Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 2: Funkcje elementarne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
m Zastępowanie tekstu – „.</math>” na „</math>.”
Linia 24: Linia 24:
a) Odwrotnością
a) Odwrotnością
funkcji <math> f</math> jest funkcja
funkcji <math> f</math> jest funkcja
<math>  x\mapsto \frac{1}{f(x)}=\frac{1}{-x+2}.</math><br>
<math>  x\mapsto \frac{1}{f(x)}=\frac{1}{-x+2}</math>.<br>
b) Wyznaczamy <math> y</math> z równania <math> x=-y+2</math>. Stąd <math> g(x)=-x+2</math> jest
b) Wyznaczamy <math> y</math> z równania <math> x=-y+2</math>. Stąd <math> g(x)=-x+2</math> jest
funkcją odwrotną do <math> f</math>. A więc funkcją odwrotną do <math> f</math> jest
funkcją odwrotną do <math> f</math>. A więc funkcją odwrotną do <math> f</math> jest
Linia 103: Linia 103:


Równość <math>g\circ g=f</math> zachodziłaby, gdyby odpowiednie współczynniki homografii <math>g\circ g</math> oraz <math>f</math> były równe,
Równość <math>g\circ g=f</math> zachodziłaby, gdyby odpowiednie współczynniki homografii <math>g\circ g</math> oraz <math>f</math> były równe,
<center><math>0\neq  a^2+b=b(a+d)=a+d=-(b+d^2).</math></center>
<center><math>0\neq  a^2+b=b(a+d)=a+d=-(b+d^2)</math>.</center>
Ale jest to niemożliwe, gdyż z równości <math>b(a+d)=a+d</math> wynika, że <math>b=1</math>, co pociąga za sobą w konsekwencji nierówność: <math>1\leq a^2 +1=a^2
Ale jest to niemożliwe, gdyż z równości <math>b(a+d)=a+d</math> wynika, że <math>b=1</math>, co pociąga za sobą w konsekwencji nierówność: <math>1\leq a^2 +1=a^2
+b=-(b+d^2)=-(1+d^2)\leq -1</math>, która jest fałszywa. Nie ma więc takiej homografii <math>g:\mathbb{R}\mapsto\mathbb{R}</math>, aby <math>g\circ g=f</math>.
+b=-(b+d^2)=-(1+d^2)\leq -1</math>, która jest fałszywa. Nie ma więc takiej homografii <math>g:\mathbb{R}\mapsto\mathbb{R}</math>, aby <math>g\circ g=f</math>.
Linia 138: Linia 138:
<center><math> \arcsin(\cos
<center><math> \arcsin(\cos
x)=\arcsin\left(\sin\left(\frac{\pi}{2}-x\right)\right)=\frac{\pi}{2}-x,</math></center>
x)=\arcsin\left(\sin\left(\frac{\pi}{2}-x\right)\right)=\frac{\pi}{2}-x,</math></center>
dla <math> 0\leq x\leq \pi</math>. Wobec parzystości rozważanej funkcji mamy dla <math> -\pi\leq x\leq\pi</math> równość <center><math> \arcsin(\cos x)=\frac{\pi}{2}-|x|.</math></center> <br>
dla <math> 0\leq x\leq \pi</math>. Wobec parzystości rozważanej funkcji mamy dla <math> -\pi\leq x\leq\pi</math> równość <center><math> \arcsin(\cos x)=\frac{\pi}{2}-|x|</math>.</center> <br>


[[File:an1c02.0020.svg|375x270px|thumb|right|Rysunek do ćwiczenia 2.3.(a)]]
[[File:an1c02.0020.svg|375x270px|thumb|right|Rysunek do ćwiczenia 2.3.(a)]]
Linia 180: Linia 180:
funkcji
funkcji
<math>  y\mapsto \arccos y-\frac{\pi}{2}</math> dla <math> x\in [-\pi, 0]</math>,
<math>  y\mapsto \arccos y-\frac{\pi}{2}</math> dla <math> x\in [-\pi, 0]</math>,
otrzymamy <math> \arccos(\sin x)=\pi-\bigg|x+\frac{\pi}{2}\bigg|.</math> Stąd
otrzymamy <math> \arccos(\sin x)=\pi-\bigg|x+\frac{\pi}{2}\bigg|</math>. Stąd
ostatecznie  dla <math> x\in[-\pi, \pi]</math> mamy
ostatecznie  dla <math> x\in[-\pi, \pi]</math> mamy


Linia 227: Linia 227:
zachodzą równości:<br>
zachodzą równości:<br>
a) <math> \cosh(x+y)=\cosh x \cosh y+\sinh x\sinh y,</math><br>
a) <math> \cosh(x+y)=\cosh x \cosh y+\sinh x\sinh y,</math><br>
b) <math> \sinh(x+y)=\sinh x\cosh y+\cosh x \sinh y.</math>
b) <math> \sinh(x+y)=\sinh x\cosh y+\cosh x \sinh y</math>.
}}</span>
}}</span>


