Programowanie funkcyjne/Wstęp: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Przemek (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Kubica (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
==Wstęp==
Celem tego przedmiotu jest przedstawienie programowania funkcyjnego – paradygmatu i stylu programowania, oraz towarzyszących mu technik programistycznych.
W trakcie zajęć będziemy korzystać z języka progamowania
[http://caml.inria.fr/ocaml Ocaml].
(Nie jest to jednak w żadnej mierze kurs programowania w Ocamlu.)
Zaczniemy od krótkiego intuicyjnego porównania paradygmatu programowania funkcyjnego, oraz najpopularniejszego paradygmatu programowania – programowania imperatywnego.
W kilju początkowych wykładach przedstawiamy podstawy programowania w Ocamlu.
Następnie poznamy jedną z podstawowych koncepcji programowania funkcyjnego: procedury wyższych rzędów.
W kolejnym wykładzie zaprezentujemy (uproszczoną) semantykę operacyjną podstawowego fragmentu języka.
Następnie zajmiemy się modułami (strukturami) ich interfejsami (sygnaturami) oraz modułami sparametryzowanymi (funktorami).
Poznamy też, jak w języku funkcyjnym mogą być zrealizowane konstrukcje imperatywne.
Zostaną one następnie zastosowane do zaimplementowania spamiętywania i uleniwiania obliczeń.
Te zaś techniki zostaną użyte do zaimplementowania strumieni.
Na zakończenie przedstawimy krótki przegląd innych najpopularniejszych funkcyjnych języków programowania.
== Porównanie paradygmatu funkcyjnego i imperatywnego ==
== Porównanie paradygmatu funkcyjnego i imperatywnego ==
<p align="justify">
<p align="justify">
Jaki jest cel programowania? Pisząc program staramy się osiągnąć jakiś cel. Jak w każdej działalności, dobrze jest najpierw uzmysłowić sobie co chcemy osiągnąć, a dopiero potem starać się to osiągnąć - inaczej możemy uzyskać niezamierzone rezultaty. Cel, do którego dążymy zwykle opisuje się w tzw. specyfikacji. Specyfikacja może być mniej lub bardziej formalna. Jeśli jest sformalizowana, to nasz cel ma zwykle postać relacji między danymi, a wynikami. Program, który tworzymy powinien mieścić się w ramach określonych przez specyfikację. Weryfikacja poprawności programu polega na sprawdzeniu, że faktycznie tak jest.
Najbardziej popularny paradygmat programowania, to programowanie imperatywne.  
Języki programowania takie, jak C, C++, Java, czy Pascal, to języki imperatywne.  
(Dodatkowo, część z nich to języki obiektowe.)
Istotą programowania imperatywnego jest to, że program zawiera zmienne (lub obiekty) oraz operacje.
Zmienne i obiekty charakteryzują się stanem, który może ulegać zmianie w czasie.  
Operacje służą wykonywaniu obliczeń, zmianie stanu zmiennych (przypisanie) lub obiektów, oraz kontrolują
przepływ sterowania w obrębie programu.  
</p>
</p>
<p align="justify">
<p align="justify">
Paradygmat funkcyjny polega na tym, że pisząc program tworzymy pojęcia matematyczne, coraz bardziej skomplikowane, aż do osiągnięcia celu. Pojęcia te mają postać stałych i funkcji, stąd nazwa ''programowanie funkcyjne''. Oczywiście tworzone funkcje są wykonywalne, tzn. dostarczając argumentów możemy obliczyć ich wartości. Weryfikacja programu funkcyjnego polega na udowodnieniu, że tworzone przez nas funkcje zawierają się w relacjach określonych przez specyfikacje (i są określone na odpowiednich dziedzinach).
Paradygmat funkcyjny polega na tym, że pisząc program tworzymy pojęcia matematyczne, coraz bardziej skomplikowane, aż do osiągnięcia celu.  
Pojęcia te mają postać stałych i funkcji, stąd nazwa ''programowanie funkcyjne''.  
Oczywiście tworzone funkcje są wykonywalne, tzn. dostarczając argumentów możemy obliczyć ich wartości.  
</p>
</p>
<p align="justify">
<p align="justify">
Charakterystyczne dla programowania funkcyjnego jest również to, że funkcje są "obywatelami pierwszej kategorii", tzn. przysługują im wszystkie te prawa, co innym wartościom. W tej chwili nie jest jeszcze jasne o jakie prawa może chodzić. Można jednak śmiało powiedzieć, że jest to jedna z fundamentalnych zasad programowania funkcyjnego.
Charakterystyczne dla programowania funkcyjnego jest również to, że funkcje są "obywatelami pierwszej kategorii", tzn. przysługują im wszystkie te prawa, co innego rodzaju wartościom.  
W tej chwili nie jest jeszcze jasne o jakie prawa może chodzić.  
Można jednak śmiało powiedzieć, że jest to jedna z fundamentalnych zasad programowania funkcyjnego.
Jak zobaczymy, zasada ta jest jak konstytucja i wiele innych cech programowania funkcyjnego będzie z niej wynikać.  
</p>
</p>
<p align="justify">
<p align="justify">
Porównajmy paradygmat funkcyjny i imperatywny. Programowanie imperatywne jest powszechnie znane. Na czym jednak polega paradygmat imperatywny? W naszych programach zwykle staramy się wymodelować istotny dla nas fragment otaczającego nas świata. Świat ten, składa się (na codzienny użytek) z przedmiotów. Przedmiotom tym odpowiadają w programach imperatywnych zmienne lub obiekty. Przedmioty w świecie rzeczywistym zmieniają się wraz z upływem czasu. Podobnie więc, zmienne i obiekty obdarzone są stanem, który może
Porównajmy zastosowanie paradygmatów funkcyjnego i imperatywnego do tworzenia programów.  
się zmieniać w czasie. Dane są to pewne przedmioty, na których należy wykonywać określone czynności, w wyniku których przeistoczą się one w wyniki. Upływ czasu w świecie rzeczywistym jest modelowany przez upływ czasu w komputerze, a zmiany stanów są realizowane przez przypisania.  
Programowanie imperatywne jest powszechnie znane.  
Na czym jednak polega paradygmat imperatywny?  
W naszych programach zwykle staramy się wymodelować istotny dla nas fragment otaczającego nas świata.  
Świat ten, składa się (na codzienny użytek) z przedmiotów.  
Przedmiotom tym odpowiadają w programach imperatywnych zmienne lub obiekty.  
Przedmioty w świecie rzeczywistym zmieniają się wraz z upływem czasu.  
Podobnie więc, zmienne i obiekty obdarzone są stanem, który może
się zmieniać w czasie. Dane są to pewne przedmioty, na których należy wykonywać określone czynności, w wyniku których przeistoczą się one w wyniki.  
Upływ czasu w świecie rzeczywistym jest modelowany przez upływ czasu w komputerze, a zmiany stanów są realizowane przez przypisania.  
</p>
</p>
<p align="justify">
<p align="justify">
Pojęcie czasu nie jest tak bardzo obecne w programach funkcyjnych. Oczywiście, aby użyć pojęcia musimy je najpierw zdefiniować, a
Pojęcie czasu nie jest tak bardzo obecne w programach funkcyjnych.  
żeby uzyskać wynik funkcji musimy najpierw dostarczyć argumentów. W "czystym" programowaniu funkcyjnym nie występuje jednak pojęcie zmiennej, ani przypisania. Nie ma też pętli, jako konstrukcji związanych z czasem i zmianą.
Oczywiście, aby użyć jakiegoś pojęcia musimy je '''najpierw''' zdefiniować, a żeby uzyskać wynik funkcji  
musimy '''najpierw''' dostarczyć argumentów.  
W "czystym" programowaniu funkcyjnym nie występuje jednak pojęcie zmiennej ani przypisania.  
Nie ma też pętli, jako konstrukcji związanych z czasem i zmianą.
Tworzenie programu polega na tworzeniu coraz to bardziej złożonych funkcji i stałych, oraz na obliczaniu wartości wyrażeń.  
</p>
</p>


