Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka/Ćwiczenia 10: Łańcuchy Markowa: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Ćwiczenia | ==Ćwiczenia== | ||
{{cwiczenie||| | {{cwiczenie|10.1|cw 10.1| | ||
Opiszemy symulację spaceru losowego za pomocą programu | Opiszemy symulację spaceru losowego za pomocą programu | ||
Maple. | Maple. | ||
Linia 11: | Linia 11: | ||
z prawdopodobieństwami <math>\displaystyle q</math>, <math>\displaystyle r</math> i <math>\displaystyle p</math>. | z prawdopodobieństwami <math>\displaystyle q</math>, <math>\displaystyle r</math> i <math>\displaystyle p</math>. | ||
''> Spacer :<nowiki>=</nowiki> proc(N,p,q,sa,sb,M) | |||
> local A, B, r, PA, PC, PB, stan, krok, droga: | |||
> A :<nowiki>=</nowiki> -N: B :<nowiki>=</nowiki> N: r :<nowiki>=</nowiki> 1 -p - q: | |||
> PA :<nowiki>=</nowiki> empirical[0.,sa,1-sa]: | |||
PC :<nowiki>=</nowiki> empirical[q,r,p]: | > PC :<nowiki>=</nowiki> empirical[q,r,p]: | ||
PB :<nowiki>=</nowiki> empirical[1-sb,sb,0.]: | > PB :<nowiki>=</nowiki> empirical[1-sb,sb,0.]: | ||
> stan :<nowiki>=</nowiki> 0: | |||
droga :<nowiki>=</nowiki> stan: | > droga :<nowiki>=</nowiki> stan: | ||
> from 1 to M do | |||
> if (A < stan and stan < B) then | |||
if (A < stan and stan < B) then | > krok :<nowiki>=</nowiki> random[PC](1) - 2 | ||
krok :<nowiki>=</nowiki> random[PC](1) - 2 | > elif | ||
elif | > stan <nowiki>=</nowiki> A then krok :<nowiki>=</nowiki> random[PA](1) - 2 | ||
stan <nowiki>=</nowiki> A then krok :<nowiki>=</nowiki> random[PA](1) - 2 | > elif | ||
elif | > stan <nowiki>=</nowiki> B then krok :<nowiki>=</nowiki> random[PB](1) - 2 | ||
stan <nowiki>=</nowiki> B then krok :<nowiki>=</nowiki> random[PB](1) - 2 | > fi: | ||
fi: | > stan :<nowiki>=</nowiki> stan + krok: | ||
stan :<nowiki>=</nowiki> stan + krok: | > droga :<nowiki>=</nowiki> droga,stan | ||
droga :<nowiki>=</nowiki> droga,stan | >od:}{} | ||
od:}{} | > plots[pointplot]([seq([i,droga[i+1]], | ||
> i <nowiki>=</nowiki> 0..nops([droga])-1)],axes<nowiki>=</nowiki>BOXED): | |||
> end:'' | |||
i <nowiki>=</nowiki> 0..nops([droga])-1)],axes<nowiki>=</nowiki>BOXED): | |||
end: | |||
Rysunek ze strony {ryssl} został utworzony poleceniem: | Rysunek ze strony {ryssl} został utworzony poleceniem: | ||
''> Spacer(3,0.5,0.5,0.8,0.8,20);'' | |||
Wygenerujemy teraz cztery ścieżki w spacerze | Wygenerujemy teraz cztery ścieżki w spacerze | ||
losowym o 300 krokach. Bariery ustawiamy w punktach <math>\displaystyle -10</math> i <math>\displaystyle 10</math> oraz przyjmujemy następujące parametry: | losowym o 300 krokach. Bariery ustawiamy w punktach <math>\displaystyle -10</math> i <math>\displaystyle 10</math> oraz przyjmujemy następujące parametry: | ||
<center><math>\displaystyle p = 0.5, \;q = 0.45, \;r = 0.05,\; sa = sb = 0.8.</math></center> | <center><math>\displaystyle p = 0.5, \;q = 0.45, \;r = 0.05,\; sa = sb = 0.8.</math></center> | ||
Teraz wykonujemy cztery razy polecenie: | Teraz wykonujemy cztery razy polecenie: | ||
''> Spacer(10,0.45,0.5,0.8,0.8,300);'' | |||
otrzymując następujące wyniki: | otrzymując następujące wyniki: | ||
Linia 70: | Linia 71: | ||
</center> | </center> | ||
{{cwiczenie||| | {{cwiczenie|10.2|cw 10.2| | ||
