Analiza matematyczna 2/Ćwiczenia 13: Równania różniczkowe zwyczajne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Gracja (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Gracja (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Linia 309: Linia 309:
}}
}}


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   [[##z.am2.13.050|Uzupelnic z.am2.13.050|]] Czy funkcja <math>\displaystyle f_{C_1}+g_{C_2}</math> może być rozwiązaniem równania <math>\displaystyle t^3x'=2x</math>?
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
Czy funkcja <math>\displaystyle f_{C_1}+g_{C_2}</math> może być rozwiązaniem równania <math>\displaystyle t^3x'=2x</math>?


a) Jakim zbiorem jest suma mnogościowa wykresów wszystkich funkcji <math>\displaystyle f_C</math>, po <math>\displaystyle C\in\mathbb{R}</math>? Jakim zbiorem jest suma mnogościowa wykresów wszystkich funkcji <math>\displaystyle g_C</math>, po <math>\displaystyle C\in\mathbb{R}</math>?
a) Jakim zbiorem jest suma mnogościowa wykresów wszystkich funkcji <math>\displaystyle f_C</math>, po <math>\displaystyle C\in\mathbb{R}</math>? Jakim zbiorem jest suma mnogościowa wykresów wszystkich funkcji <math>\displaystyle g_C</math>, po <math>\displaystyle C\in\mathbb{R}</math>?
Linia 321: Linia 322:
</div></div>
</div></div>


{{cwiczenie|13.6.||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
Wykorzystując metodę kolejnych
Zauważmy, że
przybliżeń Picarda znaleźć rozwiązanie problemu początkowego
Cauchy'ego
 
a) <math>\left\{\displaystyle \begin{array}{l} x'(t)=t+x(t)\\ x(0)=1\end{array} ,\quad</math>
 
b) <math>\left\{\displaystyle \begin{array}{l} x'(t)=t^2+x^2(t)\\ x(0)=1\end{array} </math>.
 
}}
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">    [[##z.am2.13.060|Uzupelnic z.am2.13.060|]] Należy policzyć <math>\displaystyle x_1,x_2,x_3,...</math> z ciągu kolejnych przybliżeń Picarda.
 
a) Zachęcamy do wyliczenia <math>\displaystyle x_5</math> i porównania otrzymanego wielomianu z szeregiem Maclaurina funkcji <math>\displaystyle f(t)=2\exp{t}</math>.
 
b) Proszę policzyć przynajmniej <math>\displaystyle x_3</math>. Dla liczb bliskich zeru otrzymujemy z tego przybliżenia rozwiązania z dość dużą dokładnością.
 
</div></div>
 
{{cwiczenie|13.7.||
Wykorzystując metodę łamanych Eulera dla
<math>\displaystyle h=0,1</math>
 
a) skonstruować przybliżony obraz krzywej całkowej problemu
początkowego <math>\displaystyle \left\{\begin{array}{l} x'(t)=t+x(t)\\ x(1)=1\end{array} </math> w
przedziale <math>\displaystyle \left[1;\ 1,5\right]</math> i obliczyć przybliżoną wartość
<math>\displaystyle x(1,5)</math>;
 
b) skonstruować przybliżony obraz krzywej całkowej problemu
początkowego <math>\displaystyle \left\{\begin{array}{l} x'(t)=t+x^2(t)\\ x(0)=0\end{array} </math> w
przedziale <math>\displaystyle \left[0;\ 0,4\right]</math> i obliczyć przybliżoną wartość
<math>\displaystyle x(0,4)</math>.
 
}}
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   [[##z.am2.13.070|Uzupelnic z.am2.13.070|]] a) Uzupełnijmy tabelkę
<center><math>\displaystyle
\begin{array} {|c|c|c|c|}
\hline
t& x& t+x & (t+x)h\\
\hline\hline t_0=1,0&x_0=1& & \\ \hline t_1=1,1&x_1= & & \\
\hline
t_2=1,2&x_2= & & \\
\hline \vdots& \vdots & \vdots & \vdots\\ \hline t_5=1,5&x_5= & & \\
\hline
\end{array} ,
</math></center>
 
przy czym nie ma potrzeby wypełniania ostatnich dwóch rubryk, bo chcemy policzyć  <math>\displaystyle x_5 \approx x(1,5)</math>.
 
b) Podobnie jak w punkcie a).
 