Linia 23: Linia 61:
Zamiast operacji mamy obliczanie wyrażeń.
Zamiast operacji mamy obliczanie wyrażeń.
Zamiast przypisań mamy definiowanie stałych i funkcji
Zamiast przypisań mamy definiowanie stałych i funkcji
(funkcje to w pewnym sensie też stałe, tylko bardziej skomplikowane).
(funkcje to w pewnym sensie też stałe, tylko o bardziej skomplikowanej naturze).
Zamiast pętli mamy rekurencję.
Zamiast pętli mamy rekurencję.
</p>
</p>
Linia 35: Linia 73:
Mimo wszystko, łatwiej jest weryfikować programy funkcyjne niż
Mimo wszystko, łatwiej jest weryfikować programy funkcyjne niż
imperatywne.
imperatywne.
</p>
<p align="justify">
Specyfikacja programu może być mniej lub bardziej formalna.
Jeśli jest sformalizowana, to zwykle ma postać relacji między danymi, a wynikami.
Program, który tworzymy powinien mieścić się w ramach określonych przez specyfikację.
Weryfikacja poprawności programu polega na sprawdzeniu, że faktycznie tak jest.
W przypadku programów funkcyjnych zarówno specyfikacja jak i program mają postać
obiektów matematycznych.
Stąd łatwiej wykazać poprawność programu.
</p>
<p align="justify">
W przypadku programów imperatywnych, musimy wnioskować o zachodzących
W przypadku programów imperatywnych, musimy wnioskować o zachodzących
zmianach.
zmianach stanów zmiennych lub obiektów.
Jeżeli mamy do czynienia z aliasingiem, musimy wiedzieć, co ulega
Jeżeli mamy do czynienia z aliasingiem lub strukturami wskaźnikowymi,  
zmianie na skutek każdego przypisania, a co nie.
musimy wiedzieć, co ulega zmianie na skutek każdego przypisania, a co nie.
Narażeni jesteśmy na błędy typu: czemu ta zmienna zmieniła wartość?
Narażeni jesteśmy na błędy typu: czemu ta zmienna zmieniła wartość?
czy te dwie instrukcje powinny być wykonywane w tej, czy odwrotnej
czy te dwie instrukcje powinny być wykonywane w tej, czy odwrotnej
kolejności?
kolejności?
W przypadku programowania funkcyjnego nie mamy takich problemów,
W przypadku programowania funkcyjnego takie problemy w ogóle nie powstają,  
co poprawia czytelność programów i ułatwia ich weryfikację.
co poprawia czytelność programów i ułatwia ich weryfikację.
</p><p align="justify">
</p>
<p align="justify">
Programowanie funkcyjne daje nam również do ręki pewne techniki
Programowanie funkcyjne daje nam również do ręki pewne techniki
programistyczne, które nie występują w  
programistyczne, które nie występują w  
Linia 50: Linia 100:
rzędów, strumienie, czy funktory.
rzędów, strumienie, czy funktory.
Poznamy je w trakcie tego wykładu.
Poznamy je w trakcie tego wykładu.
</p><p align="justify">
</p>
<p align="justify">
Skłamałbym, gdybym twierdził, że programowanie funkcyjne jest
Skłamałbym, gdybym twierdził, że programowanie funkcyjne jest
pozbawione wad.
pozbawione wad.
Linia 56: Linia 107:
jest brak (w czystym programowaniu funkcyjnym) imperatywnych tablic.
jest brak (w czystym programowaniu funkcyjnym) imperatywnych tablic.
Można się jednak bez nich obyć, czasami modyfikując algorytm, a
Można się jednak bez nich obyć, czasami modyfikując algorytm, a
w najgorszym przypadku zwiększając złożoność czasową o czynnik
w najgorszym przypadku zastępując je słownikowych strukturami danych
<math> O(\log n)</math> - używając słownikowych struktur danych zwanych
(zwanymi mapami), co zwiększa złożoność czasową o czynnik
mapami.
<math> O(\log~n)</math>.
</p>
<p align="justify">
Programowanie imperatywne można porównać do klucza francuskiego, a programowanie funkcyjne do kombinerek.
Są to dwa narzędzia o podobnym, ale nie identycznym, przeznaczeniu.
Dobry programista powinien znać oba narzędzia i wiedzieć kiedy które zastosować.
Czasami należy użyć jednego z tych podejść, czasami drugiego, a czasami można
je łączyć, tak aby tworzyć programy łatwo i tworzyć programy łatwe do zrozumienia.
</p>
</p>


