Analiza matematyczna 2/Ćwiczenia 10: Wielowymiarowa całka Riemanna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Gracja (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Gracja (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Linia 15: Linia 15:
<math>\displaystyle \displaystyle\frac{1}{n}</math>) i utworzyć sumę całkową. Zobaczyć do czego zmierza
<math>\displaystyle \displaystyle\frac{1}{n}</math>) i utworzyć sumę całkową. Zobaczyć do czego zmierza
ta suma, gdy <math>\displaystyle n\to\infty.</math>
ta suma, gdy <math>\displaystyle n\to\infty.</math>
{}<math>\displaystyle \Box</math></div></div>
</div></div>


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Linia 85: Linia 85:
</math></center>
</math></center>


{}<math>\displaystyle \Box</math></div></div>
</div></div>


{{cwiczenie|10.2.||
{{cwiczenie|10.2.||
Linia 101: Linia 101:
<math>\displaystyle \displaystyle\frac{1}{n}</math>) i utworzyć sumę całkową. Zobaczyć do czego zmierza
<math>\displaystyle \displaystyle\frac{1}{n}</math>) i utworzyć sumę całkową. Zobaczyć do czego zmierza
ta suma, gdy <math>\displaystyle n\to\infty.</math>
ta suma, gdy <math>\displaystyle n\to\infty.</math>
{}<math>\displaystyle \Box</math></div></div>
</div></div>


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Linia 138: Linia 138:
</math></center>
</math></center>


{}<math>\displaystyle \Box</math></div></div>
</div></div>


{{cwiczenie|10.3.||
{{cwiczenie|10.3.||
Linia 153: Linia 153:
Skorzystać z liniowości całki (patrz Stwierdzenie
Skorzystać z liniowości całki (patrz Stwierdzenie
[[##s.am2.w.10.080|Uzupelnic s.am2.w.10.080|]]) i z Zadania  [[##z.new.am2.c.10.020|Uzupelnic z.new.am2.c.10.020|]].
[[##s.am2.w.10.080|Uzupelnic s.am2.w.10.080|]]) i z Zadania  [[##z.new.am2.c.10.020|Uzupelnic z.new.am2.c.10.020|]].
{}<math>\displaystyle \Box</math></div></div>
</div></div>


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Linia 169: Linia 169:
</math></center>
</math></center>


{}<math>\displaystyle \Box</math></div></div>
</div></div>


{{cwiczenie|10.4.||
{{cwiczenie|10.4.||
Linia 179: Linia 179:
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Punkty też są kostkami.
Punkty też są kostkami.
{}<math>\displaystyle \Box</math></div></div>
</div></div>


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Linia 232: Linia 232:
</math></center>
</math></center>


{}<math>\displaystyle \Box</math></div></div>
</div></div>


{{cwiczenie|10.5.||
{{cwiczenie|10.5.||
Linia 243: Linia 243:
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Odcinek można zmieścić w jednej kostce.
Odcinek można zmieścić w jednej kostce.
{}<math>\displaystyle \Box</math></div></div>
</div></div>


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Linia 253: Linia 253:
Objętość (pole) tej kostki wynosi <math>\displaystyle \displaystyle\varepsilon,</math> a zatem <math>\displaystyle T</math> ma
Objętość (pole) tej kostki wynosi <math>\displaystyle \displaystyle\varepsilon,</math> a zatem <math>\displaystyle T</math> ma
objętość zero.
objętość zero.
{}<math>\displaystyle \Box</math></div></div>
</div></div>


{{cwiczenie|10.6.||
{{cwiczenie|10.6.||
Linia 265: Linia 265:
pokrycie kostkami o łącznej objętości co najwyżej
pokrycie kostkami o łącznej objętości co najwyżej
<math>\displaystyle \displaystyle\frac{\varepsilon}{2^j}.</math>
<math>\displaystyle \displaystyle\frac{\varepsilon}{2^j}.</math>
{}<math>\displaystyle \Box</math></div></div>
</div></div>


