejmowania liczb całkowitych.
odejmowania liczb całkowitych.


; Rozwiązanie.
</div></div>
: Ustalmy dowolne <math>\displaystyle \frac{a}{b}\geq \frac{c}{d}</math>. Wtedy <math>\displaystyle (a\cdot
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 
 
Ustalmy dowolne <math>\displaystyle \frac{a}{b}\geq \frac{c}{d}</math>. Wtedy <math>\displaystyle (a\cdot
d - b \cdot c) \cdot b \cdot d \geq 0</math> jest równoważne <math>\displaystyle ((a\cdot d
d - b \cdot c) \cdot b \cdot d \geq 0</math> jest równoważne <math>\displaystyle ((a\cdot d
- b \cdot c)\cdot 1 -(b\cdot d)\cdot 0 )\cdot( b \cdot d)\cdot 1
- b \cdot c)\cdot 1 -(b\cdot d)\cdot 0 )\cdot( b \cdot d)\cdot 1
Linia 593: Linia 635:
<math>\displaystyle \frac{a}{b}=\frac{e}{f}</math>, czyli, że <math>\displaystyle a\cdot f = b\cdot e</math>
<math>\displaystyle \frac{a}{b}=\frac{e}{f}</math>, czyli, że <math>\displaystyle a\cdot f = b\cdot e</math>
równoważność otrzymujemy przez analizę dodatniości <math>\displaystyle a,b,e</math> i <math>\displaystyle f</math>.
równoważność otrzymujemy przez analizę dodatniości <math>\displaystyle a,b,e</math> i <math>\displaystyle f</math>.
}}
</div></div>
 
{{cwiczenie|||


{{przyklad|||
Pokaż, że porządek liczb wymiernych spełnia postulaty porządku
Pokaż, że porządek liczb wymiernych spełnia postulaty porządku
liniowego to znaczy jest zwrotny, antysymetryczny, przechodni i
liniowego to znaczy jest zwrotny, antysymetryczny, przechodni i
spójny.
spójny.


{hint}{0}
}}
{hint}{1}
 
; Wskazówka .
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 
: Do dowodu zastosuj własności dodawania liczb
 
Do dowodu zastosuj własności dodawania liczb
całkowitych i porządku dla liczb całkowitych.  
całkowitych i porządku dla liczb całkowitych.  
; Rozwiązanie.
</div></div>
: Zwrotność
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 
 
Zwrotność
porządku na liczbach wymiernych jest trywialna. Nierówność
porządku na liczbach wymiernych jest trywialna. Nierówność
<math>\displaystyle \frac{a}{b}\geq\frac{a}{b}</math> oznacza <math>\displaystyle (ab-ba)bb\geq 0</math> co jest
<math>\displaystyle \frac{a}{b}\geq\frac{a}{b}</math> oznacza <math>\displaystyle (ab-ba)bb\geq 0</math> co jest
Linia 639: Linia 686:
<math>\displaystyle \frac{c}{d}</math> mamy <math>\displaystyle (ad-bc)bd\geq 0</math> lub <math>\displaystyle (bc-ad)db\geq 0</math> co
<math>\displaystyle \frac{c}{d}</math> mamy <math>\displaystyle (ad-bc)bd\geq 0</math> lub <math>\displaystyle (bc-ad)db\geq 0</math> co
kończy dowód spójności.
kończy dowód spójności.
}}
</div></div>


Do rozważań nad konstrukcją liczb rzeczywistych potrzebna nam będzie
Do rozważań nad konstrukcją liczb rzeczywistych potrzebna nam będzie
Linia 650: Linia 697:
\endcases </math>
\endcases </math>


{{przyklad|||
{{cwiczenie|||


Pokaż, warunek trójkąta czyli:
Pokaż, warunek trójkąta czyli:
Linia 656: Linia 703:
<center><math>\displaystyle  \left| x+y \right|  \leq  \left| x \right| + \left| y \right|  </math></center>
<center><math>\displaystyle  \left| x+y \right|  \leq  \left| x \right| + \left| y \right|  </math></center>


{hint}{0}
}}
{hint}{1}
 
; Wskazówka .
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 
: Rozważ przypadki, kiedy obie liczby są dodatnie, obie
 
Rozważ przypadki, kiedy obie liczby są dodatnie, obie
ujemne, jedna dodatnia a druga ujemna. W każdym z przypadków
ujemne, jedna dodatnia a druga ujemna. W każdym z przypadków
rozumowanie jest trywialne.
rozumowanie jest trywialne.


; Rozwiązanie.
</div></div>
: Dowód przeprowadzimy wprowadzając podobną notację dla liczb
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 
 
Dowód przeprowadzimy wprowadzając podobną notację dla liczb
całkowitych. Jeśli uda nam się zdefiniować funkcję moduł w ten
całkowitych. Jeśli uda nam się zdefiniować funkcję moduł w ten
sposób, że <math>\displaystyle  \left| n+k \right| \leq  \left| n \right| + \left| k \right| </math>,
sposób, że <math>\displaystyle  \left| n+k \right| \leq  \left| n \right| + \left| k \right| </math>,
Linia 766: Linia 817:
zdefiniowany w liczbach wymiernych jest zgodny z modułem dla liczb
zdefiniowany w liczbach wymiernych jest zgodny z modułem dla liczb
całkowitych, co było ostatnim brakującym faktem w dowodzie.
całkowitych, co było ostatnim brakującym faktem w dowodzie.
}}
</div></div>


Rozważmy teraz funkcje <math>\displaystyle j:\mathbb{Z} \rightarrow \mathbb{Q}</math>
Rozważmy teraz funkcje <math>\displaystyle j:\mathbb{Z} \rightarrow \mathbb{Q}</math>
Linia 780: Linia 831:
ćwiczenia.
ćwiczenia.


