Logika i teoria mnogości/Wykład 1: Po co nam teoria mnogości? Naiwna teoria mnogości, naiwna indukcja, naiwne dowody niewprost: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Rogoda (dyskusja | edycje)
Rogoda (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Linia 171: Linia 171:


3. <math>\{x\,|\, x^2 =1\}</math>, <math>\{x\,|\, x^3=1\}</math>
3. <math>\{x\,|\, x^2 =1\}</math>, <math>\{x\,|\, x^3=1\}</math>
 
}}
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">  
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">  


Linia 195: Linia 195:
A\cup B = \{x\,|\, x\in A  </math>  lub  <math>  x\in B\}
A\cup B = \{x\,|\, x\in A  </math>  lub  <math>  x\in B\}
</math></center>
</math></center>
}}


'''Obrazek 1.1 standardowy obrazek ilustrujący unię zbiorów'''  
'''Obrazek 1.1 standardowy obrazek ilustrujący unię zbiorów'''  
Linia 255: Linia 254:
Zasada indukcji matematycznej jest o prawie trzysta lat starsza
Zasada indukcji matematycznej jest o prawie trzysta lat starsza
niż teoria mnogości. Pierwszy dowód indukcyjny pojawił się w pracy
niż teoria mnogości. Pierwszy dowód indukcyjny pojawił się w pracy
[http://osilek.mimuw.edu.pl/index.php?title=Biografia_Maurolico Francesco Maurolico] w 1575 roku. W pracy tej autor wykazał, że suma <math>\textnormal{n}</math>
[http://osilek.mimuw.edu.pl/index.php?title=Biografia_Maurolico Francesco Maurolico] w 1575 roku. W pracy tej autor wykazał, że suma <math>n</math>
pierwszych liczb nieparzystych równa się <math>{n^2}</math>.
pierwszych liczb nieparzystych równa się <math>{n^2}</math>.


Linia 261: Linia 260:
fakty:
fakty:


* hipoteza jest prawdziwa dla <math>{n=1}</math>;
* hipoteza jest prawdziwa dla <math>n=1</math>;


* jeśli hipoteza jest prawdziwa dla <math>\textnormal{n}</math> to jest również prawdziwa dla <math>{n+1}</math>.
* jeśli hipoteza jest prawdziwa dla <math>n</math> to jest również prawdziwa dla <math>n+1</math>.


Drugi z powyższych punktów musi być prawdą dla wszystkich <math>n\geq
Drugi z powyższych punktów musi być prawdą dla wszystkich <math>n\geq
Linia 269: Linia 268:
wszystkich liczb naturalnych większych od '''1'''. Rozumowanie które stoi za tym wnioskiem wygląda następująco:
wszystkich liczb naturalnych większych od '''1'''. Rozumowanie które stoi za tym wnioskiem wygląda następująco:


:1. hipoteza jest prawdziwa dla <math>{n=1}</math> na podstawie podstawy indukcji,
:1. hipoteza jest prawdziwa dla <math>n=1</math> na podstawie podstawy indukcji,


:2. hipoteza jest prawdziwa dla <math>n=2</math>, ponieważ jest prawdziwa dla '''1''' i po zastosowaniu kroku &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;indukcyjnego również dla '''2''',
:2. hipoteza jest prawdziwa dla <math>n=2</math>, ponieważ jest prawdziwa dla '''1''' i po zastosowaniu kroku &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;indukcyjnego również dla '''2''',
Linia 279: Linia 278:
[[grafika:Domino.jpg|thumb|right||Nieskonczone domino ponumerowanych liczbami naturalnymi klocków w trakcie przewracania]]Zasadę indukcji matematycznej można porównać do domina. Aby mieć pewność że przewrócone zostaną wszystkie klocki wystarczy wykazać, że przewrócony zostanie pierwszy klocek i że każdy klocek pociąga za sobą następny.  
[[grafika:Domino.jpg|thumb|right||Nieskonczone domino ponumerowanych liczbami naturalnymi klocków w trakcie przewracania]]Zasadę indukcji matematycznej można porównać do domina. Aby mieć pewność że przewrócone zostaną wszystkie klocki wystarczy wykazać, że przewrócony zostanie pierwszy klocek i że każdy klocek pociąga za sobą następny.  


Dowód indukcyjny przedstawiony przez [http://osilek.mimuw.edu.pl/index.php?title=Biografia_Maurolico Francesco Maurolico] pokazuje, że suma pierwszych <math>\textnormal{n}</math> liczb nieparzystych jest równa <math>{n^2}</math>.
Dowód indukcyjny przedstawiony przez [http://osilek.mimuw.edu.pl/index.php?title=Biografia_Maurolico Francesco Maurolico] pokazuje, że suma pierwszych <math>n</math> liczb nieparzystych jest równa <math>{n^2}</math>.




* Jeśli <math>{n=1}</math> to pierwsza liczba nieparzysta '''1''' jest równa <math>1^2</math>.
* Jeśli <math>n=1</math> to pierwsza liczba nieparzysta '''1''' jest równa <math>1^2</math>.


* Jeśli hipoteza jest prawdą dla <math>\textnormal{n}</math>, to znaczy że suma pierwszych <math>\textnormal{n}</math> liczb nieparzystych równa się <math>{n^2}</math>. Bardziej formalnie  
* Jeśli hipoteza jest prawdą dla <math>n</math>, to znaczy że suma pierwszych <math>n</math> liczb nieparzystych równa się <math>{n^2}</math>. Bardziej formalnie  


<center><math>  
<center><math>  
Linia 303: Linia 302:
Wykaż, że suma pierwszych <math>n</math> liczb naturalnych jest równa
Wykaż, że suma pierwszych <math>n</math> liczb naturalnych jest równa
<math>\frac{1}{2}n(n+1)</math>.
<math>\frac{1}{2}n(n+1)</math>.
 
}} 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">  
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">  
Aby udowodnić wzór na sumę <math>\textnormal{n}</math> pierwszych liczb naturalnych posłużymy się indukcją.
Aby udowodnić wzór na sumę <math>n</math> pierwszych liczb naturalnych posłużymy się indukcją.


:* Dla <math>{n=1}</math> mamy <math>\frac{1}{2}\cdot 1\cdot 2 = 1</math>.
:* Dla <math>n=1</math> mamy <math>\frac{1}{2}\cdot 1\cdot 2 = 1</math>.