== Ocaml ==
== Ocaml ==
Na zajęciach będziemy korzystać z języka Ocaml (Objective Caml).
<p align="justify">
Jest on dostępny pod adresem http://caml.inria.fr/.
W trakcie tego wykładu będziemy korzystać z języka Ocaml (Objective Caml).
Jest on dostępny pod adresem [http://caml.inria.fr/ http://caml.inria.fr].
Ocaml to język:
Ocaml to język:
</p>
* w pełni funkcyjny,   
* w pełni funkcyjny,   
* inkrementacyjny (cykl: wczytaj, oblicz/zdefiniuj, wypisz),
* z kontrolą typów,
* z polimorfizmem,  
* z polimorfizmem,  
* ze statycznym wiązaniem identyfikatorów,
* ze (statyczną) kontrolą typów,
* pozwalający na modularyzację programów,  
* pozwalający na modularyzację programów,  
* bogaty --- rozbudowany system typów, biblioteki (481 str.&nbsp;dokumentacji, tfu!),
* bogaty --- rozbudowany system typów, biblioteki (około 500 str. dokumentacji),
* z konstrukcjami imperatywnymi (hurra?) i wyjątkami (tzn.&nbsp;imperatywności można używać tylko w drodze wyjątku ;-), z których będziemy nawet korzystać (a jednak!),
* zawierający konstrukcje imperatywne i wyjątki (tzn.&nbsp;konstrukcji imperatywnych można używać tylko w drodze wyjątku ;-),  
* obiektowy (z tego akurat nie będziemy korzystać),
* obiektowy (z tego akurat nie będziemy korzystać),
* ze statycznym wiązaniem identyfikatorów.
* inkrementacyjny (tzn. kompilator działa w cyklu: wczytaj, oblicz/zdefiniuj, wypisz).