</div></div>
 
{{cwiczenie|13.8.||
Wyznaczyć wielomian Taylora rzędu 5 w
punkcie <math>\displaystyle 0</math> funkcji <math>\displaystyle x</math>, będącej rozwiązaniem problemu
początkowego Cauchy'ego
 
a) <math>\left\{\displaystyle \begin{array}{l} x'(t)=x^2(t)-x(t)t\\ x(0)=1\end{array} ,\quad</math>
 
b) <math>\left\{\displaystyle \begin{array}{l} x'(t)=2x(t)\cos{t}-3t\\ x(0)=1\end{array} </math><br>
i obliczyć przybliżoną wartość <math>\displaystyle x(1)</math>.
 
}}
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">    [[##z.am2.13.080|Uzupelnic z.am2.13.080|]] Zauważmy, że warunek początkowy Cauchy'ego <math>\displaystyle \begincases x'(t)=f(t,x(t))\\x(t_0)=x_0\endcases </math>
daje nam bezpośrednio wartość <math>\displaystyle x(t_0)</math> oraz <math>\displaystyle x'(t_0)=f(t_0,x_0)</math>.
Ale zauważmy, że łatwo policzyć też <math>\displaystyle x''(t_0)</math> mając <math>\displaystyle x'(t)=f(t,x(t))</math> i td...
 
</div></div>
 
{{cwiczenie|13.9.||
Interpretując obraz pola wektorowego
<center><math>\displaystyle
\mathrm{dom}\, f\ni (t,x) \mapsto (t,x)+(1,f(t,x))\in\mathbb{R}^2
</math></center>
 
(lub pola kierunków) określić w przybliżeniu przebieg rozwiązania
równania różniczkowego <math>\displaystyle x'=f(t,x)</math>, jeśli
 
a) <math>\displaystyle f(t,x)=-2</math>
 
b) <math>\displaystyle f(t,x)=-t</math>,
 
c) <math>\displaystyle f(t,x)= t^2</math>,
 
d) <math>\displaystyle \displaystyle f(t,x)=-\frac1x</math>,
 
e) <math>\displaystyle \displaystylef(t,x)=-\frac tx</math>}}
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
Rysowanie obrazu pola kierunków możemy rozpocząć od wyznaczenia '''''izoklin''''', czyli poziomic funkcji
<math>\displaystyle f</math>. Są to nie tylko zbiory, na których funkcja <math>\displaystyle f</math> jest stała, ale również zbiory, na których pole kierunków jest stałe.
</div></div>
 
 
 
 
 
 
===Rozwiązania i odpowiedzi===
 
 
 
 
 
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">    [[##z.am2.13.050|Uzupelnic z.am2.13.050|]] Zauważmy, że
<center><math>\displaystyle  
<center><math>\displaystyle  
f_C(t)=\begincases 0, & \text{ dla }t\leq 0\\
f_C(t)=\begincases 0, & \text{ dla }t\leq 0\\
Linia 467: Linia 361:
wśród nich nieskończenie wiele jest parami różnych (przykładowe
wśród nich nieskończenie wiele jest parami różnych (przykładowe
różne to <math>\displaystyle f_0</math> i <math>\displaystyle f_1</math>).
różne to <math>\displaystyle f_0</math> i <math>\displaystyle f_1</math>).
</div></div>
{{cwiczenie|13.6.||
Wykorzystując metodę kolejnych
przybliżeń Picarda znaleźć rozwiązanie problemu początkowego
Cauchy'ego
a) <math>\left\{\displaystyle \begin{array}{l} x'(t)=t+x(t)\\ x(0)=1\end{array} ,\quad</math>
b) <math>\left\{\displaystyle \begin{array}{l} x'(t)=t^2+x^2(t)\\ x(0)=1\end{array} </math>.
}}
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">    [[##z.am2.13.060|Uzupelnic z.am2.13.060|]] Należy policzyć <math>\displaystyle x_1,x_2,x_3,...</math> z ciągu kolejnych przybliżeń Picarda.
a) Zachęcamy do wyliczenia <math>\displaystyle x_5</math> i porównania otrzymanego wielomianu z szeregiem Maclaurina funkcji <math>\displaystyle f(t)=2\exp{t}</math>.
b) Proszę policzyć przynajmniej <math>\displaystyle x_3</math>. Dla liczb bliskich zeru otrzymujemy z tego przybliżenia rozwiązania z dość dużą dokładnością.