{{przyklad|||
{{cwiczenie|||


Pokaż własności włożenia <math>\displaystyle j</math>.
Pokaż własności włożenia <math>\displaystyle j</math>.
Linia 790: Linia 841:
# jeżeli <math>\displaystyle x \leq y</math> to <math>\displaystyle j(x) \leq j(y)</math>
# jeżeli <math>\displaystyle x \leq y</math> to <math>\displaystyle j(x) \leq j(y)</math>


{hint}{0}
}}
{hint}{1}
 
; Wskazówka .
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 
: Pamiętaj, że znaki działań i porządku (oraz <math>\displaystyle 0</math> i
 
Pamiętaj, że znaki działań i porządku (oraz <math>\displaystyle 0</math> i
<math>\displaystyle 1</math>) po prawej i po lewej stronie równości znaczą co innego.
<math>\displaystyle 1</math>) po prawej i po lewej stronie równości znaczą co innego.
Zapisz każde z powyższych praw ujawniając strukturę liczb
Zapisz każde z powyższych praw ujawniając strukturę liczb
Linia 800: Linia 852:
łączności, przemienności, prawo skreśleń i skracania oraz własności
łączności, przemienności, prawo skreśleń i skracania oraz własności
porządkowe dla liczb całkowitych.  
porządkowe dla liczb całkowitych.  
; Rozwiązanie.
</div></div>
: Włożenie <math>\displaystyle j</math> przekształca <math>\displaystyle 0</math>
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 
 
Włożenie <math>\displaystyle j</math> przekształca <math>\displaystyle 0</math>
w <math>\displaystyle 0</math> i
w <math>\displaystyle 0</math> i
<math>\displaystyle 1</math> w <math>\displaystyle 1</math>, co jest trywialną konsekwencją definicji funkcji <math>\displaystyle j</math>.
<math>\displaystyle 1</math> w <math>\displaystyle 1</math>, co jest trywialną konsekwencją definicji funkcji <math>\displaystyle j</math>.
Linia 822: Linia 877:
<math>\displaystyle b-a\geq 0</math> i dalej <math>\displaystyle (b1-1a)11\geq 0</math> co oznacza, że
<math>\displaystyle b-a\geq 0</math> i dalej <math>\displaystyle (b1-1a)11\geq 0</math> co oznacza, że
<math>\displaystyle [(b,1)]_{\sim}\geq[(a,1)]_{\sim}</math>.
<math>\displaystyle [(b,1)]_{\sim}\geq[(a,1)]_{\sim}</math>.
}}
</div></div>


Dzięki włożeniu <math>\displaystyle j</math> będziemy utożsamiali liczbę całkowitą <math>\displaystyle a</math> z
Dzięki włożeniu <math>\displaystyle j</math> będziemy utożsamiali liczbę całkowitą <math>\displaystyle a</math> z
Linia 833: Linia 888:
Przez <math>\displaystyle a_n</math> oznaczamy element ciągu  <math>\displaystyle a(n)</math>.
Przez <math>\displaystyle a_n</math> oznaczamy element ciągu  <math>\displaystyle a(n)</math>.


Konstrukcja liczb rzeczywistych pochodzi od Georg Cantor. Genialny
Konstrukcja liczb rzeczywistych pochodzi od . Genialny
pomysł Georg Cantor polega na rozważaniu nieskończonych ciągów liczb
pomysł polega na rozważaniu nieskończonych ciągów liczb
wymiernych spełniających warunek Augustin Louis Cauchy. Wiemy z analizy (patrz
wymiernych spełniających warunek {Augustin Louis Cauchy}. Wiemy z analizy (patrz
wykład analiza 1), że ciągi takie są zbieżne. Dlatego ciąg ten
wykład analiza 1), że ciągi takie są zbieżne. Dlatego ciąg ten
można uważać za aproksymacje liczby rzeczywistej. Będziemy za
można uważać za aproksymacje liczby rzeczywistej. Będziemy za
Linia 879: Linia 934:


Niech
Niech
<math>\displaystyle X=\{ a: \mathbb{N} \rightarrow
<math>\displaystyle X= \{ a: \mathbb{N} \rightarrow
\mathbb{Q} : a  </math>  jest ciągiem Cauchy'ego  <math>\displaystyle   \}</math>
\mathbb{Q} : a  </math>  jest ciągiem Cauchy'ego  <math>\displaystyle   \} </math>


Na zbiorze <math>\displaystyle X</math> ciągów Cauchy'ego określamy relację następująco:
Na zbiorze <math>\displaystyle X</math> ciągów Cauchy'ego określamy relację następująco:
Linia 931: Linia 986:
jak na pewną aproksymacje danej liczby rzeczywistej.
jak na pewną aproksymacje danej liczby rzeczywistej.