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Linia 315: Linia 315:
sumie kostek o łącznej objętości co najwyżej <math>\displaystyle \displaystyle\varepsilon.</math> To
sumie kostek o łącznej objętości co najwyżej <math>\displaystyle \displaystyle\varepsilon.</math> To
kończy zadanie.
kończy zadanie.
{}<math>\displaystyle \Box</math></div></div>
</div></div>


{{cwiczenie|10.7.||
{{cwiczenie|10.7.||
Linia 325: Linia 325:
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Wykorzystać Zadania [[##z.new.am2.c.10.050|Uzupelnic z.new.am2.c.10.050|]] i [[##z.new.am2.c.10.060|Uzupelnic z.new.am2.c.10.060|]].
Wykorzystać Zadania [[##z.new.am2.c.10.050|Uzupelnic z.new.am2.c.10.050|]] i [[##z.new.am2.c.10.060|Uzupelnic z.new.am2.c.10.060|]].
{}<math>\displaystyle \Box</math></div></div>
</div></div>


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Linia 355: Linia 355:
</math></center>
</math></center>


{}<math>\displaystyle \Box</math></div></div>
</div></div>


{{cwiczenie|10.8.||
{{cwiczenie|10.8.||
Linia 367: Linia 367:
Można zacząć od dowodu, że odcinek ma miarę zero w <math>\displaystyle \displaystyle\mathbb{R}^2</math> a
Można zacząć od dowodu, że odcinek ma miarę zero w <math>\displaystyle \displaystyle\mathbb{R}^2</math> a
prostokąt ma miarę zero w <math>\displaystyle \displaystyle\mathbb{R}^3.</math>
prostokąt ma miarę zero w <math>\displaystyle \displaystyle\mathbb{R}^3.</math>
{}<math>\displaystyle \Box</math></div></div>
</div></div>


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Linia 411: Linia 411:


o objętości dokładnie <math>\displaystyle \displaystyle\varepsilon.</math>
o objętości dokładnie <math>\displaystyle \displaystyle\varepsilon.</math>
{}<math>\displaystyle \Box</math></div></div>
</div></div>


{{cwiczenie|10.9.||
{{cwiczenie|10.9.||
Linia 423: Linia 423:
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Jaka znana funkcja nie jest ciągła w  żadnym punkcie?
Jaka znana funkcja nie jest ciągła w  żadnym punkcie?
{}<math>\displaystyle \Box</math></div></div>
</div></div>


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Linia 453: Linia 453:
przedziału <math>\displaystyle \displaystyle [0,1],</math>
przedziału <math>\displaystyle \displaystyle [0,1],</math>
a różni się od funkcji ciągłej <math>\displaystyle f</math> tylko na zbiorze miary zero.
a różni się od funkcji ciągłej <math>\displaystyle f</math> tylko na zbiorze miary zero.
{}<math>\displaystyle \Box</math></div></div>
</div></div>

Wersja z 10:50, 24 sie 2006

Wielowymiarowa całka Riemanna

Ćwiczenie 10.1.

Policzyć z definicji następującą całkę

Kxy dxdy,

gdzie K=[0,1]×[0,1].

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 10.2.

Policzyć z definicji całkę

Kx dxdydz,

gdzie K=[0,1]×[0,1]×[0,1].

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 10.3.

Policzyć całkę

Kx+y dxdydz,

gdzie K=[0,1]×[0,1]×[0,1].

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 10.4.

Wykazać, że zbiór BN o objętości zero jest zbiorem miary zero.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 10.5.

Wykazać, że odcinek T2 ma objętość zero.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 10.6.

(Zadanie nadobowiązkowe.)
Wykazać, że suma przeliczalnej ilości zbiorów miary zero jest zbiorem miary zero.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 10.7.

Wykazać, że prosta w 2 ma miarę zero.

Rozwiązanie

Ćwiczenie 10.8.

Wykazać, że ściana kostki K w N ma miarę zero.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 10.9.

Znaleźć przykład funkcji na odcinku [0,1], która jest różna od funkcji ciągłej na zbiorze miary zero, ale która nie jest ciągła w żadnym punkcie.

Wskazówka
Rozwiązanie