Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 2: Funkcje elementarne: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 36: | Linia 36: | ||
= | = | ||
\left\{ \begin{array}{ll} f, &\text{ jeśli }n \text{ jest liczbą nieparzystą},\\ | \left\{ \begin{array}{ll} f, &\text{ jeśli }n \text{ jest liczbą nieparzystą},\\ | ||
\mathrm{id}\, &\text{ jeśli }n \text{ jest liczbą parzystą},\end{array}\right | \mathrm{id}\, &\text{ jeśli }n \text{ jest liczbą parzystą},\end{array}\right | ||
</math></center> | </math></center> | ||
wobec tego <math> f^9=f | wobec tego <math>f^9=f</math>.<br> | ||
d) Jeśli <math> g(x)=ax+b</math>, to <math> (g\circ g)(x)=a(ax+b)+b=a^2 x+ab+b</math>. | d) Jeśli <math>g(x)=ax+b</math>, to <math>(g\circ g)(x)=a(ax+b)+b=a^2 x+ab+b</math>. | ||
Jeśli <math> (g\circ g)(x)=4x+3</math>, to współczynniki <math> a</math>, <math> b</math> muszą | Jeśli <math>(g\circ g)(x)=4x+3</math>, to współczynniki <math>a</math>, <math>b</math> muszą | ||
spełniać układ równań: | spełniać układ równań: | ||
<center><math> \left\{\begin{array}{l} a^2=4\\ | <center><math>\left\{\begin{array}{l} a^2=4\\ (a+1)b=3 \end{array}\right</math></center> | ||
(a+1)b=3 | |||
</math></center> | |||
który | który | ||
spełniają dwie pary liczb <math> (a,b)\in\{(-2, -3), \ (2, 1)\}</math>. | spełniają dwie pary liczb <math>(a,b)\in\{(-2, -3), \ (2, 1)\}</math>. | ||
Funkcja <math> g_1 (x)=-2x-3</math> jest malejąca, a <math> g_2 (x)=2x+1</math> jest | Funkcja <math>g_1 (x)=-2x-3</math> jest malejąca, a <math>g_2 (x)=2x+1</math> jest | ||
rosnącą funkcją afiniczną. | rosnącą funkcją afiniczną. | ||
</div></div> | </div></div> |
Wersja z 17:09, 30 sie 2023
Funkcje elementarne
Ćwiczenie 2.1.
Dana jest funkcja afiniczna . Wyznaczyć:
a) odwrotność tej funkcji,
b) funkcję odwrotną do ,
c) złożenie , , , .
d) Czy istnieje malejąca funkcja
afiniczna taka, że ?
Ćwiczenie 2.2.
Dana jest homografia
. Wyznaczyć:
a) odwrotność tej homografii,
b) homografię odwrotną,
c) złożenie , , oraz .
d) Czy istnieje homografia taka, że
?
Ćwiczenie 2.3.
Wyrazić w prostszej postaci:
a) , ,
b) , ,
c) , ,
d) , ,
e) , .
Ćwiczenie 2.4.
Wykazać, że dla dowolnych liczb ,
zachodzą równości:
a)
b)
Ćwiczenie 2.5.
a) Niech dla . Wykaż, że , oraz
dla .
b) Wykazać, że funkcja jest wielomianem
zmiennej , dla .
Ćwiczenie 2.6.
a) Niech dla . Wykaż, że , oraz
dla .
b) Wykazać, że funkcja jest wielomianem
zmiennej , dla .
c) Wykazać, że dla dowolnej liczby istnieje
wielomian taki, że oraz są restrykcjami -
odpowiednio do przedziałów oraz -
wielomianu .