== Kilka poglądowych przykładów ==
== Kilka poglądowych przykładów ==
<p align="justify">
Przyjrzyjmy się kilku '''bardzo prostym''' przykładom.
Przyjrzyjmy się kilku '''bardzo prostym''' przykładom.
Skoro mówimy o programowaniu funkcyjnym, spróbujmy zaprogramować
Skoro mówimy o programowaniu funkcyjnym, spróbujmy zaprogramować
kilka prostych funkcji.
kilka prostych funkcji.
</p>
 
{{
{{uwaga||uwaga_1|Od tej pory będziemy używać słowa ''funkcja'' na określenie pojęcia matematycznego, a słowa ''procedura'' na określenie pojęcia programistycznego}}
uwaga||uwaga_1|Od tej pory będziemy używać słowa ''funkcja'' na określenie pojęcia matematycznego, a słowa ''procedura'' na określenie pojęcia programistycznego
}}




=== Wartość bezwzględna ===
=== Wartość bezwzględna ===
Wzór:
Funkcję wyznaczającą wartość bezwzględną możemy opisać wzorem:


<center><math>|x| = \begin{cases}x & \textrm{;\ gdy } x \ge 0 \\-x & \textrm{;\ gdy } x < 0\end{cases}</math></center>
<center><math>|x| = \begin{cases}x & \textrm{;\ gdy } x \ge 0 \\-x & \textrm{;\ gdy } x < 0\end{cases}</math></center>


Pascal:
W Pascalu możemy ją zaimplementować w następujący sposób:


  '''function''' abs(x : real) : real;
  '''function''' abs(x : real) : real;
Linia 98: Linia 155:
  '''end''';
  '''end''';


Ocalm:
Natomiast w Ocamlu jej definicja będzie miała taką postać:


  '''let''' abs x =  
  '''let''' abs x =  
  &nbsp;&nbsp;'''if''' x >= 0.0 '''then''' x '''else''' -. x;;
  &nbsp;&nbsp;'''if''' x >= 0.0 '''then''' x '''else''' -. x;;


Zwróćmy uwagę na funkcyjny <tt>if</tt>.
Zwróćmy uwagę na funkcyjny <tt>if</tt>.
Nie obejmuje on '''instrukcji''', ale '''wyrażenia'''.
Powyższy kod w Ocamlu jest bliższy podanemu wzorowi, niż programowi w Pascalu.  