{{przyklad|||
{{cwiczenie|||
 
Ile razy należy poprzedzić znakiem <math>\displaystyle \bigcup</math> zbiór <math>\displaystyle \mathbb{R}</math>,
Ile razy należy poprzedzić znakiem <math>\displaystyle \bigcup</math> zbiór <math>\displaystyle \mathbb{R}</math>,
aby otrzymać <math>\displaystyle \mathbb{N}</math>?  {hint}{0}
aby otrzymać <math>\displaystyle \nNat</math>?   
}}
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 


; Rozwiązanie.
Mamy <math>\displaystyle \mathbb{R}\subseteq
: Mamy <math>\displaystyle \mathbb{R}\subseteq
\mathcal{P}(\mathcal{P}(\mathbb{N}\times\mathbb{Q}))</math>, a więc
\mathcal{P}(\mathcal{P}(\mathbb{N}\times\mathbb{Q}))</math>, a więc
<math>\displaystyle \bigcup\bigcup\bigcup\bigcup \mathbb{R}\subseteq
<math>\displaystyle \bigcup\bigcup\bigcup\bigcup \mathbb{R}\subseteq
Linia 949: Linia 1007:
\subseteq
\subseteq
\bigcup\bigcup\bigcup\bigcup\bigcup\bigcup(\mathbb{N}\cup
\bigcup\bigcup\bigcup\bigcup\bigcup\bigcup(\mathbb{N}\cup
\mathbb{Q}) \subseteq \mathbb{N}.
\mathbb{Q}) \subseteq \nNat.
</math></center>
</math></center>


Pozostaje wykazać, że po tylu iteracjach nie otrzymamy niczego mniejszego niż
Pozostaje wykazać, że po tylu iteracjach nie otrzymamy niczego mniejszego niż
<math>\displaystyle \mathbb{N}</math>. Niech <math>\displaystyle z:\mathbb{N}\rightarrow\mathbb{Q}</math> będzie funkcją taką, że <math>\displaystyle z(n) = [(0,1)]_{\sim}</math>
<math>\displaystyle \nNat</math>. Niech <math>\displaystyle z:\nNat\rightarrow\mathbb{Q}</math> będzie funkcją taką, że <math>\displaystyle z(n) = [(0,1)]_{\sim}</math>
dla dowolnego <math>\displaystyle n</math>. Wtedy <math>\displaystyle z</math> jest ciągiem Cauchego i <math>\displaystyle [z]_{\simeq}\in\mathbb{R}</math>.
dla dowolnego <math>\displaystyle n</math>. Wtedy <math>\displaystyle z</math> jest ciągiem Cauchego i <math>\displaystyle [z]_{\simeq}\in\mathbb{R}</math>.
Ponieważ <math>\displaystyle \bigcup\bigcup z = \mathbb{N}\cup\{[(0,1)]_{\sim}\}</math>, to <math>\displaystyle \bigcup\bigcup\bigcup
Ponieważ <math>\displaystyle \bigcup\bigcup z = \nNat\cup\{[(0,1)]_{\sim}\}</math>, to <math>\displaystyle \bigcup\bigcup\bigcup
[z]_{\simeq} \supset \mathbb{N}\cup\{[(0,1)]_{\sim}\}</math> co implikuje, że
[z]_{\simeq} \supset \nNat\cup\{[(0,1)]_{\sim}\}</math> co implikuje, że


<center><math>\displaystyle \mathbb{N}\subseteq\bigcup\bigcup\bigcup\bigcup\mathbb{R},
<center><math>\displaystyle \nNat\subseteq\bigcup\bigcup\bigcup\bigcup\mathbb{R},
</math></center>
</math></center>


a ponieważ <math>\displaystyle \bigcup\mathbb{N} = \mathbb{N}</math>
a ponieważ <math>\displaystyle \bigcup\nNat = \nNat</math>


<center><math>\displaystyle \bigcup\bigcup\bigcup\bigcup\bigcup\bigcup\bigcup\bigcup\bigcup\bigcup\mathbb{R }
<center><math>\displaystyle \bigcup\bigcup\bigcup\bigcup\bigcup\bigcup\bigcup\bigcup\bigcup\bigcup\mathbb{R }
=\mathbb{N}
=\nNat
</math></center>
</math></center>


i każda większa ilość jest również odpowiednia.
i każda większa ilość jest również odpowiednia.
}}
</div></div>


===Działania na <math>\displaystyle \mathbb{R}</math>===
===Działania na <math>\displaystyle \mathbb{R}</math>===
Linia 981: Linia 1039:
* mnożenie <math>\displaystyle [ a ]_{\simeq} \cdot  [b]_{\simeq} = [a \cdot b]_{\simeq}</math>
* mnożenie <math>\displaystyle [ a ]_{\simeq} \cdot  [b]_{\simeq} = [a \cdot b]_{\simeq}</math>


{{przyklad|||
{{cwiczenie|||
 
Poniższe ćwiczenie odpowiada dowodowi ciągłości dodawania i
Poniższe ćwiczenie odpowiada dowodowi ciągłości dodawania i
mnożenia. W innej wersji będziecie państwo zapoznawać się z tym
mnożenia. W innej wersji będziecie państwo zapoznawać się z tym
Linia 988: Linia 1047:
niezależna od wyboru reprezentantów:
niezależna od wyboru reprezentantów:


{hint}{0}
}}
{hint}{1}
 
; Wskazówka .
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 
: Dowód poprawności definicji dodawania oprzeć na
 
Dowód poprawności definicji dodawania oprzeć na
dowodzie twierdzenia [[##thm:def_R|Uzupelnic thm:def_R|]].
dowodzie twierdzenia [[##thm:def_R|Uzupelnic thm:def_R|]].