Przyjrzymy się jeszcze raz przykładowi [[# | Przyjrzymy się jeszcze raz przykładowi [[Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka/Wykład 10: Łańcuchy Markowa#przy_10.4|10.4]] przy założeniu, że | ||
<math>\displaystyle d \ge 2</math>. | <math>\displaystyle d \ge 2</math>. | ||
}} | }} | ||
Linia 82: | Linia 83: | ||
spacerów losowych. Właśnie korzystając z | spacerów losowych. Właśnie korzystając z | ||
tej niezależności, dostajemy: | tej niezależności, dostajemy: | ||
<center><math>\displaystyle | <center><math>\displaystyle | ||
{\mathbf{P}}^n_d(i)={\mathbf{P}}_d^n(i,i) = {\mathbf{P}}^n(i_1,i_1)\cdot \dots \cdot | {\mathbf{P}}^n_d(i)={\mathbf{P}}_d^n(i,i) = {\mathbf{P}}^n(i_1,i_1)\cdot \dots \cdot | ||
Linia 87: | Linia 90: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Korzystając z powyższego wzoru oraz z twierdzenia [[# | |||
Korzystając z powyższego wzoru oraz z twierdzenia [[Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka/Wykład 10: Łańcuchy Markowa#tw_10.8|10.8]], można obliczyć prawdopodobieństwa <math>\displaystyle {\mathbf{P}}_d^n(i)</math> oraz | |||
prawdopodobieństwa powrotu w czasie skończonym <math>\displaystyle F^d_n(i)</math> dla <math>\displaystyle d = 2, 3, 4, 5, 6</math>. | prawdopodobieństwa powrotu w czasie skończonym <math>\displaystyle F^d_n(i)</math> dla <math>\displaystyle d = 2, 3, 4, 5, 6</math>. | ||
Warto w tym przypadku znowu skorzystać z programu Maple. Okazuje się, że: | Warto w tym przypadku znowu skorzystać z programu Maple. Okazuje się, że: | ||
; | ; | ||
: | :<math>\displaystyle {\mathbf{P}}_2^n(i) \approx \infty</math>, <math>\displaystyle F_2(0) = 1</math>, | ||
; | ; | ||
: | :<math>\displaystyle {\mathbf{P}}_3^n(i) \approx 0.3932039296</math>, <math>\displaystyle F_3(0) \approx 0.2822299888</math>, | ||
; | ; | ||
: | :<math>\displaystyle {\mathbf{P}}_4^n(i) \approx 0.1186363871</math>, <math>\displaystyle F_4(0) \approx 0.1060544682</math>, | ||
; | ; | ||
: | :<math>\displaystyle {\mathbf{P}}_5^n(i) \approx 0.04682554981</math>, <math>\displaystyle F_5(0) \approx 0.04473099631</math>, | ||
; | ; | ||
: | :<math>\displaystyle {\mathbf{P}}_6^n(i) \approx 0.02046077706</math>, <math>\displaystyle F_6(0) \approx 0.02005052768</math>. | ||
Powyższe wyniki można interpretować w sposób następujący: w przypadku jedno i dwuwymiarowym | Powyższe wyniki można interpretować w sposób następujący: w przypadku jedno i dwuwymiarowym | ||
nie można się podczas spaceru zgubić, natomiast jest to możliwe w wyższych wymiarach, przy czym im wymiar większy, | nie można się podczas spaceru zgubić, natomiast jest to możliwe w wyższych wymiarach, przy czym im wymiar większy, | ||
tym prawdopodobieństwo powrotu jest mniejsze. | tym prawdopodobieństwo powrotu jest mniejsze. | ||
{{cwiczenie||| | {{cwiczenie|10.3|cw 10.3| | ||
Rozważymy pewien spacer losowy z barierami i | Rozważymy pewien spacer losowy z barierami i | ||
zbadamy numerycznie zachowanie się kolejnych potęg | zbadamy numerycznie zachowanie się kolejnych potęg | ||
Linia 116: | Linia 120: | ||
Tym razem bariery ustawiamy w punktach <math>\displaystyle -2</math> oraz <math>\displaystyle 2</math>, zaś parametrami określającymi spacer są: | Tym razem bariery ustawiamy w punktach <math>\displaystyle -2</math> oraz <math>\displaystyle 2</math>, zaś parametrami określającymi spacer są: | ||