=== Silnia ===
=== Silnia ===


Wzór:
Wzór opisujący silnię ma postać:


<center><math>\begin{matrix} 0! = 1 \\ n! = n \cdot (n-1)! \end{matrix}</math></center>
<center><math>\begin{matrix} 0! = 1 \\ (n+1)! = (n+1) \cdot n! \end{matrix}</math></center>


Pascal:
Oto iteracyjny program w Pascalu obliczający silnię:


  '''function''' silnia (n : integer): integer;
  '''function''' silnia (n : integer): integer;
Linia 123: Linia 182:
  '''end''';
  '''end''';


Ocaml:
W Ocamlu iteracja jest wyrażona za pomocą rekurencji:


  '''let''' '''rec''' silnia n =  
  '''let''' '''rec''' silnia n =  
  &nbsp;&nbsp;'''if''' n < 2 '''then''' 1 '''else''' n * silnia (n - 1);;
  &nbsp;&nbsp;'''if''' n < 2 '''then''' 1 '''else''' n * silnia (n - 1);;
Znowu, program w Ocamlu bardziej przypomina wzór niż program w Pascalu.


=== Liczby Fibonacciego ===
=== Liczby Fibonacciego ===
Linia 134: Linia 195:
<center><math>\begin{matrix} \mbox{Fib}_0 = 0 \\ \mbox{Fib}_1 = 1 \\ \mbox{Fib}_n = \mbox{Fib}_{n-2} + \mbox{Fib}_{n-1} \end{matrix}</math></center>
<center><math>\begin{matrix} \mbox{Fib}_0 = 0 \\ \mbox{Fib}_1 = 1 \\ \mbox{Fib}_n = \mbox{Fib}_{n-2} + \mbox{Fib}_{n-1} \end{matrix}</math></center>


Pascal:
Program w Pascalu:


  '''function''' fib (n : integer) : integer;
  '''function''' fib (n : integer) : integer;
Linia 150: Linia 211:
  '''end''';
  '''end''';


Ocaml:
Program w Ocamlu:


  '''let rec''' fib n =  
  '''let rec''' fib n =  
Linia 156: Linia 217:


<p align="justify">
<p align="justify">
Taki program jest prostym przełożeniem wzoru na program, jest jednak
Taki program jest prostym przełożeniem wzoru na język programowania.
nieefektywny. Możemy zapisać program działający podobnie do powyższego programu
Jest on jednak nieefektywny.  
Możemy zapisać program działający podobnie do powyższego programu
w Pascalu, gdzie w każdym kroku iteracji pamiętamy dwie kolejne
w Pascalu, gdzie w każdym kroku iteracji pamiętamy dwie kolejne
liczby Fibonacciego.
liczby Fibonacciego.
Iteracja jest tu wyrażona za pomocą rekurencji.
</p>
</p>


Linia 175: Linia 238:
  &nbsp;&nbsp;'''in''' a;;
  &nbsp;&nbsp;'''in''' a;;


W trakcie wykładu poznamy lepsze sposoby definiowania liczb Fibonacciego.
W trakcie wykładu poznamy inne sposoby definiowania funkcji obliczającej iczby Fibonacciego.