; Rozwiązanie.
</div></div>
: Pokażemy poprawność definicji mnożenia (lub ciągłość mnożenia w
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 
 
Pokażemy poprawność definicji mnożenia (lub ciągłość mnożenia w
sensie wykładu 8 analizy matematycznej)
sensie wykładu 8 analizy matematycznej)


Linia 1021: Linia 1084:
}}
}}


}}
</div></div>


===Porządek  na <math>\displaystyle \mathbb{R}</math>===
===Porządek  na <math>\displaystyle \mathbb{R}</math>===
Linia 1147: Linia 1210:
}}
}}


{{przyklad|||
{{cwiczenie|||


Uzupełnij dowód indukcyjny nierówności
Uzupełnij dowód indukcyjny nierówności
Linia 1155: Linia 1218:
ćwiczenie.
ćwiczenie.


{hint}{0}
}}
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 


; Rozwiązanie.
Dowód części drugiej <math>\displaystyle [ b ]_{\simeq} = x</math>.  Niech <math>\displaystyle c</math> będzie
: Dowód części drugiej <math>\displaystyle [ b ]_{\simeq} = x</math>.  Niech <math>\displaystyle c</math> będzie
dowolnym ciągiem Cauchy'ego wyznaczającym liczbę rzeczywistą <math>\displaystyle x</math>
dowolnym ciągiem Cauchy'ego wyznaczającym liczbę rzeczywistą <math>\displaystyle x</math>
czyli  niech <math>\displaystyle [ c ]_{\simeq} = x</math>. Należy pokazać, że ciągi <math>\displaystyle b</math> i <math>\displaystyle c</math> są
czyli  niech <math>\displaystyle [ c ]_{\simeq} = x</math>. Należy pokazać, że ciągi <math>\displaystyle b</math> i <math>\displaystyle c</math> są
Linia 1165: Linia 1229:
Dalej wynika trywialnie z nierówności
Dalej wynika trywialnie z nierówności
[[##tw_nierownosc_tw_rozwiniecie|Uzupelnic tw_nierownosc_tw_rozwiniecie|]].
[[##tw_nierownosc_tw_rozwiniecie|Uzupelnic tw_nierownosc_tw_rozwiniecie|]].
}}
</div></div>


Konstrukcja przedstawiona powyżej rozwija liczbę rzeczywistą z przedziału
Konstrukcja przedstawiona powyżej rozwija liczbę rzeczywistą z przedziału
Linia 1178: Linia 1242:
podprzedziałów i
podprzedziałów i
stosownie do położenia liczby wybieralibyśmy jedną z <math>\displaystyle k</math> cyfr
stosownie do położenia liczby wybieralibyśmy jedną z <math>\displaystyle k</math> cyfr
ze zbioru <math>\displaystyle \left\{0,\ldots k-1\right\}</math>. Przykładowo gdy za <math>\displaystyle k</math> wybierzemy
ze zbioru <math>\displaystyle \{ 0,\ldots k-1 \} </math>. Przykładowo gdy za <math>\displaystyle k</math> wybierzemy
<math>\displaystyle k=10</math> dostaniemy przy pomocy takiej konstrukcji rozwinięcie dziesiętne
<math>\displaystyle k=10</math> dostaniemy przy pomocy takiej konstrukcji rozwinięcie dziesiętne
danej liczby rzeczywistej.
danej liczby rzeczywistej.
Linia 1225: Linia 1289:
Istnieje bijekcja pomiędzy odcinkiem <math>\displaystyle [0;1)</math>
Istnieje bijekcja pomiędzy odcinkiem <math>\displaystyle [0;1)</math>
a zbiorem
a zbiorem
<math>\displaystyle \left\{a\in 2^{\mathbb{N}}: \forall_{k} \;\; \exists_{n>k} \;\; a_n = 0\right\}</math>
<math>\displaystyle \{ a\in 2^{\mathbb{N}}: \forall_{k} \;\; \exists_{n>k} \;\; a_n = 0 \} </math>
}}
}}



Wersja z 17:41, 25 sie 2006

Liczby całkowite

Na wykładzie poprzednim skonstruowaliśmy przy pomocy aksjomatu nieskończoności liczby naturalne. Określiliśmy dla nich podstawowe operacje takie jak dodawanie i mnożenie. Teraz własności tych operacji będą użyte do dalszych konstrukcji liczbowych. Pokażemy, że mając liczby naturalne zbudowane na bazie liczby 0 czyli zbioru pustego możemy definiować bardziej skomplikowane twory liczbowe takie jak liczby całkowite, wymierne i w końcu liczby rzeczywiste. Wszystkie te obiekty maja ogromne zastosowanie w praktyce matematycznej i informatycznej. Będziemy później w innych wykładach odwoływać się do niebanalnej reprezentacji tych obiektów, które stworzymy w tym rozdziale.

Konstrukcja liczb całkowitych

Niech będzie relacją określoną na Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\nNat”): {\displaystyle \displaystyle \nNat \times \nNat} następująco:

(n,k)(p,q) wtw n+q=k+p

Ćwiczenie

Relacja jest relacją równoważności o polu Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\nNat”): {\displaystyle \displaystyle \nNat \times \nNat} .

Rozwiązanie

Ćwiczenie

Wykaż, że dla dowolnej pary Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\nNat”): {\displaystyle \displaystyle (n,k)\in\nNat\times \nNat} istnieje para Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\nNat”): {\displaystyle \displaystyle (p,q)\in \nNat\times \nNat} taka, że (n,k)(p,q) oraz p=0 lub q=0.