</div></div>
</div></div>
Linia 506: Linia 418:
\endaligned
\endaligned
</math></center>
</math></center>
</div></div>
{{cwiczenie|13.7.||
Wykorzystując metodę łamanych Eulera dla
<math>\displaystyle h=0,1</math>
a) skonstruować przybliżony obraz krzywej całkowej problemu
początkowego <math>\displaystyle \left\{\begin{array}{l} x'(t)=t+x(t)\\ x(1)=1\end{array} </math> w
przedziale <math>\displaystyle \left[1;\ 1,5\right]</math> i obliczyć przybliżoną wartość
<math>\displaystyle x(1,5)</math>;
b) skonstruować przybliżony obraz krzywej całkowej problemu
początkowego <math>\displaystyle \left\{\begin{array}{l} x'(t)=t+x^2(t)\\ x(0)=0\end{array} </math> w
przedziale <math>\displaystyle \left[0;\ 0,4\right]</math> i obliczyć przybliżoną wartość
<math>\displaystyle x(0,4)</math>.
}}
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">    [[##z.am2.13.070|Uzupelnic z.am2.13.070|]] a) Uzupełnijmy tabelkę
<center><math>\displaystyle
\begin{array} {|c|c|c|c|}
\hline
t& x& t+x & (t+x)h\\
\hline\hline t_0=1,0&x_0=1& & \\ \hline t_1=1,1&x_1= & & \\
\hline
t_2=1,2&x_2= & & \\
\hline \vdots& \vdots & \vdots & \vdots\\ \hline t_5=1,5&x_5= & & \\
\hline
\end{array} ,
</math></center>
przy czym nie ma potrzeby wypełniania ostatnich dwóch rubryk, bo chcemy policzyć  <math>\displaystyle x_5 \approx x(1,5)</math>.
b) Podobnie jak w punkcie a).


</div></div>
</div></div>
Linia 546: Linia 493:
węzłach <math>\displaystyle (t_0,x_0),...,(t_4,x_4)</math>. Mamy <math>\displaystyle x(0,4)\approx
węzłach <math>\displaystyle (t_0,x_0),...,(t_4,x_4)</math>. Mamy <math>\displaystyle x(0,4)\approx
0,06010006001</math>.
0,06010006001</math>.
</div></div>
{{cwiczenie|13.8.||
Wyznaczyć wielomian Taylora rzędu 5 w
punkcie <math>\displaystyle 0</math> funkcji <math>\displaystyle x</math>, będącej rozwiązaniem problemu
początkowego Cauchy'ego
a) <math>\left\{\displaystyle \begin{array}{l} x'(t)=x^2(t)-x(t)t\\ x(0)=1\end{array} ,\quad</math>
b) <math>\left\{\displaystyle \begin{array}{l} x'(t)=2x(t)\cos{t}-3t\\ x(0)=1\end{array} </math><br>
i obliczyć przybliżoną wartość <math>\displaystyle x(1)</math>.
}}
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">    [[##z.am2.13.080|Uzupelnic z.am2.13.080|]] Zauważmy, że warunek początkowy Cauchy'ego <math>\displaystyle \begincases x'(t)=f(t,x(t))\\x(t_0)=x_0\endcases </math>
daje nam bezpośrednio wartość <math>\displaystyle x(t_0)</math> oraz <math>\displaystyle x'(t_0)=f(t_0,x_0)</math>.
Ale zauważmy, że łatwo policzyć też <math>\displaystyle x''(t_0)</math> mając <math>\displaystyle x'(t)=f(t,x(t))</math> i td...