:* Zakładamy, że wzór jest prawdziwy dla <math>\textnormal{n}</math>. W związku z tym do sumy
:* Zakładamy, że wzór jest prawdziwy dla <math>\textnormal{n}</math>. W związku z tym do sumy
Linia 329: Linia 328:
:co dowodzi kroku indukcyjnego.
:co dowodzi kroku indukcyjnego.


Na zasadzie indukcji matematycznej dowiedliśmy wzór na sumę <math>\textnormal{n}</math>
Na zasadzie indukcji matematycznej dowiedliśmy wzór na sumę <math>n</math>
pierwszych liczb naturalnych.
pierwszych liczb naturalnych.
</div></div>
</div></div>
}}
 


{{cwiczenie|2.2||
{{cwiczenie|2.2||
Wykaż, że suma kwadratów pierwszych <math>n</math> liczb
Wykaż, że suma kwadratów pierwszych <math>n</math> liczb
naturalnych jest równa <math>\frac{1}{6}n(n+1)(2n+1)</math>.   
naturalnych jest równa <math>\frac{1}{6}n(n+1)(2n+1)</math>.
}}    
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">  
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">  
Aby wykazać prawdziwość wzoru powyżej postępujemy jak w poprzednim zadaniu.
Aby wykazać prawdziwość wzoru powyżej postępujemy jak w poprzednim zadaniu.
Linia 367: Linia 367:


</div></div>
</div></div>
}}
 
{{cwiczenie|2.3||
{{cwiczenie|2.3||


Wykaż, że dla <math>n\geq 1</math> zachodzi <math>4|3^{2n-1}+1</math>.
Wykaż, że dla <math>n\geq 1</math> zachodzi <math>4|3^{2n-1}+1</math>.
 
}} 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">  
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">  


Linia 394: Linia 394:
:Zarówno <math>(3^{2n+1} +1)</math>&nbsp;(na mocy założenia indukcyjnego) jak i '''8''' są podzielne przez '''4''', a wiec ich różnica również. W ten sposób udowodniliśmy krok indukcyjny.
:Zarówno <math>(3^{2n+1} +1)</math>&nbsp;(na mocy założenia indukcyjnego) jak i '''8''' są podzielne przez '''4''', a wiec ich różnica również. W ten sposób udowodniliśmy krok indukcyjny.


</div></div>}}
</div></div>
Często bardzo niepraktyczne jest używanie indukcji w jej
Często bardzo niepraktyczne jest używanie indukcji w jej
podstawowej formie. Używa się wtedy indukcji, która w pierwszym
podstawowej formie. Używa się wtedy indukcji, która w pierwszym
kroku nie zaczyna się od <math>{n=1}</math>, ale <math>n=0</math>, <math>n=2</math> lub dowolnej
kroku nie zaczyna się od <math>n=1</math>, ale <math>n=0</math>, <math>n=2</math> lub dowolnej
innej liczby naturalnej. W takim przypadku drugi krok indukcyjny
innej liczby naturalnej. W takim przypadku drugi krok indukcyjny
nie musi działać dla wszystkich <math>\textnormal{n}</math> a wystarczy by działał dla <math>\textnormal{n}</math>
nie musi działać dla wszystkich <math>n</math> a wystarczy by działał dla <math>n</math>
większych lub równych od liczby którą wybraliśmy w pierwszym
większych lub równych od liczby którą wybraliśmy w pierwszym
kroku. Końcowy dowód indukcyjny pokaże, że dana hipoteza nie jest
kroku. Końcowy dowód indukcyjny pokaże, że dana hipoteza nie jest
Linia 422: Linia 422:
{{cwiczenie|2.4||
{{cwiczenie|2.4||


W tym ćwiczeniu dowodzimy wariant nierówności Bernoulliego. Dla dowolnego <math>\textnormal{x}</math> takiego, że <math>x> -1</math> i <math>x\neq 0</math> i dla dowolnego <math>n\geq 2</math> zachodzi <math>{(1+x)}^n> 1+nx</math>.
W tym ćwiczeniu dowodzimy wariant nierówności Bernoulliego. Dla dowolnego <math>x</math> takiego, że <math>x> -1</math> i <math>x\neq 0</math> i dla dowolnego <math>n\geq 2</math> zachodzi <math>{(1+x)}^n> 1+nx</math>.
 
}}
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">  
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">  
:* Nierówność ostra nie jest prawdą dla <math>n=0</math>, ani dla <math>{n=1}</math>. Krok indukcyjny zaczniemy od '''2'''. Wtedy <math>{(1+x)}^2=1+2x+x^2>1+2x</math>, gdzie ostatnia nierówność bierze się z faktu, że <math>x\neq 0</math>.
:* Nierówność ostra nie jest prawdą dla <math>n=0</math>, ani dla <math>{n=1}</math>. Krok indukcyjny zaczniemy od '''2'''. Wtedy <math>{(1+x)}^2=1+2x+x^2>1+2x</math>, gdzie ostatnia nierówność bierze się z faktu, że <math>x\neq 0</math>.


:* Zakładamy teraz, że nierówność jest prawdziwa dla <math>\textnormal{n}</math>, czyli, że dla dowolnego <math>\textnormal{x}</math> takiego, że <math>0\neq x> -1</math> mamy
:* Zakładamy teraz, że nierówność jest prawdziwa dla <math>n</math>, czyli, że dla dowolnego <math>x</math> takiego, że <math>0\neq x> -1</math> mamy


<center><math>  
<center><math>  
Linia 443: Linia 443:


</div></div>
</div></div>
}}


{{cwiczenie|2.5||
{{cwiczenie|2.5||
Linia 453: Linia 452:


Udowodnij, że dla dowolnego <math>n\geq 2</math> liczby <math>f_n</math> i <math>f_{n-1}</math> są względnie pierwsze.   
Udowodnij, że dla dowolnego <math>n\geq 2</math> liczby <math>f_n</math> i <math>f_{n-1}</math> są względnie pierwsze.   
 
}}
   
   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">  
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">  
Linia 461: Linia 460:
:* Twierdzenie jest prawdą dla <math>n=2</math> ponieważ <math>f_2</math> i <math>f_1</math> są względnie pierwsze.
:* Twierdzenie jest prawdą dla <math>n=2</math> ponieważ <math>f_2</math> i <math>f_1</math> są względnie pierwsze.