== Literatura ==
== Literatura ==
Linia 183: Linia 246:
* X.Leroy,''The Objective Caml system'',<br/>http://caml.inria.fr/pub/docs/manual-ocaml/index.html.
* X.Leroy,''The Objective Caml system'',<br/>http://caml.inria.fr/pub/docs/manual-ocaml/index.html.
* M.Benke, G.Grudziński, M.Konarski,''Tajny skrypt lab ML'',<br/>http://zls.mimuw.edu.pl/~mikon/ftp/TSLS.
* M.Benke, G.Grudziński, M.Konarski,''Tajny skrypt lab ML'',<br/>http://zls.mimuw.edu.pl/~mikon/ftp/TSLS.
{{
Uwaga||uwaga_2|W niniejszych notatkach wykorzystano fragmenty innych pozycji poświęconych programowaniu funkcyjnemu, lub ogólnie programowaniu, a w szczególności z następujących pozycji: M.Benke, G.Grudziński, M.Konarski, ''Tajny skrypt lab SML'', A.Tarlecki, slajdy do wykładu z ''Programowania funkcyjnego'', M.Kubica, notatki do wykładu ze ''Wstępu do programowania (potok funkcyjny)'',publikacje ''Olimpiady Informatycznej'',podanej literatury.
}}
== Sprawy organizacyjne ==
<p align="justify">
Na zajęciach będziemy się posługiwać językiem Ocaml.
Zaliczenie wykładu polega na zdaniu (prostego) egzaminu pisemnego.
Zaliczenie laboratorium polega na napisaniu programu zaliczeniowego i
jego "obronie". Program zaliczeniowy powinien być rozsądnej wielkości,
świadczący o opanowaniu praktycznym programowania funkcyjnego,
podzielony na moduły, przejrzyście napisany i skomentowany.
Implementacja programu powinna w istotny sposób wykorzystywać
funkcyjny charakter języka (procedury wyższych rzędów, funktory,
strumienie,...). Temat programu dowolny, ale zatwierdzony przez prowadzącego
laboratorium. "Obrona" polega na 10-cio minutowej prezentacji programu.
</p>

Wersja z 05:16, 16 sie 2006

Wstęp

Celem tego przedmiotu jest przedstawienie programowania funkcyjnego – paradygmatu i stylu programowania, oraz towarzyszących mu technik programistycznych. W trakcie zajęć będziemy korzystać z języka progamowania Ocaml. (Nie jest to jednak w żadnej mierze kurs programowania w Ocamlu.) Zaczniemy od krótkiego intuicyjnego porównania paradygmatu programowania funkcyjnego, oraz najpopularniejszego paradygmatu programowania – programowania imperatywnego. W kilju początkowych wykładach przedstawiamy podstawy programowania w Ocamlu. Następnie poznamy jedną z podstawowych koncepcji programowania funkcyjnego: procedury wyższych rzędów. W kolejnym wykładzie zaprezentujemy (uproszczoną) semantykę operacyjną podstawowego fragmentu języka. Następnie zajmiemy się modułami (strukturami) ich interfejsami (sygnaturami) oraz modułami sparametryzowanymi (funktorami). Poznamy też, jak w języku funkcyjnym mogą być zrealizowane konstrukcje imperatywne. Zostaną one następnie zastosowane do zaimplementowania spamiętywania i uleniwiania obliczeń. Te zaś techniki zostaną użyte do zaimplementowania strumieni. Na zakończenie przedstawimy krótki przegląd innych najpopularniejszych funkcyjnych języków programowania.

Porównanie paradygmatu funkcyjnego i imperatywnego

Najbardziej popularny paradygmat programowania, to programowanie imperatywne. Języki programowania takie, jak C, C++, Java, czy Pascal, to języki imperatywne. (Dodatkowo, część z nich to języki obiektowe.) Istotą programowania imperatywnego jest to, że program zawiera zmienne (lub obiekty) oraz operacje. Zmienne i obiekty charakteryzują się stanem, który może ulegać zmianie w czasie. Operacje służą wykonywaniu obliczeń, zmianie stanu zmiennych (przypisanie) lub obiektów, oraz kontrolują przepływ sterowania w obrębie programu.

Paradygmat funkcyjny polega na tym, że pisząc program tworzymy pojęcia matematyczne, coraz bardziej skomplikowane, aż do osiągnięcia celu. Pojęcia te mają postać stałych i funkcji, stąd nazwa programowanie funkcyjne. Oczywiście tworzone funkcje są wykonywalne, tzn. dostarczając argumentów możemy obliczyć ich wartości.

Charakterystyczne dla programowania funkcyjnego jest również to, że funkcje są "obywatelami pierwszej kategorii", tzn. przysługują im wszystkie te prawa, co innego rodzaju wartościom. W tej chwili nie jest jeszcze jasne o jakie prawa może chodzić. Można jednak śmiało powiedzieć, że jest to jedna z fundamentalnych zasad programowania funkcyjnego. Jak zobaczymy, zasada ta jest jak konstytucja i wiele innych cech programowania funkcyjnego będzie z niej wynikać.