</div></div>
</div></div>
Linia 595: Linia 560:
</math></center>
</math></center>


</div></div>
{{cwiczenie|13.9.||
Interpretując obraz pola wektorowego
<center><math>\displaystyle
\mathrm{dom}\, f\ni (t,x) \mapsto (t,x)+(1,f(t,x))\in\mathbb{R}^2
</math></center>
(lub pola kierunków) określić w przybliżeniu przebieg rozwiązania
równania różniczkowego <math>\displaystyle x'=f(t,x)</math>, jeśli
a) <math>\displaystyle f(t,x)=-2</math>
b) <math>\displaystyle f(t,x)=-t</math>,
c) <math>\displaystyle f(t,x)= t^2</math>,
d) <math>\displaystyle \displaystyle f(t,x)=-\frac1x</math>,
e) <math>\displaystyle \displaystylef(t,x)=-\frac tx</math>}}
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
Rysowanie obrazu pola kierunków możemy rozpocząć od wyznaczenia '''''izoklin''''', czyli poziomic funkcji
<math>\displaystyle f</math>. Są to nie tylko zbiory, na których funkcja <math>\displaystyle f</math> jest stała, ale również zbiory, na których pole kierunków jest stałe.
</div></div>
</div></div>



Wersja z 16:31, 24 sie 2006

Równania różniczkowe zwyczajne

Ćwiczenie 13.1.

Zgodnie z prawem rozpadu promieniotwórczego, liczba N atomów izotopu pierwiastka promieniotwórczego, która ulega rozpadowi w jednostce czasu, jest proporcjonalna do ogólnej liczby atomów tego izotopu, która nie uległa rozpadowi. Definiuje się okres połowicznego rozpadu jako czas, po którym połowa atomów danego izotopu ulega rozpadowi. Z obserwacji wynika, że okres połowicznego rozpadu oznaczany literą T (lub T12) jest stałą wielkością charakteryzującą dany izotop (tzn. nie zmienia się w czasie, ani nie zależy od innych czynników chemicznych, czy fizycznych).

a) Wyznaczyć zależność pozostałej liczby atomów izotopu od czasu (z wykorzystaniem czasu połowicznego rozpadu).

b) Jaki czas musi upłynąć, by promieniotwórczy stront (90) zredukował liczbę swoich atomów do 1/16 jej wartości początkowej? Okres połowicznego rozpadu strontu wynosi 28 lat.

c) Polon-210 ma okres połowicznego rozpadu równy 140 dni. Jaki procent początkowej liczby jego atomów pozostanie po 100 dniach?

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 13.2.

Bank prowadzi konta z ciągłą kapitalizacją odsetek. Niech K(t) oznacza wartość w chwili t kapitału złożonego w tym banku (jednostką czasu jest 1 rok). Niech r będzie roczną stopą procentową.

a) Pokazać, że zachodzi równanie K(t)=rK(t).

b) Na jaki okres należy złożyć kapitał w banku z ciągłą kapitalizacją odsetek i roczną stopą procentową 8%, by go podwoić?

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 13.3.

Niech t0,x0 będą liczbami rzeczywistymi, a,b dodatnimi i niech

D=(t0a,t0+a)×(x0b,x0+b).

Udowodnić, że jeśli funkcja f:D(t,x)f(t,x) jest ciągła, jej pochodna cząstkowa względem zmiennej x istnieje, jest ciągła i ograniczona w zbiorze D, to problem początkowy Cauchy'ego

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \left\{\displaystyle \begin{array}{l} x'(t)=f(t,x(t))\\x(t_0)=x_0\end{array} }

ma rozwiązanie i jest ono jedyne.

Korzystając z powyższego twierdzenia wyznaczyć zbiory punktów (t0,x0), dla których istnieje jednoznaczne rozwiązanie problemu Cauchy'ego

a) Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \left\{\begin{array}{l} x'= t-\ln(x-t)\\x(t_0)=0\end{array} ,\quad }

b) Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \left\{\begin{array}{l} x'=\sqrt{t^2-x}+4t\\x(t_0)=0\end{array} .}

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 13.4.