:* Zakładamy że twierdzenie jest prawdą dla <math>\textnormal{n}</math>. Rozpatrzmy wspólny dzielnik liczb <math>f_{n+1}</math> i <math>f_n</math> i oznaczmy go przez <math>k</math>. Jeśli <math>k</math> dzieli <math>f_{n+1}</math> i równocześnie <math>f_n</math> to <math>k | f_{n+1}-f_n</math>. Korzystając z definicji liczb Fibbonaciego otrzymujemy <math>f_{n+1}-f_n=f_n+f_{n-1}-f_n=f_{n-1}</math>. W związku z czym <math>k</math> jest wspólnym dzielnikiem liczb <math>f_n</math> i <math>f_{n-1}</math>, więc na mocy założenia indukcyjnego mówiącego, że liczby te są względnie pierwsze, jest równy '''1'''. Pokazaliśmy, że każdy wspólny dzielnik <math>f_{n+1}</math> i <math>f_n</math> jest równy '''1''', a więc liczby te są względnie pierwsze. Krok indukcyjny został pokazany.
:* Zakładamy że twierdzenie jest prawdą dla <math>n</math>. Rozpatrzmy wspólny dzielnik liczb <math>f_{n+1}</math> i <math>f_n</math> i oznaczmy go przez <math>k</math>. Jeśli <math>k</math> dzieli <math>f_{n+1}</math> i równocześnie <math>f_n</math> to <math>k | f_{n+1}-f_n</math>. Korzystając z definicji liczb Fibbonaciego otrzymujemy <math>f_{n+1}-f_n=f_n+f_{n-1}-f_n=f_{n-1}</math>. W związku z czym <math>k</math> jest wspólnym dzielnikiem liczb <math>f_n</math> i <math>f_{n-1}</math>, więc na mocy założenia indukcyjnego mówiącego, że liczby te są względnie pierwsze, jest równy '''1'''. Pokazaliśmy, że każdy wspólny dzielnik <math>f_{n+1}</math> i <math>f_n</math> jest równy '''1''', a więc liczby te są względnie pierwsze. Krok indukcyjny został pokazany.


</div></div>}}
</div></div>


Kolejnym uogólnieniem zasady indukcji matematycznej jest indukcja,
Kolejnym uogólnieniem zasady indukcji matematycznej jest indukcja,
w której w drugi kroku indukcyjnym zakładamy, że hipoteza jest
w której w drugi kroku indukcyjnym zakładamy, że hipoteza jest
prawdą dla wszystkich liczb mniejszych niż <math>\textnormal{n}</math> i dowodzimy, że jest również prawdziwa dla <math>{n+1}</math>.
prawdą dla wszystkich liczb mniejszych niż <math>n</math> i dowodzimy, że jest również prawdziwa dla <math>n+1</math>.


Jako przykład udowodnimy, że każda liczba naturalna większa niż
Jako przykład udowodnimy, że każda liczba naturalna większa niż
Linia 474: Linia 473:
* Hipoteza jest prawdą dla <math>n=2</math> ponieważ '''2''' jest liczbą pierwszą.
* Hipoteza jest prawdą dla <math>n=2</math> ponieważ '''2''' jest liczbą pierwszą.


* Zakładamy że hipoteza jest prawdziwa dla liczb od '''2''' do <math>\textnormal{n}</math>. Weźmy liczbę <math>{n+1}</math>, jeśli <math>{n+1}</math> jest liczbą pierwszą, to hipoteza jest udowodniona. Jeśli <math>{n+1}</math> nie jest liczbą pierwszą, to <math>n+1=k\cdot l</math> gdzie <math>2\leq k,l\leq n</math>. Założenie indukcyjne gwarantuje, że  
* Zakładamy że hipoteza jest prawdziwa dla liczb od '''2''' do <math>n</math>. Weźmy liczbę <math>n+1</math>, jeśli <math>n+1</math> jest liczbą pierwszą, to hipoteza jest udowodniona. Jeśli <math>n+1</math> nie jest liczbą pierwszą, to <math>n+1=k\cdot l</math> gdzie <math>2\leq k,l\leq n</math>. Założenie indukcyjne gwarantuje, że  


<center><math>  
<center><math>  
Linia 494: Linia 493:
'''1''' może być przedstawiona jako suma liczb Fibonacciego tak, że
'''1''' może być przedstawiona jako suma liczb Fibonacciego tak, że
żadna liczba nie występuje w tej sumie więcej niż raz.   
żadna liczba nie występuje w tej sumie więcej niż raz.   
}}
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">  
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">  


Linia 501: Linia 500:
:* Dla <math>n=1</math> mamy <math>f_2=1</math>.
:* Dla <math>n=1</math> mamy <math>f_2=1</math>.


:* Zakładamy że każda liczba mniejsza lub równa <math>\textnormal{n}</math> może być przedstawiona w sposób opisany powyżej. Jeśli liczba <math>{n+1}</math> jest liczbą Fibonacciego to krok indukcyjny jest już dowiedziony, jeśli nie to znajdujemy największą liczbę Fibonacciego mniejszą od <math>{n+1}</math> - oznaczmy tą liczbę <math>f_k</math>. Liczba <math>n+1-f_k</math> jest mniejsza niż <math>\textnormal{n}</math> więc, na mocy założenia indukcyjnego, posiada reprezentację jako suma liczb Fibonacciego
:* Zakładamy że każda liczba mniejsza lub równa <math>n</math> może być przedstawiona w sposób opisany powyżej. Jeśli liczba <math>n+1</math> jest liczbą Fibonacciego to krok indukcyjny jest już dowiedziony, jeśli nie to znajdujemy największą liczbę Fibonacciego mniejszą od <math>n+1</math> - oznaczmy tą liczbę <math>f_k</math>. Liczba <math>n+1-f_k</math> jest mniejsza niż <math>n</math> więc, na mocy założenia indukcyjnego, posiada reprezentację jako suma liczb Fibonacciego


<center><math>  
<center><math>  
Linia 515: Linia 514:
:i pozostaje wykazać, że <math>f_k</math> nie występuje pośród liczb <math>f_{l_0},\dotsc,f_{l_i}</math>. Skoro <math>f_k</math> było największą liczbą Fibonacciego mniejszą niż <math>n+1</math> to <math>f_{k+1}>n+1</math> a więc <math>f_{k-1}=f_{k+1}-f_k>n+1-f_k</math>. W związku z tym liczby <math>f_{l_0},\dotsc,f_{l_i}</math> są silnie mniejsze niż <math>f_{k-1}</math> i żadna z nich nie może być równa <math>f_k</math>. W ten sposób krok indukcyjny został dowiedziony.
:i pozostaje wykazać, że <math>f_k</math> nie występuje pośród liczb <math>f_{l_0},\dotsc,f_{l_i}</math>. Skoro <math>f_k</math> było największą liczbą Fibonacciego mniejszą niż <math>n+1</math> to <math>f_{k+1}>n+1</math> a więc <math>f_{k-1}=f_{k+1}-f_k>n+1-f_k</math>. W związku z tym liczby <math>f_{l_0},\dotsc,f_{l_i}</math> są silnie mniejsze niż <math>f_{k-1}</math> i żadna z nich nie może być równa <math>f_k</math>. W ten sposób krok indukcyjny został dowiedziony.