Porównajmy zastosowanie paradygmatów funkcyjnego i imperatywnego do tworzenia programów. Programowanie imperatywne jest powszechnie znane. Na czym jednak polega paradygmat imperatywny? W naszych programach zwykle staramy się wymodelować istotny dla nas fragment otaczającego nas świata. Świat ten, składa się (na codzienny użytek) z przedmiotów. Przedmiotom tym odpowiadają w programach imperatywnych zmienne lub obiekty. Przedmioty w świecie rzeczywistym zmieniają się wraz z upływem czasu. Podobnie więc, zmienne i obiekty obdarzone są stanem, który może się zmieniać w czasie. Dane są to pewne przedmioty, na których należy wykonywać określone czynności, w wyniku których przeistoczą się one w wyniki. Upływ czasu w świecie rzeczywistym jest modelowany przez upływ czasu w komputerze, a zmiany stanów są realizowane przez przypisania.

Pojęcie czasu nie jest tak bardzo obecne w programach funkcyjnych. Oczywiście, aby użyć jakiegoś pojęcia musimy je najpierw zdefiniować, a żeby uzyskać wynik funkcji musimy najpierw dostarczyć argumentów. W "czystym" programowaniu funkcyjnym nie występuje jednak pojęcie zmiennej ani przypisania. Nie ma też pętli, jako konstrukcji związanych z czasem i zmianą. Tworzenie programu polega na tworzeniu coraz to bardziej złożonych funkcji i stałych, oraz na obliczaniu wartości wyrażeń.

Charakterystyka programowania funkcyjnego

Jeśli nie ma zmiennych, przypisania, ani pętli, to co jest? Zamiast operacji mamy obliczanie wyrażeń. Zamiast przypisań mamy definiowanie stałych i funkcji (funkcje to w pewnym sensie też stałe, tylko o bardziej skomplikowanej naturze). Zamiast pętli mamy rekurencję.

Charakterystyczne dla programowania funkcyjnego jest to, że często bardzo łatwo jest napisać poprawny program, przepisując sformułowanie problemu, choć zwykle nie jest to najefektywniejszy program. Efektywny program jest dużo trudniejszy do napisania i nie zawsze jest tak przejrzysty jak jego nieefektywny odpowiednik. Mimo wszystko, łatwiej jest weryfikować programy funkcyjne niż imperatywne.

Specyfikacja programu może być mniej lub bardziej formalna. Jeśli jest sformalizowana, to zwykle ma postać relacji między danymi, a wynikami. Program, który tworzymy powinien mieścić się w ramach określonych przez specyfikację. Weryfikacja poprawności programu polega na sprawdzeniu, że faktycznie tak jest. W przypadku programów funkcyjnych zarówno specyfikacja jak i program mają postać obiektów matematycznych. Stąd łatwiej wykazać poprawność programu.

W przypadku programów imperatywnych, musimy wnioskować o zachodzących zmianach stanów zmiennych lub obiektów. Jeżeli mamy do czynienia z aliasingiem lub strukturami wskaźnikowymi, musimy wiedzieć, co ulega zmianie na skutek każdego przypisania, a co nie. Narażeni jesteśmy na błędy typu: czemu ta zmienna zmieniła wartość? czy te dwie instrukcje powinny być wykonywane w tej, czy odwrotnej kolejności? W przypadku programowania funkcyjnego takie problemy w ogóle nie powstają, co poprawia czytelność programów i ułatwia ich weryfikację.

Programowanie funkcyjne daje nam również do ręki pewne techniki programistyczne, które nie występują w imperatywnych językach programowania, jak: funkcje wyższych rzędów, strumienie, czy funktory. Poznamy je w trakcie tego wykładu.

Skłamałbym, gdybym twierdził, że programowanie funkcyjne jest pozbawione wad. Jedna z takich wad, którą zwykle programiści odczuwają boleśnie jest brak (w czystym programowaniu funkcyjnym) imperatywnych tablic. Można się jednak bez nich obyć, czasami modyfikując algorytm, a w najgorszym przypadku zastępując je słownikowych strukturami danych (zwanymi mapami), co zwiększa złożoność czasową o czynnik O(logn).

