Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 6: Szeregi liczbowe: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
m Zastępowanie tekstu – „<math> ” na „<math>” |
m Zastępowanie tekstu – „.↵</math>” na „</math>” |
||
Linia 29: | Linia 29: | ||
\frac{5+(-1)^n}{\sqrt{n}} | \frac{5+(-1)^n}{\sqrt{n}} | ||
\ge | \ge | ||
\frac{4}{\sqrt{n}} | \frac{4}{\sqrt{n}}</math></center> | ||
</math></center> | |||
Ponieważ szereg | Ponieważ szereg | ||
Linia 69: | Linia 68: | ||
\sin\frac{1}{n^2} | \sin\frac{1}{n^2} | ||
\le | \le | ||
\frac{1}{n^2} | \frac{1}{n^2}</math></center> | ||
</math></center> | |||
Zatem na mocy kryterium porównawczego | Zatem na mocy kryterium porównawczego | ||
Linia 440: | Linia 438: | ||
<center><math>\exists N\in\mathbb{N}\ \forall n\ge n: | <center><math>\exists N\in\mathbb{N}\ \forall n\ge n: | ||
\frac{1}{2}\le a_n\le \frac{3}{2} | \frac{1}{2}\le a_n\le \frac{3}{2}</math></center> | ||
</math></center> | |||
Zatem | Zatem | ||
Linia 450: | Linia 447: | ||
\frac{1}{n \cdot \frac{3}{2}} | \frac{1}{n \cdot \frac{3}{2}} | ||
= | = | ||
\frac{2}{3n} | \frac{2}{3n}</math></center> | ||
</math></center> | |||
Ponieważ szereg | Ponieważ szereg | ||
Linia 480: | Linia 476: | ||
<center><math>\exists N\in\mathbb{N}\ \forall n\ge n: | <center><math>\exists N\in\mathbb{N}\ \forall n\ge n: | ||
a_n\le 3 | a_n\le 3</math></center> | ||
</math></center> | |||
Zatem | Zatem | ||
Linia 488: | Linia 483: | ||
\frac{1}{n\cdot a_n} | \frac{1}{n\cdot a_n} | ||
\ge | \ge | ||
\frac{1}{3n} | \frac{1}{3n}</math></center> | ||
</math></center> | |||
Ponieważ szereg | Ponieważ szereg | ||
Linia 534: | Linia 528: | ||
<center><math>\exists N\in\mathbb{N}\ \forall n\ge N: | <center><math>\exists N\in\mathbb{N}\ \forall n\ge N: | ||
0<a_n<1 | 0<a_n<1</math></center> | ||
</math></center> | |||
Ponieważ dla <math>x\in (0,1)</math> mamy <math>x^2<x</math>, zatem | Ponieważ dla <math>x\in (0,1)</math> mamy <math>x^2<x</math>, zatem | ||
Linia 542: | Linia 535: | ||
a_n^2 | a_n^2 | ||
< | < | ||
a_n | a_n</math></center> | ||
</math></center> | |||
Na mocy kryterium porównawczego | Na mocy kryterium porównawczego |
Wersja z 21:31, 11 wrz 2023
6. Szeregi liczbowe
Ćwiczenie 6.1.
Zbadać zbieżność następujących szeregów liczbowych:
(1)
,
(2) .
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 6.2.
Zbadać zbieżność następujących szeregów liczbowych:
(1)
,
(2) .
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 6.3.
Obliczyć sumy następujących szeregów liczbowych:
(1)
(2)
(3)
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 6.4.
Zbadać zbieżność następujących szeregów liczbowych:
(1)
(2)
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 6.5.
Zbadać zbieżność następujących szeregów liczbowych:
(1)
,
(2) .
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 6.6.
Niech będzie szeregiem o wyrazach dodatnich.
(1)
Udowodnić, że jeśli szereg jest zbieżny,
to także szereg jest zbieżny.
(2) Pokazać, że nie zachodzi implikacja odwrotna w
powyższym stwierdzeniu.
Wskazówka
Rozwiązanie