</div></div>}}
</div></div>
 
{{cwiczenie|2.7||
{{cwiczenie|2.7||
Znajdź błąd w poniższym dowodzie indukcyjnym. Dowodzimy
Znajdź błąd w poniższym dowodzie indukcyjnym. Dowodzimy
indukcyjnie twierdzenia, że wszystkie liczby są parzyste.
indukcyjnie twierdzenia, że wszystkie liczby są parzyste.
Linia 522: Linia 523:
* Twierdzenie jest prawdą dla <math>n=0</math> ponieważ '''0''' jest liczbą parzystą.
* Twierdzenie jest prawdą dla <math>n=0</math> ponieważ '''0''' jest liczbą parzystą.


* Zakładamy, że twierdzenie jest prawdą dla wszystkich liczb mniejszych lub równych <math>\textnormal{n}</math>. Liczba <math>{n+1}</math> jest niewątpliwie sumą dwóch liczb silnie mniejszych od siebie <math>n+1=k+l</math>. Liczby <math>k</math> i <math>\textnormal{l}</math>, na podstawie założenia indukcyjnego, są parzyste, zatem ich suma równa <math>{n+1}</math> jest parzysta. Krok indukcyjny został dowiedziony.
* Zakładamy, że twierdzenie jest prawdą dla wszystkich liczb mniejszych lub równych <math>n</math>. Liczba <math>n+1</math> jest niewątpliwie sumą dwóch liczb silnie mniejszych od siebie <math>n+1=k+l</math>. Liczby <math>k</math> i <math>l</math>, na podstawie założenia indukcyjnego, są parzyste, zatem ich suma równa <math>n+1</math> jest parzysta. Krok indukcyjny został dowiedziony.


Na zasadzie indukcji matematycznej wszystkie liczby są parzyste.
Na zasadzie indukcji matematycznej wszystkie liczby są parzyste.
 
}}
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">  
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">  


Dowód indukcyjny jest niepoprawny. Krok indukcyjny nie działa dla wszystkich <math>\textnormal{n}</math> większych lub równych od '''0''' - które jest podstawą indukcji. Jeśli <math>n=0</math>, to <math>n+1=1</math> i nie jesteśmy w stanie rozbić liczby '''1''' na sumę dwóch liczb istotnie mniejszych od niej samej.
Dowód indukcyjny jest niepoprawny. Krok indukcyjny nie działa dla wszystkich <math>n</math> większych lub równych od '''0''' - które jest podstawą indukcji. Jeśli <math>n=0</math>, to <math>n+1=1</math> i nie jesteśmy w stanie rozbić liczby '''1''' na sumę dwóch liczb istotnie mniejszych od niej samej.


</div></div>
</div></div>
}}


{{cwiczenie|2.8||
{{cwiczenie|2.8||
W trójwymiarowej przestrzeni znajduje się <math>\textnormal{n}</math> punktów. Ilość
 
W trójwymiarowej przestrzeni znajduje się <math>n</math> punktów. Ilość
punktów w rzutowaniu na płaszczyznę <math>O_x, O_y</math> oznaczamy przez
punktów w rzutowaniu na płaszczyznę <math>O_x, O_y</math> oznaczamy przez
<math>n_{xy}</math>. Podobnie ilość punktów w rzutowaniu na <math>O_x, O_z</math> przez
<math>n_{xy}</math>. Podobnie ilość punktów w rzutowaniu na <math>O_x, O_z</math> przez
Linia 544: Linia 545:
n^2\leq n_{xy}n_{xz}n_{yz}.
n^2\leq n_{xy}n_{xz}n_{yz}.
</math></center>
</math></center>
 
}}
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Podpowiedź 1</span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">  
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Podpowiedź 1</span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">  


Linia 567: Linia 568:
:* Jeśli <math>n=1</math> to <math>n_{xy}=n_{xz}=n_{yz}=1</math> i nierówność jest prawdziwa.
:* Jeśli <math>n=1</math> to <math>n_{xy}=n_{xz}=n_{yz}=1</math> i nierówność jest prawdziwa.


:* Zakładamy, że nierówność jest prawdziwa dla wszystkich liczb naturalnych&nbsp;(dla dowolnego układu punktów) mniejszych niż <math>{n+1}</math>. Rozpoczynamy z dowolnym układem <math>{n+1}</math> punktów w przestrzeni. Ponieważ <math>n+1>1</math> wiemy, że istnieje płaszczyzna równoległa do którejś z płaszczyzn <math>O_x, O_y</math>, <math>O_x, O_z</math> lub <math>O_y, O_z</math> i dzieląca <math>{n+1}</math> punktów na dwie niepuste części posiadające odpowiednio <math>n'</math> i <math>n''</math> punktów. Ponieważ nasz układ jest bardzo symetryczny możemy założyć że nasza płaszczyzna jest równoległa do płaszczyzny <math>O_x, O_y</math>. Stosując założenie indukcyjne do każdej z części otrzymujemy
:* Zakładamy, że nierówność jest prawdziwa dla wszystkich liczb naturalnych&nbsp;(dla dowolnego układu punktów) mniejszych niż <math>n+1</math>. Rozpoczynamy z dowolnym układem <math>n+1</math> punktów w przestrzeni. Ponieważ <math>n+1>1</math> wiemy, że istnieje płaszczyzna równoległa do którejś z płaszczyzn <math>O_x, O_y</math>, <math>O_x, O_z</math> lub <math>O_y, O_z</math> i dzieląca <math>n+1</math> punktów na dwie niepuste części posiadające odpowiednio <math>n'</math> i <math>n''</math> punktów. Ponieważ nasz układ jest bardzo symetryczny możemy założyć że nasza płaszczyzna jest równoległa do płaszczyzny <math>O_x, O_y</math>. Stosując założenie indukcyjne do każdej z części otrzymujemy




Linia 641: Linia 642:
prawdziwe.
prawdziwe.