Rozwiązanie

Niech =×/

Ćwiczenie

Które z liczb całkowitych [(n,k)] są relacjami równoważności na Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\nNat”): {\displaystyle \displaystyle \nNat} ?

Rozwiązanie

Operacje na

Element zero 0 to element [(0,0)].

Element przeciwny do danego: jeżeli x=[(n,k)] to przez x=[(k,n)]

Dodawanie: [(n,k)]+[(p,q)]=[(n+p,k+q)].

Mnożenie: [(n,k)][(p,q)]=[(np+kq,nq+kp)]{Dla przejrzystości zapisu będziemy czasami pomijać znak pisząc xy zamiast xy}.

Odejmowanie: xy=x+(y)

Proszę o zwrócenie uwagi na pewną kolizję oznaczeń. Po lewej stronie definicji (dodawania, mnożenia i odejmowania) używamy tych samych znaków działań co po stronie prawej. Jest to ewidentna kolizja oznaczeń, którą wykonujemy z pełną świadomością. W praktyce matematycznej i informatycznej przyjęło się używać te same znaki działań wiedząc, że mają one zgoła inne znaczenie. Również element 0 będziemy oznaczać identycznie jak 0 w liczbach naturalnych pomimo, że jest to zupełnie inny zbiór. Pod koniec tej konstrukcji podamy naturalne włożenie (iniekcje wkładającą liczby naturalne w całkowite) takie, które zachowuje działania na liczbach co upewni nas, że stosowanie tych samych oznaczeń nie grozi konfliktem.

Ćwiczenie

Pokazać, że działania na liczbach całkowitych są dobrze określone. To znaczy pokazać, że zbiory (klasy równoważności) będące wynikiem działań nie nie zależą od wyboru reprezentantów :

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie

Pokaż własności działań dodawania i mnożenia. Dla dowolnych liczb całkowitych x,y,z zachodzą równości:

  1. x+y=y+x (przemienność dodawania)
  2. xy=yx (przemienność mnożenia)
  3. xy=zy oraz y0 to x=z (prawo

skracania)

  1. x(y+z)=xy+xz (rozdzielność)
Wskazówka
Rozwiązanie

Porządek liczb całkowitych

Liczba [(n,k)][(p,q)] zachodzi gdy n+qp+k.

Ćwiczenie

Pokaż, że definicja porządku nie jest zależna od wyboru reprezentanta.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie

Pokaż, że porządek liczb całkowitych spełnia postulaty porządku liniowego to znaczy jest zwrotny, antysymetryczny, przechodni i spójny.

Wskazówka
Rozwiązanie

Rozważmy funkcje i: zadaną wzorem

i(n)=[(n,0)]

Funkcja ta jest naturalnym włożeniem zbioru w zbiór . Jako ćwiczenie pokażemy, że funkcja i jest iniektywna i zgodna z działaniami. Dzięki włożeniu i będziemy utożsamiali liczbę naturalną n z odpowiadającą jej liczbą całkowitą i(n). W ten sposób każdą liczbę naturalną możemy traktować jak całkowitą.

Ćwiczenie

Pokaż, że funkcja i jest iniekcją. Pokaż, że i jest zgodne z działaniami i porządkiem to znaczy:

  1. i(0)=0
  2. i(n+m)=i(n)+i(m)
  3. i(nm)=i(n)i(m)
  4. jeżeli nk to i(n)i(k)
Wskazówka
Rozwiązanie

Liczby wymierne

Niech *={}. Określamy relację na zbiorze ×* następująco.

(a,b)(c,d) wtw ad=cb

Ćwiczenie

Relacja jest równoważnością.

Wskazówka
Rozwiązanie

Niech =×*/

OZNACZENIE: Będziemy tradycyjne oznaczać ułamek ab. Oznacza on zbiór [(a,b)].

Ćwiczenie

Dla jakich liczb wymiernych [(a,b)] mamy [(a,b)]=?

Rozwiązanie

Działania na ułamkach

Definiujemy stałe i standardowe działania na ułamkach.

  • Zero w liczbach wymiernych 0 to [(0,1)].
  • Jedynka w liczbach wymiernych 1 to ułamek [(1,1)].
  • [(a,b)]=[(a,b)]
  • dodawanie [(a,b)]+[(c,d)]=[(ad+bc,bd)]
  • odejmowanie [(a,b)][(c,d)]=[(adbc,bd)]
  • mnożenie [(a,b)][(c,d)]=[(ac,bd)]
  • dzielenie, [(a,b)]:[(c,d)]=[(ad,bc)] gdy [(c,d)][(0,d)]

Tak jak poprzednio w przypadku liczb całkowitych będziemy starali się utożsamiać liczby całkowite z pewnymi ułamkami.

Proszę tak jak poprzednio o zwrócenie uwagi na kolizję oznaczeń. Jest to zamierzona kolizja oznaczeń, którą wprowadzamy z pełną świadomością. Po lewej stronie definicji (dodawania, mnożenia, odejmowania i liczby przeciwnej) używamy tych samych znaków działań co po stronie prawej. Pod koniec tej konstrukcji podamy naturalne włożenie (iniekcje wkładającą liczby całkowite w wymierne) takie, które zachowuje działania na liczbach. Upewni nas to, że stosowanie tych samych oznaczeń de facto nie grozi konfliktem.