Programowanie imperatywne można porównać do klucza francuskiego, a programowanie funkcyjne do kombinerek. Są to dwa narzędzia o podobnym, ale nie identycznym, przeznaczeniu. Dobry programista powinien znać oba narzędzia i wiedzieć kiedy które zastosować. Czasami należy użyć jednego z tych podejść, czasami drugiego, a czasami można je łączyć, tak aby tworzyć programy łatwo i tworzyć programy łatwe do zrozumienia.

Ocaml

W trakcie tego wykładu będziemy korzystać z języka Ocaml (Objective Caml). Jest on dostępny pod adresem http://caml.inria.fr. Ocaml to język:

  • w pełni funkcyjny,
  • z polimorfizmem,
  • ze statycznym wiązaniem identyfikatorów,
  • ze (statyczną) kontrolą typów,
  • pozwalający na modularyzację programów,
  • bogaty --- rozbudowany system typów, biblioteki (około 500 str. dokumentacji),
  • zawierający konstrukcje imperatywne i wyjątki (tzn. konstrukcji imperatywnych można używać tylko w drodze wyjątku ;-),
  • obiektowy (z tego akurat nie będziemy korzystać),
  • inkrementacyjny (tzn. kompilator działa w cyklu: wczytaj, oblicz/zdefiniuj, wypisz).

Kilka poglądowych przykładów

Przyjrzyjmy się kilku bardzo prostym przykładom. Skoro mówimy o programowaniu funkcyjnym, spróbujmy zaprogramować kilka prostych funkcji.

Uwaga
Od tej pory będziemy używać słowa funkcja na określenie pojęcia matematycznego, a słowa procedura na określenie pojęcia programistycznego


Wartość bezwzględna

Funkcję wyznaczającą wartość bezwzględną możemy opisać wzorem:

|x|={x; gdyx0x; gdyx<0

W Pascalu możemy ją zaimplementować w następujący sposób:

function abs(x : real) : real;
begin
  if x >= 0.0 then abs := x else abs := -x
end;

Natomiast w Ocamlu jej definicja będzie miała taką postać:

let abs x = 
  if x >= 0.0 then x else -. x;;

Zwróćmy uwagę na funkcyjny if. Nie obejmuje on instrukcji, ale wyrażenia. Powyższy kod w Ocamlu jest bliższy podanemu wzorowi, niż programowi w Pascalu.

Silnia

Wzór opisujący silnię ma postać:

0!=1(n+1)!=(n+1)n!

Oto iteracyjny program w Pascalu obliczający silnię:

function silnia (n : integer): integer;
var
  i, a : integer;
begin
  a := 1;
  for i := 1 to n do
     a := a * i;
  silnia := a
end;

W Ocamlu iteracja jest wyrażona za pomocą rekurencji:

let rec silnia n = 
  if n < 2 then 1 else n * silnia (n - 1);;

Znowu, program w Ocamlu bardziej przypomina wzór niż program w Pascalu.

Liczby Fibonacciego

Wzór:

Fib0=0Fib1=1Fibn=Fibn2+Fibn1

Program w Pascalu:

function fib (n : integer) : integer;
var
  a, b, c, i : integer;
begin
  a := 0;
  b := 1;
  for i := 1 to n do begin
    c := a + b;
    a := b;
    b := c
  end;
  fib := a
end;

Program w Ocamlu:

let rec fib n = 
  if n < 2 then n else fib (n - 1) + fib (n - 2);;

Taki program jest prostym przełożeniem wzoru na język programowania. Jest on jednak nieefektywny. Możemy zapisać program działający podobnie do powyższego programu w Pascalu, gdzie w każdym kroku iteracji pamiętamy dwie kolejne liczby Fibonacciego. Iteracja jest tu wyrażona za pomocą rekurencji.

let rec fibpom n = 
  if n = 0 then
    (0, 1)
  else
    let (a, b) = fibpom (n - 1)
    in (b, a + b);;

Procedura pomocnicza fibpom spełnia specyfikację: fibpom n =(Fibn,Fibn+1).

let fib n =
  let (a, b) = fibpom n
  in a;;

W trakcie wykładu poznamy inne sposoby definiowania funkcji obliczającej iczby Fibonacciego.

Literatura