Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 2: Funkcje elementarne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Gracja (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Gracja (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Linia 84: Linia 84:
<math> \displaystyle  x=\frac{y+1}{y-1}</math>, czyli
<math> \displaystyle  x=\frac{y+1}{y-1}</math>, czyli
homografią odwrotną do <math> \displaystyle f</math> jest ta sama funkcja.<br>
homografią odwrotną do <math> \displaystyle f</math> jest ta sama funkcja.<br>
c) Skoro <math> \displaystyle f^{-1}=f</math>, więc -- podobnie jak w zadaniu [[##z.am1.02.010|Uzupelnic z.am1.02.010|]] -- złożenie
c) Skoro <math> \displaystyle f^{-1}=f</math>, więc - podobnie jak w [[#cwiczenie_2_1|ćwiczeniu 2.1.]] - złożenie
<math> \displaystyle f\circ f=\mathrm{id}\,</math>, <math> \displaystyle f^4=(f\circ f)\circ (f\circ f)=\mathrm{id}\, \circ \mathrm{id}\, =\mathrm{id}\,</math>.
<math> \displaystyle f\circ f=\mathrm{id}\,</math>, <math> \displaystyle f^4=(f\circ f)\circ (f\circ f)=\mathrm{id}\, \circ \mathrm{id}\, =\mathrm{id}\,</math>.
Spostrzegamy, że:
Spostrzegamy, że:
Linia 255: Linia 255:
</div></div>
</div></div>


{{cwiczenie|2.4.||
<span id="cwiczenie_2_4">{{cwiczenie|2.4.||


Wykazać, że dla dowolnych liczb <math> \displaystyle x</math>, <math> \displaystyle y</math>
Wykazać, że dla dowolnych liczb <math> \displaystyle x</math>, <math> \displaystyle y</math>
Linia 261: Linia 261:
a) <math> \displaystyle \cosh(x+y)=\cosh x \cosh y+\sinh x\sinh y,</math><br>
a) <math> \displaystyle \cosh(x+y)=\cosh x \cosh y+\sinh x\sinh y,</math><br>
b) <math> \displaystyle \sinh(x+y)=\sinh x\cosh y+\cosh x \sinh y.</math>
b) <math> \displaystyle \sinh(x+y)=\sinh x\cosh y+\cosh x \sinh y.</math>
}}
}}</span>


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
Linia 270: Linia 270:
</div></div>
</div></div>


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   [[##z.am1.02.040|Uzupelnic z.am1.02.040|]]
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
a) Z definicji funkcji
a) Z definicji funkcji
<math> \displaystyle \sinh</math> i <math> \displaystyle \cosh</math> mamy:
<math> \displaystyle \sinh</math> i <math> \displaystyle \cosh</math> mamy:
Linia 317: Linia 317:
a) Przekształcić
a) Przekształcić
<math> \displaystyle T_{n+2}</math> oraz <math> \displaystyle T_{n+1}</math> wykorzystując wzory wyrażające sinus
<math> \displaystyle T_{n+2}</math> oraz <math> \displaystyle T_{n+1}</math> wykorzystując wzory wyrażające sinus
i&nbsp;cosinus sumy <math> \displaystyle x+y</math>, analogiczne do tych, które zostały wykazane
i&nbsp;cosinus sumy <math> \displaystyle x+y</math>, analogiczne do tych, które zostały wykazane w [[#cwiczenie_2_4|ćwiczeniu 2.4.]], a mianowicie:
w zadaniu [[##z.am1.02.040|Uzupelnic z.am1.02.040|]], a mianowicie:


<center><math> \displaystyle \aligned
<center><math> \displaystyle \aligned
Linia 330: Linia 329:
</div></div>
</div></div>


