Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 2: Funkcje elementarne: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 3: | Linia 3: | ||
<span id="cwiczenie_2_1">{{cwiczenie|2.1.|| | <span id="cwiczenie_2_1">{{cwiczenie|2.1.|| | ||
Dana jest funkcja afiniczna <math>f(x)=-x+2</math>. Wyznaczyć:<br> | Dana jest funkcja afiniczna <math> f(x)=-x+2</math>. Wyznaczyć:<br> | ||
a) odwrotność tej funkcji,<br> | a) odwrotność tej funkcji,<br> | ||
b) funkcję odwrotną do <math>f</math>,<br> | b) funkcję odwrotną do <math>f</math>,<br> | ||
Linia 28: | Linia 28: | ||
funkcją odwrotną do <math>f</math>. A więc funkcją odwrotną do <math>f</math> jest | funkcją odwrotną do <math>f</math>. A więc funkcją odwrotną do <math>f</math> jest | ||
<math>f</math>.<br> | <math>f</math>.<br> | ||
c) Funkcją odwrotną do <math>f</math> jest <math>f</math>, więc <math>f\circ f =\mathrm{id}\ </math> | c) Funkcją odwrotną do <math>f</math> jest <math>f</math>, więc <math>f\circ f =\mathrm{id}\ </math>, gdzie | ||
<math>\mathrm{id}\,: x\mapsto x</math> oznacza odwzorowanie identycznościowe. Wobec | <math>\mathrm{id}\,: x\mapsto x</math> oznacza odwzorowanie identycznościowe. Wobec | ||
tego <math>f^3 =(f\circ f)\circ f=\mathrm{id}\,\circ f=f</math>. Podobnie <math>f^4=(f\circ | tego <math>f^3 =(f\circ f)\circ f=\mathrm{id}\,\circ f=f</math>. Podobnie <math>f^4=(f\circ | ||
f)\circ (f\circ f)=\mathrm{id}\, \circ \mathrm{id}\, =\mathrm{id}\ </math> | f)\circ (f\circ f)=\mathrm{id}\, \circ \mathrm{id}\, =\mathrm{id}\ </math>. Spostrzegamy, że: | ||
<center><math> | <center><math> | ||
Linia 37: | Linia 37: | ||
= | = | ||
\left \{ \begin{array}{ll} f, & \text{ jeśli } n \text{ jest liczbą nieparzystą},\\ | \left \{ \begin{array}{ll} f, & \text{ jeśli } n \text{ jest liczbą nieparzystą},\\ | ||
\mathrm{id} | \mathrm{id}, & \text{ jeśli } n \text{ jest liczbą parzystą},\end{array} \right \}</math></center> | ||
wobec tego <math>f^9=f</math>.<br> | wobec tego <math>f^9=f</math>.<br> | ||
Linia 44: | Linia 44: | ||
spełniać układ równań: | spełniać układ równań: | ||
<center><math> \left \{ \begin{array}{l} a^2 = 4\\ (a+1)b = 3 \end{array} \right</math>.</center> | <center><math> \left \{ \begin{array}{l} a^2 = 4\\ (a+1)b = 3 \end{array} \right \}</math>.</center> | ||
który | który |
Wersja z 12:44, 22 lip 2024
Funkcje elementarne
Ćwiczenie 2.1.
Dana jest funkcja afiniczna . Wyznaczyć:
a) odwrotność tej funkcji,
b) funkcję odwrotną do ,
c) złożenie , , , .
d) Czy istnieje malejąca funkcja
afiniczna taka, że ?
Ćwiczenie 2.2.
Dana jest homografia
. Wyznaczyć:
a) odwrotność tej homografii,
b) homografię odwrotną,
c) złożenie , , oraz .
d) Czy istnieje homografia taka, że
?
Ćwiczenie 2.3.
Wyrazić w prostszej postaci:
a) , ,
b) , ,
c) , ,
d) , ,
e) , .
Ćwiczenie 2.4.
Wykazać, że dla dowolnych liczb ,
zachodzą równości:
a) ,
b) .
Ćwiczenie 2.5.
a) Niech dla ... Wykaż, że , oraz
dla .
b) Wykazać, że funkcja jest wielomianem
zmiennej , dla ...
Ćwiczenie 2.6.
a) Niech dla ... Wykaż, że , oraz
dla .
b) Wykazać, że funkcja jest wielomianem
zmiennej , dla ...
c) Wykazać, że dla dowolnej liczby .. istnieje
wielomian taki, że oraz są restrykcjami -
odpowiednio do przedziałów oraz -
wielomianu .