Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 2: Funkcje elementarne: Różnice pomiędzy wersjami
m Zastępowanie tekstu – „<math> ” na „<math>” |
|||
Linia 33: | Linia 33: | ||
f)\circ (f\circ f)=\mathrm{id}\, \circ \mathrm{id}\, =\mathrm{id}\ </math>,. Spostrzegamy, że: | f)\circ (f\circ f)=\mathrm{id}\, \circ \mathrm{id}\, =\mathrm{id}\ </math>,. Spostrzegamy, że: | ||
<center><math>f^n | <center><math> | ||
f^n | |||
= | = | ||
\left\{ \begin{array}{ll} f, &\text{ jeśli }n \text{ jest liczbą nieparzystą},\\ | \left \{ \begin{array}{ll} f, & \text{ jeśli } n \text{ jest liczbą nieparzystą},\\ | ||
\mathrm{id}\, &\text{ jeśli }n \text{ jest liczbą parzystą},\end{array}\right</math></center> | \mathrm{id}\, & \text{ jeśli } n \text{ jest liczbą parzystą},\end{array} \right \}</math></center> | ||
wobec tego <math>f^9=f</math>.<br> | wobec tego <math>f^9=f</math>.<br> | ||
Linia 43: | Linia 44: | ||
spełniać układ równań: | spełniać układ równań: | ||
<center><math>\left\{\begin{array}{l} a^2=4\\ (a+1)b=3 \end{array}\right</math>.</center> | <center><math> \left \{ \begin{array}{l} a^2 = 4\\ (a+1)b = 3 \end{array} \right</math>.</center> | ||
który | który | ||
Linia 83: | Linia 84: | ||
Spostrzegamy, że: | Spostrzegamy, że: | ||
<center><math>f^n | <center><math> | ||
= | f^n = | ||
\left | \left{ | ||
\mathrm{id} | \begin{array}{ll} | ||
f, & \text{jeśli } n \text{ jest liczbą nieparzystą}, \\ | |||
\mathrm{id}, & \text{jeśli } n \text{ jest liczbą parzystą}, | |||
\end{array} | |||
\right | |||
</math></center> | |||
wobec tego <math>f^3=f</math>, <math>f^{11}=f</math>.<br> | wobec tego <math>f^3=f</math>, <math>f^{11}=f</math>.<br> |
Wersja z 12:39, 22 lip 2024
Funkcje elementarne
Ćwiczenie 2.1.
Dana jest funkcja afiniczna . Wyznaczyć:
a) odwrotność tej funkcji,
b) funkcję odwrotną do ,
c) złożenie , , , .
d) Czy istnieje malejąca funkcja
afiniczna taka, że ?
Ćwiczenie 2.2.
Dana jest homografia
. Wyznaczyć:
a) odwrotność tej homografii,
b) homografię odwrotną,
c) złożenie , , oraz .
d) Czy istnieje homografia taka, że
?
Ćwiczenie 2.3.
Wyrazić w prostszej postaci:
a) , ,
b) , ,
c) , ,
d) , ,
e) , .
Ćwiczenie 2.4.
Wykazać, że dla dowolnych liczb ,
zachodzą równości:
a) ,
b) .
Ćwiczenie 2.5.
a) Niech dla ... Wykaż, że , oraz
dla .
b) Wykazać, że funkcja jest wielomianem
zmiennej , dla ...
Ćwiczenie 2.6.
a) Niech dla ... Wykaż, że , oraz
dla .
b) Wykazać, że funkcja jest wielomianem
zmiennej , dla ...
c) Wykazać, że dla dowolnej liczby .. istnieje
wielomian taki, że oraz są restrykcjami -
odpowiednio do przedziałów oraz -
wielomianu .