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   [[##z.am1.02.050|Uzupelnic z.am1.02.050|]]
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
a) Niech <math> \displaystyle y:=\arccos x</math>. Stosując znane
a) Niech <math> \displaystyle y:=\arccos x</math>. Stosując znane
wzory na cosinus i sinus sumy <math> \displaystyle x+y</math> oraz jedynkę trygonometryczną
wzory na cosinus i sinus sumy <math> \displaystyle x+y</math> oraz jedynkę trygonometryczną
Linia 400: Linia 399:
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
a) Warto uprościć
a) Warto uprościć
<math> \displaystyle U_{n+2}</math> oraz <math> \displaystyle U_{n+1}</math> wykorzystując wzory wykazane
<math> \displaystyle U_{n+2}</math> oraz <math> \displaystyle U_{n+1}</math> wykorzystując wzory wykazane w [[#cwiczenie_2_4|ćwiczeniu 2.4.]]<br>
w&nbsp;zadaniu&nbsp;[[##z.am1.02.040|Uzupelnic z.am1.02.040|]].<br>
b) Suma i iloczyn wielomianów jest wielomianem. Wykorzystać
b) Suma i iloczyn wielomianów jest wielomianem. Wykorzystać
formułę z punktu a) zadania.<br>
formułę z punktu a) zadania.<br>
c) Porównać formuły z punktów b) w zadaniach [[##z.am1.02.050|Uzupelnic z.am1.02.050|]] i [[##z.am1.02.060|Uzupelnic z.am1.02.060|]].
c) Porównać formuły z punktów b) w [[#cwiczenie_2_4|ćwiczeniu 2.4.]] i [[#cwiczenie_2_6|ćwiczeniu 2.6.]]
Wyznaczyć dziedziny funkcji <math> \displaystyle T_n</math> oraz <math> \displaystyle U_n</math>.
Wyznaczyć dziedziny funkcji <math> \displaystyle T_n</math> oraz <math> \displaystyle U_n</math>.
</div></div>
</div></div>

Wersja z 15:40, 21 sie 2006

Funkcje elementarne

Ćwiczenie 2.1.

Dana jest funkcja afiniczna f(x)=x+2. Wyznaczyć
a) odwrotność tej funkcji,
b) funkcję odwrotną do f,
c) złożenie f2=ff, f3=fff, f4=ffff, f9=fffffffff.
d) Czy istnieje malejąca funkcja afiniczna g taka, że (gg)(x)=4x+3?

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 2.2.

Dana jest homografia f(x)=x+1x1. Wyznaczyć
a) odwrotność tej homografii,
b) homografię odwrotną,
c) złożenie f2=ff, f3=fff, f4=ffff oraz f11=fffffffffff.
d) Czy istnieje homografia g: taka, że gg=f?

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 2.3.

Wyrazić w prostszej postaci:
a) arcsin(cosx), arccos(sinx),
b) sin(arccosx), cos(arcsinx),
c) arctg(ctgx), arcctg(tgx),
d) tg(arcctgx), ctg(arctgx),
e) sinh(arcoshx), cosh(arsinhx).

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 2.4.

Wykazać, że dla dowolnych liczb x, y zachodzą równości:
a) cosh(x+y)=coshxcoshy+sinhxsinhy,
b) sinh(x+y)=sinhxcoshy+coshxsinhy.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 2.5.

a) Niech Tn(x):=cos(narccosx) dla n=0,1,2,.... Wykaż, że T0(x)=1, T1(x)=x oraz

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle T_{n+2}(x) \ =\ 2x T_{n+1}(x)-T_n (x), }

dla n0.
b) Wykazać, że funkcja Tn(x)=cos(narccosx) jest wielomianem zmiennej x, dla n=0,1,2,3,....

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 2.6.

a) Niech Un(x):=cosh(narcoshx) dla n=0,1,2,.... Wykaż, że U0(x)=1, U1(x)=x oraz

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle U_{n+2}(x) \ =\ 2xU_{n+1}(x)-U_{n}(x),\quad } dla n0.

b) Wykazać, że funkcja Un(x)=cosh(narcoshx) jest wielomianem zmiennej x, dla n=0,1,2,3,....
c) Wykazać, że dla dowolnej liczby n=0,1,2,3,... istnieje wielomian Wn taki, że Un oraz Tn są restrykcjami -- odpowiednio do przedziałów [1,) oraz [1,1] -- wielomianu Wn.

Wskazówka
Rozwiązanie