Pokazać, że dla dowolnej stałej C funkcje

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle f_C(t)=\left\{\begin{array}{ll}0, & \text{ dla }t\leq C\\ (t-C)^3, & \text{ dla }t>C \end{array} }
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle g_C(t)=\left\{\begin{array}{ll} (t-C)^3, & \text{ dla }t<C\\0, & \text{ dla }t\geq C\end{array} }

i h0, są rozwiązaniami równania różniczkowego x=3x23. Czy istnieją jeszcze jakieś rozwiązania tego równania nie uwzględnione powyżej? Czy istnieje taki problem początkowy Cauchy'ego dla tego równania, który nie ma rozwiązania? Wskazać wszystkie takie punkty (t0,x0), dla których problem początkowy

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \left\{\displaystyle \begin{array}{l} x'(t)=3x^\frac{2}{3}(t)\\x(t_0)=x_0\end{array} }

a) ma rozwiązanie jednoznaczne w przedziale (t0δ,t0+δ) dla pewnego δ>0,

b) ma co najmniej dwa różne rozwiązania w przedziale (t0δ,t0+δ) dla dowolnego δ>0.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 13.5.

Pokazać, że dla dowolnej stałej C funkcje

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle f_C(t)=\left\{\begin{array}{ll} 0, & \text{ dla }t\leq 0\\ C\exp\left(-\frac {1}{t^2}\right), & \text{ dla }t>0 \end{array} \qquad {\rm i}\qquad g_C(t)=\begin{array}{ll} C\exp\left(-\frac {1}{t^2}\right), & \text{ dla }t<0\\0, & \text{ dla }t\geq 0\end{array} }

są rozwiązaniami równania różniczkowego t3x=2x. Czy istnieją jeszcze jakieś rozwiązania tego równania nie uwzględnione powyżej? Wskazać wszystkie takie punkty (t0,x0), dla których problem początkowy

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \left\{\displaystyle \begin{array}{l} t^3x'(t)=2x(t)\\x(t_0)=x_0\end{array} }

a) nie ma rozwiązania,

b) ma rozwiązanie jednoznaczne w przedziale (t0δ,t0+δ) dla pewnego δ>0,

c) ma co najmniej dwa różne rozwiązania w przedziale (t0δ,t0+δ) dla dowolnego δ>0.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 13.6.

Wykorzystując metodę kolejnych przybliżeń Picarda znaleźć rozwiązanie problemu początkowego Cauchy'ego

a) Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \left\{\displaystyle \begin{array}{l} x'(t)=t+x(t)\\ x(0)=1\end{array} ,\quad}

b) Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \left\{\displaystyle \begin{array}{l} x'(t)=t^2+x^2(t)\\ x(0)=1\end{array} } .

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 13.7.

Wykorzystując metodę łamanych Eulera dla h=0,1

a) skonstruować przybliżony obraz krzywej całkowej problemu początkowego Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \left\{\begin{array}{l} x'(t)=t+x(t)\\ x(1)=1\end{array} } w przedziale [1; 1,5] i obliczyć przybliżoną wartość x(1,5);

b) skonstruować przybliżony obraz krzywej całkowej problemu początkowego Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \left\{\begin{array}{l} x'(t)=t+x^2(t)\\ x(0)=0\end{array} } w przedziale [0; 0,4] i obliczyć przybliżoną wartość x(0,4).

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 13.8.

Wyznaczyć wielomian Taylora rzędu 5 w punkcie 0 funkcji x, będącej rozwiązaniem problemu początkowego Cauchy'ego

a) Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \left\{\displaystyle \begin{array}{l} x'(t)=x^2(t)-x(t)t\\ x(0)=1\end{array} ,\quad}

b) Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \left\{\displaystyle \begin{array}{l} x'(t)=2x(t)\cos{t}-3t\\ x(0)=1\end{array} }
i obliczyć przybliżoną wartość x(1).

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 13.9.

Interpretując obraz pola wektorowego

domf(t,x)(t,x)+(1,f(t,x))2

(lub pola kierunków) określić w przybliżeniu przebieg rozwiązania równania różniczkowego x=f(t,x), jeśli


a) f(t,x)=2

b) f(t,x)=t,

c) f(t,x)=t2,

d) f(t,x)=1x,

e) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\displaystylef”): {\displaystyle \displaystyle \displaystylef(t,x)=-\frac tx}
Wskazówka
Rozwiązanie