Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 6: Szeregi liczbowe: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
m Zastępowanie tekstu – „.</math>” na „</math>.” |
m Zastępowanie tekstu – „,</math>” na „</math>,” |
||
Linia 6: | Linia 6: | ||
'''(1)''' | '''(1)''' | ||
<math> | <math> | ||
\sum_{n=1}^{\infty}\frac{5+(-1)^n}{\sqrt{n}} | \sum_{n=1}^{\infty}\frac{5+(-1)^n}{\sqrt{n}}</math>,<br> | ||
'''(2)''' | '''(2)''' | ||
Linia 49: | Linia 49: | ||
'''(2)''' | '''(2)''' | ||
Rozważmy następujący szereg | Rozważmy następujący szereg | ||
<math>\sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n^2} | <math>\sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n^2}</math>, | ||
o którym wiemy, że jest zbieżny | o którym wiemy, że jest zbieżny | ||
(jako uogólniony szereg harmoniczny | (jako uogólniony szereg harmoniczny | ||
Linia 85: | Linia 85: | ||
'''(1)''' | '''(1)''' | ||
<math> | <math> | ||
\sum_{n=1}^{\infty}\sqrt[n]{\frac{1}{n}} | \sum_{n=1}^{\infty}\sqrt[n]{\frac{1}{n}}</math>,<br> | ||
'''(2)''' | '''(2)''' | ||
Linia 402: | Linia 402: | ||
'''(1)''' | '''(1)''' | ||
<math> | <math> | ||
\sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n^{1+\frac{1}{n}}} | \sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n^{1+\frac{1}{n}}}</math>,<br> | ||
'''(2)''' | '''(2)''' | ||
Linia 413: | Linia 413: | ||
Szereg ten jest postaci | Szereg ten jest postaci | ||
<math> | <math> | ||
\sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n\cdot a_n} | \sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n\cdot a_n}</math>, | ||
gdzie <math>\{a_n\}</math> jest pewnym ciągiem. | gdzie <math>\{a_n\}</math> jest pewnym ciągiem. | ||
Co można powiedzieć o ciągu <math>\{a_n\}</math>?<br> | Co można powiedzieć o ciągu <math>\{a_n\}</math>?<br> | ||
Linia 424: | Linia 424: | ||
Zauważmy, że szereg ten jest postaci | Zauważmy, że szereg ten jest postaci | ||
<math> | <math> | ||
\sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n\cdot a_n} | \sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n\cdot a_n}</math>, | ||
gdzie | gdzie | ||
Linia 437: | Linia 437: | ||
<math>\lim\limits_{n\rightarrow +\infty} a_n=1</math>. | <math>\lim\limits_{n\rightarrow +\infty} a_n=1</math>. | ||
Korzystając z definicji granicy ciągu, | Korzystając z definicji granicy ciągu, | ||
dla <math>\varepsilon=\frac{1}{2} | dla <math>\varepsilon=\frac{1}{2}</math>, mamy | ||
<center><math>\exists N\in\mathbb{N}\ \forall n\ge n: | <center><math>\exists N\in\mathbb{N}\ \forall n\ge n: | ||
Linia 467: | Linia 467: | ||
Zauważmy, że szereg ten jest postaci | Zauważmy, że szereg ten jest postaci | ||
<math> | <math> | ||
\sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n\cdot a_n} | \sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n\cdot a_n}</math>, | ||
gdzie | gdzie | ||
Linia 531: | Linia 531: | ||
'''(1)''' | '''(1)''' | ||
Ze zbieżności szeregu <math>\sum_{n=1}^{\infty} a_n</math> wynika w szczególności, | Ze zbieżności szeregu <math>\sum_{n=1}^{\infty} a_n</math> wynika w szczególności, | ||
że <math>\lim\limits_{n\rightarrow +\infty} a_n=0 | że <math>\lim\limits_{n\rightarrow +\infty} a_n=0</math>, a stąd w szczególności | ||
<center><math>\exists N\in\mathbb{N}\ \forall n\ge N: | <center><math>\exists N\in\mathbb{N}\ \forall n\ge N: | ||
Linia 537: | Linia 537: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Ponieważ dla <math>x\in (0,1)</math> mamy <math>x^2<x | Ponieważ dla <math>x\in (0,1)</math> mamy <math>x^2<x</math>, zatem | ||
<center><math>\forall n\ge N: | <center><math>\forall n\ge N: | ||
Linia 551: | Linia 551: | ||
<br> | <br> | ||
'''(2)''' | '''(2)''' | ||
Rozważmy szereg <math>\sum_{n=1}^{\infty} a_n | Rozważmy szereg <math>\sum_{n=1}^{\infty} a_n</math>, gdzie | ||
<math>a_n=\frac{1}{n}</math> dla <math>n\in\mathbb{N}</math>. | <math>a_n=\frac{1}{n}</math> dla <math>n\in\mathbb{N}</math>. | ||
Wówczas szereg <math>\sum_{n=1}^{\infty} a_n^2</math> jest zbieżny, ale szereg | Wówczas szereg <math>\sum_{n=1}^{\infty} a_n^2</math> jest zbieżny, ale szereg | ||
<math>\sum_{n=1}^{\infty} a_n</math> jest rozbieżny. | <math>\sum_{n=1}^{\infty} a_n</math> jest rozbieżny. | ||
</div></div> | </div></div> |
Wersja z 09:27, 5 wrz 2023
6. Szeregi liczbowe
Ćwiczenie 6.1.
Zbadać zbieżność następujących szeregów liczbowych:
(1)
,
(2) .
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 6.2.
Zbadać zbieżność następujących szeregów liczbowych:
(1)
,
(2) .
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 6.3.
Obliczyć sumy następujących szeregów liczbowych:
(1)
(2)
(3)
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 6.4.
Zbadać zbieżność następujących szeregów liczbowych:
(1)
(2)
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 6.5.
Zbadać zbieżność następujących szeregów liczbowych:
(1)
,
(2) .
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 6.6.
Niech będzie szeregiem o wyrazach dodatnich.
(1)
Udowodnić, że jeśli szereg jest zbieżny,
to także szereg jest zbieżny.
(2) Pokazać, że nie zachodzi implikacja odwrotna w
powyższym stwierdzeniu.
Wskazówka
Rozwiązanie