Linia 250: Linia 250:
</math></center>
</math></center>


stąd <math> \cosh x \cosh y+\sinh x\sinh y=\cosh(x+y).</math>
stąd <math> \cosh x \cosh y+\sinh x\sinh y=\cosh(x+y)</math>.


b) Dokonując podobnych przekształceń jak  w punkcie a), otrzymujemy:
b) Dokonując podobnych przekształceń jak  w punkcie a), otrzymujemy:
Linia 263: Linia 263:
</math></center>
</math></center>


stąd <math> \sinh x \cosh y+\cosh x\sinh y=\sinh(x+y).</math>
stąd <math> \sinh x \cosh y+\cosh x\sinh y=\sinh(x+y)</math>.
</div></div>
</div></div>


<span id="cwiczenie_2_5">{{cwiczenie|2.5.||
<span id="cwiczenie_2_5">{{cwiczenie|2.5.||


a) Niech <math> T_n(x):=\cos(n\arccos x)</math> dla <math> n=0,1,2,...</math>.
a) Niech <math> T_n(x):=\cos(n\arccos x)</math> dla <math> n=0,1,2,..</math>..
Wykaż, że <math> T_0(x)=1</math>, <math> T_1(x)=x</math> oraz
Wykaż, że <math> T_0(x)=1</math>, <math> T_1(x)=x</math> oraz


Linia 276: Linia 276:
dla <math> n\geq 0</math>.<br>
dla <math> n\geq 0</math>.<br>
b) Wykazać, że funkcja <math> T_n(x)=\cos(n\arccos x)</math> jest wielomianem
b) Wykazać, że funkcja <math> T_n(x)=\cos(n\arccos x)</math> jest wielomianem
zmiennej <math> x</math>, dla <math> n=0,1,2,3,...</math>.
zmiennej <math> x</math>, dla <math> n=0,1,2,3,..</math>..
}}</span>
}}</span>


Linia 308: Linia 308:


gdyż <math> \cos y=\cos(\arccos x)=x</math> oraz
gdyż <math> \cos y=\cos(\arccos x)=x</math> oraz
<math> \cos ny=\cos(n\arccos x)=T_n(x).</math> Przekształćmy także
<math> \cos ny=\cos(n\arccos x)=T_n(x)</math>. Przekształćmy także


<center><math> \begin{align}
<center><math> \begin{align}
Linia 329: Linia 329:


b) Formuła wykazana w punkcie b) pozwala wyznaczyć <math> T_{n+2}</math> dla
b) Formuła wykazana w punkcie b) pozwala wyznaczyć <math> T_{n+2}</math> dla
<math> n=0,1,2,...</math>. Iloczyn i suma wielomianów jest wielomianem.
<math> n=0,1,2,..</math>.. Iloczyn i suma wielomianów jest wielomianem.
Funkcje <math> T_0(x)=1</math> oraz <math> T_1(x)=x</math> są wielomianami zmiennej <math> x</math>,
Funkcje <math> T_0(x)=1</math> oraz <math> T_1(x)=x</math> są wielomianami zmiennej <math> x</math>,
więc każda kolejna funkcja
więc każda kolejna funkcja
Linia 344: Linia 344:


a) Niech <math> U_n(x):=\cosh(n {\rm arcosh\, } x)</math> dla
a) Niech <math> U_n(x):=\cosh(n {\rm arcosh\, } x)</math> dla
<math> n=0,1,2,...</math>. Wykaż, że <math> U_0(x)=1</math>, <math> U_1(x)=x</math> oraz
<math> n=0,1,2,..</math>.. Wykaż, że <math> U_0(x)=1</math>, <math> U_1(x)=x</math> oraz


<math> U_{n+2}(x) =2xU_{n+1}(x)-U_{n}(x),\quad
<math> U_{n+2}(x) =2xU_{n+1}(x)-U_{n}(x),\quad
Linia 350: Linia 350:


b) Wykazać, że funkcja <math> U_n(x)=\cosh(n {\rm arcosh\, } x)</math> jest wielomianem
b) Wykazać, że funkcja <math> U_n(x)=\cosh(n {\rm arcosh\, } x)</math> jest wielomianem
zmiennej <math> x</math>, dla <math> n=0,1,2,3,...</math>.<br>
zmiennej <math> x</math>, dla <math> n=0,1,2,3,..</math>..<br>
c) Wykazać, że dla dowolnej liczby <math> n=0,1,2,3,...</math> istnieje
c) Wykazać, że dla dowolnej liczby <math> n=0,1,2,3,..</math>. istnieje
wielomian <math> W_n</math> taki, że <math> U_n</math> oraz <math> T_n</math> są restrykcjami -
wielomian <math> W_n</math> taki, że <math> U_n</math> oraz <math> T_n</math> są restrykcjami -
odpowiednio do przedziałów <math> [1, \infty)</math> oraz <math> [-1, 1]</math> -
odpowiednio do przedziałów <math> [1, \infty)</math> oraz <math> [-1, 1]</math> -
Linia 381: Linia 381:


gdyż <math> \cosh y=\cosh({\rm arcosh\, } x)=x</math> oraz
gdyż <math> \cosh y=\cosh({\rm arcosh\, } x)=x</math> oraz
<math> \cosh(ny)=\cosh(n{\rm arcosh\, } x)=U_n(x).</math> Przekształćmy także
<math> \cosh(ny)=\cosh(n{\rm arcosh\, } x)=U_n(x)</math>. Przekształćmy także