Ćwiczenie

Pokazać, że działania na liczbach wymiernych są dobrze określone. To znaczy pokazać, że zbiory (klasy równoważności) będące wynikiem działań nie nie zależą od wyboru reprezentantów:

Wskazówka
Rozwiązanie

Porządek ułamków.

abcd gdy (adbc)bd0

Ćwiczenie

Pokaż, że definicja porządku nie jest zależna od wyboru reprezentanta.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie

Pokaż, że porządek liczb wymiernych spełnia postulaty porządku liniowego to znaczy jest zwrotny, antysymetryczny, przechodni i spójny.

Wskazówka
Rozwiązanie

Do rozważań nad konstrukcją liczb rzeczywistych potrzebna nam będzie definicja wartości bezwzględnej

Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\begincases”): {\displaystyle \displaystyle \left| x \right| = \begincases x & \text{ gdy }, x\geq 0 \\ -x & \text{ w przeciwnym przypadku}. \endcases }

Ćwiczenie

Pokaż, warunek trójkąta czyli:

|x+y||x|+|y|
Wskazówka
Rozwiązanie

Rozważmy teraz funkcje j: identyfikującą liczby całkowite jako pewne specjalne liczby wymierne zadaną wzorem

j(a)=[(a,1)]

Funkcja ta jest naturalnym włożeniem zbioru w zbiór . Jest iniektywna, zgodna z działaniami i zachowująca stałe. Pokazanie tych własności będzie treścią następnego ćwiczenia.

Ćwiczenie

Pokaż własności włożenia j.

  1. j(0)=0
  2. j(1)=1
  3. j(a+b)=j(a)+j(b)
  4. j(ab)=j(a)j(b)
  5. j(ab)=j(a)j(b)
  6. jeżeli xy to j(x)j(y)
Wskazówka
Rozwiązanie

Dzięki włożeniu j będziemy utożsamiali liczbę całkowitą a z odpowiadającą jej liczbą wymierną j(a)=[(a,1)].

Konstrukcja Cantora liczb rzeczywistych

Ciągiem elementów zbioru A nazywamy każdą funkcje a:A. Przez an oznaczamy element ciągu a(n).

Konstrukcja liczb rzeczywistych pochodzi od . Genialny pomysł polega na rozważaniu nieskończonych ciągów liczb wymiernych spełniających warunek {Augustin Louis Cauchy}. Wiemy z analizy (patrz wykład analiza 1), że ciągi takie są zbieżne. Dlatego ciąg ten można uważać za aproksymacje liczby rzeczywistej. Będziemy za liczbę rzeczywistą brać wszystkie takie ciągi aproksymacji, które w sensie poniższych definicji będą dowolnie bliskie siebie.

Ciągiem Cauchy'ego zbioru liczb wymiernych nazywamy każdy taki ciąg a: który spełnia warunek (Cauchy'ego)

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \forall_{\varepsilon \in \mathbb{Q} \hspace*{0.1mm} \wedge \varepsilon >0} \;\; \exists_{n_0 \in \mathbb{N}} \;\; \forall_{p,k \in \mathbb{N}} \;\; ( p>n_0 \wedge k >n_0 \hspace*{0.1mm} \Rightarrow \left| a_p - a_k \right| < \varepsilon ) }

Ciąg a: nazywamy ograniczonym gdy spełnia:

M>0n|an|<M

Fakt

Ciągi Cauchy'ego są ograniczone

Dowód

Do ciągu Cauchy'ego a będziemy dobierać ograniczenie M. Weźmy dodatnią liczbę wymierną ε. Dla niej, zgodnie z definicją Uzupelnic defn:ciagc| znajdziemy tak duże n0, że dla wszystkich liczb naturalnych p,k poczynając od n0+1 będzie zachodzić |apak|<ε. Połóżmy za M największą z pośród liczb |a0|,|an0| oraz |an0+1|+ε powiększoną o 1. Łatwo sprawdzić, że tak zdefiniowane M majoryzuje moduły wszystkich liczb ciągu.

Poniżej wprowadzimy relacje równoważności na zborze ciągów Cauchy'ego, taką która skleja ciągi, które leżą dowolnie blisko. Każdy taki ciąg będzie inną aproksymacją tej samej liczby rzeczywistej. Zbiór wszystkich takich aproksymacji będzie dla nas właśnie liczbą rzeczywistą.

Niech X={a::a jest ciągiem Cauchy'ego }

Na zbiorze X ciągów Cauchy'ego określamy relację następująco: dwa ciągi a i b są równoważne co zapisujemy jako ab gdy:

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \forall_{\varepsilon >0} \;\; \exists_{n_0 \in \mathbb{N}} \;\; \forall_{n \in \mathbb{N}} \;\; ( n>n_0 \hspace*{0.1mm} \Rightarrow \left| a_n - b_n \right| < \varepsilon ) }

Twierdzenie

Relacja określona na X jest relacją

równoważności.