</div></div>}}
</div></div>
'''Obrazek 2.2 Obrazek do powyższego ćwiczenia według załączonego skanu'''
'''Obrazek 2.2 Obrazek do powyższego ćwiczenia według załączonego skanu'''


Linia 688: Linia 689:
i rozważmy <math>{k+1}</math>. Liczba <math>{k+1}</math> posiada dzielnik pierwszy, a
i rozważmy <math>{k+1}</math>. Liczba <math>{k+1}</math> posiada dzielnik pierwszy, a
ponieważ jedynymi pierwszymi liczbami są liczby <math>p_0,\dotsc,p_n</math>
ponieważ jedynymi pierwszymi liczbami są liczby <math>p_0,\dotsc,p_n</math>
wnioskujemy, że <math>{p_i}</math> dzieli <math>{k+1}</math> dla pewnego <math>\textnormal{i}</math>. Liczba <math>{p_i}</math>
wnioskujemy, że <math>{p_i}</math> dzieli <math>{k+1}</math> dla pewnego <math>i</math>. Liczba <math>{p_i}</math>
dzieli również <math>k</math>, a więc <math>{p_i}</math> dzieli <math>(k+1)-k=1</math> co jest
dzieli również <math>k</math>, a więc <math>{p_i}</math> dzieli <math>(k+1)-k=1</math> co jest
sprzecznością.
sprzecznością.
Linia 694: Linia 695:


{{cwiczenie|3.1||
{{cwiczenie|3.1||
Wykaż, że nie istnieje największa liczba naturalna.
Wykaż, że nie istnieje największa liczba naturalna.
 
}}
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">


Linia 701: Linia 703:


</div></div>
</div></div>
}}


{{cwiczenie|3.2||
{{cwiczenie|3.2||


Wykaż, że <math>\sqrt{2}</math> jest liczbą niewymierną.  
Wykaż, że <math>\sqrt{2}</math> jest liczbą niewymierną.  
 
}} 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">  
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">  


Załóżmy, niewprost, że <math>\sqrt{2}</math> jest liczbą wymierną, czyli, że istnieją dwie naturalne, względnie pierwsze liczby <math>k</math> i <math>\textnormal{l}</math> takie, że <math>\sqrt{2}=k/l</math>. Przekształcając ostatnie wyrażenie otrzymujemy  <math>k^2=2l^2</math>. Skoro '''2''' dzieli lewą stronę równości dzieli też i prawą, a ponieważ dwa jest liczbą pierwszą wnioskujemy, że '''2''' dzieli <math>k</math>. Jeśli '''2''' dzieli <math>k</math> to '''4''' dzieli <math>k^2</math> i na podstawie równości '''4''' dzieli <math>2l^2</math>. Wnioskujemy stąd, że '''2''' dzieli <math>l^2</math> i, na podstawie pierwszości liczby '''2''', że '''2''' dzieli '''l'''. Udowodniliśmy, że '''2''' dzieli zarówno <math>k</math> jak i <math>\textnormal{l}</math>, co jest sprzecznością z założeniem, że liczby te są względnie pierwsze.
Załóżmy, niewprost, że <math>\sqrt{2}</math> jest liczbą wymierną, czyli, że istnieją dwie naturalne, względnie pierwsze liczby <math>k</math> i <math>l</math> takie, że <math>\sqrt{2}=k/l</math>. Przekształcając ostatnie wyrażenie otrzymujemy  <math>k^2=2l^2</math>. Skoro '''2''' dzieli lewą stronę równości dzieli też i prawą, a ponieważ dwa jest liczbą pierwszą wnioskujemy, że '''2''' dzieli <math>k</math>. Jeśli '''2''' dzieli <math>k</math> to '''4''' dzieli <math>k^2</math> i na podstawie równości '''4''' dzieli <math>2l^2</math>. Wnioskujemy stąd, że '''2''' dzieli <math>l^2</math> i, na podstawie pierwszości liczby '''2''', że '''2''' dzieli '''l'''. Udowodniliśmy, że '''2''' dzieli zarówno <math>k</math> jak i <math>l</math>, co jest sprzecznością z założeniem, że liczby te są względnie pierwsze.


</div></div>
</div></div>
Ścisłe uzasadnienie poprawności dowodów niewprost leży na gruncie
Ścisłe uzasadnienie poprawności dowodów niewprost leży na gruncie
logiki, której poświęcony jest następny wykład.
logiki, której poświęcony jest następny wykład.
}}

Wersja z 09:51, 22 sie 2006

"Naiwna" teoria mnogości

wyszczególnionych w preambule Teoria zbiorów, zwana również teorią mnogości, została stworzona około połowy XIX wieku, przez niemieckiego matematyka Georg Cantor. Teoria mnogości to gałąź matematyki zajmująca się zbiorami - kolekcja obiektów. Skończone zbiory można definiować wypisując kolejno wszystkie ich elementy. Georg Cantor był pierwszą osobą która podjęła się przeniesienia na ścisły grunt matematyczny pojęcia zbioru nieskończonego. Według Georg Cantor zbiór może być dowolną kolekcją obiektów zwanych elementami. Według tego podejścia zbiór jest pojęciem podstawowym i niedefiniowalnym. Niestety podejście do teorii zbiorów w ten sposób rodzi paradoksy i dlatego teoria mnogości prezentowana w ten sposób jest często nazywana "naiwną" teorią mnogości.

Teoria matematyczna nie może dopuszczać istnienia paradoksów i dlatego na początku XX wieku zmieniono podejście do teorii mnogości. Zaproponowana przez Ernst Zermelo i uzupełniony przez Adolf Abraham Halevi Fraenkel system aksjomatów wyklucza paradoksy które spowodowały że naiwna teoria zbiorów musiała zostać porzucona. Aksjomaty te nakładają pewne ograniczenia na konstrukcje zaproponowane przez Georg Cantor. W większości przypadków jednak intuicje związanej z naiwna teorią mnogości sprawdzają się również w aksjomatycznej teorii zbiorów. Zaprezentowane poniżej, skrótowe przedstawienie "naiwnej teorii mnogości" ma na celu wyrobienie intuicji niezbędnych przy dalszej pracy formalną wersją tych teorii. Aksjomatyczna teoria zbiorów zostanie przedstawiona w Wykład 4.

