Matematyka dyskretna 1/Ćwiczenia 7: Funkcje tworzące: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
m Zastępowanie tekstu – „ </math>” na „</math>” |
|||
Linia 6: | Linia 6: | ||
; a. <math>a_n=2^n</math> , | ; a. <math>a_n=2^n</math> , | ||
; b. <math>b_n=2n+3</math> , | ; b. <math>b_n=2n+3</math> , | ||
; c. <math>c_n=\frac{1}{n} </math> dla <math>n\geq 1 </math> , oraz <math>c_0=0</math> , | ; c. <math>c_n=\frac{1}{n}</math> dla <math>n\geq 1</math> , oraz <math>c_0=0</math> , | ||
; d. <math>d_n=1+\frac{1}{2}+\frac{1}{3}+\ldots+\frac{1}{n}</math> . | ; d. <math>d_n=1+\frac{1}{2}+\frac{1}{3}+\ldots+\frac{1}{n}</math> . | ||
Linia 39: | Linia 39: | ||
</math>}} | </math>}} | ||
Funkcja <math>\frac{1}{1-x} </math> jest funkcją tworzącą ciągu stałego równego <math>1</math> , | Funkcja <math>\frac{1}{1-x}</math> jest funkcją tworzącą ciągu stałego równego <math>1</math> , | ||
zaś funkcja <math>\frac{1}{\left( 1-x \right)^2}</math> jest funkcją tworzącą ciągu <math>n+1</math> . | zaś funkcja <math>\frac{1}{\left( 1-x \right)^2}</math> jest funkcją tworzącą ciągu <math>n+1</math> . | ||
Tak więc, aby otrzymać funkcję tworzącą ciągu <math>2n+3</math> | Tak więc, aby otrzymać funkcję tworzącą ciągu <math>2n+3</math> | ||
Linia 51: | Linia 51: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
; ad c. Funkcja tworząca <math>C\!\left( x \right)=c_0+c_1x+c_2x^2+c_3x^3+\ldots </math> jest, na mocy '''[eq][eq wzor z calka]''', równa całce z funkcji <math>\frac{1}{1-x} </math> , czyli: | ; ad c. Funkcja tworząca <math>C\!\left( x \right)=c_0+c_1x+c_2x^2+c_3x^3+\ldots</math> jest, na mocy '''[eq][eq wzor z calka]''', równa całce z funkcji <math>\frac{1}{1-x}</math> , czyli: | ||
<center><math>C\!\left( x \right) | <center><math>C\!\left( x \right) | ||
Linia 108: | Linia 108: | ||
co implikuje, że <math>B'\!\left( x \right)=1 </math> , a więc <math>B\!\left( x \right)=x+a </math> dla pewnego <math>a\in\mathbb{R}</math> . | co implikuje, że <math>B'\!\left( x \right)=1</math> , a więc <math>B\!\left( x \right)=x+a</math> dla pewnego <math>a\in\mathbb{R}</math> . | ||
Z faktu, że <math>A\!\left( 0 \right)=1</math> mamy więc: | Z faktu, że <math>A\!\left( 0 \right)=1</math> mamy więc: | ||
Linia 119: | Linia 119: | ||
{{cwiczenie|3|cw 3| | {{cwiczenie|3|cw 3| | ||
Pokaż, że dla liczby naturalnej <math>m </math> zachodzi | Pokaż, że dla liczby naturalnej <math>m</math> zachodzi | ||
Linia 181: | Linia 181: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Wielomian <math>1-3x-2x^2+2x^3 </math> ma miejsce zerowe dla <math>x=-1</math> . | Wielomian <math>1-3x-2x^2+2x^3</math> ma miejsce zerowe dla <math>x=-1</math> . | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 287: | Linia 287: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Rozłóż funkcje kwadratową <math>1-2x+x^2=\left( 1-\rho_1x \right)\left( 1-\rho_2x \right) </math> | Rozłóż funkcje kwadratową <math>1-2x+x^2=\left( 1-\rho_1x \right)\left( 1-\rho_2x \right)</math> | ||
i w zależności od wartości <math>\rho_1,\rho_2 </math> | i w zależności od wartości <math>\rho_1,\rho_2</math> | ||
skorzystaj z metody rozwiązania jednorodnego, liniowego równania rekurencyjnego, | skorzystaj z metody rozwiązania jednorodnego, liniowego równania rekurencyjnego, | ||