Dowód

Zwrotność i symetria relacji są oczywiste. Zajmijmy się dowodem przechodniości. Niech ab oraz bc. Oznacza to:

Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\aligned”): {\displaystyle \displaystyle \aligned \forall_{\varepsilon >0} \;\; \exists_{n_1 \in \mathbb{N}} \;\; \forall_{n \in \mathbb{N}} \;\; ( n>n_1 \hspace*{0.1mm} \Rightarrow \left| a_n - b_n \right| < \varepsilon ) \\ \forall_{\varepsilon >0} \;\; \exists_{n_2 \in \mathbb{N}} \;\; \forall_{n \in \mathbb{N}} \;\; ( n>n_0 \hspace*{0.1mm} \Rightarrow \left| b_n - c_n \right| < \varepsilon ) \endaligned}

Weźmy ε>0. Będziemy dobierać niezależnie liczby n1 i n2 do ε/2 dla pierwszej i drugiej pary ciągów. Mamy zatem parę nierówności: dla n>n1 zachodzi |anbn|<ε/2 oraz dla n>n2 zachodzi |bncn|<ε/2. Biorąc większą z tych dwóch liczb będziemy oczywiście jednocześnie spełniać obie nierówności. Zatem dla n>max(n1,n2) zachodzą |anbn|<ε/2 oraz |bncn|<ε/2. Używając nierówności trójkąta udowodnionego w ćwiczeniu w rozdziale Uzupelnic cwiczenie_nier_troj| mamy:

|ancn||anbn|+|bncn|<ε/2+ε/2=ε

co kończy dowód.

Przez liczby rzeczywiste będziemy rozumieli zbiór X/ i oznaczamy przez .

Liczbą rzeczywistą jest zatem zbiór ciągów Cauchy'ego które leżą dowolnie blisko siebie. Na każdy taki ciąg można patrzeć jak na pewną aproksymacje danej liczby rzeczywistej.

Ćwiczenie

Ile razy należy poprzedzić znakiem zbiór , aby otrzymać Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\nNat”): {\displaystyle \displaystyle \nNat} ?

Rozwiązanie

Działania na

Dla ciągów a i b ciąg a+b oraz ab oznaczają ciągi zadane jako (a+b)(i)=a(i)+b(i) dla każdego i. Tak samo definiujemy mnożenie: (ab)(i)=a(i)b(i)

Dodawanie i mnożenie ciągów liczb wymiernych definiujemy po współrzędnych to znaczy:

  • dodawanie [a]+[b]=[a+b]
  • mnożenie [a][b]=[ab]

Ćwiczenie

Poniższe ćwiczenie odpowiada dowodowi ciągłości dodawania i mnożenia. W innej wersji będziecie państwo zapoznawać się z tym zagadnieniem na wykładzie 8 analizy matematycznej. Pokazać, że definicja dodawania i mnożenia liczb rzeczywistych jest poprawna i niezależna od wyboru reprezentantów:

Wskazówka
Rozwiązanie

Porządek na

Relacja [a]<[b] na zbiorze liczb rzeczywistych jest zdefiniowana jako

ε>0n0k>n0ak+ε<bk

Będziemy mówili, że liczba wymierna ε>0 rozdziela dwa ciągi Cauchy'ego poczynając od elementu an0+1.

Słaby porządek definiujemy tak jak zazwyczaj: dla liczb rzeczywistych xy gdy x<y (patrz definicja Uzupelnic defn:porzadeknaR|) lub gdy x=y (patrz definicja Uzupelnic relacja_na_ciagach_Cauchyego|).

Twierdzenie

Porządek na jest liniowy.

Dowód

Pokażemy, że dla dowolnych ciągów Cauchy'ego a i b jeżeli [a][b] to [a]<[b] lub [a]>[b]. Niech zatem [a][b]. Zgodnie z definicją oznacza to:

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \exists_{\varepsilon>0} \;\; \forall_{n\in\mathbb{N}} \;\; \exists_{p\in\mathbb{N}} \;\; p>n \hspace*{0.1mm} \wedge \left| a_p -b_p \right| \geq \varepsilon }

Dobierzmy do ε/3 liczby na i nb odpowiednio dla ciągów a i b tak aby dla wszystkich k,r>max(na,nb) zachodziło |akar|<ε/3 oraz |bkbr|<ε/3. Zgodnie z formulą powyżej dla max(na,nb) musi istnieć p0>max(na,nb) takie, że |ap0bp0|ε. Ustalmy, że to ap0<bp0 (gdy będzie odwrotnie rozumowania jest identyczne). Weźmy zatem dowolne k>p0. Zachodzą następujące nierówności:

Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\aligned”): {\displaystyle \displaystyle \aligned a_{p_0} + \varepsilon &\leq b_{p_0} \\ a_k - \varepsilon/3 &< a_{p_0} < a_k + \varepsilon/3 \\ b_k - \varepsilon/3 &< b_{p_0} < b_k + \varepsilon/3 \endaligned}

Łatwo pokazać stosując powyższe nierówności, że poczynając od p0 liczba wymierna ε/3 będzie rozdzielała obydwa ciągi Cauchy'ego. Mianowicie,

ak+ε/3<ap0+2ε/3bp0ε/3<bp0

Włożenie w

Rozważmy funkcje k: zadaną następująco: dla liczby wymiernej q liczba rzeczywista k(q) jest klasą równoważności ciągu stale równego q czyli k(q)=[b] gdzie b(n)=q. Tak więc liczby wymierne stają się częścią liczb rzeczywistych. Funkcja k jest naturalnym włożeniem zbioru w zbiór . Jest ona iniektywna i zgodna z działaniami i porządkiem.

  1. k(a+b)=k(a)+k(b)
  2. k(ab)=k(a)k(b)
  3. k(ab)=k(a)k(b)
  4. jeżeli a<b to k(a)<k(b)

Dzięki włożeniu k będziemy utożsamiali liczbę wymierną q z odpowiadającą jej liczbą rzeczywistą k(q).