W podejściu zaproponowanym przez Georg Cantor zbiory skończone można łatwo wskazywać poprzez wyliczenie ich elementów. Definiowanie zbiorów nieskończonych wymaga bardziej rozwiniętego języka, niemniej jednak, według Georg Cantor, każda kolekcja obiektów jest zbiorem. Podstawowym symbolem używanym przy definiowaniu i opisywaniu zbiorów jest

oznaczający, że dany byt jest "elementem" pewnego zbioru. Napis

"Kraków" "zbiór wszystkich miast Polski"

ilustruje zastosowanie tego symbolu.

Aby zdefiniować zbiór należy określić definitywny sposób na rozpoznawania czy dany byt jest elementem zbioru, czy nie. Najczęściej używanym symbolem przy definiowaniu zbioru są nawiasy klamrowe. Definicja skończonego zbioru może być bardzo łatwa. Zbiór

{2,3, Kraków }

posiada trzy elementy. Liczba 2 jest elementem tego zbioru 2{2,3, Kraków }, ale również
Kraków {2,3, Kraków}.


Dwa zbiory są sobie równe (takie same) jeśli posiadają dokładnie te same elementy. Jedynymi elementami zbioru {2,3} są liczby naturalne 2 i 3 - ten sam fakt jest prawdziwy dla zbioru {2,2,3}, a więc

{2,3}={2,3,3}.

Podobnie {2,3}={3,2} i

{2,3}= "zbiór liczb naturalnych ściśle pomiędzy 1 a

4".

W definicji zbioru nie ma znaczenia kolejność w jakiej wymienione są jego elementy, ani krotność w jakiej dany element pojawia się w zbiorze.

Zbiory można definiować na wiele sposobów. Najprostszym sposobem zdefiniowani zbioru jest wyliczenie jego elementów. Strategia ta zawodzi jednak w odniesieniu do zbiorów nieskończonych -- nie jesteśmy w stanie wypisać wszystkich liczb naturalnych. Zgodnie z postulatami Georg Cantor możemy przyjąć że istnieje zbiór wszystkich liczb naturalnych. Czasami, na określenie zbiorów nieskończonych używamy nieformalnego zapisu - zbiór wszystkich liczb naturalnych może być zapisany jako

{0,1,2,3,4,}.

W podejściu zaproponowanym przez Georg Cantor równoważna definicja tego zbioru brzmi

"zbiór wszystkich liczb naturalnych"

Bardzo często tworzymy zbiory składające się z obiektów spełniających daną własność. Zbiór liczb parzystych możemy zdefiniować w sposób następujący

{x|x jest liczbą parzystą }.

Bardziej ogólnie

{x| warunek }

W skład powyżej zdefiniowanego zbioru wchodzą te elementy, które spełniają warunek występujący po znaku |. Żeby zakwalifikować element do powyższego zbioru wstawiamy go w miejsce x w warunku występującym po | i sprawdzamy czy jest on prawdziwy. Żeby pokazać, że

2{x|x jest liczbą parzystą }.

musimy dowieść, że warunek "2 jest liczbą parzystą" jest prawdziwy.

Pomiędzy zbiorem liczb parzystych a zbiorem wszystkich liczb naturalnych występuje oczywista zależność. Każda liczba parzysta jest liczbą naturalną, co, ujęte w języku zbiorów oznacza że każdy element zbioru liczb parzystych jest elementem zbioru liczb naturalnych. Zbiór liczb parzystych jest podzbiorem zbioru liczb naturalnych (a zbiór liczb naturalnych nadzbiorem zbioru liczb parzystych). Zapisujemy to w następujący sposób

{x|x jest liczbą parzystą } "zbiór liczb naturalnych" .

Ogólniej, jeśli każdy element zbioru A jest elementem zbioru B mówimy że zbiór A jest podzbiorem zbioru B i piszemy

AB.

W takim przypadku mówimy, że pomiędzy zbiorami A i B zachodzi inkluzja.

W szczególności, dla dowolnego zbioru A zachodzi AA. Wspomnieliśmy wcześniej, że dwa zbiory są sobie równe wtedy i tylko wtedy kiedy posiadają dokładnie takie same elementy. Fakt ten możemy zapisać formalnie w następujący sposób

A=B wtedy i tylko wtedy, kiedy AB i BA.

Często zależy nam na określeniu znaczącym, że jeden zbiór jest podzbiorem drugiego i że zbiory te nie są sobie równe. Używamy wtedy symbolu w następujący sposób

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle A\varsubsetneq B \textrm{ wtedy i tylko wtedy, kiedy } ( A\subseteq B\textrm{ i nieprawda, że } A=B). }

Ćwiczenie 1.1

Dla każdej pary zbiorów poniżej określ czy są sobie równe, oraz czy jeden z nich jest nadzbiorem drugiego

1. {2,3}, {x|x dzieli liczbę 6}

2. "zbiór liczb naturalnych" , {x|2 dzieli x2}

3. {x|x2=1}, {x|x3=1}

Rozwiązanie


Najczęstszymi operacjami wykonywanymi na zbiorach są operacje sumy, przecięcia i różnicy. Sumą dwóch zbiorów A i B jest zbiór oznaczony przez AB w skład którego wchodzą wszystkie elementy zbioru A, wszystkie elementy zbioru B i żadne elementy spoza tych zbiorów.

AB={x|xA lub xB}

Obrazek 1.1 standardowy obrazek ilustrujący unię zbiorów

Podobnie definiujemy przecięcie zbiorów

AB={x|xA i xB}

Obrazek 1.2 standardowy obrazek ilustrujący przecięcie zbiorów oraz różnicę zbiorów

AB={x|xA i xB}.