<center><math>\displaystyle p = 0.5, \; q = 0.3,\; r = 0.2, \;sa = 0.9,\;sb = 0.1.</math></center> | <center><math>\displaystyle p = 0.5, \; q = 0.3,\; r = 0.2, \;sa = 0.9,\;sb = 0.1.</math></center> | ||
Macierz przejścia ma wówczas postać: | Macierz przejścia ma wówczas postać: | ||
<center><math>\displaystyle \mathbf{P} = \left[ \begin{array} {ccccc} 0.9& 0.1& 0.0& 0.0& 0.0 | <center><math>\displaystyle \mathbf{P} = \left[ \begin{array} {ccccc} 0.9& 0.1& 0.0& 0.0& 0.0 | ||
\\\noalign{\medskip} 0.3& 0.2& 0.5& 0.0& 0.0\\\noalign{\medskip} 0.0& | \\\noalign{\medskip} 0.3& 0.2& 0.5& 0.0& 0.0\\\noalign{\medskip} 0.0& | ||
0.3& 0.2& 0.5& 0.0\\\noalign{\medskip} 0.0& 0.0& 0.3& 0.2& 0.5 | 0.3& 0.2& 0.5& 0.0\\\noalign{\medskip} 0.0& 0.0& 0.3& 0.2& 0.5 | ||
\\\noalign{\medskip} 0.0& 0.0& 0.0& 0.9& 0.1\end{array} \right], </math></center> | \\\noalign{\medskip} 0.0& 0.0& 0.0& 0.9& 0.1\end{array} \right], </math></center> | ||
zatem: | zatem: | ||
<center><math>\displaystyle | <center><math>\displaystyle | ||
\mathbf{P}^{10} \approx \left[ \begin{array} {ccccc} 0.545& 0.115& 0.122& 0.145& 0.0731 | \mathbf{P}^{10} \approx \left[ \begin{array} {ccccc} 0.545& 0.115& 0.122& 0.145& 0.0731 | ||
Linia 133: | Linia 145: | ||
\right]. | \right]. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Widzimy więc, na przykład, że prawdopodobieństwo | Widzimy więc, na przykład, że prawdopodobieństwo | ||
przejścia w 10 krokach z lewej bariery do niej samej | przejścia w 10 krokach z lewej bariery do niej samej | ||
wynosi około 55, prawdopodobieństwo | wynosi około 55, prawdopodobieństwo | ||
przejścia z lewej do prawej bariery | przejścia z lewej do prawej bariery - | ||
około 7, zaś z punktu 0 do niego | około 7, zaś z punktu 0 do niego | ||
samego | samego - około 18. | ||
{{cwiczenie||| | {{cwiczenie|10.4|cw 10.4| | ||
Zobaczymy, jak funkcjonuje twierdzenie ergodyczne w przypadku | Zobaczymy, jak funkcjonuje twierdzenie ergodyczne w przypadku | ||
spaceru losowego opisanego w ćwiczeniu [[# | spaceru losowego opisanego w ćwiczeniu [[#cw_10.3|10.3]]. | ||
}} | }} | ||
Macierze <math>\displaystyle \mathbf{P}^{30}</math> i <math>\displaystyle \mathbf{P}^{50}</math> wyglądają następująco: | Macierze <math>\displaystyle \mathbf{P}^{30}</math> i <math>\displaystyle \mathbf{P}^{50}</math> wyglądają następująco: | ||
<center><math>\displaystyle \mathbf{P}^{30} \approx \left[ \begin{array} {ccccc} 0.345& 0.103& 0.159& 0.254& 0.140 | <center><math>\displaystyle \mathbf{P}^{30} \approx \left[ \begin{array} {ccccc} 0.345& 0.103& 0.159& 0.254& 0.140 | ||
\\\noalign{\medskip} 0.309& 0.101& 0.165& 0.274& 0.152 | \\\noalign{\medskip} 0.309& 0.101& 0.165& 0.274& 0.152 | ||
Linia 154: | Linia 169: | ||
\right], | \right], | ||
</math></center> | </math></center> | ||
<center><math>\displaystyle \mathbf{P}^{50} \approx \left[ \begin{array} {ccccc} 0.309& 0.101& 0.165& 0.274& 0.152 | <center><math>\displaystyle \mathbf{P}^{50} \approx \left[ \begin{array} {ccccc} 0.309& 0.101& 0.165& 0.274& 0.152 | ||
Linia 162: | Linia 178: | ||
\right]. | \right]. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Widzimy, że (tak jak przewiduje twierdzenie) wiersze | Widzimy, że (tak jak przewiduje twierdzenie) wiersze | ||
Linia 169: | Linia 186: | ||
