Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 2: Funkcje elementarne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
m Zastępowanie tekstu - "<div class="thumb t(.*)"><div style="width:(.*);"> <flash>file=(.*)\.swf\|width=(.*)\|height=(.*)<\/flash> <div\.thumbcaption>(.*)<\/div> <\/div><\/div>" na "$4x$5px|thumb|$1|$6"
Linia 60: Linia 60:
a) odwrotność tej homografii,<br>
a) odwrotność tej homografii,<br>
b) homografię odwrotną,<br>
b) homografię odwrotną,<br>
c) złożenie <math> \displaystyle f^2 =  f \circ f</math>, <math> \displaystyle f^3 = f\circ
c) złożenie <math> f^2 =  f \circ f</math>, <math> f^3 = f\circ
f \circ f</math>, <math> \displaystyle f^4 = f\circ f \circ f\circ f</math> oraz <math> \displaystyle f^{11} = f\circ
f \circ f</math>, <math>f^4 = f\circ f \circ f\circ f</math> oraz <math>f^{11} = f\circ
f \circ f\circ f\circ f \circ f\circ f\circ f \circ f\circ f\circ
f \circ f\circ f\circ f \circ f\circ f\circ f \circ f\circ f\circ
f </math>.<br>
f </math>.<br>
d) Czy istnieje homografia <math> \displaystyle g: \mathbb{R}\mapsto \mathbb{R}</math> taka, że
d) Czy istnieje homografia <math>g: \mathbb{R}\mapsto \mathbb{R}</math> taka, że
<math> \displaystyle g\circ g =f</math>?
<math>g\circ g =f</math>?
}}
}}


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
a), b) c) Zastosować wskazówki do [[#cwiczenie_2_1|ćwiczenia 2.1.]]<br>
a), b) c) Zastosować wskazówki do [[#cwiczenie_2_1|ćwiczenia 2.1.]]<br>
d) Niech <math> \displaystyle  g(x)=\frac{ax +b}{cx +d}</math>.
d) Niech <math>g(x)=\frac{ax +b}{cx +d}</math>.
Zauważyć, że można przyjąć, że <math> \displaystyle c=1</math> (dlaczego?). Jakie równania
Zauważyć, że można przyjąć, że <math>c=1</math> (dlaczego?). Jakie równania
muszą spełniać współczynniki <math> \displaystyle a, \ b, \ d</math>, aby <math> \displaystyle g\circ g=f</math>?
muszą spełniać współczynniki <math> \ a, \ b, \ d</math>, aby <math> \displaystyle g\circ g=f</math>?
</div></div>
</div></div>


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
a) Odwrotnością danej homografii jest
a) Odwrotnością danej homografii jest
<math> \displaystyle  x\mapsto\frac{1}{f(x)}=\frac{x-1}{x+1}</math>.<br>
<math>x\mapsto\frac{1}{f(x)}=\frac{x-1}{x+1}</math>.<br>
b) Homografię odwrotną do <math> \displaystyle f</math> otrzymamy, wyznaczając <math> \displaystyle x</math> z
b) Homografię odwrotną do <math> \displaystyle f</math> otrzymamy, wyznaczając <math> \displaystyle x</math> z
równania <math> \displaystyle  y=\frac{x+1}{x-1}</math>. Stąd
równania <math> \displaystyle  y=\frac{x+1}{x-1}</math>. Stąd

Wersja z 21:41, 21 sie 2023

Funkcje elementarne

Ćwiczenie 2.1.

Dana jest funkcja afiniczna f(x)=x+2. Wyznaczyć:
a) odwrotność tej funkcji,
b) funkcję odwrotną do f,
c) złożenie f2=ff, f3=fff, f4=ffff, f9=fffffffff.
d) Czy istnieje malejąca funkcja afiniczna g taka, że (gg)(x)=4x+3?

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 2.2.

Dana jest homografia f(x)=x+1x1. Wyznaczyć:
a) odwrotność tej homografii,
b) homografię odwrotną,
c) złożenie f2=ff, f3=fff, f4=ffff oraz f11=fffffffffff.
d) Czy istnieje homografia g: taka, że gg=f?

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 2.3.

Wyrazić w prostszej postaci:
a) arcsin(cosx), arccos(sinx),
b) sin(arccosx), cos(arcsinx),
c) arctg(ctgx), arcctg(tgx),
d) tg(arcctgx), ctg(arctgx),
e) sinh(arcoshx), cosh(arsinhx).

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 2.4.

Wykazać, że dla dowolnych liczb x, y zachodzą równości:
a) cosh(x+y)=coshxcoshy+sinhxsinhy,
b) sinh(x+y)=sinhxcoshy+coshxsinhy.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 2.5.

a) Niech Tn(x):=cos(narccosx) dla n=0,1,2,.... Wykaż, że T0(x)=1, T1(x)=x oraz

Tn+2(x)=2xTn+1(x)Tn(x),

dla n0.
b) Wykazać, że funkcja Tn(x)=cos(narccosx) jest wielomianem zmiennej x, dla n=0,1,2,3,....

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 2.6.

a) Niech Un(x):=cosh(narcoshx) dla n=0,1,2,.... Wykaż, że U0(x)=1, U1(x)=x oraz

Un+2(x)=2xUn+1(x)Un(x),
dla n0.

b) Wykazać, że funkcja Un(x)=cosh(narcoshx) jest wielomianem zmiennej x, dla n=0,1,2,3,....
c) Wykazać, że dla dowolnej liczby n=0,1,2,3,... istnieje wielomian Wn taki, że Un oraz Tn są restrykcjami - odpowiednio do przedziałów [1,) oraz [1,1] - wielomianu Wn.

Wskazówka
Rozwiązanie