Obrazek 1.3 standardowy obrazek ilustrujący różnicę zbiorów

Ćwiczenie 1.2

Dla następujących par zbiorów ustal zawieranie, lub równość

1. A= "zbiór liczb naturalnych" {x| liczba nieparzysta, większa niż 2 dzieli x}
i drugi zbiór B={2n| gdzie n jest liczbą naturalną },

2. A={x| liczba 2 dzieli x}{x| liczba 3 dzieli x} i zbiór B={x| liczba 6 dzieli x}.

Rozwiązanie


Dla dowolnego zbioru Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \textnormal{A}} zachodzi AA=A i AA=A. Zbiór który otrzymujemy jako wynik operacji AA jest zbiorem pustym. Na mocy definicji różnicy zbiorów elementami zbioru AA są wyłącznie te elementy A, które nie należą do A. Takie elementy nie istnieją - żaden element ze zbioru A nie należy do AA i żaden element spoza A nie należy do tego zbioru. Zbiór pusty jest oznaczany przez . Odejmowanie zbiorów od samych siebie nie jest jedynym sposobem na otrzymanie zbioru pustego.

{1,2,2006} "zbiór liczb naturalnych" = "zbiór psów" "zbiór wszystkich zwierząt"

Zbiór po lewej stronie nierówności jest równy zbiorowi po prawej stronie nierówności. Każdy element zbioru po prawej stronie jest również elementem zbioru po lewej stronie nierówności i vice versa dlatego, że żaden z tych zbiorów nie posiada elementów.

Niestety, podejście zaproponowane przez Georg Cantor i uściślone przez Friedrich Frege posiada błędy. Jedną z pierwszych osób które zwróciły uwagę na niedociągnięcia tej teorii jest Bertrandt Russell. Zgodnie z zasadami zaproponowanymi przez Georg Cantor można zdefiniować dowolny zbiór. Zdefiniujmy więc zbiór

Z={A|AA}.

Zbiór Z składa się ze zbiorów, które nie są swoimi własnymi elementami. Paradoks zaproponowany przez Bertrand Russell polega na tym, że pytanie czy Z jest swoim własnym elementem prowadzi do sprzeczności. Jeśli ZZ to, zgodnie z definicją zboru Z otrzymujemy ZZ co jest sprzecznością z założeniem. Jeśli ZZ, to Z spełnia warunek na przynależność do Z i w związku z tym ZZ co jest kolejną sprzecznością. Definicja zbioru zaproponowana przez Georg Cantor prowadzi do powstania logicznych paradoksów. Okazuje się że pytanie co jest zbiorem jest trudniejsze niż wydawało się matematykom końca XIX wieku.

W dalszej części wykładu przedstawimy właściwe podejście do teorii mnogości. Podejście to jest oparte o część logiki zwaną rachunkiem predykatów. Podejście to zostało zaproponowane przez Ernst Zermelo na początku XX wieku i ma na celu dostarczenie spójnej teorii zbiorów o mocy podobnej to naiwnej teorii, przy równoczesnym uniknięciu paradoksów. Aksjomatyczna teoria mocy definiuje bardzo dokładnie które kolekcje obiektów są zbiorami. W szczególności paradoks zaproponowany przez Bertrand Russell nie pojawia się w aksjomatycznej teorii zbiorów, ponieważ zbiór zdefiniowany powyżej jako Z w niej nie istnieje. }}

"Naiwna" indukcja

Zasada indukcji matematycznej jest o prawie trzysta lat starsza niż teoria mnogości. Pierwszy dowód indukcyjny pojawił się w pracy Francesco Maurolico w 1575 roku. W pracy tej autor wykazał, że suma n pierwszych liczb nieparzystych równa się n2.

Aby zastosować zasadę indukcji matematycznej należy wykazać dwa fakty:

  • hipoteza jest prawdziwa dla n=1;
  • jeśli hipoteza jest prawdziwa dla n to jest również prawdziwa dla n+1.

Drugi z powyższych punktów musi być prawdą dla wszystkich n1. Jeśli oba fakty są prawdą to hipoteza jest prawdziwa dla wszystkich liczb naturalnych większych od 1. Rozumowanie które stoi za tym wnioskiem wygląda następująco:

1. hipoteza jest prawdziwa dla n=1 na podstawie podstawy indukcji,
2. hipoteza jest prawdziwa dla n=2, ponieważ jest prawdziwa dla 1 i po zastosowaniu kroku     indukcyjnego również dla 2,
3. hipoteza jest prawdziwa dla n=3; w poprzednim punkcie pokazaliśmy, że jest prawdziwa dla     2 i na podstawie kroku indukcyjnego jest również prawdziwa 3
4. i tak dalej.
Nieskonczone domino ponumerowanych liczbami naturalnymi klocków w trakcie przewracania

Zasadę indukcji matematycznej można porównać do domina. Aby mieć pewność że przewrócone zostaną wszystkie klocki wystarczy wykazać, że przewrócony zostanie pierwszy klocek i że każdy klocek pociąga za sobą następny.

Dowód indukcyjny przedstawiony przez Francesco Maurolico pokazuje, że suma pierwszych n liczb nieparzystych jest równa n2.


  • Jeśli n=1 to pierwsza liczba nieparzysta 1 jest równa 12.
  • Jeśli hipoteza jest prawdą dla n, to znaczy że suma pierwszych n liczb nieparzystych równa się n2. Bardziej formalnie
1+3++(2n1)=n2.

tak więc suma pierwszych n+1 liczb nieparzystych 1+3++(2n1)+(2(n+1)1), przy użyciu założenia powyżej może być zapisana jako

1+3++(2n1)+(2(n+1)1)=n2+(2(n+1)1)=n2+2n+1=(n+1)2.

Krok indukcyjny został dowiedziony.

Ćwiczenie 2.1

Wykaż, że suma pierwszych n liczb naturalnych jest równa 12n(n+1).

Rozwiązanie


Ćwiczenie 2.2

Wykaż, że suma kwadratów pierwszych n liczb naturalnych jest równa 16n(n+1)(2n+1).

Rozwiązanie

Ćwiczenie 2.3

Wykaż, że dla n1 zachodzi 4|32n1+1.

Rozwiązanie

Często bardzo niepraktyczne jest używanie indukcji w jej podstawowej formie. Używa się wtedy indukcji, która w pierwszym kroku nie zaczyna się od n=1, ale n=0, n=2 lub dowolnej innej liczby naturalnej. W takim przypadku drugi krok indukcyjny nie musi działać dla wszystkich n a wystarczy by działał dla n większych lub równych od liczby którą wybraliśmy w pierwszym kroku. Końcowy dowód indukcyjny pokaże, że dana hipoteza nie jest prawdziwa dla wszystkich liczb naturalnych, a jedynie dla liczb większych od tej wybranej na pierwszy krok indukcyjny.