odpowiedni układ równań postaci <math>\displaystyle Ax = b</math>. Wyznaczamy | odpowiedni układ równań postaci <math>\displaystyle Ax = b</math>. Wyznaczamy | ||
najpierw <math>\displaystyle A</math> oraz <math>\displaystyle b</math> tak, aby układ ten był równoważny układowi występującemu | najpierw <math>\displaystyle A</math> oraz <math>\displaystyle b</math> tak, aby układ ten był równoważny układowi występującemu | ||
w twierdzeniu ergodycznym (twierdzenie [[# | w twierdzeniu ergodycznym (twierdzenie [[Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka/Wykład 10: Łańcuchy Markowa#tw_10.11|10.11]]). Otrzymujemy: | ||
<center><math>\displaystyle | <center><math>\displaystyle | ||
A = \left[ \begin{array} {ccccc} - 0.1& 0.3&0&0&0\\\noalign{\medskip} 0.1&- 0.8& 0.3&0&0\\\noalign{\medskip}0& 0.5&- 0.8& 0.3&0 | A = \left[ \begin{array} {ccccc} - 0.1& 0.3&0&0&0\\\noalign{\medskip} 0.1&- 0.8& 0.3&0&0\\\noalign{\medskip}0& 0.5&- 0.8& 0.3&0 | ||
Linia 176: | Linia 195: | ||
\end{array} \right]. | \end{array} \right]. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Łatwo obliczyć (można, oczywiście, skorzystać z programu Maple), | Łatwo obliczyć (można, oczywiście, skorzystać z programu Maple), | ||
że przybliżonym rozwiązaniem naszego układu równań jest następujący wektor <math>\displaystyle \pi</math>: | że przybliżonym rozwiązaniem naszego układu równań jest następujący wektor <math>\displaystyle \pi</math>: | ||
<center><math>\displaystyle | <center><math>\displaystyle | ||
Linia 184: | Linia 205: | ||
0.15451\end{array} \right]. | 0.15451\end{array} \right]. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Widzimy, że rzeczywiście rozkład stacjonarny niewiele różni się od wierszy macierzy | Widzimy, że rzeczywiście rozkład stacjonarny niewiele różni się od wierszy macierzy | ||
<math>\displaystyle P^{50}</math>. | <math>\displaystyle P^{50}</math>. | ||
{{cwiczenie||| | |||
{{cwiczenie|10.5|cw 10.5| | |||
Znajdziemy rozkłady i wartości oczekiwane zmiennych losowych <math>\displaystyle X_n</math> (dla | Znajdziemy rozkłady i wartości oczekiwane zmiennych losowych <math>\displaystyle X_n</math> (dla | ||
niektórych wartości <math>\displaystyle n</math>), oznaczających kapitał | niektórych wartości <math>\displaystyle n</math>), oznaczających kapitał | ||
Antoniego z przykładu [[# | Antoniego z przykładu [[Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka/Wykład 10: Łańcuchy Markowa#przy_10.5|10.5]]. Przyjmiemy następujące założenia: | ||
<center><math>\displaystyle A = 8, \; B=5, \; p = 0.2,\; q = 0.4,</math></center> | <center><math>\displaystyle A = 8, \; B=5, \; p = 0.2,\; q = 0.4,</math></center> | ||
które oznaczają, że Antoni ma większy kapitał, ale Bolesław | które oznaczają, że Antoni ma większy kapitał, ale Bolesław | ||
Linia 201: | Linia 227: | ||
Przypominamy, że mamy tutaj 14 stanów: <center><math>\displaystyle E = \{0,1,\dots, 13\}.</math></center> | Przypominamy, że mamy tutaj 14 stanów: <center><math>\displaystyle E = \{0,1,\dots, 13\}.</math></center> | ||
Stan "0" oznacza definitywną ruinę Adama, zaś stan "13" | Stan "0" oznacza definitywną ruinę Adama, zaś stan "13" - jego całkowitą wygraną, | ||
natomiast gra startuje ze stanu "8". | natomiast gra startuje ze stanu "8". | ||
Konstruujemy macierz przejścia <math>\displaystyle \mathbf{P}</math>: | Konstruujemy macierz przejścia <math>\displaystyle \mathbf{P}</math>: | ||
