Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 2: Funkcje elementarne: Różnice pomiędzy wersjami
m Zastępowanie tekstu – „.↵</math>” na „</math>” |
m Zastępowanie tekstu – „,↵</math>” na „</math>,” |
||
Linia 154: | Linia 154: | ||
<center> | <center> | ||
<math>\arccos (\sin x)) =\arccos\bigg(\cos\bigg(\frac{\pi}{2}-x\bigg)\bigg) =\frac{\pi}{2}-x | <math>\arccos (\sin x)) =\arccos\bigg(\cos\bigg(\frac{\pi}{2}-x\bigg)\bigg) =\frac{\pi}{2}-x</math>, | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
Linia 191: | Linia 190: | ||
<center> | <center> | ||
<math>\mathrm{arctg}\,(\mathrm{ctg}\, x) =\mathrm{arctg}\,\left(\mathrm{tg}\,\left(\frac{\pi}{2}-x\right)\right)=\frac{\pi}{2}-x | <math>\mathrm{arctg}\,(\mathrm{ctg}\, x) =\mathrm{arctg}\,\left(\mathrm{tg}\,\left(\frac{\pi}{2}-x\right)\right)=\frac{\pi}{2}-x</math>, | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
Linia 209: | Linia 207: | ||
Z kolei <math>\cosh^2 v=1+\sinh^2v</math>. Funkcja <math>x\mapsto \cosh({\rm arsinh\, } x)</math> jest określona na całym zbiorze liczb rzeczywistych i jest parzysta. Mamy równość: | Z kolei <math>\cosh^2 v=1+\sinh^2v</math>. Funkcja <math>x\mapsto \cosh({\rm arsinh\, } x)</math> jest określona na całym zbiorze liczb rzeczywistych i jest parzysta. Mamy równość: | ||
<center><math>\cosh({\rm arsinh\, } x) =\sqrt{1+\sinh^2({\rm arsinh\, } x)} =\sqrt{1+x^2} | <center><math>\cosh({\rm arsinh\, } x) =\sqrt{1+\sinh^2({\rm arsinh\, } x)} =\sqrt{1+x^2}</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
prawdziwą dla wszystkich liczb rzeczywistych <math>x</math>. | prawdziwą dla wszystkich liczb rzeczywistych <math>x</math>. | ||
Linia 264: | Linia 261: | ||
Wykaż, że <math>T_0(x)=1</math>, <math>T_1(x)=x</math> oraz | Wykaż, że <math>T_0(x)=1</math>, <math>T_1(x)=x</math> oraz | ||
<center><math>T_{n+2}(x) =2x T_{n+1}(x)-T_n (x) | <center><math>T_{n+2}(x) =2x T_{n+1}(x)-T_n (x)</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
dla <math>n\geq 0</math>.<br> | dla <math>n\geq 0</math>.<br> |
Wersja z 21:48, 11 wrz 2023
Funkcje elementarne
Ćwiczenie 2.1.
Dana jest funkcja afiniczna . Wyznaczyć:
a) odwrotność tej funkcji,
b) funkcję odwrotną do ,
c) złożenie , , , .
d) Czy istnieje malejąca funkcja
afiniczna taka, że ?
Ćwiczenie 2.2.
Dana jest homografia
. Wyznaczyć:
a) odwrotność tej homografii,
b) homografię odwrotną,
c) złożenie , , oraz .
d) Czy istnieje homografia taka, że
?
Ćwiczenie 2.3.
Wyrazić w prostszej postaci:
a) , ,
b) , ,
c) , ,
d) , ,
e) , .
Ćwiczenie 2.4.
Wykazać, że dla dowolnych liczb ,
zachodzą równości:
a) ,
b) .
Ćwiczenie 2.5.
a) Niech dla ... Wykaż, że , oraz
dla .
b) Wykazać, że funkcja jest wielomianem
zmiennej , dla ...
Ćwiczenie 2.6.
a) Niech dla ... Wykaż, że , oraz
dla .
b) Wykazać, że funkcja jest wielomianem
zmiennej , dla ...
c) Wykazać, że dla dowolnej liczby .. istnieje
wielomian taki, że oraz są restrykcjami -
odpowiednio do przedziałów oraz -
wielomianu .