Jako przykład pokażemy, że n!>2n. Po pierwsze nierówność ta nie zachodzi dla 1,2,3, więc nie można rozpocząć kroku indukcyjnego od n=1. Indukcja będzie wyglądać następująco.

  • Hipoteza jest prawdą dla n=4, ponieważ 4!=24>16=24.
  • Jeśli hipoteza jest prawdą dla n i jeśli n4 to
(n+1)!=n!(n+1)>2n(n+1)>2n+1
gdzie pierwsza nierówność pochodzi z założenia indukcyjnego, a druga z faktu, że dowodzimy krok indukcyjny dla liczb większych niż 4.


Ćwiczenie 2.4

W tym ćwiczeniu dowodzimy wariant nierówności Bernoulliego. Dla dowolnego x takiego, że x>1 i x0 i dla dowolnego n2 zachodzi (1+x)n>1+nx.

Rozwiązanie

Ćwiczenie 2.5

Liczby Fibonacciego zdefiniowane są następująco

f1=1,f2=1 oraz fi=fi2+fi1 dla i>3.

Udowodnij, że dla dowolnego n2 liczby fn i fn1 są względnie pierwsze.

Rozwiązanie

Kolejnym uogólnieniem zasady indukcji matematycznej jest indukcja, w której w drugi kroku indukcyjnym zakładamy, że hipoteza jest prawdą dla wszystkich liczb mniejszych niż n i dowodzimy, że jest również prawdziwa dla n+1.

Jako przykład udowodnimy, że każda liczba naturalna większa niż 2 jest produktem jednej, lub więcej liczb pierwszych.

  • Hipoteza jest prawdą dla n=2 ponieważ 2 jest liczbą pierwszą.
  • Zakładamy że hipoteza jest prawdziwa dla liczb od 2 do n. Weźmy liczbę n+1, jeśli n+1 jest liczbą pierwszą, to hipoteza jest udowodniona. Jeśli n+1 nie jest liczbą pierwszą, to n+1=kl gdzie 2k,ln. Założenie indukcyjne gwarantuje, że
k=p1p2pi i l=q1q2qj
gdzie p1,,pi,q1,,qj są liczbami pierwszymi. W związku z tym
n+1=p1p2piq1q2qj
i krok indukcyjny jest udowodniony.

Ćwiczenie 2.6

Udowodnij, że każda liczba naturalna większa niż 1 może być przedstawiona jako suma liczb Fibonacciego tak, że żadna liczba nie występuje w tej sumie więcej niż raz.

Rozwiązanie

Ćwiczenie 2.7

Znajdź błąd w poniższym dowodzie indukcyjnym. Dowodzimy indukcyjnie twierdzenia, że wszystkie liczby są parzyste.

  • Twierdzenie jest prawdą dla n=0 ponieważ 0 jest liczbą parzystą.
  • Zakładamy, że twierdzenie jest prawdą dla wszystkich liczb mniejszych lub równych n. Liczba n+1 jest niewątpliwie sumą dwóch liczb silnie mniejszych od siebie n+1=k+l. Liczby k i l, na podstawie założenia indukcyjnego, są parzyste, zatem ich suma równa n+1 jest parzysta. Krok indukcyjny został dowiedziony.

Na zasadzie indukcji matematycznej wszystkie liczby są parzyste.

Rozwiązanie

Ćwiczenie 2.8

W trójwymiarowej przestrzeni znajduje się n punktów. Ilość punktów w rzutowaniu na płaszczyznę Ox,Oy oznaczamy przez nxy. Podobnie ilość punktów w rzutowaniu na Ox,Oz przez nxz i ilość punktów w rzutowaniu na Oy,Oz przez nyz. Wykaż, że dla dowolnego rozkładu punktów w przestrzeni zachodzi nierówność

n2nxynxznyz.
Podpowiedź 1
Podpowiedź 2
Rozwiązanie

Obrazek 2.2 Obrazek do powyższego ćwiczenia według załączonego skanu


Zasada indukcji matematycznej jest bardzo potężnym narzędziem. Intuicyjnie wydaje się jasne, że dowody przeprowadzone przy jej pomocy są poprawne. Niemniej jednak, żeby uzasadnić poprawność samej zasady należy sięgnąć do teorii mnogości i definicji zbioru liczb naturalnych. Wiemy już, że "naiwna teoria mnogości" nie daje nam poprawnych zbiorów na których można oprzeć ścisłe rozumowanie. W dalszej części wykładu wyprowadzimy zasadę indukcji matematycznej w oparciu o aksjomaty i aksjomatycznie zdefiniowany zbiór liczb naturalnych. Takie podejście gwarantuje nam poprawność rozumowania -- podejście naiwne zapewnia intuicje niezbędne do budowania poprawnych teorii.

"Naiwne" dowody niewprost

Częstą metodą dowodzenia twierdzeń matematycznych jest dowodzenie niewprost. Dowód niewprost polega na założeniu zaprzeczenia twierdzenia, które chcemy udowodnić i doprowadzeniu do sprzeczności. Wykazujemy, że jeśli twierdzenie nasze jest nieprawdziwe, jesteśmy w stanie udowodnić jakąś tezę, która jest w sposób oczywisty fałszywa.

Jednym z najbardziej znanych dowodów niewprost jest dowód istnienia nieskończenie wielu liczb pierwszych. Dowód ten został zaproponowany przez Euclid of Alexandria a my prezentujemy go w wersji podanej przez Ernst'a Kummera.

Twierdzenie [Istnieje nieskończenie wiele liczb pierwszych]

Dowód

Załóżmy że istnieje jedynie skończenie wiele liczb pierwszych p0,,pn. Zdefiniujmy liczbę


k=p0p1pn


i rozważmy k+1. Liczba k+1 posiada dzielnik pierwszy, a ponieważ jedynymi pierwszymi liczbami są liczby p0,,pn wnioskujemy, że pi dzieli k+1 dla pewnego i. Liczba pi dzieli również k, a więc pi dzieli (k+1)k=1 co jest sprzecznością.

Ćwiczenie 3.1

Wykaż, że nie istnieje największa liczba naturalna.

Rozwiązanie

Ćwiczenie 3.2

Wykaż, że 2 jest liczbą niewymierną.

Rozwiązanie

Ścisłe uzasadnienie poprawności dowodów niewprost leży na gruncie logiki, której poświęcony jest następny wykład.