<center><math>\displaystyle | <center><math>\displaystyle | ||
\mathbf{P} = \left[ \begin{array} {cccccccccccccc} 1&0&0&0&0&0&0&0&0&0&0&0&0&0 | \mathbf{P} = \left[ \begin{array} {cccccccccccccc} 1&0&0&0&0&0&0&0&0&0&0&0&0&0 | ||
Linia 221: | Linia 249: | ||
\\\noalign{\medskip}0&0&0&0&0&0&0&0&0&0&0&0&0&1\end{array} \right] | \\\noalign{\medskip}0&0&0&0&0&0&0&0&0&0&0&0&0&1\end{array} \right] | ||
</math></center> | </math></center> | ||
i zadajemy rozkład początkowy: | i zadajemy rozkład początkowy: | ||
<center><math>\displaystyle | <center><math>\displaystyle | ||
\mathbf{p} = \left[ \begin{array} {cccccccccccccc} 0 & 0 & 0 & 0 & 0 & 0 & 0 & 0 & 1 & 0 & 0 & 0 & 0 & 0 \end{array} \right], | \mathbf{p} = \left[ \begin{array} {cccccccccccccc} 0 & 0 & 0 & 0 & 0 & 0 & 0 & 0 & 1 & 0 & 0 & 0 & 0 & 0 \end{array} \right], | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Można teraz łatwo obliczać kolejne rozkłady korzystając z wzoru ([[# | |||
Można teraz łatwo obliczać kolejne rozkłady korzystając z wzoru ([[Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka/Wykład 10: Łańcuchy Markowa#10.1|10.1]]) - | |||
tak wyglądają, obliczone przy pomocy programu Maple, | tak wyglądają, obliczone przy pomocy programu Maple, | ||
rozkłady po zakończeniu piątej, dwudziestej i dwusetnej gry: | rozkłady po zakończeniu piątej, dwudziestej i dwusetnej gry: | ||
<center><math>\displaystyle | <center><math>\displaystyle | ||
\mathbf{p}_5 \approx \left[ \begin{array} {c} 0 \\ 0 \\ | \mathbf{p}_5 \approx \left[ \begin{array} {c} 0 \\ 0 \\ | ||
Linia 242: | Linia 276: | ||
0.0311 \end{array} \right], | 0.0311 \end{array} \right], | ||
</math></center> | </math></center> | ||
natomiast ich nadzieje matematyczne wynoszą: | natomiast ich nadzieje matematyczne wynoszą: | ||
<center><math>\displaystyle {\Bbb E}(X_5) \approx 7.00000,\;\; | <center><math>\displaystyle {\Bbb E}(X_5) \approx 7.00000,\;\; | ||
{\Bbb E}(X_{20}) \approx 4.157931285, \;\; | {\Bbb E}(X_{20}) \approx 4.157931285, \;\; | ||
{\Bbb E}(X_{200}) \approx 0.4050783639. | {\Bbb E}(X_{200}) \approx 0.4050783639. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Tak więc po 200 grach mamy prawie 97 pewności, że Adam będzie bankrutem (jest też niewielka nadzieja, że wygra). | Tak więc po 200 grach mamy prawie 97 pewności, że Adam będzie bankrutem (jest też niewielka nadzieja, że wygra). | ||
Linia 255: | Linia 293: | ||
Powyższą sytuację ilustruje także następująca animacja rozkładów prawdopodobieństwa zmiennych losowych <math>\displaystyle X_1, \dots, X_{200}</math>: | Powyższą sytuację ilustruje także następująca animacja rozkładów prawdopodobieństwa zmiennych losowych <math>\displaystyle X_1, \dots, X_{200}</math>: | ||
===Zadanie 10.1=== | |||
Napisz i uruchom program, który dla zadanej macierzy przejścia i zadanego rozkładu prawdopodobieństwa: (a) symuluje łańcuch Markowa, (b) wyznacza kolejne rozkłady prawdopodobieństwa tego łańcucha. | Napisz i uruchom program, który dla zadanej macierzy przejścia i zadanego rozkładu prawdopodobieństwa: (a) symuluje łańcuch Markowa, (b) wyznacza kolejne rozkłady prawdopodobieństwa tego łańcucha. | ||
Wersja z 22:40, 23 sie 2006
Ćwiczenia
Ćwiczenie 10.1
Opiszemy symulację spaceru losowego za pomocą programu Maple.