<center><math> \begin{align}
<center><math> \begin{align}
Linia 401: Linia 401:


b) Zauważmy, że formuła wykazana w punkcie b) pozwala wyznaczyć
b) Zauważmy, że formuła wykazana w punkcie b) pozwala wyznaczyć
<math> U_{n+2}</math> dla <math> n=0,1,2,...</math>. Iloczyn i suma wielomianów jest
<math> U_{n+2}</math> dla <math> n=0,1,2,..</math>.. Iloczyn i suma wielomianów jest
wielomianem. Ponadto funkcje <math> U_0(x)=1</math> oraz <math> U_1(x)=x</math> są
wielomianem. Ponadto funkcje <math> U_0(x)=1</math> oraz <math> U_1(x)=x</math> są
wielomianami zmiennej <math> x</math>, więc każda kolejna funkcja
wielomianami zmiennej <math> x</math>, więc każda kolejna funkcja
Linia 424: Linia 424:


Wielomiany <math> T_n</math> oraz <math> U_n</math> są więc zacieśnieniem -- odpowiednio do przedziałów
Wielomiany <math> T_n</math> oraz <math> U_n</math> są więc zacieśnieniem -- odpowiednio do przedziałów
<math> [-1,1]</math> oraz <math> [1,\infty)</math> - tego samego wielomianu <br> <math> W_n</math>, <math> n=0,1,2,...</math>.
<math> [-1,1]</math> oraz <math> [1,\infty)</math> - tego samego wielomianu <br> <math> W_n</math>, <math> n=0,1,2,..</math>..
Zwróćmy uwagę na fakt, że dziedziną każdej z funkcji
Zwróćmy uwagę na fakt, że dziedziną każdej z funkcji
<math> T_n(x)=\cos(n\arccos x)</math> jest przedział <math> [-1,1]</math> a dziedziną
<math> T_n(x)=\cos(n\arccos x)</math> jest przedział <math> [-1,1]</math> a dziedziną

Wersja z 09:17, 5 wrz 2023

Funkcje elementarne

Ćwiczenie 2.1.

Dana jest funkcja afiniczna f(x)=x+2. Wyznaczyć:
a) odwrotność tej funkcji,
b) funkcję odwrotną do f,
c) złożenie f2=ff, f3=fff, f4=ffff, f9=fffffffff.
d) Czy istnieje malejąca funkcja afiniczna g taka, że (gg)(x)=4x+3?

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 2.2.

Dana jest homografia f(x)=x+1x1. Wyznaczyć:
a) odwrotność tej homografii,
b) homografię odwrotną,
c) złożenie f2=ff, f3=fff, f4=ffff oraz f11=fffffffffff.
d) Czy istnieje homografia g: taka, że gg=f?

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 2.3.

Wyrazić w prostszej postaci:
a) arcsin(cosx), arccos(sinx),
b) sin(arccosx), cos(arcsinx),
c) arctg(ctgx), arcctg(tgx),
d) tg(arcctgx), ctg(arctgx),
e) sinh(arcoshx), cosh(arsinhx).

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 2.4.

Wykazać, że dla dowolnych liczb x, y zachodzą równości:
a) cosh(x+y)=coshxcoshy+sinhxsinhy,
b) sinh(x+y)=sinhxcoshy+coshxsinhy.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 2.5.

a) Niech Tn(x):=cos(narccosx) dla n=0,1,2,.... Wykaż, że T0(x)=1, T1(x)=x oraz

Tn+2(x)=2xTn+1(x)Tn(x),

dla n0.
b) Wykazać, że funkcja Tn(x)=cos(narccosx) jest wielomianem zmiennej x, dla n=0,1,2,3,....

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 2.6.

a) Niech Un(x):=cosh(narcoshx) dla n=0,1,2,.... Wykaż, że U0(x)=1, U1(x)=x oraz

Un+2(x)=2xUn+1(x)Un(x),
dla n0.

b) Wykazać, że funkcja Un(x)=cosh(narcoshx) jest wielomianem zmiennej x, dla n=0,1,2,3,....
c) Wykazać, że dla dowolnej liczby n=0,1,2,3,... istnieje wielomian Wn taki, że Un oraz Tn są restrykcjami - odpowiednio do przedziałów [1,) oraz [1,1] - wielomianu Wn.

Wskazówka
Rozwiązanie