gdy <math>k=2 </math> podanej w wykładzie. | gdy <math>k=2</math> podanej w wykładzie. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Korzystając ze wzoru z wykładu ''Funkcje tworzące'', | Korzystając ze wzoru z wykładu ''Funkcje tworzące'', | ||
dla rozwiązania jednorodnego, liniowego równania rekurencyjnego przy <math>k=2 </math> | dla rozwiązania jednorodnego, liniowego równania rekurencyjnego przy <math>k=2</math> | ||
otrzymamy następującą funkcję kwadratową: | otrzymamy następującą funkcję kwadratową: | ||
Linia 310: | Linia 310: | ||
gdzie <math>\alpha </math> oraz <math>\beta </math> są liczbami rzeczywistymi. | gdzie <math>\alpha</math> oraz <math>\beta</math> są liczbami rzeczywistymi. | ||
Mając podane wyrazy <math>a_0 </math> oraz <math>a_1 </math> możemy wyliczyć <math>\alpha </math> oraz <math>\beta </math> | Mając podane wyrazy <math>a_0</math> oraz <math>a_1</math> możemy wyliczyć <math>\alpha</math> oraz <math>\beta</math> | ||
z następującego układu równań: | z następującego układu równań: | ||
Linia 324: | Linia 324: | ||
Rozwiązaniem są więc <math>\alpha=1 </math> i <math>\beta=0 </math> , a zatem | Rozwiązaniem są więc <math>\alpha=1</math> i <math>\beta=0</math> , a zatem | ||
Linia 331: | Linia 331: | ||
dla <math>n=0,1,2,3,\ldots </math> . | dla <math>n=0,1,2,3,\ldots</math> . | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 348: | Linia 348: | ||
i sprawdź, czy ciąg <math>a_n </math> jest ograniczony. | i sprawdź, czy ciąg <math>a_n</math> jest ograniczony. | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Rozłóż funkcje kwadratową <math>1-x+x^2=\left( 1-\rho_1x \right)\left( 1-\rho_2x \right) </math> | Rozłóż funkcje kwadratową <math>1-x+x^2=\left( 1-\rho_1x \right)\left( 1-\rho_2x \right)</math> | ||
i w zależności od wartości <math>\rho_1,\rho_2 </math> | i w zależności od wartości <math>\rho_1,\rho_2</math> | ||
skorzystaj z metody rozwiązania jednorodnego, liniowego równania rekurencyjnego, | skorzystaj z metody rozwiązania jednorodnego, liniowego równania rekurencyjnego, | ||
gdy <math>k=2 </math> podanej w wykładzie. | gdy <math>k=2</math> podanej w wykładzie. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Korzystając ze wzoru z wykładu ''Funkcje tworzące'', | Korzystając ze wzoru z wykładu ''Funkcje tworzące'', | ||
dla rozwiązania jednorodnego, liniowego równania rekurencyjnego przy <math>k=2 </math> | dla rozwiązania jednorodnego, liniowego równania rekurencyjnego przy <math>k=2</math> | ||
otrzymamy następującą funkcję kwadratową: | otrzymamy następującą funkcję kwadratową: | ||
Linia 377: | Linia 377: | ||
gdzie <math>\alpha </math> oraz <math>\beta </math> są liczbami zespolonymi. | gdzie <math>\alpha</math> oraz <math>\beta</math> są liczbami zespolonymi. | ||
Mając podane wyrazy <math>a_0 </math> oraz <math>a_1 </math> możemy wyliczyć <math>\alpha </math> oraz <math>\beta </math> | Mając podane wyrazy <math>a_0</math> oraz <math>a_1</math> możemy wyliczyć <math>\alpha</math> oraz <math>\beta</math> | ||
z następującego układu równań: | z następującego układu równań: | ||
Linia 391: | Linia 391: | ||
Rozwiązaniem są <math>\alpha=-\frac{i\sqrt{3}}{3} </math> i <math>\beta=\frac{i\sqrt{3}}{3} </math> , więc | Rozwiązaniem są <math>\alpha=-\frac{i\sqrt{3}}{3}</math> i <math>\beta=\frac{i\sqrt{3}}{3}</math> , więc | ||
Linia 399: | Linia 399: | ||
dla <math>n=0,1,2,3,\ldots </math>. Z faktu, że | dla <math>n=0,1,2,3,\ldots</math>. Z faktu, że | ||