Poniższa procedura rysuje położenie cząsteczki w zależności od czasu, podczas spaceru losowego o zadanych parametrach. Funkcja empirical[q,r,p] generuje rozkład, według którego losuje się liczby 1, 2 i 3 z prawdopodobieństwami , i .
> Spacer := proc(N,p,q,sa,sb,M)
> local A, B, r, PA, PC, PB, stan, krok, droga:
> A := -N: B := N: r := 1 -p - q:
> PA := empirical[0.,sa,1-sa]: > PC := empirical[q,r,p]: > PB := empirical[1-sb,sb,0.]:
> stan := 0: > droga := stan: > from 1 to M do > if (A < stan and stan < B) then > krok := random[PC](1) - 2 > elif > stan = A then krok := random[PA](1) - 2 > elif > stan = B then krok := random[PB](1) - 2 > fi: > stan := stan + krok: > droga := droga,stan >od:}{} > plots[pointplot]([seq([i,droga[i+1]], > i = 0..nops([droga])-1)],axes=BOXED): > end:
Rysunek ze strony {ryssl} został utworzony poleceniem:
> Spacer(3,0.5,0.5,0.8,0.8,20);
Wygenerujemy teraz cztery ścieżki w spacerze losowym o 300 krokach. Bariery ustawiamy w punktach i oraz przyjmujemy następujące parametry:
Teraz wykonujemy cztery razy polecenie:
> Spacer(10,0.45,0.5,0.8,0.8,300);
otrzymując następujące wyniki:
<flash>file=Rp.1.102.swf|width=350|height=350</flash>
<flash>file=Rp.1.103.swf|width=350|height=350</flash>
<flash>file=Rp.1.104.swf|width=350|height=350</flash>
<flash>file=Rp.1.105.swf|width=350|height=350</flash>
Ćwiczenie 10.2
Przyjrzymy się jeszcze raz przykładowi 10.4 przy założeniu, że .
Niech oznacza macierz przejścia naszego łańcucha Markowa. Ustalmy stan . Zauważmy, że przejście w krokach ze stanu z powrotem do tego stanu podczas -wymiarowego spaceru losowego, jest równoważne przejściom ze stanów do w krokach podczas niezależnych od siebie jednowymiarowych spacerów losowych. Właśnie korzystając z tej niezależności, dostajemy:
Korzystając z powyższego wzoru oraz z twierdzenia 10.8, można obliczyć prawdopodobieństwa oraz
prawdopodobieństwa powrotu w czasie skończonym dla .
Warto w tym przypadku znowu skorzystać z programu Maple. Okazuje się, że:
- , ,
- , ,
- , ,
- , ,
- , .
Powyższe wyniki można interpretować w sposób następujący: w przypadku jedno i dwuwymiarowym nie można się podczas spaceru zgubić, natomiast jest to możliwe w wyższych wymiarach, przy czym im wymiar większy, tym prawdopodobieństwo powrotu jest mniejsze.
Ćwiczenie 10.3
Rozważymy pewien spacer losowy z barierami i zbadamy numerycznie zachowanie się kolejnych potęg macierzy przejścia.
Tym razem bariery ustawiamy w punktach oraz , zaś parametrami określającymi spacer są:
Macierz przejścia ma wówczas postać:
zatem:
Widzimy więc, na przykład, że prawdopodobieństwo
przejścia w 10 krokach z lewej bariery do niej samej
wynosi około 55, prawdopodobieństwo
przejścia z lewej do prawej bariery -
około 7, zaś z punktu 0 do niego
samego - około 18.
Ćwiczenie 10.4
Zobaczymy, jak funkcjonuje twierdzenie ergodyczne w przypadku spaceru losowego opisanego w ćwiczeniu 10.3.
Macierze i wyglądają następująco:
Widzimy, że (tak jak przewiduje twierdzenie) wiersze
powyższych macierzy stają się do siebie coraz bardziej podobne.