Rozwijanie liczb rzeczywistych przy podstawie 2

Twierdzenie

Dla każdej liczby rzeczywistej 0x<1 istnieje ciąg ax2 taki, że ciąg jego sum częściowych bx: dany jako bk=i=0kai2i+1 spełnia:

  1. bx jest ciągiem Cauchy'ego
  2. [bx]=x

Taki ciąg ax nazywamy rozwinięciem liczby x przy podstawie 2.

Dowód

Dla liczby rzeczywistej x podamy indukcyjną konstrukcję ciągu a będącego rozwinięciem dwójkowym liczby x i równolegle ciąg b jego sum częściowych. Jeżeli 0x<1/2 to definiujemy a0=0, w przeciwnym wypadku to znaczy kiedy 1/2x<1 definiujemy a0=1. Załóżmy, że mamy zdefiniowany ciąg a do wyrazu k. Wyraz k+1 definiujemy

{

Ćwiczenie

Uzupełnij dowód indukcyjny nierówności Uzupelnic tw_nierownosc_tw_rozwiniecie| pierwszej części tezy twierdzenia Uzupelnic thm:rozwiniecie|. Wykonaj dowód drugiej części tezy twierdzenia Uzupelnic thm:rozwiniecie|. poprzedzającego to ćwiczenie.

Rozwiązanie

Konstrukcja przedstawiona powyżej rozwija liczbę rzeczywistą z przedziału [0,1) przy podstawie 2. Na każdym etapie konstrukcji sprawdzamy czy w przedziale w którym pracujemy aktualnie liczba znajduje się w lewej czy tez prawej połówce przedziału. Stosownie do tego wybieramy cyfrę 0 lub 1 rozwinięcia. Jak łatwo można przypuścić podobną konstrukcję jak w twierdzeniu Uzupelnic thm:rozwiniecie| można wykonać przy dowolnej innej podstawie k2. W takim wypadku aktualny analizowany przedział dzielilibyśmy na k podprzedziałów i stosownie do położenia liczby wybieralibyśmy jedną z k cyfr ze zbioru {0,k1}. Przykładowo gdy za k wybierzemy k=10 dostaniemy przy pomocy takiej konstrukcji rozwinięcie dziesiętne danej liczby rzeczywistej.

Twierdzenie poniżej upewni nas o pewnej ciekawej własności rozwinięć. Otóż rozwinięcie przy podstawie k=2 otrzymane przy pomocy twierdzenia Uzupelnic thm:rozwiniecie| zawsze jest takie, że zera w tym rozwinięciu występują dowolnie daleko. Innymi słowy, nie jest możliwe aby w rozwinięciu od pewnego miejsca występowały same jedynki. W przykładzie dotyczącym rozwinięcia dziesiętnego liczby odpowiada to sytuacji w której nie występują ciągi które stale od pewnego miejsca mają cyfrę 9.

Twierdzenie

Rozwinięcia a uzyskane przy pomocy konstrukcji twierdzenia Uzupelnic thm:rozwiniecie| dla liczby 0x<1 jest zawsze takie że:

kn>kan=0

Dowód

Przypuśćmy, że jest przeciwnie niż mówi teza czyli kn>kan=0. Weźmy najmniejsze takie k i nazwijmy go k0. Mamy zatem ak0=0 oraz wszystkie późniejsze wyrazy ai=1 dla i>k0. Rozwijana liczba x spełniać będzie dla każdego p1 nierówność Uzupelnic tw_nierownosc_tw_rozwiniecie| czyli zachodzić będzie:

bk01+12k0+2++12k0+p+1xbk01+12k0+2++12k0+p+1+12k0p+1

Liczbą, która spełnia wszystkie te nierówności jest bk01+12k0+1. Mamy zatem zamiast rozwinięcia, które nieformalnie zapiszemy jako a0ak010111 rozwinięcie a0ak011000. To właśnie to drugie rozwinięcie zostanie znalezione przez procedurę rekurencyjną przedstawioną w twierdzeniu Uzupelnic thm:rozwiniecie|.

Twierdzenie

Istnieje bijekcja pomiędzy odcinkiem [0;1) a zbiorem {a2:kn>kan=0}

Dowód

Bijekcja jest zdefiniowana przy pomocy techniki wprowadzonej w twierdzeniu Uzupelnic thm:rozwiniecie|. Istnienie funkcji przypisującej liczbie rzeczywistej x jej rozwinięcie dwójkowe zostało tam opisane. Własność tego rozwinięcia kn>kan=0 została pokazana w twierdzeniu Uzupelnic thm:rozwiniecie2|. Pozostaje uzasadnić iniektywność takiego przypisania. Niech xy. Załóżmy, że x<y. Rozważmy zatem ciągi a oraz a rozwinięć dwójkowych x i y. Nazwijmy ciągi ich sum częściowych odpowiednio przez b i b. Ciągi sum wyznaczają te liczby czyli [b]=x,[b]=y. Ciągi b i b muszą być różne bo inaczej wyznaczałyby te same liczby. W takim razie ciągi rozwinięć a i a muszą być różne.

Powyższe twierdzenie będzie miało fundamentalne znaczenie w teorii mocy o którym mowa będzie w wykładzie 9. Pokazuje bowiem że liczby rzeczywiste są równoliczne ze zbiorem 2.