Linia 413: | Linia 413: | ||
Widzimy więc, że ciąg o wyrazach <math>a_n = a_{n \mod 6} </math> | Widzimy więc, że ciąg o wyrazach <math>a_n = a_{n \mod 6}</math> | ||
przybiera cyklicznie wartości pierwszych <math>6 </math> -ciu swoich wyrazów. | przybiera cyklicznie wartości pierwszych <math>6</math> -ciu swoich wyrazów. | ||
Początkowe wartości ciągu <math>a_n </math> , to | Początkowe wartości ciągu <math>a_n</math> , to | ||
Linia 422: | Linia 422: | ||
Ciąg <math>a_n </math> przybiera więc cyklicznie wartości ze zbioru <math>\left\lbrace -1,0,1 \right\rbrace </math> , | Ciąg <math>a_n</math> przybiera więc cyklicznie wartości ze zbioru <math>\left\lbrace -1,0,1 \right\rbrace</math> , | ||
co implikuje oszacowanie | co implikuje oszacowanie | ||
<center><math>\left\vert a_n \right\vert\leq 1\quad </math> dla <math> \ n=0,1,2,3,\ldots. | <center><math>\left\vert a_n \right\vert\leq 1\quad</math> dla <math> \ n=0,1,2,3,\ldots. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Linia 451: | Linia 451: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Używając równania rekurencyjnego, | Używając równania rekurencyjnego, | ||
znajdź zależność dla funkcji tworzącej <math>A\!\left( x \right)=\sum_{n=0}^{\infty}a_n x^n </math> | znajdź zależność dla funkcji tworzącej <math>A\!\left( x \right)=\sum_{n=0}^{\infty}a_n x^n</math> | ||
tego ciągu. Następnie przedstaw funkcję <math>A\!\left( x \right) </math> w postaci zwartej | tego ciągu. Następnie przedstaw funkcję <math>A\!\left( x \right)</math> w postaci zwartej | ||
i wylicz <math>a_n </math> . | i wylicz <math>a_n</math> . | ||
</div></div> | </div></div> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Niech <math>A\!\left( x \right)=\sum_{n=0}^{\infty}a_n x^n </math> . | Niech <math>A\!\left( x \right)=\sum_{n=0}^{\infty}a_n x^n</math> . | ||
Po podstawieniu równości z równania rekurencyjnego otrzymujemy: | Po podstawieniu równości z równania rekurencyjnego otrzymujemy: | ||
Linia 466: | Linia 466: | ||
W miejsce <math>\sum_{n=0}^{\infty}a_n x^n </math> wstawiamy <math>A\!\left( x \right) </math> i otrzymujemy: | W miejsce <math>\sum_{n=0}^{\infty}a_n x^n</math> wstawiamy <math>A\!\left( x \right)</math> i otrzymujemy: | ||
Linia 480: | Linia 480: | ||
W [[#cw_4|ćwiczeniu 4]] przedstawiliśmy funkcję <math>A\!\left( x \right) </math> w postaci szeregu funkcyjnego: | W [[#cw_4|ćwiczeniu 4]] przedstawiliśmy funkcję <math>A\!\left( x \right)</math> w postaci szeregu funkcyjnego: | ||
Linia 494: | Linia 494: | ||
dla <math>n=0,1,2,\ldots </math> . | dla <math>n=0,1,2,\ldots</math> . | ||
</div></div> | </div></div> |
Wersja z 10:05, 5 wrz 2023
Funkcje tworzące
Ćwiczenie 1
Policz funkcję tworzącą następujących ciągów:
- a. ,
- b. ,
- c. dla , oraz ,
- d. .
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 2
Policz funkcję tworzącą ciągu .
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 3
Pokaż, że dla liczby naturalnej zachodzi
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 4
Przedstaw funkcję
w postaci szeregu funkcyjnego.
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 5
Rozwiąż równanie rekurencyjne:
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 6
Rozwiąż równanie rekurencyjne postaci
i sprawdź, czy ciąg jest ograniczony.
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 7
Rozwiąż równanie rekurencyjne postaci
Wskazówka
Rozwiązanie