Znajdziemy teraz rozkład stacjonarny, rozwiązując odpowiedni układ równań postaci . Wyznaczamy najpierw oraz tak, aby układ ten był równoważny układowi występującemu w twierdzeniu ergodycznym (twierdzenie 10.11). Otrzymujemy:
Łatwo obliczyć (można, oczywiście, skorzystać z programu Maple),
że przybliżonym rozwiązaniem naszego układu równań jest następujący wektor :
Widzimy, że rzeczywiście rozkład stacjonarny niewiele różni się od wierszy macierzy
.
Ćwiczenie 10.5
Znajdziemy rozkłady i wartości oczekiwane zmiennych losowych (dla niektórych wartości ), oznaczających kapitał Antoniego z przykładu 10.5. Przyjmiemy następujące założenia:
które oznaczają, że Antoni ma większy kapitał, ale Bolesław
jest lepszym graczem.
Przypominamy, że mamy tutaj 14 stanów:
Stan "0" oznacza definitywną ruinę Adama, zaś stan "13" - jego całkowitą wygraną, natomiast gra startuje ze stanu "8".
Konstruujemy macierz przejścia :
i zadajemy rozkład początkowy:
Można teraz łatwo obliczać kolejne rozkłady korzystając z wzoru (10.1) -
tak wyglądają, obliczone przy pomocy programu Maple,
rozkłady po zakończeniu piątej, dwudziestej i dwusetnej gry:
natomiast ich nadzieje matematyczne wynoszą:
Tak więc po 200 grach mamy prawie 97 pewności, że Adam będzie bankrutem (jest też niewielka nadzieja, że wygra).
Jednakże jest niezwykle mało prawdopodobne, że gra w ogóle będzie się toczyć
(formalnie toczy się przez cały czas, tylko pozostaje w jednym ze stanów pochłaniających: "0" lub " 13").
Powyższą sytuację ilustruje także następująca animacja rozkładów prawdopodobieństwa zmiennych losowych :
Zadanie 10.1
Napisz i uruchom program, który dla zadanej macierzy przejścia i zadanego rozkładu prawdopodobieństwa: (a) symuluje łańcuch Markowa, (b) wyznacza kolejne rozkłady prawdopodobieństwa tego łańcucha.
}}
Ćwiczenie
Rozważmy spacer losowy po okręgu. Załóżmy, że cząsteczka może się znajdować w punktach odpowiadającym kątom , gdzie jest ustaloną liczbą naturalną, natomiast . Cząsteczka porusza się zgodnie z ruchem wskazówek zegara z prawdopodobieństwem , przeciwnie do ruchu wskazówek zegara -- z prawdopodobieństwem i nie zmienia położenia z prawdopodobieństwem (). Wskaż macierz przejścia odpowiedniego łańcucha Markowa.
Ćwiczenie
Znajdź macierz przejścia oraz rozkład początkowy łańcucha Markowa, który jest modelem zagadnienia opisanego w zadaniu Uzupelnic prz43|.
Ćwiczenie
Niech będą niezależnymi zmiennymi losowymi, przyjmującymi jedynie wartości całkowite. Załóżmy, że zmienna ma rozkład , natomiast zmienne mają wspólny rozkład . Określmy:
Sprawdź, że zmienne losowe tworzą łańcuch Markowa.
Ćwiczenie
Niech będzie macierzą przejścia pewnego łańcucha Markowa. Wykaż, że dla wszystkich potęg zachodzi warunek:
Ćwiczenie
Niech zmienne losowe , , tworzą łańcuch Markowa. Pokaż, że zmienne , gdzie jest ustaloną liczbą, także tworzą łańcuch Markowa.
Ćwiczenie
Napisz procedury, które symulują łańcuchy Markowa z przykładu Uzupelnic markov10| oraz z zadań Uzupelnic markov11| i Uzupelnic markov12|.
Ćwiczenie
Pokaż, że dla ergodycznego łańcucha Markowa oraz dla dowolnego rozkładu początkowego , rozkłady wektorów losowych są zbieżne do rozkładu stacjonarnego , to znaczy:
Ćwiczenie
Znajdź rozkłady stacjonarne (o ile istnieją) dla łańcuchów Markowa z przykładu Uzupelnic markov10| oraz zadań Uzupelnic markov11| i Uzupelnic markov12|.
Ćwiczenie
Podaj przykład nieredukowalnego łańcucha Markowa o skończonej liczbie stanów, który nie jest ergodyczny.
Ćwiczenie
Wykaż, że ergodyczny łańcuch Markowa jest powracający.