Sztuczna inteligencja/SI Ćwiczenia 5: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Rozwiązanie zadania 2 |
|||
Linia 134: | Linia 134: | ||
'''Rozwiązanie''' | '''Rozwiązanie''' | ||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Przeszukując graf zgodnie z kierunkiem krawędzi (od rodziców do dzieci) przy każdym węźle możemy mieć inny stopień rozgałęzienia, który odpowiada licznie potomków danej osoby (danego węzła). W zależności od średniej ilości dzieci w drzewie średni stopień rozgałęzienia wynosił będzie od 0 do pewnej wartości <math>\alpha</math>. Odległość, którą należy pokonać w głąb grafu wynosi w tym przypadku <math>n=4\,</math>. Zgodnie z punktem [[Sztuczna_inteligencja/SI_Modu%C5%82_5_-_Wnioskowanie_jako_metoda_przeszukiwania#Wyb.C3.B3r_metody_wnioskowania|wybór metody wnioskowania]] ilość węzłów ostatniego poziomu do sprawdzenia jest rzędu <math>\alpha^4</math>. | |||
Przeszukując graf przeciwnie do kierunku krawędzi otrzymujemy zawsze stopień rozgałęzienia równy dwa. W tym przypadku odległość wynosi <math>n=3\,</math>. Ilość węzłów ostatniego poziomu do spradzenia wynosi więc <math>8\,</math>. | |||
Jeśli <math>\alpha > 8^{1 \over 4} \approx 1.68</math>, to lepiej jest przeszukiwać drzewo przeciwnie do kierunku krawędzi. | |||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> |
Wersja z 23:20, 17 sie 2006
Zadanie 1
Zaimplementować w języku PROLOG predykat rozwiązujący problem plecakowy.
Rozwiązanie
Zadanie 2
Zaimplementować w języku PROLOG predykat rozwiązujący problem poszukiwania najkrótszej drogi w grafie.
Rozwiązanie
Zadanie 3
Napisać program poszukujący drogi w labiryncie metodą w głąb i wszerz.
Rozwiązanie
Zadanie 4
Rozważmy drzewo genealogiczne. Załóżmy, że krawędzie są skierowane od rodziców w kierunku dzieci. W którym kierunku - zgodnie czy przeciwnie do skierowania krawędzi - lepiej jest prowadzić przeszukiwanie drzewa, chcąc stwierdzić, że X jest prapradziadkiem Y?
Rozwiązanie